Fidelity #43

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For meg er det tjukkeste tåka her nå. Godt da at radaren leder meg i retning av platespillleren. Skribenter i Fidelity har visst for få Linn LP12-spillere for hånden om dagen, siden de har tid til slikt ordkløyveri som det her?

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.044
Sted
Det som gir østfoldingene den gode utsikten...
Torget vurderinger
1
Music it is VidarP - et godt råd :)

Kan forøvrig ikke se at det står så mye om EC i dette nummeret jeg, noen som er på krigsstien bare fordi de ser muligheten til å være anonym bak et tastatur tro?

Jaja, for øvrig kan jeg anbefale siste albumet til Sade - Soldier of love, slettes ikke verst! :)

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Bare en liten kommentar til det som enkelte skriver om å trykke slike tilsynelatende private eposter i en publikasjon uten å spørre om "tillatelse".
Undertegnede har ved to helt forskjellige anledninger opplevd å se på trykk noe som jeg også mente bare var en kommentar til to forskjellige skribenter.
Skal innrømme at dette også kom som et sjokk for meg, men i begge disse tilfellene gjaldt det en større dagsavis med daglige opplagstall som Fidelity behøver mange år for å oppnå...........
Jeg tolker det nå ihvertfall slik at journalister praktiserer at de står fritt til å sette på trykk alle slike kommentarer som man måtte få inn uten å spørre om lov.
Så kan selvfølgelig vi legfolk mene hva vi vil om en slik praksis :-\

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Her synes jeg du feiger ut, Per Olsen. I det første innlegget ditt i denne tråden var du ganske klar på at det ble snakket om her og der at det var en koblinger mellom test og annonsering. Det mener jeg er en så grov beskyldning at det blir både feigt og lettvent å komme trekkende med at "det var en provokasjon og satt på spissen". Jeg har forøvrig ingen problemer med å skille mellom provokasjoner og regulær drittkasting. Det er netopp derfor jeg reagerer. At forsterkere vi har innom til test blir sammenlignet med DP, har sin innlysende forklaring. Det står et DP effekttrinn i redaktørens referanseanlegg, noe som ikke akkurat er noen hemmelighet. Det betyr ikke det samme som at det ikke finnes bedre effekttrinn, men at kvaliteten er meget god, passer i helheten og er så kjent for oss at det gjør det lett å skille ut de lydmessige fingeravtrykkene andre produkter bidrar med. Det er derfor det kalles "referanse". Igjen reiser du koblingsspørsmålet, med å sammenligne oppmerksomhet med annonsemengde. DU trekker åpenbart bladets integritet i tvil, men dekker deg bak rundere formuleringer som "kan fort sette bladets integritet i tvil." Det får meg til å undres, både mht dine motiver og hvilket ærend du er ute i. Om det er "konstruktiv kritikk" som er målet ditt, er det jo fint, men formen og innholdet kommuniserer noe annet, spør du meg.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg skulle gjerne hatt en LP 12 i hus, Vidar. Det var jeg relativt tydelig på for noen uker siden. Men uansett om så var, hadde jeg likevel sittet og hamret på tastaturet akkurat nå, farlig nær etslags anfall av "Tastatourettes syndrom".
For meg er dette nemlig ikke ordkløveri. Det handler om å ta et grep når det dukker opp insinuasjoner og udokumenterte innlegg.
Men nå logger jeg ut. Jeg har bedre ting å gjøre. Senga venter. God natt, mine herrer.

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
impulse skrev:
Her synes jeg du feiger ut, Per Olsen. I det første innlegget ditt var du ganske klar på at det ble snakket om her og der at det var en koblinger mellom test og annonsering, det mener jeg er en så grov beskyldning at det blir både feigt og lettvent å komme trekkende med at "det var en provokasjon og satt på spissen". Jeg har forøvrig ingen problemer med å skille mellom provokasjoner og regulær drittkasting. Det er netopp derfor jeg reagerer. At forsterkere vi har innom til test blir sammenlignet med DP, har sin innlysende forklaring. Det står et DP effekttrinn i redaktørens referanseanlegg, noe som ikke akkurat er noen hemmelighet. Det betyr ikke det samme som at det ikke finnes bedre effekttrinn, men at kvaliteten er meget god, passer i helheten og er så kjent for oss at det gjør det lett å skille ut de lydmessige fingeravtrykkene andre produkter bidrar med. Det er derfor det kalles "referanse". Igjen reiser du koblingsspørsmålet, med å sammenligne oppmerksomhet med annonsemengde. DU trekker åpenbart bladets integritet i tvil, men dekker deg bak rundere formuleringer som "kan fort sette bladets integritet i tvil." Det får meg til å undres, både mht dine motiver og hvilket ærend du er ute i. Om det er "konstruktiv kritikk" som er målet ditt, er det jo fint, men formen og innholdet kommuniserer noe annet, spør du meg.
Jeg registrere at tonen hardner til. At du oppfatter mine spørsmålsstillinger som "drittprat" og drittkasting" får stå for din egen reging. Jeg kan gjerne anklage Fidelity for å opptre uærlig mht kobling annonser-omtale, men det endrer vel ikke på det forholdet jeg påpeker? Hva jeg alene måtte mene har vel ikke særlig betydning hverken for redaksjonen eller andre. Jeg stiller spørsmålstegn, og i dette ligger det implisitt at en slik kobling kan være tilfelle. Men det kan også skyldes andre mer "uskyldige" forhold.
Jeg kan ikke forstå at det ikke skulle være i redaksjonens interesse å være bevisst på dette, og eventuelt endre kurs/rydde opp om de mener det ligger noe i det. At det kan stilles spørsmålstegn er kanskje er varsku i seg selv?

Jeg har allerede gitt eksempler til deg, men kan gi flere:
F.eks Fidelity #39

Forsterekere testet-

Mcintosh INTEGRERT til Kr.65000-
Wavac fortrinn Kr.189 000-
Klasse D Rowland INTEGRERT til Kr.100 000- Ayon rør integrert Kr.29 900- Lyngdorf Integrert Kr.25 000 ogg oppover

konkurrenter til EC og DP?

Side 52- KV-

" Mens EC Nemo monoklokker var våre _*favoritter*_ både i forhold til B&W801D og Respons GD, vippet balansen ved overgang til Coltrane til fordel for den i forhold fysisk mye mindre streoforsterkeren DP DPA-1. begge er norske, begge er glimrende og begge selges og produseres av EC etter at DP ble kjøpt opp for noe måneder siden..."

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.277
Torget vurderinger
2
Per_Olsen skrev:
Jeg har lest innlegget til KV om Electrocompaniet med stor begeistring;
Dette er hva alle Fidelity`s lesere trenger, ikke sant? I tillegg til pris utdelingene til EC for det beste forsterkeriet som finnes, en klar mangel av anmeldelser og sammenligninger av direkte konkurrerende forsterker produkter til EC, trenger vi jo mange flere sider i bladet, hvor vi kan gledelig lese at EC har tatt over hele high-end forsterker verden i utlandet, i tillegg til lille Norge. Nå kan vi også se frem til nye tester av disse (samme) produktene til EC. Heia EC!

Provoserende? Satt på spissen? Ja kanskje. Poenget er at det finnes drøssevis med eksempler på produktporteføljer på det norske markedet, som trekkes frem som de beste produkter i internasjonal HiFi- presse. Hører vi noe om dem når det skjer…..? Vi skal til stadighet gjøres oppmerksom på EC/DP fortreffelighet og dermed sitte igjen med det inntrykk at disse er noe av det beste man kan kjøpe for penger. Denne favoriseringen er ganske unikt innenfor HiFi-pressen, hvor de fleste seriøse blader har et mye mer åpent sinn og er langt mer nyanserte enn Fidelity.

Er innlegget fra KV er et uttrykk for et behov for internasjonal anerkjennelse for egne testresultat, eller kan det ligge andre motiver bak?

- Skal vi etter siste ”produktopplysing” anta et EC er det beste HiFi/high-end kjøp?
(Fidelity er full av eksempler på anbefalinger av EC og DP i svarbrev til lesere og i tester hvor EC og DP blir trukket frem som gode ”matcher” til det ene etter det andre produktet).
- Eller kan vi anta at testobjekter fra omtalte blad (TAS) som har mottatt samme (eller bedre) anmeldelser kan være like gode (eller bedre) kjøp?
Dersom sistnevnte er tilfellet, kan man da hevde at leserne har fått best mulig rådgivning basert på mest mulig nøytralt grunnlag?

Som leser stiller jeg meg disse spørsmålene (på nytt) etter årevis med Fidelity`s henvisninger til dette produktet (inkl DP som ligger innunder samme paraply).
Dette er et provoserende innlegg for enkelte, men uansett hvem som skjuler seg bak Per_Olsen så må en kanskje spørre seg om han tar feil eller om han har et poeng?

Fidelity har viet veldig mye spalteplass til EC og DP, og Impulse svarer at det er greit å ha et referansepunkt. Det er jo velkjent at Vadseth synes DP A1 er en meget god forsterker, og det har han jo all rett til. I tillegg er jo dette norske produkter, og det er nokså naturlig at en fremhever produkter fra eget land. Vi har da alle litt nasjonalisme i oss.

Jeg mottok klage på innlegget til Per_Olsen, men jeg vil heller oppfordre noen som har tilknytning til Fidelity om å komme med et saklig svar, fremfor å dytte Per_Olsen over stupet. Innlegget har sterke elementer av spekulasjon, men dette innlegget er da ikke mer enn Fidelity bør tåle. Her synes jeg riktig fremgangsmåte er å svare på tiltale, og ikke starte "snøballkrig".

Mvh
Høvdingen

U

utgatt60135

Gjest
At Fidelity ønsker å fremheve norsk HiFi er innlysende. På mange måter er det forståelig, men de må kunne tåle at noen setter spørsmålstegn med fokuset på norske produkter og om de blir opphauset uten å bli sur. Mitt inntrykk er at Fidelity redaksjonen er dårlig til å ta kritikk og setter seg fort på bakbeina med én gang (her, Impulse).

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg kan gjerne anklage Fidelity for å opptre uærlig mht kobling annonser-omtale, men det endrer vel ikke på det forholdet jeg påpeker?

Anklager du fidelity for kobling mellom annonser og omtale? jeg vil påstå at det kan være motsatt. annonsørene har jeg en mistanke kobler annonse opp mot omtale. "fidelity tester forsterkerX i nummer 19. vi legger inn en helside for å skape et godt "testklima" får vi dårlig omtale er det bare å hive fakturan" Gad vite hvor mye Fidelity har utestående hos annonsørene. En annen ting er tilgjenglighet for testobjekter. Min erfaring med norske forhandlere og importører er at de har "lageret" der varen produseres. det er vanlig praksis at kundene betaler hele eller deler av produktet på forskudd og venter noen uker får produktet blir levert. (tenker spesifikt på relativt kostbart utstyr) noe som kan innebære at det blir krevende å få testobjekter fra enkelte forhandlere/importører til test. bladet har tidsfrister å forholde seg til. Generelt er det vel ikke spesielt underlig at et norsk HIFImagasin bruker relativt sett mere spalteplass på norskproduserte produkter. Det har sannsynligvis med tilgjenglighet å gjøre og det faktum at det er norske produkter.

J

Janpe

Gjest
Jeg skal for første gang tror jeg gi honnør til Høvdingen for at han lar debatten gå, for den er viktig.

Jeg synes at dette ikke egentlig handler om EC, DP etc. Det handler om en redaksjonell linje og hvordan man best skal tjene sine lesere. Når man gjennom år anbefaler og nevner et produkt flere ganger i hvert nummer blir bladet mindre troverdig. Mange ganger tatt ut av en naturlig sammenheng. Særlig også når man altfor mange ganger har kåret "verdens beste" produkt, man mister kredibilitet.

Og selvsagt troverdighet, jeg mener fremdeles at EC "fikk" en helside i siste nummer. En side som betyr mer en allverdens annonser når de "profesjonelle" rikshifisynsere på en barnslig og tanketom (imho) måte fremhever at EC får skryt av TAS. Hva så, hva skal vi lesere lære av dette? Hvilken nytte har slik informasjon, er dette vel anvendt spalteplass? Jeg synes altså ikke det, så vidt jeg kan se har ingen i redaksjonen kommentert dette.

Jeg har ikke belegg for å hevde at Fidelity knytter redaksjonell omtale opp mot annonsører, men EC-saken i siste nummer kan lett gi brensel til et slikt bål. Jeg er overrasket over at gangsynet i redaksjonen ikke er såpass at man ser at slike artikler i det minste kan gi en spire til mistenkelighet i den retning. Jeg synes at det er naivt.

Vinneren oppe i alt dette er EC, taperne er alle andre bransjefolk og annonsører som ikke får den samme dekning som hjemmefavoritten. Jeg synes at det er ganske innlysende, håper at noen i Fidelity`s redaksjon stiger ned fra sin høye hest og sier noe om dette.

Mvh
JP

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Nå om dagen, er EC og Hegel noe av de mest testede norske produkter i internajonal media....
flere tester pr mnd bare de siste par mnd...
Jeg stiller spørsmålet jeg JP, er det ufortjent?

mvh

U

utgatt60135

Gjest
impulse skrev:
Det får meg til å undres, både mht dine motiver og hvilket ærend du er ute i. Om det er "konstruktiv kritikk" som er målet ditt, er det jo fint, men formen og innholdet kommuniserer noe annet, spør du meg.
Jeg tror du overdriver veldig nå, Impulse. Når du våkner håper jeg du kan svare konstruktivt i stedet og spørre deg selv om ikke han kan ha et poeng.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Kan vi ikke sette strek. Gå på bylarm... og la gemyttene roe seg litt ned..
låse tråden.. til søndag?

Det hjelper ikke å diskutere dette akkurat nå. Vi virker til å være enig.
Knut Vadset bør ha neste innlegg...

Det er der det ligger nå. Eller?

Jeg synes det er bra JP, at du rørte i gryta litt tidligere i denne tråden. Det var nødvendig! Bra!
Men... vi kan ikke drive å bestemme for KV hva han skal eller bør gjøre... Det er ike en mal som alle MÅ følge...
Det er derimot noe som heter å ta redaksjonelt ansvar... for det man gjør.

mvh

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Og hvordan står det til med britisk hifi-presse på dette området? Eg berre spyr? En gang i tiden leste jeg britiske blader fordi jeg ønsket å lese om esoterisk britisk utstyr, og også for å være oppdatert på alt det britiske jeg kunne hatt råd til hvis det ble importert til Norge. Min erfaring er at britisk presse er like fokusert på britisk utstyr som Fidelity er fokusert på norsk utstyr.

Det samme gjelder sikkert i stor grad andre blader fra andre nasjoner.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.945
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Og hvordan står det til med britisk hifi-presse på dette området? Eg berre spyr? En gang i tiden leste jeg britiske blader fordi jeg ønsket å lese om esoterisk britisk utstyr, og også for å være oppdatert på alt det britiske jeg kunne hatt råd til hvis det ble importert til Norge. Min erfaring er at britisk presse er like fokusert på britisk utstyr som Fidelity er fokusert på norsk utstyr.

Det er forskjell på dette og såkalt "advertorials" som det heter på utenlandsk. Dette er noe Norsk Hi-Fi presse har drevet med siden 90-tallet noe som har gjort at jeg aldri har ansett dem som seriøse, selv om jeg synes Fidelity har vært på riktig vei. Synd egentlig...

J

Janpe

Gjest
Imperial skrev:
Nå om dagen, er EC og Hegel noe av de mest testede norske produkter i internajonal media....

mvh
Kjenner ikke produktene og vil derfor ikke ta stilling til det. Jeg har sett at de har dukket opp et par steder, men de merkene er ikke av interesse for meg og derfor leser jeg heller ikke om dem. Nå synes jeg at tråden skal komme inn på det sporet vi har lagt opp til og at noen i Fidelity kan kommentere redaksjonell linje og valg av stoff.

Om EC og Hegel testes i utlandet har ingen interesse i denne sammenheng.

Mvh
JP

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
JP skrev:
Imperial skrev:

mvh
Kjenner ikke produktene og vil derfor ikke ta stilling til det. Jeg har sett at de har dukket opp et par steder, men de merkene er ikke av interesse for meg og derfor leser jeg heller ikke om dem. Nå synes jeg at tråden skal komme inn på det sporet vi har lagt opp til og at noen i Fidelity kan kommentere redaksjonell linje og valg av stoff.

Om EC og Hegel testes i utlandet har ingen interesse i denne sammenheng.

Mvh
JP
tydelig at disse merkene er av såpass interesse for deg at du har fått med deg omtaler i Fidelity. Det har gått meg hus forbi

J

Janpe

Gjest
Hvis man åpner Fidelity er man nødt til å se noe fra EC etc, hver gang. Men, nå diskuterer vi vel ikke hva jeg og andre leser, men en redaksjonell linje og de valg som gjøres.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
JP skrev:
Hvis man åpner Fidelity er man nødt til å se noe fra EC etc, hver gang. Men, nå diskuterer vi vel ikke hva jeg og andre leser, men en redaksjonell linje og de valg som gjøres.
Joda men jeg påpeker bare at der foreksempel du er superopptatt av EC og "ser" det hele tiden i bladet er andre som meg fullstendig likegyldig til EC og "ser" det ikke. Dette er så langt udokumentert svada. Du har ingen statistikk å vise frem så vi kan like gjerne diskutere på denne måten.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.401
Torget vurderinger
34
Uten å ta stilling til eventuell redaksjonell slagside mot EC/DP etc. (på grunn av min tilknytning [ur=http://www.hjemmekino.no]Hjemmekino[/url] som hifi-journalist), så er henvisninger til utenlandsk medias omtale av norske aktører ikke uvanlig i andre medier.

JazzNytt hvor jeg er plateanmelder tar i hvert eneste nummer en runde på norske jazzartister som får omtale i utenlandsk media. Enten utenlandske plateanmeldelser eller konserter. Jeg har ikke registrert at det er kommet klager på dette fra personer med nåværende eller tidligere tilknytning til norske distributører for utenlandske jazzartister. I hvert fall ikke det jeg har sett på trykk. Hva som mottas av redaktøren for bladet, har jeg naturlig nok ingen oversikt over.

Om JazzNytt ville gjort det samme om de hadde kalt seg et skandinavisk jazz-magasin, slik Fidelity omtaler seg på hifi-fronten, vet jeg ikke, men da ville det trolig vært naturlig å henvise til omtaler av skandinaviske artister, ikke bare norske.

Som journalist og redaktør i mitt virkelige liv (det vil si det livet som ikke har med hifi å gjøre), så synes jeg at de fire norske hifipublikasjonene (Hjemmekino, Fidelity, audiophile.no og Lyd & Bilde) gjennomgående er mer opptatt av produkter enn av bransjen. I samtlige publikasjoner synes jeg det burde vært mer nyhetsstoff om bransjen. Hvorfor har for eksempel ingen skrevet om at finanskrisa har medført at flere hifi-butikker har blitt stengt? Hvorfor får vi aldri lese om hvilke hifi-bedrifter som gjør det best og hvilke som sliter? Hvorfor får vi ikke vite hvordan utenlandssatsingen går for norske hifiprodusenter? Hvor mye selger Hegel og Abrahamsen i utlandet? Hvor mange hifi-produsenter finnes i Norge i 2010? Hvor blir det av de nye DP-produktene, eller Abrahamsen sine high-endprodukter etc. etc. etc...

I en slik sammenheng er faktisk utenlandsk omtale av norske hifiprodukter godt stoff. For Fidelity vil jo omfanget måtte bli mye større, da de omtaler seg selv som et skandinavisk magasin, og vil måtte dekke omtaler om alt fra Audio Pro til Gryphon, Primare, Dali, Bladelius etc.

Skrevet i beste mening.

Roy

J

Janpe

Gjest
65finger skrev:
JP skrev:
Joda men jeg påpeker bare at der foreksempel du er superopptatt av EC og "ser" det hele tiden i bladet er andre som meg fullstendig likegyldig til EC og "ser" det ikke. Dette er så langt udokumentert svada. Du har ingen statistikk å vise frem så vi kan like gjerne diskutere på denne måten.
Superopptatt av EC? Skivebom, jeg tenker på redaksjonelt innhold/ valg som gjøres. Så langt har ingen fra Fidelity kommentert noe av dette på en skikkelig måte, håper at de kan gjøre det.

U

utgatt60135

Gjest
baluba skrev:

Det sentrale er vel at de omtaler de merkene butikkene i hjemlandet selger.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.143
Torget vurderinger
2
JP skrev:
65finger skrev:
JP skrev:
Superopptatt av EC? Skivebom, jeg tenker på redaksjonelt innhold/ valg som gjøres. Så langt har ingen fra Fidelity kommentert noe av dette på en skikkelig måte, håper at de kan gjøre det.
Du skal få en enkelt, kort kommentar, JP.
Fidelitys stab er svært opptatt med å komme i mål med neste nummer, og har ikke tid til å kommentere en hver feberfantasi som måtte komme til å kokes i hop her på HFS, eller andre nettsteder.
En hver som gidder, kan sjekke statistikk, så vil de se hva som er sant, og hva som er usant. Å forsøke med imøtegåelse av disse evinnelige påstander som spretter opp som jordrotter, er som å spille det spillet du vet, der man hamrer ned et hode som popper opp, for så å oppdage at det bare popper opp et nytt et annet sted. Det er begrenset hvor lenge man gidder holde på.
Hadet.

Håkon Rognlien

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du har noen gode poeng her, Roy.
Med hensyn til tilsvar har jeg noen få kommentarer. Fidelitys redaksjon teller skribenter med et vidt spekter av preferanser hva utstyr angår. Selv bruker jeg rørforsterkere og horn, og kunne ikke tenke meg noe annet. Utstyret jeg bruker forøvrig er listet opp under innleggene mine, og således ingen hemmelighet. Redaktøren og etpar av de andre skribentene bruker effekttrinn fra DP, redaktøren også riaa derfra for tilfellet.. Det eneste jeg har fra Tau, er en spider til drivverket mitt, bare så det er sagt. EC er en hjørnestensbedrift i norsk hifivirkelighet, og med tanke på denne omtalen av TAS-oppslaget som synes å ha fått etpar stykker her inne til nesten å blåse en arterie, er det som Roy nevner ganske naturlig at norsk presse vier saken oppmerksomhet når norske aktører får skryt i utlandet. Det er nok å se på dagsavisene våre for å få det bekreftet. Vi liker det når noen fra denne lille steinrøysa virkelig får til noe. Blir det til "gratisannonser" som det hevdes av noen? Det er en omtale av et stort oppslag i et annet magasin. Om noe, tror jeg det evt fører til at noen kjøpte seg det nummeret av TAS. Redaktøren har påpekt at historien på et vis har gjentatt seg, og at det fremdeles kommer gode produkter fra den kanten. Om noe er kjøpsbestemmende for noen her, må det være oppslaget i TAS.
EC og DP får oppmerksomhet i Fidelity fordi de lager gode produkter, og fordi disse er tilgjengelige, både for oss og leserne. Det samme kan sies om Marantz, cj, Dynaudio, B&W, Dali, McIntosh og de aller fleste andre. Vi omtaler med glede gode produkter vi faktisk får tak i til test.
Vi som skriver i bladet vet aldri på noe tidspunkt hvem som til enhver tid annonserer, og det er ikke, og har aldri vært, noen som helst kobling mellom annonsering og omtale i Fidelity. Om noen skulle ha interesse av å undersøke selv, er det bare å gå gjennom samtlige utgaver av bladet for å få dette bekreftet.

Avslutningsvis har jeg etpar kommentarer til.
Jeg er dypt uenig med høvdingen som mener Fidelity bare må tåle beskyldninger som går ut på at vi er i lomma på noen. Hvorfor i himmelens navn må det tåles? Mener Høvdingen virkelig at jeg drev og dyttet "Per Olsen" over et stup? Vel, han er antakeligvis en voksen mann. Begir han seg inn i en slik debatt som dette med det han brakte til torgs, er det vel mannens forbannede ansvar å sørge for sikkerhetsline selv. Den bør i alle fall ikke komme i form av et utspill fra høvdingen.

At redaksjonen er hårsåre og setter seg fort på bakbeina når vi får kritikk? Vel, konstruktiv kritikk, som en av debattantene faktisk mente han bidro med, er en ting. Dårlig skjulte insinuasjoner og påstander om favorisering får i alle fall meg til å reagere.Det eneste jeg etterspurte, var konkrete eksempler som kunne underbygge insinuasjonene. At jeg ikke svarer med kansellispråk, regner jeg med at de fleste tåler.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Det mest graverende i denne tråden er Høvdingens insentiv i denne tråden. Som bransjeaktør og administrator viser han mangel på god forumetikette med sin deltakelse. Og man kan stille spørsmål ved om det er objektiv administrering av forumet.

Resten av de småparanoide teoriene er som forventet på et slikt forum.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
mutz skrev:
Det mest graverende i denne tråden er Høvdingens insentiv i denne tråden. Som bransjeaktør og administrator viser han mangel på god forumetikette med sin deltakelse. Og man kan stille spørsmål ved om det er objektiv administrering av forumet.
Støttes!

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.162
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
mutz skrev:
Resten av de småparanoide teoriene er som forventet på et slikt forum.
Tiltredes.

En må jo spørre seg selv hvorfor enkelte her tar de meningsytringene de kan lese i Fidelity såpass alvorlig at de må koke opp konspirasjonsteorier.

Jeg sier meningsytringer i aller beste mening. Det er nemlig det det er. Liker de ikke meningene de får servert i Fidelity, kan de jo heller lese andre meningsytringer, f.eks i TAS, Stereophile, HiFi+, etc,etc.

mvh

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.466
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg føler meg nøytral når jeg leser Fidelity, og har ingen følelse av alltid å se EC-stoff i bladet. At Fidelity har en DP som referanseforsterker fortsatt er ingen hemmelighet, og jeg mener redaktøren har argumentert godt for valget. Jeg oppfatter også at man innrømmer å ha testet "bedre" utstyr, fra feks Jeff Rowland, men at man ikke opplever forskjellen som stor nok til å forsvare utbytting av referansen som man selvfølgelig både liker, og kjenner eventuelle styrker og svakheter til, svært godt. Det samme gjelder den tidligere heftig diskuterte sammenligningstesten mellom CJ og DP, der man mente at ingen av dem var best på alle parameter. Forventningene til distributøren av førstnevnte var vel at CJ var en bedre forsterker og siden har vi vel dessverre ikke kunnet lese en eneste omtale av CJ-produkter i Fidelity. I tilfelle barnslig og synd, men sant.

Poenget mitt er at Fidelity ved flere anledninger argumenterer god for sitt valg av referanseutstyr og det er ingen grunn til å betvile at man mener det man skriver.

Jeg synes ikke påstanden om at EC-produkter favoriseres og allltid oppnår stjernestatus er godt dokumentert. Uten å bla så veldig langt tilbake er det nok å nevne referanseforsterkeren i privatkinoen der man har valgt P7 i stedet for EC9. Dette er omtalt i "43. Man har også hatt AR MP1 som referanse i dette segmentet, altså har EC9 aldri vært vurdert som referanse i dette segmentet til tross for en god omtale.

Noe lenger tilbake hadde minst 2 av skribentene EC cd-spiller som referanse. Så vidt jeg oppfatter er ikke dette tilfelle for noen av dem lenger, den er byttet ut mot bedre alternativer fra Emm Labs osv. Med unntak av redaktørens DP A1S, finnes det EC-produkter overhodet i noen av anleggene til Fidelitys skribenter lenger?

Problemstillingen har vært oppe tidligere mener jeg, men den gang var det produkter fra Hifi-klubben, som Dali og B&W, man var forarget over at fikk for mye, eller for positiv omtale. Hifi-klubben og EC er sansynligvis bedre enn andre aktører til å sende aktuelle produkter til redaksjonen, produktene er kanskje lettere tilgjengelige enn sine konkurrenter "over seas"?

Fidelity må likevel tåle at det blir satt spørsmålstegn ved innholdet i bladet, men bladets utfordring er å ikke bli helt satt ut når påstander om koblinger blir diskutert på et forum. Man kan ikke vite hvem som skjuler seg bak et nick, ei heller vite hvilken agenda vedkommende har. Jeg forstår at man blir lei slike insueringer, men man bør holde seg på matta og argumentere saklig for de valgene man tar uten å beskylde folk for drittkasting, selv om det er det man føler og mener innerst inne.

J

Janpe

Gjest
Haakon_Rognlien skrev:
JP skrev:
65finger skrev:
JP skrev:
Fidelitys stab er svært opptatt med å komme i mål med neste nummer, og har ikke tid til å kommentere en hver feberfantasi som måtte komme til å kokes i hop her på HFS, eller andre nettsteder.
En hver som gidder, kan sjekke statistikk, så vil de se hva som er sant, og hva som er usant. Å forsøke med imøtegåelse av disse evinnelige påstander som spretter opp som jordrotter, er som å spille det spillet du vet, der man hamrer ned et hode som popper opp, for så å oppdage at det bare popper opp et nytt et annet sted. Det er begrenset hvor lenge man gidder holde på.
Hadet.

Håkon Rognlien
Hvis holdningen er at bladets lesere og kunder har feberfantasier fordi man stiller noen spørsmål og ber om svar er dere helt ute og kjører. Men for all del, la oss holde kjeft og jatte med. Eller, bli fullstendig likegyldige.

Lykke til med neste nummer.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
JP skrev:
Haakon_Rognlien skrev:
JP skrev:
65finger skrev:
JP skrev:
Hadet.

Håkon Rognlien
Hvis holdningen er at bladets lesere og kunder har feberfantasier fordi man stiller noen spørsmål og ber om svar er dere helt ute og kjører. Men for all del, la oss holde kjeft og jatte med. Eller, bli fullstendig likegyldige.

Lykke til med neste nummer.
Å fremstille lesere og kunder av Fidelity som ofre i denne debatten er bare dårlig hersketeknikk JP

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
JP skrev:
65finger skrev:
JP skrev:
du nevner EC i hvert innlegg i denne tråden JP! Superopptatt er nok riktig!

U

utgatt60135

Gjest
impulse skrev:
Dårlig skjulte insinuasjoner og påstander om favorisering får i alle fall meg til å reagere.
Du mener alså at Fidelity aldri favoriserer norske produsenter?

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
R.E.S. skrev:
Uten å ta stilling til eventuell redaksjonell slagside mot EC/DP etc. (på grunn av min tilknytning [ur=http://www.hjemmekino.no]Hjemmekino[/url] som hifi-journalist), så er henvisninger til utenlandsk medias omtale av norske aktører ikke uvanlig i andre medier.

JazzNytt hvor jeg er plateanmelder tar i hvert eneste nummer en runde på norske jazzartister som får omtale i utenlandsk media. Enten utenlandske plateanmeldelser eller konserter. Jeg har ikke registrert at det er kommet klager på dette fra personer med nåværende eller tidligere tilknytning til norske distributører for utenlandske jazzartister. I hvert fall ikke det jeg har sett på trykk. Hva som mottas av redaktøren for bladet, har jeg naturlig nok ingen oversikt over.

Om JazzNytt ville gjort det samme om de hadde kalt seg et skandinavisk jazz-magasin, slik Fidelity omtaler seg på hifi-fronten, vet jeg ikke, men da ville det trolig vært naturlig å henvise til omtaler av skandinaviske artister, ikke bare norske.

Som journalist og redaktør i mitt virkelige liv (det vil si det livet som ikke har med hifi å gjøre), så synes jeg at de fire norske hifipublikasjonene (Hjemmekino, Fidelity, audiophile.no og Lyd & Bilde) gjennomgående er mer opptatt av produkter enn av bransjen. I samtlige publikasjoner synes jeg det burde vært mer nyhetsstoff om bransjen. Hvorfor har for eksempel ingen skrevet om at finanskrisa har medført at flere hifi-butikker har blitt stengt? Hvorfor får vi aldri lese om hvilke hifi-bedrifter som gjør det best og hvilke som sliter? Hvorfor får vi ikke vite hvordan utenlandssatsingen går for norske hifiprodusenter? Hvor mye selger Hegel og Abrahamsen i utlandet? Hvor mange hifi-produsenter finnes i Norge i 2010? Hvor blir det av de nye DP-produktene, eller Abrahamsen sine high-endprodukter etc. etc. etc...
I en slik sammenheng er faktisk utenlandsk omtale av norske hifiprodukter godt stoff. For Fidelity vil jo omfanget måtte bli mye større, da de omtaler seg selv som et skandinavisk magasin, og vil måtte dekke omtaler om alt fra Audio Pro til Gryphon, Primare, Dali, Bladelius etc.

Skrevet i beste mening.

Roy
Et innlegg som fortjener mer oppmerksomhet!
Jeg har farget rødt det jeg oppfatter som et konstruktivt og meget godt forslag til stoff.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.162
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
impulse skrev:
Dårlig skjulte insinuasjoner og påstander om favorisering får i alle fall meg til å reagere.

Selvsagt har Fidelity mer fokus på norske produsenter enn f.eks. HiFi+. Det skulle da bare mangle!

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Imens:
Foreløpig har jeg kost meg med Danielsens Usher-omtale og Hjemme hos-artikkel*, og Torgnesskars musikkomtale. Det er to skriveføre herrer, må jeg si.

*Ordet kartoide eller synonymer til det fant jeg ikke i artikkelen. Må jeg lese om igjen med briller på?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Lyngen skrev:
impulse skrev:
Les teksten en gang til Lyngen!
Dårlig skjulte insinuasjoner og påstander om favorisering

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
65finger skrev:
Jeg kan gjerne anklage Fidelity for å opptre uærlig mht kobling annonser-omtale, men det endrer vel ikke på det forholdet jeg påpeker?

Anklager du fidelity for kobling mellom annonser og omtale? jeg vil påstå at det kan være motsatt. annonsørene har jeg en mistanke kobler annonse opp mot omtale. "fidelity tester forsterkerX i nummer 19. vi legger inn en helside for å skape et godt "testklima" får vi dårlig omtale er det bare å hive fakturan" Gad vite hvor mye Fidelity har utestående hos annonsørene. En annen ting er tilgjenglighet for testobjekter. Min erfaring med norske forhandlere og importører er at de har "lageret" der varen produseres. det er vanlig praksis at kundene betaler hele eller deler av produktet på forskudd og venter noen uker får produktet blir levert. (tenker spesifikt på relativt kostbart utstyr) noe som kan innebære at det blir krevende å få testobjekter fra enkelte forhandlere/importører til test. bladet har tidsfrister å forholde seg til. Generelt er det vel ikke spesielt underlig at et norsk HIFImagasin bruker relativt sett mere spalteplass på norskproduserte produkter. Det har sannsynligvis med tilgjenglighet å gjøre og det faktum at det er norske produkter.
Dette virker tvilsomt. En fordring ”forsvinner” ikke bare fordi debitor ikke ”gidder” å betale.
Dersom Fidelity opplever å ikke få betalt for sine tjenester (annonser), så råder jeg dem til å gå gjennom avtalevilkårene sine på nytt, gjerne i samråd med en forretningsadvokat. Avtale om inkassotjenester, kredittsjekk og innføring av forskuddsbetaling fra dårlige betalere burde i så fall også bli vurdert innført.

Når det gjelder tilgang på testobjekter og ønsker/avslag om annonsering, er jeg sikker på at bransjeaktører kan svare på det.

J

Janpe

Gjest
Karma skrev:
R.E.S. skrev:

Skrevet i beste mening.

Roy
Et innlegg som fortjener mer oppmerksomhet!
Jeg har farget rødt det jeg oppfatter som et konstruktivt og meget godt forslag til stoff.
Det er jeg meget enig i, hadde løftet bladet betydelig. Andre innfalsvinkler og opplysende artikler, men dette er muligens mer ressurskrevende enn å droppe av en kartong hjemme hos noen for en test.

U

utgatt60135

Gjest
tkr skrev:
Lyngen skrev:
impulse skrev:

Selvsagt har Fidelity mer fokus på norske produsenter enn f.eks. HiFi+. Det skulle da bare mangle!

mvh
Det var ikke helt det jeg mente ...

Jeg har ingen grunn til å støtte "Jeg kan gjerne anklage Fidelity for å opptre uærlig mht kobling annonser-omtale ...", men Per Olsen stiller andre spørsmål som burde kunne svares på av Fidelity redaksjonen. Det er det Høvdingen mener også tror jeg.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Norske produsenter får ikke bedre omtale enn andre fordi de er norske, Lyngen. Om det var det du mente.

Topp Bunn