Eversolo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.094
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jepp, ryktene sier at Eversolo ikke når de der til knærne engang. 🤭

vim

Innkjøpsansvarlig (i permisjon)
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    11.193
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Noen som er kjent med at Mac (MB Air, M1) plutselig ikke kan kjøre A8 via Eversolo Control appen?
    Har ikke vært et problem før nå plutselig.
    Funker fint fra Tidal Connect og fra alle andre enheter med Eversolo Appen.

Vedlegg

Sist redigert:

vim

Innkjøpsansvarlig (i permisjon)
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    11.193
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Noen som er kjent med at Mac (MB Air, M1) plutselig ikke kan kjøre A8 via Eversolo Control appen?
    Har ikke vært et problem før nå plutselig.
    Funker fint fra Tidal Connect og fra alle andre enheter med Eversolo Appen.
    Nå er det jo ikke sånn at noen ser ut til å ha ligget søvnløse og lure på dette problemet, men skulle noen oppleve det samme så var tilgangen til lokalt nettverk slått av for Eversolo etter oppdateringen til Sequoia 15.3 iOs. Løst takket være Eversolos kundesupport som var raske på labben.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.906
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Det skorter ikke på nye produkter og oppdateringer fra Kina!
    Nei det kommer alltid noe nytt. Det viktigste er vel at man selv har kontroll på må-ha-følelsen, slik at man ikke føler man må «oppgradere» bare fordi det kommer noe nytt 🙂 ofte kan de opplevde forskjellene være marginale

Så vidt jeg skjønte så er forbedringspunktene her HDMI ARC, lineær strømforsyning, liten oppgradering av intern DAC, forbedret dekoding av DSD og trigger-utgang.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.145
    Sted
    Polen
    Nei det kommer alltid noe nytt. Det viktigste er vel at man selv har kontroll på må-ha-følelsen, slik at man ikke føler man må «oppgradere» bare fordi det kommer noe nytt 🙂 ofte kan de opplevde forskjellene være marginale

Så vidt jeg skjønte så er forbedringspunktene her HDMI ARC, lineær strømforsyning, liten oppgradering av intern DAC, forbedret dekoding av DSD og trigger-utgang.
    Ja, oppgraderingstvangstanker og mangel på impulskontroll kan en ikke laste kineserne for. Men det er likevel noe i forretningsfilosofien som skurrer for min del.

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    386
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Da sank vel bruktprisen på gen 1, hvem vil ha de nå som det er gen 2…

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    386
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Kommer dolby atmos via hdmi? Er vel ikke noen streamere bortsett fra appletv som har det for øyeblikket

THinc

Medlem
    Ble medlem
    28.03.2024
    Antall liker
    2
    Sted
    Romerike
    Kjære Eversolo-venner

Er det noen som vet om bruk av Tidal Connect vs Tidal rett-på-boksen vil gi noen forskjell i lydkvalitet og i så fall hva er den teoretiske/tekniske grunnen til det?
    Slik jeg har forstått det, er det jo boksen som strømmer direkte fra Tidal i begge tilfeller.
    Jeg kan ikke høre forskjell, så det er mest for å lære mer om hvordan ting virker.

Forøvrig min første post her på forumet. Har lusket rundt her en stund og lært mye nyttig, men ikke funnet svar på dette.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.534
    Kjære Eversolo-venner

Er det noen som vet om bruk av Tidal Connect vs Tidal rett-på-boksen vil gi noen forskjell i lydkvalitet og i så fall hva er den teoretiske/tekniske grunnen til det?
    Slik jeg har forstått det, er det jo boksen som strømmer direkte fra Tidal i begge tilfeller.
    Jeg kan ikke høre forskjell, så det er mest for å lære mer om hvordan ting virker.

Forøvrig min første post her på forumet. Har lusket rundt her en stund og lært mye nyttig, men ikke funnet svar på dette.
    Det burde ikke være forskjell da Eversolo kjører Android opperativsystem hvor det er FLAC som mest sannsynlig er brukt.

Det enkleste for produsenten vil da være å installere Tidal sin app for dette OS, samt connectoren som egne apper. Dette vil samtidig lette videre oppdateringer fra Tidal.

Nå kan selsagt nyere versjoner av Tidal rent teoretisk selv benytte den samme connectoren. Det er nok slik de fleste utviklere vil gjøre denne type kode i dag med adskilt brukerflate fra selve avspillingskode. Med Tidal app og connetor har muligens en generasjonskløft hvor slik implementering ikke er tjenelig? Men vi kan nok være rimelig trygg på at connectoren har copy/paiste kode fra app'n i bunn for å logge på Tidal, laste ned track, konvertere flac til pcm og sende til audiosystem.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.264
    Sted
    Liten by
    Så utifra Copilot (AI) så er dette foirskjellene på DMP-A6 og DMP-A6 Gen:
    Standard vs premium strømforsyning: Noen som klarer å forklare forskjellen på de?
    Optimalisert DAC-chip og prosessor på Gen 2
    Bedre fargepresisjon på Gen 2
    Gen 2 får WOL. Har virkelig ikke Gen 1 det???
    "Vanlig" aluminium vs flykvalitets aluminium: Noen som klarer å forklare forskjellen på de?

Er det verdt det ekstra?

Sist redigert:

THinc

Medlem
    Ble medlem
    28.03.2024
    Antall liker
    2
    Sted
    Romerike
    Det burde ikke være forskjell da Eversolo kjører Android opperativsystem hvor det er FLAC som mest sannsynlig er brukt.

Det enkleste for produsenten vil da være å installere Tidal sin app for dette OS, samt connectoren som egne apper. Dette vil samtidig lette videre oppdateringer fra Tidal.

Nå kan selsagt nyere versjoner av Tidal rent teoretisk selv benytte den samme connectoren. Det er nok slik de fleste utviklere vil gjøre denne type kode i dag med adskilt brukerflate fra selve avspillingskode. Med Tidal app og connetor har muligens en generasjonskløft hvor slik implementering ikke er tjenelig? Men vi kan nok være rimelig trygg på at connectoren har copy/paiste kode fra app'n i bunn for å logge på Tidal, laste ned track, konvertere flac til pcm og sende til audiosystem.
    Takk for forklaringen. Dette gir mening og det burde derfor ikke bli forskjell i lydkvalitet. Det er jo noen pratiske fordeler/ulemper med både Eversolo app og Tidal app, så greit å vite at lydmessig blir det det samme.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.145
    Sted
    Polen
    Så lenge du vet at støy fra den kosmiske bakgrunnsstrålingen nå er redusert fra -12.794,000000002 dB til -12.794,000000001 dB, er det det som betyr noe.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.906
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Standard vs premium strømforsyning: Noen som klarer å forklare forskjellen på de?
    Gen1 har en switchmode, mens gen2 har en lineær strømforsyning.
    Om forskjellen er hørbar er ikke godt å si, men det er forskjellen i alle fall.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.264
    Sted
    Liten by
    Er lineær strømforsyning regnet for å være bedre sånn generellt? Jeg er novise på dette...

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.534
    Er lineær strømforsyning regnet for å være bedre sånn generellt? Jeg er novise på dette...
    Normalt ikke da den støyer innenfor frekvensområde vi er ganske følsom for, 50Hz med alle harmoniske oppover.

RME har redegjort for fordeler linjær strømforsyning kan ha om man ikke har jordet stikk. Se lenke tidligere i tråden.

En annen ting er at SMPS benyttet i apparatius av denne typen som ikke trekker mye strøm normalt ikke har PFC og kan da teoretisk støye på primærsiden. Deler man da strømpadde med en rørforsterker som ofte har mangelfull filtrering i strømforsyning skal man ikke se bort fra at ultraharmonisk støy kan "lekke" inn i anlegget.

Egenstøy i selve apparatet er nok bestemt av hvor gode regulatorer som ellers er spredd utover hovedkortet, ikke selve PSU enheten. Det er nok også årsak til at målinger man har fra 3.part produsenter av LPSU kun måler utgang av PSU og ikke analogutgangene.

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    375
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan lage en tilnærmet Harman Curve på Eversoloen. Her brukes målemikrofon på mobiltelefon, via Eversolo appen.
    Kjør rommkorreksion.
    Lagre rommkorreksion som flat.
    Sett Bass kurve på 28 Hz , rundt +4 db og med Q 0.2 . Prøv litt frem og tilbake med Q innstillingen mellom 0.2 og 0.3 på bassen.
    Sett Diskant kurve på 16000 Hz rundt -1.2 db og Q 0.1
    Prøv deg litt opp og ned i volum på disse 2 frekvensene til lyden sitter. Dermed har du fått en tilnærmet Harman Curve✨ Vis vedlegget 1081023
    På denne står alle bånd på peak, det er ikke optimalt hos meg. Da det blir forsterket bøtte lyd i mellom bassen.
    Jeg er villig til å få leid inn en lyd spesialist for å få dette tunet perfekt på Eversolo A8. Men det finnes ikke slike tjenester som jeg vet?
    Da burde de kun forholde seg til rom målingen fra lytteposisjon.
    Jeg legger til min nye måling

Vedlegg

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.203
    Torget vurderinger
    2
    Optimalisert DAC-chip og prosessor på Gen 2
    Bedre fargepresisjon på Gen 2
    Gen 2 får WOL. Har virkelig ikke Gen 1 det???
    "Vanlig" aluminium vs flykvalitets aluminium: Noen som klarer å forklare forskjellen på de?

Er det verdt det ekstra?
    Master versjonen av Gen 1 og Gen 2 koster begge 1299 dollar = 1299 x 11,4 (USD) + moms = kr. 18.500 NOK.

Men, Hifisentralen prissatte Gen1 til kr. 12.990, og vi kommer til å prissette Gen 2 til kr. 14.990. Nå forstår kanskje enkelte hvorfor vi har kalt det "Fast lavpris".

Forskjellen på Gen1 vs Gen2:

1. Litt bedre skjerm (samme størrelse som før)
    2. Lineær strømforsyning (fremfor Switch Mode)
    3. Trigger 12v inn/utgang
    4. WOL (Wake Over Lan)
    5. HDMI ARC inngang (for TV)
    6. Kun sølv kabinett på Master versjonen.

Utover dette er de identiske, så det er ikke noe stort behov for Gen1 eiere å oppgradere såfremt det ikke er noe på listen en føler behov for. Gen1 kommer heller ikke til å gå ut av markedet med det første, og den vil fortsette å være rimeligere enn Gen 2.

Håper dette var oppklarende.

Sist redigert:

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.203
    Torget vurderinger
    2
    Mener du her at Master Edition kun kommer i sølv eller at det bare er Master som er mulig å få i sølv i tillegg til svart og at "vanlig" bare er svart?
    inntil videre så kommer vanlig kun i svart og Master kun i sølv -> gjelder Gen2.

Hvorfor? Ingen anelse

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.764
    Sted
    Kongsberg
    Helt generelt kan man si "ja". Men som alltid er det ikke helt svart/hvitt.

SMPS har gradvis blitt standard i forbrukerelektronikk gjennom 1980- og 1990-tallet, på grunn av fordeler som høyere effektivitet, redusert størrelse og vekt, samt mindre varmeutvikling sammenlignet med lineære strømforsyninger. Det er altså mange fordeler, men de har to ulemper:
    * De avgir mer elektromagnetisk støy (EMI), og kan derfor påvirke annen elektronikk, og i verste fall også skape trøbbel på strømnettet og smitte støy ut på dette også
    * De er mer komplekse med flere deler som kan gå i stykker

I de siste årene har imidlertid utviklingen gått fremover, og begge disse problemene er i stor grad løst. En høykvalitets SMPS laget med skikkelige deler og god filtrering og skjerming kan lages slik at den blir like god som en lineær strømforsyning. Den kan imidlertid også lages slik at den lager masse problemer. Typisk i billigprodukter fra Temu som juletrebelysning aller annet skrap der de som produserer dette gir blaffen bare det virker. Det er nok derfor SMPS fremdeles har så dårlig rykte.

F.eks bruker Topping D90 DAC en "billig" SMPS modul som koster ca. 100 kroner. (Den svarte boksen til venstre i bildet).
    Jeg skriver billig i hermetegn siden 100 kroner i innkjøp slett ikke er billig i forhold til de andre delene som sitter på kretskortet. Men det fine er at denne strømforsyningen blir produsert i stort antall av et annet firma som har spesialisert seg på dette og er laget for å vare i mange tiår under alle forskjellige driftsforhold. Selv om denne SMPS har alle godkjenninger på plass for støy og EMI, bruker Topping D90 i tillegg ekstra filter både før og etter denne igjen
    1736583816121.png

Her ser vi at "støyen" i audioområdet på lydutgangene er fullstendig fraværende. UNDER -150dB er så lavt at det er helt latterlig. Det kunne faktisk vært tusen ganger høyere før det blir hørbart.
    1736583898770.png

Så hvorfor bruker Eversolo linært power på DMP-A6 Gen2?
    Jeg tror det handler mye om markedsføring, men på den annen side hvorfor ikke. Det er mye enklere å lage, og på produkter som bruker lite strøm blir det ikke så mye dyrere å lage heller.

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    673
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Eit kjapt søk med Google, syner at det er fleire som tilbyr LPS PSU til Eversolo DMP A6 (gen 1).

For eksempel Beatechnik, som selger LPS PSU frå LHY Audio.
    Støymålingar referert på deira nettside - https://www.beatechnik.com/lps-a6, syner resultatet 679.2 uVrms for original switch-mode strømforsyning. Oppgradert med LPS PSU frå LHY, viste målinga deira 56.68 uVrms.

Eg fann også ei polsk nettside, som tilbyr ein variant som kan sjå ut som har minst like gode resultat : https://pd-cf.com/produkt/eversolo-dmp-a6-lownoise-psu-ea6-upgrade/ .

Ellers så meiner eg å ha lest at Eversolo sin DAC Z8 har LPS PSU og ikkje switch-mode PSU.
    DMP A8 har to PSU - LPS for analog-delen, og switch-mode for digital-delen. Der er det jo også oppgraderingar å få kjøpt, der switch-mode PSU vert bytta ut med LPS.
    Og A10 har LPS for både analog- og digital-delen.

At det vart nytta Switch-mode i DMP A6 gen 1, var vel truleg eit val som vart gjort både for å spare pengar, men goså for å kunne tilby ein beviseleg oppgradert A6 gen 2 på eit seinare tidspunkt.

Om hypotesen min er riktig, så kjem det vel truleg også ein oppgradert A8 gen 2 om nokre månader?

Eg er av den oppfatning at det er ynskjeleg å få fjerna det som er praktisk mogeleg av støy og forvrengning frå det eg måtte ha av hifi-komponentar. Så eg er absolutt interessert i å oppgradere min A8.

At fleire er interessert i dette, er det liten tvil om. For då @Høvdingen la ut ei handfull med A8 oppgradert med LPS som eit Black-friday-tilbod (original pris), forsvann disse på få timar.

Mvh Arild :)

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.203
    Torget vurderinger
    2
    Eit kjapt søk med Google, syner at det er fleire som tilbyr LPS PSU til Eversolo DMP A6 (gen 1).

For eksempel Beatechnik, som selger LPS PSU frå LHY Audio.
    Støymålingar referert på deira nettside - https://www.beatechnik.com/lps-a6, syner resultatet 679.2 uVrms for original switch-mode strømforsyning. Oppgradert med LPS PSU frå LHY, viste målinga deira 56.68 uVrms.

Eg fann også ei polsk nettside, som tilbyr ein variant som kan sjå ut som har minst like gode resultat : https://pd-cf.com/produkt/eversolo-dmp-a6-lownoise-psu-ea6-upgrade/ .

Ellers så meiner eg å ha lest at Eversolo sin DAC Z8 har LPS PSU og ikkje switch-mode PSU.
    DMP A8 har to PSU - LPS for analog-delen, og switch-mode for digital-delen. Der er det jo også oppgraderingar å få kjøpt, der switch-mode PSU vert bytta ut med LPS.
    Og A10 har LPS for både analog- og digital-delen.

At det vart nytta Switch-mode i DMP A6 gen 1, var vel truleg eit val som vart gjort både for å spare pengar, men goså for å kunne tilby ein beviseleg oppgradert A6 gen 2 på eit seinare tidspunkt.

Om hypotesen min er riktig, så kjem det vel truleg også ein oppgradert A8 gen 2 om nokre månader?

Eversolo har bekreftet at det IKKE kommer noen oppgradert DMP-A8 med det første.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.764
    Sted
    Kongsberg
    Tviler ikke på at de klarer å senke støyen på selve PSU med 10 ganger (20dB) med LPS PSU. I diskrete kresløp kan dette gi utslag på støyen på lydsignalet til slutt. Men moderne operasjonsforsterkere som brukes i Eversolo's produkter er så lite følsomme for støy fra strømforsyningen at 600uV er en lek. Det er nok ikke uten grunn at de ikke viser til målinger på audioutgangene.
    Men la ikke mine pragmatiske innspill ødelegge moroa her. Jeg er en forkjemper for å holde all støy så lav som mulig selv jeg. Mye mer ryddig det.
    Kanskje jeg må fikle litt på en DMP-A8 😁

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    673
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Tviler ikke på at de klarer å senke støyen på selve PSU med 10 ganger (20dB) med LPS PSU. I diskrete kresløp kan dette gi utslag på støyen på lydsignalet til slutt. Men moderne operasjonsforsterkere som brukes i Eversolo's produkter er så lite følsomme for støy fra strømforsyningen at 600uV er en lek. Det er nok ikke uten grunn at de ikke viser til målinger på audioutgangene.
    Men la ikke mine pragmatiske innspill ødelegge moroa her. Jeg er en forkjemper for å holde all støy så lav som mulig selv jeg. Mye mer ryddig det.
    Kanskje jeg må fikle litt på en DMP-A8 😁
    Kanskje fikle litt på først ein original A8, så installere ein LPS, og så fikle derfrå? Finn ingen testar av A8 med LPS ... :)

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    375
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje fikle litt på først ein original A8, så installere ein LPS, og så fikle derfrå? Finn ingen testar av A8 med LPS ... :)

Det finnes sikkert noen tester på A6 utgavene i første generasjon.

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    673
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Det finnes sikkert noen tester på A6 utgavene i første generasjon.
    Er kjent med mange av dei testane for A6! Og alle eg har lest/sett, er jo positive! :)

Men A8 har jo både LPS og SM PSU originalt. LPS til analogdelen og SM til digitaldelen meiner eg.
    Så spm er om digitaldelen vil profitere på å også få LPS!? Ev kor mykje.

A10 har jo LPS både til analog- og digitaldelen. Så er veldig frista til å tru at LPS er vegen å gå for A8 også.

Blir jo til slutt ei kost/nytte-vurdering. Men er vanskelig å gjere ei slik vurdering, uten noken tester.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn