Glød til driveren er AC og har ingen choke.Hal3101 skrev:Jeg trodde vi snakket om glødespenningen og ikke spenningen til driveren? Choke input til glødingen høres litt i overkant overkill ut spør du meg men hva vet vel jeg..
TorH
LMC skrev:forsterkeren er også extremt støysvak med 200mikrov/ac på utgangen
mvh
Dette er ulempen med choke input i forhold til capacitor input.Erland skrev:Og resultatet.....
Ikke så oppløftende.
Akkurat samme spenning med de nye diodene.
Men jeg har også fått noen svar;
Når jeg er koblet til 240V tappen på primærsiden, har jeg 6.57VDC ut av likeretterne (med røret i)
Ut av choken har jeg 4.51VDC.
Noe som betyr at jeg har et spenningsfall på 2.06V over choken.....er ikke dette veldig mye?
Selvfølgelig er det mulig at Gary har beregnet feil, eller at han som vikler jern for ham har gjort en feil.Audiomix skrev:Dette er ulempen med choke input i forhold til capacitor input.
Ved C input tjener du på rippelen. Ubelastet vil du ha en DC på ca 1.4 x ACrms. Så faller det av ved belastning.
Ved L input vil du ha 0.9 x AC rms ut. Hvis jeg husker rett
Kan en eller annen ha beregnet litt feil ved den løsningen som er valgt?
FRED-dioder, spesielt MUR860-serien som du i utgangspunket brukte, dropper en god del spenning. Jeg vil tippe problemet løser seg med en fornuftige Schottkey variant eller tilsvarende.Erland skrev:Ut fra trafo har jeg 9.7 VAC. Etter likeretting sitter jeg igjen med ca 6.6 VDC som så faller til 4.5 over choken.
Prøv de som heter L78S05CV, eller en annen i den serien. Se www.elfa.seErland skrev:Selvfølgelig er det mulig at Gary har beregnet feil, eller at han som vikler jern for ham har gjort en feil.Audiomix skrev:Dette er ulempen med choke input i forhold til capacitor input.
Ved C input tjener du på rippelen. Ubelastet vil du ha en DC på ca 1.4 x ACrms. Så faller det av ved belastning.
Ved L input vil du ha 0.9 x AC rms ut. Hvis jeg husker rett
Kan en eller annen ha beregnet litt feil ved den løsningen som er valgt?
Målte litt mer i kveld;
Ut fra trafo har jeg 9.7 VAC. Etter likeretting sitter jeg igjen med ca 6.6 VDC som så faller til 4.5 over choken.
Ser for meg to mulige løsninger.
- Jeg er blitt tipset om noen dioder som elfa selger som har lavere spenningsfall enn det som er normalt. Jeg tar en telefon til dem i morgen.
- Vikle av noen runder fra choken og prøve meg fram til jeg får den rette resistans. Dette burde kunne la seg gjøre!
Større motstand i choken enn det han hadde forutsett.....Audiomix skrev:Godt det falt på plass. Hadde GD spesifisert feil type?
Jeg har dobbelt-trippel-sjekket, men selvsagt ikke usannsynlig..Audiomix skrev:Kan du ha krysset noe på de Jensen kondensatorene? Det er 4-terminal type? To og to er DC messig kortsluttet.