Er islam en trussel mot norsk kultur?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Gjestemedlem skrev:
Det mest ironiske i hele denne debatten omkring islam og norsk kultur er at det er forsvinnende liten forskjell på hva islamistene og våre hjemlige norske verdikonservative egentlig står for, jobber for og holder høyest....
Naturligvis ingen problemer med å se poenget ditt.
Men:
Islam appellerer til et mer kulturprimitivt folk.
Sammen er de dynamitt.
Bokstavelig talt.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Til topic:
Islam representerer vel en omlag like stor trussel mot vår ( lik det eller ikke, men slik er det ) "kristne" kultur, som kristendommen i sin tid var trussel mot vår daværende kultur da kristendommen kom til landet. Det er et spørsmål om man gidder/tør/makter å stå opp for den kulturen vi har ! Er man likegyldig vil det meste være en trussel, tar vi et standpunkt så kan det meste forsvares om man er interessert i det.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
BBking skrev:
Islam appellerer til et mer kulturprimitivt folk.
Sammen er de dynamitt.
Bokstavelig talt.
Kanskje en lille smule ovenfra og nedad den der BB ??

Bruk av "dynamitt", dvs vold, for å fremme egen sak er dessverre ikke en metode som er begrenset til muslimer. Det ville ha vært en mye enklere verden om så var tilfelde, men dessverre!
 
S

Slubbert

Gjest
Spiralis skrev:
Skal ikke avspore her men er det ikke definert slik at rasisme kun kan utøves av hvite mot de med mørkere hudfarge, med et unntak om at kristne alltid kan være rasister mot muslimer uavhengig av hudfarge, men ikke omvendt?
Jeg hører til stadig at det gnåles om akkurat dette, samt at man visstnok blir kalt rasist for nesten alt nå om dagen, men jeg har ennå til gode å observere særlig mye av det man gnåler om. Når har noen egentlig sagt eller konkludert med at rasisme bare kan rettes fra hvite mot svarte, eller kristne mot muslimer? Har du noen eksempler på dette fra pressen, nettavisene eller den offentlige debatten? Linker? Da er jeg ikke interessert i utsagn fra Siv Jensen e.l. som sier at det er sånn, for det har jeg sett hundre ganger før, men eksempler hvor det faktisk skjer.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Jo Slubbert det skjer stadig vekk på den måten at den rasismen som skjer "gal vei" blir bortforklart, bagtellisert osv. osv. om man sammeligner med reaksjonene når det skjer den andre veien. Substans er nå en sak, men den relative forskjellen i reaksjon her er faktisk påtagelig.

Et nylig eksempel er denne tråden der "WOTG" bringer en link som går på pakistanske jenters muligheter til velge fritt på ekteskapsmarkedet. Reaksjonene tyder på at man ikke er like åpne for å akseptere det faktum at en pakistansk fars veto mot en norsk svigersønn er utslag av rasisme, som om det var jeg (hvit, middelkasse med borgerlige sympatier ) som hadde nektet min datter å gifte seg med en pakistaner, etiopier sudaneser eller lignende! Hvis jeg gjør noe slikt er det i den stereotype debatten som dette dessverre har blitt en "selvfølge" at min emotiv er rasistiske! Den pakistanske pappaen blir ikke like umiddelbart beskyllt for "rasisme". I mange miljøer er det liten vilje til å ta inn over seg at rasisme ( fordommer begrunnet i "anderledeshet" som det i bunn og grunn dreier seg om ) er ganske så viden utbredt.

Nå skal jeg si meg helt enig med deg, om jeg tolker deg riktig da, i at rasismebegrepet er blitt så utvannet på grunn av overforbruk og feilbruk at det nesten ikke har fornuftig mening lenger.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Ikke enig, Spiralis. Jeg har gode kontakter i "innvandrermiljø", og der er de helt åpne på at den generelle rasismen (og det er ordet de bruker) mellom innvandrergrupper og fra innvandrere mot nordmenn er betydelig større og mer alvorlig enn fra nordmenn overfor innvandrere.
Så får vi heller forsøke å fundere over hvorfor det forholder seg slik.

Honkey
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Har nok ikke like god kontakt med innvandrergrupper som deg da. Det skyldes sikkert også at de er ikke så mange her jeg bor. De fleste innvandrere som jeg kjenner er finlendere og russere, og i forhold til dem når ikke den jevne Ola Dunk til semifinalen en gang når det gjelder rasisme. Og det skal sies at det er ikke nordmenn som rammes heller. De synes vi er noen dumme godtfjotter, men det er mer politiske vurderinger og ikke tuftet på rasisme.

Hvorfor "fremmedkulturelle" opplever seg som hevet over oss og derfor finner grunn for sine rasistiske holdninger mot hvite nordmenn kan selvsagt diskuteres, men for å ikke belaste MOD med for mye arbeid tror jeg skal la den debatten ligge. Er redd det da vil kunne komme ganske sterke ord og utrykk om både div invandrergrupper og div norske politikere!
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
IMHO som det heter ... Den største trusselen mot «norsk» kultur er nordmenns manglende kulturbevissthet og kulturelle selvtillit (+ masseimporten av «amerikansk» industrialisert pop-kultur). Frykten for «fremmede» kulturer ser også ut til å være forankret i en ganske «statisk» og konservativ kuturforståelse. Kultur har selvfølgelig aldri vært et statisk «fenomen». Den eneste trusselen islam utgjør for norsk kultur er vår egen frykt for islam.

mvh
KJ
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.273
Antall liker
6.649
Rasisme er en ting - men hva med dette kaste-opplegget til pakistanerne? Å se ned på noen med lavere kaste er rimelig gjennomført. De kan jo heller ikke gifte seg med noen av lavere kaste, for da går det hardt utover familiens ære, med de konsekvenser det kan få. Og vi vestlige er jo som kjent kasteløse.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.536
Antall liker
9.981
BT skrev:
Rasisme er en ting - men hva med dette kaste-opplegget til pakistanerne? Å se ned på noen med lavere kaste er rimelig gjennomført. De kan jo heller ikke gifte seg med noen av lavere kaste, for da går det hardt utover familiens ære, med de konsekvenser det kan få. Og vi vestlige er jo som kjent kasteløse.
Kastesystemet kommer opprinnelig fra India

http://no.wikipedia.org/wiki/Kaste
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.273
Antall liker
6.649
Pink_Panther skrev:
BT skrev:
Rasisme er en ting - men hva med dette kaste-opplegget til pakistanerne? Å se ned på noen med lavere kaste er rimelig gjennomført. De kan jo heller ikke gifte seg med noen av lavere kaste, for da går det hardt utover familiens ære, med de konsekvenser det kan få. Og vi vestlige er jo som kjent kasteløse.
Kastesystemet kommer opprinnelig fra India

http://no.wikipedia.org/wiki/Kaste
Sant nok, men i Norge er det flest pakistanere som benytter det, tror jeg.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
BBking skrev:
Gjestemedlem skrev:
Det mest ironiske i hele denne debatten omkring islam og norsk kultur er at det er forsvinnende liten forskjell på hva islamistene og våre hjemlige norske verdikonservative egentlig står for, jobber for og holder høyest....
Naturligvis ingen problemer med å se poenget ditt.
Men:
Islam appellerer til et mer kulturprimitivt folk.
Religion er jo per definisjon en ytterst primitiv måte å forstå verden på. Kulturhistorisk står ikke islamske tradisjoner svakere enn andre religiøse varianter som kristendommen. Men de tradisjonelle religionene står jo absolutt sterkest blant uutdannede folk fra landsbygda i fattige og underutviklede land. Da Norge var et land befolket av potetbønder og leilendinger sto kristendommen sterkt her også.

Så det er nok mer utdanningsnivå og fjellbondekultur og som skaper kulturelle konflikter i møte med et liberalt og sekulært samfunn, og i mye mindre grad hvilken religionsvariant de troende sverger til. For de er i bunn og grunn ganske identiske.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Så det er nok mer utdanningsnivå og fjellbondekultur og som skaper kulturelle konflikter i møte med et liberalt og sekulært samfunn, og i mye mindre grad hvilken religionsvariant de troende sverger til. For de er i bunn og grunn ganske identiske.
Min far kommer fra bondefamilie i et bortgjemt bygdelag på landet.

Neste gang jeg er hjemme skal jeg se om jeg finner bombebeltet hans. ;D
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Gago skrev:
velvel, hadde jeg vært muslim, så ville jeg helst vært gutt...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=598323
For lenge siden, den gangen skolen het "Gymnasiet" og faget het "Kristendomskunskap" hadde vi 2. eller 3 klasse en seanse om indisk religion og da spesiellt Hinduismen. Læreren postulerte, ut fra det som sto i boken, at hinduer ikke hadde noe Helvete. Etter litt tankevirksomhet kom det ganske kontant fra en av guttene i klassen: " Det er feil lærer. Helvete deres er å bli gjenfødt som kvinne!" Selvsagt resulterte dette i stor munterhet, - fra guttene!

Ved ettertanke er det likevel faktisk mye sant i den kommentaren!
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Gjestemedlem skrev:
BBking skrev:
Gjestemedlem skrev:
Det mest ironiske i hele denne debatten omkring islam og norsk kultur er at det er forsvinnende liten forskjell på hva islamistene og våre hjemlige norske verdikonservative egentlig står for, jobber for og holder høyest....
Naturligvis ingen problemer med å se poenget ditt.
Men:
Islam appellerer til et mer kulturprimitivt folk.
Da Norge var et land befolket av potetbønder og leilendinger sto kristendommen sterkt her også.
Så det er nok mer utdanningsnivå og fjellbondekultur og som skaper kulturelle konflikter i møte med et liberalt og sekulært samfunn...
Ja, bønder er dumme, både de som driver med potet og de på fjellet. Tenker på ordtaket "Mot dumheten kjemper selv gudene forgjeves", men det blir vel helt feil å bruke det i denne sammenheng...

For øvrig tror jeg du bommer kraftig med din generalisering. Etter dine begrep er de med et kristent livssyn enkle uutdannede sjeler fra landet, og de med en ateistisk livsanskuelse utdannede og oppegående individer fra mer urbane strøk. Akk ja.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
roesok skrev:
Etter dine begrep er de med et kristent livssyn enkle uutdannede sjeler fra landet, og de med en ateistisk livsanskuelse utdannede og oppegående individer fra mer urbane strøk. Akk ja.
Ikke nødvendigvis, men midtøstenreligionene står mye sterkere på landsbygda og steder med mangelfull utdannelse og opplysning, i grisgrendte strøk blant leilendinger og naustegubber, mens det liberale sekulære samfunnets verdier er mer utbredt i urbane strøk og blant opplyste og utdannede mennesker. Dette er da ikke kontroversielt.

Det er ikke dermed sagt at de enkleste sjeler nødvendigvis er religiøse, men sjansen er betydelig større, og risikoen minsker med økende nivå av utdannelse.Man må jo nødvendigvis ha et snev av enkelhet om man fremdeles i dag tyr til guder og ånder som forklaringsmodeller på verden vi lever i... enten det eller et særdeles eksentrisk sinnelag. :-\
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
De fleste "fremmedkulturelle" jeg kjenner er ganske opptatt av den rasismen som finnes mot nordmenn og hvite, og blir kvalm av uttrykk som white bastard. For slikt er det nok endel av, og jeg har hørt det selv noen ganger. Det er uten tvil rasisme, og det er også utlendinger enige i. Og ofte skarpe kritikere av.

Det finnes ingen unnskyldning for rasisme mot nordmenn fra de som har bosatt seg her. Ingen god grunn til å forklare det heller, selv om andre deler av saken kan forklares. Men vi må være mer restriktive med ordet rasisme. Det brukes altfor kjapt mot både nordmenn og utlendinger. Merkelig nok er det ofte (langtfra alltid) de samme som prater om rasisme fra den andre siden som er rasister selv. På en måte er det rasister selv som er de flinkeste til å prate om rasisme i dag.

Rasisme er like stygt uansett hvem som utøver det, og den ene rasismen rettferdiggjør ikke den andre. Men igjen, vi må være litt restriktive i bruken av ordet rasisme, for det er et stykke fra frykt og skepsis til rasehat.

Btw: Stor i kjeften er jeg også. ;D
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
3.017
Antall liker
744
baluba skrev:
De fleste "fremmedkulturelle" jeg kjenner er ganske opptatt av den rasismen som finnes mot nordmenn og hvite, og blir kvalm av uttrykk som white bastard. For slikt er det nok endel av, og jeg har hørt det selv noen ganger. Det er uten tvil rasisme, og det er også utlendinger enige i. Og ofte skarpe kritikere av.

Det finnes ingen unnskyldning for rasisme mot nordmenn fra de som har bosatt seg her. Ingen god grunn til å forklare det heller, selv om andre deler av saken kan forklares. Men vi må være mer restriktive med ordet rasisme. Det brukes altfor kjapt mot både nordmenn og utlendinger. Merkelig nok er det ofte (langtfra alltid) de samme som prater om rasisme fra den andre siden som er rasister selv. På en måte er det rasister selv som er de flinkeste til å prate om rasisme i dag.

Rasisme er like stygt uansett hvem som utøver det, og den ene rasismen rettferdiggjør ikke den andre. Men igjen, vi må være litt restriktive i bruken av ordet rasisme, for det er et stykke fra frykt og skepsis til rasehat.

Btw: Stor i kjeften er jeg også. ;D

;D
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.218
Antall liker
7.048
Torget vurderinger
4
Jeg ser noen er ganske uenige i hva som definerer rasisme og hva det innebærer. Vil påpeke at rasisme ikke nødvendigvis trenger være bevisst eller satt i system, ei heller så sterkt som "rasehat". Hverdagsrasismen er den ubevisste rasismen som er basert på nettopp frykt, skepsis og uvitenhet...i begge leire.

Artiklen i VG som BB og Gago linker til viser så altfor tydelig hvordan enkelte pakistaneres rasistiske og diskriminerende holdninger til ikke-pakistanere og folk utenfor kasten bidrar til å holde dem utenfor det norske samfunnet. Inntil det pakistanske miljøet innser dette og selv tar grep innenfra vil pakistanerne fortsette å være de dårligst ansette fremmedkulturelle innvandrerne. Det er påfallende at den gruppen som har vært her lengst er blant de dårligst integrerte hvor selv tredjegenerasjonen ofte mangler grunnleggende ferdigheter i norsk språk og kultur. Og selv innen det pakistanske miljøet er det sterk rasisme. Kastesystemet er inget annet enn ren rasisme....hverken mer eller mindre. Så lenge det er en aksept for å segregere innen sin deres egen gruppe vil de også ha en høy aksept for å diskriminere mot andre grupper.

Samtidig er teksten symptomatisk på nordmenns omvendte rasisme....frykten for å provosere frem "R-ordet"...når alt forklares med kultur og således legger et slør av forståelse over det hele.

I grunn er det ikke særlig forskjell på når tullingene i Vigrid forteller at de er imot innvandrere og for et Norge for ordmenn, og når de pakistanske gamlingene forteller at...
Hvis jentene gifter seg med nordmenn, vil vi kutte ut kontakten med dem. Vi vil bryte med ungene. Nordmenn har ikke samme religion og kultur som oss. Det er ikke lov for muslimske jenter å gifte seg med ikke-muslimske menn.
 
S

Slubbert

Gjest
Trane skrev:
I grunn er det ikke særlig forskjell på når tullingene i Vigrid forteller at de er imot innvandrere og for et Norge for ordmenn, og når de pakistanske gamlingene forteller at...
Hvis jentene gifter seg med nordmenn, vil vi kutte ut kontakten med dem. Vi vil bryte med ungene. Nordmenn har ikke samme religion og kultur som oss. Det er ikke lov for muslimske jenter å gifte seg med ikke-muslimske menn.
Det er en viss forskjell i det at de pakistanske kjerringene gjør som de alltid har gjort og holder på sine kjente samfunnskonvensjoner, mens Vigrid-tullingene har valgt å bryte med alt som heter samfunnskonvensjoner og leve som fredløse drevet av hat. Imidlertid ser man ofte at (spesielt) ungdom som befinner seg i et skjæringspunkt mellom ulike samfunnskonvensjoner har lett for å drives mot sistnevnte, fordi den kollektive dårskap og mobbmentalitet kan få mennesker til å gjøre nesten hva som helst. Enten man snakker om rasister, jihadister eller blitzere så ligger det samme i bunn; at man er fremmedgjort av det man ser rundt seg, søker gruppetilhørighet og ledes ut i fanatisme. Det ligger i kollektivets natur.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.218
Antall liker
7.048
Torget vurderinger
4
Slubbert skrev:
Trane skrev:
I grunn er det ikke særlig forskjell på når tullingene i Vigrid forteller at de er imot innvandrere og for et Norge for ordmenn, og når de pakistanske gamlingene forteller at...
Hvis jentene gifter seg med nordmenn, vil vi kutte ut kontakten med dem. Vi vil bryte med ungene. Nordmenn har ikke samme religion og kultur som oss. Det er ikke lov for muslimske jenter å gifte seg med ikke-muslimske menn.
Det er en viss forskjell i det at de pakistanske kjerringene gjør som de alltid har gjort og holder på sine kjente samfunnskonvensjoner, mens Vigrid-tullingene har valgt å bryte med alt som heter samfunnskonvensjoner og leve som fredløse drevet av hat. Imidlertid ser man ofte at (spesielt) ungdom som befinner seg i et skjæringspunkt mellom ulike samfunnskonvensjoner har lett for å drives mot sistnevnte, fordi den kollektive dårskap og mobbmentalitet kan få mennesker til å gjøre nesten hva som helst. Enten man snakker om rasister, jihadister eller blitzere så ligger det samme i bunn; at man er fremmedgjort av det man ser rundt seg, søker gruppetilhørighet og ledes ut i fanatisme. Det ligger i kollektivets natur.
Jeg ikke uenig i det. Imidlertid ser man også ofte at innvandrere også opplever en fremmedgjøring i skjæringspunktet mellom sitt opphav og sitt nye hjemland og derfor søker trygghet og tilhørighet i sin gamle kultur. Ingen er så norske som utvandrede nordmenn. Ingen er så pakistanske og muslimske som arbeidsinnvandrerne fra den pakistanske landsbygda.

At de pakistanske kjerringene bare gjør som de alltid har gjort, altså at det er kulturelt betinget, gjør ikke saken særlig bedre og er slett ingen unnskyldning. Norge kan ikke godta det og må stille større krav enn som så. Eksempelvis mener flere at det er et demokratisk problem at innvandrere er underrepresenterte i politikken. Sant nok, men det er sterkt stigende deltagelse spesielt på lokalplanet. I endel bydeler i Oslo gjør fremmedkulturelle politikere seg stadig sterkere gjeldende. Hvilket er som det skal være. Imidlertid vil vi se at dersom vi aksepterer en kulturelt begrunnet diskriminering både innen innvandrergruppene selv og mellom etniske nordmenn og innvandrergruppene, da vil det også påvirke politikken de representerer og selve utøvelsen av det politiske liv.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Intervjuet med de gamle damene forteller to ting:
1: De har som eldre kvinner fra Pakistan liten eller ingen utdannelse, også om Islam og Koranen.
2: Det er snakk om virkelig tilbakestående kultur som har overlevd i enda større grad enn i hjemlandet.

Det er ikke belegg i Koranen for det de sier. Det skulle ikke forundre meg om de også er så og si analfabeter. De er blitt fortalt hva som står i Koranen av enten like uutdannede personer, eller av rene løgnere som forsvarer sin posisjon. Ifølge Koranen kan muslimske kvinner gifte seg med folk fra andre religioner, men kulturen tilsier at de da må følge mannens kultur. Det er naturligvis så skremmende for disse demagogene at de velger å enten overse, eller fortie. For tenke seg til at Koranen faktisk sier at de da må oppdra barnebarna som kristne, grøss og gru. Koranen hevder jo at de da havner i helvetet? Nei, det gjør den ikke. Kunnskapene om Koranen og islam er faktisk mye dårligere blant mange muslimer enn det nye testamentet er for så og si alle nordmenn.

Det foregår faktisk en debatt om dette i noen muslimske land. Det er ikke så lenge siden jeg så et program på BBC World som var et opptak av en debatt på Doha-universitetet i Qatar. Det som var morsomt med en debatten var at imamer fra Qatar var de liberale som ønsket frihet for kvinner, og frihet fra de feilaktige dogmene om islam. Mens en imam fra USA var den som mente at de gamle dogmene burde opprettholdes. Kanskje et er slik at endel muslimer i den vestlige verden er enda mer konservative enn de i gamlelandet. Helt utrolig.

Uansett så viste denne debatten blant skriftlærde hva som virkelig står i koranen, mens et par av deltakerne faktisk likevel mente at regler og dogmer fra samfunnet bør følges istedenfor koranens egne ord. Det er bra sykt, det.

For noen år siden ble jeg fridd til av en muslimsk jente i Afrika. Hun spurte rett og slett om jeg ville gifte meg med henne, og hun godtok til og med å bli andrekone. Hun var sjarmert, og ønsket seg en mann som var mer følsom enn sine brødre fra hjemstedet. Da jeg spurte henne om hva faren hennes kom til å si, så sa hun enkelt og greit at faren da ville forvente at hun oppdrar våre felles barn som kristne, for det var hennes plikt som kvinne. Selv kunne hun beholde sin islamske tro, men ut fra ren kvinneundertrykking måtte hun respektere min religion mer enn islam. Endel afrikanske muslimer er faktisk mer i takt med det koranen sier enn de i arabiske land. Arabiske land inkluderer da Somalia også.

Her er en nettside der debatten tas av muslimer som kjenner Koranen bedre enn de grønnsakshandlerne fra Oslo Øst, som ikke har utdannelse til noe annet enn å summere opp hva kundenes innkjøp består av. Men er det enkelt for dem å slippe gjennom med sitt budskap? Neppe, for de gamle damene vet sjelden hva verdensveven er engang.
http://muslimprosjektet.wordpress.com/2010/03/09/foreldrene-mine-kjenner-ikke-ekte-islam/

Det står da også i en av artiklene i VG at en av de unge kvinnene forteller at hun har studert islam mye mer enn sine foreldre, og at hun bruker argumenter fra Koranen mot dem. Da blir det stille i huset, for hvordan kan foreldrene argumentere mot den hellige skrift? Vi bør kanskje gi unge pakistanere mer korrekt utdannelse i sin egen religion for å få bukt med problemet. Forbud mot kjærester innen islam? Det er da umulig siden Talmud er omtrent like viktig som Koranen. Og der beskrives jo flere steder forholdet mellom kvinner og menn som forelskelses-orientert.

Det største problemet er altså at foreldregenerasjonen kommer fra et u-land der de er blitt tvunget til å høre på løgnere og demagoger med personlige motiver å forsvare. Åpenhet, utdannelse og konkret kunnskap er løsningen på problemet. Og ikke minst det med falske profeter, for de som skriver sharia er falske profeter. Hvordan kan de ta Khomeinis sharia fra 1979 mer på alvor enn Muhammeds ord? Ikke vet jeg, men de behandler faktisk sharia som en del av Koranen. Noe de ikke er. Da skapes syke skapninger som den Mohammad fra Vestfold. Han studerer jo sharia i Saudi-Arabia, den destruktive idioten som ikke vet forskjell på snørr og bart.
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
3.017
Antall liker
744
Baluba har mange gode momenter om hvorfor pakistanske jenter undertrykkes i Norge, men han utelater det viktigste: de blir nemlig ansett å være "norgesbilletter" for unge pakistanske menn (gjennom familiegjenforening) og det er god butikk for foreldrene å gifte de bort i Pakistan. Dermed slås det (minst) to fluer i samme smekk: familien tjener på det, man får stadig inn nytt blod av "ikkevestlig-påvirkede", og det pakistanske miljøet blir større og større.

Integrering my ass...........
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gubra skrev:
Baluba har mange gode momenter om hvorfor pakistanske jenter undertrykkes i Norge, men han utelater det viktigste: de blir nemlig ansett å være "norgesbilletter" for unge pakistanske menn (gjennom familiegjenforening) og det er god butikk for foreldrene å gifte de bort i Pakistan. Dermed slås det (minst) to fluer i samme smekk: familien tjener på det, man får stadig inn nytt blod av "ikkevestlig-påvirkede", og det pakistanske miljøet blir større og større.

Integrering my ass...........
Det stemmer nok i veldig mange tilfeller, men i andre dreier det seg om å overhodet finne mann til døtrene. Utvalget her er jo dårlig som de selv sier. Så motivasjonene er nok flere, og i endel tilfeller den du nevner. Men et er ikke alle som trenger den inntekten, og de tenker nok mer på sine barns fremtidige lykke. For de ønsker jo tross alt at døtrene skal bli lykkelige med sin ektemann.

Jeg tror nok dette er spesielt for pakistanere, selv om også andre miljøer praktiserer dette. Det er dog slik at ekteskap mellom nye landsmenn og de som har bodd her lenge ikke fungerer veldig lenge i praksis. Som nevnt har afrikanske muslimer ofte et mer korrekt syn på islam enn pakistanske, og gifter seg derfor av kjærlighet. Og jeg kjenner til tilfeller der blant annet eritreiske jenter har skilt seg fra sin mann etter relativt kort tid. Avstanden i kultur mellom en som er ny i landet og dem selv er for stor. Og i de tilfellene pleier dette år gå greit, omtrent som med norske skilsmisser.

Jeg bare nevner det siden trådens egentlig tema er islam, og ikke Pakistan. Vi må ikke glemme at pakistanere er ganske ekstreme, og har laaaaaangt lavere grad av utdannelse og kunnskaper om islam enn muslimer fra andre land. De er ofte et tragisk tilfelle av løgnaktige ledere og fattigdom satt i system.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.238
Antall liker
291
For de som ikke har skjønt det ennpå. Islam er en trussel mot alle kulturer. :mad:

Kanksje sin egen undergang til slutt. Man skal ikke trå mye feil, selv innenfor den islamske kulturen før man er en vantro. Og i følge koranen, så er det kun en skjebne som venter en vantro.

Jo mere gal man er innenfor denne kulturen, jo mere makt har man. Evnen til selvrenselse er marginal, så langt.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.273
Antall liker
6.649
Jeg tror du er inne på noe her. Kanskje burde norske muslimske barn fått opplæring i islam på skolen for å få bukt med ekstremismen.

Giftet du deg forresten med hun afrikanske dama?

baluba skrev:
Intervjuet med de gamle damene forteller to ting:
1: De har som eldre kvinner fra Pakistan liten eller ingen utdannelse, også om Islam og Koranen.
2: Det er snakk om virkelig tilbakestående kultur som har overlevd i enda større grad enn i hjemlandet.

Det er ikke belegg i Koranen for det de sier. Det skulle ikke forundre meg om de også er så og si analfabeter. De er blitt fortalt hva som står i Koranen av enten like uutdannede personer, eller av rene løgnere som forsvarer sin posisjon. Ifølge Koranen kan muslimske kvinner gifte seg med folk fra andre religioner, men kulturen tilsier at de da må følge mannens kultur. Det er naturligvis så skremmende for disse demagogene at de velger å enten overse, eller fortie. For tenke seg til at Koranen faktisk sier at de da må oppdra barnebarna som kristne, grøss og gru. Koranen hevder jo at de da havner i helvetet? Nei, det gjør den ikke. Kunnskapene om Koranen og islam er faktisk mye dårligere blant mange muslimer enn det nye testamentet er for så og si alle nordmenn.

Det foregår faktisk en debatt om dette i noen muslimske land. Det er ikke så lenge siden jeg så et program på BBC World som var et opptak av en debatt på Doha-universitetet i Qatar. Det som var morsomt med en debatten var at imamer fra Qatar var de liberale som ønsket frihet for kvinner, og frihet fra de feilaktige dogmene om islam. Mens en imam fra USA var den som mente at de gamle dogmene burde opprettholdes. Kanskje et er slik at endel muslimer i den vestlige verden er enda mer konservative enn de i gamlelandet. Helt utrolig.

Uansett så viste denne debatten blant skriftlærde hva som virkelig står i koranen, mens et par av deltakerne faktisk likevel mente at regler og dogmer fra samfunnet bør følges istedenfor koranens egne ord. Det er bra sykt, det.

For noen år siden ble jeg fridd til av en muslimsk jente i Afrika. Hun spurte rett og slett om jeg ville gifte meg med henne, og hun godtok til og med å bli andrekone. Hun var sjarmert, og ønsket seg en mann som var mer følsom enn sine brødre fra hjemstedet. Da jeg spurte henne om hva faren hennes kom til å si, så sa hun enkelt og greit at faren da ville forvente at hun oppdrar våre felles barn som kristne, for det var hennes plikt som kvinne. Selv kunne hun beholde sin islamske tro, men ut fra ren kvinneundertrykking måtte hun respektere min religion mer enn islam. Endel afrikanske muslimer er faktisk mer i takt med det koranen sier enn de i arabiske land. Arabiske land inkluderer da Somalia også.

Her er en nettside der debatten tas av muslimer som kjenner Koranen bedre enn de grønnsakshandlerne fra Oslo Øst, som ikke har utdannelse til noe annet enn å summere opp hva kundenes innkjøp består av. Men er det enkelt for dem å slippe gjennom med sitt budskap? Neppe, for de gamle damene vet sjelden hva verdensveven er engang.
http://muslimprosjektet.wordpress.com/2010/03/09/foreldrene-mine-kjenner-ikke-ekte-islam/

Det står da også i en av artiklene i VG at en av de unge kvinnene forteller at hun har studert islam mye mer enn sine foreldre, og at hun bruker argumenter fra Koranen mot dem. Da blir det stille i huset, for hvordan kan foreldrene argumentere mot den hellige skrift? Vi bør kanskje gi unge pakistanere mer korrekt utdannelse i sin egen religion for å få bukt med problemet. Forbud mot kjærester innen islam? Det er da umulig siden Talmud er omtrent like viktig som Koranen. Og der beskrives jo flere steder forholdet mellom kvinner og menn som forelskelses-orientert.

Det største problemet er altså at foreldregenerasjonen kommer fra et u-land der de er blitt tvunget til å høre på løgnere og demagoger med personlige motiver å forsvare. Åpenhet, utdannelse og konkret kunnskap er løsningen på problemet. Og ikke minst det med falske profeter, for de som skriver sharia er falske profeter. Hvordan kan de ta Khomeinis sharia fra 1979 mer på alvor enn Muhammeds ord? Ikke vet jeg, men de behandler faktisk sharia som en del av Koranen. Noe de ikke er. Da skapes syke skapninger som den Mohammad fra Vestfold. Han studerer jo sharia i Saudi-Arabia, den destruktive idioten som ikke vet forskjell på snørr og bart.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Jeg tror du er inne på noe her. Kanskje burde norske muslimske barn fått opplæring i islam på skolen for å få bukt med ekstremismen.

Giftet du deg forresten med hun afrikanske dama?
Fikk ikke lov av førstekonen... :(
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.273
Antall liker
6.649
baluba skrev:
BT skrev:
Jeg tror du er inne på noe her. Kanskje burde norske muslimske barn fått opplæring i islam på skolen for å få bukt med ekstremismen.

Giftet du deg forresten med hun afrikanske dama?
Fikk ikke lov av førstekonen... :(
Det var lompent...
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
baluba skrev:
BT skrev:
Jeg tror du er inne på noe her. Kanskje burde norske muslimske barn fått opplæring i islam på skolen for å få bukt med ekstremismen.

Giftet du deg forresten med hun afrikanske dama?
Fikk ikke lov av førstekonen... :(
Da er hun ingen god muslim. Du har rett på 4 koner i følge koranen. Vel og merke om du klarer å holde de lykkelig og tilfredse. ;D
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
baluba skrev:
BT skrev:
Jeg tror du er inne på noe her. Kanskje burde norske muslimske barn fått opplæring i islam på skolen for å få bukt med ekstremismen.

Giftet du deg forresten med hun afrikanske dama?
Fikk ikke lov av førstekonen... :(
Da er hun ingen god muslim. Du har rett på 4 koner i følge koranen. Vel og merke om du klarer å holde de lykkelig og tilfredse. ;D
Hun er anglikaner, ikke muslim. Det er Shakira som er muslim.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
oddgeir skrev:
baluba skrev:
BT skrev:
Jeg tror du er inne på noe her. Kanskje burde norske muslimske barn fått opplæring i islam på skolen for å få bukt med ekstremismen.

Giftet du deg forresten med hun afrikanske dama?
Fikk ikke lov av førstekonen... :(
Da er hun ingen god muslim. Du har rett på 4 koner i følge koranen. Vel og merke om du klarer å holde de lykkelig og tilfredse. ;D
Hun er anglikaner, ikke muslim. Det er Shakira som er muslim.
Tror du skal være glad til. En med PMS er ille. To eller flere må være et sant Helvete!!!
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.413
Antall liker
5.187
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Min (nå tidligere) svigerfar er oberstløytnant og Mig-Pilot, utdannet i Israel. Det er mer skremmende enn svigermødre, tro meg. ;)
;D

MiG-opplæring i Israel høres snodig ut. Det er vel ikke Mirage du mener?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
coolbiz skrev:
baluba skrev:
Min (nå tidligere) svigerfar er oberstløytnant og Mig-Pilot, utdannet i Israel. Det er mer skremmende enn svigermødre, tro meg. ;)
;D

MiG-opplæring i Israel høres snodig ut. Det er vel ikke Mirage du mener?
Nope, Mig. Det var et spesielt politisk krumspring Israel foretok tidlig på syttitallet. Han vil aldri stole på fly uten tilstrekkelig mange vaiere har han fortalt meg.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Jeg synes dette er et veldig bra innlegg! det vitner om litt kunnskap om emnet og det hadde vært fint om flere hadde lest denne ordentlig! Pakistanere generelt trenger kanskje ikke å være så ekstreme, men det er veldig bra å sette det i et perspektiv hvor man viser at selv om man er medlem i samme religion, så er "hvor du kommer fra / bor" veeeeeldig relevant! og det viser at mye av problemet er kultur, ikke religion ?

baluba skrev:
Det stemmer nok i veldig mange tilfeller, men i andre dreier det seg om å overhodet finne mann til døtrene. Utvalget her er jo dårlig som de selv sier. Så motivasjonene er nok flere, og i endel tilfeller den du nevner. Men et er ikke alle som trenger den inntekten, og de tenker nok mer på sine barns fremtidige lykke. For de ønsker jo tross alt at døtrene skal bli lykkelige med sin ektemann.

Jeg tror nok dette er spesielt for pakistanere, selv om også andre miljøer praktiserer dette. Det er dog slik at ekteskap mellom nye landsmenn og de som har bodd her lenge ikke fungerer veldig lenge i praksis. Som nevnt har afrikanske muslimer ofte et mer korrekt syn på islam enn pakistanske, og gifter seg derfor av kjærlighet. Og jeg kjenner til tilfeller der blant annet eritreiske jenter har skilt seg fra sin mann etter relativt kort tid. Avstanden i kultur mellom en som er ny i landet og dem selv er for stor. Og i de tilfellene pleier dette år gå greit, omtrent som med norske skilsmisser.

Jeg bare nevner det siden trådens egentlig tema er islam, og ikke Pakistan. Vi må ikke glemme at pakistanere er ganske ekstreme, og har laaaaaangt lavere grad av utdannelse og kunnskaper om islam enn muslimer fra andre land. De er ofte et tragisk tilfelle av løgnaktige ledere og fattigdom satt i system.
 
Topp Bunn