FallenA`s GIGANTOPPGRADERING

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Hadde strengt tatt tenkt å vente en stund til med offentliggjøring av dette, men jeg greide rett og slett ikke vente ;)
    (Jeg er tydeligvis et svakt menneske).

R

Rojoh

Gjest
    Gratulerer med nye høyttalere. Visuelt er de veldig lekre, og har vel forstått det slik at lyden også er sober. At Marten Design passer som hånd i hanske med EAR-utstyret blir liksom prikken over i'en. Rett og slett er utrolig flott anlegg til å nyte ens musikk på. :) Må ha meg en tur nedover snart - av flere grunner... ;)

Mvh. Johan

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Rojoh skrev:
    Gratulerer med nye høyttalere. Visuelt er de veldig lekre, og har vel forstått det slik at lyden også er sober. At Marten Design passer som hånd i hanske med EAR-utstyret blir liksom prikken over i'en. Rett og slett er veldig flott anlegg til å nyte ens musikk på. :) Må ha meg en tur nedover snart - av flere grunner... ;)

Mvh. Johan
    Takker for det!
    Hehe, ja dette er "berre lekkert" ;)

Og som vi har pratet om, så er det bare å finne en dag det passer!
    Regner med at det tar noen uker å få spillt disse elementene inn brukbart, men som gut_man nevner et annet sted her på sentralen så spiller det overaskende godt rett ut av eskene. (jeg tar meg den friheten å gjengi dette i tråden min gut ;))

gut_man skrev:
    Fikk i dag muligheten for å lytte litt til Miles III 2 høyttaleren. Jeg må si meg imponert over hva de presterte omtrent rett ut av esken. Her manglet nok litt i utstrekningen i diskantområdet spesielt, ut i fra hva min egen erfaring med en tidligere variant av diskanten. Her skjer nok litt etter litt tilspilling. Min erfaring med helt fabrikkrå Thiel & Partner elementer, er at de kan låte tynt og hardt. Dette var det INGEN tendens til! Her har tydeligvis noen vært barmhjertige og spilt litt på elementene før utsendelse til kunden! Jeg var i utgangspunktet litt skeptisk til den høye prisen, og den forholdsvis moderate elementoverflaten som skulle ta seg av bassområdet. Heller ikke her har eieren noen grunn til å være bekymret. De spilte en velartikulert og dyp bass, som var intet mindre enn imponerende! Håper å få lytte til denne flotte høyttaleren (for den er et smykke av en høyttaler) etterhvert som den spilles inn. Takk for lytten ;)
    Flere lytteinntrykk kommer naturligvis etterhvert.

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kirsebær glir nok ein gang elegant inn i nytelseskroken din, FA :)

Sjuk, sjuk finish på desse skulpturane altså!!

Gratulerer :D

Mvh. Karl

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    LydKarl skrev:
    Kirsebær glir nok ein gang elegant inn i nytelseskroken din, FA :)

Sjuk, sjuk finish på desse skulpturane altså!!

Gratulerer :D

Mvh. Karl
    Takk takk Lydkarl :)
    Finish i Valnøtt, pianolakk ;) (etter erfaring med sorte saker i samme pianolakkerte finish, fant jeg denne mer "støvvennlig;))
    Skal få tatt noen bedre bilder når de finner sin endelige plassering.

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Oops, bomma der gitt, såg jammen ut som cherry. Pent er det iallefall, for å seie det mildt.

Bedre bilder enn dette (tenker spesielt på det siste) ?? ?? :eek:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer FA! Har jo visst om dine planer en liten stund. Må si du har vært flink som har holdt tett om dette ;) Skulle vel bare mangle om du ikke kunne sakse fra mine skriblerier i andre tråder. Det er jo ditt utstyr jeg har skriblet om :). Ser forøvrig frem til mange gode stunder i hulen din, med EAR, Marten og god musikk! Stikker innom deg en tur i løpet av helgen for å sjekke utviklingen under innspilling. Nå har vi en relativt høy tetthet med Thiel & Partner bestykkede høyttalere her i byens audiofilmiljø. Det er ikke uten grunn, for dette er fantastiske elementer imo! Nærmere elektrostatisk oppløsning skal man lete lenge etter. Ser at Harry Pearson kommenterer populæriteten til keramiske elementer i siste TAS, som jeg kjøpte i dag. Han leker seg med Lumenwhite høyttalere. Han bemerker at disse elementene endrer helt karakter når man setter transistor forsterkere på dem. Dette stemmer jo forsåvidt med egne observasjoner av disse elementene også. De er meget kritiske til hva man putter foran dem, og med rør blir det magisk. Fint å se at disse elementene får den oppmerksomhet som de fortjener. Men legg merke til prisnivået på høyttalere som benytter Accuton/Thiel & Partner elementene. Tror faktisk at Marten er den eneste produsenten som selger høyttalere under 100k med disse elementene. Knut Vadseth skrev i sin tid at en av grunnene til at elementene ikke var veldig egnet til masseproduksjon, var en uhyre komplisert fremstillingsprosess med en høy feilprosent i produksjonen. Leveranser var derfor noe uforutsigbare, og elementene ble av samme grunn dyre. Vet ikke om dette stemmer, men de er fremdeles rimelig eksklusive:).

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19
    Gratla. Du får det virkelig til. Egersund tur tvinger seg snart frem. Der har vel handla nytt hele gjengen der nede siste måneden og to :) :) :)

Mvh
    Geir

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Gratulerer med en usedvanlig lekker høytaler :)

mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer !! :) .... Er dette den nye referanse høytalerne her på HFS ? :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    HCS skrev:
    Takker for gratulasjonene folkens. Dette smaker virkelig av fugl! :)

Vi har ihvertfall hatt en liten oppblomstring av interesse for Marten Design, og Thiel & Partner elementer her på Hifisentralen den seneste tiden.
    Det begynner å gå opp for meg at det må være en grunn til at Tim de Paravicini (EAR) benytter seg av Martens kreasjoner når han demonstrerer sin elektronikk rundt om kring i verden. ;)
    Så langt synes det som om det er en slags synergi effekt i det hele. Det gut_man forteller om rør elektronikk på Thiel elementene er også noe jeg har lagt merke til i oppsettet oppe hos han etter at han introduserte rør. Det ble helt "magisk" ;D

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kan vel også meddele (ettersom tråden handler om oppgraderinger), at jeg etter å ha sett hva en VPI 16.5 platevasker gjør med det "sorte gullet" hos gut_man, rett og slett bestilt meg en slik jeg også. Den er i posten "as we speak" ;)
    Utrolig at jeg ikke har skaffet en slik en tidligere :p

O

om.s

Gjest
    FallenA skrev:
    HCS skrev:
    Takker for gratulasjonene folkens. Dette smaker virkelig av fugl! :)

Vi har ihvertfall hatt en liten oppblomstring av interesse for Marten Design, og Thiel & Partner elementer her på Hifisentralen den seneste tiden.
    Det begynner å gå opp for meg at det må være en grunn til at Tim de Paravicini (EAR) benytter seg av Martens kreasjoner når han demonstrerer sin elektronikk rundt om kring i verden. ;)
    Så langt synes det som om det er en slags synergi effekt i det hele. Det gut_man forteller om rør elektronikk på Thiel elementene er også noe jeg har lagt merke til i oppsettet oppe hos han etter at han introduserte rør. Det ble helt "magisk" ;D
    Kan også bekrefte denne synergien Marten/EAR, etter flere demonstrasjoner hos Marten i GbG er dette en meget god kombinasjon,de brukte mye 509(?) mono-blokkene i sine demonstrasjoner, liker denne komboen bedre enn med Bladelius elektronikken som Marten også anvender mye, herlige höyttalere...

Denne linken har jeg lagt inn i en annen tråd, men den kan sikkert ikke vises for ofte ;) ......

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=4941

mvh

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.830
    Torget vurderinger
    4
    Vanvittig fine høytalere!! Her går kurven stødig oppover :D
    Og så i valnøtt...nøtten over alle nøtter!!!

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.243
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som det snart må bli en tur til okka by igjen.. Gratulerer Fallen! Gleder meg til å høre disse.. Nok et merke jeg aldri har hørt før.!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    HoJ skrev:
    Høres ut som det snart må bli en tur til okka by igjen.. Gratulerer Fallen! Gleder meg til å høre disse.. Nok et merke jeg aldri har hørt før.!
    Takk for det HoJ!
    Marten er noe for seg selv, men den tonale balansen er ikke så helt ulik det du tidligere har hørt hos gut_man på hans Ascoltaer.
    Det spiller deilig oppløst, og vektløst. Blir spennende å høre hvordan dette utvikler seg med innspilling, men allerede nå høres det så bra ut at jeg bare sitter og nyter.

L

Ludo

Gjest
    Oi!! Det må jeg si, dette var virkelig flotte saker. Disse høyttalerne har jo fått masse skryt, og sammen med Ear må jo dette bli en killer. Antar du sitter i sweetspot nå, det blir nok mange flotte timer der fremover...!

Grattis! Meget flott!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Klarer rett og slett ikke å få frem "rett" farge jeg heller..... Den er mer brun enn rødbrun, Ja ja.....De fleste ser vel for seg valnøtt fargen?!
    Jeg får fundere over hvordan jeg skal få tatt noen bedre bilder etterhvert!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.739
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer så masse, utrolig flott finish på disse høyttalerene FallenA.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    FallenA skrev:
    Klarer rett og slett ikke å få frem "rett" farge jeg heller..... Den er mer brun enn rødbrun, Ja ja.....De fleste ser vel for seg valnøtt fargen?!
    Jeg får fundere over hvordan jeg skal få tatt noen bedre bilder etterhvert!
    Vi får lære oss å stille inn bla. hvitbalanse tror jeg...... :)

Pittar

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2006
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    6
    ikke spart på klarlakken her nei, finish uten like !

Pittar

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ikke bare ser de vakre ut.... De spiller henrivende ;D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    FallenA skrev:
    Ikke bare ser de vakre ut.... De spiller henrivende ;D
    At de spiller råbra er for meg det primære.
    Bare synd at vi ikke kan gjengi det over nett :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ahhh... Sitter her og nyter noe vinyl. Det som slår meg er denne råskapen i dynamikken som bare "er" der.
    De spiller vektløst, og oppløst og plutselig smeller til når det skal være råskap der. Imponerende!
    Stemme gjengivelsen er rett ut fenomenal...... Nå har de hatt noen timer med innspilling, og i kveld, når jeg har litt mer tid for meg selv planlegger jeg å jobbe littegranne med plasseringen for å utnytte det suverene potensiale i 3D og perspektiv som jeg hører bor i disse høyttalerne. Inntil nå så ble de plassert mer eller mindre på måfå/etter gamle preferanser for at elementene skulle kunne bli spilt inn.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    RoDa skrev:
    Gratulerer!
    Flotte høyttalere, og kanskje et stort sprang i lydfilosofi fra Gradient?

Har lekt litt med et bilde, er dette nærmere fargen?
    Hei der RoDa!
    Ja det er jammen ikke så langt unna ;)
    Ja, det er en helt annen lydfilosofi enn Gradientene, men mer etter mine preferanser. Thiel & Partner elementene er så herlig oppløste, raske, dynamiske, og er som skapt for rør. Det er enkelte der ute som ikke får til disse elementene, men når først alt klaffer er det ikke mye som kan matche disse (IMO) ;)
    Jeg er iallefall strålende fornøyd. Jeg skal jobbe litt mer med plassering av HT, og akustikken i rommet. Jeg gleder meg til jeg får ferdig "det store lytterommet" :)

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hei FallenA.
    Takk for lytten i går, og gratulerer med nye høyttalere. Hørte disse høyttalerne i Horten, men de spillte klart bedre hos deg. Mer oppløste og dynamiske, og med mer og bedre bass.
    Et fantastisk flott anlegg du har fått deg nå! Disse vakre Marten høyttalerne, og så all den flotte EAR elektronikken.
    Regner med at disse nydelige høyttalerne blir stående en stund.
    Nå er det bare bedre lytterom som venter. Det fortjener de! :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Selv takk for besøket Hagto, ble litt på sparket, men det er alltid hyggelig med besøk!
    Neste gang må vi ta oss litt bedre tid, og kose oss med masse musikk ;)
    Rommet er en selvfølge, og det blir vel steget nærmere Nirvana når ca 30m2 står klar. Men Inntil videre så må jeg ta til takke med det lille rommet. Har brukt "fri" dagen i dag til å montere opp en del akustikk tiltak, samt jobbe mer med plasseringen, og med meget bra resultat. Jeg hører at det enda er en del å gå på mtp innspilling, men jeg føler at det løsner litt etter litt, og opplever at lyden slipper høyttalerne meget godt, og at høyttalerne er "gjennomsiktige" i lydbildet. Uansett så koser jeg meg "glugg" ihjel!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har lekt meg litt med hvitbalansen på kamera i dag, og fått tatt noen flere bilder. Jeg vet at jeg liker bildetråder, så jeg håper ingen har noe i mot noe flere bilder?! ;)
    Jeg har i tillegg jobbet mer med vinkling og kommet til noe som høres meget bra ut. Bitte litt "toe in" 100cm fra bakvegg, og ca 40 cm til sidevegg. Jeg har akustikk plater i førsterefleksjon, og har lekt meg litt med tilsvarende produkter skjært ujevnt i hjørnene bak ht. Akkurat det er stygt som fy, men det er foreløpig lite synlig, og bare midlertidig løsning som jeg kanskje gjør penere i den andre lytterommet dersom jeg er fornøyd med resultatet.
    Nok om det..... Her er et par bilder :)

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Bilder liker vi vettu :) Takker for servering og en hyggelig kveld! Tror vi fikk gjort litt vettugt ifht høyttalerplassering og sånn i kveld. Doktorens hjelp er alltid verdifull. Tror nesten vi får søke om besøk på blåresept til hele lyttelauget. Det er utrolig hvor mye det er å hente på detaljene når man har et anlegg på det nivået du etterhvert har lagt deg på. Føler at vi fikk frem enda mer av den oppløsningen som bor i anlegget ditt i kveld. Og Opera drivverket imponerte storveis med Ringmat på. Alt i alt nok en lærerik kveld i godt selskap. Gleder meg til å følge utviklingen av høyttalerne dine etterhvert som de får enda flere timer på samvittigheten!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gut_man skrev:
    Bilder liker vi vettu :) Takker for servering og en hyggelig kveld! Tror vi fikk gjort litt vettugt ifht høyttalerplassering og sånn i kveld. Doktorens hjelp er alltid verdifull. Tror nesten vi får søke om besøk på blåresept til hele lyttelauget. Det er utrolig hvor mye det er å hente på detaljene når man har et anlegg på det nivået du etterhvert har lagt deg på. Føler at vi fikk frem enda mer av den oppløsningen som bor i anlegget ditt i kveld. Og Opera drivverket imponerte storveis med Ringmat på. Alt i alt nok en lærerik kveld i godt selskap. Gleder meg til å følge utviklingen av høyttalerne dine etterhvert som de får enda flere timer på samvittigheten!
    Takk for besøket, og all hjelpen i går. Serveringen er jo en selvfølge i godt lag, og god musikk like så. Det var kjekt med 2 sett med ekstra gullører, og doktorens eminente kunnskaper om akustikk, og sans for detaljer var helt uvurderlige. Nå sitter ihvertfall lydbildet "som ei kula" ;) Det er rett og slett ingen ting som stikker seg ut på noen måte. Når det kommer til vinylriggen så er jeg meget godt fornøyd, og Ringmat løfter den opp til "next level" IMO, og det var godt at du fikk høre det også.
    Nå kan jeg nesten ikke vente med å komme hjem og sette meg i sweetspot!

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Må innrømme at min erfaring med Thiel-elementene er usedvanlig små, så det hadde frista med en lytteseanse "der nede" Både hos deg og Gut;)

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.243
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Regner med det blir justering på høyttalerplassering en stund.. De er vel ikke ferdig innspilt ennå?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn