- Ble medlem
- 18.02.2009
- Antall liker
- 15.014
- Sted
- Kopervik og Bergen
- Torget vurderinger
- 1
Hvis dansken har sendt en mail til redaksjonen@fidelity.no så har han grunn til ikke bli overrasket, men her tror jeg ikke det er tilfellet. Men jeg bør kanskje kjøpe nummeret før jeg uttaler meg igjen. Det virker dog som om dette var en mail til KV, og ikke til spalten. Uansett så må vi journalister forsikre oss om dette er et åpent brev. Åpne brev er et begrep som beskriver uttalelser som er ment å være offentlige. Før dette ble trykket håper jeg KV sjekket med Thorhauge om det er ok å trykke mailen. Ut fra det som er skrevet om innholdet virker det ikke slik.HCS skrev:baluba skrev:Ja, det skurrer som en defekt radio. Jeg kan aldri se for meg en slik situasjon. Redaksjoner har som oftest en egen mailadresse til slikt bruk. Hvis adressen er noe slik: kv@fidelity.no så er det KVs personlige jobb-mail. Alle ansatte har en slik mail, og den er til personlig kommunikasjon. Går det ikke klart frem at det er en mail til redaksjonens brevspalte så er det helt feil å bruke innhold i innsendte mailer slik. Please, slutt å skrive om yrkesetikken til et yrke dere åpenbart ikke kjenner inn og ut. Det er for meg uforståelig at det som skrives om som en selvfølgelighet her er et diskusjonsemne. Presse-etikken er ganske klar på på dette området. Det må være mulig å henvende seg til et redaksjonsmedlem uten å bli hengt ut i mediet av den grunn. Alle meninger som motsetter seg dette er bare tøys. Uten en slik etikk ville ikke vi som er journalister kunne drive med det vi driver med. Anonymitet må kunne sikres her. Kutt ut det vrøvlet om at enhver henvendelse til en journalist kan ende i spaltene.Baard skrev:Uten samtykke? - dette skurrer, får det ikke til å stemme verken mht til å ivareta integriteten til evnt. innsendere og etikken rundt problemstillingen.vredensgnag skrev:Sender du noe inn til en publikasjon, kan dette publiseres. Det er publikasjonen du kommuniserer med, ikke personene bak.
Spørr grunnet ren nyskjerrighet og på generell basis uten interesse for saken vedr. Fidelity #43:
Ps: Jeg fikk min første jobb som journalist for 25 (!) år siden. I ettertid har jeg enten vært journalist, eller hatt et yrke som ofte henvender seg til media. Jeg bør vite forskjell på snørr og bart i denne saken.![]()
Så du har snakket med KV og vår danske venn? Og vet såklart hvilken mail adr som har blitt brukt ? Snørr og bart generellt, i denne konkrete saken bør du nok pusse nesa di ;D
Vi i den seriøse pressen har ekstremt streng etikk på dette området, og til og med intervjuer jeg foretar sender jeg på mail til intervjuobjektet slik at det ikke blir missforståelser om innholdet. Det gjør jeg selv om jeg bruker diktafon. En avis kan ikke gjøre slik, men magasiner må være etterrettelige på det området. De artiklene jeg leverte til trykk på fredag kommer ikke ut før etter sommeren. Det er med andre ord stort sett masser av tid til slikt. Sjekke, dobbeltsjekke og trippelsjekke er det som gjør et magasin etterrettelig. Derfor har vi vunnet fagpresseprisen, en pris som Fidelity kan skyte et arsenal av hvite piler etter.
En annen sak er at media ikke skal bøye av for press fra bransjeaktører. På det området har KV all rett på sin side.