Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.372
    Antall liker
    17.109
    Torget vurderinger
    2
    Anmelde banken for å følge regelverket mot hvitvasking? Lykke til med den, du.
    Må da være et hypotetisk eksempel. Kan vanskelig forestille meg at dette blir aktuelt, da vedkommende er ihuga kryptoanvender med et temmelig anstrengt forhold til bankvesenet?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.339
    Antall liker
    37.137
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forsåvidt også et anstrengt forhold til skatter og offentlige myndigheter, så det ville vært uhyre merkelig å løpe til statlig politimyndighet for å klage hvis man er misfornøyd med hvordan en privat aktør etterlever sine kontraktsvilkår med en privat kunde. Eller å oppfordre statlige myndigheter til å detaljkontrollere pengestrømmene gjennom privateide banker fremfor å la bankene holde orden i eget hus. Det virker en smule inkonsekvent for meg.

    Skal man liksom forestille en anarkokapitalist får man heller passe på å kontraktsfeste voldgiftsregler i de avtalene man inngår, og så bruke disse aktivt ved behov og akseptere utfallet, heller enn å innbille seg at vi andre skal betale haijn stat og ho kommune for å løpe til med hjelp og støtte så snart verden går vedkommende imot. Det kalles free rider.

    Hvis man forsøker å regulere alt sånt i private avtaler man selv inngår i hvert enkelt kundeforhold og deretter forsøker å håndheve dem selv med private voldgiftsordninger i henhold til avtalene, eventuelt med privat voldsbruk hvis motparten ikke respekterer avtalene, så vil man ganske fort oppdage at det er h..es mye jobb og et enormt effektivitetstap fremfor å akseptere de spillereglene som allerede finnes og de institusjonene som håndhever dem. Dessuten vil man få juling. Det er en grunn til at menneskeheten valgte å skape siviliserte samfunn fremfor å fortsette i naturtilstanden med alles kamp mot alle på liv og død. Sivilisasjon og rettsstat har sine fordeler.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.305
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    men herregud da.
    Hvis du overfører penger fra en konto i en bank til en konto i en annen bank og banken sperrer kontoen din, er det rettferdig?
    Følger bare reglene?
    Skal like å se det skje med dere, regner med det bare er å lene seg tilbake da og la kontoen være sperra?

    Slutt og kom med personskildringer om meg, hva skal jeg gjøre annet enn å anmelde? Rane banken for pengene mine da eller? Komme med trusler?

    Faen meg noe av det mest idiotiske jeg har lest
    Det er ikke greit at banken sperrer kontoen din fordi du overfører penger fra en bank til en annen. Er vel ganske normalt å ha flere bank kontoer i flere banker, gjerne også utenlands uten at det trenger å være noe grunn til å sperre deg ut fra kontoen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.339
    Antall liker
    37.137
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har overført ganske mye penger mellom konti i ulike banker og ulike land. Har aldri opplevd at banken stilte noen besværlige spørsmål, selv ikke med nokså store beløp, enten det har gått til min egen konto eller til f eks en meglers klientkonto. I et par tilfeller hadde jeg nesten forventet at banken ville stille noen kontrollspørsmål, men det gjorde de ikke. Rett igjennom. Jeg vet ikke hvordan din kompis har greid å trigge varsellamper for hvitvasking eller lignende i banken. Om det mot formodning skulle skjedd meg ville jeg ringt bankens kundesenter og spurt «hva pokker?», ja.

    Men jeg syntes det var ganske morsomt at nettopp du antydet politianmeldelse som virkemiddel.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.771
    Antall liker
    10.187
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det innså allerede Adam Smith: Markedenes «usynlige hånd» er en kraftfull koordineringsmekanisme som overgår enhver sentralisert planlegging, men samtidig er det en ustabil tilstand som må voktes og kontrolleres. Overlatt til seg selv vil markeder degenerere til karteller og monopoler. Det er ikke i fellesskapets interesse. Adam Smith anså seg selv som moralfilosof, han kom bare i skade for å oppfinne økonomifaget i forbifarten.
    Det virker dessverre som om litt for mange politikere ikke har lest annet enn de første kapitlene i den boken.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.305
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har overført ganske mye penger mellom konti i ulike banker og ulike land. Har aldri opplevd at banken stilte noen besværlige spørsmål, selv ikke med nokså store beløp, enten det har gått til min egen konto eller til f eks en meglers klientkonto. I et par tilfeller hadde jeg nesten forventet at banken ville stille noen kontrollspørsmål, men det gjorde de ikke. Rett igjennom. Jeg vet ikke hvordan din kompis har greid å trigge varsellamper for hvitvasking eller lignende i banken. Om det mot formodning skulle skjedd meg ville jeg ringt bankens kundesenter og spurt «hva pokker?», ja.

    Men jeg syntes det var ganske morsomt at nettopp du antydet politianmeldelse som virkemiddel.
    ingen som vet, småbarnsfar, god inntekt, skulle kjøpe brukte møbler på finn til huset tok ut cash.
    Eneste som kan trigge varsellamper er navnet som er arabisk

    Jeg føler liksom at det å avslutte kundeforholdet er god nok straff for noe sånt, så mitt forslag var politianmeldelse
    Man kan jo selvfølgelig gjøre mye dritt som ikke er lov, men hva annet kan man gjøre lovlig?
    Klage til forbrukerådet?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.372
    Antall liker
    17.109
    Torget vurderinger
    2
    I våre dager er det blitt slik at Adam Smiths usynlige hånd manifesterer seg (pun intended) når regningen skal betales, og det er ikke hva han forestilte seg.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.960
    Antall liker
    10.265
    Nye tall fra SSB..


    Så nå blir det gnåling om rentenedgang igjen, denne fra en eller annen avis nå...

    -Nå som prisveksten har kommet nærmere målet, spør «alle» seg når sentralbanksjef Ida Wolden Bache endelig skal fjerne rentekniven fra nordmenns struper.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Tar den her heller...

    Det der blir etterhvert til veldig store økonomiske forskjeller over tid. Rentesrente-effekten er sterk nok til å kunne sprenge fjell, og det gjør en himla forskjell om den jobber for eller mot deg gjennom et helt yrkesliv. Hvis man har skjønt sånt som risiko, avkastning og diversifisering som 25- eller 30-åring er det ikke så veldig vanskelig å sitte med en pen liten formue når man begynner å tenke på pensjonering. Motsatt, om man ikke har forstått dette vil det være ren flaks om man blir noe annet enn minstepensjonist, eventuelt permanent gjeldsslave.

    Kanskje verre, familier som selv tar ansvar for å videreformidle dette til neste generasjon (gjerne sammen med en slump penger) vil ha helt andre forutsetninger for å akkumulere formue enn røkla. Over et par generasjoner snakker vi langt større forskjeller enn hva noe realistisk skattesystem kan utjevne. Det kan også lett feste seg en (ikke helt ubegrunnet) oppfatning om at røkla kan takke seg selv for utfallet, og selv har man gjort seg fortjent til hvert øre. Ikke noe problem for dem det gjelder, selvsagt, men om man ønsker å opprettholde et noenlunde egalitært samfunn blir det en utfordring.

    Bedre økonomiundervisning i skolen kan nok være noe av det viktigste man gjør for å utjevne økonomiske forskjeller. Langt viktigere enn plutselige endringer av skattesystemet etter innfallsmetoden, Vedum-style.
    Her er et eksempel på hva som er innenfor mulighetsrommet på en relativt beksjeden inntekt.


    Plussak, men nøkkelpunktene:

    I mai 2011 hadde Kristian Tjong i Oslo sin siste arbeidsdag som statlig ansatt i Forbrukerrådet. Med 2,25 millioner kroner på konto, spart opp over mange år fra den nøkterne statslønnen, ble han pensjonist på fulltid. Målet var å ha nok penger å klare seg med til han ble 67 år og alderspensjonist.

    Nå er han 67, og får sin første fulle pensjonsutbetaling. Han har ikke lenger 2,25 millioner kroner på konto. Han har mye mer, etter over 13 år som pensjonist på fulltid.

    ...

    Han har satt nesten alle pengene sine i aksjer og fond. Dermed har formuen vokst. Selv uten en krone i lønnsinntekt de siste drøyt 13 årene, har de 2,25 millionene steget kraftig.

    – Nå har jeg 5,9 millioner kroner, sier han med et fornøyd smil når vi møter han på bakeriet på kjøpesenteret like ved der han bor på Tveita i Oslo.

    I tillegg kommer verdien av den 70 kvadratmeter store boligen han har i 12. og øverste etasje i en av høyblokkene på Tveita.

    Den hadde han nedbetalt allerede i 1990, noen få år etter at den opprinnelige vestlendingen kjøpte leiligheten midt på 1980-talle
    t.

    ...
    Bare en liten del av formuen er arv etter moren. Resten av pengene har vokst takket være aksjene og aksjefondene han eier. Pengene har han gradvis flyttet fra enkeltaksjer og forvaltede fond med høye gebyrer, til indeksfond med lave gebyrer.

    ...

    En mann på hans alder skal ifølge referansebudsjettet til Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) bruke 11.169 kroner i måneden på forbruksutgifter.

    – Sifos referansebudsjett viser hva det koster å leve i Norge på det vi definerer som et akseptabelt forbruksnivå, et forbruk som kan godtas av folk flest, forklarer Ann-Kristin Ansteensen, siviløkonom og seniorrådgiver i Sifo.

    Referansebudsjettet skal dekke alt forbruk, unntatt det som brukes på bolig, strøm, rusmidler, helsetjenester, feriereiser og uteliv.

    Kristian Tjong har stålkontroll på forbruket sitt. Han bruker ca. 6000 kroner på forbruksutgifter i måneden. Det er 5000 kroner mindre enn det Sifo beregner, med et nøkternt forbruk.


    I tillegg har han utgifter på bolig og det andre som ikke er dekket av referansebudsjettet, på i underkant av 9000 kroner, slik at han totalt bruker i underkant av 15.000 kroner i måneden.

    – Jeg bommet kraftig da jeg satte opp budsjett i 2011. Da jeg sluttet å jobbe, var planen å bruke 20.000 kroner i måneden.

    Selv etter flere år med dels kraftige prisstigninger, er han fortsatt mange tusen kroner unna den summen.


    ---

    Nå er det forsåvidt en del å ta tak i her, først og fremst om det er noe å trakte etter å pensjonere seg langt før normal tid og det ganske opplagte i at dette korthuset ville ramlet rimelig greit sammen dersom alle skulle gjøre noe slikt. Dessuten om man kan, bør eller gidder å være en CF (cheap fuck) i årevis. Og ikke minst at vedkommende har vært rimelig heldig med timingen, avkastningen i verdens aksjemarkeder har vært rimelig formidabel siden 2011 og etablerte seg tidlig og har brukt en temmelig beskjeden del av livsløpsinntekten sin på bolig. Det virker heller ikke som det er barn inne i bildet, men på en annen side heller ikke en eller annen livspartner å dele utgiftene med (antatt, det står ingen ting i saken om noen av delene)

    Men det er om ikke annet et eksempel på at selv med et ganske beskjedent utgangspunkt og å over lang tid benytte seg av noe som er helt fritt tilgjengelig, så kan det over ting skje ting og tang som man i utgangspunktet ikke skulle tro var mulig. 2.25 millioner 2011-kroner tilsvarer ca 3.25 millioner kroner i dagens pengeverdi. Det er jo en pen slump, men godt innenfor rekkevidden om man tar tiden til hjelp og ikke tar ut alt av lønnsøkning i inflatert livsstil og sørger for å jevnt og trutt skaffe seg liabilities fremfor assets.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.020
    Antall liker
    4.122
    Sted
    Sunnmøre
    Det er jo en pen slump, men godt innenfor rekkevidden om man tar tiden til hjelp og ikke tar ut alt av lønnsøkning i inflatert livsstil og sørger for å jevnt og trutt skaffe seg liabilities fremfor assets.
    Absolutt interessant.

    Men inflatert livsstil er ikkje berre, i denne samanhengen, klatring i “bustadspyramiden” og/eller fine bilar, restaurantbesøk og luksuriøse feriar. Det er like mykje det å pådra seg ungar/famile og det å velja utdanning og jobb som kanskje er interessant, men ikkje gjev så veldig mykje klingande mynt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Absolutt interessant.

    Men inflatert livsstil er ikkje berre, i denne samanhengen, klatring i “bustadspyramiden” og/eller fine bilar, restaurantbesøk og luksuriøse feriar. Det er like mykje det å pådra seg ungar/famile og det å velja utdanning og jobb som kanskje er interessant, men ikkje gjev så veldig mykje klingande mynt.
    Joda, livet er fullt av avveiinger med konsekvenser på både kort og lang sikt. Men den essensielle ideen er at enhver «unødvendig» utgift man drar på seg i ung alder har en veldig stor langsiktig kostnad gitt at alternativet er å investere i noe som forventes å gi god langsiktig avkastning. Det er, for enhver med etter hvert grei inntekt mulig å bli sånn passe rik men det krever noen forsakelser og at man er veldig tolmodig. Og eventuell partner bør være noenlunde enig i det faktiske, mindre viktig på hvilket grunnlag.

    Men systemet er ikke rigget og man må ikke kjenne noen med hete tips eller slumpe til å gjøre en investering som går som en kule. Man må bare ha en grunnleggende forståelse av risiko, volatilitet og avkastning og kunne regne på eksponensialfunksjoner. Når tidshorisonten blir lang er disse lett kontraintuotive fordi de vokser såpass fort og man er mer vant til å tenke i lineariteter.

    De langt fleste innser dette aldri eller for sent og da er toget fort gått. Forskjellen på denne innsikten tidlig eller sent i livet er enorm.

    Om man orker eller vil eller om det er noe å trakte etter er forsåvidt en annen diskusjon, men de underliggende mekanismene er ren matematikk om enn uten et garantert utfall.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Det er like mykje det å pådra seg ungar/famile og det å velja utdanning og jobb som kanskje er interessant, men ikkje gjev så veldig mykje klingande mynt.
    Skal heller ikke undervurdere flaks. Jeg endre opp i en av norges mer lukrative bransjer uten egentlig å ha den fjerneste anelse om hvor landet lå. Det mest overrsakende - sett i ettertid - er at denslags kunnskap ikke var gjengs i studentmiljøet selv om jeg tipper det har endret seg på de 25 årene som har gått siden jeg gikk ut fra universitetet.

    Det er heller ikke nødvendigvis noe mål i seg selv å få mest mulig klingende mynt, men dersom man er opptatt av denslags så må man nesten prøve å sette seg selv i en situasjon hvor klingende mynt kommer eller i det minste kan komme fremfor å klage på hvor ille ting er og forvente at rørsla skal ordne det for en, erfaringsmessig vil det ikke skje. Om eget ønske om yrkesvei ikke sammenfaller med potensiale for størrelse på lønningsposen så må man nesten velge hva som er viktigst, også et valg som fortrinnsvis bør skje ganske tidlig. Jeg har heldigvis aldri vært særlig invovert i ansettelser men en eller annen 50-årig adjunkt med opprykk eller noe i den duren vil neppe havne veldig høyt oppe i søknadsbunken på et sted hvor klingende mynt er en mulighet.

    Det er, i den sammenheng, litt rart å følge de årvisse sverdslagene om lønnsoppgjørene hvor det krangles om tiendeles prosenter pg seier eller fiasko måles i noen veldig få eksemplarer av denne enheten. Dersom man er genuint misfornøyd med eget lønnsnivå så er det egentlig bare en ting å gjøre: Bytte jobb. Da vel og merke om man faktisk kan, og muligheten til det eller mangel på sådan er en ganske sentral faktor i denne dynamikken og er nok en av grunnene til at arbeidsgiver neppe skjelver i busksene når det rasles med sablene.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.381
    Antall liker
    2.745
    Hjelper ikke med masse penger i banken hvis man har sitti å knuga på hver skilling i ei blokk på tveita. Jeg veksler det meste av mine kronasjer i opplevelser og minner med venner og familie. Er ikke en gang gitt at man blir pensjonist, men just in case så spares det litt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Hjelper ikke med masse penger i banken hvis man har sitti å knuga på hver skilling i ei blokk på tveita. Jeg veksler det meste av mine kronasjer i opplevelser og minner med venner og familie. Er ikke en gang gitt at man blir pensjonist, men just in case så spares det litt.
    Ikke uenig i det. Det et veldig rart å lese om folk i 30-årene som projiserer sitt forbruk og avkastning inn i æva som om ikke noe vil skje på veien som gjør at ting endrer seg.

    Men dersom man er jævlig opptatt av å bli moderat rik så er det faktisk mulig om enn ikke spesielt morsomt. Som nevnt andre steder er egentlig de fleste opptatte av å ha penger for å bruke penger. Som pr def er det stikk motsatte av å ha penger og en stor del av forklaringen på hvorfor man aldri får penger siden de brukes opp løpende.

    Fyren i saken har fått 13 år fri i en tid han har god helse med etter hans målestokk god økonomi. Det er ikke en veldig dårlig tradeoff rent objektivt selv om det ikke er for alle.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.305
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det spørs jo hva man verdsetter da, og ikke alle har masse familie og venner. Kudos til fyren som tydeligvis vet å spare, håper han sparer til noe godt
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.139
    Torget vurderinger
    4
    Men vil ikke pensjonsordningen fikse sparingen til alderdommen hvis en har en god pensjonsordning?

    Pensjon er så urettferdig at jeg tror ikke folk forstår det. 2% av 4G blir noe helt annet enn 7% til 7.1 G og 25% mellom 7.1 og 12G
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Men vil ikke pensjonsordningen fikse sparingen til alderdommen hvis en har en god pensjonsordning?

    Pensjon er så urettferdig at jeg tror ikke folk forstår det. 2% av 4G blir noe helt annet enn 7% til 7.1 G og 25% mellom 7.1 og 12G
    Presis. Pensjon er utsatt lønn med stor skatterabatt og bør ses på som en del av totalpakken. Mange har veldig dårlig ordning og tar i tillegg altfor lite risiko med den. Så har man offentlig ansatte som i fullt alvor tror de betaler for dette selv siden de trekkes et par prosenter mens mer korrekt, gitt ytelsen, ville være 10–12%. Dette er - naturalig nok de involveme rørslene ikke veldig opptatte av å snakke om. Regningen for det tilfaller skattebetalerne.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.339
    Antall liker
    37.137
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men vil ikke pensjonsordningen fikse sparingen til alderdommen hvis en har en god pensjonsordning?

    Pensjon er så urettferdig at jeg tror ikke folk forstår det. 2% av 4G blir noe helt annet enn 7% til 7.1 G og 25% mellom 7.1 og 12G
    Selv med en god pensjonsordning har du fortsatt såpass stor påvirkningsmulighet at du må vite hva du holder på med, mange år før. Det er også en helskottans forskjell på «lav risiko» og 3-4 % avkastning over mange år vs «høy risiko» og 8-12 % avkastning over like mange år.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.381
    Antall liker
    2.745
    Putta mesteparten av mine penger i disruptive tech fond ifjor vår, det har gitt en veldig pen avkastning, et par og førti prosent. På tide snart å redusere risiko før AI bobla sprekker.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.613
    Antall liker
    1.030
    Torget vurderinger
    1
    Presis. Pensjon er utsatt lønn med stor skatterabatt og bør ses på som en del av totalpakken. Mange har veldig dårlig ordning og tar i tillegg altfor lite risiko med den. Så har man offentlig ansatte som i fullt alvor tror de betaler for dette selv siden de trekkes et par prosenter mens mer korrekt, gitt ytelsen, ville være 10–12%. Dette er - naturalig nok de involveme rørslene ikke veldig opptatte av å snakke om. Regningen for det tilfaller skattebetalerne.
    Flaks for dei offentleg tilsette at dei ikkje betaler skatt då:)
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.613
    Antall liker
    1.030
    Torget vurderinger
    1
    Er ikkje ein betre pensjon litt av gruungjevinga for at det er generelt lågare løn i det offentlege enn privat?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.023
    Antall liker
    9.105
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er ikkje ein betre pensjon litt av gruungjevinga for at det er generelt lågare løn i det offentlege enn privat?
    Det virker ikke som de som jobber i det offentlige har fått med seg det poenget, kan ikke huske å ha sett en korreksjon for pensjon når de sammenligner lønn med privat sektor.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.613
    Antall liker
    1.030
    Torget vurderinger
    1
    Dette går jo begge vegar, når privat tilsette klagar på at pensjonen ikkje er rettferdig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Er ikkje ein betre pensjon litt av gruungjevinga for at det er fogenerelt lågare løn i det offentlege enn privat?
    Lavere lønn er primært en funksjon av kollektive forhandlinger og fokus på formalia (år på skolebenken og ansiennitet). Hvor flink man er spiller mindre rolle, da med mindre msn gjør karriere i der offentlige - da gjelder andre regler. Og jobbsikkerhet selv om akkurat den er svært høy mange andre steder også.

    Pensjonsordningen er mange ganger større en det som krangles om i de årlige oppgjørene og det faktum at man ikke opptjener noesomhelst i offenlge systemer over 6-7g gir også et element av progressivitet i skattesystemet som er underkommunisert.

    Det er neppe tilfeldig at «sweet spot» for opptjening er ca der hvor mye høyt utdannete offentlige ansatte ligger, altså rundt 6-7g.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.023
    Antall liker
    9.105
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette går jo begge vegar, når privat tilsette klagar på at pensjonen ikkje er rettferdig.
    Nå var tematikken at de 2% som de innbetaler ikke dekker pensjonsytelsen som enkelte tror.
    Jeg synes det er bra og riktig at det offentlige har en god og trygg pensjon og at det er en sikker arbeidsplass - og som følge av dette synes jeg også at det er riktig at lønnen er litt lavere.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.613
    Antall liker
    1.030
    Torget vurderinger
    1
    Nå var tematikken at de 2% som de innbetaler ikke dekker pensjonsytelsen som enkelte tror.
    Jeg synes det er bra og riktig at det offentlige har en god og trygg pensjon og at det er en sikker arbeidsplass - og som følge av dette synes jeg også at det er riktig at lønnen er litt lavere.
    For å vera ærlig trur eg ikkje det er mange som trur at dei 2 prosentene dekker pensjonen. Eg skal ikkje klaga, eg ser eg kjem til å velta meg i pengar som pensjonist. Trur det er ca 300 kr i måneden ekstra for det 3 åra som tilsett i forsvaret, ca ein halv pakke ProV1 😀
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    For å vera ærlig trur eg ikkje det er mange som trur at dei 2 prosentene dekker pensjonen. Eg skal ikkje klaga, eg ser eg kjem til å velta meg i pengar som pensjonist. Trur det er ca 300 kr i måneden ekstra for det 3 åra som tilsett i forsvaret, ca ein halv pakke ProV1 😀
    Jeg er rimelig sikker på st 99% av Norges befolkning ikke har den fjerneste anelse om hva en pensjonsordning faktisk koster. Det er også en god del optikk her, for meg kommer innskuddsordningen som et tillegg til lønnen og deg er ikke er element på lønnsslippen mens i det offentlig fremstår det som et offer siden det presiseres st det trekkes. Så jo, jeg tror oppfatningen om at man faktisk betaler for dette er utbredt.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.613
    Antall liker
    1.030
    Torget vurderinger
    1
    So du tek utgangspunkt i at folk flest er undermålarar? Skal ikkje sjå bort frå at du har rett:)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.023
    Antall liker
    9.105
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    For å vera ærlig trur eg ikkje det er mange som trur at dei 2 prosentene dekker pensjonen.
    Da oppleverer nok vi diskusjonen ulikt.

    Og hvis vi løfter blikket opp på hele pensjonsordningen, så er det vel ganske utbredt at folk tror de har betalt inn dette også - spesielt blant godt betalte fagarbeidere med AFP.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    So du tek utgangspunkt i at folk flest er undermålarar? Skal ikkje sjå bort frå at du har rett:)
    Det er svært langt fra allmennkunnskap å ha er begrep om hva verdien av en ytelse som betaler X ca inflasjonsjustert til man duvver er.

    Jeg har en temmellg god ordning gjennom jobben og den er i størrelsesorden 10% av lønnen. Veldig mange har en dårlig ordning uten å vite det. I det offentlige er ordningen god uten at man tenger å vite noe om det og det fremstilles som om man betaler for det selv hvilket man ikke gjør.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.020
    Antall liker
    4.122
    Sted
    Sunnmøre
    Hjelper ikke med masse penger i banken hvis man har sitti å knuga på hver skilling i ei blokk på tveita.
    Ein bekjent delte denne på Facebook for ei tid sidan (eller, tilsvarande, eg finn aldri att ting på Facebook):

    1721204018638.jpeg

    I diskusjonen vart det for så vidt mange interessante poeng, men viss vi tek bort dei om kva «all the knowledge» eigentleg betyr, og ser bort frå sjansen til å memorera gode vinnartal i Lotto/Eurojackpot:

    Eg trur det skulle godt gjerast å slå USD 10 mill, eg er ikkje veldig misfornøgd med dei vala eg har gjort i livet og ikkje minst ville eg neppe ofra alt som skulle til for å prøva å maksimera klingande mynt.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.679
    Antall liker
    1.428
    Eg trur det skulle godt gjerast å slå USD 10 mill, eg er ikkje veldig misfornøgd med dei vala eg har gjort i livet og ikkje minst ville eg neppe ofra alt som skulle til for å prøva å maksimera klingande mynt.
    Ok, jeg har ikke tenkt over dette nøye og skyter fra hofta nå, MEN -jeg tror det hadde vært veldig lett å slå $10 mill i Norge selv uten lottotall, aksjevinnere osv.

    Jeg er født i '78. I stedet for allmennfag, universitet høyskole blir jeg elektriker. Jeg lånefinansierer min første leilighet mens jeg er i læra. Jeg har fagbrev i '96-97. Jeg rehabiliterer leiligheter, leier ut noen, selger andre raskt etter ferdigstillelse. Fra 2004 kjøper jeg i tillegg til leiligheter også tomter og næringseiendom på Helsfyrområdet. Det skal godt la seg gjøre å ikke slå USD 10 mill på den måten. Og siden det nevnes "all knowledge" -jeg tror alle som har jobbet på byggherre/entreprenør-siden på min alder i Oslo kunne blitt milliardærer med en restart fra 1994.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.372
    Antall liker
    17.109
    Torget vurderinger
    2
    Ok, jeg har ikke tenkt over dette nøye og skyter fra hofta nå, MEN -jeg tror det hadde vært veldig lett å slå $10 mill i Norge selv uten lottotall, aksjevinnere osv.

    Jeg er født i '78. I stedet for allmennfag, universitet høyskole blir jeg elektriker. Jeg lånefinansierer min første leilighet mens jeg er i læra. Jeg har fagbrev i '96-97. Jeg rehabiliterer leiligheter, leier ut noen, selger andre raskt etter ferdigstillelse. Fra 2004 kjøper jeg i tillegg til leiligheter også tomter og næringseiendom på Helsfyrområdet. Det skal godt la seg gjøre å ikke slå USD 10 mill på den måten. Og siden det nevnes "all knowledge" -jeg tror alle som har jobbet på byggherre/entreprenør-siden på min alder i Oslo kunne blitt milliardærer med en restart fra 1994.
    Er jo også bedre år å gjenta, vil jeg tro, enn å sitte med 10 mill USD nå.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.119
    Antall liker
    1.144
    Sted
    '
    Han har satt nesten alle pengene sine i aksjer og fond. Dermed har formuen vokst. Selv uten en krone i lønnsinntekt de siste drøyt 13 årene, har de 2,25 millionene steget kraftig.
    Hvis han satte alle sine oppsparte midler i fond, samtidig som han ikke har hatt fast inntekt, hva har han levd av i disse 13 årene? Står det noe om det?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Hvis han satte alle sine oppsparte midler i fond, samtidig som han ikke har hatt fast inntekt, hva har han levd av i disse 13 årene? Står det noe om det?
    Antar han har løpende solgt nok til å dekke sitt forbruk, det er jo ikke rare greiene han trenger og avkastningen i perioden har vært potensielt svært god avhengig av hva han faktisk har investert i. Nå står det ikke eksakt hvor han har puttet pengene men om han startet med 2.25 mill i 2013 så ville et globalt indeksfond unten valutasikring være verdt ca 14 millioner i dag (7.5 mill med valutasikring), hovedindeksen på Oslo børs ville gitt i underkant av 7 millioner. Så lite penger som han har tatt ut er også det aller meste, om ikke alt skattefritt enn så lenge.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn