Er høyttaleren den avgjørende komponent i anlegget?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    M

musicus

Gjest
    slowmotion4 skrev:
    Det er vel ingen som sier at matching ikke er viktig?
    Jo faktisk er det noen som mer el mindre sier dette, har dessverre glemt hvem og hvor, ikke for at det er så viktig heller, men merket meg det kun som en liten personlig observasjon, og det er ikke lenge siden jeg leste det.

mvh

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    musicus skrev:
    slowmotion4 skrev:
    Jo faktisk er det noen som mer el mindre sier dette, har dessverre glemt hvem og hvor, ikke for at det er så viktig heller, men merket meg det kun som en liten personlig observasjon, og det er ikke lenge siden jeg leste det.

mvh
    Så det jeg også og blir litt forundret.
    Har selv i det siste byttet litt på effekttrinn. Har byttet fram og tilbake mellom Coda CS og Aw-250R fra Electrocompaniet. På mine litt slanke høyttalere med en 6.5 tommers bass/mellomtone blir det meget spennende med Coda CS. Lyd klinger og spretter rundt, utrolig åpent og stort lydbilde. Problemet er at jeg orker ikke å høre på det lenge, for det blir altfor masete og slitsomt.
    Med Aw250r derimot blir det fyldigere, varmere, spennende og deilig musikk jeg kan høre på lenge, lenge, uten å bli sliten.
    Hos en kamerat av meg med helt andre høyttalere blir resultatet helt annerledes. Med Coda er det bare fantastisk. Med Aw250r blir det altfor daut, kjedelig, tamt. Ikke spennende å høre på.
    Forskjeller, ja store.

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    299
    Sted
    Tranby
    Høyttalere kan måles. De fleste leverandører angir frekvensområde innenfor en tolleranse. B&W som er kjent for å lage nøytrale høytalere oppgir også harmonisk forvregning. Denne verdien er i følge brosjyren på 0.5% til 1% avhengig av frekvensområde som måles. De største kan levere denne verdien i det bredeste frekvensområdet. I forhold til CD spillere og forsterker som oppgis med mye lavere harmonisk forvregning har høyttalerne størst forvregningsverdi. Når B&W sin 803D har <1% forvregning i området 50-100khz kan man jo lure på hva en billig høytaler har av forvregning.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    eldo472 skrev:
    Høyttalere kan måles. De fleste leverandører angir frekvensområde innenfor en tolleranse. B&W som er kjent for å lage nøytrale høytalere oppgir også harmonisk forvregning. Denne verdien er i følge brosjyren på 0.5% til 1% avhengig av frekvensområde som måles. De største kan levere denne verdien i det bredeste frekvensområdet. I forhold til CD spillere og forsterker som oppgis med mye lavere harmonisk forvregning har høyttalerne størst forvregningsverdi. Når B&W sin 803D har <1% forvregning i området 50-100khz kan man jo lure på hva en billig høytaler har av forvregning.
    Og h vad mener du det kan bruges til ;D

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.649
    Torget vurderinger
    10
    musicus skrev:
    slowmotion4 skrev:

mvh
    Ikke lenge siden nei, det var Kind of Blue som mente matching ikke var viktig mener jeg å huske? ;)
    Men han skriver så mye rart at det går vel litt i surr innimellom? ;D

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.649
    Torget vurderinger
    10
    KindOfBlue skrev:
    Jeg syns ikke høyttalere uten elektronikk var flåsete, men det var retorisk.

Vi trenger elektronikk for å få liv i høyttalerne, og om denne er i eller utenfor ht blir også retorikk.

Men jeg personlig vil nok langt heller prioritere kombinasjonen god match rom/høyttaler, og DSP korrigering av signalet, fremfor å løpe omkring på jakt etter kabler som skal dempe eller fremheve et frekvensområde, eller en komponent som "graver dypere i CDen."

1. Rom/høyttaler
    2. Signalbehandling tilpasset akustiske begrensninger
    3. Optimal signalbane (fra opptak til avspillingsteknikk)

4. God hørsel.

Personlig mener jeg at matching, slik det vanligvis forstås innen hifi, er så forbundet med selvbedrag og illusjoner at det ligger på grensen til svada. Men det er kun min oppfatning.
    Fant det ! ;)

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    SAL skrev:
    musicus skrev:
    slowmotion4 skrev:

mvh
    Ikke lenge siden nei, det var Kind of Blue som mente matching ikke var viktig mener jeg å huske? ;)
    Men han skriver så mye rart at det går vel litt i surr innimellom? ;D
    Hørt! men det er nok fordi han er lidt blue så vi må tilgive ham.

S

slowmotion4

Gjest
    Men det KoB skriver her er jo nettopp at matching er viktig, slik jeg ser det.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    ron-hi skrev:
    Nå snakker du mot bedre vitende Man! Det er vel ingen her som har sagt at SB alene er en god nok kilde. Satt opp med en bedre ekstern dac derimot, så holder den i bøtter og spann..
    I denne konteksten vil da ikke SB være kilden, men en transport til kilden...

Aubi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Antall liker
    1
    Jeg er enig med KOB, og antar at overfokuseringen på dette med matching er motivert på samme måte som det meste innen denne "sporten". Nemlig, hva er vitsen med god lyd om det er tilgjengelig for hvemsomhelst!

ronnytt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Antall liker
    0
    Man skrev:
    ron-hi skrev:
    Nå snakker du mot bedre vitende Man! Det er vel ingen her som har sagt at SB alene er en god nok kilde. Satt opp med en bedre ekstern dac derimot, så holder den i bøtter og spann..
    Du har rett i dette flisespikkeriet, men det er da ikke det som er poenget. Skal vi legge oss på dette nivået, vil denne tråden bli enda mer meningsløs enn den er. For min del er helgen for kort til denslags meningsløs kverulering ;)
    Som andre har nevnt her, er forvrengning i høyttalere og det de fleste normale rom bidrar med, langt større enn i kilder og er følgelig mye viktigere å legge pengene i.
    Hadde det blitt foretatt blindtesting av høyttalere og blindtesting av cd-spillere, hvor tror folket at det hadde blitt flest korrekte svar? Jeg vil si med stor grad av sikkerhet at høyttalertesten vil fremstå som den med klart mest korrekt svarprosent. Kanskje vi burde hatt en avstemming på dette også ;D

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    ron-hi skrev:
    Man skrev:
    ron-hi skrev:
    Du har rett i dette flisespikkeriet, men det er da ikke det som er poenget. Skal vi legge oss på dette nivået, vil denne tråden bli enda mer meningsløs enn den er. For min del er helgen for kort til denslags meningsløs kverulering ;)
    Som andre har nevnt her, er forvrengning i høyttalere og det de fleste normale rom bidrar med, langt større enn i kilder og er følgelig mye viktigere å legge pengene i.
    Hadde det blitt foretatt blindtesting av høyttalere og blindtesting av cd-spillere, hvor tror folket at det hadde blitt flest korrekte svar? Jeg vil si med stor grad av sikkerhet at høyttalertesten vil fremstå som den med klart mest korrekt svarprosent. Kanskje vi burde hatt en avstemming på dette også ;D
    Ja lav en demokratisk afstemmning så vi kan få sat det på plads. Lige så meningsfyldt som afstemninger i Melodi Grandprix ;D

M

musicus

Gjest
    slowmotion4 skrev:
    Da må du nesten forklare, for her henger jeg ikke helt med, om denne teksten skal forståes som om matching er viktig mener jeg.

"Personlig mener jeg at matching, slik det vanligvis forstås innen hifi, er så forbundet med selvbedrag og illusjoner at det ligger på grensen til svada. Men det er kun min oppfatning."

mvh

S

slowmotion4

Gjest
    Men han skriver også :

Men jeg personlig vil nok langt heller prioritere kombinasjonen god match rom/høyttaler, og DSP korrigering av signalet, fremfor å løpe omkring på jakt etter kabler som skal dempe eller fremheve et frekvensområde, eller en komponent som "graver dypere i CDen."

M

musicus

Gjest
    slowmotion4 skrev:
    Men han skriver også :

Kombinasjonen rom/høyttaler er nok de fleste enige i er blandt det viktigste, men matching i "klassisk" forstand, som det her tas avstand fra, (i betydningen av at de fleste har ett vanlig rom å forholde seg til) er vel ett helhetlig systemtenkende, der ikke alle har/eller er interessert i slike digitale korreksjoner som foreslåes.
    Så jeg leser fortsatt det forrige utsagnet som om begrepet "klassisk"matching kan skrotes, iht KoB, men dette kan han sikkert utdype mer og bedre selv når han leser dette.

mvh

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.649
    Torget vurderinger
    10
    Schitsofren kaller jeg det, litt sent på natta så unnskyld skriveleif! Kind of Blue kan sikkert forklare resten... ;)

K

KindOfBlue

Gjest
    Jeg har visst enda et forklaringsproblem!

Jeg har to innlegg tett på hverandre.
    1. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,25272.msg504629.html#msg504629
    2. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,25272.msg504646.html#msg504646

Jeg har klippet dem ut, så her er de!

Merk jeg skriver "Jeg personlig" fokuserer på å matche rom/høyttaler og ev. bruk av DSP, fremfor å lete etter "rett" kabel eller komponent. I tillegg står et spark til dem som mener det er stor forskjell på digital-UT på CD-spillere.

Så kommer en liten liste, og deretter en uttalelse om matching - SLIK DET VANLIGVIS FORSTÅS INNEN HIFI.
    Det ville vært forunderlig om det på dette tidspunkt skulle være uklart at jeg er ekstremt - EKSTREMT - skeptisk til mange påstander om forskjeller, der samme forsvinner i det øyeblikk folk ikke vet hva de lytter til - om det så er kabler, steiner eller digital-UT på cd-spillere.

MEN - det er mulig enkelte lesere ikke har fått med seg mitt neste innlegg, og det kommer altså rett etter.

Jeg skiller altså mellom behov til et digitalt anlegg og et anlegg med en rent ANALOG signalbane fra kilde til rom.
    Der skriver jeg også at jeg i så tilfelle "måtte forsøkt passive tiltak for å være konsekvent."

Inkl. matching ...

Jeg bemerker også at jeg er motstander av å blande tenking fra analoge anlegg inn i digitale signalbaner.

===

Dog bør jeg legge til at selv i et fullstendig analogt anlegg ville mine tiltak (altså jeg personlig, hva jeg kunne tenkt meg var fornuftig) -- for å få komponentene til å henge godt i hop, nok være betydelig mer avslappet enn det man observerer hos hifi-tilhengere med byttemani.

Litt røft regnet har jeg nok 90% av anlegget i høyttalerne, og 10% i øvrige komponenter, så hos meg er matching underprioritert, gjør jeg noe med rommet vil andelen til høyttaler/rom øke, og de øvrige skrumpe ytterligere.

I går satt jeg i operaen i nesten fem timer og lyttet til og så DON CARLO.
    God plass, fremme i Orkester.
    I stykket synger René Pape en klagesang om at dronning Elizabeth ikke elsker ham.
    Den har jeg på CD, med René Pape.

Så den ble spilt da jeg kom hjem. Det var interessant matching. Jeg visste ikke at de har klokkeradiolyd i Operaen!

Vedlegg

M

musicus

Gjest
    Nu, det var iaf noe klarere, håper (og tror) kvelden i Operaen var tilfredstillende, selv våkner man her til en alldeles nydelig høstdag, som skal tilbringes ved havet (vel ikke fullt så herlig, jobb kontoret ligger 10 meter fra havet i ytre havne innløpet til Gøteborg) så en dag på jobben er ikke så helt feil alikevel....

mvh

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg har fulgt denne tråden sånn halvveis og lurt på om jeg skulle mene noe, men ikke klart å bestemme meg for hva jeg mener i så fall. Det som slo meg nå, når jeg satt å leste gjennom de siste innleggene i denne tråden er: jeg har ingen erfaring med den typen anlegg som KoB snakker om, eller som Valentino eller BackDoor har - altså hvor det er prioriteringer på EQ, DPS, gudene vet hva. Har aldri hørt det, annet enn såvidt på hi-fi messa i Trondheim. Så ergo: jeg aner ikke hva jeg snakker om hvis jeg skal mene noe om hvorvidt det er en god vei til hi-fi nirvana eller ikke. Kanskje det er det? Kanskje ikke?

Og videre: innenfor denne "typen" anlegg så kan det vel hende at mye av det som har vært tradisjonell hi-fi folklore om matching etc. mister mye relevans? Eller? Ikke vet jeg.

L

Lydkaj

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Så den ble spilt da jeg kom hjem. Det var interessant matching. Jeg visste ikke at de har klokkeradiolyd i Operaen!
    Måske lidt off topic men jeg er efterhånden rimelig træt af at du konstant prøver at gøre grin/nedgøre mig og Storkøbenhavs Hi-Fi klub Hvidovre med denne clockradio bemærkning, for det første var det et billedsprog prøvede at forklarer lytte indtrykket, for det andet har vi prøvet at teste ICEpower og kun ICEpower, noget du helt åbenlyst ikke har gjort.

Jeg er ikke alene om at synes at ICEpower er (og kun! modulet ikke alt muligt andet), er ringe, her er et link http://www.audiodesignguide.com/ClassD/classD.html hvor modulerne er testet og kun modulerne under ens vilkår, sådan som vi også gjorde i Storkøbenhavs Hi-Fi klub Hvidovre, nu var det lige det eneste link jeg umiddelbart kunne finder, men der er flere af dem, og dem jeg har set har givet det samme resultat, ICEpower i bunden.

Alle der har leget med HiFi har oplevet hvordan udskiftning af et kabel (jeg kunne såmænd udvide det til skift af en modstand eller kondensator) kan løfte hele kæden op til et højre kvalitets niveau som kan være uforståligt, så det man normalt siger at en kæde er ikke stærkere end det svageste led passer ikke fuldstændig på Hi-Fi, men kan godt have noget dårligt i kæden og stadigvæk opnå et godt resultat, det er for mig meget besynderligt og noget som jeg aldrig rigtigt har forstået.

Jeg formoder at det er det du oplever hos dig, for jeg bestrider ikke dine lytte indtryk på trods af der kan være stor forskel på hvad folk mener er godt og ikke godt, nogle er meget kritiske, her kan jeg nævne Steen Duelund, hans kvalitetssans og evne til at høre hvad der var godt og skidt var helt klart medvirkende til at han opnåede det han gjorde, og i dag efter mening står blandt de helt store i Hi-Hi personligheder, på linje med Hiraga Pass osv.

Men som sagt jeg mener bestemt ikke at ICEpower er det bedste valg, og jeg er sikker på at du kan højne kvaliteten af dit anlæg ved en udskiftning til eks.v. UCD eller NewclassD.

Til sidst vil jeg gerne sige at du skulle acceptere at nogen har en anden mening end dig, specielt fordi din mening tilsyneladende har været præget af økonomiske interesser i visse perioder, plus meget dårlige og mangelfulde augmenter og undersøgelser.

Ps. Dette er ikke skrevet for at afspore tråden, og for at skabe diskussion, men udelukkende fordi jeg er træt af at blive nedgjort ved en hver given lejlighed på et useriøst grundlag.

Men det værste er at du også nedgøre og latterliggøre Storkøbenhavs Hi-Fi klub Hvidovre, jeg kan nok klarer det hvis det kun var mig personligt du prøver at latterliggøre, men som sagt jeg referer fra et møde i klubben og det var min! opfattelse af hvordan lyden var, og kun min! , og jeg kan og vil kun tale på mine egne vegne, og ikke! på Storkøbenhavs Hi-Fi klub Hvidovre’s vegne.

Aubi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Antall liker
    1
    Mbare skrev:
    Jeg har fulgt denne tråden sånn halvveis og lurt på om jeg skulle mene noe, men ikke klart å bestemme meg for hva jeg mener i så fall. Det som slo meg nå, når jeg satt å leste gjennom de siste innleggene i denne tråden er: jeg har ingen erfaring med den typen anlegg som KoB snakker om, eller som Valentino eller BackDoor har - altså hvor det er prioriteringer på EQ, DPS, gudene vet hva. Har aldri hørt det, annet enn såvidt på hi-fi messa i Trondheim. Så ergo: jeg aner ikke hva jeg snakker om hvis jeg skal mene noe om hvorvidt det er en god vei til hi-fi nirvana eller ikke. Kanskje det er det? Kanskje ikke?

Og videre: innenfor denne "typen" anlegg så kan det vel hende at mye av det som har vært tradisjonell hi-fi folklore om matching etc. mister mye relevans? Eller? Ikke vet jeg.
    Eller som en kar sa, "Det er rart å tenke på alt det tullet man har holdt på med oppover årene, nå som man holder på med noe som virkelig gjør en forskjell!".

M

musicus

Gjest
    Aubi skrev:
    Mbare skrev:

Eller som en kar sa, "Det er rart å tenke på alt det tullet man har holdt på med oppover årene, nå som man holder på med noe som virkelig gjør en forskjell!".
    Vel, kan väre mye sant i dette, kanskje fyren ikke för har skjönt hva en kabel kan gjöre for go´lyden, för han fikk testet selv ;) ...

mvh

B

Back_Door

Gjest
    rolfozzy skrev:
    Karma skrev:
    rolfozzy skrev:
    Karma skrev:
    Denne tråden, som så mange andre, er et godt speilbilde på all den arroganse og selvgodhet som preger dette forum. En psykolog har nok bedre nytte av å lese her, enn en søkende audiofil.
    Ja det er ille hvordan disse som støtter seg på målinger farer fra.
    Jeg finner da virkelig en positiv egenskap hos "disse som støtter seg på målinger": De har ikke for vane å proklamere at de har bedre ører enn meg.. ;)
    Erdet noe bedre at det blir proklamert at det du hører er ting du innbiller deg, og at det eneste saliggjørende er gode høytalere som kan fores med hva som helst av kilder. Men helst noe pcbasert.
    Så lenge jeg er klar over hvor lett jeg selv kan innbille meg noe, er det vel ikke så rart om jeg antar at mine medmennesker ikke er mer feilfri enn meg selv?
    Mener du ellers at min pc-baserte kilde er et bevis på at jeg har for dårlige høyttalere?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.681
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    rolfozzy skrev:
    Karma skrev:
    rolfozzy skrev:
    Karma skrev:
    Denne tråden, som så mange andre, er et godt speilbilde på all den arroganse og selvgodhet som preger dette forum. En psykolog har nok bedre nytte av å lese her, enn en søkende audiofil.
    Ja det er ille hvordan disse som støtter seg på målinger farer fra.
    Jeg finner da virkelig en positiv egenskap hos "disse som støtter seg på målinger": De har ikke for vane å proklamere at de har bedre ører enn meg.. ;)
    Erdet noe bedre at det blir proklamert at det du hører er ting du innbiller deg, og at det eneste saliggjørende er gode høytalere som kan fores med hva som helst av kilder. Men helst noe pcbasert.
    Så lenge jeg er klar over hvor lett jeg selv kan innbille meg noe, er det vel ikke så rart om jeg antar at mine medmennesker ikke er mer feilfri enn meg selv?
    Mener du ellers at min pc-baserte kilde er et bevis på at jeg har for dårlige høyttalere?
    Jeg har hørt dine høytalere, Karma. Og jeg har også sagt tidligere at jeg syns konseptet ditt høres bra ut. Det er jo ikke meningen min og rakke ned på ditt.
    Og heller ikke en analyse ala "fortell om kilden din, og jeg skal si deg hvem du er"

Og jeg har såpass selvtillit til mine lytteevner hjemme hos meg selv, at jeg kan skille mellom de forskjellige kablene jeg har prøvd.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Lydkaj skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Måske lidt off topic men jeg er efterhånden rimelig træt af at du konstant prøver at gøre grin/nedgøre mig og Storkøbenhavs Hi-Fi klub Hvidovre med denne clockradio bemærkning, for det første var det et billedsprog prøvede at forklarer lytte indtrykket, for det andet har vi prøvet at teste ICEpower og kun ICEpower, noget du helt åbenlyst ikke har gjort.

Jeg er ikke alene om at synes at ICEpower er (og kun! modulet ikke alt muligt andet), er ringe, her er et link http://www.audiodesignguide.com/ClassD/classD.html hvor modulerne er testet og kun modulerne under ens vilkår, sådan som vi også gjorde i Storkøbenhavs Hi-Fi klub Hvidovre, nu var det lige det eneste link jeg umiddelbart kunne finder, men der er flere af dem, og dem jeg har set har givet det samme resultat, ICEpower i bunden.

Alle der har leget med HiFi har oplevet hvordan udskiftning af et kabel (jeg kunne såmænd udvide det til skift af en modstand eller kondensator) kan løfte hele kæden op til et højre kvalitets niveau som kan være uforståligt, så det man normalt siger at en kæde er ikke stærkere end det svageste led passer ikke fuldstændig på Hi-Fi, men kan godt have noget dårligt i kæden og stadigvæk opnå et godt resultat, det er for mig meget besynderligt og noget som jeg aldrig rigtigt har forstået.

Jeg formoder at det er det du oplever hos dig, for jeg bestrider ikke dine lytte indtryk på trods af der kan være stor forskel på hvad folk mener er godt og ikke godt, nogle er meget kritiske, her kan jeg nævne Steen Duelund, hans kvalitetssans og evne til at høre hvad der var godt og skidt var helt klart medvirkende til at han opnåede det han gjorde, og i dag efter mening står blandt de helt de helt store i Hi-Hi personligheder, på linje med Hiraga Pass osv.

Men som sagt jeg mener bestemt ikke at ICEpower er det bedste valg, og jeg er sikker på at du kan højne kvaliteten af dit anlæg ved en udskiftning til eks.v. UCD eller NewclassD.

Til sidst vil jeg gerne sige at du skulle acceptere at nogen har en anden mening end dig, specielt for din mening tilsyneladende har været præget af økonomiske interesser i visse perioder, plus meget dårlige og mangelfulde augmenter og undersøgelser.

Ps. Dette er ikke skrevet for at afspore tråden, og for at skabe diskussion, men udelukkende fordi jeg er træt af at blive nedgjort ved en hver given lejlighed på et useriøst grundlag.

Men det værste er at du også nedgøre og latterliggøre Storkøbenhavs Hi-Fi klub Hvidovre, jeg kan nok klarer det hvis det kun var mig personligt du prøver at latterliggøre, men som sagt jeg referer fra et møde i klubben og det var min! opfattelse af hvordan lyden var, og kun min! , og jeg kan og vil kun tale på mine egne vegne, og ikke! på Storkøbenhavs Hi-Fi klub Hvidovre’s vegne.
    Tak lydkaj! :) Test resultaterne er som jeg selv har observeret. Den version Tripath har jeg dog ikke hørt men det passer overens med vores indtryk inden vi moddede vores model.

P

Parelius

Gjest
    musicus skrev:
    slowmotion4 skrev:
    Da må du nesten forklare, for her henger jeg ikke helt med, om denne teksten skal forståes som om matching er viktig mener jeg.

"Personlig mener jeg at matching, slik det vanligvis forstås innen hifi, er så forbundet med selvbedrag og illusjoner at det ligger på grensen til svada. Men det er kun min oppfatning."

mvh
    KoB har selvfølgelig helt rett! Det er forskjell på matching og "matching", men det er selvfølgelig ikke alle som ser det. En som har sett dette klart, sier:

Det eneste som de som hører forskjell på kabler er enige om, det er at det er forskjell på kabler. Ut over det er det ikke enighet om noe (eller noen sammenhenger). For at en likevel skal kunne gi en god begrunnelse for det ene eller det andre, brukes termen "matching". God begrunnelse innebærer her at det ikke er rent tilfeldig det som blir sagt. Var det rent tilfeldig det en sa, så ville jo ingen høre på en. "Matching" unngår den rene tilfeldighet, og gir inntrykk av troverdighet. Denne "matching" har sannsynligvis intet å gjøre med matching, da "matching", på samme måte som det totale fravær av enighet når det gjelder sammenhenger når det gjelder forskjellene, bare er et ord for det en ikke kan si noe om, en Y-faktor; på samme måte som forskjellene forklares med en X-faktor. Matching derimot, er visst noe de som kan et fag kan si noe om.

Om det virkelig er slik, det vet jeg ikke. Det eneste jeg vet, er at det er det eneste jeg har lært av å lese de som hører forskjeller på kabler.

M

musicus

Gjest
    Parelius skrev:
    musicus skrev:
    slowmotion4 skrev:

mvh
    KoB har selvfølgelig helt rett! Det er forskjell på matching og "matching", men det er selvfølgelig ikke alle som ser det. En som har sett dette klart, sier:

Det eneste som de som hører forskjell på kabler er enige om, det er at det er forskjell på kabler. Ut over det er det ikke enighet om noe (eller noen sammenhenger). For at en likevel skal kunne gi en god begrunnelse for det ene eller det andre, brukes termen "matching". God begrunnelse innebærer her at det ikke er rent tilfeldig det som blir sagt. Var det rent tilfeldig det en sa, så ville jo ingen høre på en. "Matching" unngår den rene tilfeldighet, og gir inntrykk av troverdighet. Denne "matching" har sannsynligvis intet å gjøre med matching, da "matching", på samme måte som det totale fravær av enighet når det gjelder sammenhenger når det gjelder forskjellene, bare er et ord for det en ikke kan si noe om, en Y-faktor; på samme måte som forskjellene forklares med en X-faktor. Matching derimot, er visst noe de som kan et fag kan si noe om.

Om det virkelig er slik, det vet jeg ikke. Det eneste jeg vet, er at det er det eneste jeg har lært av å lese de som hører forskjeller på kabler.
    Kan ikke se at det er selvfölgelig at KoB har rett, rent generellt, i det han sa, men han forklarte jo senere hva han mente så det har vel klarnet litt.
    Om jeg forstod KoB rett så snakket han vel mer el mindre om to helt forskjellige system typer. og det tolker jeg vel egentlig den uttalelsen du henviser til som og, å matche delene inne i ett komponent, en forsterker f.eks, er noe jeg ikke uttaler meg om (da jeg ikke er kompetent til dette, men forliter meg på de som kan) mens "matching" av ett musikk system, inkl kabler (og som jeg tror de fleste forstår det dreier som om når uttrykket brukes av hvermannsen, om de vil) dreier seg om å finne/sette sammen komponenter som spiller godt sammen, og her er det vel ingen fasit da det hele er ett höyst subjektivt foretagende fra den enkelte, tror, og mener jeg, så jo det er forskjell på matching og "matching"....

mvh

B

Back_Door

Gjest
    Har man først oppdaget hvordan man oppnår store forbedringer i et anleggs ytelser, bryr man seg gjerne mindre om å stresse for de marginale.
    Jeg benekter ikke at kabler opp til visst nivå kan ha betydning. Heller ingen andre komponenter for den del. Men når jeg har hørt hvor mye som kan oppnås av store forbedringer gjennom de justeringsmuligheter som ligger i mitt eget anlegg sammen med de forskjellige muligheter for kontroll av spredning, blir jeg mindre motivert til å kjøpe kabler til flere titals tusen kroner.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    ron-hi skrev:
    Man skrev:
    ron-hi skrev:
    Hvor har du det fra at jeg mener høyttaleren ikke er så viktig? Jeg sier heller ikke at rommet ikke er viktig som sådan. Men jeg kan jo ta et eksempel hvor det ikke hjelper særlig å tune rommet:
    Når jeg biwirer mine høyttalere, så blomstrer de så sykt mye at høyttalerne virker å koste minst det dobbelte. Musikalsk sett er dette en _veldig_ stor effekt, og det bare ved en ekstra kabel og det å fjerne noen biwire-broer(!) Sannsynligvis vil en måling gi svært lite utslag, og romkorreksjon eller bytte av rom vil gi uendelig mye større utslag, men et perfekt rom kan allikevel ikke trylle frem den lyden som går tapt om jeg kun bruker singlewire. Så sånn sett hjelper det svært lite med rett frekvensgang og denslags all den tid det er den samme "lydkvaliteten" som kommer ut fra høyttaleren, og da er den subjektiv opplevde forbedringen fra en ekstra kabel mye større enn hvilket som helt romkorreksjon..
    I dette tilfellet var det avgjørende å optimale samspillet mellom forsterker og høyttaler for å realisere hva som egentlig bor i anlegget. Hadde jeg fått oppgradert rommet fra dette punktet så hadde igjen rommet blitt avgjørende. Og slik fortsetter det i ring.

Samt: Noen av forvrengningsformene som reduseres drastisk hos meg er blant annet at sandpapireffekten i diskanten forsvinner, en kvasshet i mellomtonen forsvinner, bassen blir veldig mye luftigere. Holografien vokser ca 500%. Alt blir mye "roligere" og mer organisk. Man kan sikkert få vekk litt av den smått spisse lyden som er der ved singlewiring med romkorreksjon og/eller EQ, men man har ikke fjernet problemet ved rota. Det er der fortsatt, men er bare en smule kamuflert.

Alt er viktig, og ja, høyttalerne og rommet er det som gir størst utslag. Men en god forsterker kan ikke redde en rævva kilde. En god høyttaler kan ikke redde en rævva forsterker. Et godt rom kan ikke redde den rævva lyden som allerede har kommet ut av høyttaleren.
    For ordens skyld: Å ha et optimalisert anlegg med et kongerom er drømmen. Det er det heller ingen som bestrider. Og for å være on topic: Og igjen: Jeg har sagt ikke sagt rommet eller høyttaleren ikke er viktigere enn andre ting, faktisk så har jeg ikke tatt stilling til det i det hele tatt. Jeg mener at de forskjellige tingene er viktige på litt forskjellige måter og forskjellige steder i lydkjeden, og derfor mener jeg blir det feil (og slettes ingen selfølgelighet) å si at en ting er det avgjørende.

nb!
    (Om jeg innbiller at det er forskjell eller ikke ved biwire er en annen diskusjon. Det er uansett prinsippet som diskuteres)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Man skrev:
    Jeg mener at de forskjellige tingene er viktige på litt forskjellige måter og forskjellige steder i lydkjeden, og derfor mener jeg blir det feil (og slettes ingen selfølgelighet) å si at en ting er det avgjørende.
    Hehe - bedre enn dette kan det ikke sies.

Forskjellige ting er viktige på forskjellige måter - aldri har en spiker blitt truffet så spot on på hodet.

Da jeg byttet høyttalere fra Audiovector M3 Signature til ProAc Response D25 i stuen for tre år siden, var det helt fra første stund lett å høre forandringen. Ingen tvil om at dette var to helt forskjelligklingende høyttalere. Forbedringen – derimot - den satt veldig langt inne. Det har tatt tre år og en haug med penger å få ut potensialet. Full utskifting og oppgradering i hele avspillingskjeden – intet mindre.

Det ironiske er at yngstemann - som overtok mine gamle Audiovector – han tok andre, og langt billigere, veivalg i retning av sitt lydiedeal. Med utgangspunkt i de samme høyttalerne som hjemme hos meg bare var helt greie - men ikke noe mer – har han greid å klemme ut en klang og en spilleglede som i noen henseende faktisk overgår det jeg får til med mitt langt dyrere oppsett. Men så har junior helt andre rammebetingelser m.h.t. akustikk og m.h.t. hvor mange og hvor store bokser – herunder også subwoofer - han kan plassere i stuen.

Problemet for de fleste av oss, er at vi ikke kjenner alle mulige kombinasjoner som kan gi god lyd. Vi hører en høyttaler eller en forsterker på en demo - eller hos en god venn, slik jeg gjorde - og så bestemmer man seg bare der og da at "sånn høyttaler - eller forsterker, hvis det var den som stakk avgårde med oppmerksomheten - vil jeg også ha!". Uten å ta hensyn til de viktige sammenhengene.

M

musicus

Gjest
    Ulf-B skrev:
    Man skrev:
    Jeg mener at de forskjellige tingene er viktige på litt forskjellige måter og forskjellige steder i lydkjeden, og derfor mener jeg blir det feil (og slettes ingen selfølgelighet) å si at en ting er det avgjørende.
    Problemet for de fleste av oss, er at vi ikke kjenner alle mulige kombinasjoner som kan gi god lyd. Vi hører en høyttaler eller en forsterker på en demo - eller hos en god venn, slik jeg gjorde - og så bestemmer man seg bare der og da at "sånn høyttaler - eller forsterker, hvis det var den som stakk avgårde med oppmerksomheten - vil jeg også ha!". Uten å ta hensyn til de viktige sammenhengene.
    Jeg synes du treffer den berømte spiker´n veldig godt selv her ;) .......

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det merkelige er at de som trekker seg litt tilbake HFS, for så å returnere en tid senere med bedyringer om at nå skal de kun delta i oppbyggelige debatter og diskutere musikk... de ender foruroligende ofte og fort opp i lange krangletråder om ingenting temmelig snart allikevel.

Mvh VIdar P

M

musicus

Gjest
    Vidar P skrev:
    Det merkelige er at de som trekker seg litt tilbake HFS, for så å returnere en tid senere med bedyringer om at nå skal de kun delta i oppbyggelige debatter og diskutere musikk... de ender foruroligende ofte og fort opp i lange krangletråder om ingenting temmelig snart allikevel.

Mvh VIdar P
    Tenker du på meg her Vidar P, så er vel jeg tilbake i kjent gammelt trav?!..

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Musicus; bare et forsøk på en generell observasjon; tenker ikke på noen spesifikt... sånn sett. Men krangle om ingenting, det er det mange som er flinke til her :)

Ikke for det, det er innimellom moro lese det. Men hadde jeg vært en av de overnevnte, så tror jeg at jeg hadde satt pris på en liten blodtrykksbehandling, f.eks i form av den nyeste Aus der Reihe-tråden min, og fått litt avstand til kranglingen, og perspektiv på hva hifi egentlig handler om til syvende og sist. Uansett flac, ice, ESP, VTA, kildekvalitet, akustikkplater eller forvrengning.

Mvh Vidar P

M

musicus

Gjest
    Vidar P skrev:
    Musicus; bare et forsøk på en generell observasjon; tenker ikke på noen spesifikt... sånn sett. Men krangle om ingenting, det er det mange som er flinke til her :)

Ikke for det, det er innimellom moro lese det. Men hadde jeg vært en av de overnevnte, så tror jeg at jeg hadde satt pris på en liten blodtrykksbehandling, f.eks i form av den nyeste Aus der Reihe-tråden min, og fått litt avstand til kranglingen, og perspektiv på hva hifi egentlig handler om til syvende og sist. Uansett flac, ice, ESP, VTA, kildekvalitet, akustikkplater eller forvrengning.

Mvh Vidar P
    Gode poenger Vidar P, selv var det vel denne tråden http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,25233.0.html som gjorde at man fikk lyst å være med igjen....

mvh

B

Back_Door

Gjest
    Vidar P skrev:
    ..og fått litt avstand til kranglingen, og perspektiv på hva hifi egentlig handler om til syvende og sist. Uansett flac, ice, ESP, VTA, kildekvalitet, akustikkplater eller forvrengning.

Mvh Vidar P
    Målet med hifi er normalt nytelse av musikk. Dette forum er vel uansett primært et hifi-forum og heller mer sekundært et musikkforum?
    Dermed blir stoff som handler om hvordan man best kommer frem til et best mulig anlegg det mest vesentlige innhold?

K

KindOfBlue

Gjest
    Her er jeg enig, Karma.
    Et rent musikkforum, med fokus på instrument- og stemmebehandling, ville vært velegnet for en ren musikkvinkling.
    Jeg oppfatter HFS som et teknisk forum, der man har primærfokus på tekniske veier frem til lytteopplevelsen, og der det er naturlig å også diskutere den musikken vi lytter til. Men BBC Music vier teknikken to sider, og musikken 140 ... Fidelity bruker faktisk en adskillig større andel sider på musikken i forhold.

Og det finnes vel like mange tekniske veier til lytteopplevelsen som det finnes musikkformer, noe som det er verdt å huske.

M

musicus

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Her er jeg enig, Karma.
    Et rent musikkforum, med fokus på instrument- og stemmebehandling, ville vært velegnet for en ren musikkvinkling.
    Jeg oppfatter HFS som et teknisk forum, der man har primærfokus på tekniske veier frem til lytteopplevelsen, og der det er naturlig å også diskutere den musikken vi lytter til. Men BBC Music vier teknikken to sider, og musikken 140 ... Fidelity bruker faktisk en adskillig større andel sider på musikken i forhold.

Og det finnes vel like mange tekniske veier til lytteopplevelsen som det finnes musikkformer, noe som det er verdt å huske.
    Dette er jo en gammel diskusjon om igjen dette og, det er vel ett forum for begge deler, vil man inn og bare diskutere techno har man jo fått eget hjørne der man kan snakke og diskutere ifred, uten innblanding fra sånne som meg bl.a. Hvorfor brukes ikke det flittigere av techno freaksen? men steden opplever man gang på gang at tråder sklir ut i noe techno babbels som gynner de få.
    Mange er nok aktive her for å dele opplevelser og erfaringer på ett amatør nivå, og det burde også respekteres, på samme måte som de som vil ta den lengre tyngre diskusjonen, noe av problemet med hfs synes jeg er at disse grensene blandes for ofte og det hender rett ofte at trådstarter "skvises" ut av sin egen tråd når det sporer av, synd.

Ikke minst ville det, imo, vært mere lærerikt om man selv kunne gå inn der man vet de tunge diskusjonene føres og lære noe (tech hjørnet f.eks), enhver tråd er jo ikke skrevet i syfte å skulle lære seg heavy elektronikk/teknikk?!.

Ett lite paradoks derimot er jo det at mange av de som forfekter likheter mellom div komponenter sjelden eller aldri frekventerer musikk sidene, det ligger jo i bunnen for denne interessen, musikken mener jeg?

Selv sitter jeg til 90% og lytter når jeg skriver her så for meg er det ikke enten eller, men man kan jo lure for andre noen ganger.

Bare som en liten personlig observasjon.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Her var man jo plutselig skjønt enige om at krangling om ingenting er en god ting for hifiinteressen.

Jeg er visst avlegs og i mindretall jeg da, når jeg skulle ønske at det var mer... positive meningsutvekslinger om hifi, gjerne ispedd et og annet om musikk og musikkeksempler i sammenhengen.

Mvh Vidar P

M

musicus

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Dette er det vel ikke mange som har misset, feilen oppstår når noen mener deres vei er den rette, og at de som ikke har oppdaget det er tett på noe mindre positivt og knapt selvgående styrt av slemme mørke kommersielle krefter, og mang en gang er dette en enveis holdning, imo...

mvh

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn