asbjbo skrev:
For å gi et forsøksvis svar på spørsmålet i trådtittelen: Ja, selvsagt. Kassehøyttalere har grunnleggende svakheter som følge av konstruksjonsprinsippet. Den viktigste er at de er rundstrålende i bassen og direktive i diskanten, slik at romrefleksjonene nødvendigvis blir fargede og påfallende. En annen er alle muligheter for resonanser og energilagring i selve kassen. Åpenbart kompromittert i utgangspunktet.
---------------------------
Det grunnleggende problemet her er at bølgelengden ved 20 Hz er 17 meter, og da blir det ikke mye WAF over en høyttaler som skal reprodusere det uten å bruke noen slags kasse til å kverke lydbølgene på baksiden av elementet, selv i konstruksjoner som bruker horn/waveguide eller dipol høyere oppe i frekvens.
Ikke riktig asbjbo. De laveste frekvensene vil uansett konstruksjonsprinsipp ha en radial spredningskarakteristikk. Hvor godt bassystemer fungerer tonalt er hovedsaklig avhengig av kabinettavstemning. Lav Q eller mao store undertunede kabinetter gir rask og ren bass. Et problem her er imidlertid at de langt fleste moderne basselementer er konstruert med tanke på trange små durebokser.
Kabinettdesign er en oversett og mye misforstått faktor. Rektangulære bokser er med sine paralelle flater en lite gjenmomtenkt og langt fra optimal løsning. Når de attpåtil fylles opp med ymse lydabsorberende stuffing økes energitapet ytterligere, om det enn "måler riktig".
B&W forsøkte å løse kasseproblematikken med sitt matrix-prinsipp; det de oppnådde var hovedsaklig å kvele enda mer dynamikk.
Se da heller på hvordan jeg har gjort mine, slik skal det gjøres.
edit: nå er ikke jeg "for" eller "mot" ditt eller datt, jeg har bare redesignet bassrefleksprinsippet.
Mvh. RS