gut_man skrev:
He he, skjønner at du hinter til at jeg skal svelge en kamel eller to i all offentlighet FA ;D Oki, det er ikke første gang, sikkert ikke siste heller :-\
Var i dag innom FallenAs hule (omsider). Mine tidligere inntrykk av Living Voice høyttalerne er vel ganske godt kjent fra før. Kort fortalt, trengte jeg å overbevises om høyttalernes fortreffelighet. Det er litt med vilje at jeg har drøyet besøket hos FA litt. Ville at han skulle få orden på elektronikk og plassering så jeg fikk presentert anlegget fra sin beste side. Anlegget er da mer enn de famøse LV høyttalerne; Muse cd spiller og to nyyydelige rørmonoblokker som jeg også var svært spent på.
Jeg tok med den siste cd'en jeg spilte på mitt eget anlegg; den siste Joe Bonamassa skiva. Den ble overlevert verten, og jeg inntok lytteposisjon. Dette var noe annet enn det jeg hørte sist jeg var på besøk. Nå var det oppløsning og organisk lyd som var riktig så flott. Jeg trengte en liten stund for å stille inn ørene, men etter denne tilvenningsfasen begynte foten å trampe takten den
For å ta mangler først; bassen er ikke spesielt autoritær og går heller ikke helt ned i kjelleren. Dette handler vel om overveide kompromisser, og preferanser. Jeg foretrekker en dypere bass med litt mer trøkk, det er mine preferanser. Så til kamelene; Den bassen som høyttaleren spiller, spiller den bra. Det er veldig god sammenheng nedover, sånn at det å følge en kontrabassgang blir moro. Fin snert i mellombassen! Mellomtonen blomstrer på musikk med damestemmer spesielt. Solveig Slettahjel var veldig naturtro i sin fremtoning. Skarptrommer ble gjengitt med snert og dynamikk! Diskanten var også fint oppløst, som jeg har hørt Scan-Speaks silkedomer i andre gode konstruksjoner. Totalt sett var dette en opptur! LV er nok ikke høyttaleren for meg, men jeg skjønner mange av lovordene den høster. Den gjengir musikken på en behagelig måte, og man kan sikkert lytte i mange timer uten å merke noen lyttetretthet. Den virker å være klangmessig godt avstemt (er det voicet som er moteordet?) og kompromissene er ikke noe man sitter og tenker over under lytting.
Du har truffet bra med matchen FA, og jeg ser frem til flere lytteseanser med Muse, Living Voice og Black Shadow.
Sporty av deg å svelge disse kamelene sånn på strak arm gut_man
;D
Det settes pris på en ærlig tilbakemelding, enten det er sånn eller sånn, men jeg er glad for at du ikke gjorde deg en endelig konklusjon basert på dine første inntrykk. Utrolig flott at du tok deg tid til å skrive en "second opinion"
Når det er sagt så er jo dette anlegget nå satt opp med en helt annen elektronikk enn du tidligere har hørt, samtidig som jeg har fått tid til å gjøre meg kjent med komponentene, og sette opp ht så optimalt som mulig.
Rette kabler, og rette rør har jo en god del å si for matchen
En annen ting som er litt viktig i denne sammenhengen er at man må sette seg ned og nesten vennes til lyden.
LV briljerer ikke på hifiparametere, og å få et riktig førsteinntrykk er ikke gjort sånn på 2 minutter. Men når man setter seg ned og hører på homogeniteten, og hvor lettflytende disse spiller, det er da man blir glad i "lyden" som LV presterer.
Jeg er enig i det du sier i beskrivelsen din, og synes dette kjennetegner godt LV. Det sier seg selv at dypbass og slam blir vanskelig å få til i en så liten HT, med en sånn bestykning, men det den gjør av bass imponerer masse.
Det som jeg også synes er viktig å få frem er dynamikken som disse ht kommer med, jeg synes at de har attack som gjør det morro å spille alt av musikk. LV oppleves som relativt altetende på musikksiden, men har nok ikke alene de beste egenskapene på tyngre rock, og heavy metal
..... Men med en sub derimot
(Det skal testes).
En annen viktig egenskap som disse gjør så godt, er vokal prestasjon. Foret med SET så får man et nærvær som oppleves som særdeles ekte.
Føler også at jeg må nevne klangfarger (poppisord), og pinpointing. Her får man instrumentklang, og farger som virkelig imponerer, og ved riktig oppsatt ht så opplever man et vidstrakt perspektiv, utrolig god dybde, og en fantastisk pinpointing. Det er utrolig lett og plukke ut enkeltinstrumenter, og og utøvere i innspillingen.
Jeg kort sagt utrolig fornøyd med måten som dette oppsettet presenterer musikken på, og er glad at også andre ser det samme som meg, tiltross for at våre preferanser er forskjellige!
Tusen takk for visitten gut_man!