FallenA`s GIGANTOPPGRADERING

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

Rojoh

Gjest
    Ja, jeg tror mye handler om å finne hva som er "min greie", og ikke ta andres valg og prioriteringer for høytidlig. Skal være den første til å innrømme at det kan være vrient å finne ut av dette... ::)

Mvh. Johan

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Rojoh skrev:
    Ja, jeg tror mye handler om å finne hva som er "min greie", og ikke ta andres valg og prioriteringer for høytidlig.
    AMEN

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    UTFORDRINGEN - FallenA evaluerer

Dere lurer sikkert på hva i HEL**** jeg driver på med om dagen!?

Jeg kan vel røpe at jeg er litt i tenkeboksen for tiden.
    Føler at jeg ikke er helt i mål enda.
    Etter å ha lekt litt med tanken på å selge EAR forsterkeriet, og kjøpe meg en kraftig transistorbasert sak, konkluderte jeg med at å selge noen av mine EAR produkter IKKE kommer på tale ;)

Dermed står jeg med noen alternativer som for fremtiden inkluderer EAR + evt. fremtidige oppgraderinger.
    Jeg kan kjøpe meg en EAR 890 til, å bro koble. 160W klasse A pr høytaler bør være mer enn nok til å ha stålkontroll.
    Jeg føler allikevel at det er kontrollen oppover (fra øverste mellomtone) som er den største utfordringen.
    Det andre alternativet vil være å selge Gradientene, og kjøpe meg noen ht. som har godt membran areal, er punchy i bass/mellombass, og som leverer god oppløsning og dynamikk oppover i registeret. Samtidig er jo høy følsomhet, og enkel last det jeg vil se etter.
    Jeg kan her innrømme at Tannoy Glenair 15" frister meg mer enn litt.
    Mulig det er flere kandidater der også, men jeg har ikke fått sirklet de inn enda :)

Konklusjonen er at det enda ikke er noen konklusjon.
    Høyttalerne jeg vurderer er helt i toppklasse uansett, og jeg lider av valgets kvaler.

Dere må mer enn gjerne komme med noen inputs til mine tanker ;)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Håper at du kan få noen inputs mht. hvor mye av de problemene du har som er rom relaterte over helgen når vi prøver Gradient'ene her hos meg. Blir veldig spennende å høre dem i direkte sammenlikning med mine Ascolta'er. Jeg er forøvrig enig i Rohoj's betraktninger ang. det å finne sin egen greie. For min del fant jeg min greie første gang jeg hørte Ascolta høyttaleren. Og jeg fristes bare ved skjeldne anledninger til å vurdere å bytte dem ut. Når det gjelder Gradient, er jeg meget begeistret for bassgjengivelsen, men er enig med FallenA at i hans rom og hans anlegg, virker mellomtone/diskant ikke så oppløst som jeg er vant med fra mine egne høyttalere. Jeg får ikke dette helt til å stemme med mine erfaringer med Gradient hos PM eller Active, der mellomtonen har vært fantastisk flott oppløst. Spesielt hos Active, hørte jeg en høyttaler som straks kom med på listen over aktuelle kandidater når mine egne en gang skal byttes ut. Hvis problemet var såpass presserende i mellomtone/diskant området, synes jeg også det er litt merkelig at det ikke har blitt påpekt i tester.. Blir spennende å høre om noen av de problemene du har opplevd og beskrevet kan skyldes romproblematikk mer enn manglende kvaliteter i høyttaleren.Som du sikkert skjønner, holder jeg en liten knapp på nettopp det. Gleder meg :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ja, nå håper jeg bare at du får noen minutter fritid og får kommet deg ned i lytte rommet mitt for en second opinion ;)

Jeg skal prøve å fremprovosere et par av de problemene som jeg har lagt merke til.
    De kommer meget sterkt frem på enkelte plater.
    Samtidig så kan det virke som om raske transienter ved f.eks. film (eksplosjoner etc) gjør at toppen virker ubehagelig.
    Jeg håper også på at det er romrelatert, og ser frem til å få testet dette oppe hos deg ASAP ;)
    Skal også prøve å snike de opp på stua i helgen for å prøve å få et inntrykk.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har fritid helt til kl 1530 i dag jeg. Og har ellers plottet inn et besøk hos deg på lørdag, så en second opinion skal du nok få :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.536
    Torget vurderinger
    27
    Hvilke mål har dette rommet? Har du vurdert akustiske tiltak?

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Fosse skrev:
    Hvilke mål har dette rommet? Har du vurdert akustiske tiltak?
    Rommet er lite (290x460). Jeg spiller på kortvegg, etter å ha prøvd begge deler.
    Akustiske tiltak utenom akustikk plater i førsterefleksjonspunktene (pent gjemt bak gardiner) er det ikke. (Jaja... Hele bakveggen er dekket med vinyl, og cd plater da ;))

Jeg har heller ikke jobbet så mye med dette, da jeg (forhåpentligvis) snart skal manne meg opp til å rydde rotet i fra siste flytting ut av det som skal bli lytte rom/kjellerstue.
    Størrelsen på dette rommet er vel på rundt 35m2.
    Dersom tester i stuen oppe/gut_mans lytte rom viser seg å løse mine umiddelbare problemer, skal jeg lene meg tilbake, finne meg et glass, og helle oppi en drøy dose med single malt ;D

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    541
    Sted
    Flekkerøy
    Hmm, jeg skjønner heller ikke problemene du har med toppen. Har et vanskelig rom der til og med Patos har spilt hardt i øvre mellomtone/diskant område. Gradient er den høyttaleren som har fungert desidert best!

Et tweak som virkelig fungerer mot harde frekvenser i toppen er Black Magic Cones, som flytter uheldige resonanser opp i det ikke hørbare området. Dette er det eneste tweaket jeg anbefaler (!) da det hadde en klar positiv virkning på både Patos og Gradient.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.536
    Torget vurderinger
    27
    Skulle jeg gjette ligger problemene i bassen i rommet. Ingen akustikktiltak og en høyttaler med slike membraner i et så lite rom.
    Ville testet andre steder før jeg gikk til bytte av komponenter.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Fosse skrev:
    Skulle jeg gjette ligger problemene i bassen i rommet. Ingen akustikktiltak og en høyttaler med slike membraner i et så lite rom.
    Ville testet andre steder før jeg gikk til bytte av komponenter.
    Utrolig men sant.

Ingen bassraslaterte problemer i rommet.

Tilskriver dette de fantastiske dipole egenskapene ;)

H

hordasped

Gjest
    Heisann Fallen

Litt merkelig at du har problemer med mellomtone,oppover.

Litt vanskelig å ta sånn bare på gjetning.

For meg høres det ut som resonans problemer,toppene er veldig "skjøre" på disse finske damene.

Hva brukes mellom basseksjon/topp...?

Håper det ordner seg dette,det er ihvertfall ingenting i veien med elektronikken

Lykke til

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    ACTIVE skrev:
    Heisann Fallen

Litt merkelig at du har problemer med mellomtone,oppover.

Litt vanskelig å ta sånn bare på gjetning.

For meg høres det ut som resonans problemer,toppene er veldig "skjøre" på disse finske damene.

Hva brukes mellom basseksjon/topp...?

Håper det ordner seg dette,det er ihvertfall ingenting i veien med elektronikken

Lykke til
    Høyttalerne er satt opp som originalt. Altså ingen ting ekstraordinær demping.
    Mulig jeg må få paul på plass for å "overbevise" meg ;)

Uansett så er det ikke noe tom tilsier at det er bassproblemer i rommet mitt. Jeg er faktisk meget forundret over hvor tørt, fast, og kontant det spiller i de nedre registrene. Det er derfor jeg ikke er helt sikker på om det er ny forsterker som er påkrevd.
    Jeg hører noe "men kan ikke sette fingeren på det" i øvre mellomtone og opp.

Må få masse besøk fra "gullørene" i nabolaget fo å få noe ærlig feedback ;)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    HAr akkurat satt gjort en rask brainstorming sammen med gut_man. Han gav meg noen inputs, og forslag som vi kunne prøve ut der og da. Det første vi gjorde var å bytte ut Valvo/Mullard kombinasjonen i cd spilleren.
    Mye falt på plass, og den "ullenheten" som var der tidligere var mye mindre til stede nå. Samtidig ble det mer spenst, og kanskje også en hel del mer homogen gjengivelse i hele frekvens spekteret.
    Fremdeles var det "noe" der som ikke var som det skulle. Jeg fikk en idè, og byttet ut Siemens Halske røret i preen med et NOS MAzda rør.

DER.... satt det ;D

Det kan rett og slett virke som om jeg har rullet så mye med rør, at jeg har rotet meg helt bort. ;)
    Det er godt med "gullører" i nabolaget, og som ikke minst er ærlige med det de hører. (VIKTIG VIKTIG).

Det kan rett og slett se ut som om dette ble mye billigere enn først fryktet.
    Da kan jeg legge pengene i noe annet kjekt senere..... Kanskje en ny PU, en ekstra 890 med tid og stunder. :)

Og viktigst av alt, manne meg opp, og sette i gang med det STORE lytterommet!

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    FallenA skrev:
    Jeg skal prøve å fremprovosere et par av de problemene som jeg har lagt merke til.
    De kommer meget sterkt frem på enkelte plater.
    Samtidig så kan det virke som om raske transienter ved f.eks. film (eksplosjoner etc) gjør at toppen virker ubehagelig.
    Jeg håper også på at det er romrelatert, og ser frem til å få testet dette oppe hos deg ASAP
    Skal også prøve å snike de opp på stua i helgen for å prøve å få et inntrykk.
    Trist dette då :-\

Gjelder dette ved avspeling på relativt høgt volum?

For å gje råd ut frå eiga erfaring:
    Det var ved gasspådrag tendensar til å bli ubehageleg i gamlekroken min, ein krok med relativt fattige mål. Etter eg flytta inn i den noko større hovuddelen av stova er situasjonen ein annan. Her føler eg ikkje toppen er ubehageleg, heller tvert imot.

Dette inntrykket sit eg med uansett om det er min eigen vesle Doxa 70 Signature MkII, StereoJoe´s DP 6.4 eller fhe´s Bryston 4B SST (sistnevnte kun testa i nye kroken) som er tilkobla. Og elektronikken din burde det som John er inne på defintivt ikkje vere noko å utsette på.

Hadde vore veldig morro om du hadde fått testa ht i stova. Forøvrig har du som du er inne på ei kjellarstove som står på vent, eit rom som byr på drøye 2,5 gonger arealet i noverande rom.. Høyrest meget spennande ut - ser fram til å høyre meir om dette!!

Mvh. Karl

EDIT:
    Siste innlegget ditt datt inn mens eg sat og knota på tastaturet. Glimrande at du har funne ei rimeleg og lettvint løysing på dette!! Eg turde ikkje tippa på hverken det eine eller det andre, men valgte kun å dele eiga erfaring. Men at det var snakk om rørvalg var eg ikkje inne på tanken om eingang (godt mulig dette er grunna undertegnedes totale mangel på rørprodukter ;D).

Igjen, mvh. Karl

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19
    Skrev Fallen A:
    Det kan rett og slett virke som om jeg har rullet så mye med rør, at jeg har rotet meg helt bort. Blunker
    Det er godt med "gullører" i nabolaget, og som ikke minst er ærlige med det de hører. (VIKTIG VIKTIG).

Da kan jeg legge pengene i noe annet kjekt senere..... Kanskje en ny PU, en ekstra 890 med tid og stunder. Glad

Kjetil kjære venn. Se til helvete å komme i gang med det nye lytterommet ditt. ::)

Mvh
    Geir

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Geir_O skrev:
    Skrev Fallen A:
    Det kan rett og slett virke som om jeg har rullet så mye med rør, at jeg har rotet meg helt bort. Blunker

Da kan jeg legge pengene i noe annet kjekt senere..... Kanskje en ny PU, en ekstra 890 med tid og stunder. Glad

Kjetil kjære venn. Se til helvete å komme i gang med det nye lytterommet ditt. ::)

Mvh
    Geir
    Ja, det tror jeg jammen jeg må ;)

Ellers så håper jeg at gut_man "lurker" innom tråden min for å bedre utdype hva han hørte/ikke hørte ;) Kanskje også fortelle på en bedre måte hvilke STORE forskjeller disse rørene gjorde ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Godt at det grer seg til :)

/jan "bytter en ting av gangen" olsen

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Når det kommer til rør, så er det fort gjort å rote seg bort.
    Man sitter og nyter stemningen og musikken, setter inn et godt og varmt rør av typen Valvo eller Mullard, el. Og liker gjerne det man hører. Plutselig så har man kommet seg ut på viddene med en mørk varme i anlegget. Oppløst, varmt, og litt mørkt, men allikevel oppløst.
    Når man da setter seg ned etter noen dager, og finner ut at det er "noe" der som ikke stemmer, og ikke tenker over kombinasjonene med rør som er satt inn, er det jammen lett å trå feil, og trekke konklusjoner.
    Det "NOE" som jeg ikke kunne beskrive, gav gut_man et ord på i går. Jeg husker ikke eksakt, men det var noe som om det var ull rundt kantene. Altså oppløst, men allikevel litt vel varmt og mykt.
    Oppskriften på den "beste" rørkombinasjonen kom i fra en som har de samme elementene som gut-man har i sitt anlegg. Altså elementer som er super oppløste, og som kanskje trenger den lille ekstra "gløden".
    Elementene i anlegget mitt (Gradientene med sine coax elementer), trenger ikke denne ekstra "gløden", og blir i overkant mørkt tunet ved bruk av slike rør.
    Det rørvalget som nå er satt inn i cd spilleren er hhv 1 PCC88 Telefunken Diamond, og EAR sitt originale rør. (dette skal antakelig byttes til enda et Telefunken).
    Dette er etter hva jeg har fått med meg dynamiske, og nøytrale rør, og som ikke varmer opp noen ting ;)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Tror du skal høre på "gamlefar" Geir_O her FA! Det feiler ikke anlegget ditt, ei heller høyttalerne noe annet enn dine "nevroser" ;D Det jeg hørte når vi spilte musikk i går; var en mørk sløret lyd som jeg ikke syntes det var snert eller liv i. Jeg beskrev det som om, vokalister og skarptrommer var pakket inn i bomull. Når vi byttet kilde til vinylriggen din, var det en helt annen oppløsning og et helt annet liv og snert i musikken og bomullen var vekk. Rørbyttene gjorde at ting satt mye mye bedre!

De rørene som du kjører to forskjellige av i cd spilleren din. Er du helt sikker på at disse rørene står i en konfigurasjon der dette er bra? Har du f.eks hørt med Tim om hans mening? Kanskje det kan være lurt å forsøke med to like rør, som du selv nevner. For hvis disse rørene står ett på hver kanal., risikerer du å kødde til klangbalansen mellom høyre og venstre kanal... Ikke vet jeg, for jeg har ikke teknisk innsikt nok til å mene noe om det, men det kan være det jeg bemerket som "merkelig" og "fasefeil liknende". Fasefeil er det helt sikkert ikke, men jeg fikk et intrykk av at det var noe som var markert forskjellig i perspektiv og stemmegjengivelse på cd kontra vinyl.. Kan fremdeles være rørkonfigurasjonen i cd spilleren som ikke er optimal; har du prøvd Mazda rør i cd spilleren?

Uansett min gode mann, så har du ingenting å bekymre deg over når det gjelder høyttaleren. Jeg er sikker på at "problemet" i mellomtone/diskant ble avdekket i går, og det hadde som jeg mistenkte ingenting med de eminente Gradientene å gjøre. Jeg blir mer og mer imponert over den høyttaleren må jeg si. Når du kommer deg inn i større rom med mer luft rundt høyttalerne, er jeg helt sikker på at de vil blomstre ytterligere. Du må i hvertfall skrinlegge planene om salg av noe som helst av utstyret ditt før du har kommet i havn med lytterom. Da kan det være verdt å tune anlegg til rommet, ikke nå! Slå deg til ro med lyden, nyt musikken og bruk kapasiteten og pengene til å prosjektere det nye rommet.

R

Rojoh

Gjest
    Rørbytter tidt og ofte kan skape problemer, ja. Husker jeg plutselig syntes lyden i anlegget var svært pågående og slitsom. Fikk hodet fullt av negative vibber rundt oppsettet. Da jeg omsider fikk sjekket, så hadde jeg et rør som har denne tendensen i preampen. Hadde rett og slett glemt hva som stod i. Hyggelig at problemet lot seg løse på en enkel måte. :)

Mvh. Johan

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takker for dine tanker og innspill gut_man.

For å forklare hvordan rørene i Acute fungerer tillater jeg meg å sitere en av mailene fra Mr. Levi.

The tubes work in series...first one, each half, then the other, each half. No matching needed. The Tele cocktail with the mullard is excellent too...very similar to the amperex combo. I slightly prefer the amperex if its excellent quality, but the Tele will yield even more dynamic slam and a slightly cooler sound. Two tele's are explosive and clean, but less textured than I like. You may go crazy however for them. The cca tele are possibly the most expensive, best general quality ever made in Europe. Therefore, lots of fakes! around so beware [relabeled chinese]. Bob
    Jeg skal få hentet det andre Telefunken røret, og håper at dette renser opp mye av det siste "grumset" ;)

Nå skal det nytes musikk ;D

EDIT:

Tele will yield even more dynamic slam and a slightly cooler sound. Two tele's are explosive and clean
    Nå er det kanskje akkurat det jeg trenger ?! ;)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Rør er ikke bare bare....Jeg har nå satt inn to stk. Telefunken PCC88 Diamond rør i cd spilleren, og hele oppsettet roet seg betraktelig ned, og ble meget nøytralt og heller litt mot det kjølige.
    Utrolig hva slike små ting kan gjøre med helhetsinntrykket.

Litt ekstra tweeking ble det også utover kvelden, men langtidsvirkningen av denne typen tweeking er noe begrenset ;)

H

hordasped

Gjest
    Hei

Og usedvanlig hyggelig var det at dette ordnet seg.

Kan vel legge til at Telefunken røra selv blir brukt i CD-spiller

Er enorm på detaljer,disse røra.

Ja,sitter på endel rør av det ypperste,en ting er sikkert,det må passe alo komme til den bedrejt fra CD til PRE til EFFEKT,ellers blir dette fullstendig
    gale,men enormt at du fikk MATCH.

Har såpass mye rør,Prøvet/feilet,kan gjerne "fucke" til hele oppsettet jeg,men det er jo akkurat dette vi lærer av,feiling,ja, tilslutt må vi jo komme i mål.Uhyre viktig at det matcher De andre røra,du har i oppsett.

Revolutionen lever videre eller....hør litt på Gut_Man,begynner jo å bli kandidat høytt. hans,ikke verst bare det.

Du må bare få hørt den Active versjonen,litt mer "tunet" enn da GUT var innom.

Du tror det ikke før du HØRER det,spiller en stor rolle dettte med RØR,men NICE at det er begynt å klaffe igjen

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Spesiellt dette med rør og kombinasjoner.
    Og når rørene skal matche i 3 ledd er det viktig å ha tunga beint i kjeften ;)

Og når vi snakker og rør.... Hvilke rør har du dyttet inn i Preen din?

Akkurat nå sitter jeg å digger knut Reiersrud, og må si at den krispe gitaren er lekker og lytte til.
    Det aktive oppsettet ditt skal jeg høre på, og vi driver å planlegger et Bergensbesøk etter nyttår.
    Det spøker litt for å få det til før jul (fy F så fort ukene går frem mot jul ;))

Edit:

Når det kommer til gut_man og høyttalere, så tror jeg kanskje at nye høyttalere i hans hule ikke er så prioritert, og jeg skjønner ikke hvorfor han i tilfelle skal bytte. Ascoltaene er brutale høyttalere som antakelig står seg mot det beste som er på markedet. Uansett så skal dette testes, og dersom det ikke regner katter, og bikkjer, og blåser monsuner her i Okka by på mandag så skal Gradientene få prøve seg hjemme hos ham, sammen med både bi-amping og brokobling av EAR 890.
    Det blir spennende!! ;D

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    OK! Da er jeg i gang med å prosjektere det nye lytte rommet. Skal bli deilig å få Gradientene inn i et rom som yter dem rettferdighet. Rommet er ca 35m2, og skal lydisoleres.
    Etter mye "hinting" fra gode venner, er det på tide å sette i gang. Det er vel egentlig ryddjobben jeg gruer meg til ;)
    35m2 med bare rot og F. fra vi flyttet inn i huset. Alt som ikke hører hjemme noe sted......
    Ser for meg en oppstilling med ca 1,5m fra sidevegg til HT, og en drøy meter bak HT. og rundt 3 - 3,5m mellom høyttalerne.

Det skader sikkert ikke at HT blir plassert på teppebelagt betonggulv heller.

Noen av dere som kommer på noen enkle grep i prosessen mtp. akustiske tiltak som bør utføres helt i startfasen?

H

hordasped

Gjest
    FallenA skrev:
    Spesiellt dette med rør og kombinasjoner.
    Og når rørene skal matche i 3 ledd er det viktig å ha tunga beint i kjeften ;)

Og når vi snakker og rør.... Hvilke rør har du dyttet inn i Preen din?

Akkurat nå sitter jeg å digger knut Reiersrud, og må si at den krispe gitaren er lekker og lytte til.
    Det aktive oppsettet ditt skal jeg høre på, og vi driver å planlegger et Bergensbesøk etter nyttår.
    Det spøker litt for å få det til før jul (fy F så fort ukene går frem mot jul ;))

Edit:

Når det kommer til gut_man og høyttalere, så tror jeg kanskje at nye høyttalere i hans hule ikke er så prioritert, og jeg skjønner ikke hvorfor han i tilfelle skal bytte. Ascoltaene er brutale høyttalere som antakelig står seg mot det beste som er på markedet. Uansett så skal dette testes, og dersom det ikke regner katter, og bikkjer, og blåser monsuner her i Okka by på mandag så skal Gradientene få prøve seg hjemme hos ham, sammen med både bi-amping og brokobling av EAR 890.
    Det blir spennende!! ;D

Preen sitter det noen rør som har betegnelse RCA 6sn7gtb,ta en prat med Brynjar,matcher Telefunken fra CD

Inductivius

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    12
    Kanskje på tide å begynne å bruke litt tid på de røra du putter oppi.Heller finne ut hva du liker/er fornøyd med.En å høre etter på hva andre mener og sier.Lag deg noen notater på alle de røra du putter oppi,så blir det kanskje litt lettere for ettertiden.Det er jo du som skal leve med det ;)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    He he. Siden FallenA er så beskjeden i sin presentasjon. Får jeg ta bladet fra munnen. Det er korrekt som HoJ gjetter min EAR890 som er brukt som effekt forsterker nr. to. De er koblet etter Tim de Paravichini sine instrukser; i monoblokk konfigurasjon der de av uavhengige testere er målt til 160w i ren klasse A. Tim har forøvrig bekreftet at 890 leverer ren klasse A i denne konfigurasjonen. Den tekniske diskusjonen rundt akkurat dette, har jeg ingen forutsetning for å gå inn i. Jeg velger å stole på Tim's uttalelser!
    Lyden: Først lyttet vi til et par utvalgte plater med FallenA's forsterker koblet inn. Jeg flyttet stolen jeg satt i litt lenger frem på gulvet for å få en litt mer homogen bassgjengivelse. Syntes at det ble litt mye mellombass. Ellers syntes jeg at det spilte riktig så godt hos FallenA. Telefunken rør i cd spilleren gjorde at klangbalansen nå er mer lik vinylriggen, UTEN ulla rundt vokal og skarptrommer. Jeg likte det jeg hørte! Utvalgte plater var; Patricia Barber - Mythologies cd og Terje Rypdal - Singles collection på vinyl. Så koblet vi opp forsterkerne i mono konfigurasjon. Og du verden her skjedde det en del.... Det første som slo meg var at den hevingen i mellombassen som gjorde at jeg flyttet lytteposisjon var borte. Jeg kunne flytte meg tilbake igjen og nyte en slagferdig bass som virket hurtigere og mer velartikulert. Stortrommer slo nå i brystkassa med en helt annen autoritet enn med et effekttrinn. Autoritet er et nøkkelord. For etter som vi fikk spilt litt forskjellig musikk, viste det seg at Patricia Barber sto frem med mer brystklang og med flere nyanser i stemmegjengivelsen enn før. Cymbaler ble også gjengitt enda mer vektløst enn tidligere. Dette kan selvsagt ha med "opprydning" i bassgjengivelsen å gjøre. Jeg likte det jeg hørte, og ga klar beskjed om at FallenA ikke slipper inn i hulen min med effekttrinnet sitt på slep på en stund enda. For hvis det samme skjer hos meg i like stor grad, er jeg styggredd at jeg bestiller et effekttrinn til umiddelbart. For dette ga et "må ha" blikk hos verten, og jeg er ikke stort mer viljesterk enn at jeg nok vil få samme opplevelse. Bedre å leve fornøyd med det jeg har til finansiering er på plass da :) Uansett et hyggelig og lærerikt formiddagsbesøk hos FallenA. Gratulerer med dagen forresten, og takk for kaffe og bløtkake!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    MÅ HA, VIL HA, SKAL HA ;D

Takk for besøket gut_man. Det var hyggelig du tok turen for litt kaffe og kake, og kvalitetsmusikk.
    Og det var fryktelig morro at du tok med deg forsterkeren under armen.
    Jeg kan godt skjønne at jeg ikke får ta med min på besøk til deg riktig enda ;)
    Jeg er nemlig hektet.

2 x 160 w klasse A er mektige greier.

EAR 890 koblet ihht. Tim de Paravicini`s instrukser gir 160W klasse A (kan legge til at disse effekt trinnene er tilrettelagt for nettopp mono konfigurasjon, og har en egen bryter for dette), og dette var intet annet enn moro.
    Jeg har akkurat skrevet et langt og beskrivende brev til Julenissen ;)
    Som gut_man sier så er stikkordet her AUTORITET. Det ble liksom mer av alt, og jeg følte at det hele spilte en hel der mer oppløst og vektløst enn tidligere.
    Jeg er nå ganske målløs, og vet ikke helt hva jeg skal skrive. Som Robert H. Levi fra Positive Feedback sier, så vet man ikke hva man savner før man har prøvd 2 x 890. Først nå skjønner jeg hva han snakker om ;)

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    541
    Sted
    Flekkerøy
    He he, det er full gnu her ja ;D

Kunne virkelig tenke meg å høre rør på Gradient, spesielt til toppen!

R

Rojoh

Gjest
    Skummelt! Jeg tør ikke prøve monokobling av 864en. ;) Må nok prioritere kilde + pre her hos meg. Dog er det godt(?) å vite at man kan dra det hele litt lenger ved senere anledninger om behovet/ønsket skulle være der - uten å måtte sette sammen et nytt anlegg med påfølgende matching og fintuning.

Mvh. Johan

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Monokobling av 864 vil jeg nok ikke anbefale ;)

Ellers så er det meget skummelt hvordan denne opplevelsen satte fart i "oppgraderingsdyret" ;)
    Dobbelt sett med EAR 890 gav mersmak.
    Bør vel muligens være forsiktig med å monokoble 4 stk. 890, og så biampe da ;D

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nice 8)

Praktisk med slik morro på mørke vinterkveldar, FA.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer med ny oppgradering FA :) Gleder meg til å komme innom å høre. Førsteinntrykkene dine høres spennende ut!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn