EXTREMA DIY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.286
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har bare satt lyd på de via et delefilter fra en slagtet Mission høytaler for å høre at de spiller. Ikke spesielt imponerende enda.
    Jeg tror jeg kommer til å prøve å få laget et stativ der jeg feller inn en plateforsterker fra Hypex.
    Hypex09-04-2014 09-22-33.jpg

GunnarS

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.524
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fantastisk arbeid, moro å se!

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.468
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dette er bare så flott arbeid at man legger seg flat:)
    Så artig å se at "ikke haste prosjekter" gir belønning;)

gismo

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.286
    Torget vurderinger
    16
    Jeg tror jeg legger stålstand som jeg viste bilde av litt på is foreløpig. Når jeg nå ser ut til å gå for Hypex plateforsterker tror jeg det blir enklere å implementere denne i en aluminiumsstand. Det dukket opp noen aluprofiler i søplecontaineneren på jobben som ser ut til å passe bra til et par stands.

th_profiles.jpg

GunnarS

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.625
    Torget vurderinger
    10
    De høyttalerne er altfor flotte til å bli drevet av en medium dsp/forsterker løsning, her må du ta den helt ut ;)

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    517
    Torget vurderinger
    2
    Fy flate,dette e pinadø håndverk av ypperste klasse,du burde ta oppdrag på bestilling,det blei også rått med stativene,stilig å kunne få noe så bra ut av noe som skulle kastes :D

Mvh Filip

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Kudos tiltredes! :)

Hvordan løses crossover, sine-cap, mm?
    Her snakker vi jo om innestøpte komponenter, patenterte kretsløp, ol.
    Har du funnet ut av hvilke motstander du skal bruke for å dempe slaven, eller skal du bruke kun en setting?
    Det kan jo være at disse ting bidrar til at lyden til slutt blir over the top.

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.286
    Torget vurderinger
    16
    Takk for gode tilbakemeldinger. God motivasjon for en DIYer.
    Føler nå at jeg ligger godt an med det som var hovedmotivasjonen for å starte med dette prosjektet, nemlig det å greie å lage en kopi med relativt enkle maskiner. Jeg har delvis stått ute i hagen, og delvis nede i kjelleren å bygget alt sammen. Finishen kunne vært dratt opp et par hakk ved å hatt tilgang på et snekkerverksted og hatt en stor sag med rullebord. Ivertfall hadde jeg spart meg for mye sliping og pussing.
    Finishen kunne også vært hevet ved å fått hjelp av en lakkerer, men det er noe med det å få til det meste på egenhånd.

Neste utfordring blir jo å få de til å låte skapelig. Som sagt tenker jeg å kjøpe 2 stk. Hypex plateforsterkere.
    Jeg tenker også at det ikke noe i veien for å lage et passivt filter lik orginalen (se innlegg 109), hvis "Hypexideen" skulle fungere dårlig.
    Det passive "SineCap" filteret er ikke noe problem å lage selv om SF tok ut patent på dette for snaue 25 år siden. Dette er jo ikke et komersielt produkt, og det kommer neppe noen å arresterer en landsens DIYer for å ha laget en kopi til eget bruk.
    Motstandene som demper utslaget på slaven er foreslått til 3,3 ohm, 10 ohm og 33 ohm. Jeg regner med å prøve disse verdiene først. Dette er det også veldig enkelt å bytte ut senere.
    På orginalen er det montert en vekt midt på membranen av B139 membranet. Jeg har ikke sett noe sted hvor mye denne veier. Det er en utfordring jeg ikke har løst.

Den siste og største utfordringen er at jeg ikke har noe sted å ha de. Wilson Benesch Chimera troner i hovedanlegget, og de to andre oppsettene jeg har er okkupert av tidligere DIYprosjekter.

Kanskje de havner på hytta. Det er en av grunnene til at Hypexløsningen tiltaler meg. Da slipper jeg å fylle opp hytta med alt for mange hifikomponenter.
    Vennlig hilsen
    GunnarS

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    119
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Dette er bare helt nydelig... Hva skal man si? God Påske, godt jobba og håper det låter like flott som det ser ut (det tipper jeg at det gjør) O0

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Gode greier, Gunnar.
    Husk å bruke effektmotstander til slaven, slik at disse ikke brenner av.

Keep 'em coming.... :)

C

Cyber

Gjest
    Godt nivå på oppsettene når disse ryker på hytta. :)

Hvor mye veier en slik høyttaler? Ser jo relativt massive ut...

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.286
    Torget vurderinger
    16
    28,2 kg pr. Stk. + stativer og langt til bilvei. Kanskje det blir propandrift.;)
    GunnarS

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    517
    Torget vurderinger
    2
    Denne tråden va ikkje karaktersatt,det e den nu,slike tråder e grunn tel å fortsette å surfe her :)

helge fylla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    82
    Sted
    hemnesberget, 4 mil sør for mo i rana.
    Torget vurderinger
    1
    hei gunnar, du skriver:på orginalen er det montert en vekt midt på membranen av B139 membranet. Jeg har ikke sett noe sted hvor mye denne veier. Det er en utfordring jeg ikke har løst.

jeg har et dansk hifi og elektronikk fra 92. der er disse testet. de skriver at vekten på membranen er en 8mm. tykk jernplate.
    håper dette er til hjelp.

Mvh Allan

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.992
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Trist å høre at armene setter en stopper for prosjektet. Håper senere spiller på lag om ikke lenge. God bedring! :)
    Finfin artikkel, har ikke lest den før. Håper det er greit at jeg "låner" den og poster i Extrematråden.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.524
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Håper det ordner seg raskt med armene, noe herk sånt der!
    Humor å se at i -92 var 40k pr stk en fullstendig hysterisk pris... Hehe!

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.286
    Torget vurderinger
    16
    image.jpg

Litt prøvemontering. Hypex-forsterkerne ankom før helgen.
    Prøver fortsatt å ta det litt "piano" (+ fiolin).
    image.jpg

Brahms sonater for piano og fiolin anbefales. Denne ankom også i forrige uke. Kjøpt på ebay.
    GunnarS

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    517
    Torget vurderinger
    2
    Nu har du spent oss på pinebenken lenge nok; låter det bra? Håpe det låter like bra som det ser ut :D Stativene ble også jævlig bra,har aldri likt pinglete greier,disse va alt annet enn pinglete,massivt; I like it :cool: Og form-følger funksjon;plass tel ampene,gjennomtenkt løsning:) Ka veie alt tel sammen per side?

mvh Filip

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.286
    Torget vurderinger
    16
    Har dessverre ikke fått prøvespill ennå. Har koblet opp den ene Hypexmodulen, og blir klar med den andre i morgen. Må få lastet inn software og programmert delefilteret også.
    GunnarS

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.286
    Torget vurderinger
    16
    Nå er høytalerne koblet opp, men får ikke noe lyd gjennom Hypexmodulene. Sikkert et ett eller annet essensielt jeg har glemt. Er det noen som har tips?
    GunnarS

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.992
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Har dessverre ingen tips, men vil igjen berømme håndverket ditt. Høyttalerne er rett og slett fantastiske! :)
    Håper du får liv i ampene.

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.286
    Torget vurderinger
    16
    Takker,
    Kjøpte de hos Dynabel, så jeg får hjelp derfra hvis jeg ikke finner ut av det.
    GunnarS

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.286
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har lyd i en av de. Jeg var inne hos Dynabel og fikk satt opp begge forsterkerne. Vi testet de på noen andre høytalere.
    Når jeg kommer hjem er det bare lyd i den ene. Har byttet rundt på ting uten å få det til. Får prøve å få til en test til inne hos Dynabel kanskje.
    Det jeg hører fra den ene som virker er lovende. Diskantene jeg har er godt brukt og sikkert innspilt, mens bass/mellomtonen er helt ny og trenger en del spilletid for å løsne.
    Jeg har heller ikke fått laget vekterne til membranet på B139 . Jeg har funnet materialet jeg skal lage det av, men trenger litt hjelp etter ferien for å få skjært det til.

Diskanten virker lettflytende og oppløst, mens bass og mellomtonen virker litt død og mangler dynamikk. Bassradiatoren henger jo med litt for langt opp i frekvens, og lager litt "grums" i mellomtonen.

Håper jeg finner ut av problemet med høytaler nr. 2 til uka.
    vennlig hilsen
    GunnarS

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.992
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Spennende lesning! Tror det er flere med meg som gleder seg til fortsettelsen :) Regner med at det begynner å smake fugl når basselementene er spilt inn og vektene på slavene er på plass. En tanke streifet meg, hadde det ikke vært moro med en a/b-test med de originale Extrema når alt er på plass?

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.286
    Torget vurderinger
    16
    Siden jeg har litt trøbbel med Hypexforsterkerne, har jeg begynt å samle deler til et passivt filter også. Alle delene er nå bestilt. Bestilte fra RS Components | elektronikk- og el-komponenter metallfilresistorer i går. De ankom hjemme på døra kl. 12.00 i dag !
    caddoc.jpg

Disse små "rakkerne" tåler å svi av 100 watt kontinuerlig.

Jeg har blitt lovet hjelp til Hypexene også men det vil ta litt tid. Det kan jo bli interessant å sammenligne aktiv og passiv løsning også.

Jeg fikk tak i store stoppskiver på 61 gram hos Tess i går. Har limt 2 stk. på hvert membran på Kef B139.

GunnarS

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.286
    Torget vurderinger
    16
    Hadde besøk av Vidar Øierås i går. Han hjalp meg å sette opp Hypex'ene. Han hadde med måleutstyr og fikk tunet inn filteret på en måte som ikke jeg hadde hatt mulighet til å få til på egenhånd. Imidlertid er det fortsatt en feil på den ene moduler, og denne må byttes/repareres.
    jeg synes den ene høytaleren låter riktig så bra, og når jeg får to opp å gå blir det sikkert dobbelt så bra.
    Jeg må vente med nærmere beskrivelse av lyden til begge spiller.
    Tusen takk Vidar for fantastisk hjelp!
    Vennlig hilsen GunnarS

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Jeg må si jeg fikk en hyggelig mottakelse av veldig trivelige folk :)
    Fikk god mat og greier som kona hans (Som jeg dessverre ikke husker navnet på) hadde laget. Og fikk en veldig hyggelig overraskelse som takk for hjelpen da jeg skulle reise - som både jeg og kona mi satt veldig stor pris på :)
    Veldig synd med forsterkeren din Gunnar. Dette skal selvsagt fikses.

Mvh.

Vidar

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn