Fidelity nr. 49.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
BT skrev:
Det dere mener er altså at Fidelitygutta tester ikke produktene de omtaler, de bare ser i prislista?
Uansett jeg har vanskelig for å forstå hvorfor Fidelity vil seg selv så vondt at de anmelder et så kontroversielt produkt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Sånn for ordens skyld, Orso... vi "ser" ikke hva vi hører på når vi kabeltester i Fidelity.. Men vi hører.
Har flere ganger spurt deg spesifikt hvordan dere utfører "blindtestene" i Fidelity og det har du aldri svart på. Men metoden har kommet fram fra andre, og jeg kan ikke se at måten det blir gjennomført på oppfyller blindtest kriterier.

At dere tester to eller flere kabler, ikke vet hvilke dere hører på og beskriver deretter forskjellene sier i grunnen ingenting. Det åpner døren for ren innbilning. Tviler dessuten på dette er den eneste måten ZenSati kablene har blitt prøvd og evaluert på.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
orso skrev:
impulse skrev:
Sånn for ordens skyld, Orso... vi "ser" ikke hva vi hører på når vi kabeltester i Fidelity.. Men vi hører.
Har flere ganger spurt deg spesifikt hvordan dere utfører "blindtestene" i Fidelity og det har du aldri svart på. Men metoden har kommet fram fra andre, og jeg kan ikke se at måten det blir gjennomført på oppfyller blindtest kriterier.

At dere tester to eller flere kabler, ikke vet hvilke dere hører på og beskriver deretter forskjellene sier i grunnen ingenting. Det åpner døren for ren innbilning. Tviler dessuten på dette er den eneste måten ZenSati kablene har blitt prøvd og evaluert på.
Impulse sier de ikke vet prisen, du sier at priser styrer testen. Mener du at Impulse lyver?

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Anonym skrev:
BT skrev:
Det dere mener er altså at Fidelitygutta tester ikke produktene de omtaler, de bare ser i prislista?
Uansett jeg har vanskelig for å forstå hvorfor Fidelity vil seg selv så vondt at de anmelder et så kontroversielt produkt.
Synes det er greit og høre at selv de enkleste kabler til en krone metern blir best i test hos fidelity gutta! De høytaler kablene er jo noe av det kjipeste/enkleste som er og produsere

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Akkurat det lurer jeg på også, BT.

@Eddie1, så du mener å vite at Sesatikabelen vi testet er noe av det enkleste, billigste og kjipeste som kan produseres. Kan du underbygge det med noe som helst ?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
impulse skrev:

@Eddie1, så du mener å vite at Sesatikabelen vi testet er noe av det enkleste, billigste og kjipeste som kan produseres. Kan du underbygge det med noe som helst ?
Impulse:
Uavhengig av produksjonsmetode og pris på Zenzati kabelen er testen med på å bidra til at bladet blir en "coffee table book" istedenfor et hifi blad.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
impulse:
Det er bare å redegjøre tydelig hvordan dere tester ZenSati og andre kabler og hva som legges vekt på ved evaluering, så slipper man denne spekuleringen. Er skriveriene utelukkende basert på den såkalte blindtestingen deres?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Anonym skrev:
impulse skrev:

Impulse:
Uavhengig av produksjonsmetode og pris på Zenzati kabelen er testen med på å bidra til at bladet blir en "coffee table book" istedenfor et hifi blad.
Når du blir konfrontert med dine sterke påstander så varer du ikke du kommer bare med nye sterke påstander? Tror du det gir deg særlig troverdighet?

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Er det noen som vet hvor man kan få tak i denne kinakabelen? Er det ikke bare å importere selv og lansere den som en prisrevolusjon? Man kan jo tjene penger på slikt (selv uten kriminelt pålegg i pris). Da kunne jo alle fylle hjemmene med godlyd. Eller er anklagene akkurat såpass diffuse at dette ikke lar seg gjøre?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
BT skrev:
Anonym skrev:
impulse skrev:

Impulse:
Når du blir konfrontert med dine sterke påstander så varer du ikke du kommer bare med nye sterke påstander? Tror du det gir deg særlig troverdighet?
Qué?

Ser ikke helt hvor jeg kommer med sterke påstander. Jeg mener Zenzati er et kontroversielt tema og det er vel neppe en sterk påstand?

V

vredensgnag

Gjest
FatmanFlump skrev:
Er det noen som vet hvor man kan få tak i denne kinakabelen? Er det ikke bare å importere selv og lansere den som en prisrevolusjon? Man kan jo tjene penger på slikt (selv uten kriminelt pålegg i pris). Da kunne jo alle fylle hjemmene med godlyd. Eller er anklagene akkurat såpass diffuse at dette ikke lar seg gjøre?
http://jinweicable.manufacturer.globalsources.com/si/6008801723175/Homepage.htm

Du kan plukke hyllevare, eller samarbeide med dem om strømper, avslutninger, o.a. De kan gjøre hele monteringen, eller du kan gjøre sluttmonteringen - for å gi kabelen den viktige siste finish.
Om du vil kan du sette deg opp med et virtuelt selskap, dvs at all design, produksjon, innpakning, forsendelse - og tom fakturering - kan ordnes av din OEM leverandør.
Her har du linker til 41 bekreftede leverandører av speaker cables - og du kan kikke på varene deres:
http://tinyurl.com/2w6wkfk

Fra Nerds, og siden det kommer fra MJ selv er det vel til å stole på?:

Vedlegg

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Ingen har funnet en kinakabel som er 100% likt. ZenSati beskytter vel kildene sine ved å gjøre en deal med produsenten om at akkurat de kablene som de bruker ikke skal kunne letes opp på internet og bestilles direkte fra produsent.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Anonym skrev:
BT skrev:
Anonym skrev:
impulse skrev:

Impulse:
Qué?

Ser ikke helt hvor jeg kommer med sterke påstander. Jeg mener Zenzati er et kontroversielt tema og det er vel neppe en sterk påstand?
Ser du ikke? Jeg skrev det jo. At priser styrer tester i Fidelity er en sterk påstand. At Fidelity ikke er et hifi-blad er en sterk påstand.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
BT skrev:
Anonym skrev:
BT skrev:
Anonym skrev:
impulse skrev:

Impulse:
Qué?

Ser du ikke? Jeg skrev det jo. At priser styrer tester i Fidelity er en sterk påstand. At Fidelity ikke er et hifi-blad er en sterk påstand.
Jeg skrev "uavhengig av produksjonsmetode og pris".

Poenget mitt er at uavhengig av konklusjon vil det ikke komme noe godt ut av en test av Zenzati.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Anonym skrev:
BT skrev:
Anonym skrev:
BT skrev:
Anonym skrev:
impulse skrev:

Impulse:
Qué?

Jeg skrev "uanhengig av produksjonsmetode og pris".

Poenget mitt er at uavhengig av konklusjon vil det ikke komme noe godt ut av en test av Zenzati.
Nå ser jeg at jeg blandet deg sammen med orso et øyeblikk. Beklager.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.708
Torget vurderinger
2
orso skrev:
impulse:
Det er bare å redegjøre tydelig hvordan dere tester ZenSati og andre kabler og hva som legges vekt på ved evaluering, så slipper man denne spekuleringen. Er skriveriene utelukkende basert på den såkalte blindtestingen deres?
Har så vidt nevnt det tidligere i tråden:

Sitat fra: Haakon_Rognlien på desember 14, 2010, 18:14:31
Hver bidige gang det trommes sammen til kabeltest av noe slag, ber jeg meg fritatt, men det går som oftest ikke, noen må tross alt gjøre jobben. Jeg vil virkelig helst IKKE høre forskjell. Uvisst av hvilken årsak, ender jeg som oftest med å gjøre det uansett. Men i motsetning til noen andre i redaksjonen, er det min oppfatning at forskjellene ikke er dramatiske.
Aldri benyttet ABX. Kun A - B - C - D osv der vi som lyttet ikke visste hva vi lyttet til. Dette har vi gjort både på kabler og annet utstyr.

Mvh
Håkon Rognlien
Videre har jeg sagt at JA SELVSAGT spiller psykoakustiske fenomen inn på godt og vondt.
Hva den enkelte legger vekt på, vil nok variere. Undertegnede legger mest vekt på at lyden har et åpent, hurtig og dynamisk uttrykk UTEN HARDHET, og da spesielt i stemmeleiet.
Orso har 100% rett i at vi aldri har kjørt en kvalifisert blindtest, dog har vi ofte testet blindt eller i det minste nokså blendet! :)

Mvh
Håkon Rognlien

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
zimon skrev:
På side 74/75 finner vi en usignert artikkel der ingressen åpner med:

"Det er tre år siden Music Hall cd25.2 forbløffet undertegnede [...]". (min uthevning)
Ingen som vil/kan si hvem forfatteren er?

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
vredensgnag skrev:
FatmanFlump skrev:
http://jinweicable.manufacturer.globalsources.com/si/6008801723175/Homepage.htm

Du kan plukke hyllevare, eller samarbeide med dem om strømper, avslutninger, o.a. De kan gjøre hele monteringen, eller du kan gjøre sluttmonteringen - for å gi kabelen den viktige siste finish.
Om du vil kan du sette deg opp med et virtuelt selskap, dvs at all design, produksjon, innpakning, forsendelse - og tom fakturering - kan ordnes av din OEM leverandør.
Her har du linker til 41 bekreftede leverandører av speaker cables - og du kan kikke på varene deres:
http://tinyurl.com/2w6wkfk

Fra Nerds, og siden det kommer fra MJ selv er det vel til å stole på?:
Hmmm... vært kjekt å bedt om en vareprøve....

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.670
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
btw, jeg fikk nr 49 idag - en dag etter at de meldte på mail at de skulle sende pånytt siden posten sannsynligvis hadde rotet vekk forrige sending.
jævlig bra!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Inspirert en smule av tråden om hodetelefonforsterkere, har jeg en bønn til Fidelity-redaksjonen: Hva med en stor, fyldig testrunde på sånne? Head-fi kan jo fylle en heil utgave!

mvh. VilhelmW

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Anonym skrev:
BT skrev:
Anonym skrev:
BT skrev:
Anonym skrev:
impulse skrev:

Impulse:
Qué?

Zensati er tydeligvis noe som fenger deg, rettere sagt mannen bak. Burde Fideity granske alle sine testobjekter før de lot de teste ? Slik at de ikke testet amrikanske forsterkere produsert i kina for "småpenger" og solgt for astronomi priser feks ?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
HCS skrev:
Anonym skrev:
BT skrev:
Anonym skrev:
BT skrev:
Anonym skrev:
impulse skrev:

Impulse:
Qué?

Zensati er tydeligvis noe som fenger deg, rettere sagt mannen bak. Burde Fideity granske alle sine testobjekter før de lot de teste ? Slik at de ikke testet amrikanske forsterkere produsert i kina for "småpenger" og solgt for astronomi priser feks ?
Jeg sier ikke at Fidelity skal drive med gravende journalistikk men med tanke på omtalen merket har fått på ulike internettforum må Fidelity se at Zenzati er kontroversielt.

Eller mener du at ingen av journalistene har sett at det har vært blest rundt merket i nyere tid?

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Var det han som skrøt av 20-30 års erfaring innen faget, og så viste det seg at erfaringen var mye, mye kortere, men han henviste til at han kjøpte sin første plater i ung alder, spilte litt i korps og drev en del DIY opp gjennom årene? ;D

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Anonym skrev:
HCS skrev:
Anonym skrev:
BT skrev:
Anonym skrev:
BT skrev:
Anonym skrev:
impulse skrev:

Impulse:
Qué?

Jeg sier ikke at Fidelity skal drive med gravende journalistikk men med tanke på omtalen merket har fått på ulike internettforum må Fidelity se at Zenzati er kontroversielt.

Eller mener du at ingen av journalistene har sett at det har vært blest rundt merket i nyere tid?
Helt enig i det dette merket er kontroversielt. Men ser ikke behovet for boikott for det. Og tipper nok de har fått med seg støyen. Skulle en utelukke produkter som har en litt brokete fortid er jeg redd bladet kunne blitt adskillig tynnere dessverre..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis de skal omtale kabler (og det skal man jo gjerne); de kunne godt ha omtalt kabler med en viss troverdighet i sin markedsføring som minimumskrav; det hadde gjort det hele mer lesverdig.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Vidar P skrev:
Hvis de skal omtale kabler (og det skal man jo gjerne); de kunne godt ha omtalt kabler med en viss troverdighet i sin markedsføring som minimumskrav; det hadde gjort det hele mer lesverdig.
Slett ikke uenig i det. Problemet er hvordan vet en at det er troverdighet i noen kabelprodusents markedsføring når det er snakk om kabler over feks 100k ?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hehe. Får jeg slippe å svare på det? Det besvarer seg vel egentlig selv :)

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Vidar P skrev:
Hehe. Får jeg slippe å svare på det? :)
Såklart.. Sliter med å se "troverdigheten" når prisene kommer over et nivå jeg subjektivt synes er madhouse.. Uansett hvem det måtte gjelde av produsenter.. Som det nevnes av flere, det er andre steder en kan sette pengene og få mer effekt...Evt handle mer musikk :)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Man må nesten låne den og finne ut om den er verdt pengene.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kule-Trygve skrev:
Man må nesten låne den og finne ut om den er verdt pengene.
Kabler til over 150k vil jeg tro de fleste sliter med å rettferdiggjøre som "verdt" pengene. :) ... Og etter omtalen de har fått er vel annenhåndsverdien som en viss cd-spiller... Uselgelig for annet enn peanøtter..

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Hvis man har et anlegg til en million kan kanskje en slik kabel være prikken over i-en, hvis den virkelig er så fantastisk :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis selve prisen er en del av det produktet man gjerne vil betale for så er den jo virkelig fantastisk.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Er vel ingen som vil kaste penger ut av vinduet? Det er bare en påstand kabelfornekterne kommer med.. ;D At man kjøper noe fordi det er så dyrt.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kule-Trygve skrev:
Er vel ingen som vil kaste penger ut av vinduet? Det er bare en påstand kabelfornekterne kommer med.. ;D At man kjøper noe fordi det er så dyrt.
Vel, jeg er fortsatt fascinert over at du kan ha såvidt gode kabler, men ikke sørger for strømkabler som står i stil... ;)

Å kaste penger blir opp til den enkelte, men tipper alle de som har litt fartstid innen denne hobbyen har opplved litt penge-utkast fra tid til annen... Det kalles å "lære" sies det.. ;D

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
...Lurt å låne først om mulig for å slippe penge- utkast. Men Accuphasen kjøpte jeg helt uhørt. Angret ikke på det..halv pris på bruktbørsen for et nesten nytt produkt..at det går an?

Hvis jeg finner noen strømkabler jeg synes bedrer lyden slår jeg vel til, men stresser ikke med det..

N

nb

Gjest
Vidar P skrev:
Det mest bekymringsverdige er for meg at de som skriver i bladet ikke ser ut til å skjønne problemstillingen i det hele, eller i det minste ignorerer den fullstendig. Det er ganske utrolig.

V

vredensgnag

Gjest
Dette er en meget vanskelig balansegang for enhver redaksjon - vi snakker om komponenter som tillater en betydelig annonsering og markedsbearbeiding.

Du skyter ikke kua som før deg - dette er også årsaken til at man sjelden leser utvetydig negative anmeldelser av komponenter. Og når utfallet er så dårlig at det er uakseptabelt, tar man kontakt med produsent og utber seg en forklaring, som gjerne beskrives som at "noe må ha hendt med X i transporten."

Her ser vi også en mulig forklaring på hvorfor mange hifi-redaksjoner gjerne kritiserer nye merker fra Asia, mens de unnlater å kritisere kjente merker som får mesteparten gjort i Asia. Det produsenten sparer, mens gammelt prispunkt opprettholdes, tillater større bearbeidelse av markedet.

Det er viktig å prøve å styre rett i dette villnisset. Moderne produksjon og avsetning forutsetter at det er innbakt betydelige beløp til markedsbearbeiding som del av prosessen, og de midlene kan ikke trylles ut av luften, de må komme fra salgsprisen.
Likevel syns jeg det er helt på sin plass å påpeke at i mange tilfeller er det et misforhold mellom fremstillingskost og salgspris som langt overgår det man selv med storsinn kan kalle rimelig, og i slike tilfeller kan det være på sin plass med litt skepsis i forhold til hva som skrives om prestanda.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Holmium skrev:
Var det han som skrøt av 20-30 års erfaring innen faget, og så viste det seg at erfaringen var mye, mye kortere, men han henviste til at han kjøpte sin første plater i ung alder, spilte litt i korps og drev en del DIY opp gjennom årene? ;D
Og nå er altså kablene av fyren den nye referansen i Stereophile og Fidelity. Så man kommer tydeligvis veldig langt med å klunke litt på en gitar som liten o.l. Det skal ikke undervurderes! ;D

Nå får jeg vel en ny "advarsel" e-post fra Mark J.

Setter pris på Rognliens svar. Registerer dog at spørsmålet om hvorvidt kabler utelukkende blir evaluert ved denne "blindtestingen" ikke ble besvart.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
nb skrev:
Vidar P skrev:
Det mest bekymringsverdige er for meg at de som skriver i bladet ikke ser ut til å skjønne problemstillingen i det hele, eller i det minste ignorerer den fullstendig. Det er ganske utrolig.

Om de har kunnskap om (privat) forhistorie til en av folkene som er involvert i produksjon av kabelen er ganske uvesentlig om de kun er interessert i å teste dette produktet lydmessig!

Intriger og drama kan Se&Hør ta seg av

Ellers så kan de jo heller fokusere på det som alle klarer å høre god forskjell på og som ofte er noe mer fornuftig priset

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.708
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Setter pris på Rognliens svar. Registerer dog at spørsmålet om hvorvidt kabler utelukkende blir evaluert ved denne "blindtestingen" ikke ble besvart.
Det er ikke fordi vi føler at noe skal holdes skjult, i hvert fall. I de fleste (egentlig alle) tilfeller har redaktøren eller en av de andre gjort lyttetester i eget anlegg før gruppetesten. Det hender at redaktøren nevner det, om det er tydelige avvik i forhold til hans observasjoner. Nå er det sånn at ekstensiv kabeltesting er svært ressurskrevende, samtidig som redaktørens anlegg og rom har så mange fordeler mht å vise forskjeller. Dermed søker vi å minske ressursbruken ved at flere beskriver samme komponenter uavhengig av hverandre på samme tid og samme sted. På denne måten håper vi å øke treffsikkerheten, selv om vi selvsagt er klar over svakhetene også ved denne typen tester.
For øvrig diskuterte vi de konkrete problemstillinger rundt den dyre kabelen som er nevnt her, men kom til at vi ville heve oss over persondebatter og svovelpåstander, og lytte til alt på uavhengig grunnlag. Det er ikke opp til oss om folk gidder betale ekstreme summer for kabler, biler, diamanter, ferier, vin eller hva som helst annet. På det personlige plan kommer jeg aldri til å betale de summene det er tale om for kabel av noe slag, på en økonomisk sterk dag, kunne jeg muligens strukket meg til den kabelen jeg likte best av alle sammen. Og den kostet vel ca 1/16-del av den dyreste, om jeg husker sånn passe feil.

Mvh
Håkon Rognlien

Topp Bunn