Er kassehøyttalere en "feilkonstruksjon"?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    celestion er så "daue" i lyden....engelsk uptight høflighet gir ikke mye rom for morro ::)
    mvh
    Leif

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    celestion er så "daue" i lyden....engelsk uptight høflighet gir ikke mye rom for morro ::)
    mvh
    Leif
    Hehe, likte setningen ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Quad 57
    Quad 63
    Audiostatic tidlig modell
    RTR tweetere
    Acoustat Monitor X
    Soundlab Prestine

har ellers inngående kjennskap til
    Beveridge
    Dayton Wright
    Audioexclusive (Tyske fra 80-tallet)

de beste var i prioritert rekkefølge
    Beveridge 2SW
    Acoustat Monitor X
    Soundlab Prestine

mvh
    Leif

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.296
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    LMC skrev:
    Quad 57
    RTR tweetere
    Acoustat Monitor X
    Soundlab Prestine

Beveridge
    Dayton Wright

Beveridge 2SW
    Acoustat Monitor X
    Soundlab Prestine

mvh
    Leif
    Tja, ingenting å si på sammenlikningsgrunnlaget..... :D

mvh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    35 års fomling før jeg så lyset...
    og det var hverken jesus eller toget ::)
    mvh
    Leif

nescafe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    2
    LMC skrev:
    Quad 57
    Quad 63
    RTR tweetere
    Acoustat Monitor X
    Soundlab Prestine

Beveridge
    Dayton Wright

Beveridge 2SW
    Acoustat Monitor X
    Soundlab Prestine

mvh
    Leif
    Har du virkelig ikke prøvd flere elektrostater enn dette? ;D ;D ;D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    dærsken, har du overtatt bassystemet til lmc, tas?
    rått!
    da får du det som i mine ører må være det mest kompromissløse høyttalersystemet jeg noengang har hørt.

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.050
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    OT...

Hola Gago,

skal ikke røpe for mye ennå...men de er det noen andre som har gleden av....kommer mer info i februar så holdt på hatten bro ;)

mvh,
    tas

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    orso skrev:
    Anonym skrev:
    Er ikke så lenge siden du ikke hadde hørt om Linkwitz.....
    Heh? Har kjent til Linkwitz i noe over et år. Men hva er du prøver å si? At jeg må kjenne til noe lenge før jeg kan nevne det i en tråd på sentralen og vise interesse for det? Den forsto jeg ikke.
    Har merket meg at du leser innleggene til 4-5 personer her på forumet med stor iver og så gjentar du deres uttalelser så ofte at det høres ut som hakk i plata.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    Angående det med å se lyset. Jeg synes ordentlig gode anlegg har mye til felles uavhengig av teknologi.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mine tårn kommer "way out west"
    hvem spiller på det albumet? førstemann?
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Anonym skrev:
    Angående det med å se lyset. Jeg synes ordentlig gode anlegg har mye til felles uavhengig av teknologi.
    enig
    lite eq, store memranareal,bred baffel,horn mm ;D

mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    yeahhh! bra !
    kommer du snart østover ?
    mvh
    Leif

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg har kommentert og presentert noen målinger i denne tråden, men det betyr ikke at jeg mener at måling er alt som betyr noe. Men på et forum med forskjellige mennesker med forskjellig erfaring og forskjellige preferanser kan repeterbare målinger være like nyttige å presentere som subjektive uttalelser.

Jeg er en novise på målinger, men jeg har erfart at det kan være nyttig å se hva som skjer på målinger når man hører en subjektiv forandring. Dette blir også mer og mer vanlig på Sentralen ettersom DSP blir mer og mer utbredt, selv om målingene stort sett begrenser seg til enkle FR-målinger.

Det beste verktøyet er selvfølgelig å bruke ørene, men da helst mine egne ører eller ørene til noen jeg kjenner preferansene og dømmekraften til.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.684
    LMC skrev:
    dere kan måle til dere blir grønne i trynet:
    det er absolutt ingen garanti for god og troverdig reproduksjon av lyd
    holder meg til det Gary sier:
    "if it sounds right,it probably is"
    har hørt møkkdyre systemer som måler strøkent fra 5-50K og de låter piss uansett!
    mvh
    Leif
    Enig i det. Men samtidig så er det en del enkelt målbare ting som garantert gir dårlig lyd. Men man kan ofte se at et anlegg låter dårlig ved å studere et frekvensplott. Jeg har målt og lyttet til mange ulike oppsett etterhvert. Jeg måler ikke alt jeg hører, men hovedtrekkene i den frekvensresponsen jeg måler er lett hørbare.

Når det låter forbausende bra så pleier det å måle forbausende bra også.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    interessant
    pleier du å ta hensyn til etterklang og?
    etterklangen setter ofte grensen for hva du kan oppnå imo
    mvh
    Leif

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    OMF skrev:
    Ser at Linkwitz får mye "cred" her....tittet på noen av disse youtube videoene for en tid tilbake - og jeg synes vel den gang at han trakk litt enkle konklusjoner. Et eksempel er jo dette med jevn spredning, forutsetter jo også jevn absorbsjon i rommet - det nevnte han ikke så mye om mener jeg. Men nå tok jeg som sagt bare en enkel titt. Et annet poeng er jo i grunn dette med om hvor mye romklang man ønsker i det store og hele - er fasiten på bordet der.

Mvh
    OMF
    Det med jevn spredning tror jeg neppe er en enkel konklusjon. Linkwitz er jo ikke alene om å vektlegge det. Jeg har inntrykk av det er bred enighet om viktigheten av dette, og ser skjelden noen som trekker dette i tvil. Det er jo godt dokumentert av bl a Linkwitz, Toole og Geddes (og sikkert mange fler). Argumentet er jo at reflektert lyd skal ha samme frekvensspektrum som direktelyden for ikke å forrykke klangbalansen. Det er mulig at du har rett i at det forutsetter jevn absorbsjon (eller ingen absorbsjon), men så sier også Toole (fritt etter hukommelsen) "do broadband absorbtion or no absorbtion".

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    LMC skrev:
    yeahhh! bra !
    kommer du snart østover ?
    mvh
    Leif
    Har stor lyst til det.
    Har hatt stor og spennende opplevelse foran dine Trio. Men må vel si at på en måte så var opplevelsen foran Watt/Puppy nede i kjellerrommet ditt for masse år siden kanskje en like stor opplevelse. Husker enda Art Blakey på slagverk over, og mange mil bak, høyre høyttaler. Det slapp totalt og spillte fenomenalt syntes jeg.
    I dag etter å ha hørt utallige anlegg er man nok blitt mer bortskjemt, men lurer ofte på om man hadde blitt imponert over de anleggene i dag også.
    Jeg er vel en av dem som mener at utviklingen ikke går så raskt som mange vil ha det til og tror det ville spillt fantastisk i dag også.
    Stor opplevelse foran kasser, og stor opplevelse foran horn hos deg :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.684
    LMC skrev:
    interessant
    pleier du å ta hensyn til etterklang og?
    etterklangen setter ofte grensen for hva du kan oppnå imo
    mvh
    Leif
    Når man ser på glattede målinger uten å vite hvordan de er bearbeidet så er det usikkerhet fra et par kHz og opp. Det nivået som vi hører kan avvike noen få dB fra hva de glattede kurvene viser, avhengig av hvordan de er blitt glattet. 1/3 oktavs glatting har begrenset psykoakustisk relevans.

Audiolense tar hensyn til etterklang ja.

Etterklang setter tildels kraftig preg på det vi oppfatter som direktelyd. Jeg skrev ganske mye om dette med etterklang i tråden om Hedmarkskurven. Kortversjonen er at svært mange musikktoner har lang nok varighet til at refleksjoner modulerer direktelyden fra høyttaleren. Så lydtrykket fra en tone med en viss varighet vil endre seg etterhvert som de ulike refleksjoner setter inn. Hvis tonen varer til "evig tid" så vil refleksjonsmønsteret stabilisere seg, og vi ender opp med det som man ser i en ufiltrert frekvensrespons.

Når tonen slutter å komme ut fra høyttaleren så bouncer refleksjonene rundt en god stund til før de dør ut. Dette er det berømte vannfallsdiagrammet. Men det er vel så spennende å studere tredimensjonale frekvens - tid - lydtrykkdiagrammer mens det er pådrag. Det er denne biten det er interessant å forholde seg til når man skal lage en effektiv korreksjon. En av grunnene til visdomsordene om at "man bør ikke korrigere dipper i frekvensresponsen" er at dippene i praksis ofte er mye mindre enn det som går fram av frekvensplottene - i hvert en del av tiden. Hvis man ikke overkorrigerer så låter det bedre etterpå.

Det er gjort forskning på hvordan og hvor mye refleksjonene påvirker vår lydoppfattelse. Det er også gjort mye forskning på hvordan vi reagerer på tidligrefleksjoner. Maskevidden på en del av denne forskningen er nok litt for stor for kresne hifi-ører, men det går jo an å trekke ut viktige poenger her og der.

Jeg tror ikke noen sitter med fasiten, men Audiolense fra 3.0 og opp takler vanskelig akustikk ganske bra og er nok SOTA på området, sammen med et par andre løsninger. Dette handler i stor grad om å bearbeide målingen slik at man står igjen med det som gør korrigeres.

Men det er allikevel på det rene at det er grenser for hva man kan gjøre med refleksjoner. Det ligger der som bakgrunnsstøy og maskerer viktige dettaljer, uansett hvor iørefallende lydbilde man måtte klare å korrigere seg frem til.

Personlig er jeg lite opptatt av tidligrefleksjoner. Jeg er mer opptatt av å ha relativt kort etterklangstid over hele frekvensregisteret. Lyden må ha et sted å dø ut. Jeg har 50 m2 med lydhimling i loftsstua - med direkte akustisk forbindelse med yttertakisolasjonen. Der oppe er det stille og behagelig. Det er et godt sted å prate, og musikken får en kullsvart bakgrunn. Det kreves minst 10 ganger så mye effekt å spille der inne som det gjør å fylle hele resten av huset med musikk. Og vi har stort hus!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.532
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    JENO skrev:
    OMF skrev:
    Ser at Linkwitz får mye "cred" her....tittet på noen av disse youtube videoene for en tid tilbake - og jeg synes vel den gang at han trakk litt enkle konklusjoner. Et eksempel er jo dette med jevn spredning, forutsetter jo også jevn absorbsjon i rommet - det nevnte han ikke så mye om mener jeg. Men nå tok jeg som sagt bare en enkel titt. Et annet poeng er jo i grunn dette med om hvor mye romklang man ønsker i det store og hele - er fasiten på bordet der.

Mvh
    OMF
    Det med jevn spredning tror jeg neppe er en enkel konklusjon. Linkwitz er jo ikke alene om å vektlegge det. Jeg har inntrykk av det er bred enighet om viktigheten av dette, og ser skjelden noen som trekker dette i tvil. Det er jo godt dokumentert av bl a Linkwitz, Toole og Geddes (og sikkert mange fler). Argumentet er jo at reflektert lyd skal ha samme frekvensspektrum som direktelyden for ikke å forrykke klangbalansen. Det er mulig at du har rett i at det forutsetter jevn absorbsjon (eller ingen absorbsjon), men så sier også Toole (fritt etter hukommelsen) "do broadband absorbtion or no absorbtion".
    Spot on!
    Jeg synes at det er interessant hvor forskjellig Geddes og Linkwitz besvarer spredningsutfordringen (og jeg kunne ikke drømme om å hevde at den ene har det rette svaret).

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.468
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    JENO skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Joda - men her forutsetter du på en måte at reflektert lyd er ønskelig. For apekister så er det en relativt enkel sak å drepe en betydelig del av de ulineære refleksjonene ned til en frekvens hvor refleksjonene ikke lengre kan skilles fra direktelyden. Altså - problemet med sprednignen er ikke større enn at det kan fikses med akustikkplater for en tusenlapp. Jeg har ikke lest LW godt nok til å angripe hans arbeid, men jeg så igjen en haug med slike youtube stubber på nettet - og synes ikke han gikk all verden i dybden. Jeg har også hørt Marten Statement på Marten centeret i Gøteborg - der har man jo god kontroll på refleksjoner og etterklang. Det spilte bra - ingen tvil om. Men mine preferanser er nok mer i tråd med demping - og selv om det er mer enn 2 år siden jeg hørte Stig Erik sitt system - så var det veldig mange egenskaper jeg likte med det - og det oppsettet er nok nærmere mine preferanser. Kort fortalt så opplever jeg at i oppsett hvor rommet spiller mer med - så er ofte klangen fordigereo g man får mer livefølelse. Mens i oppsett man hører mer på høytalerne så synes jeg det blir mer autentisk mot opptaket - man kan lytte mer inn i opptaket og troverdigheten blir større. Jeg foretrekker det siste.

Jeg tror nok helt klart at dersom man har et livlig rom som spiller mye med - så er det selvsagt en fordel at energiresponsen til høytalerne er jevn. Mitt poeng er at jeg tror det er bedre å drepe de fleste refleksjonene.

Mvh
    OMF

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.532
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hjerneføde:
    Det låter veldig mye bedre med dipoler hos Stig Erik Tangen en det gjorde med kassehøyttalere.
    Rommet er uforandret.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.468
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Valentino skrev:
    Hjerneføde:
    Det låter veldig mye bedre med dipoler hos Stig Erik Tangen en det gjorde med kassehøyttalere.
    Rommet er uforandret.
    "Hjernen spiser sakte" (OMF tolkning)...

Men det har vel neppe noen med refleksjonene i de 180 gradene av rommet som utgjør frontveggen. Den er vel såpass død hos Stig Erik at det kommer vel ikke noe særlig refleksjoner derifra....?

Mvh
    OMF

R

Rojoh

Gjest
    Det er ting på gang vedrørende dette skillet: Jevn versus uniform powerrespons. Jeg er bare sånn måtelig interessert i emnet, men på DIY-audio har Earl Geddes lansert sitt "white paper" og det er også testforsøk på gang som også Linkwitz følger med på...

For dem som gidder, orker og fatter interesse:
    http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/159101-new-white-paper-posting.html

Interessant er kanskje også Stigs betraktninger og målinger i tråden på samme forum:
    http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/142015-my-open-baffle-dipole-beyma-tpl-150-a-63.html

Selv føler jeg "pengesluk" er ved kjernen:
    pengesluk skrev:
    Vi er alle smertelig klar over BEGRENSINGENE som eksisterer for mange (WAF, økonomi, tid, kunnskap) men det er tross alt mulig å ha det jævlig gøy med denne hobbyen uansett, faktisk også uten å måle for mye. Det viktigste er tross alt gleden ved gode musikkopplevelser!!

Mvh. Johan

L

Lydarne

Gjest
    dipoler tilfører lydbilledet lyd der ikke er i optagelsen og er dermed ikke hifi, det er muligt der er nogle der synes det lyder godt men det gør det ikke mere rigtigt, jeg har endda hørt om nogle der synes basreflex lyder rigtig godt, og det bliver det bestemt heller ikke mere rigtigt af.

Lukket kasse er et fornuftigt kompromis fra idealet uendelig baffel som faktisk også bør indeholde en bredbåndsenhed en punktkilde, meget få vil kunne implementere dette korrekt, og apekasser er derfor ikke en fejlkonstruktion, men som sagt en fornuftigt kompromis, udstyrer men den også med en akustisk ventil så er det tæt på at være rigtig godt

Jeg har selv sådanne kasse og jeg har ingen problemer med rumklang og lydbilleds størrelse, og alt det som Linkwitz ellers bruger som begrundelse for at bruge og sælge det fejl behæftede system dipoler.

Og hemmeligheden ligger i elektronikken hvor de fleste bruger middelmådige hylevarer og er derfor nødt til at kompensere med højtaler som tilfører ekstra signaler der ikke findes i optagelsen, og siger de uha hvor lyder det dog godt, hvilket tilsyneladende også er er meget vigtigt, det er fuldstændig ligegyldigt om det lyder rigtigt, bare det lyder godt, og der er bogie wogie/fodtramp i anlægget hele tiden.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du har ikke mulighet til å sende meg en god DAC Lydarne, så jeg kan prøve? Kan betale frakt begge veier.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.135
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Lydarne skrev:
    coolbiz skrev:
    Det blir ikke riktigere av at du gjentar det, Lydarne. ;)
    Nej det kan jo ikke blive mere end rigtigt, måske rigtigt rigtigt
    Hehe ;D
    Vi har vel alle en tendens til å gjenta oss selv dersom vi mener at vi har kommet fram til Stor InnsiktTM.
    Jeg mistenker dog at du legger overdrevent stor vekt på Duelund's uttalelse om at dipolers bakoverstråling er "100% forvrengning".

L

Lydarne

Gjest
    coolbiz skrev:
    Lydarne skrev:
    coolbiz skrev:
    Det blir ikke riktigere av at du gjentar det, Lydarne. ;)
    Nej det kan jo ikke blive mere end rigtigt, måske rigtigt rigtigt
    Hehe ;D
    Vi har vel alle en tendens til å gjenta oss selv dersom vi mener at vi har kommet fram til Stor InnsiktTM.
    Jeg mistenker dog at du legger overdrevent stor vekt på Duelund's uttalelse om at dipolers bakoverstråling er "100% forvrengning".
    Det er fuldstændig korrekt, og det gør jeg af den simple grund at det er 100% rigtigt

R

Rojoh

Gjest
    Lydarne skrev:
    Det er fuldstændig korrekt, og det gør jeg af den simple grund at det er 100% rigtigt
    100% riktigt ??? Nei, da velger jeg heller 90% og oppveier de siste 10% med å drikke øl og kose meg. ;D

Mvh. Johan

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    @Lydarne

Hvordan er ditt lytterom akustikkbehandlet?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn