asbjbo skrev:
el_mariachi skrev:
orso skrev:
Er kassehøyttalere en "feilkonstruksjon?
Siden du spør på denne måten: JA
Og hva står vi igjen med da?
Bånd, elektrostater, AMT og manger. Såre enkelt.
Nei, det er alternativene til dynamiske drivere. Det er ingen ting i veien for å sette en dynamisk driver i en dipol eller i et horn og unngå hele kasseproblematikken. Bare spør Valentino.
Hvad er det for en kasse problematik du taler om, Jeg var i går hos Diy Duke, han har fuldstændig lukket system og der er ikke antydning af kasse lyd , eksembelvis høres det tydeligt på bassen at Diane Krall Live in Paris er totalt komprimeret, dette fremstår med al tydelighed på Diy Duke's anlæg og sådan skal det være ellers vil det være komplet umuligt at gengive optagelser med korrekt bas, Hvad Diy Duke anlæg naturligvis også kan.
Det er kontrasten alle de forskellige måder bassen præsenteres på afhængig af CD indhold, manipuleret, eller ikke manipuleret det drejer sig om, og disse kontraster kan et lukket system gengive til perfektion hvis det er lavet rigtigt.
Der er ikke noget galt med lukket system hvis Q'et er lavt nok og kassen er uden resonanser og højtaler elementet er iorden, det vil sige at hvis man har hørt en lukket kasse der ikke er tilfredsstillende så er det ikke systemmet fejl, men udførslen der har været for dårlig, eller elektronikken har været for middelmådig.
Et af begrundelserne for at benytte et lukket system er at kunne gengive lave frekvenser, med den korrekte støtte til membranen, et anden vigtig funktion er at undgår udstråling bagud, som ved forbilledet uendelig baffel.
At have udstråling bagud er naturligvis forkert, fuldstændig som det er forkert når man har et totalt ude af fase signal der drøner ud af en basreflex port.
Hvad er årsagen til at udstråling bagud er forkert, hvis man ser på optagelses fasen.
En mikrofon eller to er placeret foran det vi ønsker at optage, mikrofonen er her "vores ører" , mikrofonen modtager både information om direkte lyd, og lyd der er reflektere fra bagvægen, sidevægen osv.
Er der to mikrofoner er alle oplysninger lageret for at kunne placere hvad som helst i 3 D rummet firkanten bag højtaleren, det er som bekendt ikke muligt at gengive noget foran højtaleren så vi ser altså ind i optagelseses rummet, vil vi være der så er det nødt til at være noget suround med flere kanaler.
højtalen er altså lydgiveren lige som hvis en person siger noget, ja så står personen altså der hvor han står.
det betyder også hvis mikrofonenen samler noget op bagfra vil det komme ind i 3 D rummet bag højtaleren, det kunne være et bifald fra publikum.
Men det afgørende er at mikrofoner har samlet alt op, fase niveau osv som kan sikre os at hvis der gengives via en punktkilde, som teoretisk bør det være et punkt uden udstrækning så er det muligt at placere hvad som helst og hvor som helst i 3 D rummet bag højtaleren. Og jeg har optagelser jeg selv har været med til, og det er muligt at lave en kopi hvor proprationer, størrelse og placering er helt korrekt med to mikrofoner, og det bedste er at det er muligt at gengive det via lukkede systemmer således at alle størrelses forhold er på plads. simpelthen en direkte kopi af den begivenhed der er optaget.
Hvis nu højtaleren aflevere et output 180 grader ude af fase bagud så bliver denne 3 D information der var lageret på pladen ødelagt udvisket, og resultatet bliver mere eller mindre uforudsigeligt, og et er sikkert gengivelsen bliver ikke som tilsigtet.
i den ovenstående har jeg hovedsagligt tænkt på at der er benyttet en ærlig to mikrofons optagelse eller tre.
En anden situation er når alt er nærmikrofoneret og det er teknikeren der sætte det hele sammen og laver den 3D vi skal hører, så er det hele allerede totalt kaos og forkert, hvilket hos mig som regel høres som latterligt og utroværdigt og med helt forkerte proprationer osv..
Men her vil jeg så sige at hvis mine højtaler smed et signal bagud ude af fase, ja det blev lyden nok hverken være eller bedre af.
Kort sagt jeg vil gerne hører hvad det er dipoler gør bedre og mere rigtigt end lukkede systemmer, at man vil have noget andet end det der er på CD'en mener jeg er et dårligt argument og en kaotisk vej at går.