FallenA`s GIGANTOPPGRADERING

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Du er flink FalleA, det er ikke mange som klarer og flytte på høytalerene og KUN få positive effekter ;D
    Gikk det ikke på bekostning av noe?

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Vermin skrev:
    Du er flink FalleA, det er ikke mange som klarer og flytte på høytalerene og KUN få positive effekter ;D
    Hehe.... har gått på bekosting av mye greier tidligere, og dette er jo ikke første gangen jeg har flyttet på de, cm for cm ;) Denne gangen ble det litt justering i forhold til forrige lytteposisjon, og den jeg hadde før det (mellomting), og nå føler jeg faktisk at det ikke gikk på bekostning av noe. Det spiller mer gjennomsiktig enn tidligere.

Du får ta deg en tur innom mellom slagene, og få deg et glass med farris, og en prat ;)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    FallenA skrev:
    Vermin skrev:
    Hehe.... har gått på bekosting av mye greier tidligere, og dette er jo ikke første gangen jeg har flyttet på de, cm for cm ;) Denne gangen ble det litt justering i forhold til forrige lytteposisjon, og den jeg hadde før det (mellomting), og nå føler jeg faktisk at det ikke gikk på bekostning av noe. Det spiller mer gjennomsiktig enn tidligere.

Du får ta deg en tur innom mellom slagene, og få deg et glass med farris, og en prat ;)
    Will do, smelter snart her oppi. ;D

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    FallenA skrev:
    Ah, sentralnervestimulerende! Låter bra, det kan jeg se! ;D

.....du sikter til at ingen av flaskene er i nærheten av fulle, og at de dermed er benyttet som sentralnervestimulerende under avspilling av musikk ? ;D ;D
    .......ække rart det spiller bra hos FallenA..... ;) ;D

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Et tweak som fungerer godt dette ;)
    Men for tiden så har jeg vakt, og må holde meg langt unna tweak av denne typen.
    Synes faktisk ikke det låter så aller verst uten heller gitt! ;D
    Muligens litt mindre "ambience", og betydelig mindre "romantisk! enn med!

Akapaz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Hvor har du fått kjøpt de hyllene du har på frontveggen? Tenker på de med avrundede hjørner.
    Skulle hatt meg noe liknende på rommet mitt :D

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Akapaz skrev:
    Hvor har du fått kjøpt de hyllene du har på frontveggen? Tenker på de med avrundede hjørner.
    Skulle hatt meg noe liknende på rommet mitt :D
    Hyllene ble kjøpt som et sett med 4 deler på Bohus.
    Husker ikke hva de heter dog. :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Noen endringer mtp plassering av ht og komponenter :)
    Nå ser det slik ut.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Riktig så flott FA. Var jo innom deg en tur i går og fikk lyttet litt. Mye har endret seg siden sist. Og jeg synes nå at anlegget ditt spiller veldig homogent og sammenhengende som jeg sa til deg. Ser frem til lørdag, og er spent på endringene du fortalte om i mellomtonen etter litt justering. Blir også spennende å høre hvilke endringer som åpenbarer seg etter at de nye effekt-rørene dine får noen timer til på baken. Og er vi ikke fornøyd, drekker vi til det høres bra ut ;D 8)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Ser riktig flott ut :)

Dumt spørsmål sikkert men prøver endå, blir det ikke jæv*** varmt over ampene ?

/jan

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    JanR skrev:
    Ser riktig flott ut :)

Dumt spørsmål sikkert men prøver endå, blir det ikke jæv*** varmt over ampene ?

/jan
    Det blir brukbart varmt ja, men det blir det uansett. Det er "fri luft" alle steder rundt ampene, og bildet lyver litt.
    Det er fremdeles 10-15 cm fra toppen av røret og opp til glassplaten.
    Ampene blir ikke noe varmere nå, enn de har gjort tidligere.

En ting er sikkert, jeg trenger ikke noen ovn i dette rommet til vintern ;)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da var lørdags seansen unnagjort, og fordøyd :) Jeg fikk noen timer i sweetspot, og vi spilte et variert utvalg musikk. Det var forunderlig å registrere hvordan lydbildet hos deg vokste i takt med volumet. For å svelge kamelen først; slik LV spiller hos deg nå, er all min skepsis til denne høyttaleren gjort til skamme. Mellomtonen er utrolig gjennomsiktig og organisk. Øvre del av frekvensspekteret minner meg mye om den oppløstheten som Magnepanene dine hadde. Living Voice spiller imdlertid bass i en annen liga. Og her ligger vel den største overraskelsen for min egen del. Det tok litt tid før du fikk frem bassgjengivelsen i anlegget ditt, men nå spiller det bass også gitt. Ikke sånn at stortromma sparker deg i magen, men en fin avstemt bassgjengivelse som er helt riktig i forhold til resten av klangen fra høyttaleren. Det er ingen tvil om at høyttaleren og anlegget ditt totalt sett liker aller best små jazz besetninger og akustisk musikk. Men det er jo slik musikk du spiller mest av, så det passer jo helt bra det ;) Vi spilte litt mer hardtslående musikk også. Både Dream Theater og Symphony X spilte helt ok. Du har truffet godt mht komponentvalg og din musikksmak. Anlegget ditt fungerer også veldig bra i rommet. Ingen skjemmende peaker eller diper var registrerbare med øret. Og de rålekre monoblokkene dine, håper jeg å stifte nærmere bekjentskap med etterhvert. De er hjertelig velkomne på besøk hos meg :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gut_man skrev:
    Da var lørdags seansen unnagjort, og fordøyd :) Jeg fikk noen timer i sweetspot, og vi spilte et variert utvalg musikk. Det var forunderlig å registrere hvordan lydbildet hos deg vokste i takt med volumet. For å svelge kamelen først; slik LV spiller hos deg nå, er all min skepsis til denne høyttaleren gjort til skamme. Mellomtonen er utrolig gjennomsiktig og organisk. Øvre del av frekvensspekteret minner meg mye om den oppløstheten som Magnepanene dine hadde. Living Voice spiller imdlertid bass i en annen liga. Og her ligger vel den største overraskelsen for min egen del. Det tok litt tid før du fikk frem bassgjengivelsen i anlegget ditt, men nå spiller det bass også gitt. Ikke sånn at stortromma sparker deg i magen, men en fin avstemt bassgjengivelse som er helt riktig i forhold til resten av klangen fra høyttaleren. Det er ingen tvil om at høyttaleren og anlegget ditt totalt sett liker aller best små jazz besetninger og akustisk musikk. Men det er jo slik musikk du spiller mest av, så det passer jo helt bra det ;) Vi spilte litt mer hardtslående musikk også. Både Dream Theater og Symphony X spilte helt ok. Du har truffet godt mht komponentvalg og din musikksmak. Anlegget ditt fungerer også veldig bra i rommet. Ingen skjemmende peaker eller diper var registrerbare med øret. Og de rålekre monoblokkene dine, håper jeg å stifte nærmere bekjentskap med etterhvert. De er hjertelig velkomne på besøk hos meg :)
    Mange takk for tilbakemeldingen gut_man. Føler meg veldig komfortabel mtp hvordan det spiller her nå, og jeg spiller stort sett alle typer musikk uten at jeg irriterer meg over saker og ting. Det er en god ting imho!
    Som du sier så er favorittmaten til dette anlegget akustisk, klassisk, og jazz, men også mer kompleks prog funker meget bra etter mine preferanser.
    Jeg har fremdeles et par kjepphester som jeg skal se om jeg kan få gjort noe med, men det er finjustering som muligens tar litt tid ;)
    Lydmessig så er nok våre preferanser ganske like, og musikkmessig så tror jeg at vi har hver våre ytre fløyer, men møtes allikevel på midten når det kommer til musikk som Lacuna Coil, Dream Theater, og Symphony X.
    Klangbalansen i våre to ganske så forskjellige anlegg er faktisk mer lik enn hva jeg hadde trodd var mulig ;)
    Igjen tusen takk for en særdeles hyggelig lørdagskveld :)

Edit:
    Ampene kan sikkert ta seg en liten tur for å teste på Duoene dine. Blir spennende å høre hvordan de låter der :)
    Samtidig så har jeg veldig lyst til å teste ut preen din nede hos meg ;)

65finger skrev:
    Supert oppsett! Lekkert! Inklusive Firfisla ;D
    Mange takk til alle de 65 fingrene ;)
    Firfisla må være med vettu!!

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.663
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg også fått besøkt FallenA, og hørt oppsettet hans, takker for at jeg fikk komme!

Hvor skal jeg begynne? For det første, dette anlegget liker jeg meget godt, her fikk jeg nyte musikk på høyt nivå. Nå er ikke jeg personen som liker hard musikk, det er først og fremst jazz og rolig musikk jeg nyter, og til min musikkstil så låter dette anlegget utrolig godt. Detaljert i toppen, utrolig flott mellomtone og en bass som virkelig kan trøkke uten at det mister grepet. Det jeg merket var dynamikken i anlegget, jeg hadde med meg en test-cd der jeg kjenner musikken meget godt - og i FallenA sitt rom syntes jeg det meste låt meget, meget godt. En behaglig ro der musikken var rolig, og herlig trøkk der det skulle trøkkes. Disse høyttalerne kan virkelig formidle musikk på høyt nivå. Av det jeg har hørt så er det disse kasse-høyttalerne som har en mellomtone som ligger nærmest Magnepan synes jeg. Bare her får du trøkk osv. med i prisen. Black Shadow'ene var jeg bare rålekre. Jeg håper du slår deg godt til ro, for dette her synes jeg var meget bra FallenA! Til tross for et ikke så stort lytterom, så passet dette anlegget veldig godt inn. Det låt rett og slett flott!

Igjen takker for at jeg fikk lov til å høre på anlegget, det var en STOR opplevelse for meg!

mvh HoJ

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takk for besøket HoJ... Utrolig hyggelig at du kom på besøk, og ikke minst at du hadde med deg mye ny og spennende musikk.
    Tiden gikk så alt for fort, så vi må få planlagt noe og ha litt mer tid til rådighet neste gang.
    Jeg er spent på å høre om dine opplevelser med rør rulling av de rørene du lånte med deg. :)
    Ellers så må jeg jo si at som anlegget mitt spiller nå, så er jeg veldig godt fornøyd, og savner absolutt ingen ting. Jeg kan nå sitte i timevis uten lyttetretthet, og bare nyter musikken.
    Magnepans magiske og gjennomsiktige mellomtone er vel det jeg har savnet aller mest ved alt det jeg har hatt i hus. Nå føler jeg at jeg er der. At jeg nå har kontant og dyp bass, og smekk når det skal smekke er en herlig bonus ;)
    Jeg liker god holografi og 3D, og har satt opp anlegget for å få veggene til å "forsvinne" i lydbildet. Litt mye jobbing til å få dette til i et så lite rom, men jeg føler nå at jeg har fått dette til på en god måte.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Litt materiale ble bestillt.
    10m finsølv 0,3mm, 10m bommullstrømpe 1,3mm, og bullet plugger.
    Etter et par kvelder med å tre inn sølv i bommull, samt heftig fletting med 4 ledere (har vannblemmer og gnagsår på fingertuppene), ble jeg endelig ferdig. Har egentlig en god følelse på dette, så jeg er spent.
    Nå mangler bare Bulletpluggene (kommer vel en av dagene), så får jeg terminere og teste.
    Ut fra dette, og etter rimelig "tight" fletting er resultatet kabler på ca 1 meter.

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Ser bra ut det der, kan jeg spørre hva kablene kom på?

Vurderer litt forskjellige diy-varianter, enten med kun flatsølv, eller varianten som Erland lagde, dog uten bybee-filter, "mother of interconnects" kalte han de. Samme plugger, litt annen konstruksjon med litz-wire i tillegg til flatsølv.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.002
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    tore_v1 skrev:
    Ser bra ut det der, kan jeg spørre hva kablene kom på?

Vurderer litt forskjellige diy-varianter, enten med kun flatsølv, eller varianten som Erland lagde, dog uten bybee-filter, "mother of interconnects" kalte han de. Samme plugger, litt annen konstruksjon med litz-wire i tillegg til flatsølv.
    Et lite tips:
    Eichman sine bullettplugs er kanskje lydmessig ok, men ikke spes solide i oppbygningen....

mvh
    Proffen

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Trodde det var lyden som telte jeg? ::) Jeg har nettopp fått meg sølv bulletplugger og de får jeg desverre ikke festet helt 100%, men de gir bedre godfølelse enn WTB pluggene mine ::)

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også hørt at de ikke er de mest solide pluggene, men hvor mange ganger ut og inn skal de før dette blir et problem?

Altså - hvordan manifesterer dette seg gjennom konkrete problemer?

Spør ikke for å kverulere, men mest fordi jeg ikke vil ende opp med engangsplugger. Jeg skal lodde de på én gang, det er nå planen, og det blir nok ikke så veldig mye utskifting regner jeg med. Lydmessig sett skal de vel være noe av det bedre etter hva jeg kan lese meg frem til, konstruksjonen er vel også "etterapet" av NexGen-pluggene til WBT?

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    tore_v1 skrev:
    Jeg har også hørt at de ikke er de mest solide pluggene, men hvor mange ganger ut og inn skal de før dette blir et problem?

Spør ikke for å kverulere, men mest fordi jeg ikke vil ende opp med engangsplugger. Jeg skal lodde de på én gang, det er nå planen, og det blir nok ikke så veldig mye utskifting regner jeg med. Lydmessig sett skal de vel være noe av det bedre etter hva jeg kan lese meg frem til, konstruksjonen er vel også "etterapet" av NexGen-pluggene til WBT?
    Nej Bulletpluggene kom først. Jeg droppede dem meget hurtigt da de havde en tendens til at trække højden i lydbilledet ned. Desuden knækkede et stik ved almindelig brug.

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    583
    Greia med bulletpluggene er å være "hurtig" med loddebolten. Skal ikke mye til for å smelte plasten rundt tappene.

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Duelund_Support skrev:
    tore_v1 skrev:

Nej Bulletpluggene kom først. Jeg droppede dem meget hurtigt da de havde en tendens til at trække højden i lydbilledet ned. Desuden knækkede et stik ved almindelig brug.
    Det var det jeg mente, at WBT kopierte konstruksjonen til Eichmann. Har du noen andre plugger å anbefale som ikke trekker "ned" lydbildet?

Jeg får være racer :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har tidligere hatt Bullet plugger, og har vært veldig godt fornøyd med dem.
    Liker prinsippet med at de er enkle, og har lite metall bortsett fra selve kontaktpunktene.
    Saken er vel å terminere de ordentlig. Vurderer selv å montere inn Bybee, men vi får se.
    Først vil jeg høre hvordan det lyder uten.
    Jeg har dessuten valgt å gå for standard kobber plugger, og ikke sølv, da jeg har lest meg frem til at denne har noe bedre mekanisk kontakt enn søvpluggene.

Selve kablene og strømpene handlet jeg fra Svalander.
    Her finner man i tillegg mye fin informasjon og modding og DIY greier.

Pluggene kommer fra Audiofoni.

Det er uansett ikke umulig at jeg prøver et sett med WBT etterhvert.

Men først vil jeg ha denne "enkle" versjonen oppe og spille. ;)

Edit:
    Kan ikke huske å ha opplevd, ei heller ha hørt om at Bullet pluggene trekker ned lydbildet?!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ikke så mye nytt, men litt justering av racket, og plassering av høyttalere.
    Venter fremdeles på pluggene ....

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19
    Hei

Bare en liten tanke. Vet av egen eraring at det er stor forskjell i klangen på kobber og sølv-kabler. Generelt kan du si at om anlegget ditt allerede låter "lyst", bør du ikke gå over til sølvkabler. (Kobber funker altså best hos meg :)).

Pluggene har vel kanskje en viss innflytelse der og?

Mvh
    Geir

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Geir_O skrev:
    Hei

Bare en liten tanke. Vet av egen eraring at det er stor forskjell i klangen på kobber og sølv-kabler. Generelt kan du si at om anlegget ditt allerede låter "lyst", bør du ikke gå over til sølvkabler. (Kobber funker altså best hos meg :)).

Pluggene har vel kanskje en viss innflytelse der og?

Mvh
    Geir
    Har allerede prøvd meg med et sett med sølvkabler, og synes ikke de tipper klangbalansen i den ene eller andre retningen. Jeg er spent på å høre hvordan denne flettede versjonen spiller :)
    Pluggene (i kobber) ligger forhåpentligvis i postkassen i morgen.

Ellers så spiller jeg allerede med flettet sølv som høyttalerkabler, og er veldig fornøyd med resultatet ;)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    65finger skrev:
    Det ser FETT!ut det oppsettet ditt FallenA
    Spiller ikke så aller værst heller IMHO ;D

Jeg er veldig godt fornøyd, og takker Gago for all promoteringen, og konsultasjonen jeg fikk i forkant av ht byttet.
    At han gav meg gode tips for matching av elektronikk var også helt supert!

Jeg hadde selvsagt hørt både LV og Audion tidligere, men bare hver for seg, og ante lite om matching av dette utstyret!

Atter en gang.... Mange takk! :D

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Til nå er nok dette det anlegget som ligger nærmest mine preferanser så langt.
    Det jeg har hatt i hus tidligere har også vært veldig bra, men nå er lyttetrettheten helt borte.
    Om jeg skal trekke frem to av de ht jeg har likt best så langt så må jeg innrømme at Gradient Revolution 05 var herlig, og spillte råbra. De fikk bare ikke nok rom til å utfolde seg i.
    Magnepan MG12 var også helt superbe, men manglet jo selvfølgelig bassen.
    Nå har jeg vel nesten en krysning av disse rent klang og oppløsningsmessig, men skulle svært gjerne hatt slammet som 12"erne til Gradientene leverte ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Er en lynkjapp sub utelukket hvis du savner slammet? Utrolig morro og se hva du har endt opp med, husker da jeg først begynte og henge på avforum så hadde du audiopro og cv sub :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    pahf skrev:
    Er en lynkjapp sub utelukket hvis du savner slammet? Utrolig morro og se hva du har endt opp med, husker da jeg først begynte og henge på avforum så hadde du audiopro og cv sub :)
    Audiopro var faktisk en utrolig god ht. ;) Ellers så er ikke en sub helt utelukket, men jeg vil nok allikevel la LV spille hele sitt register slik de tross alt er voicet av konstruktøren. Suben vil i så fall få spille fra 30-40hz og ned.

Forøvrig så skal det litt til å få integrert en sub i anlegget, og hente frem det slammet som Gradients 4 x12" gir. ;)

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Antall liker
    93
    Sted
    Vestlandet
    Jaerbu skrev:
    Greia med bulletpluggene er å være "hurtig" med loddebolten. Skal ikke mye til for å smelte plasten rundt tappene.
    Kan være lurt å plassere bulletpluggene i en chassis-kontakt (Gjerne en diger en med mye metall) for å avlede varmen fra loddebolten og holde delene i bulletpluggen sentrert.
    Men, bruker man for lang tid med loddinga smelter jo plasten uansett...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn