Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.424
    Antall liker
    9.846
    Stakkars mann, ha må jo ha levd som en eremitt. Han får vel heller ikke rare alderstrygden etter fylte 67.
    Det blir nok også vanskelig for han å legge om livsstilen for å bruke opp pengene. Fint for arvingene, dette.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.897
    Antall liker
    4.014
    Sted
    Sunnmøre
    jeg tror det hadde vært veldig lett å slå $10 mill i Norge selv uten lottotall, aksjevinnere osv.
    For ordens skuld, du har sikkert rett. Eg får skriva på mi kappe at eg er notorisk elendig til å tena pengar på kjøp og sal, ein eigenskap (eller kanskje mangel på eigenskap) eg neppe hadde fått bytta ut uansett definisjon av «all knowledge».

    Men eg innser at valet om å hoppa av realfag/informatikk-studiet eg starta på i 1996, og byta til tåkefyrsteri (humaniora), sannsynlegvis er det dyraste valet mitt. På andreplass, å bruka åresvis på jobbar som eigentleg var symbolsk betalt frivilligheit. På tredjeplass, å gå ned ein kvart million i året på å verta phd-stipendiat i vaksen alder, med eit stipend som av ulike årsaker vert forlenga og forlenga.

    Ingenting av dette angrar eg eigentleg på, men eg hadde nok tenkt litt annleis om eg måtte gjort alt på nytt att.

    Så eg hadde nok glatt teke pengane 🤑
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.897
    Antall liker
    4.014
    Sted
    Sunnmøre
    Stakkars mann, ha må jo ha levd som en eremitt. Han får vel heller ikke rare alderstrygden etter fylte 67.
    Eg reknar med at denne typen har finlese pensjonsreglementet, og at det ligg ei eller annan vurdering bak å gå av når han var 53.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.125
    Antall liker
    1.592
    Torget vurderinger
    1
    For ordens skuld, du har sikkert rett. Eg får skriva på mi kappe at eg er notorisk elendig til å tena pengar på kjøp og sal, ein eigenskap (eller kanskje mangel på eigenskap) eg neppe hadde fått bytta ut uansett definisjon av «all knowledge».

    Men eg innser at valet om å hoppa av realfag/informatikk-studiet eg starta på i 1996, og byta til tåkefyrsteri (humaniora), sannsynlegvis er det dyraste valet mitt. På andreplass, å bruka åresvis på jobbar som eigentleg var symbolsk betalt frivilligheit. På tredjeplass, å gå ned ein kvart million i året på å verta phd-stipendiat i vaksen alder, med eit stipend som av ulike årsaker vert forlenga og forlenga.

    Ingenting av dette angrar eg eigentleg på, men eg hadde nok tenkt litt annleis om eg måtte gjort alt på nytt att.

    Så eg hadde nok glatt teke pengane 🤑
    Om man hadde samme kunnskap som 10-åring ville jo skole vært en lek. Kun toppkarakterer og man hadde kanskje valgt et annet yrke. Bare her kunne man jo hatt potensialet for enorm fortjeneste. Og med kunnskap om faktiske rentebaner, boligprisutvikling, generell børsutvikling osv, så regner jeg med at man kunne hatt et mye mer spennende liv enn masse penger som 50-åring (som man høyst sannsynlig ville hatt uansett).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.107
    Antall liker
    13.612
    Stakkars mann, ha må jo ha levd som en eremitt. Han får vel heller ikke rare alderstrygden etter fylte 67.
    Ikke en livsstil jeg ville hatt akkurat, men fyren virker i alle fall happy med opplegget. Med bolig nedbetalt for flere tiår siden og uten særlig dyre interesser så trenger man jo ikke allverdens for å få det til å gå greit rundt.

    Det er imidlertid, basert på det jeg har lest om denne gjengen, relativt mange som etter hvert finner ut at det ikke var så morro som man trodde å slutte i jobben og leve av avkastning i en alder av 30-40-50 år, litt avhengig av når man har klart å legge seg opp nok penger etter eget syn. Men hvor stor utgiftsside man har er særdeles vesentlig i hvor mye man nå ha lagt seg opp for å kunne ha en noenlunde realisitsk forventning om å kunne leve av det til man går i pennalet.

    Gitt denne fyrens livsstil og at den ikke endrer seg så klarer han seg mer eller mindre på minstepensjon, eller garantipensjon som det vel heter nå. Den opprinnelige planen var at det oppsparte skulle holde til han fikk oridinær pensjon mens finansmarkedet har sørget for at han har nesten tre ganger så mye som da han startet. Det kunne selvsagt fått et helt annet utfall.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.991
    Antall liker
    9.011
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Et liv der penger ikke alltid er i fokus er også greit.
    Det tror jeg absolutt - men det er vel få som greier det.
    En ting er å akseptere et "nøkternt" liv selv, men den synes å være enda vanskeligere å akseptere at blant de som fokuserer på mest mulig penger er en del som lykkes med det.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.682
    Antall liker
    7.459
    @weld77 har nok evig rett i at de fleste av oss alt for sent, eller aldri, forstår det som tross alt ikke er særlig komplisert logikk eller matematikk.

    Gitt at det nok også hadde vært av samfunnsøkonomisk fortjeneste om flere hadde forstått dette på et mer avgjørende tidspunkt i livsløpet, så er spørsmålet om når og i hvilket format ville man kunne ha den mest pedagogiske effekt?

    Muligens er dagens ungdom mer fremtidsnervøse av seg, men for egen del som gymnasiast så hadde ikke formaninger om å tenke på fremtidig pensjonstid hatt mindre effekt om de så hadde blitt avlevert på en aparte avart av mandarin.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.107
    Antall liker
    13.612
    @weld77 har nok evig rett i at de fleste av oss alt for sent, eller aldri, forstår det som tross alt ikke er særlig komplisert logikk eller matematikk.

    Gitt at det nok også hadde vært av samfunnsøkonomisk fortjeneste om flere hadde forstått dette på et mer avgjørende tidspunkt i livsløpet, så er spørsmålet om når og i hvilket format ville man kunne ha den mest pedagogiske effekt?

    Muligens er dagens ungdom mer fremtidsnervøse av seg, men for egen del som gymnasiast så hadde ikke formaninger om å tenke på fremtidig pensjonstid hatt mindre effekt om de så hadde blitt avlevert på en aparte avart av mandarin.
    De som mener noe om slikt mener at kunnskapen i snitt har økt ganske mye, mest sannsynelig drevet av bloggosfæren. Visstnok var en stor forskjell på krakket under covid og krakket under finanskrisen at meningmann ikke solgte seg ut under førstnenvte. Nå skal det også sies at det gikk såpass fort både ned og opp at det kan ha påvirket hva folk gjorde eller ikke gjorde, men det har blitt henvist til at flere har lært seg at man bør sitte stille og at det pleier å ordne seg etter hvert og man må regne med noen slike midlertidige karameller i løpet av noen tiår. Det er også en viss emosjonell forskjell på å papirtape 40% av 50.000 kroner og 40% av 10.000.000 kroner må man anta.

    Det at man i praksis har tvungen pensjonssparing (og skattetrekk for den saks skyld) og førstnenvte ikke er tilgjengelig før man når en viss alder uansett hvor lyst man måtte ha er vel langt på vei en erkjennelse av at veldig mange ikke ville vært i stand til å håndtere dette på egen hånd og ha en tilstrekkelig lang planleggingshorisont.

    Det er, som du sier ikke veldig komplisert, egentlig og gitt at det faktisk skrives en del om dette rundtomkring er det nesten litt overraskende at det gjøres såpass lite - det er visstnok kun ca 10% som aktivt har endret sin pensjonsprofil her i landet. Det kan selvsagt være flere som har tittet på den og kunkludert med at ting er ok, men jeg er rimelig sikker på at det er lite bevissthet rundt dette - også blant folk man i utgangspunktet skulle tro var rimelig inne i grøten av profesjonelle grunner.

    For de som jobber i privat sektor er nå en gang systemet endret slik at man selv sitter med mye mer av ansvaret og risikoen for at det går veldig bra eller veldig dårlig eller et sted i mellom, da bør man nesten forholde seg til det. Det er tross alt snakk om en del pæng og noe man faktisk skal bruke til salt i både grøten og såret etter man er ferdig i arbeidslivet. Fra det offentlige får man fint lite.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.291
    Antall liker
    2.690
    De som mener noe om slikt mener at kunnskapen i snitt har økt ganske mye, mest sannsynelig drevet av bloggosfæren. Visstnok var en stor forskjell på krakket under covid og krakket under finanskrisen at meningmann ikke solgte seg ut under førstnenvte. Nå skal det også sies at det gikk såpass fort både ned og opp at det kan ha påvirket hva folk gjorde eller ikke gjorde, men det har blitt henvist til at flere har lært seg at man bør sitte stille og at det pleier å ordne seg etter hvert og man må regne med noen slike midlertidige karameller i løpet av noen tiår. Det er også en viss emosjonell forskjell på å papirtape 40% av 50.000 kroner og 40% av 10.000.000 kroner må man anta.

    Det at man i praksis har tvungen pensjonssparing (og skattetrekk for den saks skyld) og førstnenvte ikke er tilgjengelig før man når en viss alder uansett hvor lyst man måtte ha er vel langt på vei en erkjennelse av at veldig mange ikke ville vært i stand til å håndtere dette på egen hånd og ha en tilstrekkelig lang planleggingshorisont.

    Det er, som du sier ikke veldig komplisert, egentlig og gitt at det faktisk skrives en del om dette rundtomkring er det nesten litt overraskende at det gjøres såpass lite - det er visstnok kun ca 10% som aktivt har endret sin pensjonsprofil her i landet. Det kan selvsagt være flere som har tittet på den og kunkludert med at ting er ok, men jeg er rimelig sikker på at det er lite bevissthet rundt dette - også blant folk man i utgangspunktet skulle tro var rimelig inne i grøten av profesjonelle grunner.

    For de som jobber i privat sektor er nå en gang systemet endret slik at man selv sitter med mye mer av ansvaret og risikoen for at det går veldig bra eller veldig dårlig eller et sted i mellom, da bør man nesten forholde seg til det. Det er tross alt snakk om en del pæng og noe man faktisk skal bruke til salt i både grøten og såret etter man er ferdig i arbeidslivet. Fra det offentlige får man fint lite.
    Litt morsomt det der, i USA har absolutt alle et forhold til det og er hovedgrunnen til at "the economy" har vært hovedtema i valgkamper.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.107
    Antall liker
    13.612
    Litt morsomt det der, i USA har absolutt alle et forhold til det og er hovedgrunnen til at "the economy" har vært hovedtema i valgkamper.
    Jepp, inntil ganske nylig har ikke folk flest i Norge hatt særlig forhold til (aksje)markedet. Nå har betydelig flere det. I Norge er det litt over 900.000 personer som eier aksjer og ca 2/3 av disse er menn. Dette inkluderer også ting som ikke er børsnoterte og man må anta at en betydelig andel av disse personene eier kun en eller få aksjer. Men det har vokst mye de siste ti årene og de fleste nye som kommer til er ganske unge (under 40 år).

    Ideelt bør man nok skjønne den grunnleggende greia men heller ikke veldig mye mer. Da kan man fort finne på å prøve å være eller tro man er smart og det går som regel ikke spesielt bra over tid (se f.eks på Sindre Finnes for en slags ekstremvariant og et lærebokeksempel på hva man ikke skal gjøre). Det beste er å kjøpe jevnt og trutt og ikke bry seg så mye om ting går opp eller ned og i det hele gjøre det så kjedelig som overhodet mulig. Men det er heller ikke akkurat i tidsånden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.107
    Antall liker
    13.612
    Er endelig på jobb etter fire uker ferie. For all del, godt med ferie men jammen godt å komme i jobb igjen også.
    'Victor Norman skrev i "Blue Notes" noe i retning av at en av økonomifagets største misforståelser er at folk kun jobber for å tjene penger og, gitt muligheten helst ville gjort noe annet. Jeg kunne - rent hyoptetisk ha tatt meg et år eller to fri og finansiert det greit men selv med en ganske lang bucketlist over ting å gjøre så ville jeg vært ferdig med det relativt kjapt og har også blitt såpass voksen at jeg innser at det meste som på papiret er veldig spennende og morsomt etter hvert blir rutine og ikke så veldig spennende om det foregår over en viss tid. Å reise rundt i verden i et år høres jo gøy ut men da jeg gjorde det i to måneder helt på tampen av studietiden begynte jeg å bli lett lei mot slutten og det var helt ok å komme hjem selv om jeg dro fra +30 grader (Thailand) til -15 grader (et lite intermezzo i St. Anton for litt skikjøring).

    Det er sikkert noen som genuint hater jobben sin og jeg kan lett lage en ganske lang liste over sorten jeg ser for meg som drepende uinteressant men uansett hva det er så gjør man tross alt ett eller annet, treffer folk, får pratet med noen og så burtetter og er sin skjerv uansett hva det måtte være.

    Vi tåler litt kultur, ved Olav H. Hauge

    Men det gjeng an å leva
    i kvardagen òg,
    den grå stille dagen,
    setja potetor, raka lauv
    og bera ris,
    det er so mangt å tenkja på her i verdi,
    eit manneliv strekk ikkje til.
    Etter strævet kan du steikja flesk
    og lesa kinesiske vers.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.125
    Antall liker
    1.592
    Torget vurderinger
    1
    Ideelt bør man nok skjønne den grunnleggende greia men heller ikke veldig mye mer. Da kan man fort finne på å prøve å være eller tro man er smart og det går som regel ikke spesielt bra over tid (se f.eks på Sindre Finnes for en slags ekstremvariant og et lærebokeksempel på hva man ikke skal gjøre). Det beste er å kjøpe jevnt og trutt og ikke bry seg så mye om ting går opp eller ned og i det hele gjøre det så kjedelig som overhodet mulig. Men det er heller ikke akkurat i tidsånden.
    I prinsippet helt enig. Derfor har jeg stort sett sparepengene i norske og internasjonale indeksfond med lav kostnad. Allikevel har jeg en slump i enkeltaksjer og jeg er litt fascinert av min egen reaksjon: Selv om jeg vet at dette sannsynligvis ikke er bedre butikk, føler jeg større glede av å se disse aksjene vokse enn at indeksfondene gjør det. Selv om kroneverdien er en bagatell i forhold.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.107
    Antall liker
    13.612
    I prinsippet helt enig. Derfor har jeg stort sett sparepengene i norske og internasjonale indeksfond med lav kostnad. Allikevel har jeg en slump i enkeltaksjer og jeg er litt fascinert av min egen reaksjon: Selv om jeg vet at dette sannsynligvis ikke er bedre butikk, føler jeg større glede av å se disse aksjene vokse enn at indeksfondene gjør det. Selv om kroneverdien er en bagatell i forhold.
    Joda, jeg gjør det samme selv og føler det samme. Til mitt forsvar er mine av sorten i norske sparebanker som - med god margin - er den mest lønnsomme aktivaklassen på Oslo Børs omtrent uansett tidshorisont. Det var også en tid der man kunne få kjøpt disse fryktelig billig som jeg ikke var klar over eller skjønte selv, men en kollega forklarte det for meg. Det åndelige godset kom egentlig fra en analytiker i Pareto som hadde gjort mye jobb på disse bankene som, med noen få unntak, ingen analytikere dekker siden en del av disse er så små og illikvide at ingen ser på det. At utlendinger ikke skjønner en dritt av disse rimelig spesielle konstruksjonene er også et pluss i så måte.

    DNB er vel Norges minst likte bank (nå i konkurranse med SBanken etter oppkjøpet) men den mest lønnsomme banken i Norge er Sparebanken Vest. Kanskje min beste investering (målt i prosenter og ikke kroner) er Indre Sogn Sparebank, nå Sogn Sparebank, Den kunne man i sin tid få kjøpt på pris/bok på 0.4 som er helt latterlig billig - banker skal, med mindre de har mye råtne eiendeler - handle et sted rundt 1.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.702
    Antall liker
    1.305
    Nå når jeg (akkurat) har kommet til pensjons alder og ser bakover på min (og min kones) økonomi og om hva vi eventuelt kunne gjort annerledes for å bli "rike", så konkluderer jeg med at ja, selv om jeg ubevisst (eller bevisst) visste at aksje sparing osv ville være en god ide, så var det sånn at for 25 år siden pluss minus hadde jeg tre små barn i huset som brukte opp alt overskuddet utenom nedbetaling av gjeld på huset og ferier.

    Jeg ville ikke byttet verken barna eller feriene med dem for alle millionene i verden (eller aksjer i Microsoft eller...).
    Livet blir det det blir (en kollega i min alder som har vært singel hele livet har mer penger enn han klarer å bruke opp sier han selv...)

    Jeg har også hatt en rimelig godt betalt og interessant jobb, og tidlig pensjon har aldri fristet.
    Og så får jeg en god pensjon som jeg har vært veldig bevisst på har vært/er en verdifull del av lønnspakken min.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.702
    Antall liker
    1.305
    Re aksjer; jeg begynte å kjøpe litt for noen år siden. Gikk for enkelt aksjer på Oslo børs rett og slett fordi det var kjekkere å følge kursen og ikke minst følelsen av "ka ching" hver gang utbytter blir utbetalt...
    Kona har vært smartere med fond, men man skal jo ha det litt kjekt i livet også...
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.109
    Antall liker
    1.117
    Sted
    '
    Det beste er å kjøpe jevnt og trutt og ikke bry seg så mye om ting går opp eller ned og i det hele gjøre det så kjedelig som overhodet mulig. Men det er heller ikke akkurat i tidsånden.
    Det var ikke så mye i tidsånden for 40 år siden heller. Da jobbet man til fylte 67 eller 70 og så døde en. Forventet levealder for menn var under 75 år på den tiden og de eventuelt få årene som pensjonist ble finansiert av ytelsespensjon og ikke ofret så mange bekymringer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.107
    Antall liker
    13.612
    Det var ikke så mye i tidsånden for 40 år siden heller. Da jobbet man til fylte 67 eller 70 og så døde en. Forventet levealder for menn var under 75 år på den tiden og de eventuelt få årene som pensjonist ble finansiert av ytelsespensjon og ikke ofret så mange bekymringer.
    Det kan man si, men konseptet indeksfond oppstod på 70-tallet da Jack Boogle lanserte et lavkost fond rettet mot privatpersoner. Så i USA har det vært tilgjengelig i ca 50 år, når slik kom til Norge aner jeg ikke. Dette var det som gjorde det mulig for meningmann å få bred diversifisering til lave forvaltningskostnader. Dette er nesten umulig å oppnå på egen hånd, man skal ha rimelig mye å investere for å kunne kjøpe alle 500 aksjene i S&P - indeksen i riktig forhold siden man må kjøpe minst en hel aksje (nå er det riktignok - tror jeg - strengt tatt mulig å kjøpe fraksonelle aksjer gjennom Robinhood).

    Nå har nordmenn endatil begynt å oppdage at det finnes noe som heter rentefond også, så ting endrer seg.

    Ellers var det for en del år siden fascinerende hvoe mye Silver reklamerte for å få fripolisekunder og hvor få som visste hva en fripolise faktisk var for noe rart. Det må være noe nær norgesrekord i dårlig uttelling på reklame. Kanskje i konkurranse med dJuice fra Telenor.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn