Fenalaars DIY-prosjekter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er Reference three.

Dette er et prosjekt suget av eget bryst, med mer enn et lite skråblikk på Wilson Watt/Puppy-klonene.

Toppen er omkonstruert, og har lukket kasse med Seas ER18RNX og Scanspeak 2604 ringradiator.
    Bunnkassene er vist tidligere i tråden, og har to SB acoustics SB23RNXS-45-12 basser i 45 liter lukket kasse.

Det hele drives aktivt med forsterker med Hypex UcD-moduler og Hypex DLCP dsp.

Johan-Kr

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.070
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk :) Har en kjenning som hadde three-two, likte lyden av dem.

Fin tråd å følge med på, takk for at du deler.
    Mvh Rolf

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Som et lite tips - Reference three blir et helt annet dyr om du hekter en dsp foran, og gir de romkorreksjon og en eq i bunn.

Johan-Kr

Uttern

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    478
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Til finnish vil æ ha hørt med Autolakkering, for å fått de spraysparkla, slipt å lakka på ett orntli vis. Du får ett mer profft og fint resultat som gjør seg i stua. Skal tross alt være presatabelt :)

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ikke til den prisen som forlanges for jobben - det blir i størrelsesorden 8-10k.

Dette er ikke det endelige prosjektet...

Jeg har 4 Beyma 12SW1300 tolvtommere, to Faitalpro 8PR200 midbasser og er par great Heil på hylla...

Der må jeg til og bygge ny forsterker - får ikke nok forsterkerkanaler til den konstruksjonen, samtidig så skal jeg ha litt mere pulver til bassene.

Johan-Kr

Uttern

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    478
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Pulver meg her og pulver meg der. Har du ikke naboa? Kan jo og være en ide å rive ut øreproppene og ta av hørselvernet, helst i omvendt rekkefølge :)

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Når man fusker med EQ, så går effektkravene ganske mye opp. Jeg regner med jeg blir å trenge en plass mellom 15 og 20 dB EQ i bunn...

Johan-Kr

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Flinkegutten Johan-Kr;

Godt å se framdrift og å se hvordan du turnerer jobben med kun basic-utstyr. Det skal ikke mer til om man har tunga rett i munnen. Burde vært en standardøvelse for oss andre som mener å kunne dette - å bare bruke det verktøyet snekkeren drasser med seg i bilen.

For et-par år siden prøvde jeg å få kollegaene mine med på å kjøre et langprosjekt der elevene påtok seg et reelt arbeide for reell kunde. Ikke lov til å bruke stasjonære maskiner - kun håndverktøy og småelektrisk. Ferdiglimte heltreplater eller finért MDF. Osv, osv. Argumentasjonen gikk aldri inn, og etter ei stund gjorde jeg meg mine egne tanker der de voksne jeg omgås daglig, ikke akkurat stod i et stjernedryss.

Det du gjør, er flott. Har du forresten tilgang til tynnfinér - relativt enkelt å legge det på disse små flatene?

BB

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tynnfiner er bare å glemme å få tak i lokalt.

Jeg tenker på en slik finish og farge (dvs det jeg klarer med lakk på sprayboks)...
    67A54367-D4DE-440C-B3F7-F7F5EB1E6175.jpeg

Johan-Kr

M

MusicBear

Gjest
    Det er Reference three.

Dette er et prosjekt suget av eget bryst, med mer enn et lite skråblikk på Wilson Watt/Puppy-klonene.

Toppen er omkonstruert, og har lukket kasse med Seas ER18RNX og Scanspeak 2604 ringradiator.
    Bunnkassene er vist tidligere i tråden, og har to SB acoustics SB23RNXS-45-12 basser i 45 liter lukket kasse.

Johan-Kr
    Når du først er innom så vel Scan-Speak som SB Acustics, kan jeg spørre deg hvorfor du valgte Seas mellomtone og igjen hvorfor akkurat den utgaven av de som du valgte deg ut?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er et snev av økonomiske årsaker - diskanten og bassene ble kjøpt på tilbud hos dynabel. Normalt sett hadde det blitt en Scanspeak 9500 eller Seas av en eller annen variant, men til prisen på 384kr er pris/ytelse ganske uslåelig. 800kr stykket var også utrolig prisgunstig for disse SB23-bassen.

Bassene passet veldig godt i forhold til ønsket design - pappmembran, brukbar slaglengde, og passende til to stykker 40-50 liter lukket kasse. 12 ohm impedans passa midt i blinken.

Mellomtone er også plukket ut fra ønsket om pappmembran, og de andre 18cm Seas-variantene med pappmembran hadde mere rusk rundt 800-1000Hz på databladet.

Edit: ER18 er ikke en ren papp-membran, men papp/papyrus-membran.

Johan-Kr

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Sendte avgårde bestilling på en slik...
    A92B1E65-52F2-47B5-84FC-F25A427725FB.jpeg

Må ha litt og sysle med i påsken, siden det ser stygt ut for at planene om hyttepåske går i dass.

Madammen har bestilt små hus og figurer i 3-4mm kryssfiner for å male og lage dekorasjoner.

Johan-Kr

M

MusicBear

Gjest
    Mellomtone er også plukket ut fra ønsket om pappmembran, og de andre 18cm Seas-variantene med pappmembran hadde mere rusk rundt 800-1000Hz på databladet.

Edit: ER18 er ikke en ren papp-membran, men papp/papyrus-membran.

Johan-Kr
    Ja, jeg også har merket meg denne membranen - spennende å høre hva du sier om den når det er ferdig.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dette er en redesign av de blåe papprør-høyttalerne, tidligere i tråden. Disse elementene låter veldig bra.

Johan-Kr

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En siste runde med heftgrunning på kassene, og så må jeg få tak i et par bokser spraysparkel i morra...
    9F465509-AD49-4132-B9A1-56802797AF96.jpg

Johan-Kr

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.070
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Spennanes! Har bladd gjennom hele tråden nå, fin lesing :)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Nå snakker vi, Johan-Kr.
    Endelig en byggetråd å kose seg med.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Johan-Kr;
    Det ser jo enormt fett ut. Matt finish i tillegg?

Tipper mine øyne ville hatt størst behag av en sånn sublim farge som linken peker på. Men det er selvsagt smak og behag og hva man har sett for seg. Og hva et evt Fruentimmer er innstilt på.

Sitter på telefonen nå, så jeg får ikke sett på bildene. Men jeg tror du har skjøtt hjørnene butt i butt og ikke gjæret. Når jeg ser hvor høyt du sikter, er jeg litt bekymret for at disse skjøtene kan bli lett synlige over tid. Jo lysere farge, desto mindre problem. Mattlakk vil også lette litt på trykket.

Gugle litt og se om det er noen gode råd der ute for å isolere endgrain eller noe sånt på MDF. Eller snakk med en malervenn eller noe sånt. Eller en god malingsleverandør.

Dette blir virkelig artig å følge videre.

BB

PS
    Husket rett.
    Fine sammenføyninger, forresten.
    DS.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Skjøtene er riktignok ikke gjæret - å operere med 5,75 grader på ei hobbysag og forvente fungerende gjæring er utenfor min kapasitet...

Det jeg har gjort, er å sparkle med herdende polyester finsparkel til bil, for å unngå krymping, og så får hele kassa to strøk med heft- og sperregrunn, før jeg går til med sprøytesparkel før finsliping og lakking.

Jeg har brukt samme teknikken på et tidligere prosjekt, som ble malt med 80-glans. Alt av feil (pga der er malt og ikke sprøytet) vises, men ikke skjøtene :D

Johan-Kr

stingsilda

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    3.934
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Regner med at det er avklart / godkjent av interiørpolitiet ?? :)

Du har vel ikke tenkt å ha samme orange farge som vist på Wilson vel ?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    1A019C7F-9541-4EA7-A189-BF1F3CEDD76F.jpg

Interiørpolitiet synges fargen var stilig...

Vi får se hvordan resultatet blir. Om det kniper, er det 200kr for to bokser med matt lakk i ønska farge. Sandpapir for å matte ned før omlakkering har jeg...

Johan-Kr

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Kjør på - det blir skikkelig tøft.
    Baller har du minst tre av.
    BB

stingsilda

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    3.934
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Kuult, eller Gult er Kult. :)

Man kan få seg noen overraskelser her ja.
    Hadde et par høyttalere i fugleøyelønn med 11 lag klarlakk, fantastisk finish på de.
    Kommentaren fra jentene her var, hvor den ene er interiørarkitekt, NEI.., så 80 talls ?!?

Men derimot et par Berkely fra 75, store firkanta bokser med valnøtt finer -> de var kuule de … :)
    Helt greit for meg da Berkeley'ene er de som blei stående her :)

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Søringen var på besøk på Finnmarksvidda og sku være hyggelig med lokalbefolkninga.
    - Kul skuter, ass...
    - Den e ikke kul. Den e krønn...

Johan-Kr

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Liten konsept-endring...

Brodern (stingsilda) har litt hobby med å snoke på finn, og mailer på interessante ting.
    Vanligvis står jeg for fristelsen, men så dukka det opp en mail om et par Beyma TPL75 diskanter til fin pris, og dermed gikk jeg i saksa. Bestykning blir dermed TPL75 i diskanten, istedenfor SS 2604.
    16237808-B426-47AA-A077-9E22F427921D.jpg

Akkurat holder jeg på med litt fjøsmekk for å lage avsug i snickarboden, før jeg går berserk med spraybokser der inne...

Johan-Kr

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Fjøsmekk avsug på gang...

I kjelleren er det koblavinduer fra dengang kåken ble bygd, så jeg fant en liten bit av ei lett vindskjeiv benkeplate som har slengt rundt og tilpassa den, så den passer akkurat i karmen.

Saga et 127mm hull, så den passer til en ventil, og så er det litt visir og litt maling som skal til.
    279C63A4-DA0F-4842-A148-BCB52D23E539.jpg

En ventilasjonsvifte fra feiltema og litt flexirør, og så lager jeg et hull i ei bøtte elns som da blir ventilatorhette.

Johan-Kr

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tar sin tid når man ska grunne og male den plata som ska inn i vinduskarmen - visir og drygolin tørke jo fan så sakte...

Tenke det blir lakking og styr i helga, så en kan sikte på prøvekjøring ila neste uke. Regne med diskantelementene kommer i børjan av uka.

Johan-Kr

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Fingran av fatet. Great Heil er forøvrig satt ned til $170, så de er kjøpbare straks noen får tømt lomma te krona for bly...

Prosjektet med kardioid-bass står på vent til euroen nærmer seg en fornuftig pris. Jeg må ha 2 identiske forsterkerkanaler pr side bare til bass for det prosjektet, så det må ny forsterker til. Jeg har elementene klare.

Det blir forøvrig AMT i disse også.

Johan-Kr

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    340
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du har tilgang til en liten kompressor, og Biltema er innen rekkevidde, får du kjøpt billakkeringspistol der til en rimelig penge. ( overkopp )
    Tror du vil få et mye bedre resultat med en sånn kontra spraybokser. Prismessig kan det og bli billigere da det går en del lakk og antar det er billigere i "løs" volum kontra spraybokser. Hos butikker som selger billakk kan man bestille ønsket farge og mengde. Mål opp kvm, så vet de hvor mye du trenger.

Ops. jeg kom på forige side og trodde det var den siste, men etter å ha postet var jeg plutselig på side 16. Ser du har planlagt litt mer, men tror alikevel du får bedre resultater med billakkprodukter kontra interiørlakk/ maling.

Mvh

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har forsåvidt liggende en lakkpistol, men med koppen på undersiden (fulgte med noen andre greier jeg kjøpte.)

Nå ser jeg på bruksanvisningen til den minste lakksprøyta til Biltema, og der oppgir de at kompressoren bør være på minimum 2hk. Den jeg har er en liten sak på 1,5hk, så jeg tror det blir dårlig suksess.

Jeg har allerede shoppa et par bokser, så jeg får se på resultatet, og vurdere.

Johan-Kr

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn