For meg er det tjukkeste tåka her nå. Godt da at radaren leder meg i retning av platespillleren. Skribenter i Fidelity har visst for få Linn LP12-spillere for hånden om dagen, siden de har tid til slikt ordkløyveri som det her?
Jeg registrere at tonen hardner til. At du oppfatter mine spørsmålsstillinger som "drittprat" og drittkasting" får stå for din egen reging. Jeg kan gjerne anklage Fidelity for å opptre uærlig mht kobling annonser-omtale, men det endrer vel ikke på det forholdet jeg påpeker? Hva jeg alene måtte mene har vel ikke særlig betydning hverken for redaksjonen eller andre. Jeg stiller spørsmålstegn, og i dette ligger det implisitt at en slik kobling kan være tilfelle. Men det kan også skyldes andre mer "uskyldige" forhold.impulse skrev:Her synes jeg du feiger ut, Per Olsen. I det første innlegget ditt var du ganske klar på at det ble snakket om her og der at det var en koblinger mellom test og annonsering, det mener jeg er en så grov beskyldning at det blir både feigt og lettvent å komme trekkende med at "det var en provokasjon og satt på spissen". Jeg har forøvrig ingen problemer med å skille mellom provokasjoner og regulær drittkasting. Det er netopp derfor jeg reagerer. At forsterkere vi har innom til test blir sammenlignet med DP, har sin innlysende forklaring. Det står et DP effekttrinn i redaktørens referanseanlegg, noe som ikke akkurat er noen hemmelighet. Det betyr ikke det samme som at det ikke finnes bedre effekttrinn, men at kvaliteten er meget god, passer i helheten og er så kjent for oss at det gjør det lett å skille ut de lydmessige fingeravtrykkene andre produkter bidrar med. Det er derfor det kalles "referanse". Igjen reiser du koblingsspørsmålet, med å sammenligne oppmerksomhet med annonsemengde. DU trekker åpenbart bladets integritet i tvil, men dekker deg bak rundere formuleringer som "kan fort sette bladets integritet i tvil." Det får meg til å undres, både mht dine motiver og hvilket ærend du er ute i. Om det er "konstruktiv kritikk" som er målet ditt, er det jo fint, men formen og innholdet kommuniserer noe annet, spør du meg.
Dette er et provoserende innlegg for enkelte, men uansett hvem som skjuler seg bak Per_Olsen så må en kanskje spørre seg om han tar feil eller om han har et poeng?Per_Olsen skrev:Jeg har lest innlegget til KV om Electrocompaniet med stor begeistring;
Dette er hva alle Fidelity`s lesere trenger, ikke sant? I tillegg til pris utdelingene til EC for det beste forsterkeriet som finnes, en klar mangel av anmeldelser og sammenligninger av direkte konkurrerende forsterker produkter til EC, trenger vi jo mange flere sider i bladet, hvor vi kan gledelig lese at EC har tatt over hele high-end forsterker verden i utlandet, i tillegg til lille Norge. Nå kan vi også se frem til nye tester av disse (samme) produktene til EC. Heia EC!
Provoserende? Satt på spissen? Ja kanskje. Poenget er at det finnes drøssevis med eksempler på produktporteføljer på det norske markedet, som trekkes frem som de beste produkter i internasjonal HiFi- presse. Hører vi noe om dem når det skjer ..? Vi skal til stadighet gjøres oppmerksom på EC/DP fortreffelighet og dermed sitte igjen med det inntrykk at disse er noe av det beste man kan kjøpe for penger. Denne favoriseringen er ganske unikt innenfor HiFi-pressen, hvor de fleste seriøse blader har et mye mer åpent sinn og er langt mer nyanserte enn Fidelity.
Er innlegget fra KV er et uttrykk for et behov for internasjonal anerkjennelse for egne testresultat, eller kan det ligge andre motiver bak?
- Skal vi etter siste produktopplysing anta et EC er det beste HiFi/high-end kjøp?
(Fidelity er full av eksempler på anbefalinger av EC og DP i svarbrev til lesere og i tester hvor EC og DP blir trukket frem som gode matcher til det ene etter det andre produktet).
- Eller kan vi anta at testobjekter fra omtalte blad (TAS) som har mottatt samme (eller bedre) anmeldelser kan være like gode (eller bedre) kjøp?
Dersom sistnevnte er tilfellet, kan man da hevde at leserne har fått best mulig rådgivning basert på mest mulig nøytralt grunnlag?
Som leser stiller jeg meg disse spørsmålene (på nytt) etter årevis med Fidelity`s henvisninger til dette produktet (inkl DP som ligger innunder samme paraply).
Jeg tror du overdriver veldig nå, Impulse. Når du våkner håper jeg du kan svare konstruktivt i stedet og spørre deg selv om ikke han kan ha et poeng.impulse skrev:Det får meg til å undres, både mht dine motiver og hvilket ærend du er ute i. Om det er "konstruktiv kritikk" som er målet ditt, er det jo fint, men formen og innholdet kommuniserer noe annet, spør du meg.
Det er forskjell på dette og såkalt "advertorials" som det heter på utenlandsk. Dette er noe Norsk Hi-Fi presse har drevet med siden 90-tallet noe som har gjort at jeg aldri har ansett dem som seriøse, selv om jeg synes Fidelity har vært på riktig vei. Synd egentlig...baluba skrev:Og hvordan står det til med britisk hifi-presse på dette området? Eg berre spyr? En gang i tiden leste jeg britiske blader fordi jeg ønsket å lese om esoterisk britisk utstyr, og også for å være oppdatert på alt det britiske jeg kunne hatt råd til hvis det ble importert til Norge. Min erfaring er at britisk presse er like fokusert på britisk utstyr som Fidelity er fokusert på norsk utstyr.
Det samme gjelder sikkert i stor grad andre blader fra andre nasjoner.
Kjenner ikke produktene og vil derfor ikke ta stilling til det. Jeg har sett at de har dukket opp et par steder, men de merkene er ikke av interesse for meg og derfor leser jeg heller ikke om dem. Nå synes jeg at tråden skal komme inn på det sporet vi har lagt opp til og at noen i Fidelity kan kommentere redaksjonell linje og valg av stoff.Imperial skrev:Nå om dagen, er EC og Hegel noe av de mest testede norske produkter i internajonal media....
flere tester pr mnd bare de siste par mnd...
Jeg stiller spørsmålet jeg JP, er det ufortjent?
mvh
tydelig at disse merkene er av såpass interesse for deg at du har fått med deg omtaler i Fidelity. Det har gått meg hus forbiJP skrev:Kjenner ikke produktene og vil derfor ikke ta stilling til det. Jeg har sett at de har dukket opp et par steder, men de merkene er ikke av interesse for meg og derfor leser jeg heller ikke om dem. Nå synes jeg at tråden skal komme inn på det sporet vi har lagt opp til og at noen i Fidelity kan kommentere redaksjonell linje og valg av stoff.Imperial skrev:Nå om dagen, er EC og Hegel noe av de mest testede norske produkter i internajonal media....
flere tester pr mnd bare de siste par mnd...
Jeg stiller spørsmålet jeg JP, er det ufortjent?
mvh
Om EC og Hegel testes i utlandet har ingen interesse i denne sammenheng.
Mvh
JP
Joda men jeg påpeker bare at der foreksempel du er superopptatt av EC og "ser" det hele tiden i bladet er andre som meg fullstendig likegyldig til EC og "ser" det ikke. Dette er så langt udokumentert svada. Du har ingen statistikk å vise frem så vi kan like gjerne diskutere på denne måten.JP skrev:Hvis man åpner Fidelity er man nødt til å se noe fra EC etc, hver gang. Men, nå diskuterer vi vel ikke hva jeg og andre leser, men en redaksjonell linje og de valg som gjøres.
Superopptatt av EC? Skivebom, jeg tenker på redaksjonelt innhold/ valg som gjøres. Så langt har ingen fra Fidelity kommentert noe av dette på en skikkelig måte, håper at de kan gjøre det.65finger skrev:Joda men jeg påpeker bare at der foreksempel du er superopptatt av EC og "ser" det hele tiden i bladet er andre som meg fullstendig likegyldig til EC og "ser" det ikke. Dette er så langt udokumentert svada. Du har ingen statistikk å vise frem så vi kan like gjerne diskutere på denne måten.JP skrev:Hvis man åpner Fidelity er man nødt til å se noe fra EC etc, hver gang. Men, nå diskuterer vi vel ikke hva jeg og andre leser, men en redaksjonell linje og de valg som gjøres.
Det sentrale er vel at de omtaler de merkene butikkene i hjemlandet selger.baluba skrev:Og hvordan står det til med britisk hifi-presse på dette området? Eg berre spyr? En gang i tiden leste jeg britiske blader fordi jeg ønsket å lese om esoterisk britisk utstyr, og også for å være oppdatert på alt det britiske jeg kunne hatt råd til hvis det ble importert til Norge. Min erfaring er at britisk presse er like fokusert på britisk utstyr som Fidelity er fokusert på norsk utstyr.
Det samme gjelder sikkert i stor grad andre blader fra andre nasjoner.
Du skal få en enkelt, kort kommentar, JP.JP skrev:Superopptatt av EC? Skivebom, jeg tenker på redaksjonelt innhold/ valg som gjøres. Så langt har ingen fra Fidelity kommentert noe av dette på en skikkelig måte, håper at de kan gjøre det.65finger skrev:Joda men jeg påpeker bare at der foreksempel du er superopptatt av EC og "ser" det hele tiden i bladet er andre som meg fullstendig likegyldig til EC og "ser" det ikke. Dette er så langt udokumentert svada. Du har ingen statistikk å vise frem så vi kan like gjerne diskutere på denne måten.JP skrev:Hvis man åpner Fidelity er man nødt til å se noe fra EC etc, hver gang. Men, nå diskuterer vi vel ikke hva jeg og andre leser, men en redaksjonell linje og de valg som gjøres.
Støttes!mutz skrev:Det mest graverende i denne tråden er Høvdingens insentiv i denne tråden. Som bransjeaktør og administrator viser han mangel på god forumetikette med sin deltakelse. Og man kan stille spørsmål ved om det er objektiv administrering av forumet.
Tiltredes.mutz skrev:Resten av de småparanoide teoriene er som forventet på et slikt forum.
Hvis holdningen er at bladets lesere og kunder har feberfantasier fordi man stiller noen spørsmål og ber om svar er dere helt ute og kjører. Men for all del, la oss holde kjeft og jatte med. Eller, bli fullstendig likegyldige.Haakon_Rognlien skrev:Du skal få en enkelt, kort kommentar, JP.JP skrev:Superopptatt av EC? Skivebom, jeg tenker på redaksjonelt innhold/ valg som gjøres. Så langt har ingen fra Fidelity kommentert noe av dette på en skikkelig måte, håper at de kan gjøre det.65finger skrev:Joda men jeg påpeker bare at der foreksempel du er superopptatt av EC og "ser" det hele tiden i bladet er andre som meg fullstendig likegyldig til EC og "ser" det ikke. Dette er så langt udokumentert svada. Du har ingen statistikk å vise frem så vi kan like gjerne diskutere på denne måten.JP skrev:Hvis man åpner Fidelity er man nødt til å se noe fra EC etc, hver gang. Men, nå diskuterer vi vel ikke hva jeg og andre leser, men en redaksjonell linje og de valg som gjøres.
Fidelitys stab er svært opptatt med å komme i mål med neste nummer, og har ikke tid til å kommentere en hver feberfantasi som måtte komme til å kokes i hop her på HFS, eller andre nettsteder.
En hver som gidder, kan sjekke statistikk, så vil de se hva som er sant, og hva som er usant. Å forsøke med imøtegåelse av disse evinnelige påstander som spretter opp som jordrotter, er som å spille det spillet du vet, der man hamrer ned et hode som popper opp, for så å oppdage at det bare popper opp et nytt et annet sted. Det er begrenset hvor lenge man gidder holde på.
Hadet.
Håkon Rognlien
Å fremstille lesere og kunder av Fidelity som ofre i denne debatten er bare dårlig hersketeknikk JPJP skrev:Hvis holdningen er at bladets lesere og kunder har feberfantasier fordi man stiller noen spørsmål og ber om svar er dere helt ute og kjører. Men for all del, la oss holde kjeft og jatte med. Eller, bli fullstendig likegyldige.Haakon_Rognlien skrev:Du skal få en enkelt, kort kommentar, JP.JP skrev:Superopptatt av EC? Skivebom, jeg tenker på redaksjonelt innhold/ valg som gjøres. Så langt har ingen fra Fidelity kommentert noe av dette på en skikkelig måte, håper at de kan gjøre det.65finger skrev:Joda men jeg påpeker bare at der foreksempel du er superopptatt av EC og "ser" det hele tiden i bladet er andre som meg fullstendig likegyldig til EC og "ser" det ikke. Dette er så langt udokumentert svada. Du har ingen statistikk å vise frem så vi kan like gjerne diskutere på denne måten.JP skrev:Hvis man åpner Fidelity er man nødt til å se noe fra EC etc, hver gang. Men, nå diskuterer vi vel ikke hva jeg og andre leser, men en redaksjonell linje og de valg som gjøres.
Fidelitys stab er svært opptatt med å komme i mål med neste nummer, og har ikke tid til å kommentere en hver feberfantasi som måtte komme til å kokes i hop her på HFS, eller andre nettsteder.
En hver som gidder, kan sjekke statistikk, så vil de se hva som er sant, og hva som er usant. Å forsøke med imøtegåelse av disse evinnelige påstander som spretter opp som jordrotter, er som å spille det spillet du vet, der man hamrer ned et hode som popper opp, for så å oppdage at det bare popper opp et nytt et annet sted. Det er begrenset hvor lenge man gidder holde på.
Hadet.
Håkon Rognlien
Lykke til med neste nummer.
du nevner EC i hvert innlegg i denne tråden JP! Superopptatt er nok riktig!JP skrev:Superopptatt av EC? Skivebom, jeg tenker på redaksjonelt innhold/ valg som gjøres. Så langt har ingen fra Fidelity kommentert noe av dette på en skikkelig måte, håper at de kan gjøre det.65finger skrev:Joda men jeg påpeker bare at der foreksempel du er superopptatt av EC og "ser" det hele tiden i bladet er andre som meg fullstendig likegyldig til EC og "ser" det ikke. Dette er så langt udokumentert svada. Du har ingen statistikk å vise frem så vi kan like gjerne diskutere på denne måten.JP skrev:Hvis man åpner Fidelity er man nødt til å se noe fra EC etc, hver gang. Men, nå diskuterer vi vel ikke hva jeg og andre leser, men en redaksjonell linje og de valg som gjøres.
Du mener alså at Fidelity aldri favoriserer norske produsenter?impulse skrev:Dårlig skjulte insinuasjoner og påstander om favorisering får i alle fall meg til å reagere.
Et innlegg som fortjener mer oppmerksomhet!R.E.S. skrev:Uten å ta stilling til eventuell redaksjonell slagside mot EC/DP etc. (på grunn av min tilknytning [ur=http://www.hjemmekino.no]Hjemmekino[/url] som hifi-journalist), så er henvisninger til utenlandsk medias omtale av norske aktører ikke uvanlig i andre medier.
JazzNytt hvor jeg er plateanmelder tar i hvert eneste nummer en runde på norske jazzartister som får omtale i utenlandsk media. Enten utenlandske plateanmeldelser eller konserter. Jeg har ikke registrert at det er kommet klager på dette fra personer med nåværende eller tidligere tilknytning til norske distributører for utenlandske jazzartister. I hvert fall ikke det jeg har sett på trykk. Hva som mottas av redaktøren for bladet, har jeg naturlig nok ingen oversikt over.
Om JazzNytt ville gjort det samme om de hadde kalt seg et skandinavisk jazz-magasin, slik Fidelity omtaler seg på hifi-fronten, vet jeg ikke, men da ville det trolig vært naturlig å henvise til omtaler av skandinaviske artister, ikke bare norske.
Som journalist og redaktør i mitt virkelige liv (det vil si det livet som ikke har med hifi å gjøre), så synes jeg at de fire norske hifipublikasjonene (Hjemmekino, Fidelity, audiophile.no og Lyd & Bilde) gjennomgående er mer opptatt av produkter enn av bransjen. I samtlige publikasjoner synes jeg det burde vært mer nyhetsstoff om bransjen. Hvorfor har for eksempel ingen skrevet om at finanskrisa har medført at flere hifi-butikker har blitt stengt? Hvorfor får vi aldri lese om hvilke hifi-bedrifter som gjør det best og hvilke som sliter? Hvorfor får vi ikke vite hvordan utenlandssatsingen går for norske hifiprodusenter? Hvor mye selger Hegel og Abrahamsen i utlandet? Hvor mange hifi-produsenter finnes i Norge i 2010? Hvor blir det av de nye DP-produktene, eller Abrahamsen sine high-endprodukter etc. etc. etc...
I en slik sammenheng er faktisk utenlandsk omtale av norske hifiprodukter godt stoff. For Fidelity vil jo omfanget måtte bli mye større, da de omtaler seg selv som et skandinavisk magasin, og vil måtte dekke omtaler om alt fra Audio Pro til Gryphon, Primare, Dali, Bladelius etc.
Skrevet i beste mening.
Roy
Lyngen skrev:Du mener alså at Fidelity aldri favoriserer norske produsenter?impulse skrev:Dårlig skjulte insinuasjoner og påstander om favorisering får i alle fall meg til å reagere.
Les teksten en gang til Lyngen!Lyngen skrev:Du mener alså at Fidelity aldri favoriserer norske produsenter?impulse skrev:Dårlig skjulte insinuasjoner og påstander om favorisering får i alle fall meg til å reagere.
Dette virker tvilsomt. En fordring forsvinner ikke bare fordi debitor ikke gidder å betale.65finger skrev:Jeg kan gjerne anklage Fidelity for å opptre uærlig mht kobling annonser-omtale, men det endrer vel ikke på det forholdet jeg påpeker?
Anklager du fidelity for kobling mellom annonser og omtale? jeg vil påstå at det kan være motsatt. annonsørene har jeg en mistanke kobler annonse opp mot omtale. "fidelity tester forsterkerX i nummer 19. vi legger inn en helside for å skape et godt "testklima" får vi dårlig omtale er det bare å hive fakturan" Gad vite hvor mye Fidelity har utestående hos annonsørene. En annen ting er tilgjenglighet for testobjekter. Min erfaring med norske forhandlere og importører er at de har "lageret" der varen produseres. det er vanlig praksis at kundene betaler hele eller deler av produktet på forskudd og venter noen uker får produktet blir levert. (tenker spesifikt på relativt kostbart utstyr) noe som kan innebære at det blir krevende å få testobjekter fra enkelte forhandlere/importører til test. bladet har tidsfrister å forholde seg til. Generelt er det vel ikke spesielt underlig at et norsk HIFImagasin bruker relativt sett mere spalteplass på norskproduserte produkter. Det har sannsynligvis med tilgjenglighet å gjøre og det faktum at det er norske produkter.
Det er jeg meget enig i, hadde løftet bladet betydelig. Andre innfalsvinkler og opplysende artikler, men dette er muligens mer ressurskrevende enn å droppe av en kartong hjemme hos noen for en test.Karma skrev:Et innlegg som fortjener mer oppmerksomhet!R.E.S. skrev:Uten å ta stilling til eventuell redaksjonell slagside mot EC/DP etc. (på grunn av min tilknytning [ur=http://www.hjemmekino.no]Hjemmekino[/url] som hifi-journalist), så er henvisninger til utenlandsk medias omtale av norske aktører ikke uvanlig i andre medier.
JazzNytt hvor jeg er plateanmelder tar i hvert eneste nummer en runde på norske jazzartister som får omtale i utenlandsk media. Enten utenlandske plateanmeldelser eller konserter. Jeg har ikke registrert at det er kommet klager på dette fra personer med nåværende eller tidligere tilknytning til norske distributører for utenlandske jazzartister. I hvert fall ikke det jeg har sett på trykk. Hva som mottas av redaktøren for bladet, har jeg naturlig nok ingen oversikt over.
Om JazzNytt ville gjort det samme om de hadde kalt seg et skandinavisk jazz-magasin, slik Fidelity omtaler seg på hifi-fronten, vet jeg ikke, men da ville det trolig vært naturlig å henvise til omtaler av skandinaviske artister, ikke bare norske.
Som journalist og redaktør i mitt virkelige liv (det vil si det livet som ikke har med hifi å gjøre), så synes jeg at de fire norske hifipublikasjonene (Hjemmekino, Fidelity, audiophile.no og Lyd & Bilde) gjennomgående er mer opptatt av produkter enn av bransjen. I samtlige publikasjoner synes jeg det burde vært mer nyhetsstoff om bransjen. Hvorfor har for eksempel ingen skrevet om at finanskrisa har medført at flere hifi-butikker har blitt stengt? Hvorfor får vi aldri lese om hvilke hifi-bedrifter som gjør det best og hvilke som sliter? Hvorfor får vi ikke vite hvordan utenlandssatsingen går for norske hifiprodusenter? Hvor mye selger Hegel og Abrahamsen i utlandet? Hvor mange hifi-produsenter finnes i Norge i 2010? Hvor blir det av de nye DP-produktene, eller Abrahamsen sine high-endprodukter etc. etc. etc...
I en slik sammenheng er faktisk utenlandsk omtale av norske hifiprodukter godt stoff. For Fidelity vil jo omfanget måtte bli mye større, da de omtaler seg selv som et skandinavisk magasin, og vil måtte dekke omtaler om alt fra Audio Pro til Gryphon, Primare, Dali, Bladelius etc.
Skrevet i beste mening.
Roy
Jeg har farget rødt det jeg oppfatter som et konstruktivt og meget godt forslag til stoff.
Det var ikke helt det jeg mente ...tkr skrev:Lyngen skrev:Du mener alså at Fidelity aldri favoriserer norske produsenter?impulse skrev:Dårlig skjulte insinuasjoner og påstander om favorisering får i alle fall meg til å reagere.
Selvsagt har Fidelity mer fokus på norske produsenter enn f.eks. HiFi+. Det skulle da bare mangle!
mvh