FallenA`s GIGANTOPPGRADERING

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kunne ikke dy meg!

Jeg måtte bare legge ut noen nye bilder på "min HiFi"
    Dette blir bare herlig. Høytalerne slutter ikke å imponere, og med litt vinkling, og jobbingmed plassering spiller det hele meget homogent nå.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Dette er morro. Jeg kom hjem fra jobben i dag, og jammen hadde det ikke skjedd noe med mellomtonen. Den er mer frempå i dag. Den lille tendensen til hardhet som var der i starten er så godt som borte. Nå spiller det silkemykt, og med en tonal balanse som treffer meg midt i hjertet.
    Bassen er blitt strammere også, men det spiller allikevel dypere enn jeg hadde innbildt meg. Og musikken fremtrer med et stort og dypt lydbildet. Den stramme og dype bassen er med på å fremheve dette.
    I tillegg er det en dynamikk av dimensjoner.
    Kan vel ikke si annet enn at jeg storkoser meg om dagen.

Jeg har også eksperimentert litt med demping, og spikes for å se om dette gjorde noe utslag i frekvensflankene.
    Nå står høytalerne 20cm fra sidevegg, og er vinklet litt inn mot lytteposisjon. Avstand til bakvegg er på 1 meter. Avstand mellom høytalerne er ca 2 meter. og jeg sitter ca 2 og en halv meter fra høytalerne.
    Jeg spiller nå på kortvegg, og bassene peker fremover mot lytteposisjon. Vendte bass seksjoner medførte i mitt rom (290 x 460) at bassen forsvant helt.

Nå står høytalerne rett på teppebelagt tregulv med de medfølgende "møbelføttene" dette har faktisk også vist seg å gi den strammeste og dypeste bassen, samt et ryddig lydbilde.
    Toppen av høytaleren er fjernet fra spikes, og satt på harde gummi klosser.
    Dette var med på å gi mellomtonen en mer organisk klang, i tillegg ble lydbildet en anelse større, og høyde/romfølenlsen ble meget bra.

Eksperimentet med gummi klosser under høytalerne medførte at nesten all bass forsvant, og lydbildet kolapset.
    Dde medfølgende spikes ble også testet, men jeg følte at mye av bassslammet i de nederste oktavene forsvant helt med denne løsningen.

Best resultat gjorde dermed "møbel føttene".

Progresjonen på høytalerne nå etter halvannen ukes kontinuerlig spilling har vært formidabel. Jeg vil nok anta at det er enda mer å hente i mellomtone området, men dette spiller nå meget organisk, og homogent.

O.J.B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Antall liker
    2
    Jeg kan si det her og jeg.. Dette er et meget pent anlegg, og spiller deretter tror jeg.. Gradientene er meget pene, tror dette matcher meget bra, det matcher iallefall estetisk :) Gratulerer til deg og nok en gang :)

EDIT: (fryktelig dårlig formulert, men det får så være)

MVH
    Ole

Sound man

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    0
    Gratulerer med kjempe oppgradering! Ser jo utrolig pent ut. Har hørt de høyttalerene, men da gav det meg desverre ingen ting spesielt... :( Kommer mye ann på rommet tenker jeg... ;D Flotte bilder.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Hmmm.... Hvor hørte du ht? og hvilken type oppsett?

Jeg hørte de aktive nå på messa, og de skuffet stort i forhold til hva jeg har her hjemme, og i forhold til forventningene jeg hadde når jeg skulle lytte.
    Heller ikke hjemme hos Paul på Nodeland ble jeg veldig imponert.
    Takk og lov for at det spiller bra her hjemme ;)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Får vel legge inn et par nye bilder siden tråden først dukket opp igjen ;)

L

Ludo

Gjest
    Du verden, dette var flotte saker ;D Skikkelig flott oppsett - gratulerer med oppgraderingen :)

Blir nok mange timer foran husalteret heretter tenker jeg :)

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hvis det spiller som det ser ut så kan ikke du være langt unna himmelen.
    Nydelig gjennomført anlegg, gratulerer!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ludo skrev:
    Du verden, dette var flotte saker ;D Skikkelig flott oppsett - gratulerer med oppgraderingen :)

Blir nok mange timer foran husalteret heretter tenker jeg :)
    Hagto skrev:
    Hvis det spiller som det ser ut så kan ikke du være langt unna himmelen.
    Nydelig gjennomført anlegg, gratulerer!
    Takk for det folkens!
    Det blir noen timer foran alteret ila. en uke.... det er sikkert.
    Jeg har jobbet mye med plassering av høytalere, og innspilling av utstyr, men nå spiller det aldeles nydelig, og med en dynamikk som er helt fantastisk.
    Jeg har fremdeles en liten begrensning, og det er selve rommet..... Det er alt for lite.
    Jeg tror nok at det fulle potensialet i anlegget kommer frem i lyset når nytt rom er klart, men jeg må få tid til å begynne på det først.
    Men dette spiller musikk, og jeg er storveis fornøyd ;D

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Lekkert anlegg, bravo!!!
    Prøv også noen akkuplater for å gjøre rommet større ;) Billig og bra!

Mvh
    Rolf

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takk for det RoDa :)
    Jeg har allerede gjort noe med akustikken.
    Jeg har gardiner på hver side av HT, og har også akustikk plater bak gardinene.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    ifølge brukbørsen er det noe på gang... men hva :p

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Hehe...

Sondering av terrenget, og vurdering av noe HELT annet ;)
    Blir nok sannsynligvis ikke noe nytt, men jeg hadde bebreidet meg selv endeløst om jeg ikke vurderte dette ;D

Hva det er får dere vite hvis og om jeg bestemmer meg 100%

Gradientene er i en klasse for seg, og spiller helt makeløst, og antakelig med en helt annen signatur enn det som vurderes.
    Det samme gjelder forsterkeren. Finnes ikke mange av denne, og den spiller i liga med de aller, aller beste.

Time vill sjåv !

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    352
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut til at "halve" Egersund selger ut det de har av haifai. Er det storinnkjøp av horn høyttalere på gang eller? ::)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Da er avgjørelsen tatt!!

Takker HoJ for hjelpen med avgjørelsen ;)

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    FallenA skrev:
    Da er avgjørelsen tatt!!

Takker HoJ for hjelpen med avgjørelsen ;)
    da må det no være mulighet for noen hint på som kommer da :D ?

R

Rojoh

Gjest
    Ojojoj - her går det unna gitt. ;D Du er minst like gal som meg. Får en syk trang til å tippe, men jeg regner med det kommer noen småhint etterhvert.

Mvh. Johan

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    OK!

Skal ikke holde dere på pinebenken unødvendig....
    Jeg har tatt avgjørelsen om å ikke fullføre enda en utskifting.
    Jeg vurderte å kjøre løpet, og gå for Avantgarde, men den fornuftige halvdelen i meg slo ihjel den røde mannen på min venstre skulder. For han skrek "go go go" ;)

Oppsettet mitt spiller så deilig og sømløst at jeg ikke kunne levd uten den lyden jeg nå har.
    Alt er liksom riktig!
    Allikevel så må jeg innrømme at fristelsen var meget stor, og spesiellt etter at jeg høret Avantgarde på messen i Horten.
    Nå skal forhåpentlig sakene flytte inn i lokaliteter som er 2-3 ganger større, og høytalerne får enda litt mer luft. Det blir nok utrolig bra.

Ellers så var det utrolig mange koselige meldinger å spore både på PM og mail ;)

Mange var alvorlig bekymret for hva i Heiteste jeg nå skulle finne på, mens andre var frykelig nysgjerrige ;D

Vel.... Ingen ting nytt i denne omgangen folkens!!

Takk for oppmerksomheten!

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Godt å høre at noen "klarer" å være fornøyd/lykkelig med det man har..
    Håper nye lokalitetet lever til forventningene. Selv plages jeg med å tangere tidligere lokaliteter (dette er svært frustrerende!) :(

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det er viktig med plass til sakene, og luft rundt høytalerne.
    Rommet jeg benytter nå er langt fra optimalt, men absolutt tilfredsstillende.
    Det har dimensjonene 3 x 4,60, og jeg spiller som nevnt tidligere på kortvegg.

Rommet som skal utrustes til lytterom har dimensjonene (ca) 5 x 7m.
    Dette gjør at plassering i rommet ikke får like mange utfordringer, og at høytalerne får godt med luft på alle kanter.

Jeg gleder meg.....

R

Rojoh

Gjest
    Sikkert ikke dumt å beholde det du har. På mange måter er jeg litt i samme båt. Jeg satt med EAR-forsterkerkombo + at jeg også hadde DEQXen liggende ubrukt i hyllen. DEQXen er jo et high-end produkt på mange måter, og en komponent som på mange måter fjerner en del hindre som man normalt sett må hanskes med i konvensjonelle oppsett.

Likevel gnager det i hjernebarken, da jeg innerst inne vet at jeg kan få en lyd i anlegget med EAR som gjør meg fornøyd. Det vil alltids være et og annet parameter man kunne ønske seg enda mer av/bedre, men EAR-settet har på underlig vis en evne til å dra fokuset litt vekk fra parametrene og enkeltdisiplinene, og mer over på an slags helhet som ikke stresser en opp til å lete etter forbedringspotensial her og der.

Du har fått meg til å tenke litt på hvor jeg vil - sannelig er jeg ikke sikker på om DEQX vil gjøre meg til et lykkeligere menneske tross alt...(?)

Pr. i dag flommer det litt over med ukompatibelt utstyr her i gården. Har til og med anskaffet en 200wpc forsterker til å drive de innkjøpte Seas-bassene. Må nok snart bestemme meg - trur eg... ::)

Mvh. Johan

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    352
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert på god veg... Du må slutte å gå på messer, og ikke lese så mye om haifai. ;)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    Jeg trodde jeg har tabbet meg ut litt med mitt siste bytte. Men nå tror jeg heldigvis at det ordner seg.
    Men jeg har fått et støkk i hifilivet ;)
    Med mindre det er komplett umulig, vil jeg i fremtiden ikke kvitte meg med noe før jeg har forsikret meg om at det nye som kommer inn er bedre.
    :)
    Spennende tråd dette her!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har vel også bestemt meg for at tingene skal testes grundig før noen store utskiftinger utføres.
    Testing først, og så et evt. videre salg ;)

Men jeg stresser ikke. Ting skal testes i nytt rom også etterhvert!

Jeg må jo også presisere at jeg er meget fornøyd med tingenes tilstand, og det spiller svært godt.
    Men det er alltid den lille JÆ****N som sikker og hvisker meg i øret;)

Morsomt at dere følger med :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det du må huske på her Fallen A, er at den lille jævelen som sitter oppe ved øret og hele tiden hvisker "oppgrader! oppgrader!" veldig ofte tar feil! Han har nemlig sittet på min skulder endel ganger også, og det ble ofte f... så dyrt og innebar en busslast med frustrasjoner....

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    impulse skrev:
    Det du må huske på her Fallen A, er at den lille jævelen som sitter oppe ved øret og hele tiden hvisker "oppgrader! oppgrader!" veldig ofte tar feil! Han har nemlig sittet på min skulder endel ganger også, og det ble ofte f... så dyrt og innebar en busslast med frustrasjoner....
    At den lille "J" kan ta feil er helt klart noe som er med i beregningen når ting skal vurderes. Kun mine egne ører avgjør "stay/go" her i huset.
    Men det er allikevel noe som enkelte ganger sier "klikk" og faller på plass når man har hørt/opplevd ting.

Ting overveies, og det funderes, men jeg er ikke helt enig med meg selv enda ;D

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19
    Takk for PB Pizza og lytt igår. Spanderer Dolly Pizza når du kommer til Ålgård. ;D

Spennende å lytte til det nye anlegget ditt. Har du noe igjen fra sist jeg var der? Virkelig varm og flott klang gjennom all Ear elektronikken din . Oppløst og fint med stort rom. Ja det blir omtrent de samme adjektivene hver gang når du blir stilt overfor et virkelig bra anlegg som ditt og gut-mans (og mitt 8)) Det blir nesten det samme som går igjen hver gang når du har fått synergien mellom kilde, forsterkeri, kabling, avkobling og høyttalere til. Skal bli spennende å så når du får ryddet og pusset opp det nye lytterommet dit. Da får du endelig et stort lytterom med plass til flere i sweet-spoten.

Du har jo mye spennende musikk også. Det utvikler seg jo en skikkelig prog-mafia etterhvert her på sør-vest landet. :D

Mvh
    Geir

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Geir_O skrev:
    Takk for PB Pizza og lytt igår. Spanderer Dolly Pizza når du kommer til Ålgård. ;D

Spennende å lytte til det nye anlegget ditt. Har du noe igjen fra sist jeg var der? Virkelig varm og flott klang gjennom all Ear elektronikken din . Oppløst og fint med stort rom. Ja det blir omtrent de samme adjektivene hver gang når du blir stilt overfor et virkelig bra anlegg som ditt og gut-mans (og mitt 8)) Det blir nesten det samme som går igjen hver gang når du har fått synergien mellom kilde, forsterkeri, kabling, avkobling og høyttalere til. Skal bli spennende å så når du får ryddet og pusset opp det nye lytterommet dit. Da får du endelig et stort lytterom med plass til flere i sweet-spoten.

Du har jo mye spennende musikk også. Det utvikler seg jo en skikkelig prog-mafia etterhvert her på sør-vest landet. :D

Mvh
    Geir
    Takk for hyggelig besøk!
    Tiden gikk alt for fort i går, og vi hadde mye å prate om.
    Anlegget mitt er oppgradert et par divisjoner siden sist du var på besøk. Det er faktisk ingen ting som er igjen i anlegget. Det var hyggelig at du hadde med deg referanse musikk på vinyl. Det er ikke mange som har det desverre ;) En liten innføring i klassisk musikk, og gode verk fikk jeg også. Det er slike ting som jeg setter pris på.
    EAR elektronikken er jeg meget fornøyd med, og det spiller varmt, men allikevel meget oppløst og dynamisk.
    Og som du hørte var rørforsterkeren mer enn kraftig nok til å drive de relativt tunge Gradientene.
    Du er selvfølgelig velkommen tilbake når de måtte passe.

Dolly Pizza ser jeg frem til når jeg kommer på besøk til deg på Ålgård. :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    BTW!

Når det kommer til musikk, og da særlig prog er det nyttig med innputs i fra andre kanter.
    Jeg har i tillegg bestilt en god del (for meg ukjent) svensk prog via mellotronen.
    Dette har vist seg å være en suksess. Mye meget spennende greier som er verdt å få med seg.
    Ikke alle er lydmessige perler, men de er så hærlig musikalske!! ;D

Jeg kan nevne Trettiårigakriget, Ritual, Mecki Mark Men, Life, og 6:e November.
    Og for å nevne noe godt Norsk blant alt dette Svenske, så er Aunt Mary, og Popol Ace virkelig kommet i gjengangerbunken her hjemme!

Absolutt verdt en lytt!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.536
    Torget vurderinger
    27
    Lekkert FallenA, virkelig. Ser utrolig delikat ut med disse komponentene som hører sammen og har lik finish. Er litt lysten og nysgjerrig på den cd-spilleren din.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takk for det Fosse.

Jeg benyttet anledningen ved den siste oppgraderingen til å tenke på synergieffekt, samtidig som det estetiske.
    Jeg er meget fornøyd med produktene til Tim de Paravicini, og er blitt forelsket i den lyd filosofien som han tilstreber i sine produkter.
    At de ser lekre ut er jo en god bonus!

Cd spilleren spiller så fantastisk at jeg er rett ut betatt ;)
    Jeg hadde ikke trodd at en digitalkilde skulle komme inn i kjeden og sette vinyl riggen så brutalt ut på sidelinjen som EAR Acute faktisk gjør :eek:
    Den er en fantastisk konstruksjon!

Om noen dager venter jeg noen nye rør i posten, og da skal dekselet på cd spilleren åpnes, og originalrørene skal byttes til NOS Mullard. :)

Dersom den frister, og du vil lese litt, så finnes litt lesestoff her:

http://www.positive-feedback.com/Issue27/acute.htm

Dersom den frister, og du er på disse kanter, så er du hjertelig velkommen innom for en lytt!

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Virkelig flott anlegg, gjennomført til tusen :)
    Har ingen problemer med å tro at dette må spille MEGET flott. Og hvilken fryd for øyet da, ear komponentene er utrolig flotte.

Spennende CD spiller, nesten så en får lyst å teste en slik selv..

Ahhh, tilbake til morgenkonserten ;) hvilken kos :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    I dag fikk jeg et sett med ECC88 Mullard i posten.
    Etter hva jeg har funnet ut av så skulle disse være en god match med Acute cd spilleren min.
    Vel, jeg gadd jo ikke bare å sitte å se på rørene..... Dette må jo prøves må vite ;)

Kan nevne at Et Mullard ecc83 allerede sitter i pre delen på min EAR 864, og at dette spiller aldeles nydelig.
    Samspillet med Siemens Halske som er montert (3 stk) i RIAA er meget godt.

Vel nok om det.....Her er noen bilder fra innsiden av EAR Acute cd spilleren ;)

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn