FallenA`s GIGANTOPPGRADERING

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JonArne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2008
    Antall liker
    1
    Hei FallenA!!!!
    Kjempe tråd,intresang lesning.
    Fleire bileter av høgtalarane???

jap

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Mens man venter på å få den elektronikken som disse høyttalerne virkelig fortjener, så får jeg vise frem lytterommet, og høyttalerne så lenge :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Litt edle dråper hører jo med på en lørdagskveld!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    ErosLoveking skrev:
    Hvor mange kvadrat er rommet??
    Ikke mange..... 290 x 470 ;)

HAr pusset opp dette rommet slik at min kjøre kan flytte inn med sine malesaker etterhvert.
    Dermed så har jeg litt goodwill til å få gjort mer i det store rommet som jeg med tid og stunder skal flytte inn i.
    Det store rommet er på 350 x 750 :)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    FallenA skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Ok, skal flytte platerommet og pusse opp neste uke, kommer til å huse mitt nummer to anlegg. Er redd for at mine 10.5 kvadrat, kommer til å bli jævli trangt. :-\ Selv om jeg nok satser mest på headfi der.
    Har prøvd å overtale den bedre halvdel om å få "master"-soverommet på 24 kvm, men den gang ei. ::)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har akkurat sendt ELF sølvkablene til omterminering, og venter på et ekstra sett med ELF høyttaler kabler.
    Planen er å ha ELF flettet sølv og Cardas sølvplugger/spader både som HT kabel, broer, samt kabling fra delefilter til ht.
    På bildet er Anticable brukt midlertidig som ht kabel, Sølvlisser i bomull, samt ELF sølv (flettet) fra delefilter til HT.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    ErosLoveking skrev:
    FallenA skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Ok, skal flytte platerommet og pusse opp neste uke, kommer til å huse mitt nummer to anlegg. Er redd for at mine 10.5 kvadrat, kommer til å bli jævli trangt. :-\ Selv om jeg nok satser mest på headfi der.
    Har prøvd å overtale den bedre halvdel om å få "master"-soverommet på 24 kvm, men den gang ei. ::)
    Spørs om dette da kan defineres som den BEDRE halvdel ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    kwil skrev:
    ErosLoveking skrev:
    FallenA skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Spørs om dette da kan defineres som den BEDRE halvdel ;)
    Vil kalle det den bedre halvdel.

Kjøper akkurat så mange plater jeg vil.
    Går på de konsertene jeg vil.
    Får ha platerom, selv om junior kom til verden for litt siden.
    Får spille plater på byen når jeg vil.
    Har tegnet og forklart størrelse og pris på de Tannoy Prestige-høytalerne jeg kommer til å kjøpe (og det er greit uten å mukke)

Syns hu er ganske bra jeg. ;D

C

Cyber

Gjest
    Jeg tror vi "audiofile" velger damer som passer inn i hobbyen. Jeg har også stående deal - Kjøp og styr det du vil, men jeg skal ha et ordentlig piano.

Greit for meg ;)

Hvordan er de bassmessig? Elementene ser ikke så voldsomme ut, men har jo lært etterhvert at man ikke skal skue hunden på hårene.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    cybervision_ skrev:
    Jeg tror vi "audiofile" velger damer som passer inn i hobbyen. Jeg har også stående deal - Kjøp og styr det du vil, men jeg skal ha et ordentlig piano.

Greit for meg ;)

Hvordan er de bassmessig? Elementene ser ikke så voldsomme ut, men har jo lært etterhvert at man ikke skal skue hunden på hårene.
    Bassmessig, så oppleves det dypt, og med autoritet. Bassen er utrolig rask og mellombassen har en smekk som jeg ikke kan huske å ha hørt på "kassehøyttalere" før.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.270
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    cybervision_ skrev:

Greit for meg ;)

Jeg vil både ha et godt anlegg og et godt piano. (hm.. tror jeg må selge pianoen jeg nå har i hus - for å skaffe meg noe ennå bedre)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Tror jeg har bedre nytte av noe bedre elektronikk enn et piano her i heimen!
    Klunker vel "Let it be" på gefylen, men der tror jeg jaggu det stopper gitt ;)

Ellers så må jeg virkelig berømme dette Mana racket. Forskjellen mellom dette og originale spikes er større enn hva jeg noensinne ville trodd :D
    Takk til Gago som lot meg få dem med i "dealen"!!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kan også fortelle at jeg har jobbet litt mer med plasseringen i dag.
    Tidligere har jeg jobbet ut i fra anbefalingene om ganske mye toe in. Faktisk så mye at jeg har kunnet skimte utsiden av høyttaler fra lytteposisjon. I tillegg har jeg pga rommets begrensninger hatt de plassert relativt nærme sidevegg. Dette har til tross for demping/absorbering av førsterefleksjoner medført litt vel mye doning mellomtoneområdet, og ganske omfangsrike damestemmer.
    Ved litt eksperimentering i dag ble resultatet at de står litt lenger fra sidevegg, samt med en ørliten vinkling innover.
    Resultatet medførte betraktelig bedre og større, samt mer presist lydbilde, og med betydelig mindre doning enn tidligere. Fremdeles er det nok en god del mer energi enn hva jeg foretrekker, men føler at jeg kan leve med dette inntil annen elektronikk er på plass. Lydbildet sitter temmelig bra, også på relativt kompleks musikk, og jeg føler jeg har god kontroll på det aller meste.
    Til og med Vermin var innom og spillte noe av favorittmusikken sin (Opeth).... og jeg så at rockefoten beveget seg flittig, så helt gale kan det neppe ha vært ;D Det kan han kanskje fortelle mer om selv.
    Håper på at han tar med seg både Wadia, og VTL neste gang han stikker innom!

Sånn på tampen så kan jeg nevne at jeg savner noe futt oppover i frekvens, men jeg skal ikke si noe konkret før jeg har bedre elektronikk på plass, samt at jeg har komplett ELF sølvkabel over hele fjøla. Noe sier meg nemlig at det kan ha litt og si mtp. energi og attack.

Inntil videre så må jeg si meg svært godt fornøyd med tingenes tilstand!

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Kommer seg i hula di nå!
    Spennende å følge med på utviklingen din med de nye høyttalerne. Er spent på hvordan det vil gå med den lille Ancien forsterkeren din. Lykke til videre!

C

Cyber

Gjest
    Kan man kalle det "hule" med så mye hvitt og designerutformet?

M

musicus

Gjest
    Spennende FallenA, jeg merker meg alt med xtra interesse, har også tatt LV´s anbefaling som ett utgangspunkt for plasseringen, vil nok teste meg rundt litt etterhvert for å optimalisere dette, synes selv også dette spiller fortreffelig, till tross for uinnspillte höyttalere, og Accuphase´ne kommer mer til sin rett her, slett ikke värst ;) ;D ...

mvh

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Takk for lytten tidligere FA.
    Dette har jo kjempepotensiale, det spiller veldig behagelig og flott. Stramt og bra, det er en betoning i nedre mellomtone dog. Som går litt utover el-gitarer o.l. Og jeg vil tro at litt mer futt oppover i frekvens vil hjelpe godt på med tiden. Men på feks Opeth gjorde det absolutt ingenting ;D
    Klangbalansen er nært optimal for meg, tiltet så smått til "mykje lys og mykje varme". Litt mer fres i toppen og en løsning på nedre mellomtone "honket" så blir dette knall.
    Ta tiden til hjelp og flytt høytalerene en cm av gangen så sitter det nok rimelig snart, så kan du kose deg med fullt utbytte av pengene du legger i elektronikken fra første stund.

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    Undskyld, hvis jeg utidigt blander mig – men da jeg også ejer et par LV’er, håber jeg at jeg bliver tilgivet.
    Det med ”honket” er lige præcis min eneste alvorlige anke overfor højtaleren, men nu er LV vist også ”voicet” efter celloens klang, så det er måske forklaringen. Det er dog samtidig også den egentlige grund til at jeg netop valgte LV,erne – det er svært at undgå betoninger i nedre mellemtone/øvre bas (nedre register på piano, fagot, kontrabassens mellemregister m.m.) og samtidig undgå betoninger i øvre mellemtone (høje register på piano, violiner m.m). Denne vægtning af klangbalance i hele mellemtonens register har i hele mit ”højtaler-liv” været akilleshælen, og som regel grunden til de evige udskiftninger af grej – jeg tager det som en selvfølge at boom-bas og skrig-diskant hører ungdommen og de tonedøve til! Holografi, luft, opløsning, dynamik – og alle mulige andre hifi-parametre, er naturligvis flødeskum på kagen, men den frygtede lyttetræthed og hifi-paranoia oplever jeg som følgesvend til en ”forkert” vægtning af mellemtonens klangbalance – LV kommer dog meget tæt på den rigtige ”voice”.

Mvh
    Dave

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Bare hyggelig med andres erfaringer Dave!!

En liten "honk" i nedre mellomtone kan jeg gjerne leve med. Det passer også mye av min musikk bra, men det er et stort stykke fra den lille sjarmerende honken, til den energien/boosten som er å høre hos meg nå.

Kom gjerne med noen tips til hva jeg bør prøve for å få bukt med denne boosten, for nå begynner jeg å gå tom for idèer som ikke innebærer større akustiske inngrep vha. akustikk plater, og dempematter.
    Det kan virke som om jeg har nådd et optimalt punkt for plassering av ht. for om jeg flytter ht lenger ut fra gulvet booster det enda mer. Det samme skjer om jeg vinkler mer, eller flytter de nærmere vegg.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fallena:
    begynner å se virkelig bra ut, dette her.
    et lite rom vil alltid gi begrensninger, særlig på høyttalere som sprer såpass mye som lv, men jeg tror nok du kan få til veldig god lyd i denne hula også.
    ideelt trives lv'ene som sagt med stor avstand til sidevegger og stor avstand seg i mellom.
    disse to faktorene er vanskelig å etterkomme i et lite rom, så her får du bare legge oppskriftsboka til side og leke deg litt frem til hva du synes er best.
    foreløpig spiller du vel på elektronikk til rundt skarve 1.000 kroner innhandlet brukt, så det er ganske overveldende at du er såpass fornøyd med lyden i hula.
    bare vent til du får koblet en strømsterk røramp på disse høyttalerne! ;D

musicus:
    gratulerer så mye med überlekre høyttalere! håper du kan gi flere lytteinntrykk etter hvert, og kanskje i din egen tråd, slik at vi ikke går for mye ot i fallenas tråd. dessuten kjekt å få spredt living voice i mange tråder, for dette er supre høyttalere som fortjener oppmerksomhet! :D
    lv byr på en kombinasjon av veldig mye godt som hi-fi har å by på, og samtidig veldig lite av hi-fi'en "ondskap". ;)
    jeg vil tro ca. 87% av alle her på sentralen hadde vært lykkeligere audiofile med et par lv'er i hus, og jeg sitter fremdeles og lurer på om jeg er blant disse. :p ;D

M

musicus

Gjest
    Gago skrev:
    musicus:
    gratulerer så mye med überlekre høyttalere! håper du kan gi flere lytteinntrykk etter hvert, og kanskje i din egen tråd, slik at vi ikke går for mye ot i fallenas tråd. dessuten kjekt å få spredt living voice i mange tråder, for dette er supre høyttalere som fortjener oppmerksomhet! :D
    lv byr på en kombinasjon av veldig mye godt som hi-fi har å by på, og samtidig veldig lite av hi-fi'en "ondskap". ;)
    jeg vil tro ca. 87% av alle her på sentralen hadde vært lykkeligere audiofile med et par lv'er i hus, og jeg sitter fremdeles og lurer på om jeg er blant disse. :p
    As you wish ;) ;D ....

mvh

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Du nevner elektronikken.... og jeg er veeeeeldig klar over at mye av mine "problemer" kan ligge i elektronikkens begrensninger. Jeg er samtidig også imponert over hvor godt det faktisk spiller til tross for relativt rimelig elektronikk.
    Nå skal det sies at Audiolab 8000A er langt i fra en dårlig forsterker, men i denne sammenhengen så skorter det nok på en del kvaliteter. Jeg har tidligere opplevd at endel av akustikkens problemområder forsvinner som dugg for solen med skifte til bedre elektronikk. Tror også at dette har mye med matching å gjøre.
    Jeg vil allikevel fremheve at det spiller langt fra dårlig her i hula mi, men at noen artifakter oppleves som et lite irritasjonsmoment akkurat nå.
    Nå har jeg skubbet rundt på høyttalerne i hele formiddag, og nesten uansett hva jeg gjør, så havner de tilbake på plass der de stod før jeg startet omrokeringen.
    Jeg tror jeg skal la det være med det for denne gang, og heller høre hvordan det spiller med bedre elektronikk får jeg svetter rundt igjen :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    musicus: Du må mer enn gjerne dele dine erfaringer med oss, også her i denne tråden, men jeg er samtidig ening med Gago om at jo flere tråder med LV, og forskjellige oppsett jo bedre er det. Også lettere å navigere på sentralen da. Nå må jeg jo lete rundt i alle mulig tråder etter dine erfaringer med LV og Kondo kabler ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    FallenA skrev:
    Jeg tror jeg skal la det være med det for denne gang, og heller høre hvordan det spiller med bedre elektronikk får jeg svetter rundt igjen :)

flink gutt.

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    FallenA skrev:
    Bare hyggelig med andres erfaringer Dave!!

En liten "honk" i nedre mellomtone kan jeg gjerne leve med. Det passer også mye av min musikk bra, men det er et stort stykke fra den lille sjarmerende honken, til den energien/boosten som er å høre hos meg nå.

Kom gjerne med noen tips til hva jeg bør prøve for å få bukt med denne boosten, for nå begynner jeg å gå tom for idèer som ikke innebærer større akustiske inngrep vha. akustikk plater, og dempematter.
    Det kan virke som om jeg har nådd et optimalt punkt for plassering av ht. for om jeg flytter ht lenger ut fra gulvet booster det enda mer. Det samme skjer om jeg vinkler mer, eller flytter de nærmere vegg.
    Tjahh….kan godt komme med et par råd der beror på egne erfaringer. Vi går selvfølgelig ud fra at forstærker og kilde spiller en væsentlig rolle, men undlader at regne disse med i ligningen, for en stund.
    De to områder der har haft størst indflydelse på klangbalancen i mit kælderrum (ja, beton er så sandelig med til at fremhæve ”honket”) er:

1. Akustikplader/diffusorer på sidevæggene og ”bastrap” af glasuld i rigelige mængder i hjørner og på bagvæg. Virkningen er meget stor og kan gøres så det ser godt ud (ikke noget jeg har været nødt til at forholde mig til). Men du skriver, at det er noget du ikke har lyst til at begive dig ud i….sååå?
    2. Mundorf-kondensatorer – bevirker en bedre opløsning og fremhæver øvre mellemtone en lille bitte smule – lige så tilpas meget at ”honket” bliver knapt så fremtrædende.
    3. Evt. sølvledninger - har i nogle sammenhænge en "slankende" effekt. Har dog kun sparsomme erfaringer med hjemmegjorte "Duelunds-kloner" - så det er også et område jeg selv skal have undersøgt nærmere.

Men jeg vil dog samtidigt kraftigt understrege, at denne betoning/”honket” slet ikke er i en kategori, hvor det er noget som man straks lægger mærke til det – der er bare tale om en farvning, der i mange rum og konfigurationer, kun vil klæde musikken.
    Gago skriver meget rigtigt, at der er en forholdsvis stor spredning på disse højtalere – derfor må jeg opfordre dig til evt. at genoverveje din holdning til akustiske forbedringer af rummet.

Mvh
    Dave

ELEL6200

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Antall liker
    117
    Vurderer å kjøpe meg LV, men ble litt usikker nå. Er LV spesielt vanskelig å få til i små rom? Kan noen forklare meg begrepet "honk"? Er dette det samme som en framtreden mellombass?

Har du testet NAD 3020 på LVene, Gago?

Lf

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Selvfølgelig tar man hensyn til akustikken.... også i dette lille rommet.
    Her har jeg akustikkplater i alle førsterefleksjonspunkter (har kamuflert de godt), samt bass feller i hjørnene bak høyttaler, samt bak lytteposisjon.
    Årsaken til at jeg ikke vil gjøre for mange "permanente" tiltak i dette lille rommet er at jeg nå har pusset det opp for min frue, og benytter det midlertidig inntil jeg får startet på mitt hovedprosjekt som er 3 og en halv gang så stort.
    Her skal jeg både lydisolere, samt ta hensyn til de akustiske utfordringene helt i fra scratch.
    Jeg har bare ikke hatt anledning til annet enn å prosjektere det på "papiret" enda :)

Punktet med modifisering av HT vil jeg ikke vurdere enda. Rett og slett pga at jeg vet at konstruktøren har voicet høyttalerne "by ear", samt at jeg ønsker å høre hvordan det låter i original stand når alle andre kriterier er optimale.

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    FallenA skrev:
    Selvfølgelig tar man hensyn til akustikken.... også i dette lille rommet.
    Her har jeg akustikkplater i alle førsterefleksjonspunkter (har kamuflert de godt), samt bass feller i hjørnene bak høyttaler, samt bak lytteposisjon.
    Årsaken til at jeg ikke vil gjøre for mange "permanente" tiltak i dette lille rommet er at jeg nå har pusset det opp for min frue, og benytter det midlertidig inntil jeg får startet på mitt hovedprosjekt som er 3 og en halv gang så stort.
    Her skal jeg både lydisolere, samt ta hensyn til de akustiske utfordringene helt i fra scratch.
    Jeg har bare ikke hatt anledning til annet enn å prosjektere det på "papiret" enda :)

Punktet med modifisering av HT vil jeg ikke vurdere enda. Rett og slett pga at jeg vet at konstruktøren har voicet høyttalerne "by ear", samt at jeg ønsker å høre hvordan det låter i original stand når alle andre kriterier er optimale.
    Ja, jeg havde helt glemt at du jo flyttter til et andet rum - og så er det jo forfra igen ;)
    Du har også ganske ret i, at de er voicet rigtigt godt fra konstruktørens side - men i sidste ende er det jo en selv der skal gøre det "by ear".
    Og til alle der nu bliver paranoide over al den tale om "honk" - båt (på dansk) ;D - rolig nu, vi taler jo om små, og meget smagsafhængige, farvninger.
    Mvh
    Dave

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ELEL6200 skrev:
    Vurderer å kjøpe meg LV, men ble litt usikker nå. Er LV spesielt vanskelig å få til i små rom? Kan noen forklare meg begrepet "honk"? Er dette det samme som en framtreden mellombass?

Har du testet NAD 3020 på LVene, Gago?

Lf

ja, jeg gjorde det lf.
    det spilte glimrende! rytmisk, homognet, engansjerende.
    men husk at jeg brukte en preamp til ca. 90k foran...

likvel, nad'en kan selvsagt ikke by på samme åpenheten og nærheten som triode-blokkene.
    og heller ikke samme grepet i bunnoktavene.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Tror ikke LV er spesiellt mye vanskeligere å få til i små rom enn andre høyttalere.
    Små rom byr jo som regel alltid på ekstra utfordringer.
    "honket" som det refereres til oppleves for meg som en liten heving i nedre mellomtone.
    Jeg har allikevel på følelsen av at den lille hevingen her primært skyldes Audiolaben.
    Ampen ble bygd for å funke med billige småhøyttalere i engelske hjem, og har antakelig en liten betoning i nedre mellomtone for å gi litt juksebass. ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg skjønner heller ikke stort av dette pratet om "honk".
    må enten være et hinsides stort romproblem, eller den billige elektronikken.

ELEL6200

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Antall liker
    117
    Rognlien skrev en artikkel om Klipsch La scala med overskriften, Honk if you are horny. Helt siden jeg leste denne anmeldelsen har jeg lurt på hvordan et "honk" lyder..........

Er det ikke på tide at dere som har LV starter en vennetråd?

Lf

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg har ikke lv lengre, men jeg kommer nok til å få inn et par igjen en gang i fremtiden.
    lv'ene har en spilleglede som rett og slett tvinger frem smilet
    så regn meg som en venn!

btw, tror jeg må fakturere lv for all promotionarbeidet den siste måneden.... ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn