Fidelity #43

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
baluba skrev:
Baard skrev:
vredensgnag skrev:
Sender du noe inn til en publikasjon, kan dette publiseres. Det er publikasjonen du kommuniserer med, ikke personene bak.
Uten samtykke? - dette skurrer, får det ikke til å stemme verken mht til å ivareta integriteten til evnt. innsendere og etikken rundt problemstillingen.
Spørr grunnet ren nyskjerrighet og på generell basis uten interesse for saken vedr. Fidelity #43:
Ja, det skurrer som en defekt radio. Jeg kan aldri se for meg en slik situasjon. Redaksjoner har som oftest en egen mailadresse til slikt bruk. Hvis adressen er noe slik: kv@fidelity.no så er det KVs personlige jobb-mail. Alle ansatte har en slik mail, og den er til personlig kommunikasjon. Går det ikke klart frem at det er en mail til redaksjonens brevspalte så er det helt feil å bruke innhold i innsendte mailer slik. Please, slutt å skrive om yrkesetikken til et yrke dere åpenbart ikke kjenner inn og ut. Det er for meg uforståelig at det som skrives om som en selvfølgelighet her er et diskusjonsemne. Presse-etikken er ganske klar på på dette området. Det må være mulig å henvende seg til et redaksjonsmedlem uten å bli hengt ut i mediet av den grunn. Alle meninger som motsetter seg dette er bare tøys. Uten en slik etikk ville ikke vi som er journalister kunne drive med det vi driver med. Anonymitet må kunne sikres her. Kutt ut det vrøvlet om at enhver henvendelse til en journalist kan ende i spaltene.

Ps: Jeg fikk min første jobb som journalist for 25 (!) år siden. I ettertid har jeg enten vært journalist, eller hatt et yrke som ofte henvender seg til media. Jeg bør vite forskjell på snørr og bart i denne saken. ;)

Så du har snakket med KV og vår danske venn? Og vet såklart hvilken mail adr som har blitt brukt ? Snørr og bart generellt, i denne konkrete saken bør du nok pusse nesa di ;D
Hvis dansken har sendt en mail til redaksjonen@fidelity.no så har han grunn til ikke bli overrasket, men her tror jeg ikke det er tilfellet. Men jeg bør kanskje kjøpe nummeret før jeg uttaler meg igjen. Det virker dog som om dette var en mail til KV, og ikke til spalten. Uansett så må vi journalister forsikre oss om dette er et åpent brev. Åpne brev er et begrep som beskriver uttalelser som er ment å være offentlige. Før dette ble trykket håper jeg KV sjekket med Thorhauge om det er ok å trykke mailen. Ut fra det som er skrevet om innholdet virker det ikke slik.

Vi i den seriøse pressen har ekstremt streng etikk på dette området, og til og med intervjuer jeg foretar sender jeg på mail til intervjuobjektet slik at det ikke blir missforståelser om innholdet. Det gjør jeg selv om jeg bruker diktafon. En avis kan ikke gjøre slik, men magasiner må være etterrettelige på det området. De artiklene jeg leverte til trykk på fredag kommer ikke ut før etter sommeren. Det er med andre ord stort sett masser av tid til slikt. Sjekke, dobbeltsjekke og trippelsjekke er det som gjør et magasin etterrettelig. Derfor har vi vunnet fagpresseprisen, en pris som Fidelity kan skyte et arsenal av hvite piler etter.

En annen sak er at media ikke skal bøye av for press fra bransjeaktører. På det området har KV all rett på sin side.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
vredensgnag skrev:
Baluba - med all mulig respekt for din fartstid som journalist, så skal vi være forsiktige med å anta for mye her.

Siden du arbeider som journalist, så kjenner du også spillereglene for omgang med informasjon som kan være relevant. Den kan sperres; man kan si til en journalist at det man sier ikke skal identifiseres med kilde, og så ikke si noe dersom dette ikke aksepteres; og man kan tom dele informasjon som ikke skal formidles videre, bakgrunnsinfo ("off the record") -- igjen kan journalisten si at dette ikke aksepteres, og da kan kilden velge å holde kjeft.

Når det gjelder kommunikasjon til redaksjoner, har min erfaring vært at dersom man ikke uttrykkelig merker denne "Ikke for publikasjon," så kan man absolutt risikere at den kommer på trykk eller formidles. Og det ser man også mange eksempler på. Man ser ofte artikler som tar utgangspunkt i innsendt informasjon, og spesielt innen HaiFai har man sett tendens til hårsårhet i forhold til innsendt kritikk. Mye morsomt i utenlandske blader.

I akkurat dette tilfellet står KV overfor noe som faktisk er relevant i forhold til kritikk som Fidelity utsettes for, nemlig at man bøyer seg for press fra annonsørene. Så man kan spekulere i at dette var motivet for at kommunikasjonen kom på trykk: at KV ønsket å vise at dette ikke er tilfelle, og hva som faktisk skjer når man bladet står på sitt.

Men jeg vet ikke om "Steen" markerte det han sendte som "Ikke for publikasjon," eller privat, ikke for offentliggjøring. Det tviler jeg på. Og uansett var innlegget en kritikk av bladet, og slik sett er det ganske vanlig at man kjører debatt i publikasjonen.

du har sannsynligvis rett i at vadseth publiserte dette brevet + påfølgende svar for å vise at fidelity har baller.
men forøvrig har du feil i det meste annet i innlegget ditt, mens baluba har rett. dette brevet var malplassert i leserbrevspalten.
ring gjerne kokkvold og han vil fortelle deg det samme.
typisk nok deler erosloveking, som selv jobber i en stor avis, balubas synspunkter.

M

musicus

Gjest
Synes bladet var bra denne gangen jeg, jeg hadde ikke gjort bedre selv, at noen gidder koke suppe på den berömte spiker`n forteller vel om deres eget behov for å fronte egne meninger enn saken i seg, imo.

mvh

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
musicus skrev:
Synes bladet var bra denne gangen jeg, jeg hadde ikke gjort bedre selv, at noen gidder koke suppe på den berömte spiker`n forteller vel om deres eget behov for å fronte egne meninger enn saken i seg, imo.

mvh
Jeg synes også vi kan legge saken bak oss, og konsentrere om bladet. Denne debatten har gitt meg (som løssalgskjøper) lyst til å lese bladet. Men jeg vil fortsatt insistere på at Fidelity tester noen av de mest interessant produktene til Thorhauge snarest. Jeg er i alle fall en potensiell kunde i fremtiden.

Thorhauge

Bransjeaktør
Ble medlem
11.02.2010
Antall liker
10
Hej

Jeg har sendt mails til: knuvadse@online.no og havde ikke forestillet mig, at det blev bragt som et læser indlæg, så burde KV også have offentlig gjort en mail til mig, hvor han absolut ikke var i julehumør, en mail som gjorde at jeg desværre hidsede mig op, hvilket jeg har beklaget, jeg har ikke på nogen måder klaget over bladet, og dets indhold, og har anbefalet det til venner, og forretnings forbindelser, og gør det stadig, da det er et godt blad, men syntes stadig ikke at min mail til KV har noget at gøre i bladet, og slet ikke når hele diskusionen ikke offentliggøres, men kun til KV's fordel. MVH Steen

V

vredensgnag

Gjest
Jeg er også blitt nysgjerrig på Thorhauges produkter. Så som man pleier si: all reklame er god reklame.

Eller for å si det med Oscar Wilde: The only thing worse than being talked about, is not being talked about.

Nyt kvelden!

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Thorhauge skrev:
Hej

Jeg har sendt mails til: knuvadse@online.no og havde ikke forestillet mig, at det blev bragt som et læser indlæg, så burde KV også have offentlig gjort en mail til mig, hvor han absolut ikke var i julehumør, en mail som gjorde at jeg desværre hidsede mig op, hvilket jeg har beklaget, jeg har ikke på nogen måder klaget over bladet, og dets indhold, og har anbefalet det til venner, og forretnings forbindelser, og gør det stadig, da det er et godt blad, men syntes stadig ikke at min mail til KV har noget at gøre i bladet, og slet ikke når hele diskusionen ikke offentliggøres, men kun til KV's fordel. MVH Steen
Da skulle vel mye av saken være oppklart, og flere (inkl meg selv) sine antakelser være bekreftet.
Vi får håpe maktdemonstrasjonen fra redaksjonens side ikke gjentas, slik at den ikke knebler andre som ønsker å ytre seg kritisk (med eller uten grunn).
Tingene ligger imidlertid til rette for at begge parter kan komme godt ut av det.

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.465
Torget vurderinger
5
Thorhauge skrev:
Hej

Dette burde gjøre saken helt krystallklar for de som svever i den villfarelsen at det var greit å trykke denne åpenbart private meningsutvekslingen uten samtykke. Men yrkesetikk er yrkesetikk, uansett hvilken mailadresse som hadde vært brukt.
Med mindre det går tydelig fram av en mail at den er ment som et leserinnlegg, kan den ikke uten videre trykkes. Jeg er journalist i en av landets største aviser, og stiller meg fullt bak det som allerede er skrevet av andre journalister i denne tråden. Håper redaktøren i Fidelity tar til seg kritikken.
Forøvrig godt at de involverte har skværet opp.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Sidene i Fidelity kalles for "Brev til Fidelity" noe det har blitt kalt hele tiden, ble litt overrasket siden jeg trodde det var noe i duren "leserbrev".
Da gjenstår det vel bare å vite om det var brev til KV eller Fidelity da. Edit;ser nå at det er til KV privatEdit; som ikke var så privat likevel ;D
Det gjør kanskje en liten forskjell vil jeg mene, men uansett så er jeg nok mest på linje med Gago,Eros og Baluba, man jobber da i papirmedia ;D enn så lenge ;)

Mvh.KW

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
drit nå i den jævla mailadressa.
spiller ingen rolle hvilken adresse.
bruk hodet, og man vil forstå at denne henvendelsen fra thorhauge ikke burde ha blitt publisert i magasinet. punktum finale.

forøvrig er det ingen big deal, siden thorhauge og fidelity har lagt saken bak seg.
så vi kan godt gå tilbake til å diskutere nr. 43 i stedet.
en utgave jeg fant mye bra lesestoff i.
likte særlig godt lamm l2, dali mentor menuett og vpi classic.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Jeg er også blitt nysgjerrig på Thorhauges produkter. Så som man pleier si: all reklame er god reklame.

Eller for å si det med Oscar Wilde: The only thing worse than being talked about, is not being talked about.

Nyt kvelden!
Jeg tenkte å skrive det samme, for nå har i alle fall Thorhauge fått endel god eksponering også her på bruket. Samt gjennom den åpenbart lite flatterende omtalen i bladet. For min del har jeg vært litt nysgjerrig på Thorhauge-produkter i lang tid, så jeg ser frem til et eventuelt plaster på såret fra Fidelity i form av en test eller to. Hvis ikke kan Thorhauge sende en forsterker til meg på min fødselsdag i starten av mars. Men det haster isåfall... ;D

Ps: Jeg har dårlig råd, men er veldig snill, og har kjempegod musikksmak. ;)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.143
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
.... Samt gjennom den åpenbart lite flatterende omtalen i bladet. For min del har jeg vært litt nysgjerrig på Thorhauge-produkter i lang tid, så jeg ser frem til et eventuelt plaster på såret fra Fidelity i form av en test eller to. Hvis ikke kan Thorhauge sende en forsterker til meg på min fødselsdag i starten av mars. Men det haster isåfall... ;D

Ser det har blitt nevnt noen ganger nå; hva med å lese innholdsfortegnelsen i bladet? Årsaken til Hr Thorhauges velvillighet er vel muligens å finne i den strålende omtalen produktene hans har fått i Fidelity 43. Fidelity beviser vel med det de facto at det ikke akkurat er personlige hensyn som ligger til grunn for omtalene.

Mvh
Håkon Rognlien
Skribent i Fidelity

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Haakon_Rognlien skrev:
baluba skrev:
.... Samt gjennom den åpenbart lite flatterende omtalen i bladet. For min del har jeg vært litt nysgjerrig på Thorhauge-produkter i lang tid, så jeg ser frem til et eventuelt plaster på såret fra Fidelity i form av en test eller to. Hvis ikke kan Thorhauge sende en forsterker til meg på min fødselsdag i starten av mars. Men det haster isåfall... ;D

Ser det har blitt nevnt noen ganger nå; hva med å lese innholdsfortegnelsen i bladet? Årsaken til Hr Thorhauges velvillighet er vel muligens å finne i den strålende omtalen produktene hans har fått i Fidelity 43. Fidelity beviser vel med det de facto at det ikke akkurat er personlige hensyn som ligger til grunn for omtalene.

Mvh
Håkon Rognlien
Skribent i Fidelity
Jeg har som nevnt ikke kjøpt det eminente bladet, og heller ikke nummer 43. Så alt som ikke direkte har med presse-etikk som sådan kan sees på som ukvalifisert babbel. Men det er ikke direkte uvanlig her på forumet, så det er det vel ingen som tar så tungt.

At bladet er en flott publikasjon skal ikke betviles. Jeg har kjøpt flere nummer, men ofte faller produktene langt utenfor min økonomiske rekkevidde før lottogevinsten tikker inn på kontoen.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
Mbare skrev:
Denne tråden er i ferd med å ta en utvikling jeg har lite til overs for. Det er en kjent sak at Vadseth ikke lengre frekventerer på forumet, så mange av de uttalelsene som har kommet (og sikkert kommer til å komme) forblir ubesvarte. Riktignok er det redaksjonsmedlemmer fra Fidelity på forumet, samtidig kan vel de neppe stilles til ansvar for hva redaktøren gjør.

Jeg vil derfor oppfordre deltagerne til å tenke på hva dere skriver og hvordan dere formulerer dere, slik at vi kan klare å holde en OK tone i debatten.

Mbare - moderator
Dette blir for meg altfor drøyt. Det må være tillatt å diskutere dette temaet på et åpent forum som hifisentralen som er tilgjengelig for alle som ønsker det. Vadseth har, hvis jeg oppfatter det rett, selv valgt å ikke være aktiv på sentralen. Når han videre omtaler saken i et forum han selv kontrollerer blir saken veldig uheldig fremstilt og det reagerer jeg på blir støttet av moderatorer her på sentralen.

Dette er min vurdering på et prinsippielt grunnlag. Jeg kjenner ikke Vadseth eller Thorhauge, har ingenting profesjonelle interesser i det de driver med, men er abonnent på Fidelity av hobbyistiske årsaker, jeg har ingen negativ erfaring eller holdninger mot noen av de 2 involverte.

At ordlyden og formuleringer skal være spiselige bør være en selvfølge i enhver debatt der voksne, intelligente mennesker deltar. Men det har ingenting med om Vadseth er forummedlem eller ei.

Godt saken har løst seg, det er best for alle parter. Og jammen skal jeg finlese den testen for Thorhauge har faktisk pirret min interesse pga denne omtalen.

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg venter fortsatt på at #43 skal dumpe ned i postkassa mi. Er det det grunn til å klage til andre enn dere snart tro?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Outlawbamse skrev:
Jeg venter fortsatt på at #43 skal dumpe ned i postkassa mi. Er det det grunn til å klage til andre enn dere snart tro?
ja, det syens jeg så absolutt! Magasinet er på plass hos Narvesen her for over ei uke siden, og da burde det ha vært ute hos alle abbonenter samtidig - minst. for ei tid tilbake, uteble mitt. det viste seg at det hadde blitt borte underveis. Jeg fikk nytt eks tilsendt, ankom dagen etter. Det samme kan ha skjedd i ditt tilfelle. Ring redaksjonen. Du treffer ei svært hyggelig og ekspeditt dame der, forresten. ;D

Forøvrig er jeg enig i de som tar opp Moderator M-Bare's "pirk". Hvem har vært ufine? Så langt har dette vært en grei utredning ang. presse-etikk og -moral. Man skal være unormalt hårsår for å kunne påstå at noen av inseratene har vært personangrep, det være seg Thorhauge eller Knut Vadseth. Det er veldig greit å få klarhet i hva som er å anse som en privat mail til Knut Vadseth eller til redaktøren av "Fidelity". Man kan fort trå i samme hullet sjøl, ved en eller anna anledning...Ta heller kjappere affære med innlegg som har et visst brunaktig skjær over seg, hvor det harseleres med andre trosretninger enn Ku-Klux-Klan's...

mvh. VilhelmW

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mbare forteller hvor grensen går. Er ikke det greit da?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Mbare forteller hvor grensen går. Er ikke det greit da?
Det er greit å gi beskjed hvis moderatorteamet og Høvdingen mener at det går for langt. Det er ikke enkeltbrukerne som eier forumet, for redaktøransvaret ligger ikke hos oss anonyme medlemmer. Det må vi akseptere, men det kan diskuteres.

Bare ikke her i tråden. Jeg anbefaler at det henvises til et dertil egnet sted for diskusjon av moderatoravgjørelser. Slike debatter bør ikke foregå i den tråden der handlingen er gjort. Finn frem til hvor dere ønsker at slike diskusjoner skal foregå, og be medlemmene holde sine tilbakemeldinger til det stedet på forumet. Da kan moderatorene effektivt slette alle innlegg som inneholder diskusjoner om moderering, noe som ofte kan ødelegge flyten i tråder. Dette var et råd til Høvdingen og moderatorene.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.023
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Regelverket som jeg regner med at alle har lest.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=17889.msg819614#new

Det foreligger nedenfor en rekke regler for bruk av Hifisentralen, og brudd på reglene kan medføre moderering eller sletting, samtidig som du risikerer å bli utestengt fra forumet. Det er moderatorene til enhver tid som avgjør om det foreligger regelbrudd eller ikke. Hvis du har kommentarer til en eventuell moderering som er utført kan dette tas opp under "Kommentarer til forumet", og det er ikke tillatt å kommentere slike saker under andre kategorier på forumet.

Murgen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2009
Antall liker
1
Det bliver vel bra med lidt Dansk inslag fremover,- eller ?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Murgen skrev:
Det bliver vel bra med lidt Dansk inslag fremover,- eller ?

jepp, veldig bra trekk av vadseth å satse på hele skandinavia.
krysser fingrene for at audiofile i de tre landene tåler å lese ullike språk.
heia fidelity!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Regelverket som jeg regner med at alle har lest.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=17889.msg819614#new

Det foreligger nedenfor en rekke regler for bruk av Hifisentralen, og brudd på reglene kan medføre moderering eller sletting, samtidig som du risikerer å bli utestengt fra forumet. Det er moderatorene til enhver tid som avgjør om det foreligger regelbrudd eller ikke. Hvis du har kommentarer til en eventuell moderering som er utført kan dette tas opp under "Kommentarer til forumet", og det er ikke tillatt å kommentere slike saker under andre kategorier på forumet.
Fint at det presiseres. Gjør som jeg gjør i det forumet jeg jobber for. Skriv i posten der det modereres at alle tilbakemeldinger på modereringen skal forekomme i dertil egnede tråder. Ikke direkte i tråden. Dette er selvsagt bare et vennlig råd, men på fora som preges av mye testosteron og dertil manglende impulskontroll trengs det slike påminnelser når slike handlinger blir foretatt.

Det er en selvfølge at Fidelity nå ønsker å overta den plassen High Fidelity hadde frem til nylig.

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Jeg har lest innlegget til KV om Electrocompaniet med stor begeistring;
Dette er hva alle Fidelity`s lesere trenger, ikke sant? I tillegg til pris utdelingene til EC for det beste forsterkeriet som finnes, en klar mangel av anmeldelser og sammenligninger av direkte konkurrerende forsterker produkter til EC, trenger vi jo mange flere sider i bladet, hvor vi kan gledelig lese at EC har tatt over hele high-end forsterker verden i utlandet, i tillegg til lille Norge. Nå kan vi også se frem til nye tester av disse (samme) produktene til EC. Heia EC!

Provoserende? Satt på spissen? Ja kanskje. Poenget er at det finnes drøssevis med eksempler på produktporteføljer på det norske markedet, som trekkes frem som de beste produkter i internasjonal HiFi- presse. Hører vi noe om dem når det skjer…..? Vi skal til stadighet gjøres oppmerksom på EC/DP fortreffelighet og dermed sitte igjen med det inntrykk at disse er noe av det beste man kan kjøpe for penger. Denne favoriseringen er ganske unikt innenfor HiFi-pressen, hvor de fleste seriøse blader har et mye mer åpent sinn og er langt mer nyanserte enn Fidelity.

Er innlegget fra KV er et uttrykk for et behov for internasjonal anerkjennelse for egne testresultat, eller kan det ligge andre motiver bak?

- Skal vi etter siste ”produktopplysing” anta et EC er det beste HiFi/high-end kjøp?
(Fidelity er full av eksempler på anbefalinger av EC og DP i svarbrev til lesere og i tester hvor EC og DP blir trukket frem som gode ”matcher” til det ene etter det andre produktet).
- Eller kan vi anta at testobjekter fra omtalte blad (TAS) som har mottatt samme (eller bedre) anmeldelser kan være like gode (eller bedre) kjøp?
Dersom sistnevnte er tilfellet, kan man da hevde at leserne har fått best mulig rådgivning basert på mest mulig nøytralt grunnlag?

Som leser stiller jeg meg disse spørsmålene (på nytt) etter årevis med Fidelity`s henvisninger til dette produktet (inkl DP som ligger innunder samme paraply).

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Per_Olsen skrev:
Dette er hva alle Fidelity`s lesere trenger, ikke sant? I tillegg til pris utdelingene til EC for det beste forsterkeriet som finnes, en klar mangel av anmeldelser og sammenligninger av direkte konkurrerende forsterker produkter til EC, trenger vi jo mange flere sider i bladet, hvor vi kan gledelig lese at EC har tatt over hele high-end forsterker verden i utlandet, i tillegg til lille Norge. Nå kan vi også se frem til nye tester av disse (samme) produktene til EC. Heia EC!

Provoserende? Satt på spissen? Ja kanskje. Poenget er at det finnes drøssevis med eksempler på produktporteføljer på det norske markedet, som trekkes frem som de beste produkter i internasjonal HiFi- presse. Hører vi noe om dem når det skjer…..? Vi skal til stadighet gjøres oppmerksom på EC/DP fortreffelighet og dermed sitte igjen med det inntrykk at disse er noe av det beste man kan kjøpe for penger. Denne favoriseringen er ganske unikt innenfor HiFi-pressen, hvor de fleste seriøse blader har et mye mer åpent sinn og er langt mer nyanserte enn Fidelity.

Er innlegget fra KV er et uttrykk for et behov for internasjonal anerkjennelse for egne testresultat, eller kan det ligge andre motiver bak?

- Skal vi etter siste ”produktopplysing” anta et EC er det beste HiFi/high-end kjøp?
(Fidelity er full av eksempler på anbefalinger av EC og DP i svarbrev til lesere og i tester hvor EC og DP blir trukket frem som gode ”matcher” til det ene etter det andre produktet).
- Eller kan vi anta at testobjekter fra omtalte blad (TAS) som har mottatt samme (eller bedre) anmeldelser kan være like gode (eller bedre) kjøp?
Dersom sistnevnte er tilfellet, kan man da hevde at leserne har fått best mulig rådgivning basert på mest mulig nøytralt grunnlag?

Som leser stiller jeg meg disse spørsmålene (på nytt) etter årevis med Fidelity`s henvisninger til dette produktet (inkl DP som ligger innunder samme paraply).
udokumentert vissvass! hvilken importør er du tilknyttet?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.945
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
udokumentert vissvass! hvilken importør er du tilknyttet?

Verken vissvass eller udokumentert.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Per_Olsen skrev:

Jeg har sagt det før, Per Olsen. Du er god til å insinuere. I forrige runde trakk du deg bare unna, nå er du frampå igjen. Så jeg spør igjen. Har du baller til å være konkret, eller har du like mye ryggrad som en glassmanet?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.945
Torget vurderinger
1
JP skrev:
Du som er redaksjonsmedlem: Synes du det er helt ok at KV gir EC en hel annonseside gratis på side 8 med den tullete hyllesten som der blir gjengitt? Er det riktig overfor andre annonsører og bransjeaktører? Er Fidelity da et bransjenøytralt tidsskrift? Når EC betaler for store annonser hver måned?

At det er EC spiller ingen rolle, dette er prinsipiellt. Er dette ryddig? Jeg synes ikke det, men hører gjerne din mening.

Mvh
JP
Litt sørgelig dette. Liker i grunnen Fidelity og trodde at Vadseth hadde blitt mer profesjonell enn hva han var på 90-tallet. Da gjorde han seg "berømt" på sin ML/DP "test". Står vel fremdeles som en milepæl innen norsk forbrukerjournalistikk.

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
impulse skrev:
Per_Olsen skrev:

Jeg har sagt det før, Per Olsen. Du er god til å insinuere. I forrige runde trakk du deg bare unna, nå er du frampå igjen. Så jeg spør igjen. Har du baller til å være konkret, eller har du like mye ryggrad som en glassmanet?
Ja jeg kan gjerne være konkret. Men på hva? På eksempler på produktanmeldelser i TAS, eller henvisninger til EC og DP sine produkter i Fidelity? Jeg kan neve en rekke...
Men for å snu litt på det; kan du avvise noe av det jeg skriver som feil?

P

Parelius

Gjest
Per_Olsen skrev:
impulse skrev:
Per_Olsen skrev:

Ja jeg kan gjerne være konkret. Men på hva? På eksempler på produktanmeldelser i TAS, eller henvisninger til EC og DP sine produkter i Fidelity? Jeg kan neve en rekke...
Men for å snu litt på det; kan du avvise noe av det jeg skriver som feil?
På tross av at jeg ikke synes Impulse har vært særlig oppfølgende på sine innledende merknader i denne tråden, så er det vel bare rett og rimelig at den som kommer med påstander som ikke uten videre er innlysende også kommer med belegg for det en påstår. Så ingen grunn til å snu på fliser og annet vedmateriale. Simpel argumentasjonsteori!

Popcorn, anyone?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
"Man kan ha tiltro til en statistikk bare når man selv har forfalsket den" (Winston Churchill)

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Popcorn, anyone?
Tja, hvorfor ikke.

Riktignok er det storm i et fingerbøl. Men kommer man tett nok på kan det være morsomt lell.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kan man ikke både ha baller og ryggrad som en glassmanet lengre uten å bli stigmatisert?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg nevner i fleng; Du påstår at det er en klar mangel på anmeldelser av produkter som konkurrerer med EC. Enten er du totalt historieløs, evt. husker du dårlig.

Hvor har du det fra at det er Fidelitys "linje" at EC er det beste forsterkeriet som finnes? En ganske angstbitersk påstand, spør du meg. Joda, som mange andre lager de noen svært gode produkter, men også noen vi ikke akkurat flagger for. Det siste gav vi vel tydelig uttrykk for i siste gruppetest av integrerte forsterkere.
Jeg har tidligere spurt om du vil konkretisere dine relativt utilslørte insinuasjoner om "andre motiver", kobling og annet, men det gjorde du ikke. Typisk mangel på ryggrad. Fremsett en uhyrlig insinuasjon og stikk av. Men nå er du her igjen, derfor spør jeg. Put your money where your mouth is, som det heter.

Om du følger min tidligere oppfordring og begynner å puste med magen, er det da så vanskelig å se at dette dreier seg om at norske produkter som faktisk har fått noen år på baken, trekkes fram som svært gode i et amerikansk magasin? Dette var også tilfelle da ECs første produkt tok etpar amerikanske anmeldere på senga for snart trettifem år siden.Resten er historie, som det heter. Den gjentar seg kanskje ikke helt denne gangen, men hvorfor skulle det ikke være interessant?

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Hvor objektive krever vi egentlig at Fidelity og deres stakkars journalister skal være?
Kan det ikke aksepteres at redaksjonen i et slikt blad har sine favoritter? Om de så har, kan det ikke tenkes at det finnes andre forklaringer enn simpel korrupsjon??
Har spurt før: Er det så urimelig å vise begeistring når norske produkter gjør det bra ute i verden?

Jeg får en sterk følelse av at noen skribenter i denne tråd har vikarierende motiver, og kanskje ber for sin syke mor..?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
fidelity vier norske produkter litt ekstra oppmerksomhet, akkurat som amerikanske magasiner skriver mest om amerikanske produkter, britiske magasiner mest om britiske, etc.
ikke noe å hisse seg opp over i det hele tatt.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
Hvor objektive krever vi egentlig at Fidelity og deres stakkars journalister skal være?
Kan det ikke aksepteres at redaksjonen i et slikt blad har sine favoritter? Om de så har, kan det ikke tenkes at det finnes andre forklaringer enn simpel korrupsjon??
Har spurt før: Er det så urimelig å vise begeistring når norske produkter gjør det bra ute i verden?

Jeg får en sterk følelse av at noen skribenter i denne tråd har vikarierende motiver, og kanskje ber for sin syke mor..?
De kan være akkurat så subjektive som de ønsker. Det er jeg, og klarer jeg bare å lese nok mellom linjene så holder det. Akkurat som med plateanmeldelse. Dette er en storm i et vannglass, for ingen taper egentlig noe business her. De som løper til butikken etter den omtalen ville likevel kjøpt EC tipper jeg. Uansett hvor godt EC er så har jeg en følelse av at ingen high end-merker har flere ubevisste aper som kunder enn EC. Med det mener jeg de som faktisk tror på begrepet verdens beste, og som ikke vet hva som er forskjellen på EL84 og EL34 er. Eller hva de er i det hele tatt. Det skyldes en norsk tradisjon som stammer tilbake til den tiden da EC var det eneste kjente high end-merket for de med sin radioforhandler som eneste kilde, og Doxa kun var et ord de ikke forstod. EC skal være glad for det jeg kaller Hifi Klubben-syndromet, en flokkmentalitet som er etablert i tenårene.

Det er ikke til forkleinelse for EC og de kvalitetene deres produkter har. Det forteller mer om en markedsposisjon som er til misunnelse for andre aktører. Men nettopp på grunn av den posisjonen har denne artikkelen liten eller ingen betydning for salget til noen merker, for leserne av Fidelity er nok mer bevisste i sitt valg. De som velge EC av deres lesere gjør det valget bevisst, og ikke ut fra en hyllest fra redacteuren. Og jeg finner dessuten ingen grunn til å ikke slå opp denne saken med nasjonal stolthet, selv om det er et gjesp for de fleste av oss.

Og tenk hvordan HFS hadde vært uten den daglige irritasjonen? Et forum med baller og ryggrad som en manet.

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
impulse skrev:
Jeg nevner i fleng; Du påstår at det er en klar mangel på anmeldelser av produkter som konkurrerer med EC. Enten er du totalt historieløs, evt. husker du dårlig.

Hvor har du det fra at det er Fidelitys "linje" at EC er det beste forsterkeriet som finnes? En ganske angstbitersk påstand, spør du meg. Joda, som mange andre lager de noen svært gode produkter, men også noen vi ikke akkurat flagger for. Det siste gav vi vel tydelig uttrykk for i siste gruppetest av integrerte forsterkere.
Jeg har tidligere spurt om du vil konkretisere dine relativt utilslørte insinuasjoner om "andre motiver", kobling og annet, men det gjorde du ikke. Typisk mangel på ryggrad. Fremsett en uhyrlig insinuasjon og stikk av. Men nå er du her igjen, derfor spør jeg. Put your money where your mouth is, som det heter.

Om du følger min tidligere oppfordring og begynner å puste med magen, er det da så vanskelig å se at dette dreier seg om at norske produkter som faktisk har fått noen år på baken, trekkes fram som svært gode i et amerikansk magasin? Dette var også tilfelle da ECs første produkt tok etpar amerikanske anmeldere på senga for snart trettifem år siden.Resten er historie, som det heter. Den gjentar seg kanskje ikke helt denne gangen, men hvorfor skulle det ikke være interessant?

Første avsnittet i mitt innlegg er en provokasjon, og satt på spissen. Det regnet jeg med at de fleste oppfattet.
Poenget mitt er imidlertid at Fidelity overfokuserer de nevnte produktene. At man har sine ”favoritter” er helt greit, men faktum er at det er testet produkter i Fidelity som klart har overgått nevnte produkter i test. Det blir derfor uforståelig for meg at man til stadighet skal sammenligne testobjekter med EC/DP. Ville det ikke vært mer naturlig at man benytter andre produkter som har kommet ut med bedre resultater til sammenligning? Disse relasjonshenvisningene står ikke i forhold til det brede utvalg av gode ”referanseprodukter” og det må være mulig å stille spørsmålstegn ved at dette vedvarer år etter år. Jeg kan nevne at ved en rekke forsterker tester den siste tiden, har det sneket seg inn opplysninger om at DP kommer med en ny type (prototype er lytte til) og at denne er ventelig god. Hva er meldingen til leseren her..? Er dette relevant for den aktuelle testen..?
At spørsmålet stilles mener jeg er helt på sin plass. Med utgangspunkt i hvilke annonsemengder denne produsenten gjør ikke spørsmålet mindre relevant.
For ordens skyld ønsker jeg og legge til at jeg er fast kjøper av Fidelity, og mener at det har klare kvaliteter. Innspillet er også ment som konstruktiv kritikk. Jeg ønsker et nøytralt fagblad, som ivaretar lesernes interesser. Den forkuseringen som settes på nevnte produkter kan fort sette bladets integritet i tvil.
Forste

Topp Bunn