Fidelity nr. 49.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Kule-Trygve skrev:
...Lurt å låne først om mulig for å slippe penge- utkast. Men Accuphasen kjøpte jeg helt uhørt. Angret ikke på det..halv pris på bruktbørsen for et nesten nytt produkt..at det går an?

Hvis jeg finner noen strømkabler jeg synes bedrer lyden slår jeg vel til, men stresser ikke med det..
Det vil du oppdage med en gang du prøver. Av redsel for å få enda meir pepper for å trekke fram noe jeg har i mitt oppsett, lar jeg være å nemne en relativt rimelig, men knallgod strømkabel som jeg bruker.... Jeg benytter denne både til forsterker, ekstern strømforsyning og cd-spiller. Hos meg var det stor hørbar forskjell på originalkablene og disse. Enklete hevder at går man noen hakk opp, er det mye å hente på det. Jeg har ikke prøvd, men med tid og stunder kommer jeg nok til å gjøre det. Den jeg bruker koster ikke allverden, men den er verd hver enda krone!

mvh. VilhelmW

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Haakon_Rognlien skrev:
Det er ikke opp til oss om folk gidder betale ekstreme summer for kabler, biler, diamanter, ferier, vin eller hva som helst annet.
sabla godt poeng.....

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.662
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
HCS skrev:
Kule-Trygve skrev:
Er vel ingen som vil kaste penger ut av vinduet? Det er bare en påstand kabelfornekterne kommer med.. ;D At man kjøper noe fordi det er så dyrt.
Vel, jeg er fortsatt fascinert over at du kan ha såvidt gode kabler, men ikke sørger for strømkabler som står i stil... ;)

Å kaste penger blir opp til den enkelte, men tipper alle de som har litt fartstid innen denne hobbyen har opplved litt penge-utkast fra tid til annen... Det kalles å "lære" sies det.. ;D
Det undres jeg også over. På kabelsiden vil du få den største oppgraderingen med gode strømkabler. Jeg fikk en stor overraskelse første gang jeg prøvde en.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
lars_erik skrev:
HCS skrev:
Kule-Trygve skrev:
Er vel ingen som vil kaste penger ut av vinduet? Det er bare en påstand kabelfornekterne kommer med.. ;D At man kjøper noe fordi det er så dyrt.
Vel, jeg er fortsatt fascinert over at du kan ha såvidt gode kabler, men ikke sørger for strømkabler som står i stil... ;)

Å kaste penger blir opp til den enkelte, men tipper alle de som har litt fartstid innen denne hobbyen har opplved litt penge-utkast fra tid til annen... Det kalles å "lære" sies det.. ;D
Det undres jeg også over. På kabelsiden vil du få den største oppgraderingen med gode strømkabler. Jeg fikk en stor overraskelse første gang jeg prøvde en.
Det fikk jeg også, da jeg gikk over til strømkabler av grøftetypen. Jeg gjorde det nærmest som et eksperiment, rett og slett fordi de var såpass rimelige i anskaffelse, og nå er de kommet for å bli.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.582
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Men det som hadde vært virkelig interessant, hadde jo vært om de hadde testet Zensati opp mot det OEM produktet de bygger på, og særlig om de hadde gjort det blindt.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
erato skrev:
Men det som hadde vært virkelig interessant, hadde jo vært om de hadde testet Zensati opp mot det OEM produktet de bygger på, og særlig om de hadde gjort det blindt.
Meget godt poeng! Det hadde vært spennede..

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Fikk bladet i går. Meget bra som vanlig. Og som vanlig gleder jeg meg til neste nummer basert på "lokkematen" mot slutten. Jubileumsnummer og greier! :)
Kabeltesten synes jeg er på grensen til komisk. Mer subjektiv og vag omtale skal du lete lenge etter, og ordforrådet til skribentene er imponerende - lekent, slentrende, saftig, frodig, tørt, uten klirr, fyrrig, tilbakelent...
Det sagt så blir jo, til skribentenes forsvar, opplevelsen i seg selv bra formidlet.

Jeg hadde heller ikke hatt noe i mot å lytte til det Mark Levinson oppsettet...

Mvh

V

vredensgnag

Gjest
Vanskelig for et blad å innta en slik politirolle - dersom vredensgnag kommer med et utsagn om en komponent så spiller det ikke videre rolle for de fleste, men når Fidelity skriver det kan det bety være eller ikke være for produsenten. Se f.eks. på Maliks Burger, som fikk toppskåre i en VG-test for mange år siden, og som fortsatt lever på den anmeldelsen, og åpnet en haug andre burgersteder fordi folk ville ha Malik-burger opplevelsen.
Nå går en tv-serie på NRK med kokken og matskribenten Adam Price. Da han skrev anmeldelser i København hendte det han fikk drapstrusler og han og publikasjonen ble saksøkt flere ganger.

Et tilsvarende tilfelle:
Gizmodo skrev om Pear Cables Anjou-strekk til USD 7.500
James Randi leste artikkelen, og utfordret Clark fra Positive Feedback Online, som ble brukt av Pear som sannhetsvitne, til å ta en ABX med disse mot et tilsvarende Monsterstrekk. Clark valgte å ikke gjøre det.
Michael Fremer tilbød seg derimot å ta testen.
Men så trakk Pear Cables produktet.

Mange stusset over at Fremer ikke bare fikk fatt i et strekk Pear Cables for å gjennomføre. Dersom han var så sikker på at han ville høre forskjell, så var 7.500 dollar en liten investering for å kunne hente hjem én million.
Men om Fremer hadde brukt et par Pear Cables etter at selskapet hadde trukket seg kunne både han og Stereophile blitt ansvarlige i et søksmål fra Pear dersom Fremer ikke hadde hørt forskjell.
Ansvarsforholdet omfattet Stereophile fordi testen skulle utføres i Fremers eget lytterom, som var sterkt assosiert med mange lyttetester han hadde beskrevet i bladet.
Så her kunne bladet stått erstatningsansvarlige, dersom de hadde brukt Pear Cables Anjou-strekk.

(Da Fremer i stedet foreslo å bruke sine Transparent kabler sa Randis rådgivere nei, fordi disse kablene er sterkt modifiserte, og ikke oppfylte utfordringens opprinnelige ordlyd om "tilsvarende strekk fra Monster." Man kunne ikke vite hva som hadde blitt gjort inne i den kabelvorten.)

Pear Cables bruker forøvrig fortsatt Clark som sannhetsvitne for de kablene, selv om ingen av dem vågde bevise hva de var i stand til, når det gjaldt.

http://www.pearcable.com/sub_products_anjou_sc.htm

(http://www.randi.org/site/index.php/jref-news/102-blake-withdrawls-from-pear-cable-challenge.html)

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Jeg og et par kompiser testet et par strømkabler fra supra,tror det var rundt 1100.- pr stk,vi hørte 0 forskjell fra original kabelen til 30 spenn hehe

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
eddie1 skrev:
Jeg og et par kompiser testet et par strømkabler fra supra,tror det var rundt 1100.- pr stk,vi hørte 0 forskjell fra original kabelen til 30 spenn hehe
Jeg har hatt samme resultat etter å ha prøvd Cardas og Supra men bruker allikevel Supra strømkabler for de er godt skjermet.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.273
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

I kabeltesten i seneste Fidelity er det en klar sammenheng mellom pris og karakter. Den eneste kabelen som "nesten" bryter sammenhengen er Kimberkabelen som er veldig dyr og ikke får helt karakterer som svarer, men så påpeker også Vadset at han var overrasket over at de andre ikke likte kabelen bedre, fordi han syntes den var mye bedre enn karakterene.

Hadde noen med mye tid til overs giddet å tatt seg bryet og bladd tilbake på eldre gruppetester og sjekket om det har vært samme sammenheng mellom pris og kvalitet i tidligere gruppetester!

Mvh
OMF

P

Parelius

Gjest
nb skrev:
Haakon_Rognlien skrev:
Svindel? I form av hva da? Er det avansen som er problemet? Hvor mange % pålegg er tillatt før det per definisjon skal karakteriseres som svindel? Er det slik at grunnet en rad påstander i en debatt på en norsk nettside, så er Fidelity nærmest pålagt å komme til bunns i sakene? For å være ærlig har jeg ikke satt meg nok inn i denne saket til å begynne å grave i opphavet til verken denne eller andre kabler. Om markedet er villig til å betale så syke summer for en OEM-kabel, så la dem nå gjøre det, det er ikke opp til meg å bestemme. Om folk får høre kabelen i eget oppsett, og selv da finner det ok å bla opp, hva er da problemet? At importleddet tjener for mye? Er det misunnelse dette dreier seg om, egentlig?
Sorry, men dette blir bare for dumt. Lik det eller ei, men sannsynligvis har dere og andre i samme "bransje" en viss inflytelse på hva folk legger sine til tider surt opptjente penger i. Jeg har ikke lest omtalen av ZenSati, men av kontekstuell info skjønner jeg at den fikk god omtale. Storyen til produktet er, for å si det mildt, tvilsom. En gunstig test, det være seg i Fidelity eller andre steder er verdifull markedsføring uansett hvor lite vekt det er lagt på den biten fra magsinets side.

Om dere mener det ikke er deres problem hvor mye folk betaler for hva så skjønner jeg ikke hvorfor dere anmelder produkter i det hele. Hvorfor skal noen i det hele lese testene deres om det til syvende og sist er et sprøsmål om matching, preferanser og alt det vanlige. Hvorfor i det hele gi ut bladet om ingen skal legge nevneverdig vekt på testresultatene?

Det er mulig dere driter i om leserne velger å (muligens) kaste en halv middels nettoårslønn ut av vinduet på et eller annet bambusprodukt. I så tilfelle sier det ganske mye om etterretteligheten.

Kjør en test av Edge GCD da vel, siden dere ikke bryr dere om avanse, hva produktet egentlig er og hvem som tjener hva på å produsere å selge det. Det er vel helt ok om noen velger å bla opp 55k for saken?
Betimelige ord.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
FatmanFlump skrev:
Særlig når man kommer med svindelanklager er det uholdbart å ikke være sånn høvelig sikker i sin sak.
Hvor kommer jeg med svindelanklager?

Jeg viser kun til de anklager andre har kommet med, og som så langt jeg har forstått ikke er dementert. Da burde Fidelity kanskje vært litt varsom?
Er det så urimelig om Fidelity har et kritisk søkelys på flere sider ved et produkt, og da spesielt når produktet har vært så omstridt som dette?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hadde ikke tenkt å skrive noe mer, men Rogliens svar overrasker meg og synes det er verdt å skrive noen ord.

Folk flest regner det å pakke inn billig OEM kabel med pene strømper/plugger, spe på bejublende reklame og selge det til astronomiske priser for svindel. I norsk dagligtale er det det. Hva det er juridisk er egentlig mindre interessant.

Hvis Rogliens svar om at det er helt ok at folk uvitende kjøper billige produkter til vanvittige overpriser er representativ for Fidelity sitt syn er det bare trist og ille IMO. Et blad med en viss respekt for leserne ville ha ønske om å avdekke slikt. Men istedet så synes man det er helt ok at folk blir lurt? Hvor i huleste er etikken? Et hifi blad burde da være veilendende for lesere, ikke villedende. Og dra fram spørsmål om misunnelse blir totalt skivebom. Det ville være bedre å bruke betegnelsen medfølelelse her.

Dette er i grunnen det samme som om man skulle pakke inn noen rimelige høyttalere inn i like flott kabinett som Wilson/Rockport og selge de til en million. De fleste hadde nok følt seg både lurt og svindlet hvis man fant ut av det.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.196
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Hadde ikke tenkt å skrive noe mer, men Rogliens svar overrasker meg og synes det er verdt å skrive noen ord.

Folk flest regner det å pakke inn billig OEM kabel med pene strømper/plugger, spe på bejublende reklame og selge det til astronomiske priser for svindel. I norsk dagligtale er det det. Hva det er juridisk er egentlig mindre interessant.
Jeg tviler jeg ikke på at hvordan svindel defineres juridisk, er uinteressant for deg, . Enhver redaktør av et norsk tidsskrift vil ha en adskillig større interesse for jusen, fordi PFU og ikke minst injurielovgivningen vil kunne komme ned med full tyngde hvis ordet "svindel" blir nevnt uten at det er juridisk begrunnet.

Hvis Rogliens svar om at det er helt ok at folk uvitende kjøper billige produkter til vanvittige overpriser er representativ for Fidelity sitt syn er det bare trist og ille IMO. Et blad med en viss respekt for leserne ville ha ønske om å avdekke slikt. Men istedet så synes man det er helt ok at folk blir lurt? Hvor i huleste er etikken? Et hifi blad burde da være veilendende for lesere, ikke villedende. Og dra fram spørsmål om misunnelse blir totalt skivebom. Det ville være bedre å bruke betegnelsen medfølelelse her.
Jeg tror at du forveksler "Fidelity" og forlengst nedlagte "Forbrukerrapporten".

Dette er i grunnen det samme som om man skulle pakke inn noen rimelige høyttalere inn i like flott kabinett som Wilson/Rockport og selge de til en million. De fleste hadde nok følt seg både lurt og svindlet hvis man fant ut av det.
Det er selvfølgelig din gode rett å ønske at Fidelity var et helt annet blad enn det nå engang er. Et blad med målinger, blindtester og gravende journalistikk. Men å kritisere Fidelity for ikke å gjøre disse tingene blir som å piske en kamel fordi den ikke er en hest. Hvis ikke Fidelity lever opp til dine etiske standarder, kan du jo starte et konkurrerende tidsskrift.

mvh

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.926
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
orso skrev:
Skal man nå egentlig synes så voldsomt synd på folk som gjør slike bommerter?

mvh
Proffen

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
orso skrev:

vet ikke hva du mener med rimelige høyttalere, men det er da svært mange som benytter mange av de samme elementene som Wilson og Rockport og selger de langt billigere. Om de skulle putte elementene inn i samme type flotte kabinett som Wilson eller Rockport så bør vel høyttalerne prises likt? Den største kostnaden er i kabinettet.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Karma skrev:
FatmanFlump skrev:
Særlig når man kommer med svindelanklager er det uholdbart å ikke være sånn høvelig sikker i sin sak.
Hvor kommer jeg med svindelanklager?

Jeg viser kun til de anklager andre har kommet med, og som så langt jeg har forstått ikke er dementert. Da burde Fidelity kanskje vært litt varsom?
Er det så urimelig om Fidelity har et kritisk søkelys på flere sider ved et produkt, og da spesielt når produktet har vært så omstridt som dette?

Nå er det vel mannen bak dette merket sin privat hifi handel som det ble skrevet mye om, ikke bare at produktet er overpriset!

Mark Levinson har også kjøpt billig fra østen og solgt dyrt. Dette er ikke unormalt!

Skal Fidelity sjekke bakgrunnshistorier til alle folk hos alle prodsenter før test?

Virker som flere av dere egentlig ønsker å lese hifiverdens svar på Se&Hør, mer drama og mindre produkttest!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
tkr skrev:
Det er selvfølgelig din gode rett å ønske at Fidelity var et helt annet blad enn det nå engang er. Et blad med målinger, blindtester og gravende journalistikk. Å kritisere Fidelity for ikke å gjøre disse tingene blir som å piske en kamel fordi den ikke er en hest. Hvis ikke Fidelity lever opp til dine etiske standarder, kan du jo starte et konkurrerende tidsskrift.

mvh
Det er selvsagt et poeng. Tror nok uansett mange finner det veldig underlig at et blad skulle forsvare en tvilsom bransje. Det er ikke på så mange andre områder man finner noe liknende. Men enough said. God natt.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
orso skrev:
tkr skrev:
Det er selvfølgelig din gode rett å ønske at Fidelity var et helt annet blad enn det nå engang er. Et blad med målinger, blindtester og gravende journalistikk. Å kritisere Fidelity for ikke å gjøre disse tingene blir som å piske en kamel fordi den ikke er en hest. Hvis ikke Fidelity lever opp til dine etiske standarder, kan du jo starte et konkurrerende tidsskrift.

mvh
Det er selvsagt et poeng. Tror nok uansett mange finner det veldig underlig at et blad skulle forsvare en tvilsom bransje. Det er ikke på så mange andre områder man finner noe liknende. Men enough said. God natt.

Hvorfor gjøre det mer komplisert enn det er? De gjør lydmessige tester av produkter og skriver om dette!

Er bedre at folk som har ressurser til det graver opp annen skit og skriver om dette..... er vel flere her som har tid og lyst til det når man ser på aktiviteten rundt temaet

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
val skrev:
orso skrev:
tkr skrev:

mvh

Hvorfor gjøre det mer komplisert enn det er? De gjør lydmessige tester av produkter og skriver om dette!

Er bedre at folk som har ressurser til det graver opp annen skit og skriver om dette..... er vel flere her som har tid og lyst til det når man ser på aktiviteten rundt temaet
Sukk!!...jeg er fullstendig enig med Orso, men val har nok rett.

U

utgatt60135

Gjest
Et spørsmål til Rognlien basert fra dette tidligere innlegget:
Haakon_Rognlien skrev:
Jo, jeg vet mange reagerer på dette med kabler. Jeg er selv kabelskeptiker. Hver bidige gang det trommes sammen til kabeltest av noe slag, ber jeg meg fritatt, men det går som oftest ikke, noen må tross alt gjøre jobben. Jeg vil virkelig helst IKKE høre forskjell. Uvisst av hvilken årsak, ender jeg som oftest med å gjøre det uansett. Men i motsetning til noen andre i redaksjonen, er det min oppfatning at forskjellene ikke er dramatiske.

Mvh
Håkon Rognlien

Det gikk ca. 3 sekunder av det første platekuttet før tre par fårete øyne over tre blottede tanngarder vendte seg vantro mot redaktøren ...

Rognlien: Å hjelp! Denne tangerer da for søren Transparent Reference! Silkeglatt. Oppløst. DIGERT, Deilig. Nerve. Bass! Dynamikk!!! Klang. Musikk!!!!!!! Også råtøff på rock!
Basert på denne testen og andre kjøpte jeg Audience Au24 kabelen. Jeg har testet den mot endel andre rimeligere kabler, også i vanntett blindtest. Jeg kan skille den ut i blindtest, men har ikke nubbsjans til å oppleve det samme som deg, selv om du mener du er kabelskeptiker og den som mener det ikke er dramatiske forskjeller på kabler. Vel, jeg vil nå mene at dine inntrykk i den testen er dramatisk ;).

Spørsmålet mitt er hva det er jeg mangler i forhold til deg? Har jeg for dårlig hørsel eller mener du at utstyret mitt er for dårlig? Jeg synes det er veldig enkelt å detektere forskjeller kjapt på alle komponenter untatt kabler. Jeg hører forskjeller på kabler også, men de er for meg veldig veldig små og ikke direkte enkel å avdekke i en blindtest. Og jeg klarer bare å høre en viss forskjell i klarhet, og har aldri hørt forskjeller i dynamikk, størrelse på lydbilde, bassendringer og annet. Kun noe forbedring/tildekking av renhet og derav detaljnivå. Og MUSIKK leverer alle kabler, imo. Hvorfor er det så enorme (ja, det er faktisk det) forskjeller i lytteinntrykk tror du Rognlien? Og hva med folk som Dale og Kviserud og andre veldig erfarne HiFi entusiaster? Har de også dårlig hørsel eller er det andre årsaker tror du?

Alså, for meg synes all kabeltester dere gjør som sterkt overdrevet og hva gjør det med troverdigheten? Hvordan vil jeg da lese testen dere har i siste Fidelity? Eller er det alså jeg som mangler noe? Eller kan det være at det er oss mellom skyttergravene som har mest rett? Hva ville skje med kabeldebattene om våres formidlig hadde stått på trykk i stedet for de enorme forskjellers skibenter?

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
tkr skrev:
Karma skrev:
I den grad du forsøker å true meg til taushet, lykkes det nok ikke.
Jeg har kun vist til at de sterke påstander som er rettet mot ZenSati burde vært nevnt i Fidelity, dersom man har større lojalitet mot leseren enn mot produsenten. Å forsøke å skremme meg med linker som viser til fengselstraff, blir for dumt.
Har jeg påstått at ZenSati er svindel??

Les grundig en gang til hva jeg har skrevet. Er det straffbart for et blad eller en person å refere til en kjent strid og til påstander som er lansert av andre? Da er det jo mange som risikerer fengeslstraff i denne tråden:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50468.0.html

Det er vel de som hevder direkte at ZenSati er svindel, som risikerer straffeforfølgelse? Men da må vel først ZenSati klare å vise at påstandene er feil? Har ZenSati klart å gjøre det? Og hvorfor tar da ikke ZenSati saken opp for retten?
Godt forsøk. Du ønsker å røre til vannet igjen.

1) Jeg har linket til lovdefinisjoner som definerer svindel- (bedrageri-) begrepet og sier noe om strafferammen for det. Hvor du ser en trussel om fengsel for din del er meg en gåte. Henviser på nytt til Sverdrup.

2) I like måte. Les mitt innlegg minst en gang til. Jeg skriver at du rører til vannet med insinuasjoner om svindel. Deretter oppfordrer jeg deg til å anmelde Zensati hvis du mener at det foreligger svindel.

mvh
Hvem av oss to som mest ønsker å "røre til vannet igjen", er opp til den objektive leser å avgjøre.
At du kommer med linker vedrørende straffenivå, er også opp til den objektive leser å bedømme motivasjonen bak.
Jeg tror ikke det er så vanskelig for de fleste å skjønne. Du har jo ofte en klar tendens til å ville kvele kritisk søkelys på denne hobby, dersom det rokker ved dine egne prioriteringer og meninger. Det er i vert fall slik jeg tolker mange av dine utspill mot mine innlegg.
Jeg mener fortsatt at det ville vært naturlig å ta hensyn til bakgrunnen for dette produkt, på samme måte som det ville vært om Fidelity nå skulle testet Edge GCD.
Det mest interessante i denne sammenheng, er faktisk den motstand mot disse meninger som jeg blir møtt med fra en gruppe lesere..

Igjen: Jeg påstår ikke, og har ikke grunnlag for å hevde, at ZenSati er svindel. Men jeg sier at dersom noe av det som har blitt påstått i bl.a. den refererte tråd på dette forum, er riktig, er det grunnlag for så pass mistanke at Fidelity burde utvist litt mer varsomhet. Fidelity hadde ikke vært tvunget til selv å hevde at ZenSati er svindel, like lite som meg. Det er jo neppe straffbart å referere påstander man leser i media. Blir du ansvarlig for det du f.eks. leser i VG, dersom du refererer det?

Jeg ser mange reagerer mot det de oppfatter som et ønske om at Fidelity skal opptre med mer gravende journalistikk. Det er jo greit nok. Men det hadde vel ikke vært så mye feil om bladet i noen tilfeller hadde et snev av dette? Vi vet jo alle hvor mye humbug som tilbys i denne bransjen. Skal da et blad som Fidelity sluke alt rått av hensyn til sine egne annonseinntekter?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Så du har inntrykk av at Fidelity "sluker alt rått", Karma?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.708
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Haakon_Rognlien skrev:
Svindel? I form av hva da? Er det avansen som er problemet? Hvor mange % pålegg er tillatt før det per definisjon skal karakteriseres som svindel? Er det slik at grunnet en rad påstander i en debatt på en norsk nettside, så er Fidelity nærmest pålagt å komme til bunns i sakene? For å være ærlig har jeg ikke satt meg nok inn i denne saket til å begynne å grave i opphavet til verken denne eller andre kabler. Om markedet er villig til å betale så syke summer for en OEM-kabel, så la dem nå gjøre det, det er ikke opp til meg å bestemme. Om folk får høre kabelen i eget oppsett, og selv da finner det ok å bla opp, hva er da problemet? At importleddet tjener for mye? Er det misunnelse dette dreier seg om, egentlig?
Sorry, men dette blir bare for dumt. Lik det eller ei, men sannsynligvis har dere og andre i samme "bransje" en viss inflytelse på hva folk legger sine til tider surt opptjente penger i. Jeg har ikke lest omtalen av ZenSati, men av kontekstuell info skjønner jeg at den fikk god omtale. Storyen til produktet er, for å si det mildt, tvilsom. En gunstig test, det være seg i Fidelity eller andre steder er verdifull markedsføring uansett hvor lite vekt det er lagt på den biten fra magsinets side.

Om dere mener det ikke er deres problem hvor mye folk betaler for hva så skjønner jeg ikke hvorfor dere anmelder produkter i det hele. Hvorfor skal noen i det hele lese testene deres om det til syvende og sist er et sprøsmål om matching, preferanser og alt det vanlige. Hvorfor i det hele gi ut bladet om ingen skal legge nevneverdig vekt på testresultatene?

Det er mulig dere driter i om leserne velger å (muligens) kaste en halv middels nettoårslønn ut av vinduet på et eller annet bambusprodukt. I så tilfelle sier det ganske mye om etterretteligheten.

Kjør en test av Edge GCD da vel, siden dere ikke bryr dere om avanse, hva produktet egentlig er og hvem som tjener hva på å produsere å selge det. Det er vel helt ok om noen velger å bla opp 55k for saken?
Audiobransjen er en underlig bransje. En bransje der mikroskopiske forskjeller hauses og beskrives i malende ordelag, og koster titusener. Den er dualistisk som pokker, på den ene siden ønsker vi å spre musikkglede, på den andre siden ønsker vi å bevise for alle og en hver (og spesielt for oss selv) at akkurat det vi selv har valgt er verdt hver eneste krone.
Jeg ønsker ikke bruke spesielle navn på produsenter når vi debatterer fenomener som dette vi har oppe nå, det kan fort bli litt svett. Man faktum er at MANGE, svært mange produkter i utgangspunktet er OEM eller tilsvarende, som etter små endringer, i noen tilfeller rent kosmetiske, fullstendig forandrer antatt prissegment. Det finnes tilsynelatende kjedelige, firkantede bokser innmontert to elementer av type hyllevare, som selges for mer enn en halv million. Ser du på prisen for elementer, treverk og montering snakker vi kanskje ti tusen. Svindel? Ha koster det å bygge en forsterker, tro? Deler og bokser, 4000 for et effkttrinn med stor strømforsyning og bra spec? Utpris? 30 - 75 000 kanskje? Svindel?

Vi verken driter i eller ønsker at folk, våre lesere eller ei, skal bli lurt. Det finnes folk som har kjøpt Eiffeltårnet, uten å forstå at det var lureri, verden vil dessverre bedras. http://fhm.no/article/31968-du-er-svindlet/gallery/133616 Og jeg er i utgangspunktet absolutt enig i at "noen" burde gå opptil flere i denne bransjen nærmere etter i sømmene. Det beklagelige faktum er at Fidelity har ikke disse ressurser tilgjengelige. Aviser som f.eks. DN har. Kanskje har ett eller to hi-fi-magasiner fra UK eller USA det, men jeg er slett ikke sikker. Muligens burde vi nevnt kontroversene rundt enkeltprodukter til tider, men spekulasjoner bør man være varsom med å trykke, dersom man ikke har svært god ryggdekning. Det er enkelt å skrike ut sine personangrep og hause opp en stemning på et debattforum, noe verre er det å kringkaste de samme påstander med redaktøransvar. Husk at man med relativt gode argumenter i bakhånda kan hevde at en hver kabel som hevder å gi bedre lyd, er svindel pr definisjon!
Så tilbake til høyttalerkabler til abnorme summer. I dette åpne, lille miljøet vi utgjør, er vi faktisk ekstremt "høyt utdannede kunder", da i mening av at vi gjør fantastisk mye prøving, lesing, research og sjekking før vi handler. Såpass mye styr som det av og til blir rundt enkeltprodukter ville det være nær utenkelig at en potensiell kunde ikke har hørt om disse kontroverser, og tar de med i sin bedømmelse dersom han er virkelig interessert i en handel. Hvor mange potensielle kunder har kabler i 100 000 + -klassen i Norge? Eller i Skandinavia? 3 - 5? Tror du kablene noen sinne går for full pris? Vi må ikke falle i den fella at vi tror markedet er så enormt at vi ser et folk bli svindlet her. Og OM noen skulle finne på å bare kjøpe høyttalerkabel til over HUNDRE TUSEN KRONER uten å prøve dem først....!? Say no more.
Vi har vår hobby i en bransje med store pustevansker. Vi oversvømmes av inntrykk, og god lyd er på vei ut. Skal produsentene overleve i et stadig mindre marked, må hver enhet selges med større avanse. Det er lett å både se og høre at de nest beste er utrolig mye billigere, men nesten ikke dårligere enn de aller, aller beste. I Fidelity sier vi faktisk det rett ut, at forskjellene er urovekkende små. Masseprodukter fra Japan (bygget i andre land i østen) og kinesiske entusiastprodukter er fantastiske i lyd og utseende, og egentlig skulle vi være lykkelige for det. I stedet velger vi å rette all vårt negative fokus mot noen som ønsker å promotere kabler i abnorme prisleier. Uvisst hvorfor de gidder, forresten, de selger allikevel next to nothing.

Mvh
Håkon Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
impulse skrev:
Så du har inntrykk av at Fidelity "sluker alt rått", Karma?
Nei.

Jeg spør kun om de som reagerer sterkest mot mine innlegg i denne tråden, selv mener at Fidelity skulle slukt alt rått av hensyn til sine annonseinntekter.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Lyngen skrev:

Spørsmålet mitt er hva det er jeg mangler i forhold til deg?
Sunn fornuft.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.708
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Haakon_Rognlien skrev:
Jo, jeg vet mange reagerer på dette med kabler. Jeg er selv kabelskeptiker. Hver bidige gang det trommes sammen til kabeltest av noe slag, ber jeg meg fritatt, men det går som oftest ikke, noen må tross alt gjøre jobben. Jeg vil virkelig helst IKKE høre forskjell. Uvisst av hvilken årsak, ender jeg som oftest med å gjøre det uansett. Men i motsetning til noen andre i redaksjonen, er det min oppfatning at forskjellene ikke er dramatiske.

Mvh
Håkon Rognlien

Det gikk ca. 3 sekunder av det første platekuttet før tre par fårete øyne over tre blottede tanngarder vendte seg vantro mot redaktøren ...

Rognlien: Å hjelp! Denne tangerer da for søren Transparent Reference! Silkeglatt. Oppløst. DIGERT, Deilig. Nerve. Bass! Dynamikk!!! Klang. Musikk!!!!!!! Også råtøff på rock!
Basert på denne testen og andre kjøpte jeg Audience Au24 kabelen. Jeg har testet den mot endel andre rimeligere kabler, også i vanntett blindtest. Jeg kan skille den ut i blindtest, men har ikke nubbsjans til å oppleve det samme som deg, selv om du mener du er kabelskeptiker og den som mener det ikke er dramatiske forskjeller på kabler. Vel, jeg vil nå mene at dine inntrykk i den testen er dramatisk ;).

Spørsmålet mitt er hva det er jeg mangler i forhold til deg? Har jeg for dårlig hørsel eller mener du at utstyret mitt er for dårlig? Jeg synes det er veldig enkelt å detektere forskjeller kjapt på alle komponenter untatt kabler. Jeg hører forskjeller på kabler også, men de er for meg veldig veldig små og ikke direkte enkel å avdekke i en blindtest. Og jeg klarer bare å høre en viss forskjell i klarhet, og har aldri hørt forskjeller i dynamikk, størrelse på lydbilde, bassendringer og annet. Kun noe forbedring/tildekking av renhet og derav detaljnivå. Og MUSIKK leverer alle kabler, imo. Hvorfor er det så enorme (ja, det er faktisk det) forskjeller i lytteinntrykk tror du Rognlien? Og hva med folk som Dale og Kviserud og andre veldig erfarne HiFi entusiaster? Har de også dårlig hørsel eller er det andre årsaker tror du?

Alså, for meg synes all kabeltester dere gjør som sterkt overdrevet og hva gjør det med troverdigheten? Hvordan vil jeg da lese testen dere har i siste Fidelity? Eller er det alså jeg som mangler noe? Eller kan det være at det er oss mellom skyttergravene som har mest rett? Hva ville skje med kabeldebattene om våres formidlig hadde stått på trykk i stedet for de enorme forskjellers skibenter?
:) Ja du... Det er selvsagt ikke KABELEN i seg selv som gir dette resultatet. Alle de andre kablene i den testen gjorde NESTEN det samme, men altså ikke helt. Og om det siterte var helt og holdent mine notater er jeg usikker på, slurvete håndskrift og uklare betydnigner fører dessverre til at redaktøren må tolke litt fritt, og det kan vel være at det påvirker utsagnene noe. Husker jeg ikke feil, hadde vi i den konkrete testen også med et par billige Biltemakabler, som jeg faktisk syntes var klart bedre enn de trykte ord skulle tilsi, så det er ikke alltid jeg får poengene godt nok fram.
Anlegget og rommet det spilles på i Fidelitys storstue er formidabelt, det har evnen til å få musikken til å leve som beskrevet. Når alt stemmer, altså. Og da må vi (dessverre?) tillate oss å ta av litt for de (bitte) små forskjellene...

Mvh
Håkon Rognlien

U

utgatt60135

Gjest
Hva synes du om slike ord på trykk, Impulse og Rognlien?

"Mange av høyttalerkablene tar livet av musikken både med kvelning og gift, er det mulig å temme dem! Men det koster ..."

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Jeg synser ikke om formuleringer kollegene mine bruker, Lyngen. Jeg konsentrerer meg om mine egne.

U

utgatt60135

Gjest
impulse skrev:
Jeg synser ikke om formuleringer kollegene mine bruker, Lyngen. Jeg konsentrerer meg om mine egne.
Ok, den er grei. Sjefen din vil jo ikke diskutere med oss.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Vel, han bruker så å si hvert eneste våkne øyeblikk på Fidelity som det allerede er, så du skal ikke se bort ifra at det kan ha med kapasitet å gjøre.

U

utgatt60135

Gjest
Haakon_Rognlien skrev:
:) Ja du... Det er selvsagt ikke KABELEN i seg selv som gir dette resultatet. Alle de andre kablene i den testen gjorde NESTEN det samme, men altså ikke helt.
Å jasså, din luring ;) ;) ...

Det jeg vil til livs er de skarpe overdrivelser og skylappene til de som fornekter all forskjell.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lyngen skrev:
impulse skrev:
Skjønner jeg godt... Makan til gnål... Som Rognlien sier er det ørsmå forskjeller. Om det er verdt det i kroner er opp til hver enkelt. Virker på meg som det er dårlig fordekt misunnelse som gjør at enkelte reagerer på priser, og ikke på ytelser om enn marginale. Potetmentalitet!

Og til Karma, nei jeg synes ikke Fidelity skal sluke alt rått. Men jeg velger å ha tillit til at de ikke gjør det. Basert på kjennskap til flere som skriver litt der og LESEGLEDE fra min side helt tilbake til salige Audio.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Morsom lesing den KVs leter etter referanseforsterker, eller "hvordan unngå å tråkke dp-vekterne på tærne'. En spesialutgave fra dp som ikke er i produksjon var nesten på høyde med den tredje beste forsterkeren til Rogue, så den tar vi. ;D

U

utgatt60135

Gjest
impulse skrev:
Vel, han bruker så å si hvert eneste våkne øyeblikk på Fidelity som det allerede er, så du skal ikke se bort ifra at det kan ha med kapasitet å gjøre.
Jeg har vel fått inntrykk av at han ble lei av enkelte debatanter (sikkert med grunn), mens jeg har også fått inntrykk av at enkelte i redaksjonen ikke er like flinke til å ta imot kritikk. Jeg kan ikke huske noen form form for selvkritikk fra den kanten. Ment i beste mening, og ikke ment mot deg :).

U

utgatt60135

Gjest
HCS skrev:
Lyngen skrev:
impulse skrev:
Skjønner jeg godt... Makan til gnål... Som Rognlien sier er det ørsmå forskjeller.
Det er da langt i fra det som står på trykk i Fidelity. Er det rart man reagerer på det spør nå jeg ...

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Fidelity er et magasin for underholdning. Ikke et populærvitenskaplig magasin. Ikke et fagtidsskrift. På samme måte som BoNytt, o.l. I slike blader vil produkter som koster langt mer enn enn tilsvarende produkter omtales. Fordi folk vil lese om det. Om noen kjøper en designstol til 100K, selv om man får en replica til 5K som er like god å sitte i, betyr vel ikke noe for oss andre.

Synes HRs innlegg øverst på denne siden er noe man skal ta med seg. Les det en gang til.

Jeg har nylig bestilt abonnement på Fidelity. Hvorfor? Som et magasin for underholdning. På lik linje med BoNytt. Og det er et komplement.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lyngen skrev:
HCS skrev:
Lyngen skrev:
impulse skrev:
Skjønner jeg godt... Makan til gnål... Som Rognlien sier er det ørsmå forskjeller.
Det er da langt i fra det som står på trykk i Fidelity. Er det rart man reagerer på det spør nå jeg ...
Tar du kabel-testene så bokstavlig at du tror det er så stor forskjell eller at Fidelity vil at vi skal tro det er gigant-forskjeller ? Kabler blir aldri annet enn prikken over I'en,noe annet tror jeg ikke Fidelity ønsker at vi skal tro heller. :)

U

utgatt60135

Gjest
Loevhagen skrev:
Fidelity er et magasin for underholdning. Ikke et populærvitenskaplig magasin.
Men må det overdrivelser til for å fenge leserne og derav selge bladet? Jeg bare spør ...

Topp Bunn