|
Du kan se dem på vores hjemmeside. Kbh.hifi.dk Filtrene er Duelund 24 DBLMC skrev:klub-høyttalere...hva består de av?
mvh
Hehe, likte setningenLMC skrev:celestion er så "daue" i lyden....engelsk uptight høflighet gir ikke mye rom for morro :
mvh
Leif
- Hva slags elektrostater har du hatt?LMC skrev:Wilson watt/puppy apekister var til tider bedre på "elektrostatlyd" enn noen elektrostater jeg har hatt
mvh
Leif
Tja, ingenting å si på sammenlikningsgrunnlaget.....LMC skrev:Quad 57
Audiostatic tidlig modell
RTR tweetere
Acoustat Monitor X
Soundlab Prestine
har ellers inngående kjennskap til
Beveridge
Dayton Wright
Audioexclusive (Tyske fra 80-tallet)
de beste var i prioritert rekkefølge
Beveridge 2SW
Acoustat Monitor X
Soundlab Prestine
mvh
Leif
Har du virkelig ikke prøvd flere elektrostater enn dette? ;D ;D ;DLMC skrev:Quad 57
Quad 63
Audiostatic tidlig modell
RTR tweetere
Acoustat Monitor X
Soundlab Prestine
har ellers inngående kjennskap til
Beveridge
Dayton Wright
Audioexclusive (Tyske fra 80-tallet)
de beste var i prioritert rekkefølge
Beveridge 2SW
Acoustat Monitor X
Soundlab Prestine
mvh
Leif
Kan vi få se lyset please.LMC skrev:35 års fomling før jeg så lyset...
og det var hverken jesus eller toget :
mvh
Leif
Diy Duke skrev:Kan vi få se lyset please.LMC skrev:35 års fomling før jeg så lyset...
mvh
Leif
Nye batterier ville hjælpe.TAS skrev:Diy Duke skrev:Kan vi få se lyset please.LMC skrev:35 års fomling før jeg så lyset...
mvh
Leif
mvh,
tas
Har merket meg at du leser innleggene til 4-5 personer her på forumet med stor iver og så gjentar du deres uttalelser så ofte at det høres ut som hakk i plata.orso skrev:Heh? Har kjent til Linkwitz i noe over et år. Men hva er du prøver å si? At jeg må kjenne til noe lenge før jeg kan nevne det i en tråd på sentralen og vise interesse for det? Den forsto jeg ikke.Anonym skrev:Er ikke så lenge siden du ikke hadde hørt om Linkwitz.....
Drøbak neste helgDiy Duke skrev:Kan vi få se lyset please.LMC skrev:35 års fomling før jeg så lyset...
mvh
Leif
enigAnonym skrev:Angående det med å se lyset. Jeg synes ordentlig gode anlegg har mye til felles uavhengig av teknologi.
Sonny Rollins.LMC skrev:mine tårn kommer "way out west"
hvem spiller på det albumet? førstemann?
mvh
Leif
Enig i det. Men samtidig så er det en del enkelt målbare ting som garantert gir dårlig lyd. Men man kan ofte se at et anlegg låter dårlig ved å studere et frekvensplott. Jeg har målt og lyttet til mange ulike oppsett etterhvert. Jeg måler ikke alt jeg hører, men hovedtrekkene i den frekvensresponsen jeg måler er lett hørbare.LMC skrev:dere kan måle til dere blir grønne i trynet:
det er absolutt ingen garanti for god og troverdig reproduksjon av lyd
holder meg til det Gary sier:
"if it sounds right,it probably is"
har hørt møkkdyre systemer som måler strøkent fra 5-50K og de låter piss uansett!
mvh
Leif
Det med jevn spredning tror jeg neppe er en enkel konklusjon. Linkwitz er jo ikke alene om å vektlegge det. Jeg har inntrykk av det er bred enighet om viktigheten av dette, og ser skjelden noen som trekker dette i tvil. Det er jo godt dokumentert av bl a Linkwitz, Toole og Geddes (og sikkert mange fler). Argumentet er jo at reflektert lyd skal ha samme frekvensspektrum som direktelyden for ikke å forrykke klangbalansen. Det er mulig at du har rett i at det forutsetter jevn absorbsjon (eller ingen absorbsjon), men så sier også Toole (fritt etter hukommelsen) "do broadband absorbtion or no absorbtion".OMF skrev:Ser at Linkwitz får mye "cred" her....tittet på noen av disse youtube videoene for en tid tilbake - og jeg synes vel den gang at han trakk litt enkle konklusjoner. Et eksempel er jo dette med jevn spredning, forutsetter jo også jevn absorbsjon i rommet - det nevnte han ikke så mye om mener jeg. Men nå tok jeg som sagt bare en enkel titt. Et annet poeng er jo i grunn dette med om hvor mye romklang man ønsker i det store og hele - er fasiten på bordet der.
Mvh
OMF
Har stor lyst til det.LMC skrev:yeahhh! bra !
kommer du snart østover ?
mvh
Leif
Når man ser på glattede målinger uten å vite hvordan de er bearbeidet så er det usikkerhet fra et par kHz og opp. Det nivået som vi hører kan avvike noen få dB fra hva de glattede kurvene viser, avhengig av hvordan de er blitt glattet. 1/3 oktavs glatting har begrenset psykoakustisk relevans.LMC skrev:interessant
pleier du å ta hensyn til etterklang og?
etterklangen setter ofte grensen for hva du kan oppnå imo
mvh
Leif
Spot on!JENO skrev:Det med jevn spredning tror jeg neppe er en enkel konklusjon. Linkwitz er jo ikke alene om å vektlegge det. Jeg har inntrykk av det er bred enighet om viktigheten av dette, og ser skjelden noen som trekker dette i tvil. Det er jo godt dokumentert av bl a Linkwitz, Toole og Geddes (og sikkert mange fler). Argumentet er jo at reflektert lyd skal ha samme frekvensspektrum som direktelyden for ikke å forrykke klangbalansen. Det er mulig at du har rett i at det forutsetter jevn absorbsjon (eller ingen absorbsjon), men så sier også Toole (fritt etter hukommelsen) "do broadband absorbtion or no absorbtion".OMF skrev:Ser at Linkwitz får mye "cred" her....tittet på noen av disse youtube videoene for en tid tilbake - og jeg synes vel den gang at han trakk litt enkle konklusjoner. Et eksempel er jo dette med jevn spredning, forutsetter jo også jevn absorbsjon i rommet - det nevnte han ikke så mye om mener jeg. Men nå tok jeg som sagt bare en enkel titt. Et annet poeng er jo i grunn dette med om hvor mye romklang man ønsker i det store og hele - er fasiten på bordet der.
Mvh
OMF
Joda - men her forutsetter du på en måte at reflektert lyd er ønskelig. For apekister så er det en relativt enkel sak å drepe en betydelig del av de ulineære refleksjonene ned til en frekvens hvor refleksjonene ikke lengre kan skilles fra direktelyden. Altså - problemet med sprednignen er ikke større enn at det kan fikses med akustikkplater for en tusenlapp. Jeg har ikke lest LW godt nok til å angripe hans arbeid, men jeg så igjen en haug med slike youtube stubber på nettet - og synes ikke han gikk all verden i dybden. Jeg har også hørt Marten Statement på Marten centeret i Gøteborg - der har man jo god kontroll på refleksjoner og etterklang. Det spilte bra - ingen tvil om. Men mine preferanser er nok mer i tråd med demping - og selv om det er mer enn 2 år siden jeg hørte Stig Erik sitt system - så var det veldig mange egenskaper jeg likte med det - og det oppsettet er nok nærmere mine preferanser. Kort fortalt så opplever jeg at i oppsett hvor rommet spiller mer med - så er ofte klangen fordigereo g man får mer livefølelse. Mens i oppsett man hører mer på høytalerne så synes jeg det blir mer autentisk mot opptaket - man kan lytte mer inn i opptaket og troverdigheten blir større. Jeg foretrekker det siste.JENO skrev:Det med jevn spredning tror jeg neppe er en enkel konklusjon. Linkwitz er jo ikke alene om å vektlegge det. Jeg har inntrykk av det er bred enighet om viktigheten av dette, og ser skjelden noen som trekker dette i tvil. Det er jo godt dokumentert av bl a Linkwitz, Toole og Geddes (og sikkert mange fler). Argumentet er jo at reflektert lyd skal ha samme frekvensspektrum som direktelyden for ikke å forrykke klangbalansen. Det er mulig at du har rett i at det forutsetter jevn absorbsjon (eller ingen absorbsjon), men så sier også Toole (fritt etter hukommelsen) "do broadband absorbtion or no absorbtion".OMF skrev:Ser at Linkwitz får mye "cred" her....tittet på noen av disse youtube videoene for en tid tilbake - og jeg synes vel den gang at han trakk litt enkle konklusjoner. Et eksempel er jo dette med jevn spredning, forutsetter jo også jevn absorbsjon i rommet - det nevnte han ikke så mye om mener jeg. Men nå tok jeg som sagt bare en enkel titt. Et annet poeng er jo i grunn dette med om hvor mye romklang man ønsker i det store og hele - er fasiten på bordet der.
Mvh
OMF
"Hjernen spiser sakte" (OMF tolkning)...Valentino skrev:Hjerneføde:
Det låter veldig mye bedre med dipoler hos Stig Erik Tangen en det gjorde med kassehøyttalere.
Rommet er uforandret.
pengesluk skrev:Vi er alle smertelig klar over BEGRENSINGENE som eksisterer for mange (WAF, økonomi, tid, kunnskap) men det er tross alt mulig å ha det jævlig gøy med denne hobbyen uansett, faktisk også uten å måle for mye. Det viktigste er tross alt gleden ved gode musikkopplevelser!!
Nej det kan jo ikke blive mere end rigtigt, måske rigtigt rigtigtcoolbiz skrev:Det blir ikke riktigere av at du gjentar det, Lydarne.![]()
Hehe ;DLydarne skrev:Nej det kan jo ikke blive mere end rigtigt, måske rigtigt rigtigtcoolbiz skrev:Det blir ikke riktigere av at du gjentar det, Lydarne.![]()
Det er fuldstændig korrekt, og det gør jeg af den simple grund at det er 100% rigtigtcoolbiz skrev:Hehe ;DLydarne skrev:Nej det kan jo ikke blive mere end rigtigt, måske rigtigt rigtigtcoolbiz skrev:Det blir ikke riktigere av at du gjentar det, Lydarne.![]()
Vi har vel alle en tendens til å gjenta oss selv dersom vi mener at vi har kommet fram til Stor InnsiktTM.
Jeg mistenker dog at du legger overdrevent stor vekt på Duelund's uttalelse om at dipolers bakoverstråling er "100% forvrengning".
100% riktigt ??? Nei, da velger jeg heller 90% og oppveier de siste 10% med å drikke øl og kose meg. ;DLydarne skrev:Det er fuldstændig korrekt, og det gør jeg af den simple grund at det er 100% rigtigt