Er kassehøyttalere en "feilkonstruksjon"?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

timc

Gjest
    Rojoh skrev:
    Det mellomtonehornet ligner på hornet i Opera M12ene jeg hadde.

Det er samme type horn. Biradial CD. Dog er responsen fra de franske der en god del jevnere.

Andre som bruker samme prinsipp er TAD, JMF og Westlake (bare delvis). Klipsch Bruker stort settTractrix geometri. Funker det også. Avantgarde og Acapella bruker sfæriske horn, og Fostex bruker radialhorn. Bare for å nevne noen.

Ser ut til at jeg må lese meg opp på compound horn.

-Tim

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.541
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sakset fra Fidelitys omtale av Gradient Revolution:
    Vanlige høyttalerproblemer
    For å oppnå tilstrekkelig dyp bass og høye lydtrykk fra moderat store høyttalere går den aksepterte, utbredte og relativt rimelige oppskriften ut på å montere vanlige dynamiske høyttalerelementer i en lukket eller ventilert kasse.
    Så langt er vel det meste kjent og ålreit, men det er vel en hardere pille å svelge for de fleste av oss at de færreste kassehøyttalere gir en egentlig naturtro bassgjengivelse hvis man plasserer disse akseptabelt små kabinettene på en akseptabel måte i rom av den typen de aller fleste av oss bor i. (55 ord i én setning, kanskje jeg kunne bli politiker?) I praksis er gjerne de høyttalerne som gir mest bassvirilitet i forhold til størrelsen også de som gir de verste problemene med lytterommet.
    Kassehøyttalernes rundtstrålende egenskaper ved lave frekvenser (under 150-300 Hz) trigger stående bølger både i høyde-, bredde- og dybde-plan.
    Når de fleste vanlige høyttalere i tillegg har for lite homogen spredning i mellomtone og diskantomådet, får man problemer her også. Høyttalerne blir svært lite fleksible med hensyn til plassering. Selv med akustisk sett gunstig plassering vil lydkarakteren til slike uhomogene høyttalere variere mye fra rom til rom.
    Det står mer fra PDF-side 37 her:
    http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/01.pdf

T

timc

Gjest
    Må være den dårligste refereanse til teknisk dokumentasjon på lang tid ;D

De siste setningene skal jeg være enig i da (føler meg snill nå)

Nei gradient spiller ikke uten videre opptimal bass i alle rom. Bare spør burnt_island. Han har jobbet veldig mye med å få bassen skikkelig. Vet ikke om han er i mål enda.

-Tim

V

vredensgnag

Gjest
    En annen måte å innføre troverdig kompleksitet på en forutsigbar måte, i et rent musikksignal.

Skyte driver opp i et hulrom der lydenergien "hvirvles" - før den så rettes mot lytter i horisontalplanet, med et minimum av mulige refleksjoner fra gulv eller tak, men med sideveggesrefleksjoner for å underbygge den akustiske troverdigheten.

En akustisk linse.

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.541
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    timc skrev:
    Er referanser til den kulørte presse fy fy nå? ;D

En av greiene jeg liker med Revolution er at man kan dreie bassene i 60o trinn (120o fysisk pluss 180o elektrisk), slik at man kan laste rommet slik det passer best. Det er ikke lett med kassebass. På den annen side innbyr det til endel fysisk arbeid, ja.

T

timc

Gjest
    Vil en slik falle inn under begrepet waveguide?

Mirage og Duevel har jo lignende prinsipper med horisontale spredelinser.

-Tim

T

timc

Gjest
    Valentino skrev:
    timc skrev:
    Er referanser til den kulørte presse fy fy nå? ;D

En av greiene jeg liker med Revolution er at man kan dreie bassene i 60o trinn (120o fysisk pluss 180o elektrisk), slik at man kan laste rommet slik det passer best. Det er ikke lett med kassebass. På den annen side innbyr det til endel fysisk arbeid, ja.
    Største problemet jeg ser med akkurat Gradient er at bassene er delt så høyt som 200Hz. Da er man allerede oppe i nedre del av stemmeområdet. Det gjør at dersom man vender bassen slik at den kommer på skrå i fohold til lytteposisjon så får man litt rar opplevelse av mørke stemmer. Synes nå jeg.

De skulle funnet en coax som klarte å spiller 50-60Hz lavere. Da tror jeg det kunne blitt skikkelig bra.

-Tim

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.541
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Godt poeng, svært godt. Salmi (eller noen andre) kan godt lage et Revolution-derivat der toppseksjonen klarer 100Hz.

En Tannoy-8" i kartoidekammer, kanskje?

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    orso skrev:
    Er kassehøyttalere en "feilkonstruksjon?
    Siden du spør på denne måten: JA

Og hva står vi igjen med da?

Bånd, elektrostater, AMT og manger. Såre enkelt.

T

timc

Gjest
    Sist jeg sjekket så blir bånd, AMT og Manger mye brukt i kasser (lukket bakkammer)

Er det noen som har laget en kassehøyttaler med elektrostatelement?

-Tim

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.001
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm, tenkte litt mer på de Westminsterne med compound horn. Et gonzo DIY-prosjekt kunne vært å bygge noe sånt rundt et par pro coax-drivere, for eksempel Beyma 15XA38Nd. De har rufsete frekvensgang og grusom forvrengning i diskanten, men det ville blitt mye lyd og en markant "personlighet". (Felles magnetsystem for diskant og bass er åpenbart ikke en god idé.)

Edit: Alternativt Radian Audio 5215B, B&C 15HCX76 (også den med felles magnetsystem), eller 18sound 15CX1000, som faktisk ser litt interessant ut.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.001
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    el_mariachi skrev:
    orso skrev:

Nei, det er alternativene til dynamiske drivere. Det er ingen ting i veien for å sette en dynamisk driver i en dipol eller i et horn og unngå hele kasseproblematikken. Bare spør Valentino. ;)

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Først vil jeg like å høre noen av dem holde følge med mine hjemmesydde :p

Spør du meg er det ikke noe galt i å bygge kassehøyttalere, det er bare at ingen har gjort det riktig før.

Mvh. RS

T

timc

Gjest
    R.S. skrev:

Spør du meg er det ikke noe galt i å bygge kassehøyttalere, det er bare at ingen har gjort det riktig før.

Mvh. RS

Ja vi kneler i støvet og kysser skoene dine......not......

-Tim

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Alt annet enn det jeg har i stua til enhver tid er feilkonstruksjoner. ::)

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    R.S. skrev:

Mvh. RS
    RS

har du fått lyttet til dine høyttalere med flere forskjellige kilder og forsterkere? Hvordan er de med annet utstyr enn det du har?

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Jadda gutter, det er urimelig ettersom dere ikke kjenner dem :-*

-men løsningene bør være fattbare

Mvh. RS

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    asbjbo skrev:
    Kassehøyttalere fremstår som et brukbart kompromiss hvis "dyrt og enormt stort" av en eller annen grunn ikke er aktuelt.
    Nja. Vet ikke om jeg er helt enig på bakgrunn av dagens erfaringer. Da må det i så fall bli noe alá Amphion som i det minste har kontrollert spredning. Og gjerne sammen med subwoofere i lukket kasse og med EQ. Det fremstår mer som et bra kompromiss.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    BT skrev:
    Alt annet enn det jeg har i stua til enhver tid er feilkonstruksjoner.  ::)
    Ikke sant? Det bare datt et par høyttalere inn i stua mi en dag. Jeg hadde ikke tenkt en tanke på hva de kom til å gjøre, eller hvordan.

Nå er jeg fanget i forsvarerrollen, omtrent som mora den bortskjemte og ufordragelige naboungen. Jeg tror pinadø det var storken som kom med høyttalerne også. :p

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.124
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    En fin tråd er i ferd med å skli ut grunnet sleivete kommentarer. Hold en saklig tone så er ikke dette noe problem. Prøver å rydde litt men det er ikke enkelt uten å ta brodden av innholdet.

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    En 10 tommer i kasse har mer "baller" enn en 15 tommer i dipol. Så det skyldes altså en "feilkonstruksjon"?? hmm ::)

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    frans skrev:
    En 10 tommer i kasse har mer "baller" enn en 15 tommer i dipol. Så det skyldes altså en "feilkonstruksjon"?? hmm ::)
    Det er maksstørrelse på baller og kompis ;)

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    frans skrev:

Vent til du har hørt hva en god 10 tommer kan gjøre i en undertunet aerodynamisk bassrefleksavstemning i et asymetrisk kabinett uten absorbenter og selvfølgelig med optimerte strømbaner ;)

Mvh. RS

L

Lydarne

Gjest
    asbjbo skrev:
    el_mariachi skrev:
    orso skrev:

Nei, det er alternativene til dynamiske drivere. Det er ingen ting i veien for å sette en dynamisk driver i en dipol eller i et horn og unngå hele kasseproblematikken. Bare spør Valentino. ;)
    Hvad er det for en kasse problematik du taler om, Jeg var i går hos Diy Duke, han har fuldstændig lukket system og der er ikke antydning af kasse lyd , eksembelvis høres det tydeligt på bassen at Diane Krall Live in Paris er totalt komprimeret, dette fremstår med al tydelighed på Diy Duke's anlæg og sådan skal det være ellers vil det være komplet umuligt at gengive optagelser med korrekt bas, Hvad Diy Duke anlæg naturligvis også kan.

Det er kontrasten alle de forskellige måder bassen præsenteres på afhængig af CD indhold, manipuleret, eller ikke manipuleret det drejer sig om, og disse kontraster kan et lukket system gengive til perfektion hvis det er lavet rigtigt.

Der er ikke noget galt med lukket system hvis Q'et er lavt nok og kassen er uden resonanser og højtaler elementet er iorden, det vil sige at hvis man har hørt en lukket kasse der ikke er tilfredsstillende så er det ikke systemmet fejl, men udførslen der har været for dårlig, eller elektronikken har været for middelmådig.

Et af begrundelserne for at benytte et lukket system er at kunne gengive lave frekvenser, med den korrekte støtte til membranen, et anden vigtig funktion er at undgår udstråling bagud, som ved forbilledet uendelig baffel.

At have udstråling bagud er naturligvis forkert, fuldstændig som det er forkert når man har et totalt ude af fase signal der drøner ud af en basreflex port.

Hvad er årsagen til at udstråling bagud er forkert, hvis man ser på optagelses fasen.

En mikrofon eller to er placeret foran det vi ønsker at optage, mikrofonen er her "vores ører" , mikrofonen modtager både information om direkte lyd, og lyd der er reflektere fra bagvægen, sidevægen osv.

Er der to mikrofoner er alle oplysninger lageret for at kunne placere hvad som helst i 3 D rummet firkanten bag højtaleren, det er som bekendt ikke muligt at gengive noget foran højtaleren så vi ser altså ind i optagelseses rummet, vil vi være der så er det nødt til at være noget suround med flere kanaler.

højtalen er altså lydgiveren lige som hvis en person siger noget, ja så står personen altså der hvor han står.

det betyder også hvis mikrofonenen samler noget op bagfra vil det komme ind i 3 D rummet bag højtaleren, det kunne være et bifald fra publikum.

Men det afgørende er at mikrofoner har samlet alt op, fase niveau osv som kan sikre os at hvis der gengives via en punktkilde, som teoretisk bør det være et punkt uden udstrækning så er det muligt at placere hvad som helst og hvor som helst i 3 D rummet bag højtaleren. Og jeg har optagelser jeg selv har været med til, og det er muligt at lave en kopi hvor proprationer, størrelse og placering er helt korrekt med to mikrofoner, og det bedste er at det er muligt at gengive det via lukkede systemmer således at alle størrelses forhold er på plads. simpelthen en direkte kopi af den begivenhed der er optaget.

Hvis nu højtaleren aflevere et output 180 grader ude af fase bagud så bliver denne 3 D information der var lageret på pladen ødelagt udvisket, og resultatet bliver mere eller mindre uforudsigeligt, og et er sikkert gengivelsen bliver ikke som tilsigtet.

i den ovenstående har jeg hovedsagligt tænkt på at der er benyttet en ærlig to mikrofons optagelse eller tre.

En anden situation er når alt er nærmikrofoneret og det er teknikeren der sætte det hele sammen og laver den 3D vi skal hører, så er det hele allerede totalt kaos og forkert, hvilket hos mig som regel høres som latterligt og utroværdigt og med helt forkerte proprationer osv..

Men her vil jeg så sige at hvis mine højtaler smed et signal bagud ude af fase, ja det blev lyden nok hverken være eller bedre af.

Kort sagt jeg vil gerne hører hvad det er dipoler gør bedre og mere rigtigt end lukkede systemmer, at man vil have noget andet end det der er på CD'en mener jeg er et dårligt argument og en kaotisk vej at går.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Beveridge er elektrostat elementer i lett dempet halvstiv kasse med spredninglinse foran
    såvidt jeg husker er det vel også et visst kompresjonsforhold mellom elementet og linsen
    mvh
    Leif

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.001
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lydarne skrev:
    Kort sagt jeg vil gerne hører hvad det er dipoler gør bedre og mere rigtigt end lukkede systemmer, at man vil have noget andet end det der er på CD'en mener jeg er et dårligt argument og en kaotisk vej at går.
    Du glemmer bidraget fra rommet, og det faktum at en kassehøyttaler vil ha ulik spredning ved ulike frekvenser. En kassehøyttaler vil være tilnærmet rundtstrålende i bassen, stråle i en halvkule forover i mellomtonen, og stråle i en smal sektor øverst i diskanten. Enda verre, hvis konstruktøren forsøker å strekke hvert element til å dekke større frekvensbånd enn de ideelt burde gjort, vil spredningen fra hvert element også avta med frekvens, slik at spredningen blir bred-smal-bred-smal. Det er hva man typisk finner i to-veis høyttalere.

Konsekvensen av det er at frekvensgangen off-axis blir alt annet enn flat, og at både tidlige refleksjoner og romklang blir håpløst farget. Det høres "kunstig" ut, og forsøk (Olive & Toole) har vist at fargede refleksjoner (et enkelt lavpassfilter) er lettere å høre enn nøytrale refleksjoner. Det er selvsagt mulig å dempe førsterefleksjonspunkter etc, men dempematerialer har lett for å forsterke lavpassfiltreringen ved å absorbere lave frekvenser mer enn høye, og da ender man opp med å gjøre rommet "dødt" før man er kvitt refleksjonene. Det er også fullt mulig å bygge et lytterom som tilstrekkelig stort og med tilstrekkelig mange diffuserende elementer og skrå veggflater til at man får kontroll på hele saken, men det blir gjerne å ta hobbyen litt langt.

Dessuten glemmer du at den fasegangen, selv om den er helt riktig fra høyttaleren, også vris og vendes av rommet før du får høre lyden. En refleksjon vil ha forskjellig fase med frekvens (ulikt antall bølgelengder fra kilde til reflektor), og den lyden som kommer frem til øret ditt er den komplekse summen av direktelyd og alle refleksjoner. I et lytterom av "normal" størrelse og med "normal" reflektivitet vil faktisk refleksjonene være sterkere enn direktelyden på 2-3 meters lytteavstand, sånn at den fasegangen som kommer frem til øret er ganske kaotisk og totalt forskjellig fra bølgefronten ved mikrofonen.

Dipoler har tilnærmet konstant spredning med frekvens og gir nøytrale refleksjoner. Derfor vil de ikke farge romklangen i et "normalt" lytterom, dvs et rom som også brukes til andre formål og derfor ikke kan inneholde ekstreme akustiske tiltak. Derimot krever de litt ekstra plass, ettersom den bakoverstrålen du viser til vil reflekteres fra bakvegg. Psykoakustikken er slik at refleksjoner behandles ulikt ut fra når de ankommer i forhold til direktelyden og med hvilken nivåforskjell. Hvis de ankommer etter ca 10 ms med passe nivå, vil hjernen tolke det som "romklang" heller enn noe som påvirker plasseringen av stereobildet. +10 ms tilsvarer en ekstra strekning for lyden på 3,4 meter, dvs at avstanden til bakvegg må være > 1,7 m. (Linkwitz mener at 1 m er tilstrekkelig for praktiske formål.) Derfor, hvis du har et stort nok rom til å kunne få dipolene litt ut på dansegulvet når det skal lyttes, kan slike gi en ekstremt god gjengivelse av opptaksrommet. Du vet, sånn "walls melted away, veils lifted, ..."

Og, forresten, jeg oppfatter deg dithen at du antar noe bestemt om hvordan opptaksmikrofonen gjengir plassering. Hvordan kan du vite om opptaksmikrofonen var en omni, kardioide, figure-8, eller kanskje den var en super- eller hyperkardioide? (http://www.shurenotes.com/issue5/pickup_patterns.pdf)

Burde vi bygge høyttalere med samme spredningsmønster som opptaksmikrofonen? Hva slags høyttaler mener du ville komme nærmest f eks en superkardioidemikrofon i spredningsmønster? Hvordan ville du gjengi rom-informasjonen fra et Blumlein-par, som kanskje er den opptaksteknikken som gir den beste informasjonen om innspillingsrommet? Eller motsatt, hvis vi går ut fra spredningsmønsteret i et par dynamiske kassehøyttalere som "korrekt", så begrenser vi oss til opptak gjort med et par Neumann M150 i AB-konfigurasjon, altså ikke engang å sette mikrofonene i et Decca-tree (som gir de beste resultatene med slike mikrofoner, se http://mixonline.com/products/review/audio_neumann_decca_tree/).

Det blir kanskje litt restriktivt for musikkvalget?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    For noen måneder siden var alt annet enn trykkabinett til bassen feilkonstruksjoner. Nå er det altså dipoler som gjelder. Hva blir det neste?

Jeg vet ikke om denne diskusjonen er speielt bra for hifi-interessen. Jeg tror ikke folk liker å bli fortalt at ting de kan kjøpe i butikken er feilkonstruksjoner, men at man bør bruke en lokal hifi-guru a la Snickern til å utvikle et system til lytterommet ditt. Da blir dette begrenset til noen få mens resten skal bli uglesett. hva med resten av verden? Er den helt på jordet? Og hva er tilgjengeligheten til å høre denne teknologien som stiller alt annet i skyggen? For de fleste tilnærmet lik null.

Og hva med alle de som mener å høre gode oppsett uten dipolbass, kontrollert spredning, romkorreksjoner, klasse D og SB? Nei, de er dumme mennesker som bare skal forsvare sine investeringer.

Jeg er for utvikling og innovasjon, og synes alt dette er interessante tanker. Men disse holdningene om at alt annet enn det som er siste mote for en liten gruppe mennesker er feilkonstruksjoner, det synes jeg ikke noe om.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    frans skrev:
    Jeg er fristet til å svare ja og nei.

Mye av det som oppleves som "baller" dypest sett handler og ukontrollerte resonnanser i rommet. Kassehøyttalere gir en langt mer 'fysisk' opplevelse av bassen enn en dipol. Det kan være helt i henhold til intensjonen med innspillingen, spesielt på rock og en del moderne elektronisk musikk. Da er det jo bra. Men kasser gjør det samme med akustiske instrumenter som vitterlig ikke låter sånn i virkeligheten. En pauke, for eksempel, låter mye tørrere og raskere enn kassehøyttalere gjengir dem (ja, alle kasser jeg har hørt, og jeg har hatt anledning til å dælje løs på en pauke). Her er gjengivelsen fra dipoler langt mer troverdige, i det minste når det gjelder transientresponsen. Følelsen av fysisk trykk kan komme et godt stykke på vei med digre dipoler, men neppe hele veien. Det skal mye til for å få skikkelig maks. SPL fra en dipol. Rockerne kan altså ende med et lite savn med dipoler, uansett hvor store.

Er det troverdig gjengivelse av akustiske instrumenter du er ute etter? I så fall har jeg aldri hørt kasser gjøre det med den artikulasjonen, definisjonen og tydeligheten som dipoler kan. Her hjelper ingen ting i min erfaring, så lenge man snakker om selve høyttaleren. Enorme rom (les: konferansesaler) drar kasser et stykke i retning av dipolenes transientgjengivelse. Men så var det dette med pris igjen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Les innledningen til tråden, BT. Du vil nok se at det ikke er ment fullt så svartmalt... ;)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.135
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Diy Duke skrev:
    coolbiz skrev:
    Det blir ikke riktigere av at du gjentar det, Lydarne. ;)
    Det var rigeligt rigtigt i forvejen. ;) Din blokering bliver mere og mere visuel.
    Jeg tror coolbiz har samme inntrykk av deg, så den kampen om blokkeringer ender uavgjort.
    Kan jeg få protestere mot dette påstanden om symmetri? Såvidt jeg kan huske har jeg ikke på noe tidspunkt trukket i tvil Lydarne's lytteinntrykk eller hans eget oppsett (selv om jeg har til gode å høre engasjerende musikkgjengivelse fra et oppsett basert på de prinsipper han forfekter). Det jeg gjorde var kun å ta til orde mot hans kroniske hang til å desavuere andres lyttekompetanse, erfaring og akustikkforståelse.

Forøvrig: Stor takk til asbjo for solide innlegg som er en sann fryd å lese!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    med sååå mye selvopplevd superkompetanse på området, skulle det vært gøy å høre systemene til de største expertene her i denne tråden
    (mange uten ref. til egen oppsett)
    spørs om det hadde holdt mål....eller om noen bare har det i kjeften og i hodet.
    kort sagt; klarer alle de som erklærer sitt prinsipp som det eneste saliggjørende å omgjøre det til praksis eller blir det magaplask?
    jeg setter pengene på magaplask i 9,5 av 10 tilfeller
    mvh
    Leif

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Zomby_Woof skrev:
    Les innledningen til tråden, BT. Du vil nok se at det ikke er ment fullt så svartmalt... ;)
    Mulig det ikke er ment slik, men det virker som mange oppfatter det slik.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.001
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Zomby_Woof skrev:
    Nei, det er ikke svartmaling av noe eller noen. Poenget må være at alle realistiske løsninger medfører kompromisser, fordi en høyttaler forsøker å løse en umulig oppgave, og å forstå hvilke kompromisser en selv best kan leve med. Lukkede kasser har visse kompromisser, bassrefleks litt andre, dipoler et tredje sett, og horn er igjen noe helt annet.

Hvis du er spesielt opptatt av holografisk romgjengivelse, bruker en stor stue som lytterom, men kan leve med begrensninger i maksimalt lydtrykk og bassgjengivelse, så bør du teste ut dipoler.

Hvis du derimot har veldig god plass og er ekstremt opptatt av korrekt gjengivelse av dynamisk kontrast, men kan leve med manglende dypbass, litt rippel i frekvensgang og en del andreordens forvrengning, så bør du prøve ut horn.

Men hvis du har begrensninger i plass og vil ha dyp bass og lite forvrengning, men kan leve med litt begrenset dynamikk og holografi, så peker pilene mot tradisjonelle kassehøyttalere.

Enkelte løsninger innenfor hver gruppe (f eks lukket/bassrefleks kasse eller dynamisk/elektrostatisk dipol) får litt ulike egenskaper. I alle tilfeller blir de akustiske kompromissene mindre når høyttalerne blir større, mens kompromisset med interiørarkitekten blir mer og mer ubehagelig.

Ikke så mye nytt der, kanskje, men det er faktisk hva vi diskuterer. :)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Enig med asbjbo - alt er kompromisser, men vi har ulike rom og vi har ulike prioriteringer.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.469
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes vel at dipoltilhengerne er litt for lettvinte med frekvensresponsen.

Poenget er vel at all lyden som sendes ut skal ha lik frekvensgang - uavhengig av vinkel på baffel.
    Så trekker man da frem standard apekister og forteller hvor dramatisk dårlig disse er.

Dipolene har jo utsendelse også bakover. Men det er vel ikke slik at det er umulig å lage en apekiste som har flott frekvensrespons ved 30, 45, 60 og 75 grader på lytteaksen, mens en dipol alltid har flat frekvensgang uansett hvor du måler den. Altså dipoler har vel også en del avvik til sidene selv om 0 og 180 er bra...?

Jeg stiller meg også spørrende til hvor mye refleksjoner man egentlig ønsker. Alle oppsette jeg har hørt som jeg synes virkelig bringer meg nærmere musikken har hatt lite rominfluens. Så om Linkwitz sikker har rett om hvordan man bør forholde seg i en vanlig stue - så er jeg mer opptatt av hvordan man oppnår best mulig lyd. Nå kan jeg sikkert utfordre fordommene mine, men bildene fra lytterommet til Linkwitz er vel ikke noe jeg har særlig tro på at skal spille fletta av alt annet jeg har hørt!

Mvh
    OMF

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.742
    asbjbo skrev:
    Nei, det er ikke svartmaling av noe eller noen. Poenget må være at alle realistiske løsninger medfører kompromisser, fordi en høyttaler forsøker å løse en umulig oppgave, og å forstå hvilke kompromisser en selv best kan leve med. Lukkede kasser har visse kompromisser, bassrefleks litt andre, dipoler et tredje sett, og horn er igjen noe helt annet.
    Det undrer meg at mange er såpass hårsåre her på sentralen.

Helt alvorlig.

Det er da naturlig at siden vi har forskjellige mål
    og smak er anleggene våre forskjellige, og vi liker forskjellig slags
    høyttalere. Jeg liker horn og rør. Andre liker apekister og store
    transistorforsterkere.
    God musikkgjengivelse i heimen kan oppnåes på mange måter.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    enig med både OMF og Slowmotion
    mvh