FallenA`s GIGANTOPPGRADERING

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Nå må nok spilleren ha noen timer å spille seg inn på ny, men førsteinntrykket er meget lovende.
    Sortere bakgrunn (Trodde nesten ikke det gikk an), Større kontraster, og mer 3D er hva jeg registrerer så langt.
    Rørene er nye, og jeg regner nok med at de trenger litt tid.....

Noen som har erfaring med disse rørene?

Erfaringsmessig trengte denne spilleren svært lang innspilling, men jeg håper ikke jeg starter på 0 igjen :eek: ;)

J

Jurassic

Gjest
    Den cd spilleren der ser dritfet ut.
    Eller det gjør egentlig hele anlegget 8)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Tjo hei, bilder jeg lenge har ventet på. Jeg må nok opp og inspisere nærmere.
    For ordens skyld er det inget ECC83 Mullard rør du låner, det er ett CV4003 milspec rør :)

Men tilbake til dine 88 rør, er de nyproduserte eller gode gæmmlisser? Ser ut som "smooth plate" rør men bildet var vanskelig? :(

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Necroth skrev:
    For ordens skyld er det inget ECC83 Mullard rør du låner, det er ett CV4003 milspec rør :)

Men tilbake til dine 88 rør, er de nyproduserte eller gode gæmmlisser? Ser ut som "smooth plate" rør men bildet var vanskelig? :(
    NOS Mullard, de er nye i uåpnede esker og er antageligvis laget en gang på slutten av 70 tallet. (Ihht. selger)

Angående CV4003, så er det fjernet fra pre. til fordel for Mazda. Mullardene gjorde som du fryktet.... Det ble litt "VEL" mye når Mullard gikk inn i cd spilleren.
    Kan allikevel fortelle at de nye rørene rocker ;D
    Lurer på hvor lenge jeg må regne med innspilling?!

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    FallenA skrev:
    Necroth skrev:

NOS Mullard, de er nye i uåpnede esker og er antageligvis laget en gang på slutten av 70 tallet. (Ihht. selger)

Angående CV4003, så er det fjernet fra pre. til fordel for Mazda. Mullardene gjorde som du fryktet.... Det ble litt "VEL" mye når Mullard gikk inn i cd spilleren.
    Kan allikevel fortelle at de nye rørene rocker ;D
    Lurer på hvor lenge jeg må regne med innspilling?!
    Gi det 100timer for og være på den sikre siden, da begynner det og nærme seg innspillt.
    Jeg hadde en frykt ang. det. Så har du problemet igjen at du må prøve igjen om hundre timer for da er de andre så åpne som du får dem ;D uff, hvorfor gidder vi? 8)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Gjorde i dag en GIGANTISK oppdagelse mtp. 4 og 8 Ohms tappingene på forsterkeren min.
    Har lenge “trodd” at 4 Ohms var rett til mine høytalere. Gradientene er jo nominelle 6 Ohms høytalere, og minimum 5 Ohm. Da jeg først fikk høytalerne (når de var nye) låt det helt klart best med 4 Omhs tapping. I morges bestemte jeg meg for å høre om det var noen forskjell. Ikke for det jeg savnet noe, men for det jeg liker å teste ut små variasjoner for å finne hva som låter best ;)

Gjett om jeg fikk meg en overraskelse?! ……. Et gigantisk “soundstage” bredte seg ut foran meg, bassen tok helt av, med en kontroll som er helt magisk. Cymbaler, og stemmer gjengis med en perfeksjonisme som er helt lamslående….. Jeg sitter rett og slett og gaper i stolen…. Dettemåtte bare klores ned i skriftlig form.
    De kjente platene fra Patricia Barber settes i spillern. Jo da…. Dette er EKTE, stemmen er spikret, og dama har skikkelig brøst, microdetaljene fra opptaket som fra før var meget gode, presenteres på en måte så det føles som om dama sitter foran meg og spiller bare for meg.
    Hmmmm…. Flere plater. Miles Davis, Kind of Blue… WoW for et opptak, for en messing…. Raspet i trompeten blåser meg midt i trynet, og bassisten som drar med seg strengene i et heftig tempo, får godfoten til å jobbe febrilsk for å holde takte.
    Mer Miles Davis, Vinylen Friday and Saturday Night in San Fransisco. Dette er et av mine favoritt opptak med Miles fra 1960. Stemningen setter seg, surringen av stemmer i lokalet hvor Miles spiller fremtrer som ekte….jeg er henført til 1960 tallets jazzklubb, og digger villt.
    Dette er KUUULT ;D
    Flere plater….
    John McLaughlin, Industrial Zen, Rytmen, kontrasten, og bassen på denne plata er altoppslukende.
    Jeg klarer nesten ikke sitte stille, og jeg tar meg selv i å få lyst til å hoppe frem på gulvet å spille luft gitar…..

Åhhh….. Man kan fremdeles gå på oppdagelsesferd i anlegget… Du salige fryd!

Nå synes dere kanskje at det er litt vel entusiastisk, og at flosklene er litt “vel” brukte…. Vel… Beklager, jeg er ingen skribent, men jeg måtte bare få noe ned på papiret, og fortelle om mine nyentusiastiske oppdagelser.

Tilbake til musikken!

R

Rojoh

Gjest
    Artig. Skal man følge tommelfingerregelen, så er det vel strengt tatt 4-ohms uttaket du bør bruke. Dette har vel først og fremst noe med belastningen av rørene å gjøre. I praksis kan nok ting virke litt annerledes. Jeg kjørte jo 861 på elektrostathybridene med minimumsimpedans på 1,6 ohm, og det virket ikke som om det var noe problem. Har sannsynligvis også litt å gjøre med andre ting enn bare impedansen. Uansett har du jo 8 stk.(?) KT-90 rør å ta av. Skulle tåle litt belastning de.

Mvh. Johan

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Riktig det med tommelfinger regelen, og det var jo også det jeg først gikk ut i fra. En annen regel sier jo at man skal velge det som høres best ut ;) EAR 890 med 4 KT90 tr. kanal (8stk), og med effekt på 2x70W i klasse A, går nok ikke tom uansett.
    Ihht. Stereophile kan antakelig denne forsterkeren trekke hva det skal være. De har bla målt den til noe helt annet enn 2x70W i klasse A, de fant ut at den faktisk leverte fast 2x80 klasse A, og helt opp til 2x100 :eek:

http://www.stereophile.com/amplificationreviews/404ear/index.html

Om KT90 blir det også nevnt at...
    Footnote 1: According to Elektronska Indistrija ("EI") of Yugoslavia, the sole manufacturer of this tube, one pair of KT90s is good for 160Wpc if used at a maximum 750V plate voltage and 600V screen grid voltage—and, obviously, not in class-A.
    Legger også inn noen bilder av vidunderet EAR 890 ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    tviler absolutt ikke på at det spiller bra, gradientene er jo knallhøyttalere de også.

btw, duo er ikke så veldig mye større enn uno, bare litt større mellomtonehorn.
    bassen og diskanthornet har de samme dimensjonene, men totalt sett vil nok duo rage 20-30cm ekstra i høyden.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Joaquin skrev:
    tviler absolutt ikke på at det spiller bra, gradientene er jo knallhøyttalere de også.

btw, duo er ikke så veldig mye større enn uno, bare litt større mellomtonehorn.
    bassen og diskanthornet har de samme dimensjonene, men totalt sett vil nok duo rage 20-30cm ekstra i høyden.
    Mulig at DUO vil passe inn i mitt neste rom, men tiden får vise hva som skjer. Akkurat nå koser jeg meg, og er strålende fornøyd på alle mulige måter.
    Føler at man bør gjøre seg ordentlig kjent med sine produkter før man vurderer neste skritt og retning.
    Avantgarde har alltid lagt der i bakhodet, og jeg fikk litt blod på tann når jeg hørte DUO Grosso på messa, og horn har jeg alltid hatt lyst til å prøve. Tiden får vise hva som skjer.... foreløpig sitter jeg godt tilbakelent i godstolen og nyter!

Det er noe eget med dipoler ;)

Må bare tilføye at bassen i Gradient, med sine 4 x 12" elementer i dipol konstruksjon spiller så naturlig, og med en slik slam at man bare sitter og måper.
    Krever helt klart forsterkeri for å stoppe så store, og kjappe elementer, men WOW ;D

G-K

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Flott oppsett, med nydelige komponenter... en fryd for øyet, og helt sikkert for ørene også ;)

Men jeg har ett spørsmål til deg. Acute`n har jo innebygd volumkontroll. Har du noen gang forsøkt å gå utenom pre-amp`en, og koblet spilleren rett i effekttrinnet?

Hadde i så fall vært interessant å høre hvilke ærfaringer du har rundt dette..

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    G-K skrev:
    Flott oppsett, med nydelige komponenter... en fryd for øyet, og helt sikkert for ørene også ;)

Men jeg har ett spørsmål til deg. Acute`n har jo innebygd volumkontroll. Har du noen gang forsøkt å gå utenom pre-amp`en, og koblet spilleren rett i effekttrinnet?

Takk for det!

Når det kommer til å koble Acute rett i effekttrinnet, så har jeg testet det, men egentlig ikke lenge nok til å ha gjort meg opp en mening om mange av parameterne.
    Førsteinntrykket var at det spilte meget avslappet. Kanskje til og med litt laidback i forhold til hva jeg liker.
    Dette var med uinnspillte original rør i cd spilleren. Disse har med STOR suksess blitt byttet til NOS Mullard.
    Jeg skal jammen teste ut dette igjen om ikke så lenge ;)

Fortsettelse følger!

G-K

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    FallenA skrev:
    G-K skrev:

Takk for det!

Når det kommer til å koble Acute rett i effekttrinnet, så har jeg testet det, men egentlig ikke lenge nok til å ha gjort meg opp en mening om mange av parameterne.
    Førsteinntrykket var at det spilte meget avslappet. Kanskje til og med litt laidback i forhold til hva jeg liker.
    Dette var med uinnspillte original rør i cd spilleren. Disse har med STOR suksess blitt byttet til NOS Mullard.
    Jeg skal jammen teste ut dette igjen om ikke så lenge ;)

Fortsettelse følger!
    Blir veldig spennende å høre resultatet av dette.. ;)

G-K

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Hva skjer`a... All den fine EAR-elektronikken på børsen :-X ?

H

hordasped

Gjest
    Aha,ut med all Ear-elektronikk....?

Hvor går veien nå da...??? :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Tst skrev:
    Ja nå er det "surrerundt" lyd tenker jeg?
    Jeg kan garantere at det ikke er snakk om noe "surrerundt" ;)

Jeg har lagt ut sakene for å ha muligheten til å sondere terrenget litt.
    Forøvrig så har jeg gjort så mange oppdagelser i anlegget mittde siste dagene, at jeg ikke lenger er sikker på at jeg vil gjøre noen ting i nær fremtid.
    Mye er kabel relatert, og mest sansynligvis av en slik art som gjør at målemafiaen vil rive seg i håret, og løpe rundt i ring når jeg nå forteller at jeg IKKE ønsker en kabeldiskusjon i denne tråden.

Samtidig har jeg funnet ut at enkelte rør trenger lenger innspilling enn jeg trodde det var behov for.

På kabelsiden har jeg gjort et grep mtp. plassering av kablene i terminalene på høytaler. Dette medførte at oppløsningen oppover i registeret oppnådde nye høyder, og at bassen strammet seg opp en hel del.
    Det jeg jorde var å snu jumperene (BM Giant) slik at BM Giant HT kabelen nå stikker sine Rhodium bananer inn i terminalene til Coax elementet. Jumperene går videre til Bass seksjonen.
    Opplevelsen av 3D ble mer fremtredende, og mellomtonen endret seg fra å være vakker og besnærende, til å bli deilg og forførende superoppløst. Raspet, og hesheten i stemmen til Diana Krall kommer frem på en måte som jeg ikke har opplevd noe sted tidligere. cymbalene klinger ut på en naturlig måte, og bevegelsen, og luften rundt strengene i akustisk gitar er utrolig fremtredende.
    Bassen er fast, og med en punch i mellombassen som kan ta pusten fra deg når stortromma eksploderer i et fyrverkeri av dynamikk.
    Jaja... Det er mye floskler her, men jeg er på langt nær noen skribent, og streber heller ikke etter å bli en, men jeg vil forsøke å forklare dere det som jeg sikker og hører akkurat nå :)

Hmmmm......
    Jeg tror nesten at en SS konstruksjon virkelig må vise muskler for å hamle opp med Klasse A driften til EAR 890.
    Vi får se hva som skjer. Foreløpig må jeg virkelig overbevises av noe fenomenalt bra for at noen av mine EAR produkter skal ut av lytte rommet mitt med det første!

Ha en fabelaktig lørdags kveld folkens, og nyt musikken!

H

hordasped

Gjest
    Ser man det :)

Hyggelig at du fant løsningen på dette.

Ble litt skeptisk når jeg ser så mye fin elektronikk på børsen ;D

Skal vel lete en stund for å finne bedre elektronikk,enn EAR.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Så gradientene lå for salg. Hva skal du bytte til?
    Spennende :)

R

Rojoh

Gjest
    Men EAR beholdes? Det gjør det i hvertfall hos meg. DEQX kastes på dør... 8)

Mvh. Johan

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Rojoh skrev:
    Men EAR beholdes? Det gjør det i hvertfall hos meg. DEQX kastes på dør... 8)

Mvh. Johan
    EAR skal bli her i huset.
    Det er en av grunnene til at jeg vurderer nye høyttalere, fremfor å bytte forsterker.
    lett last, og høy følsomhet er neste trinn på stigen ;)

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har havnet på lite watt og lav følsomhet :)
    Mange veier til hvor det nå enn er vi skal.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    thomand skrev:
    Hehe... Mange veier til Rom tydeligvis.

Fortell hva dine valg har vært!

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    FallenA skrev:
    thomand skrev:
    Tja.... På en måte ;)

Den som kjøper høytalerne av meg skal få vite det! ;D ;)
    Litt gjetting:

Påvirket av sentralens medlemmer og kjøpt Avantgarde ;) Så det er nok ikke horn på "en måte" Nei her blir det "traktlyd" en periode fremover tenker jeg?

mvh

R

Rojoh

Gjest
    Det blir i alle tilfeller en EAR preamp/RIAA sammen med 861en. Høyttalerne er på plass: Tannoy Sandringham. Vi får se hva slags kilde(r) vi ender opp med til slutt. Har mye stæsj som skal selges først.

Mvh. Johan

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    kwil skrev:
    FallenA skrev:
    thomand skrev:
    Tja.... På en måte ;)

Den som kjøper høytalerne av meg skal få vite det! ;D ;)
    Litt gjetting:

Påvirket av sentralens medlemmer og kjøpt Avantgarde ;) Så det er nok ikke horn på "en måte" Nei her blir det "traktlyd" en periode fremover tenker jeg?

mvh
    Da gjetter du meget feil ;)

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    FallenA skrev:
    thomand skrev:
    Hehe... Mange veier til Rom tydeligvis.

Fortell hva dine valg har vært!
    Valgene mine er merkelig nok 100% identiske med rhaavik sine (se under mitt anlegg for tråden hans) Tilogmed like kabler har vi, he he.

Så altså, 30 sugden klasse A watt og patos symphonic II. Lite watt og patos er jo i følge mange på grensen til idioti, men jeg kunne ikke vært mer uenig. Forsterkeren trenger ikke mange watt, men må være "strømsterk" er vel det rette.
    At lite watt kan funke utmerket med lav følsomhet fikk jeg erfart med en audionote kit1 basert sak som yter 2x9w sammen med et par små opera stativhøyttalere med 84db følsomhet. Greit, det kunne ikke spille høyt, men det er heller ikke viktig for meg. Musikalsk magi er det som betyr noe. (Hva nå enn det betyr, he he)
    Fikk også prøvd denne på lyric302mkII med ett helt hinsides resultat. En kompis av meg kan bekrefte. Han er langt fra noen fan av patos, men med denne rørforsterkeren foran, så la han seg paddeflat. En annen kompis, som har vært hifi entusiast i snart 20 år mente han ikke hadde hørt makan.
    Trond Seland fra Maxwell fikk også høre, og han var på tråden til Roar Moen dagen etterpå ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn