Dette er morro. Jeg kom hjem fra jobben i dag, og jammen hadde det ikke skjedd noe med mellomtonen. Den er mer frempå i dag. Den lille tendensen til hardhet som var der i starten er så godt som borte. Nå spiller det silkemykt, og med en tonal balanse som treffer meg midt i hjertet.
Bassen er blitt strammere også, men det spiller allikevel dypere enn jeg hadde innbildt meg. Og musikken fremtrer med et stort og dypt lydbildet. Den stramme og dype bassen er med på å fremheve dette.
I tillegg er det en dynamikk av dimensjoner.
Kan vel ikke si annet enn at jeg storkoser meg om dagen.
Jeg har også eksperimentert litt med demping, og spikes for å se om dette gjorde noe utslag i frekvensflankene.
Nå står høytalerne 20cm fra sidevegg, og er vinklet litt inn mot lytteposisjon. Avstand til bakvegg er på 1 meter. Avstand mellom høytalerne er ca 2 meter. og jeg sitter ca 2 og en halv meter fra høytalerne.
Jeg spiller nå på kortvegg, og bassene peker fremover mot lytteposisjon. Vendte bass seksjoner medførte i mitt rom (290 x 460) at bassen forsvant helt.
Nå står høytalerne rett på teppebelagt tregulv med de medfølgende "møbelføttene" dette har faktisk også vist seg å gi den strammeste og dypeste bassen, samt et ryddig lydbilde.
Toppen av høytaleren er fjernet fra spikes, og satt på harde gummi klosser.
Dette var med på å gi mellomtonen en mer organisk klang, i tillegg ble lydbildet en anelse større, og høyde/romfølenlsen ble meget bra.
Eksperimentet med gummi klosser under høytalerne medførte at nesten all bass forsvant, og lydbildet kolapset.
Dde medfølgende spikes ble også testet, men jeg følte at mye av bassslammet i de nederste oktavene forsvant helt med denne løsningen.
Best resultat gjorde dermed "møbel føttene".
Progresjonen på høytalerne nå etter halvannen ukes kontinuerlig spilling har vært formidabel. Jeg vil nok anta at det er enda mer å hente i mellomtone området, men dette spiller nå meget organisk, og homogent.