Valentino skrev:Fin sammenfatning, Mutz.
Interressant og viktig.JENO skrev:Angående Toole og spredning, her er hva Earl Geddes sier om saken på diyaudio:
Quote:
Originally Posted by dantheman
Not to stray away from topic, but I've been wondering........ Dr Geddes, Toole's book seems to suggest the wide dispersion speakers sound better to the end user, why do you design narrow(er) directivity speakers? Can you sum it up for me in a few sentences, I know there are good reasons I don't like Bose or that line of thinking etc... Hopefully it's not just my pride disgusted with mainstream whatever. I know you said 10msec is a good idea prior to first reflection, can you explain the "why" of this idea for me and the rest of who's thinking?
Thanks,
Dan
Floyd and I argue this often. Its the one thing that we disgaree on. His research is based on "preference" with piston loudspeakers and a CD loudspeaker of the type that I propose was never tried. What one must always keep in mind, and Floyd would admit this, is that his data is based on "what we know today". If someone comes along with new data then the current beliefes have to take this into consideration. I believe that my approach is "new data". I have not reduced it to the quantified status that Floyds data is in, because I don't have Floyds resources. But I firmly believe that if my speakers were put into a reverberant room along with his wide directivity speakers, that mine would be prefered. They may even be prefered in the less reverberant room as well.
Floyd and crew do not even consider image in their criteria for a loudspeaker. It is heavily weighted on spaciaousness. They don't even consider any dynamics, nothing in the amplitude aspects. There are a lot of holes in Floyds work, but its still the best there is on the subject if you can recognize where these holes are at.
Det er artig med Geddes og Linkwitz som begge har enorm kunnskap, begge har konstruert høyttalere med sublime spredningskarakteristika, men de er allikevel er rake motsetninger.
Så har vi Gradient som lager Linkwitzbass og Geddesmellontone og -topp.
Og Amhion som lager Geddesbass og Gradientmellomtone og -topp.
Siste ord er ikke sagt, heldigvis.
Jeg går ut fra at ditt svar var ment til Jenos og Valentinos innlegg (og klistrer dem sammen for sammenhengens skyld):mutz skrev:Men samtidig blir det et fryktelig vanskelig skudd når målet er såpass bevegelig. Det er enklere når opptakets troverdighet er fasit.
Tror vi tenker ganske likt. Jeg har kommet frem til at min målsetning er en fortolkning av opptaket. Tror det blir mer lytting til musikk, og mindre til teknikk av slikt. Men har ingen problemer med å se at denne hobbyen tilkaller varierte ambisjoner.Rojoh skrev:Valentino skrev:Fin sammenfatning, Mutz.
Interressant og viktig.JENO skrev:Angående Toole og spredning, her er hva Earl Geddes sier om saken på diyaudio:
Quote:
Originally Posted by dantheman
Not to stray away from topic, but I've been wondering........ Dr Geddes, Toole's book seems to suggest the wide dispersion speakers sound better to the end user, why do you design narrow(er) directivity speakers? Can you sum it up for me in a few sentences, I know there are good reasons I don't like Bose or that line of thinking etc... Hopefully it's not just my pride disgusted with mainstream whatever. I know you said 10msec is a good idea prior to first reflection, can you explain the "why" of this idea for me and the rest of who's thinking?
Thanks,
Dan
Floyd and I argue this often. Its the one thing that we disgaree on. His research is based on "preference" with piston loudspeakers and a CD loudspeaker of the type that I propose was never tried. What one must always keep in mind, and Floyd would admit this, is that his data is based on "what we know today". If someone comes along with new data then the current beliefes have to take this into consideration. I believe that my approach is "new data". I have not reduced it to the quantified status that Floyds data is in, because I don't have Floyds resources. But I firmly believe that if my speakers were put into a reverberant room along with his wide directivity speakers, that mine would be prefered. They may even be prefered in the less reverberant room as well.
Floyd and crew do not even consider image in their criteria for a loudspeaker. It is heavily weighted on spaciaousness. They don't even consider any dynamics, nothing in the amplitude aspects. There are a lot of holes in Floyds work, but its still the best there is on the subject if you can recognize where these holes are at.
Det er artig med Geddes og Linkwitz som begge har enorm kunnskap, begge har konstruert høyttalere med sublime spredningskarakteristika, men de er allikevel er rake motsetninger.
Så har vi Gradient som lager Linkwitzbass og Geddesmellontone og -topp.
Og Amhion som lager Geddesbass og Gradientmellomtone og -topp.
Siste ord er ikke sagt, heldigvis.Jeg går ut fra at ditt svar var ment til Jenos og Valentinos innlegg (og klistrer dem sammen for sammenhengens skyld):mutz skrev:Men samtidig blir det et fryktelig vanskelig skudd når målet er såpass bevegelig. Det er enklere når opptakets troverdighet er fasit.
Akkurat her er jeg faktisk litt uenig - i betydning: Jeg tenker helt motsatt: Akkurat her er det rom for preferansen og det lille individuelle "frirommet" jeg liker ved hobbyen. Jeg kan forsåvidt forstå eventuelle ønsker om å ha et fast og tydelig mål, men kanskje denne fastlagtheten i bunn og grunn ikke gjennspeiler vå "virkelighet"?
Jeg skal ikke svare for andre, men denne balanseakten er faktisk noe av det som fascinerer meg ved hardware-siden av hobbyen.
Mvh. Johan
Du sier grunnleggende det samme som jeg sa litt lengre oppe der jeg delte inn lydgjenngivelse i subjektiv og objektiv gruppe.Audiodidakt skrev:I forhold til spredning - ikke spredning, så er vel spørsmålet hvorvidt en ønsker at opptaket
a) skal høres mest mulig ut slik det var opptaksrommet (dvs. slik pianoet hørtes ut i konsertlokalet) hvilket muligens tilsier høyttaler med begrenset spredning / lite lytterominteraksjon/høretelefoner, ) eller
b) hvorvidt det skal høres ut slik pianoet ville hørtes ut i ditt eller mitt lytterom (dvs. høyttaler med vid spredning / mer lytterominteraksjon)???
(veldig fra hofta dette.... be kind)
... til «ære» for nye lesere av tråden ...Audiodidakt skrev:I forhold til spredning - ikke spredning, så er vel spørsmålet hvorvidt en ønsker at opptaket
a) skal høres mest mulig ut slik det var opptaksrommet (dvs. slik pianoet hørtes ut i konsertlokalet) hvilket muligens tilsier høyttaler med begrenset spredning / lite lytterominteraksjon/høretelefoner, ) eller
...
HT med vid og homogen spredning i et akustusk livlig lytterom, kan ofte gi en bedre fornemmelse av en omsluttende «akustisk atmosfære» fra opptaket, og prisen er ofte dårligere presisjon og definisjon i lydbildet....
b) hvorvidt det skal høres ut slik pianoet ville hørtes ut i ditt eller mitt lytterom (dvs. høyttaler med vid spredning / mer lytterominteraksjon)???
(veldig fra hofta dette.... be kind)
Denne bør vel fylle de fleste ktiteriene:orso skrev:Hva hadde skjedd dersom man i denne "super testen" av høyttalere: Tok med et par høyttalere med en form for kontrollert spredning i mellomtone/diskant, dipol bass-seksjon, samme størrelse orden som de andre og gjerne aktiv deling? Jeg er tilbøyelig til å tro at en slik høyttaler ville ha kommet best ut med god margin.
Ideelt sett bør selvfølgelig slike tester gjøres blindt.
Og der fant vi jammen med svaret!JENO skrev:http://www.emeraldphysics.com/Speakers/CS1.htmlorso skrev:Hva hadde skjedd dersom man i denne "super testen" av høyttalere: Tok med et par høyttalere med en form for kontrollert spredning i mellomtone/diskant, dipol bass-seksjon, samme størrelse orden som de andre og gjerne aktiv deling? Jeg er tilbøyelig til å tro at en slik høyttaler ville ha kommet best ut med god margin.
Ideelt sett bør selvfølgelig slike tester gjøres blindt.
;Dorso skrev:Men fant ikke bedre enn Adam. Så et lite forbehold må vi ta. Hehe.
Jeg er enig, men mener det er mulig å få et større og mer omsluttende lydbildet ved å bruke diffusjon. Diffusjon gir også en live følelse. Dersom man bruker demping i fronten og diffusjon i bakre del av rommet, så tror jeg heller ikke det går særlig utover presisjon og pinpointing. Men her er jeg litt på tynn is.KJ skrev:Et stereo-oppsett med HT som har svært begrenset sprening vil ofte gi illusjonen av et «lyttevindu»/«sceneperspektiv» som er orientert etter og «begrenset» av plasseringen av HT (ift. lytteposisjon). Dette kan gi et veldig presist og definert lydbilde, men ofte på bekostning av gjengivelsen av en omsluttende «akustisk atomsfære» fra opptaket.
Da er det på tide du blir kjent med Ove og Audiofil. Nå driver han butikken fra samme hus som han bor i, og du får virkelig en følelse av å komme hjem til noen på besøk. Ove byr deg en god stol eller sofa å sitte, og en anstendig kopp kaffe. Du får i det hele tatt en annen opplevelse enn det du får i noen annen butikk som jeg kjenner til. Og Ove er en kjernekar som du får lyst til å kjenne, for han gir deg ingen følelse av at du er med en selger.Rojoh skrev:Kanskje jeg får ta med meg en pose musikk og lytte til disse. Bor jo like i nærheten, men vet lite om Audiofil og hvem som driver. Har de demofasiliteter? Noen som vet?
Mvh. Johan
Hei. Tror kanskje du blander sammen Ove i Audiofoni og Audiofil. Ove har jeg truffet i et par ganger for en stund siden og handlet et par Xavian høyttalere av han. Kjempegode høyttalere. Har dog ikke vært i hans nye butikk/demostue i Skudeneshavn. Audiofil holder til på Åkra hvis jeg ikke tar helt feil. Importerer jo en del snasent utstyr fra bl.a. Pass, Respons, Amphion og Stello.baluba skrev:Da er det på tide du blir kjent med Ove og Audiofil. Nå driver han butikken fra samme hus som han bor i, og du får virkelig en følelse av å komme hjem til noen på besøk. Ove byr deg en god stol eller sofa å sitte, og en anstendig kopp kaffe. Du får i det hele tatt en annen opplevelse enn det du får i noen annen butikk som jeg kjenner til. Og Ove er en kjernekar som du får lyst til å kjenne, for han gir deg ingen følelse av at du er med en selger.Rojoh skrev:Kanskje jeg får ta med meg en pose musikk og lytte til disse. Bor jo like i nærheten, men vet lite om Audiofil og hvem som driver. Har de demofasiliteter? Noen som vet?
Mvh. Johan
Hos mig kan du opleve både det mindste perspektiv du sikkert har hørt, og et af de største du har hørt , og nogen gange blive det kun meget bredt eller meget højt, kort sagt nogen gange vælter væggene og andre gange slet ikke, helt afhængig af hvad der er på CD'en, og er det ikke det det drejer sig om.orso skrev:Jeg er enig, men mener det er mulig å få et større og mer omsluttende lydbildet ved å bruke diffusjon. Diffusjon gir også en live følelse. Dersom man bruker demping i fronten og diffusjon i bakre del av rommet, så tror jeg heller ikke det går særlig utover presisjon og pinpointing. Men her er jeg litt på tynn is.KJ skrev:Et stereo-oppsett med HT som har svært begrenset sprening vil ofte gi illusjonen av et «lyttevindu»/«sceneperspektiv» som er orientert etter og «begrenset» av plasseringen av HT (ift. lytteposisjon). Dette kan gi et veldig presist og definert lydbilde, men ofte på bekostning av gjengivelsen av en omsluttende «akustisk atomsfære» fra opptaket.
Det glemte du at fortæller dem der tidlige i tråden sagde nøjagtig det samme om orso, måske du endda selv deltog i koret, jeg kan ikke huske det, nu var det altså bare mig der var blevet lidt træt og irriteret.LMC skrev:lydarna:
du har en debatt-stil som er mildt sagt arrogant og meget belærende
hva med å være litt mindre kategorisk?
mVENNLIGh
Leif
Jeg har tidligere bedt om at man ikke blander mig som privat person der tilfældigvis skriver her på Sentralen sammen med københavns hifiklub, det er og bliver to forskellige ting.LMC skrev:det er sikkert korrekt,men hver gang du får tunge motargumenter går du i en loop som minner om muslimske fundamentalister.
og jeg har ikke inntrykket av at det er københavn hifiklubb som er verdens navle når det gjelder utvikling av anerkjente konstruksjoner?
mvh
Leif
Det indlæg du her skriver er så typisk for dig og det er nøjagtig det jeg sigter til.orso skrev:Jeg er usikker på hva du egentlig sikter til Lydarne. Men jeg har jo prøvd diffusjon på bakvegg vs. absorbsjon eller ingenting. Prøvde det faktisk senest i går kveld. Byttet mellom en absorbent og diffusor på veggen rett bak lytteposisjon (2.9 m avstand). Jeg fant ikke ut hva jeg foretrakk, men diffusjon gav definitv mer live følelse og større lydbildet. Må prøves mer. På sidevegger og tak bruker jeg absorbsjon og frontvegg trenger jeg ingenting p.g.a. stor avstand og kardioide løsning.
Hva som er "korrekt" bryr jeg meg ikke så mye om. Velger det som ørene mine foretrekker.
Grund konstruktionen er et par 20 år gamle Trapez xi som jeg har købt for 1100 Kr. i den blå avis. Og hele anlægget har kostet mig ca 13000 Kr i alt og uendelig mange arbejdstimer.HCS skrev:Hvilke høytalere bruker du selv Lydarne ? Synes dette er greit å vite for å forstå hvilket ståsted du argumeneterer utifra.
Du må være litt tydeligere på hva du mener. Sier du at diffusjon er noe tull?Lydarne skrev:Det indlæg du her skriver er så typisk for dig og det er nøjagtig det jeg sigter til.orso skrev:Jeg er usikker på hva du egentlig sikter til Lydarne. Men jeg har jo prøvd diffusjon på bakvegg vs. absorbsjon eller ingenting. Prøvde det faktisk senest i går kveld. Byttet mellom en absorbent og diffusor på veggen rett bak lytteposisjon (2.9 m avstand). Jeg fant ikke ut hva jeg foretrakk, men diffusjon gav definitv mer live følelse og større lydbildet. Må prøves mer. På sidevegger og tak bruker jeg absorbsjon og frontvegg trenger jeg ingenting p.g.a. stor avstand og kardioide løsning.
Hva som er "korrekt" bryr jeg meg ikke så mye om. Velger det som ørene mine foretrekker.
Det eneste du giver klart udtryk for her er at hifi interessere dig ikke en skid, alt afhænger af hvad dine ører kan lide, det er muligvis ubevidst at du tager så markant stilling, for det ligner dig faktisk ikke.
Problemet med ditt ståsted, Lydarne, er at du forutsetter at det er mulig å vite hva som er "korrekt" gjengivelse av det opprinnelige akustiske signalet, før mikrofoner, miksepult, mastering, og avspillingskjede. Deretter ser det ut til at du mener at den eneste riktige innfallsvinkel til hobbyen er å gjengi det opprinnelige akustiske signalet så riktig som mulig.Lydarne skrev:Det indlæg du her skriver er så typisk for dig og det er nøjagtig det jeg sigter til.orso skrev:Jeg er usikker på hva du egentlig sikter til Lydarne. Men jeg har jo prøvd diffusjon på bakvegg vs. absorbsjon eller ingenting. Prøvde det faktisk senest i går kveld. Byttet mellom en absorbent og diffusor på veggen rett bak lytteposisjon (2.9 m avstand). Jeg fant ikke ut hva jeg foretrakk, men diffusjon gav definitv mer live følelse og større lydbildet. Må prøves mer. På sidevegger og tak bruker jeg absorbsjon og frontvegg trenger jeg ingenting p.g.a. stor avstand og kardioide løsning.
Det eneste du giver klart udtryk for her er at hifi interessere dig ikke en skid, alt afhænger af hvad dine ører kan lide, det er muligvis ubevidst at du tager så markant stilling, for det ligner dig faktisk ikke.
frans skrev:Foreslår at den videre diskusjonen går via PM.
LMC skrev:egentlig så driter jeg i hva andre tror på eller har
de aller fleste er jo bare her inne for å kverulere
kun et fåtall har brakt inn konkrete tips,ideer og realiserbare prosjekter.
imo
MVH
Leif