FallenA`s GIGANTOPPGRADERING

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    LMC skrev:
    FallenA skrev:
    Når det gjelder romstørrelsen, så har jeg tilgjengelig 340 x 750. I hjørnet står det en bod, denne kan rives, forminskes, eller beholdes som den er. Om den beholdes, så blir det satt opp en parallell vegg med dør, og rommet blir da 460 x 340 (muligens noe lite).
    Det er altså mulig å gjøre noe med rommets lengde mtp idealmål etc. mens rommets bredde er satt.
    Har dere noen tips ang. rommets størrelse?
    multipliser rombredden 340 med 1.67 og du har lengden som gir deg minst stående bølger ca 570
    om takhøyden er std 240 er bredden litt smal 340/240= 1,4166 istedet for 1,67

    mvh
    Leif
    Er dette Cardas formelen? Og vil det i så fall si at ideelle mål er; h 240, b 400 og lengde 668? (240x1,67=400x1,67=668)? Lurer bare på om jeg har forstått det riktig. Om det så er riktig, er det ideelle da å ta utgangspunkt i takhøyden hvis man har frie tøyler?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er vel strengt tatt naturens egen formel og kjent under mange navn. golden square mm
    mvh
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takker....

    Takhøyden er litt lavere her nede i kjelleren. 225cm nå. Så kommer det an på om vi skal rive taket, og legge lydbøyler, eller om jeg skal legge plater direkte på de eksisterende gips platene som allerede er i taket.

    Veggene utover (ved vinduene), samt den ene kortveggen er isolert, og kledde betongvegger.
    De andre to veggene er standard isolerte vegger, kledd med gipsplater.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.659
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg tror det er lurt å ikke begi seg ut på et altfor omfattende prosjekt, slik at man risikerer å gå lei før man kommer i mål.

    behold rommet (og boden) som det er, legg nye plater på det eksisterende taket, smell opp stendere og legg isolasjon og gips på veggene, belegg/parkett på gulv.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Gago skrev:
    jeg tror det er lurt å ikke begi seg ut på et altfor omfattende prosjekt, slik at man risikerer å gå lei før man kommer i mål.

    behold rommet (og boden) som det er, legg nye plater på det eksisterende taket, smell opp stendere og legg isolasjon og gips på veggene, belegg/parkett på gulv.
    Betyr en del å få lyd dempet dette rommet. Sik at jeg/vi kan trekke oss ned dit og spille musikk, og se film uten at det er fare for at tulla vår våkner på kvelden. Også viktig at jeg kan spille musikk, samtidig som andre kan benytte stua over uten å bli forstyrret.
    Det er allerede stendere, isolasjon, og gipsplater på alle veggene. Ser for meg at lyd bøyler må til for å få noenlunde isolert mellom etasjene.

    Om jeg ikke flytter boden for større som, så er det størrelsesmessig ikke så langt i fra mitt eksisterende rom (2,90x4,60). NOe av poenget (foruten isolasjon) er jo å få litt mer boltreplass ;)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.659
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    FallenA skrev:
    Gago skrev:
    jeg tror det er lurt å ikke begi seg ut på et altfor omfattende prosjekt, slik at man risikerer å gå lei før man kommer i mål.

    behold rommet (og boden) som det er, legg nye plater på det eksisterende taket, smell opp stendere og legg isolasjon og gips på veggene, belegg/parkett på gulv.
    Betyr en del å få lyd dempet dette rommet. Sik at jeg/vi kan trekke oss ned dit og spille musikk, og se film uten at det er fare for at tulla vår våkner på kvelden. Også viktig at jeg kan spille musikk, samtidig som andre kan benytte stua over uten å bli forstyrret.
    Det er allerede stendere, isolasjon, og gipsplater på alle veggene. Ser for meg at lyd bøyler må til for å få noenlunde isolert mellom etasjene.

    Om jeg ikke flytter boden for større som, så er det størrelsesmessig ikke så langt i fra mitt eksisterende rom (2,90x4,60). NOe av poenget (foruten isolasjon) er jo å få litt mer boltreplass ;)

    ok, da så...
    da er det bare å stramme seg opp og belage seg på et stort oppussingsprosjekt, fallena. :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Gago skrev:
    FallenA skrev:
    Gago skrev:
    jeg tror det er lurt å ikke begi seg ut på et altfor omfattende prosjekt, slik at man risikerer å gå lei før man kommer i mål.

    behold rommet (og boden) som det er, legg nye plater på det eksisterende taket, smell opp stendere og legg isolasjon og gips på veggene, belegg/parkett på gulv.
    Betyr en del å få lyd dempet dette rommet. Sik at jeg/vi kan trekke oss ned dit og spille musikk, og se film uten at det er fare for at tulla vår våkner på kvelden. Også viktig at jeg kan spille musikk, samtidig som andre kan benytte stua over uten å bli forstyrret.
    Det er allerede stendere, isolasjon, og gipsplater på alle veggene. Ser for meg at lyd bøyler må til for å få noenlunde isolert mellom etasjene.

    Om jeg ikke flytter boden for større som, så er det størrelsesmessig ikke så langt i fra mitt eksisterende rom (2,90x4,60). NOe av poenget (foruten isolasjon) er jo å få litt mer boltreplass ;)

    ok, da så...
    da er det bare å stramme seg opp og belage seg på et stort oppussingsprosjekt, fallena. :)
    Ikke sikkert det blir så ille allikevel. Boden kan "tas inn" en drøy meter eller litt mer. Veggene bekles med huntonittplater.
    Rommet vil da få målet f.eks. 5,70 x 3,40. Det største prosjektet blir hvorvidt det finnes andre løsninger i taket enn lyd bøyler :)

    Pga. andre ting som har større pri så blir dette et prosjekt som går parallelt med andre, og gjør det til litt snekring innimellom. Jeg har jo allerede et godt rom, så jeg klarer meg, og jeg bruker den tiden som trengs.
    Regner med (håper) at Vermin kommer ned og gir meg noen input en kveld det passer. ;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    340/225=1,51 som ikke er veldig langt ifra heller
    gå for en takløsning som bygger minst mulig ned!
    kanskje bare noen solide tunge gipsplater
    det demper endel i alle fall
    mvh
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    LMC skrev:
    340/225=1,51 som ikke er veldig langt ifra heller
    gå for en takløsning som bygger minst mulig ned!
    kanskje bare noen solide tunge gipsplater
    det demper endel i alle fall
    mvh
    Det er en sånn løsning som hadde vært det beste. Dette stjeler ikke noe særlig med tak høyde. Spørsmålet er hvor godt det isolerer lyden.
    Det er allerede et lag med gipsplater i taket, og med et lag til så er det ihvertfall dobbelt isolert.
    Noen som har gjort noen erfaringer på dette? Huset er bygget i 1976, og jeg tror ikke det er noe annet enn et bjelkelag, og standard Glava isolasjon mellom etasjene.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mitt gamle lydrom i kjeller´n er dempet slik og det funker i alle fall bra som stue for min 18 år gamle sønn og hans LAN partier,selv med vårt masterbedroom rett over 8)
    mvh
    L
     

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    113
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Heisann

    For å opprettholde maks takhøyde samtidig som du får best mulig lyddemping er en mulighet å fjerne gammelt gipstak, deretter legge inn spikerslag på tvers av eksisterende bjelkelag (opp imellom), som du så fester lydbøyler i.
    Videre festes lekter i lydbøylene, slik at de ikke bygger mer enn ca en cm lavere enn bjelkelaget. Nå har du spikerslag/feste til dobbelt lag gips helt fritt for kontakt med gammelt bjelkelag (bortsett fra gjennom lydbøylene selvsagt). Siste gipslag kan med fordel isoleres med f.eks green glue (avshop), mot det første og overlappes i skjøtene. Lydbøylene fåes i forskjellige størrelser/lengder så det burde gå greit å finne noen som passer.

    Med denne fremgangsmåten får du et godt lydisolert tak som ikke bygger mer enn et par cm lenger ned enn det du har idag.
    Just my 5 cents ;)

    Mvh Gjert
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    GjeEsp skrev:
    Heisann

    For å opprettholde maks takhøyde samtidig som du får best mulig lyddemping er en mulighet å fjerne gammelt gipstak, deretter legge inn spikerslag på tvers av eksisterende bjelkelag (opp imellom), som du så fester lydbøyler i.
    Videre festes lekter i lydbøylene, slik at de ikke bygger mer enn ca en cm lavere enn bjelkelaget. Nå har du spikerslag/feste til dobbelt lag gips helt fritt for kontakt med gammelt bjelkelag (bortsett fra gjennom lydbøylene selvsagt). Siste gipslag kan med fordel isoleres med f.eks green glue (avshop), mot det første og overlappes i skjøtene. Lydbøylene fåes i forskjellige størrelser/lengder så det burde gå greit å finne noen som passer.

    Med denne fremgangsmåten får du et godt lydisolert tak som ikke bygger mer enn et par cm lenger ned enn det du har idag.
    Just my 5 cents ;)

    Mvh Gjert
    Hørtes smart ut... men er ikke sikker på om jeg har lyst til å rive det eksisterende taket. Ser for meg det som en vannvittig jobb, og så i tilfelle få opp spikerslag mellom bjelkene. Skal gå en runde med meg selv, og konsultere den lokal "ekspertisen" ;)
    Men takk for tipset. Det hadde jeg ikke tenkt på!
     

    jangri

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    å rive et tak er gjort på 1-2-3, og er veldig kjekt ;D det er værre med oppryddingen...

    hva er takhøyden i det nye rommet, FallenA?

    jeg hadde 2.25 ca før lagde lydhimling.
    1. hengte opp lydbøyler i originalt bjelkelag som hang ca 1-6 cm under bjelkene, pga skjeivt tak.
    2. i lydbøylene hang jeg opp 2,5cm tykke lekter på tvers av bjelkelaget slik en annen nevnte tidligere.
    3. under lydbøylene kom et lag 1,5 cm branngips, og 1,2 cm vanlig gips. (Over gipsen BURDE jeg nok lagt i noe isolasjon ifølge Vermin)
    4. under der igjen ligger noen 1,5 cm tykke lekter, og ca 1 cm tykke huntonitt takplater.

    nå er det 2,16 fra gulv til tak.

    hadde jeg gjort dette om igjen hadde jeg droppa å ha et lag med 1,5 cm lekter og 1 cm huntonitt - og heller sparkla gipsplatene og malt de. Men DET hadde vært et hellsikes arbeid for å tjene 2,5 cm mer takhøyde.

    Det verste med lydbøylene er å henge de opp presist, slik at lektene glir inn i bøylene, og at alle lydbøylene henger i lik høyde. (iaffal hvis du gjør det alene...)

    Har du et hus bygd i 1976 (4 år yngre en "mitt"), så kan du regne med at det må henge i litt forskjellige høyder.
    Hos meg ble bøylene festet så nær bjelkene som mulig i en ende, og i andre enden måtte jeg faktisk henge bøylen så langt nedenfor bjelken at det såvidt var mulig å feste skruene.

    Om dette skyldes min uvitenhet, eller om det var pga taket var såpass skita skjeivt vet jeg ikke. Men jeg lot "lasermåleren" do the talking ::)

    jeg stemmer for at du heller bruker litt ekstra tid på dette, og får opp en skikkelig lydhimling (inkludert mer isolasjon), enn at du smeller opp et ekstra lag gips og angrer senere.
     

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    113
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det høres sikkert ut som en stor jobb........men, skal du først igang med å legge opp, gjøre noe med taket er det ikke mye ekstra jobb i forhold til hvilket resultat du sitter igjen med ;) Skikkelig kjipt å gjøre noe halvveis og angre etterpå når du vet at litt mer innsats hadde gitt mye bedre resultater ;D (fra en som har totalrenovert hele huset fra første til siste spiker, alene) ;) Har ikke tatt noen snarveier og er veldig glad for det idag, og ja, det er bare å ta turen for inspeksjon ;) Når det gjelder jangris metode så funker den helt klart og, tar bare litt mer takhøyde. Men, lydbøyler fås i forskjellige høyder, også justerbare slik at høydeforskjeller blir en lek :) ps: laservater handlet på div. byggesjapper er som bingo, jeg har tre stk som ikke blir enige ;) Skal sies at vi ikke snakker proffmodeller her, kun de i 3-7 hundre kroners klassen (ubrukelig til alt annet enn pynt i snekkerboden, evt diskolys) ;D
    Mvh Gjert
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har fått tatt noen flere bilder.
    Her i går morges mens jeg drakk morgenkaffen og hørte litt Radka Toneff kom morgenslolen og skinte inn mellom gardinene.





    Rørene i Audion Black Shadow blir ganske så varme, men utgjør et flott motiv for oss Røroholikere ;)



    I dag var jeg avgårde å hentet min nye "lyttestol". Utrolig deilig å bare lene seg tilbake og lukke øynene. Hodet mitt havner dessuten rett over selve nakkestøtten slik at jeg ikke får noe bak hodet. (Takk for bærehjelpen Vermin ;))



     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.659
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    den stolen ser utrolig god ut å sitte i.

    hmmmmm, sitte der og hører på living voice - pass på så ikke ræva gror fast. ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.230
    Antall liker
    9.088
    Torget vurderinger
    1
    Poäng lyttestol? -er det eik stamme på den?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    bjornh skrev:
    Poäng lyttestol? -er det eik stamme på den?
    Stemmer det.... Poäng (Ex lyttestol) med eike stamme.
    Forøvrig fantastisk god å sitte i, og ser ikke så værst ut heller ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.230
    Antall liker
    9.088
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vel samme trekket på min, men Bjørk stamme og jeg har fotskammelen. Gjør faktisk det lille ekstra. ;D

    -men vurderer å bytte med trekk i skinn.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    bjornh skrev:
    Jeg har vel samme trekket på min, men Bjørk stamme og jeg har fotskammelen. Gjør faktisk det lille ekstra. ;D

    -men vurderer å bytte med trekk i skinn.
    Krakken hører med ;)

    Ellers så vurderte jeg selv skinn, da dette er bedre å sitte i (putene føles bedre).
    Nå fikk jeg forøvrig ny lyttestol, så da beholder jeg de andre stolene som de er foreløpig. ;)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Leker meg med kameraet som ikke virker helt som det skal dessverre. Får ikke helt til riktig "output".
    Har tydeligvis ikke "lekt" nok med det, så det kommer vel riktig format etterhvert ;)
    (Bare with me!) ;)

     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    675
    Antall liker
    191
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Virkelig pent lytterom du har nå fallenA. Ser det gjør seg med litt pynt på veggene. Tror jeg må få skaffet meg noe greier å ha på veggene i mitt eget lytterom også snart. Hjelper vel litt på for akustikkens del også kan jeg tenke meg.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.230
    Antall liker
    9.088
    Torget vurderinger
    1
    FallenA skrev:
    bjornh skrev:
    Jeg har vel samme trekket på min, men Bjørk stamme og jeg har fotskammelen. Gjør faktisk det lille ekstra. ;D

    -men vurderer å bytte med trekk i skinn.
    Krakken hører med ;)

    Ellers så vurderte jeg selv skinn, da dette er bedre å sitte i (putene føles bedre).
    Nå fikk jeg forøvrig ny lyttestol, så da beholder jeg de andre stolene som de er foreløpig. ;)
    Det skjønner jeg. Jeg er ellers av den samme oppfatning som deg, om at skinnputene er bedre å sitte i enn det trekket du har (som er identisk med det jeg selv har). Men bare for å ha det sagt, den fotskammelen var en skikkelig bra oppgradering!
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Takk for fin lytteøkt i går FallenA. Synes du hadde fått det koselig i hula di nå.
    For en trøkk og makt det var i de monoblokkene dine!
    Adskillig bedre lyd denne gang enn sist jeg var hos deg. Du er på riktig vei nå. Virker som Living Voice var et bra valg ;)
     

    Musikkmannen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.125
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    2
    Så flott FallenA, dette var fryd for øyet, tror jeg kunne slappet godt av i det rommet, det må jeg prøve når sommeren er over ;)

    Hva slags musikk hørte vi?
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    HoJ skrev:
    Så flott FallenA, dette var fryd for øyet, tror jeg kunne slappet godt av i det rommet, det må jeg prøve når sommeren er over ;)

    Hva slags musikk hørte vi?
    Når jeg var på besøk ble det spillt mest en del rolige syngedamer (skulle vel ta litt hensyn til alderen min) slik som Maria Mena, Anne Marie Gundersen, Solveig Slettahjell osv.
    Men det ble også endel litt hardere saker.
    Syntes den nye plata hvor Southside Johnny spiller Tom Waits var morsom.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takk for uhyre hyggelig besøk, i går Hagto!
    Temperaturen var levelig nede i kjelleren også... Puhhh ;)
    Du må ta deg en tur innom neste gang du er i området også.
    Er ellers spent på hvordan det spiller hos deg nå, og må ta meg en tur sørover snart. Jeg er dessuten mer enn nysgjerrig på den "Gaincard" greia som du har skaffet deg. Var inne på hjemmesiden deres og kikket, og de har visstnok kommet med en god del annet spennende også. :)

    Edit:

    Ellers så ble det spillt litt musikk av Holly Cole, (Rolfozzy hold deg fast!! ;)) Totta, Sinéad O'Connor, Hugh Masekela, Joe Bonamassa og Marius Müller ;)


     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    FallenA skrev:
    Takk for uhyre hyggelig besøk, i går Hagto!
    Temperaturen var levelig nede i kjelleren også... Puhhh ;)
    Du må ta deg en tur innom neste gang du er i området også.
    Er ellers spent på hvordan det spiller hos deg nå, og må ta meg en tur sørover snart. Jeg er dessuten mer enn nysgjerrig på den "Gaincard" greia som du har skaffet deg. Var inne på hjemmesiden deres og kikket, og de har visstnok kommet med en god del annet spennende også. :)
    Du er hjertelig velkommen!
    (Har enda 6 ukers ferie igjen, og da passer det når som helst på dagen).
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ellers så har jeg jo skiftet ut hylle og leca blokker til fordel for et Quadraspire rack :)



     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    HoJ skrev:
    Så flott FallenA, dette var fryd for øyet, tror jeg kunne slappet godt av i det rommet, det må jeg prøve når sommeren er over ;)

    Hva slags musikk hørte vi?
    Du har selvfølgelig en stående invitasjon til litt musikk i hula :)
    Musikken du hørte var Inger Marie Gundersen.



     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Valentino skrev:
    Hmm, Fallen. Jeg synes det var penere før Quadraspire.
    Det synes ikke jeg! ;)
    Rommet oppleves som mer luftig nå, og så var det et par lydmessige gevinster også ;)

    På sikt skal jeg ha monoblokkene ved siden av/bak høyttaler, og ta bort hele "alteret". Det er ihvertfall planen min :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.283
    Antall liker
    24.887
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    :)
    Ja, det er vel dette alteraktige jeg reagerer på ved racket du har nå.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Opplever vel egentlig at dette var mer "alterfølelse" enn det racket jeg har i dag. ;)


     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.283
    Antall liker
    24.887
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Rackallergien min er nok langt mer framskreden enn jeg trodde.  ;D
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Valentino skrev:
    Rackalergien min er nok langt mer framskreden enn jeg trodde. ;D
    ;D

    Syns det er herlig å ha det pent i lytterommet, men rommet kan brukes som jeg ønsker, og dermed prøver jeg å ikke gjøre for mange lydmessige kompromisser.
    Men selvfølgelig er "ingenting" mellom ht. mye bedre enn et rack, og om jeg får mekket meg noen brukbare, og lange rca kabler, så kan jeg plassere kilden et annet sted.
    Men jeg gidder ikke stresse med det i sommmervarmen.
    Det nye racket oppleves som ganske luftig i rommet, og når racket heller ikke er overfyllt av komponenter, så synes jeg ikke ikke det er så værst. :)

    Edit:

    Liker godt Montana løsningen din og andre lignende saker, men jeg suller med rør, og disse blokkene reagerer utrolig forskjellig på alle typer underlag, det samme gjør også denne Muse spilleren. Det opplevdes som et stort lydmessig løft å få sakene i racket.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.283
    Antall liker
    24.887
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, Montana er langt fra stivt nok for vibrasjonsfølsom hifielektronikk, og det er vel ingen annen effektforsterkerteknologi enn klasse D som vil overleve inni heller.
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Vil få gratulere med en flott lyttehule!
    Ser ut som et skikkelig koselig sted å nyte et glass cognac og litt god musikk.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Legatia skrev:
    Vil få gratulere med en flott lyttehule!
    Ser ut som et skikkelig koselig sted å nyte et glass cognac og litt god musikk.
    Tusen takk for det Legatia :)
    Jeg nyter alle de stille stundene jeg får her nede i "hula".
    Og Cognac funker sikkert bra det, selv om single malt blir foretrukket her hos meg ;D



    Ellers har jeg benyttet et par timer i går og i dag til å finjustere på høyttalerne.
    Jeg har hele tiden slitt med litt vel mye fylde, og har følt at det kan bli ganske drøyt på enkelte plater.
    Nå har jeg trukket høyttalerne lenger ut fra sideveggene (ca 45cm), og samtidig skjøvet de litt nærmere frontveggen. (105cm). Dette har medført en helt ren og nøytral mellomtone, men fremdeles med litt fylde (som jeg selv foretrekker), samtidig som bassen har strammet seg opp skikkelig, og samtidig spiller dypere.
    Mellombassen har også blitt hakket "hvassere". Opplevde også at lydbildet strakk seg bedre i alle retninger, og den fra før gode dybden, er om mulig blitt enda dypere.

    Nå er det ut for å trimme rundt 200m med hekk :eek: (Grøss....)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn