Asbjørn
Rubinmedlem
Enig, og det var det samme jeg skrev, om enn i andre ord. Det er ikke "finansnæringen" i dette tilfellet, men helt spesikke finansidioter i det ene selskapet, som sagt kombinert med dårlig ledelse og rigide fagforeninger. Det må bare gå til helvete.vredensgnag skrev:Ærlig talt. GM etablerte GMAC, for å finansiere omsetningen av krapylbilene sine, og drev et fullstendig vettløst opplegg som ville vært avslørt lenge før, om det ikke var for den finansielle sjongleringen de holdt på med.Asbjørn skrev:GMs massive verdiødeleggelse har veldig lite med finansnæringen å gjøre. Det handler om inkompetent og grådig ledelse uten industriell langsiktighet, kanskje kompetente (men grådige) fagforeninger som blokkerer all nødvendig omstilling, og midlertidig suksess med å drive finansvirksomhet på toppen av den rustne giganten, slik at man kunne fortsette å innbille seg selv og hverandre at dette gikk riktig bra. Inntil det ikke gikk lenger, slik det måtte gå.
Det hele var en "egenfinansiert" boble, av beste slag - helt i tråd med annen tvilsom virksomhet som folk i finans holder på med - om det er å ta velferdsgodene fra norske kraftkommuner eller rasere land som Hellas og Irland.
Jeg er heller ikke uenig i at det finnes altfor mange tilsvarende finansidioter altfor mange andre steder. I all beskjedenhet var jeg sterkt medvirkende til å hindre at min egen kommune tapte uhyggelig mange millioner på et Terra-lignende opplegg for noen år siden. Det var ikke vanskelig å se at forholdet mellom risiko og avkastning var helt ute å kjøre, men det var ganske mange som ønsket å lukke øynene for risiko-delen av regnestykket. Da må noen sette ned foten og minne finansidiotene på hvem som eier pengene de vil leke med.
Personlig anser jeg finanskrabater som ganske likestilt med faunaen nederst i komposthaugen: De gir et nyttig bidrag til å reallokere ressurser til dit de trengs mest, men det er ikke pent å se på at de gjør det, og ikke f..n om jeg vil ha dem inn på kjøkkenet.