Fidelity #43

U

utgatt60135

Gjest
impulse skrev:
Norske produsenter får ikke bedre omtale enn andre fordi de er norske, Lyngen. Om det var det du mente.
Det var det jeg mente ja. Jeg er ikke helt overbevist om at det ikke er tilfelle, men Fidelity er jo mest av alt et skryteblad også da. Og jeg skjønner at det blir fort slik etter forhandlernes reaksjoner og at dere er avhengige av å få inn produkter til test.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.023
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei har sjekket litt i innhold og selve bladene. Her er statistikken jeg har samlet. Beklager dårlig format men det er dette jeg gidder. Noen kommentarer er også lagt ved.
Har vært mye snakk om forkjærlighet til merker. KV's begeistring for EC, DP, B&W og Respons. Derfor er kun artikler og tester av disse merkene nevnt i statistikken/kommentarene under.
Så får folk gjøre opp sin egne meninger. Selvsagt vil alltid disse merkene bli kommentert i omtrent alle artikler også, men da som sammenligninger med nye produkter som testes.
Har heller ikke tatt hensyn til "hjemme hos" artiklene til skribentene der naturlig disse merkene/produktene kommer veldig bra ut. Skulle bare mangle.
Merk de aller fleste av disse testene nevnt under er utført av KV. Kun et fåtall av andre skribenter slik jeg har forstått det.
Dette er min sjekk av Fidelity fra nr. 1 - 43. Kanskje jeg har glimset litt og at modellbenevnelsen ikke hele tiden er 100% når jeg har gått gjennom numrene, men tror ikke det ;)

Fidelity Nr Merke Modell Kommentarer
1 EC-AW400 Artikkel EC 30 år med Abrahamsen, Drømmeanlegget til skribentene.
2 B&W800 signature
3 EC-Nemesis og EC-ECI3 Henvises også til Audio 57 der den EC spilleren som aldri kom i produksjon ble testet (base innebygget)
4 EC-AW180
5 Endel kommentarer om EC
6
7 B&W-703
8 EC-ECI1 og Respons Høyttalere
9 Hegel komplett sett
10 Hegel HP4 og DP-A1
11 Egen artikkel om EC igjen. Parasound eller Hegel - KV's second opinion - Hegel er best
12 B&W HT og EC-Riaa
13 Portrett Krestian Pedersen hos B&W
14 B&W-N802 og Respons-Mini Grande DP aktiv high end pre.
15 DP C1b/A1b og B&W-N805 Duellen DP og CJ - respons second opinion,
16 EC-AW400
17 EC-AW400
18 Abrahamsen -SA-1 og DP elektronisk delefilter
19 Hegel H200 og EC-AW250
20 EC-EMC1 Hegel-cdp4a EC4.8 og B&W801D
21 EC-Nemo (Gruppetest med EC mot ice og rør)
22 EC-High end pre
23
24 EC-High end i 2 eller multikanal EC EMP1 og Abrahamsen V20 (Abrahamsen V2.0 - Rossnes mener den er budsjettkongen. Vi får se hva som skjer)
25 EC og Hegel integrerte i gruppetest Xindak 6950 ny budsjettreferanse fra rossnes...
26 EC prelude PI2 Respons HT DP mot EC artikkel samt DP og EC preamper i gruppetest
27 EC EMP1 B&W CM1 Intervju med EC sjefen.. Jepp der kom budsjett Second Opinion og naturligvis Abrahamsen 2.0 overgikk Xindak 6950 som budsjettreferansen. (Overskrift Abrahamsen slår tilbake)
28 B&W 805 og 801 - kort tester (kommentarer)
29 B&W silver sig Abrahamsen V1.0 og V2.0
30 Hegel H200 og Abrahamsen V2.0 Og Budsjettreferansen 2008.... Abrahamsen V2.0. Så da ble det endring til slutt fra Xindak til Abrahamsen. Samt beste kjøp effekttrinn er EC nemo. Beste kjøp preamp DP C1b. Beste kjøp stativ ht. Respons mini grand. Beste kjøp int. Forsterk - Abrahamsen v2.0
31
32 EC Eci5 hegel H4A (artikkel om best in Japan)
33 Respons grand artist
34 Hegel CDP4a
35 Hegel CDP4a -mk2
36 EC Aw400 Hegel Pro Artikkel om Hegel
37
38 EC Eci5
39
40
41
42 B&W CM9 Årets Fidelity anlegg med Hegel forsterker
43 Hegel H100

N

nb

Gjest
bambadoo skrev:
Dette er min sjekk av Fidelity fra nr. 1 - 43. Kanskje jeg har glimset litt og at modellbenevnelsen ikke hele tiden er 100% når jeg har gått gjennom numrene, men tror ikke det ;)
Kudos for innsatsen!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Valentino skrev:
Imens:
Foreløpig har jeg kost meg med Danielsens Usher-omtale og Hjemme hos-artikkel*, og Torgnesskars musikkomtale. Det er to skriveføre herrer, må jeg si.

*Ordet kartoide eller synonymer til det fant jeg ikke i artikkelen. Må jeg lese om igjen med briller på?
Tusen takk, Valentino. Hyggelig å se et innlegg som gjør et forsøk på å omtale annet stoff i bladet enn halvsiden på side åtte. ;D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg så det i alle fall os Narvesen i Bogstadveien på mandag.

U

utgatt60135

Gjest
impulse skrev:
Jeg så det i alle fall os Narvesen i Bogstadveien på mandag.
Flott, da drar jeg innom Bogstadveien etter jobb. Litt bråk selger vettu ;).

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jeg har også igjen blitt kjøper av Fidelity etter at det ble en masse støy ut av ingenting. All pr er god pr? Siden jeg er syk noen dager er dette god underholdning og jeg regner med at snart er det nytt tema med de vanlige involvert. Forstår egentlig fremdeles ikke at ansatte i Fidelity gidder å svare på det som for meg virker som gammelt nag mot Fidelity men ok. Har de tid har de vel lov.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Tror vi skal være glade for at KV ikke er aktiv på dette forum. Da hadde han neppe orket å være redaktør lenger..

U

utgatt60135

Gjest
Karma skrev:
Tror vi skal være glade for at KV ikke er aktiv på dette forum. Da hadde han neppe orket å være redaktør lenger..
Det kommer helt an på hvordan man tar krittikk det. Man kan komme styrket ut av det også.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.829
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Det kan være på tide å konkludere, synes jeg, siden diskusjonen ikke lenger er så produktiv. Argumentasjonsanalytisk betraktet er diskusjonen mer preget av patos enn logos og etos. Det har både med valg av argumenter å gjøre og ikke minst ordene man velger å fremføre argumentene med.

Ordvalg, tone og temperatur kan alltid diskuteres, men det tegner seg etterhvert et mønster i meningsutvekslingene. Fidelity anklages for tendensiøse valg og omtaler av bestemte produkter, forsvarer seg utfyllende og tidvis med frisk temperatur, anklagerne fastholder sin kritikk uten å skjele nevneverdig til innholdet i svarene de får. Det å ikke forholde seg til svar man selv har utbedt seg, når svarene er seriøse og saklige som her, er en uskikk.

Jeg tror fortørnelsen og synspunktene hos anklagerne er ekte nok, men stiller store spørsmålstegn ved måten de behandler svarene på. Det er usaklig å forvrenge motstanderens argumentasjon eller bevisst å se bort fra det faktiske innholdet i den. Når slik strategi blir en tendens eller et mønster, mister anklageren sin rett til å klage. Skribentene i Fidelity kan rette ryggen med sin journalistiske ære og anstendighet i god behold. Et par av anklagerne bør gå sin ytringsetiske praksis nærmere etter i sømmene.

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Valentino skrev:
Imens:
Foreløpig har jeg kost meg med Danielsens Usher-omtale og Hjemme hos-artikkel*, og Torgnesskars musikkomtale. Det er to skriveføre herrer, må jeg si.

*Ordet kartoide eller synonymer til det fant jeg ikke i artikkelen. Må jeg lese om igjen med briller på?
Fikk nok ikke banket inn kartoide.....
Tror det går under "innebygde Amphion særegenheter" ;D

RBN

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
awe skrev:
Det kan være på tide å konkludere, synes jeg, siden diskusjonen ikke lenger er så produktiv. Argumentasjonsanalytisk betraktet er diskusjonen mer preget av patos enn logos og etos. Det har både med valg av argumenter å gjøre og ikke minst ordene man velger å fremføre argumentene med.

Ordvalg, tone og temperatur kan alltid diskuteres, men det tegner seg etterhvert et mønster i meningsutvekslingene. Fidelity anklages for tendensiøse valg og omtaler av bestemte produkter, forsvarer seg utfyllende og tidvis med frisk temperatur, anklagerne fastholder sin kritikk uten å skjele nevneverdig til innholdet i svarene de får. Det å ikke forholde seg til svar man selv har utbedt seg, når svarene er seriøse og saklige som her, er en uskikk.

Jeg tror fortørnelsen og synspunktene hos anklagerne er ekte nok, men stiller store spørsmålstegn ved måten de behandler svarene på. Det er usaklig å forvrenge motstanderens argumentasjon eller bevisst å se bort fra det faktiske innholdet i den. Når slik strategi blir en tendens eller et mønster, mister anklageren sin rett til å klage. Skribentene i Fidelity kan rette ryggen med sin journalistiske ære og anstendighet i god behold. Et par av anklagerne bør gå sin ytringsetiske praksis nærmere etter i sømmene.
Jeg er grunnleggende uenig i disse påstandene og konklusjonen:
De svar jeg har fått fra redaksjonsmedlemmene er utelukkende blank avvising av alle forhold knyttet til favorisering av EC/DP. Jeg er møtt med påstander om drittkasting, drittprat og feberfantasier. Jeg har forsøkt å forholde meg til svarene og imøtegå eventuelle saklige argumenter som avkrefter min påstand. Jeg kan ikke se å ha fått noe slikt svar. Jeg synes ikke det er betryggende.
Bambadoo har laget en oversikt. Denne er ikke komplett og tar ikke for seg alle henvisninger og sammenligningen med nevnte produkter i tester av annet utstyr. Men den gir en slags pekepinn på de reelle forhold.
Det vises til at EC/DP er gode produkter. Ja bevares, men er de bedre en andre er vel spørsmålet som må stilles?
Det vises til at disse produktene er tilgjengelig på markedet. Det er et godt og viktig poeng. Men kan man påstå at de er mer tilgjengelig en andre merker?
Til slutt vises det til den aktuelle saken i nr 43. Den er ikke noe problem i seg selv. Problemet er at den kommer på toppen av alt det som er kommentert tidligere.
Noen kommenterer hvem som står bak nicket Per Olsen. Til dem kan jeg si et det er meg selv (ja jeg heter faktisk det), og jeg bor i Bergen. Nærmere presisering føler jeg ikke er nødvendig.
Og ja, jeg kjenner faktisk en del bransjeaktører. Og nei, jeg er ikke uhildet. På samme måte som Fidelity bedyrer sin uavhengighet, så bedyrer jeg min.
Jeg kan legge til at jeg var selv involvert i bransjen for 10-15 år siden, og erfarte et par virkelig bedritne forsøk fra et daværende fagblad (dette er avgått ved døden og har ingen relasjon overhodet til Fidelity). Jeg har derfor grunner til å anta at slike forhold som er antydet kan forekomme.
Til slutt vil jeg kommentere påstanden om at Fidelity ikke kjenner annonsør fra nummer til nr. Når en aktør befinner seg på siste (hel)side i nummer etter nummer, så antar jeg det ligger en rammeavtale i bunn. Noe annet virker ikke troverdig

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Lyngen skrev:
Karma skrev:
Det kommer helt an på hvordan man tar krittikk det. Man kan komme styrket ut av det også.
Vanligvis spriker kritikken fra dette forum mot Fidelity i alle retninger. Om man skal forholde seg aktiv til slik kritikk, blir man vel mer frustrert enn styrket?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
baluba skrev:
Og hvordan står det til med britisk hifi-presse på dette området? Eg berre spyr? En gang i tiden leste jeg britiske blader fordi jeg ønsket å lese om esoterisk britisk utstyr, og også for å være oppdatert på alt det britiske jeg kunne hatt råd til hvis det ble importert til Norge. Min erfaring er at britisk presse er like fokusert på britisk utstyr som Fidelity er fokusert på norsk utstyr.

Det samme gjelder sikkert i stor grad andre blader fra andre nasjoner.
Det er forskjell på dette og såkalt "advertorials" som det heter på utenlandsk. Dette er noe Norsk Hi-Fi presse har drevet med siden 90-tallet noe som har gjort at jeg aldri har ansett dem som seriøse, selv om jeg synes Fidelity har vært på riktig vei. Synd egentlig...
Å nei, da. Jeg skriver ikke om annonse in mente (den "norske" terminologien), men utvalg av produkter som testes og omtales på vanlig redaksjonell, "upartisk" spalteplass. I et annet innlegg hevdes det at de forholder seg til produktene som er å få kjøpt i britiske butikker. Med all respekt å melde er siste utsagn tøys. De har akkurat samme produktene på det britiske som det norske markedet. De britiske merkene er dårligere representert på det norske markedet, men stort sett er også de representert. Britene favoriserer britisk utstyr, det er hevet over enhver tvil. Om de får de beste omtalene er kanskje ikke like riktig, men vektingen er i alle fall britisk.

Hva er forresten objektiv forumadminstrering? En admin forholder seg til oppdragsgivers behov, ikke journalistiske anfektelser. Når vi alle er frivillige medlemmer i et forum som driftes (og finansieres) av en bransjeaktør (finansiering er mer enn annonsesalg) så kan vi ikke forlange at admin skal være 100% objektiv. HFS er ikke et journalistisk produkt, det er et forum.

M

musicus

Gjest
Karma skrev:
:), ....det er vel en grunn til at han ikke er aktiv lengre, vil jeg tro, skjönner ham egentlig godt jeg....

mvh

U

utgatt60135

Gjest
Per_Olsen skrev:
awe skrev:

Jeg er grunnleggende uenig i disse påstandene og konklusjonen:
De svar jeg har fått fra redaksjonsmedlemmene er utelukkende blank avvising av alle forhold knyttet til favorisering av EC/DP. Jeg er møtt med påstander om drittkasting, drittprat og feberfantasier. Jeg har forsøkt å forholde meg til svarene og imøtegå eventuelle saklige argumenter som avkrefter min påstand. Jeg kan ikke se å ha fått noe slikt svar. Jeg synes ikke det er betryggende.
Støtter deg her.

Jeg har lenge hatt et inntrykkk av at Fidelity bevisst støtter opp under norske produsenter og det er naivt å tro at det ikke kommer frem i teksten og ikke bare valg av produkter til test. Nei, det kan ikke bevises.

Impulse svarer at det ikke stemmer, men jeg må få lov til å ikke tro 100% på det. Det kan være mange gråsoner uten at det er noe "ulovlig".

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.339
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vel, jeg syntes bladet er bra, jeg. Anbefales.

Dessuten var jeg i USA en tur senhøstes, plukket opp The Absolute Sound i en aviskiosk, og var direkte stolt over oppslaget om EC. Og det uten noen tilknytning til hverken EC eller noen andre bransjeaktører, og til tross for at jeg etter hvert har byttet ut flere av EC-komponentene jeg selv engang hadde med andre merker. Da EC fikk Tandberg-prisen for en tid tilbake startet jeg selv en tråd her på sentralen om det. Det er faktisk en imponerende prestasjon å produsere konsumentelektronikk i Norge for salg i Kina og samtidig tjene penger på det. Det alene hadde kvalifisert til en god del omtale i Fidelity, synes nå jeg.

At tingene også låter helt utmerket gjør dette til et ikke-problem. For meg er EC-produkter som EMC-1UP, EC 4.7 og 4.8, AW180M, og ikke minst Nemo fortsatt referansene, dvs de faste og velkjente holdepunktene som alt annet utstyr i samme kategori må sammenlignes med, enten sammenligningen faller ut i den enes eller andres favør. Jeg ser virkelig ikke noe galt i at Fidelity også benytter EC og DP som referanse. Tvert i mot, det gjør det lettere for meg (og formodentlig for mange andre norske lesere) å forstå omtalen av andre produkter når disse sammenlignes med en kjent referanse hvor både de sterke og svake sidene er godt kjent fra før.

R.E.S. nevner behovet for et bredere utvalg referanseutstyr for å nå svenske og danske lesere. Det tror jeg er et bra poeng, nettopp for å kunne sammenligne med ting som er kjente referanser for leserne.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg skal så absolutt ikke kaste meg inn i den pågående diskusjonen, men synes r.e.s.' forslag om mer bransjestoff er veldig bra. og litt i tråd med det jeg nevnte for en stund tilbake: en klarere seksjonering av magasinet.

ved å låse 3-4 sider til "nyheter", så kan man bruke denne plassen til f.eks. å gi elcomp skuldreklapp for god omtale i tas, skrive om "veien videre for fidelity" , fortelle om nye agenturer og agenturer som har falt bort, kort presentasjon av nye produkter, trender, ha kalender over messe og events, osv. (dette er bare eksempler på stoff, fidelity kan sikkert bedre enn meg).

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Stiller meg bak dette Gago.
Noen utenlandske blader har sine Industry update og Hifi & Musik har noen sider med nyheter. Korte og greie oppdateringer om hva som skjer i bransjen. Fidelity kunne med fordel ha en variant på dette.

Mvh
RBN

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.829
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Tror jeg forstår deg bedre nå, Per Olsen fra Bergen. Du svarer selv på de spørsmålene du stiller. Godt, så vet vi det. Har du svarene allerede, trenger ingen å svare. Lyngen velger å rette oppmerksomheten mot imaginære gråsoner. Uten belegg for påstandene dine, Lyngen, vil de forbli imaginære. Er ikke det et stusselig syssel?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gago skrev:
jeg skal så absolutt ikke kaste meg inn i den pågående diskusjonen, men synes r.e.s.' forslag om mer bransjestoff er veldig bra. og litt i tråd med det jeg nevnte for en stund tilbake: en klarere seksjonering av magasinet.

ved å låse 3-4 sider til "nyheter", så kan man bruke denne plassen til f.eks. å gi elcomp skuldreklapp for god omtale i tas, skrive om "veien videre for fidelity" , fortelle om nye argenturer og argenturer som har falt bort, kort presentasjon av nye produkter, trender, ha kalender over messe og events, osv. (dette er bare eksempler på stoff, fidelity kan sikkert bedre enn meg).
Kanskje de burde ta en titt på Fotografi når det gjelder seksjonering. Ikke for å vekte det likt, men for å kanskje lære noe av hovedtrekkene. De har jo omtrent 40 år på baken, noe som er "et par år" lenger enn Fidelity.

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
awe skrev:
Tror jeg forstår deg bedre nå, Per Olsen fra Bergen. Du svarer selv på de spørsmålene du stiller. Godt, så vet vi det. Har du svarene allerede, trenger ingen å svare.
Dette må du utdype for meg er du snill.
Det henger flere ubesvarte spørsmål i luften her.
Videre registrerer jeg at ingen (foruten meg) så langt har kommentert listen over omtaler/tester som er postet av annet medlem her på forumet.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.945
Torget vurderinger
1
Per_Olsen skrev:
De svar jeg har fått fra redaksjonsmedlemmene er utelukkende blank avvising av alle forhold knyttet til favorisering av EC/DP.
Husk nå at redaktøren er venner med disse gutta. I alle fall satt han hjemme i stua til DP sjefen og testet Mark Levinson (som selvfølgelig suger i sammenligning).....

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.162
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Per_Olsen skrev:
awe skrev:
Tror jeg forstår deg bedre nå, Per Olsen fra Bergen. Du svarer selv på de spørsmålene du stiller. Godt, så vet vi det. Har du svarene allerede, trenger ingen å svare.
Videre registrerer jeg at ingen (foruten meg) så langt har kommentert listen over omtaler/tester som er postet av annet medlem her på forumet.

For å gjøre det litt enklere for deg, kan vi dele påstandene dine i to:

1) Fidelity favoriserer DP og EC.....

2) For å få økte annonseinntekter, utstyr til utprøving, etc.

Til 1) : La meg nå se....Norsk hifiblad, norske hifientusiaster i redaksjonen, god tilgang til prøveutstyr. Selvsagt!
Til 2) : Her kommer insinuasjonene inn. Annet enn å svare "Dette gjør vi ikke!" kan ikke Fidelity gjøre. Når Per Olsen da svarer "Dette tror jeg ikke på. Bevis det!", begynner X-Files delen.

Per Olsen ønsker selv å definere hva slags dokumentasjon som er god nok for å godta Fidelitys påstand. Hallo ???

Det blir som om jeg skulle skrive: "Hei, Per Olsen, jeg tror at du er en uhederklig person som har underslått penger hos din arbeidsgiver, og jeg krever bevis for at du ikke har gjort det!".
Så kunne vi jo hatt det moro med å se hvordan Per Olsen ville reagert på det.
mvh

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
tkr skrev:
Per_Olsen skrev:
awe skrev:

For å gjøre det litt enklere for deg, kan vi dele påstandene dine i to:

1) Fidelity favoriserer DP og EC.....

2) For å få økte annonseinntekter, utstyr til utprøving, etc.

Til 1) : La meg nå se....Norsk hifiblad, norske hifientusiaster i redaksjonen, god tilgang til prøveutstyr. Selvsagt!
Til 2) : Her kommer insinuasjonene inn. Annet enn å svare "Dette gjør vi ikke!" kan ikke Fidelity gjøre. Når Per Olsen da svarer "Dette tror jeg ikke på. Bevis det!", begynner X-Files delen.

Per Olsen ønsker selv å definere hva slags dokumentasjon som er god nok for å godta Fidelitys påstand. Hallo ???

Det blir som om jeg skulle skrive: "Hei, Per Olsen, jeg tror at du er en uhederklig person som har underslått penger hos din arbeidsgiver, og jeg krever bevis for at du ikke har gjort det!".
Så kunne vi jo hatt det moro med å se hvordan Per Olsen ville reagert på det.
mvh
Jeg må få korrigere:
Påstanden (etter hypotesen om du vil) er følgende:
Driver Fidelity og favoriserer EC/DP over andre tilsvarende produkter?
Dersom ja:
- Fører man da leserne bak lyset?
- Har dette sammenheng med annonsering?

Altså:
Dersom man kan mene at det foreligger en viss form for favorisering (årsak underordnet), har man da oppfylt lesernes behov for best mulig objektiv informasjon? (poenget er uthevet i mitt tidligere innlegg)

Mitt innlegg må ikke nødvendigvis leses som om jeg påstår korrupsjonslignede tilstander. At det utelukkende er slik det oppfattes av enkelte, mener jeg er litt påfallende.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.162
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Påfallende i.f.t. hva? " Ikke nødvendigvis" skriver du. Jeg leser det som: "Dette kan jeg ikke utelukke".

Og deretter undrer du deg enda en gang over svarene fra Fidelity...

mvh

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
tkr skrev:
Påfallende i.f.t. hva? " Ikke nødvendigvis" skriver du. Jeg leser det som: "Dette kan jeg ikke utelukke".

mvh
Jeg undrer meg kanskje mest over tonen i enkelte av svarene fra "Fidelity".
Mitt innlegg inneholdt en påstand, med to forskjellige underspørsmål.
Det er jo opp til "Fidelity" å velge hva og hvordan de ønsker å svare/kommentere, både i innhold og form.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.541
Torget vurderinger
4
Gents,

Jeg ser dere plasker rundt i andedammen i dag,
- husk bare at det har lett for å skvulpe over når litt for mange store gutter skal lufte fjøra i den samme lille plaskedammen. Her er små forhold vet dere.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.162
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Per_Olsen skrev:
tkr skrev:

mvh
Jeg undrer meg kanskje mest over tonen i enkelte av svarene fra "Fidelity".
Mitt innlegg inneholdt en påstand, med to forskjellige underspørsmål.
Det er jo opp til "Fidelity" å velge hva og hvordan de ønsker å svare/kommentere, både i innhold og form.
Sorry, måtte lete litt:

Det blir derfor uforståelig for meg at man til stadighet skal sammenligne testobjekter med EC/DP. Ville det ikke vært mer naturlig at man benytter andre produkter som har kommet ut med bedre resultater til sammenligning? Disse relasjonshenvisningene står ikke i forhold til det brede utvalg av gode ”referanseprodukter” og det må være mulig å stille spørsmålstegn ved at dette vedvarer år etter år. Jeg kan nevne at ved en rekke forsterker tester den siste tiden, har det sneket seg inn opplysninger om at DP kommer med en ny type (prototype er lytte til) og at denne er ventelig god. Hva er meldingen til leseren her..? Er dette relevant for den aktuelle testen..?
At spørsmålet stilles mener jeg er helt på sin plass. Med utgangspunkt i hvilke annonsemengder denne produsenten gjør ikke spørsmålet mindre relevant.
Mine uthevelser.

Jeg kan gjerne anklage Fidelity for å opptre uærlig mht kobling annonser-omtale, men det endrer vel ikke på det forholdet jeg påpeker?

Men for å snu litt på det; kan du avvise noe av det jeg skriver som feil?
De to siste sitatene står vel godt på egne bein uten uthevelser fra min side.

Med den vinklingen du her viser, er det kanskje ikke så rart at du har litt problemer med å få annet sure tilbakemeldinger fra Impulse og Håkon Rognlien.

IMO har du ett godt poeng:

Kan man da hevde at leserne har fått best mulig rådgivning basert på mest mulig nøytralt grunnlag?
Mitt svar er: Har Fidelity noen formålsparagraf som sier at de skal gjøre akkurat det?
mvh

C

cruiser

Gjest
Litt morsomt å se på nøkkeltallene til Forlaget Fidelity AS oppi alle disse teoriene.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.277
Torget vurderinger
2
mutz skrev:
Det mest graverende i denne tråden er Høvdingens insentiv i denne tråden. Som bransjeaktør og administrator viser han mangel på god forumetikette med sin deltakelse. Og man kan stille spørsmål ved om det er objektiv administrering av forumet.
Jeg mottok klager på innlegget til Per_Olsen, og det var det jeg svarte på med mitt innlegg, men det kom kanskje ikke så tydelig frem. Det er jo på det rene at Fidelity har skrevet veldig mye om EC/DP (jfr. Bambadoo's liste), og det må være tillatt for en abbonent å stille spørsmålstegn ved dette (selv om han kanskje burde formulert seg litt annerledes). Jeg håndterte kun henvendelser fra brukerne, og jeg kom kun med min tanke om hvordan "problemet" kunne løses. Jeg synes reaksjonene mot Per_Olsen var nokså kraftige, men det ligger kanskje mer bakom enn jeg har fått med meg. Jeg så iallafall ingen grunn til å "sensurere" Per_Olsen der og da, og hvis noen ønsker å vri dette til at jeg har en agenda som bransjeaktør så er det ihvertfall ikke noe i veien med fantasien.

For ordens skyld så har jeg ingen personlige motforestillinger mot Fidelity og deres skriverier om EC/DP.

Forøvrig så ser jeg nå at denne debatten om Fidelity og EC/DP er i ferd med å skli ut, og nå er det kanskje på tide å diskutere noe annet.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Høvdingen skrev:
Forøvrig så ser jeg nå at denne debatten om Fidelity og EC/DP er i ferd med å skli ut, og nå er det kanskje på tide å diskutere noe annet.
Så enig, så enig! Her har enkelte havna lang ut på viddene i forhold til tema, nemlig siste nr. av "Fidelity"...som for øvrig flere av oss har meint er veldig bra.

Jeg synes vi skal legge denne annonsør / skribent-debatten, med små innstikk av korrupsjon osv. heilt død. Det er ikke bare usaklig, det er direkte frekt å insinuere denslags. Hvis man ikke storer på habiliteten til "Fidelity"-redaksjonen, kan man bare avstå fra å kjøpe og lese magasinet. Jeg har forståelse for at magasinet må ha andre inntekter enn abbonenter og løssalg for å eksistere, og jeg stoler på at både redaktør og medarbeidere i "Fidelity", faktisk klarer å skille snørr og bart!

Ha en fortreffelig OL-kveld!

mvh. VilhelmW

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg synes faktisk det er helt greit å foretrekke norske leverandører fremfor utenlandske ::)
På samme måte foretrekker jeg lokale leverandører fremfor leverandører fra andre steder i landet.
I begge tilfeller selvfølgelig under forutsetning av at jeg finner leverandørenes produkter og tjenester noenlunde likeverdige og prisforskjellen ikke er umåtelig stor ( alt har selvfølgelig sin pris ).

I eget hodet forsvarer jeg dette med at jeg ønsker å forsvare både norske og lokale arbeidsplasser.
Og egentlig er dette noe jeg er STOLT av og ser ikke noen som helst grunn for å stikke det under en stol eller skjemmes av landet eller stedet jeg kommer fra.
Dette er på generell basis, men jeg kan ikke se at det skal være noe annerledes når det gjelder hifi............ :-\

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.945
Torget vurderinger
1
Jens skrev:
Jeg synes faktisk det er helt greit å foretrekke norske leverandører fremfor utenlandske ::)
På samme måte foretrekker jeg lokale leverandører fremfor leverandører fra andre steder i landet.
I begge tilfeller selvfølgelig under forutsetning av at jeg finner leverandørenes produkter og tjenester noenlunde likeverdige og prisforskjellen ikke er umåtelig stor ( alt har selvfølgelig sin pris ).
Jeg kjøpte EC i 1986 og byggekvaliteten var så dårlig at det er et under at utstyret ble nemko godkjent! Jeg kjente flere med EC dengang og samtlige var plaget; Jeg var faktisk minst plaget av alle.
Deretter har jeg kjøpt produkter med bevisst pedigree og utsøkt håndverkskvalitet.
Når det er sagt, er det ikke nødvendigvis noe i veien med dagens EC produkter, men å kjøpe norsk fordi det er norsk gjør ikke jeg....

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Et forsøk på forenkling .. ikke bare ang. Fidelity men "magazin" bransjen generelt:

Det vil alltid være mer gøy for en "normal" nordmann å skrive positivt om Norsk utstyr.. Hvis han KAN (og samtidig slippe unna med det).. . MAO Det er ikke dermed sagt at en normalt vettug nordmann LYVER til sitt lille publikum for å fremheve norske produkter (Til DET er markedet for lite til å kunne slippe unna med) .. Som tidligere nevnt i tråden så er magasiner i England og USA (og tyskland og frankrike, og HELT sikkert Japan også, selv om min "japansk" er relativt ... svak (for å si det mildt..)) også like "positive" til egne merker... Husker hvor ufattelig irritert jeg var for 25 år sia når jeg leste alle testene i de engelske og amerikanske bladene og drømte om å kunne kjøpe alle de rare merkene som fikk kjempekritikker der.. veldig mange eksisterte ikke her, og det var latterlig sjelden noe nordisk (om ikke norsk) var testet der..

Forventer dere virkelig artikler dere kan stole BLINDT på ?? Er HiFi magasiner deres bibel? Hvilke aviser leser dere hvis dere er vant til journalister dere kan stole blindt på ???

Jeg personlig tror disse folka har en viss peiling på hva de snakker om.. Men så bruker jeg min egen erfaring og mine egne tanker og idèer til å "filtrere" testernes erfaringer om produktene... da det ville være idiotisk å tro at DE hadde fasiten..

Er det ikke slik det skal være ? :) skål for en ny abonnent hos fidelity (meg) .. og det er IKKE fordi de bare sier det jeg vil de skal si, for hva ville da poenget være med å kjøpe bladet ?

Mvh: PerS

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Nistad nevner Bob Dylan flere ganger. Myrvold anmelder Jackie Leven. :)

Håkon Rognlien har en fin omtale av McIntosh, men hvorfor er da navnet konsekvent stavet Mc Intosh. :-[ Er Paul Mc Cartney bassist i The Beatles?

U

utgatt60135

Gjest
awe skrev:
Uten belegg for påstandene dine, Lyngen, vil de forbli imaginære. Er ikke det et stusselig syssel?
Det er ytterst lite viktig for mitt liv awe, så det går så bra så ;). Mitt inntrykk er slik, så får andre tenke som de vil. Selv synes jeg det er hyggelig å handle produkter av andre uavhengig av nasjonalitet. Norske utviklere er ikke mer verd enn andre. Og jeg hadde likt best om Fidelity har samme filosofi. Men bevares, de må jo tenke på inntektene sine også.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jens; jeg kjøper ikke norsk fordi det er norsk - SÅ proteksjonistisk har jeg faktisk ikke blitt.. Hvis jeg kjøper norsk, er det fordi det er ok produkter, som klart konkurrerer med de andre på alle parametre, også sørvis - et punkt jeg tror mange glemmer. Det er ikke et uvesentlig punkt m.t.p. reparasjon, fabrikkoverhalinger osv. EC leverer meget gode produkter i dag, og jeg ser ikke bort fra at det blir noe derfra ved neste korsvei. Eller Bladelius. Men jeg er foreløpig stor tilhenger av ting som bygges i nabolandet i sør, og foreløpig ihuga Densenist.. Og det var da ikke SÅ mye norsk å se i komponentlista di..?? :eek:

Til det Pstraums skriver; Nei, hifi-magasiner er definitivt ikke bibler, og jeg stoler definitivt ikke blindt på noen av disse. Jeg leser hifi-magasiner for å vite noe om hva som finnes der ute, hva som kan være bra osv. Nettopp derfor synes jeg at bygge- og komponentkvalitet er lite påaktet i svært mange hifi-magasin. Jeg har ikke mulighet til å få lytte til noen av de tingene som jeg synes virker interessante, så da kan det være greit å få en forhånsdomtale over hva som kan være bra heime hos meg. Jeg leser musikkomtaler for å sjekke hva andre har lyttet til, hva som er lydmessig bra osv. Jeg er heilt enig i det du skriver om å stole på egne ører - til syvende og sist, må man lytte sjøl.

Men dette finner man igjen overalt. Hvorfor leser vi bilblad? Mc-blad? Fotoblad, ja t.o.m. et og anna Bonytt, Dine Penger ( sjøl om jeg ikke har noen!!) og sånne ting, blir konsumert. Hvorfor? Jo, for å følge med, for å få innspill, nye ideer og nye tanker. Stereophile og HiFi News er veldig bra, etter min oppfatning - men det er Fidelity som pløyes fra perm til perm...gjentatte ganger.

Mvh. VilhelmW

Topp Bunn