Asbjørn
Rubinmedlem
Anmelde banken for å følge regelverket mot hvitvasking? Lykke til med den, du.
Må da være et hypotetisk eksempel. Kan vanskelig forestille meg at dette blir aktuelt, da vedkommende er ihuga kryptoanvender med et temmelig anstrengt forhold til bankvesenet?Anmelde banken for å følge regelverket mot hvitvasking? Lykke til med den, du.
Det virker dessverre som om litt for mange politikere ikke har lest annet enn de første kapitlene i den boken.Ja, det innså allerede Adam Smith: Markedenes «usynlige hånd» er en kraftfull koordineringsmekanisme som overgår enhver sentralisert planlegging, men samtidig er det en ustabil tilstand som må voktes og kontrolleres. Overlatt til seg selv vil markeder degenerere til karteller og monopoler. Det er ikke i fellesskapets interesse. Adam Smith anså seg selv som moralfilosof, han kom bare i skade for å oppfinne økonomifaget i forbifarten.
ingen som vet, småbarnsfar, god inntekt, skulle kjøpe brukte møbler på finn til huset tok ut cash.Jeg har overført ganske mye penger mellom konti i ulike banker og ulike land. Har aldri opplevd at banken stilte noen besværlige spørsmål, selv ikke med nokså store beløp, enten det har gått til min egen konto eller til f eks en meglers klientkonto. I et par tilfeller hadde jeg nesten forventet at banken ville stille noen kontrollspørsmål, men det gjorde de ikke. Rett igjennom. Jeg vet ikke hvordan din kompis har greid å trigge varsellamper for hvitvasking eller lignende i banken. Om det mot formodning skulle skjedd meg ville jeg ringt bankens kundesenter og spurt «hva pokker?», ja.
Men jeg syntes det var ganske morsomt at nettopp du antydet politianmeldelse som virkemiddel.
Her er et eksempel på hva som er innenfor mulighetsrommet på en relativt beksjeden inntekt.Det der blir etterhvert til veldig store økonomiske forskjeller over tid. Rentesrente-effekten er sterk nok til å kunne sprenge fjell, og det gjør en himla forskjell om den jobber for eller mot deg gjennom et helt yrkesliv. Hvis man har skjønt sånt som risiko, avkastning og diversifisering som 25- eller 30-åring er det ikke så veldig vanskelig å sitte med en pen liten formue når man begynner å tenke på pensjonering. Motsatt, om man ikke har forstått dette vil det være ren flaks om man blir noe annet enn minstepensjonist, eventuelt permanent gjeldsslave.
Kanskje verre, familier som selv tar ansvar for å videreformidle dette til neste generasjon (gjerne sammen med en slump penger) vil ha helt andre forutsetninger for å akkumulere formue enn røkla. Over et par generasjoner snakker vi langt større forskjeller enn hva noe realistisk skattesystem kan utjevne. Det kan også lett feste seg en (ikke helt ubegrunnet) oppfatning om at røkla kan takke seg selv for utfallet, og selv har man gjort seg fortjent til hvert øre. Ikke noe problem for dem det gjelder, selvsagt, men om man ønsker å opprettholde et noenlunde egalitært samfunn blir det en utfordring.
Bedre økonomiundervisning i skolen kan nok være noe av det viktigste man gjør for å utjevne økonomiske forskjeller. Langt viktigere enn plutselige endringer av skattesystemet etter innfallsmetoden, Vedum-style.
Absolutt interessant.Det er jo en pen slump, men godt innenfor rekkevidden om man tar tiden til hjelp og ikke tar ut alt av lønnsøkning i inflatert livsstil og sørger for å jevnt og trutt skaffe seg liabilities fremfor assets.
Joda, livet er fullt av avveiinger med konsekvenser på både kort og lang sikt. Men den essensielle ideen er at enhver «unødvendig» utgift man drar på seg i ung alder har en veldig stor langsiktig kostnad gitt at alternativet er å investere i noe som forventes å gi god langsiktig avkastning. Det er, for enhver med etter hvert grei inntekt mulig å bli sånn passe rik men det krever noen forsakelser og at man er veldig tolmodig. Og eventuell partner bør være noenlunde enig i det faktiske, mindre viktig på hvilket grunnlag.Absolutt interessant.
Men inflatert livsstil er ikkje berre, i denne samanhengen, klatring i “bustadspyramiden” og/eller fine bilar, restaurantbesøk og luksuriøse feriar. Det er like mykje det å pådra seg ungar/famile og det å velja utdanning og jobb som kanskje er interessant, men ikkje gjev så veldig mykje klingande mynt.
Skal heller ikke undervurdere flaks. Jeg endre opp i en av norges mer lukrative bransjer uten egentlig å ha den fjerneste anelse om hvor landet lå. Det mest overrsakende - sett i ettertid - er at denslags kunnskap ikke var gjengs i studentmiljøet selv om jeg tipper det har endret seg på de 25 årene som har gått siden jeg gikk ut fra universitetet.Det er like mykje det å pådra seg ungar/famile og det å velja utdanning og jobb som kanskje er interessant, men ikkje gjev så veldig mykje klingande mynt.
Ikke uenig i det. Det et veldig rart å lese om folk i 30-årene som projiserer sitt forbruk og avkastning inn i æva som om ikke noe vil skje på veien som gjør at ting endrer seg.Hjelper ikke med masse penger i banken hvis man har sitti å knuga på hver skilling i ei blokk på tveita. Jeg veksler det meste av mine kronasjer i opplevelser og minner med venner og familie. Er ikke en gang gitt at man blir pensjonist, men just in case så spares det litt.
Presis. Pensjon er utsatt lønn med stor skatterabatt og bør ses på som en del av totalpakken. Mange har veldig dårlig ordning og tar i tillegg altfor lite risiko med den. Så har man offentlig ansatte som i fullt alvor tror de betaler for dette selv siden de trekkes et par prosenter mens mer korrekt, gitt ytelsen, ville være 10–12%. Dette er - naturalig nok de involveme rørslene ikke veldig opptatte av å snakke om. Regningen for det tilfaller skattebetalerne.Men vil ikke pensjonsordningen fikse sparingen til alderdommen hvis en har en god pensjonsordning?
Pensjon er så urettferdig at jeg tror ikke folk forstår det. 2% av 4G blir noe helt annet enn 7% til 7.1 G og 25% mellom 7.1 og 12G
Selv med en god pensjonsordning har du fortsatt såpass stor påvirkningsmulighet at du må vite hva du holder på med, mange år før. Det er også en helskottans forskjell på «lav risiko» og 3-4 % avkastning over mange år vs «høy risiko» og 8-12 % avkastning over like mange år.Men vil ikke pensjonsordningen fikse sparingen til alderdommen hvis en har en god pensjonsordning?
Pensjon er så urettferdig at jeg tror ikke folk forstår det. 2% av 4G blir noe helt annet enn 7% til 7.1 G og 25% mellom 7.1 og 12G
Flaks for dei offentleg tilsette at dei ikkje betaler skatt dåPresis. Pensjon er utsatt lønn med stor skatterabatt og bør ses på som en del av totalpakken. Mange har veldig dårlig ordning og tar i tillegg altfor lite risiko med den. Så har man offentlig ansatte som i fullt alvor tror de betaler for dette selv siden de trekkes et par prosenter mens mer korrekt, gitt ytelsen, ville være 10–12%. Dette er - naturalig nok de involveme rørslene ikke veldig opptatte av å snakke om. Regningen for det tilfaller skattebetalerne.
De betaler vel samme skatt som oss andre, men får langt mer igjen.Flaks for dei offentleg tilsette at dei ikkje betaler skatt då
Prøv igjen og tenk litt over hva som faktisk skjer og de om det demrer.Flaks for dei offentleg tilsette at dei ikkje betaler skatt då
Det virker ikke som de som jobber i det offentlige har fått med seg det poenget, kan ikke huske å ha sett en korreksjon for pensjon når de sammenligner lønn med privat sektor.Er ikkje ein betre pensjon litt av gruungjevinga for at det er generelt lågare løn i det offentlege enn privat?
Lavere lønn er primært en funksjon av kollektive forhandlinger og fokus på formalia (år på skolebenken og ansiennitet). Hvor flink man er spiller mindre rolle, da med mindre msn gjør karriere i der offentlige - da gjelder andre regler. Og jobbsikkerhet selv om akkurat den er svært høy mange andre steder også.Er ikkje ein betre pensjon litt av gruungjevinga for at det er fogenerelt lågare løn i det offentlege enn privat?
Nå var tematikken at de 2% som de innbetaler ikke dekker pensjonsytelsen som enkelte tror.Dette går jo begge vegar, når privat tilsette klagar på at pensjonen ikkje er rettferdig.
For å vera ærlig trur eg ikkje det er mange som trur at dei 2 prosentene dekker pensjonen. Eg skal ikkje klaga, eg ser eg kjem til å velta meg i pengar som pensjonist. Trur det er ca 300 kr i måneden ekstra for det 3 åra som tilsett i forsvaret, ca ein halv pakke ProV1Nå var tematikken at de 2% som de innbetaler ikke dekker pensjonsytelsen som enkelte tror.
Jeg synes det er bra og riktig at det offentlige har en god og trygg pensjon og at det er en sikker arbeidsplass - og som følge av dette synes jeg også at det er riktig at lønnen er litt lavere.
Jeg er rimelig sikker på st 99% av Norges befolkning ikke har den fjerneste anelse om hva en pensjonsordning faktisk koster. Det er også en god del optikk her, for meg kommer innskuddsordningen som et tillegg til lønnen og deg er ikke er element på lønnsslippen mens i det offentlig fremstår det som et offer siden det presiseres st det trekkes. Så jo, jeg tror oppfatningen om at man faktisk betaler for dette er utbredt.For å vera ærlig trur eg ikkje det er mange som trur at dei 2 prosentene dekker pensjonen. Eg skal ikkje klaga, eg ser eg kjem til å velta meg i pengar som pensjonist. Trur det er ca 300 kr i måneden ekstra for det 3 åra som tilsett i forsvaret, ca ein halv pakke ProV1
Da oppleverer nok vi diskusjonen ulikt.For å vera ærlig trur eg ikkje det er mange som trur at dei 2 prosentene dekker pensjonen.
Det er svært langt fra allmennkunnskap å ha er begrep om hva verdien av en ytelse som betaler X ca inflasjonsjustert til man duvver er.So du tek utgangspunkt i at folk flest er undermålarar? Skal ikkje sjå bort frå at du har rett
Ein bekjent delte denne på Facebook for ei tid sidan (eller, tilsvarande, eg finn aldri att ting på Facebook):Hjelper ikke med masse penger i banken hvis man har sitti å knuga på hver skilling i ei blokk på tveita.
Ok, jeg har ikke tenkt over dette nøye og skyter fra hofta nå, MEN -jeg tror det hadde vært veldig lett å slå $10 mill i Norge selv uten lottotall, aksjevinnere osv.Eg trur det skulle godt gjerast å slå USD 10 mill, eg er ikkje veldig misfornøgd med dei vala eg har gjort i livet og ikkje minst ville eg neppe ofra alt som skulle til for å prøva å maksimera klingande mynt.
Er jo også bedre år å gjenta, vil jeg tro, enn å sitte med 10 mill USD nå.Ok, jeg har ikke tenkt over dette nøye og skyter fra hofta nå, MEN -jeg tror det hadde vært veldig lett å slå $10 mill i Norge selv uten lottotall, aksjevinnere osv.
Jeg er født i '78. I stedet for allmennfag, universitet høyskole blir jeg elektriker. Jeg lånefinansierer min første leilighet mens jeg er i læra. Jeg har fagbrev i '96-97. Jeg rehabiliterer leiligheter, leier ut noen, selger andre raskt etter ferdigstillelse. Fra 2004 kjøper jeg i tillegg til leiligheter også tomter og næringseiendom på Helsfyrområdet. Det skal godt la seg gjøre å ikke slå USD 10 mill på den måten. Og siden det nevnes "all knowledge" -jeg tror alle som har jobbet på byggherre/entreprenør-siden på min alder i Oslo kunne blitt milliardærer med en restart fra 1994.
Hvis han satte alle sine oppsparte midler i fond, samtidig som han ikke har hatt fast inntekt, hva har han levd av i disse 13 årene? Står det noe om det?Han har satt nesten alle pengene sine i aksjer og fond. Dermed har formuen vokst. Selv uten en krone i lønnsinntekt de siste drøyt 13 årene, har de 2,25 millionene steget kraftig.
Antar han har løpende solgt nok til å dekke sitt forbruk, det er jo ikke rare greiene han trenger og avkastningen i perioden har vært potensielt svært god avhengig av hva han faktisk har investert i. Nå står det ikke eksakt hvor han har puttet pengene men om han startet med 2.25 mill i 2013 så ville et globalt indeksfond unten valutasikring være verdt ca 14 millioner i dag (7.5 mill med valutasikring), hovedindeksen på Oslo børs ville gitt i underkant av 7 millioner. Så lite penger som han har tatt ut er også det aller meste, om ikke alt skattefritt enn så lenge.Hvis han satte alle sine oppsparte midler i fond, samtidig som han ikke har hatt fast inntekt, hva har han levd av i disse 13 årene? Står det noe om det?