Dette er vel den beste tråden her inne for tiden, og HR var den som fikk dette til. La oss derfor puste rolig, tell til 10 før en trykker på "publiser mitt innlegg" knappen. Tenk: "tar jeg personen" eller "ballen" med dette innlegget?
Tja, det er jo langt ifra sikkert at HR og alexanderlarsen har noe i nærheten av den samme oppfatningen av hva som er god lyd, eller om de deler musikksmak. Vi leser jo at HR og Armand opplever at det låter forskjellig, men at man ikke er helt samstemt om det rent kvalitative. Dette handler vel en del om smak og preferanser.Tyder vel på at Vera spiller ganske forskjellig på Doxa vs. Focal Kanta 2. Er det mulig å si hvorfor ut fra hvordan disse høyttalerne måler? Selv har jeg hørt de større Focal modellene på en annen klasse-D forsterker, Devaliet, og det var ingenting å utsette på lyden der.Jeg er kanskje en av de først som kjøpte Vera og har hatt den i stua en 2 ukers tid. Nå skal de sies at jeg er helt amatør i forhold til de fleste her. Kan null niks om målinger og slikt. Jeg har allikevel vært gjennom ganske mange forsterkere den siste tiden. Blant annen Hegel 360/390, Nad M22.2, Naim Nap200/250Dr/Nac272. Som ihuga Naim tilhenger må jeg si Vera er svært tett opptil det jeg er ute etter i en forsterker. Som Naim kaller det: PRAT (Pace, Rhythm and Timing). Jeg er ihvertfall svært fornøyd med min Vera så langt. Spilles på Focal Kanta 2
Jeg er litt overasket selv. Ikke bare NAP200, men 250DR og. Den siste forsterkeren jeg har hatt (rett før Vera) er NAD M22.2 og den er overraskende nok ikke så lik Vera igjen!Tja, det er jo langt ifra sikkert at HR og alexanderlarsen har noe i nærheten av den samme oppfatningen av hva som er god lyd, eller om de deler musikksmak. Vi leser jo at HR og Armand opplever at det låter forskjellig, men at man ikke er helt samstemt om det rent kvalitative. Dette handler vel en del om smak og preferanser.Tyder vel på at Vera spiller ganske forskjellig på Doxa vs. Focal Kanta 2. Er det mulig å si hvorfor ut fra hvordan disse høyttalerne måler? Selv har jeg hørt de større Focal modellene på en annen klasse-D forsterker, Devaliet, og det var ingenting å utsette på lyden der.Jeg er kanskje en av de først som kjøpte Vera og har hatt den i stua en 2 ukers tid. Nå skal de sies at jeg er helt amatør i forhold til de fleste her. Kan null niks om målinger og slikt. Jeg har allikevel vært gjennom ganske mange forsterkere den siste tiden. Blant annen Hegel 360/390, Nad M22.2, Naim Nap200/250Dr/Nac272. Som ihuga Naim tilhenger må jeg si Vera er svært tett opptil det jeg er ute etter i en forsterker. Som Naim kaller det: PRAT (Pace, Rhythm and Timing). Jeg er ihvertfall svært fornøyd med min Vera så langt. Spilles på Focal Kanta 2
Likevel; høyttalerne er beviselig ganske forskjellige, 2-veis vs 3-veis feks, og sikkert en del andre prinsipielle forskjeller også. Og kanskje viktigst av alt; to ulike lytterom.
Men jeg henger meg opp i at han oppfatter Vera å oppføre seg i nærheten av Naim Nap 200, synes det er en interessant obervasjon. Dette er jo på papiret to ganske forskjellige forsterkere både hva gjelder forsterkerklasse og output. Naim og Focal er samme selskap og utvikler produkter sammen btw...
Betyr det at Vera Audio kunne fungert bra i en naim rigg? Hilsen en som ikke ønsker noen forandring i lyden, men hadde trengt litt mere krefter;-)Jeg er litt overasket selv. Ikke bare NAP200, men 250DR og. Den siste forsterkeren jeg har hatt (rett før Vera) er NAD M22.2 og den er overraskende nok ikke så lik Vera igjen!Tja, det er jo langt ifra sikkert at HR og alexanderlarsen har noe i nærheten av den samme oppfatningen av hva som er god lyd, eller om de deler musikksmak. Vi leser jo at HR og Armand opplever at det låter forskjellig, men at man ikke er helt samstemt om det rent kvalitative. Dette handler vel en del om smak og preferanser.Tyder vel på at Vera spiller ganske forskjellig på Doxa vs. Focal Kanta 2. Er det mulig å si hvorfor ut fra hvordan disse høyttalerne måler? Selv har jeg hørt de større Focal modellene på en annen klasse-D forsterker, Devaliet, og det var ingenting å utsette på lyden der.Jeg er kanskje en av de først som kjøpte Vera og har hatt den i stua en 2 ukers tid. Nå skal de sies at jeg er helt amatør i forhold til de fleste her. Kan null niks om målinger og slikt. Jeg har allikevel vært gjennom ganske mange forsterkere den siste tiden. Blant annen Hegel 360/390, Nad M22.2, Naim Nap200/250Dr/Nac272. Som ihuga Naim tilhenger må jeg si Vera er svært tett opptil det jeg er ute etter i en forsterker. Som Naim kaller det: PRAT (Pace, Rhythm and Timing). Jeg er ihvertfall svært fornøyd med min Vera så langt. Spilles på Focal Kanta 2
Likevel; høyttalerne er beviselig ganske forskjellige, 2-veis vs 3-veis feks, og sikkert en del andre prinsipielle forskjeller også. Og kanskje viktigst av alt; to ulike lytterom.
Men jeg henger meg opp i at han oppfatter Vera å oppføre seg i nærheten av Naim Nap 200, synes det er en interessant obervasjon. Dette er jo på papiret to ganske forskjellige forsterkere både hva gjelder forsterkerklasse og output. Naim og Focal er samme selskap og utvikler produkter sammen btw...
Bra du forsto det jeg mente. Jeg leste det igjen i dag og ser at det kan misforstås. Jeg tryller ikke med ord for å si det sånn.Da beklager jeg; misforsto din intensjon, og graver stridsøksa djupt ned i bakken.Tenkte mer generelt og kanskje noe fram i tid ja. Skriver til tider utydelig, men du fikk med deg det jeg mente. "Testguruen" kan kanskje bli Amir fra ASR. Det kommer jo hel an på hvem som på død og liv skal fram til at det bare er en sannhet. Jeg er faktisk helt åpen for at denne hobbyen dyrkes på alle plan og vinklinger.Tror tom mener: en hvilken som helst testguru som har samme verdensbilde som en selv. Ikke at du personlig skal leve i ditt eget verdensbilde.
Bra, da er alt på stell igjen. Karakterisering, det være seg guru eller kålhaude, hører vel helst ikke hjemme i debattenBra du forsto det jeg mente. Jeg leste det igjen i dag og ser at det kan misforstås. Jeg tryller ikke med ord for å si det sånn.Da beklager jeg; misforsto din intensjon, og graver stridsøksa djupt ned i bakken.Tenkte mer generelt og kanskje noe fram i tid ja. Skriver til tider utydelig, men du fikk med deg det jeg mente. "Testguruen" kan kanskje bli Amir fra ASR. Det kommer jo hel an på hvem som på død og liv skal fram til at det bare er en sannhet. Jeg er faktisk helt åpen for at denne hobbyen dyrkes på alle plan og vinklinger.Tror tom mener: en hvilken som helst testguru som har samme verdensbilde som en selv. Ikke at du personlig skal leve i ditt eget verdensbilde.
En saklig diskusjon som du og Armand har hatt er meget interessant og lærerik, selv om det ikke setter strek under alle svar.
Når alt dette er sagt så er jeg meget klar på hvordan jeg selv vil nå målet mitt, like klar som jeg mener veien er valgfri.
Komme også videre til å fortsette med å belyse anlegget mitt, selv om det ergrer noen, og at jeg kan bli karakterisert som et kålhaude
Jøssameg, alexanderlarsen, nærmere Naim enn antatte NAD M22.2 (som er en råtass av en lekker powerboks), utsagn som dette plasserer mer og mer Vera som amp.Jeg er litt overasket selv. Ikke bare NAP200, men 250DR og. Den siste forsterkeren jeg har hatt (rett før Vera) er NAD M22.2 og den er overraskende nok ikke så lik Vera igjen!
Vel nå har du NAP300Dr ser jeg. Jeg sier ikke at Vera er bedre, heller ikke bedre enn NAP250DR, men at den lydmessig er i samme gate (i mine ører). Men tar man kostnaden for en NAP300Dr mot Vera så vil jeg si man kommer svært nærme. Har ikke hørt NAP300Dr selv, men basskontrollen i Vera er ganske unik noe annet jeg har prøvd.Betyr det at Vera Audio kunne fungert bra i en naim rigg? Hilsen en som ikke ønsker noen forandring i lyden, men hadde trengt litt mere krefter;-)Jeg er litt overasket selv. Ikke bare NAP200, men 250DR og. Den siste forsterkeren jeg har hatt (rett før Vera) er NAD M22.2 og den er overraskende nok ikke så lik Vera igjen!Tja, det er jo langt ifra sikkert at HR og alexanderlarsen har noe i nærheten av den samme oppfatningen av hva som er god lyd, eller om de deler musikksmak. Vi leser jo at HR og Armand opplever at det låter forskjellig, men at man ikke er helt samstemt om det rent kvalitative. Dette handler vel en del om smak og preferanser.
Håper å kunne teste dette selv en gang. For prisen av 300dr kunne jeg hatt 2 Vera audio. Skal jeg få mere krefter i naim verden så er 500dr til 280k neste stopp. Det er for meg uaktuelt. På en annen side er det ikke ofte jeg spiller så høyt at 300dr går i kne. Så det er kanskje bare en konstruert problemstilling.Vel nå har du NAP300Dr ser jeg. Jeg sier ikke at Vera er bedre, heller ikke bedre enn NAP250DR, men at den lydmessig er i samme gate (i mine ører). Men tar man kostnaden for en NAP300Dr mot Vera så vil jeg si man kommer svært nærme. Har ikke hørt NAP300Dr selv, men basskontrollen i Vera er ganske unik noe annet jeg har prøvd.Betyr det at Vera Audio kunne fungert bra i en naim rigg? Hilsen en som ikke ønsker noen forandring i lyden, men hadde trengt litt mere krefter;-)Jeg er litt overasket selv. Ikke bare NAP200, men 250DR og. Den siste forsterkeren jeg har hatt (rett før Vera) er NAD M22.2 og den er overraskende nok ikke så lik Vera igjen!Tja, det er jo langt ifra sikkert at HR og alexanderlarsen har noe i nærheten av den samme oppfatningen av hva som er god lyd, eller om de deler musikksmak. Vi leser jo at HR og Armand opplever at det låter forskjellig, men at man ikke er helt samstemt om det rent kvalitative. Dette handler vel en del om smak og preferanser.
Det med å ha forsterker med mye effekt og utbytte av det vil variere mye med hva slags høyttaler man har . Selv gikk jeg fra 150 til 325 og fikk ett stort løft, men fra 325 til 1000 fikk jeg ingen ting unntatt tom lommebok da. Så det er ett punkt for de fleste høyttalere att nok er nok for å få ut godlyden, og det kommer selvfølgelig litt ann på hvilken spillestil man har også.Håper å kunne teste dette selv en gang. For prisen av 300dr kunne jeg hatt 2 Vera audio. Skal jeg få mere krefter i naim verden så er 500dr til 280k neste stopp. Det er for meg uaktuelt. På en annen side er det ikke ofte jeg spiller så høyt at 300dr går i kne. Så det er kanskje bare en konstruert problemstilling.Vel nå har du NAP300Dr ser jeg. Jeg sier ikke at Vera er bedre, heller ikke bedre enn NAP250DR, men at den lydmessig er i samme gate (i mine ører). Men tar man kostnaden for en NAP300Dr mot Vera så vil jeg si man kommer svært nærme. Har ikke hørt NAP300Dr selv, men basskontrollen i Vera er ganske unik noe annet jeg har prøvd.Betyr det at Vera Audio kunne fungert bra i en naim rigg? Hilsen en som ikke ønsker noen forandring i lyden, men hadde trengt litt mere krefter;-)
Stod faktisk et par slike monoblokker i demorommet til Seas.I disse tider, hvor man undres over hvor langt man (trolig) er kommet med kl. D - her også med rør!!!
https://agdproduction.com/gantube.html
Uææ, jeg får et kognitivt sammenbrudd; rør + klasse-D i samme boks?!? Nei, nei, nei!I disse tider, hvor man undres over hvor langt man (trolig) er kommet med kl. D - her også med rør!!!
Jeg er sikker på det røret kun brukes til lyssetting av boksen..Uææ, jeg får et kognitivt sammenbrudd; rør + klasse-D i samme boks?!? Nei, nei, nei!I disse tider, hvor man undres over hvor langt man (trolig) er kommet med kl. D - her også med rør!!!
Noen subjektive kjepphester:"Et oppgjør med virkeligheten" har kanskje flere sider enn det vi så langt har diskutert:
Mye interessant har blitt tatt opp når det gjelder utstyret som skal presentere en musikk-virkelighet: data, kurver, forvrengning, fase osv. Og slik jeg leser det er det relativt bred konsensus at dette skal ligge så nært opp til det originale signalet som mulig. MEN, de tekniske apparatene (spesielt høyttaler) må foreta noen valg, altså prioriteringer. Og her tror jeg tema "smak og behag" kommer litt til sin rett, kanskje tangerer vi her inn på HR sin intensjon også? Selv opplever jeg at jeg har en preferanse for: i) fase er viktigere en lydtrykk og maksimalt nivå, ii)tight bass med lite group delay er viktigere enn veldig dyp bass.
Hvordan er det med dere, hva er deres subjektive preferanser?
Du spør, og jeg kunne godt lagt ut fase og GD fra mitt oppsett. Skal ikke gjøre det, da det blir sett på som skryt"Et oppgjør med virkeligheten" har kanskje flere sider enn det vi så langt har diskutert:
Mye interessant har blitt tatt opp når det gjelder utstyret som skal presentere en musikk-virkelighet: data, kurver, forvrengning, fase osv. Og slik jeg leser det er det relativt bred konsensus at dette skal ligge så nært opp til det originale signalet som mulig. MEN, de tekniske apparatene (spesielt høyttaler) må foreta noen valg, altså prioriteringer. Og her tror jeg tema "smak og behag" kommer litt til sin rett, kanskje tangerer vi her inn på HR sin intensjon også? Selv opplever jeg at jeg har en preferanse for: i) fase er viktigere en lydtrykk og maksimalt nivå, ii)tight bass med lite group delay er viktigere enn veldig dyp bass.
Hvordan er det med dere, hva er deres subjektive preferanser?
Noen subjektive kjepphester:
- - Jeg vil ha widescreen stereopanorama fra vegg til vegg, helst med en såpass stor sweet spot at jeg ikke behøver å sette hodet i en skrustikke for å finne det ene punktet i rommet hvor det funker. Høyttalerne skal være helt frigjort fra lydbildet og fullstendig ulokaliserbare. Lydbildet skal liksom ikke ha noe med dem å gjøre. Det er viktigere for meg enn absolutt millimeterpresisjon i plasseringen på den brede scenen.
- ...bevisste veivalg for å ikke å sitter i nærfelt og finlytter etter «pinpoint imaging»-detaljer i en virtuell boks mellom høyttalerne. Det brede lydpanoramaet betyr mer energi fra siderefleksjoner, og da kan lyden av hvert enkelt instrument få en noe mer diffus plassering. Det er en OK pris å betale for bredt og omsluttende lydpanorama, og er uansett mer likt det man hører med levende musikk i en konsertsal..
Over altdet ligger jo ute allerede...
Litt OT, men er det gitaren du bygget til din sønn for noen år siden på bildet over her Asbjørn?Ja, jeg ser det poenget, men på den andre siden: Punkebandet på bildet plugget mikrofonene via mikseren til DEQX’en og derfra til Hypex UcD og dynaBel Euforia. Det var Euforiaene + sub som fungerte som backline for vokal. PA-kassene på stang var ikke koblet til, bare til pynt. Det var helt enkelt fordi bandet mente det låt best slik, og de har fortsatt bra ører, lydtrykket til tross. (De brukte «Weill Variations» med Music for a While for sound check.) Men hvis Euforiaene også skulle gjengitt trommer, gitar og bass ved samme volum ville de gått i kne ganske fort.
Jeg har jo bygget grovere skyts nå, men det er fortsatt litt å gå på for denne dynamiske plutseligheten. Jobber med saken.
Røret er fylt opp med SS. Se på nettsiden deres.Jeg er sikker på det røret kun brukes til lyssetting av boksen..Uææ, jeg får et kognitivt sammenbrudd; rør + klasse-D i samme boks?!? Nei, nei, nei!I disse tider, hvor man undres over hvor langt man (trolig) er kommet med kl. D - her også med rør!!!
Vis vedlegget 566629
Ikke noe problem med rør, bare det måler bra
Men høres det annerledes ut om du recorder (tar opp) det du spiller, og så spiller det av igjen? Da er det jo hermetisert musikk?Jeg bruker en synth i mitt hjemmestudio og når man spiller på denne rett ut på anlegget får man en helt annen plutselighet i lyden enn hermetisert musikk.
Mer kjøtt på benet får man også. Man skvetter til tider.
Her er en Jam gjort på noe av utstyret jeg disponerer: https://youtu.be/9sUfa05cZOA
Ja, det er bedre live, men opplever allikevel opptaket i min DAW som veldig dynamisk.Men høres det annerledes ut om du recorder (tar opp) det du spiller, og så spiller det av igjen? Da er det jo hermetisert musikk?Jeg bruker en synth i mitt hjemmestudio og når man spiller på denne rett ut på anlegget får man en helt annen plutselighet i lyden enn hermetisert musikk.
Her er en Jam gjort på noe av utstyret jeg disponerer: https://youtu.be/9sUfa05cZOA
Jeg har også et lite hjemmestudio med softsynther som jeg hovedsaklig bruker til låtskriving (jeg er trommis). Jeg har også merket meg hvor ekte og dynamisk det låter når jeg sitter og plundrer på tangentene. Men jeg har aldri merket noe forskjell på om jeg spiller i realtime, eller om det er et opptak av meg selv som spiller. Det skulle det jo i teorien heller ikke være? Bortsett fra at det føles helt annerledes. Jeg blir bl.a mye mer kritisk når jeg hører meg selv i opptak, vs. mens jeg spiller.Ja, det er bedre live, men opplever allikevel opptaket i min DAW som veldig dynamisk.Men høres det annerledes ut om du recorder (tar opp) det du spiller, og så spiller det av igjen? Da er det jo hermetisert musikk?Jeg bruker en synth i mitt hjemmestudio og når man spiller på denne rett ut på anlegget får man en helt annen plutselighet i lyden enn hermetisert musikk.
Jeg tror mange lærte en god del av denne tråden, og at det egentlig ikke er så mye å diskutere lengre. Det ble ganske tydelig at man har forskjellige innfallsvinkler til hobbyen og at de forskjellige måtene på gjøre ting på har sine fordeler, ulemper, gleder og "turn-off's".Se det - litt musikk drepte visst hele tråden
Og at klasse D automatisk ikke må være best.Jeg tror mange lærte en god del av denne tråden, og at det egentlig ikke er så mye å diskutere lengre. Det ble ganske tydelig at man har forskjellige innfallsvinkler til hobbyen og at de forskjellige måtene på gjøre ting på har sine fordeler, ulemper, gleder og "turn-off's".Se det - litt musikk drepte visst hele tråden
Hvem har påstått at Klasse D er den beste forsterker Klassen?? Det innlegget har jeg ikke fått med meg.Og at klasse D automatisk ikke må være best.Jeg tror mange lærte en god del av denne tråden, og at det egentlig ikke er så mye å diskutere lengre. Det ble ganske tydelig at man har forskjellige innfallsvinkler til hobbyen og at de forskjellige måtene på gjøre ting på har sine fordeler, ulemper, gleder og "turn-off's".Se det - litt musikk drepte visst hele tråden
Men at det kommer an på f. Eks høyttalere.
Lærte vi noe mer enn vi kunne?
Ikke jeg