nb skrev:
Haakon_Rognlien skrev:
Svindel? I form av hva da? Er det avansen som er problemet? Hvor mange % pålegg er tillatt før det per definisjon skal karakteriseres som svindel? Er det slik at grunnet en rad påstander i en debatt på en norsk nettside, så er Fidelity nærmest pålagt å komme til bunns i sakene? For å være ærlig har jeg ikke satt meg nok inn i denne saket til å begynne å grave i opphavet til verken denne eller andre kabler. Om markedet er villig til å betale så syke summer for en OEM-kabel, så la dem nå gjøre det, det er ikke opp til meg å bestemme. Om folk får høre kabelen i eget oppsett, og selv da finner det ok å bla opp, hva er da problemet? At importleddet tjener for mye? Er det misunnelse dette dreier seg om, egentlig?
Sorry, men dette blir bare for dumt. Lik det eller ei, men sannsynligvis har dere og andre i samme "bransje" en viss inflytelse på hva folk legger sine til tider surt opptjente penger i. Jeg har ikke lest omtalen av ZenSati, men av kontekstuell info skjønner jeg at den fikk god omtale. Storyen til produktet er, for å si det mildt, tvilsom. En gunstig test, det være seg i Fidelity eller andre steder er verdifull markedsføring uansett hvor lite vekt det er lagt på den biten fra magsinets side.
Om dere mener det ikke er deres problem hvor mye folk betaler for hva så skjønner jeg ikke hvorfor dere anmelder produkter i det hele. Hvorfor skal noen i det hele lese testene deres om det til syvende og sist er et sprøsmål om matching, preferanser og alt det vanlige. Hvorfor i det hele gi ut bladet om ingen skal legge nevneverdig vekt på testresultatene?
Det er mulig dere driter i om leserne velger å (muligens) kaste en halv middels nettoårslønn ut av vinduet på et eller annet bambusprodukt. I så tilfelle sier det ganske mye om etterretteligheten.
Kjør en test av Edge GCD da vel, siden dere ikke bryr dere om avanse, hva produktet egentlig er og hvem som tjener hva på å produsere å selge det. Det er vel helt ok om noen velger å bla opp 55k for saken?
Audiobransjen er en underlig bransje. En bransje der mikroskopiske forskjeller hauses og beskrives i malende ordelag, og koster titusener. Den er dualistisk som pokker, på den ene siden ønsker vi å spre musikkglede, på den andre siden ønsker vi å bevise for alle og en hver (og spesielt for oss selv) at akkurat det vi selv har valgt er verdt hver eneste krone.
Jeg ønsker ikke bruke spesielle navn på produsenter når vi debatterer fenomener som dette vi har oppe nå, det kan fort bli litt svett. Man faktum er at MANGE, svært mange produkter i utgangspunktet er OEM eller tilsvarende, som etter små endringer, i noen tilfeller rent kosmetiske, fullstendig forandrer antatt prissegment. Det finnes tilsynelatende kjedelige, firkantede bokser innmontert to elementer av type hyllevare, som selges for mer enn en halv million. Ser du på prisen for elementer, treverk og montering snakker vi kanskje ti tusen. Svindel? Ha koster det å bygge en forsterker, tro? Deler og bokser, 4000 for et effkttrinn med stor strømforsyning og bra spec? Utpris? 30 - 75 000 kanskje? Svindel?
Vi verken driter i eller ønsker at folk, våre lesere eller ei, skal bli lurt. Det finnes folk som har kjøpt
Eiffeltårnet, uten å forstå at det var lureri, verden vil dessverre bedras.
http://fhm.no/article/31968-du-er-svindlet/gallery/133616 Og jeg er i utgangspunktet absolutt enig i at "noen" burde gå opptil flere i denne bransjen nærmere etter i sømmene. Det beklagelige faktum er at Fidelity har ikke disse ressurser tilgjengelige. Aviser som f.eks. DN har. Kanskje har ett eller to hi-fi-magasiner fra UK eller USA det, men jeg er slett ikke sikker. Muligens burde vi nevnt kontroversene rundt enkeltprodukter til tider, men spekulasjoner bør man være varsom med å trykke, dersom man ikke har svært god ryggdekning. Det er enkelt å skrike ut sine personangrep og hause opp en stemning på et debattforum, noe verre er det å kringkaste de samme påstander med redaktøransvar. Husk at man med relativt gode argumenter i bakhånda kan hevde at en hver kabel som hevder å gi bedre lyd, er svindel pr definisjon!
Så tilbake til høyttalerkabler til abnorme summer. I dette åpne, lille miljøet vi utgjør, er vi faktisk ekstremt "høyt utdannede kunder", da i mening av at vi gjør fantastisk mye prøving, lesing, research og sjekking før vi handler. Såpass mye styr som det av og til blir rundt enkeltprodukter ville det være nær utenkelig at en potensiell kunde ikke har hørt om disse kontroverser, og tar de med i sin bedømmelse dersom han er virkelig interessert i en handel. Hvor mange potensielle kunder har kabler i 100 000 + -klassen i Norge? Eller i Skandinavia? 3 - 5? Tror du kablene noen sinne går for full pris? Vi må ikke falle i den fella at vi tror markedet er så enormt at vi ser et folk bli svindlet her. Og OM noen skulle finne på å bare kjøpe høyttalerkabel til over HUNDRE TUSEN KRONER uten å prøve dem først....!? Say no more.
Vi har vår hobby i en bransje med store pustevansker. Vi oversvømmes av inntrykk, og god lyd er på vei ut. Skal produsentene overleve i et stadig mindre marked, må hver enhet selges med større avanse. Det er lett å både se og høre at de nest beste er utrolig mye billigere, men nesten ikke dårligere enn de aller, aller beste. I Fidelity sier vi faktisk det rett ut, at forskjellene er urovekkende små. Masseprodukter fra Japan (bygget i andre land i østen) og kinesiske entusiastprodukter er fantastiske i lyd og utseende, og egentlig skulle vi være lykkelige for det. I stedet velger vi å rette all vårt negative fokus mot noen som ønsker å promotere kabler i abnorme prisleier. Uvisst hvorfor de gidder, forresten, de selger allikevel next to nothing.
Mvh
Håkon Rognlien