|
Dersom man klarer å plassere fronten av sin kassehøyttaler en meter fra frontveggen har man også plass til en dipol.Audiodidakt skrev:Veldig pene høyttalere det - forutsatt at man har plass til dipol
(det er vel det de fleste av oss sliter med, og som er ett av de sterkeste ankepunktene mot dipol IMHO)
Neida. Ingen har påstått at kassehøyttalere ikke kan gi god lyd. Flere av mine beste lytteopplevelser kommer fra nettopp kassehøyttalere og det er ikke lenge siden jeg var innom Midgard sin hjemmeside og siklet etter aktive Adam Tensor Gamma. En høyttaler jeg vet vil låte veldig bra etter mine prefereranser med de rette virkemidlene. Derimot så var bakgrunnen på tråden om hvorvidt vanlige gulvstående kassehøyttalere med litt størrelse har svak romintegrering og er i større grad avhengig av aku tiltak og korreksjon. Ordet "feilkonstruksjon" kom av det.frans skrev:Begynner å bli lei av disse "teoretiske" disputtene om kasse eller ikke kasse, og at bruk av kasse regelrett er å begå en audiofil dødsynd :'(
Der er jo større audiofile dødssynder å sverge til vinyl, rør og horn.
Room position: The position of the speaker within the room can affect the sound character more than the actual differences between the speakers. :![]()
hva er definert som kassehøytalere? er det alt som kan ligne på kasser? bassrefleks? bare nyskjerrig. Ikke kranglevoren ;Dorso skrev:Neida. Ingen har påstått at kassehøyttalere ikke kan gi god lyd. Flere av mine beste lytteopplevelser kommer fra nettopp kassehøyttalere og det er ikke lenge siden jeg var innom Midgard sin hjemmeside og siklet etter aktive Adam Tensor Gamma. En høyttaler jeg vet vil låte veldig bra etter mine prefereranser med de rette virkemidlene. Derimot så var bakgrunnen på tråden om hvorvidt vanlige gulvstående kassehøyttalere med litt størrelse har svak romintegrering og er i større grad avhengig av aku tiltak og korreksjon. Ordet "feilkonstruksjon" kom av det.frans skrev:Begynner å bli lei av disse "teoretiske" disputtene om kasse eller ikke kasse, og at bruk av kasse regelrett er å begå en audiofil dødsynd :'(
Room position: The position of the speaker within the room can affect the sound character more than the actual differences between the speakers. :![]()
Ellers har du helt rett i rommet fortsatt er kjempe viktig. Ingen høyttalere klarer å frigi seg fra rommet helt og alle vil ha fordel av ulike hjelpemidler.
For ikke å bli misforstått: Med selektive lesebriller kan man også lære mye nyttig denne tråd.Karma skrev:Etter å ha lest en del i denne tråd, er jeg ikke lenger i særlig tvil om hva som er den største "feilkonstruksjon"..
Selv en kassehøyttaler må kunne føle medynk med slike lyttere.
Foroverfyrende elementer i lukket- eller bassreflekskasse. (Basselementer kan godt fyre sideveis siden utstrålingen med kasse er omnipolar nedi der allikevel.)65finger skrev:hva er definert som kassehøytalere? er det alt som kan ligne på kasser? bassrefleks? bare nyskjerrig. Ikke kranglevoren ;Dorso skrev:Neida. Ingen har påstått at kassehøyttalere ikke kan gi god lyd. Flere av mine beste lytteopplevelser kommer fra nettopp kassehøyttalere og det er ikke lenge siden jeg var innom Midgard sin hjemmeside og siklet etter aktive Adam Tensor Gamma. En høyttaler jeg vet vil låte veldig bra etter mine prefereranser med de rette virkemidlene. Derimot så var bakgrunnen på tråden om hvorvidt vanlige gulvstående kassehøyttalere med litt størrelse har svak romintegrering og er i større grad avhengig av aku tiltak og korreksjon. Ordet "feilkonstruksjon" kom av det.frans skrev:Begynner å bli lei av disse "teoretiske" disputtene om kasse eller ikke kasse, og at bruk av kasse regelrett er å begå en audiofil dødsynd :'(
Ellers har du helt rett i rommet fortsatt er kjempe viktig. Ingen høyttalere klarer å frigi seg fra rommet helt og alle vil ha fordel av ulike hjelpemidler.
Må pent design nødvendigvis kollidere med funksjon?slowmotion skrev:Fordi høyttalerprodusentene lager noe de kan selge.
I denne tråden har jeg brukt ordet vanlig kassehøyttaler når de har ikke har noen form for kontrollert spredning og når det er bassrefleks.Valentino skrev:Foroverfyrende elementer i lukket- eller bassreflekskasse. (Basselementer kan godt fyre sideveis siden utstrålingen med kasse er omnipolar nedi der allikevel.)
Å ja, den duden fra Åkra. Du har selvsagt rett. Den åkrabuen har jeg aldri vært hos, og kan ikke huske å ha møtt ham heller. Men jeg har hørt om han fra andre vestantebuer. Siden jeg ikke har bodd på Carten Island siden midten av åttitallet så er jeg lettere desorientert på de kanter etterhvert.Rojoh skrev:Hei. Tror kanskje du blander sammen Ove i Audiofoni og Audiofil. Ove har jeg truffet i et par ganger for en stund siden og handlet et par Xavian høyttalere av han. Kjempegode høyttalere. Har dog ikke vært i hans nye butikk/demostue i Skudeneshavn. Audiofil holder til på Åkra hvis jeg ikke tar helt feil. Importerer jo en del snasent utstyr fra bl.a. Pass, Respons, Amphion og Stello.baluba skrev:Da er det på tide du blir kjent med Ove og Audiofil. Nå driver han butikken fra samme hus som han bor i, og du får virkelig en følelse av å komme hjem til noen på besøk. Ove byr deg en god stol eller sofa å sitte, og en anstendig kopp kaffe. Du får i det hele tatt en annen opplevelse enn det du får i noen annen butikk som jeg kjenner til. Og Ove er en kjernekar som du får lyst til å kjenne, for han gir deg ingen følelse av at du er med en selger.Rojoh skrev:Kanskje jeg får ta med meg en pose musikk og lytte til disse. Bor jo like i nærheten, men vet lite om Audiofil og hvem som driver. Har de demofasiliteter? Noen som vet?
Mvh. Johan
Jeg har vel ikke vært i veldig demomodus de siste årene, men vi har jo faktisk to importører av mye bra utstyr på Karmøy - må jo nesten ta en tur hvis det passer en eller annen dag.
Mvh. Johan
Det med sweetspot er vel egentlig en hi-fi ting. Hvem tenker på sweetspot med kirurgisk presisjon på en konsert ? - det være seg en stor konsertsal, en liten jazz-scene, en konsertarena ect. Quad gir et veldig troverdig tredimensjonalt lydbilde.Valentino skrev:Det er synd at det matnyttige blir så godt gjemt, ja. Blir nesten som papirbunkene i Javel, Statsråd.
Quad ESL er fin den. Maxlydtrykket er litt lavt og "diskanten" litt for stor, slik at sweetspot blir liten, men forøvrig har den alt unntatt subbass.
Dersom man klarer å plassere fronten av sin kassehøyttaler en meter fra frontveggen har man også plass til en dipol.Audiodidakt skrev:Veldig pene høyttalere det - forutsatt at man har plass til dipol
(det er vel det de fleste av oss sliter med, og som er ett av de sterkeste ankepunktene mot dipol IMHO)![]()
Sant. Det at diskanten er litt stor gjør at spredningen oppover blir begrenset, og den kan låte litt mørkt.soundscape skrev:Det med sweetspot er vel egentlig en hi-fi ting.Valentino skrev:Det er synd at det matnyttige blir så godt gjemt, ja. Blir nesten som papirbunkene i Javel, Statsråd.
Quad ESL er fin den. Maxlydtrykket er litt lavt og "diskanten" litt for stor, slik at sweetspot blir liten, men forøvrig har den alt unntatt subbass.
(det er vel det de fleste av oss sliter med, og som er ett av de sterkeste ankepunktene mot dipol IMHO)![]()
Jeg er ikke den rette til å svare på det.Karma skrev:Må pent design nødvendigvis kollidere med funksjon?slowmotion skrev:Fordi høyttalerprodusentene lager noe de kan selge.
Nesten. Skal du ha kontrollert spredning ved lave frekvenser, blir det (som du sikkert har lagt merke til ved selvsyn) ganske store greier.Karma skrev:Må pent design nødvendigvis kollidere med funksjon?slowmotion skrev:Fordi høyttalerprodusentene lager noe de kan selge.
Det er rigtigt at jeg tilnærmelsesvis har den holdning i den situation hvor jeg selv har været med til optagelsen, og ved at den er optaget med to mikrofoner direkte til harddisk og derefter lagt på CD uden videre efterbehandling. Og jeg har den holdning fordi jeg ved hvor tæt det er muligt at komme, og det er faktisk ganske tæt på, ja overaskende tæt på vil jeg sige.Asbjørn skrev:Problemet med ditt ståsted, Lydarne, er at du forutsetter at det er mulig å vite hva som er "korrekt" gjengivelse av det opprinnelige akustiske signalet, før mikrofoner, miksepult, mastering, og avspillingskjede. Deretter ser det ut til at du mener at den eneste riktige innfallsvinkel til hobbyen er å gjengi det opprinnelige akustiske signalet så riktig som mulig.Lydarne skrev:Det indlæg du her skriver er så typisk for dig og det er nøjagtig det jeg sigter til.orso skrev:Jeg er usikker på hva du egentlig sikter til Lydarne. Men jeg har jo prøvd diffusjon på bakvegg vs. absorbsjon eller ingenting. Prøvde det faktisk senest i går kveld. Byttet mellom en absorbent og diffusor på veggen rett bak lytteposisjon (2.9 m avstand). Jeg fant ikke ut hva jeg foretrakk, men diffusjon gav definitv mer live følelse og større lydbildet. Må prøves mer. På sidevegger og tak bruker jeg absorbsjon og frontvegg trenger jeg ingenting p.g.a. stor avstand og kardioide løsning.
Hva som er "korrekt" bryr jeg meg ikke så mye om. Velger det som ørene mine foretrekker.
Det eneste du giver klart udtryk for her er at hifi interessere dig ikke en skid, alt afhænger af hvad dine ører kan lide, det er muligvis ubevidst at du tager så markant stilling, for det ligner dig faktisk ikke.
Fra en scene så kommer lyden fra en akustisk jazztrio fra de forskjellige folkene, mens i heimen så kommer lyden fra begge høyttalerne og det er det som gir problemer med tanke på stereoperspektiv. På scenen kommer ikke lyden fra to kilder slik som hjeme, men fra en monokilde.soundscape skrev:Det med sweetspot er vel egentlig en hi-fi ting. Hvem tenker på sweetspot med kirurgisk presisjon på en konsert ? - det være seg en stor konsertsal, en liten jazz-scene, en konsertarena ect. Quad gir et veldig troverdig tredimensjonalt lydbilde.Valentino skrev:Det er synd at det matnyttige blir så godt gjemt, ja. Blir nesten som papirbunkene i Javel, Statsråd.
ESL 63 var noe skrammel rent mekanisk, skikkelig plast-ræl for å si det rett ut, men få - om noen annen høyttaler har gitt meg mere musikk-glede. Men så har jeg heller ikke hatt noen annen høyttaler over en periode på 15-16 år. Det virker som ESL 2805 og 2905 har fått fjernet de fleste av svakhetene til sin eldre forløper. De kan riktig nok ikke sparke like hardt, eller rope like høyt som alt annet, men suppler med bra subber, så kan de spille høyere, og du får en bass som går helt ned. Hmmm, håper jeg arver noen kroner - ESL 2905 burde bli perfekt i anlegg nr. 2Jeg innrømmer at jeg av til savnet å spille skikkelig HØYT med Quad.
Jeg må nok si meg enig i at en høyttaler aldri kan frigis fra rommet, kunsten er å få den til å spille på lag med rommet som er og blir en del av hele lydbildet.Lydarne skrev:Igen aner du ikke en skid om hvad du taler om, evnen til at lyden totalt slipper højtaleren og står i 3 D firkanten bag højtaleren altid, uanset hvor vildt det går til, (altså uafhængigt af rummet) har lige så meget med den elektronik der er tilsluttet som det har med højtaleren at gøre, specielt når der er tale om kasse højtalere der ikke laver sit eget perspektiv.orso skrev:Neida. Ingen har påstått at kassehøyttalere ikke kan gi god lyd. Flere av mine beste lytteopplevelser kommer fra nettopp kassehøyttalere og det er ikke lenge siden jeg var innom Midgard sin hjemmeside og siklet etter aktive Adam Tensor Gamma. En høyttaler jeg vet vil låte veldig bra etter mine prefereranser med de rette virkemidlene. Derimot så var bakgrunnen på tråden om hvorvidt vanlige gulvstående kassehøyttalere med litt størrelse har svak romintegrering og er i større grad avhengig av aku tiltak og korreksjon. Ordet "feilkonstruksjon" kom av det.frans skrev:Begynner å bli lei av disse "teoretiske" disputtene om kasse eller ikke kasse, og at bruk av kasse regelrett er å begå en audiofil dødsynd :'(
Litt OT i denne tråden kan ikke skade, så får en en slags "time out" for de verste kamphanene! Men hva med å lage en varslingstråd for potensielt interessante radio/TV konserter ink. repriser??vredensgnag skrev:Jeg har kommunisert med Stein Eide i dag, i håp om å få fatt i en fil av sendingen i høyere oppløsning. Han har henvist meg til NRK Aktivum. Han uttrykte noe beskjedent at gårsdagens opptak var "en kjempeframførelse." Det var det.
Jeg gir beskjed om jeg får tak i et opptak i høy oppløsning, men kommer nok til å ta opp nettradioversjonen, samt sendingen på tirsdag. Dette må i arkivet.
Og relevansen til trådens tema? Det er nok behov for å fokusere på opptakskvaliteten når man skal vurdere høyttalere, uavhengig av konstruksjonsprinsipp.
Det er kanskje ikke prinsippene som begrenser hvor godt det spiller, men misbruket av disse prinsippene.R.S. skrev:Med 4.ordens filter og "dempemateriale" er det begrenset hvor godt det kan spille.
Mvh. RS
Low-Q skrev:Det er kanskje ikke prinsippene som begrenser hvor godt det spiller, men misbruket av disse prinsippene.R.S. skrev:Med 4.ordens filter og "dempemateriale" er det begrenset hvor godt det kan spille.
Mvh. RS
Vidar
Hvorfor? I utgangspunktet ville jeg trodd at en "passe grovmasket" matrise vil tilføre stivhet til veggene, og dermed fjerne det meste av panelresonanser, samtidig som den vil bryte opp stående bølger inne i kassen ved diffraksjon, noe som burde fjerne "honket" av en stående bølge uten bruk av absorberende materiale og tilhørende dynamikkdrap. To fete fluer i ett smekk, liksom. Duelund hadde også noen interessante tanker om dette.R.S. skrev:B&W`s matrix-løsning er et annet eksempel på hvor galt det kan gjøres. En dynamikkfelle, rett og slett.
Hadde jeg hatt evner til å lage noe som overgår alt annet, så skulle jeg også klart å selge det til en produsent også. Dette er forresten tidenes popcorn-tråd i den tiden jeg har vært aktiv. Selv om jeg har byttet ut popcornet med Lay's salte chips.Valentino skrev:Nåja. Ikkekommersiell virksomhet trenger ikke selge.
I tillegg er det utrolig hvor kompromissløst og bra man kan gjøre ting dersom mam ikke trenger å ta komersielle hensynValentino skrev:Nåja. Ikkekommersiell virksomhet trenger ikke selge.
uob skrev:Dette er morro å lese. ;D De glade amatører (i beste fall), sabler ned konstruksjonene til ekspertene og de store høytalerfabrikker. DIY gutta er fornøyd med sine egne "fantastiske" konstruksjoner, og det er jo bra for dem, men så lenge ingen har huket tak i dere, og tilbudt dere milionlønn for å konstruere høytalere for de store fabrikkene. Så kan dere godt vise litt ydmykhet.
Enig.slowmotion skrev:Jeg sier ikke at alt diy er bra,
langt derifra,
men noe av det er helt i front.
![]()