Finn M's Hifidagbok mk.II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Sannheten er at 2 stk Mc275r spiller bedre enn en....

Derfor du kommer en tur i kveld da ? Å nei, den du solgte til meg blir stående ;D
    Blir morro å høre hva du synes Finn :)

mvh

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    musicman skrev:
    Sannheten er at 2 stk Mc275r spiller bedre enn en....

Derfor du kommer en tur i kveld da ? Å nei, den du solgte til meg blir stående ;D
    Blir morro å høre hva du synes Finn :)

mvh
    Du bør passe på, i tilfelle jeg har med meg et par skumle typer + en tomkasse og begynner å bla opp tusenlapper.... ;D
    Neida, skal bli spennende å høre hva du har fått til! :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    36.525
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Finn M skrev:
    gismo skrev:
    Denne er jo selvfølgelig bestilt Finn M ;)
    Som du sier, en av de bedre artister vi kan oppleve :)

gismo
    Har du klart å bestille den? :eek:
    På hennes hjemmeside får jeg bare opp følgende opplysning: "Pre-sale from mid-october"....?
    Hei igjen.

Gikk fem på ja ;D skrev innlegget til deg også gikk jeg inn for å bestille den, men må nok vente til mitten av okt jeg også ;)
    Litt kjapp med innlegg dessverre, men artisten er jo strålende for det ;D
    Da får vi vente sammen 8)

gismo

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    BTS skrev:
    Finn M skrev:
    Eller... egentlig så har jeg sansynligvis løsningen.... ;) Og inntil det :-X
    Det går helt fint att berätta allt nu... :) ;)
    Okei... kan vel si såpass at jeg har vært på Posten og hentet pakke med noe tungt i....
    Men sv.... hvor er lysbryteren?!

Vedlegg

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Sånn, det var bedre. :) Får ta det i klassisk Roda-stil:
    Det burde gå opp en lyspære eller rettere sagt en 12ax7 for noen nå!? ;D

Vedlegg

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Dette ser mistenkelig ut som en Rouge M150/180? ;)

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    ceroxol skrev:
    Dette ser mistenkelig ut som en Rouge M150/180? ;)
    Det tror jeg også er en meget kvalifisert gjetning og da på en(to) M180'er.
    De fekk jo knalltest i Fidelity og KV og mr Impulse gav de skryt til å rødme av..

No e me spente no kan du tru Finn - ikke vent for lenge med utpakningen.. :)

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    56fwb skrev:
    Det er ikke så lett med all denne emballasjen... :p
    Okei, nye bilder, og da først litt reklame: ;D Bildet er tatt nå på lørdag, som man ser så er det fortsatt litt høstfarger igjen men sola begynner å komme lovlig lavt på himmelen.... (Ps: klikk på bildet for å få en mindre uskarp versjon....)

Vedlegg

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Då e me spente på resten Finn... :)
    MA; Førsteinntrykk av lyden - uinnspillt Rouge opp mot innspilte MC275

Ikkje vent for lenge med den slags - og anna - info då..... :D

mvh
    Fredd :)

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    56fwb skrev:
    Då e me spente på resten Finn... :)
    MA; Førsteinntrykk av lyden - uinnspillt Rouge opp mot innspilte MC275

Ikkje vent for lenge med den slags - og anna - info då..... :D

mvh
    Fredd :)
    Svinaktig til mas da Fredd! ;D

Først lot jeg blokkene få spille en halvtimes tid før jeg justerte bias.
    Man åpner luka under de fire skruene og justerer et potmeter, et for hver av effektrørene, til nåla viser 40 mA (milliampere).
    Enkelt og greit! Eneste man behøver er et bittelite skrujern.
    I Rogue 180 sitter fire stk KT90 effektrør (i motsetning til Mc 275r som bruker KT88.) og et 12AX7 inngangsrør og to 12AU7 driverrør i hver av monoblokkene.
    Matchvekten er omtrent den samme for begge: ca 27 kg.

Vedlegg

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Den er grei, men;Hva med førsteinntrykket av lyden.....

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    He he,, da hadde jeg rett i går da Finn. Du blei så rar i ansiktet når e tippa Rogue. ;D Blir spennende å følge dine inntrykk her framover. Spent på forskjellen mellom disse og Mc-275.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    36.525
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Her får man bare gratulere så mye, denne (disse) er jo lekkerbisker ;D
    Om de i tillegg til sitt stilrene design spiller som kvalifiserte synsere har varslet, ja da blir nok denne innspillingstiden bare en nytelse ;)

gismo

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    Hva er forskjellene mellom Rouge M150 og M180?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Pen sak, blir litt musikklytting på deg utover høsten skjønner jeg.., herlig bilde lenger opp !

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Takker alle sammen! :)

Lyden ja....
    Må først si at jeg har gjort som Ingrid Espelid: eg har juksa litt! Forsterkerne fikk jeg på mandag og de har nå passert en 20-25 timer med spilling! :)
    Det første man legger merke til er at dette er et rent rasedyr: de trenger ca en halv time med oppvarming, de første minuttene er de noe lysere i klangen. Dermed den rake motsetningen til f.eks Audio Research VM-220 monoblokkene der det til og med står noe sånt som dette i bruksanvisningen: Enkelte audiofile mener at rørforsterkere trenger lang oppvarmingstid, men dette er bare tull: din ARC låter topp allerede fra du slår den på.... ;D
    Ikke sånn sett at Rogue låter dårlig når de er kalde, men lyden er mindre... varm. ;)

Det har altså blitt en del spilling dei siste dagene, faktisk så har jeg ikke lyst til å sitte her å trykke på tastaturet, jeg vil heller..... ;D
    Men okei da, hvis man skal sammenfatte lyden kort og greit vil jeg si at følelsen minner om da jeg hørte ARC Reference 3 for første gang: jeg trodde rett og slett ikke at det var mulig! Oppløsningen er bedre enn jeg noengang har hørt, sikkert på grunn av et enda lavere støygulv. En annen ting er bassen som for det første er mektig, men samtidig meget dynamisk. Den går også minst like langt ned som det beste jeg har hørt før i eget oppsett, nemlig ARC VM-220. Men den virker mer dynamisk. Vanskelig å si siden det er en stund siden, men likevel...
    Setter man på en gammel god plate, f.eks Sandy Denny: "Who knows where the time goes?" er ting bare vakkert, intenst og oppløst.
    Samtidig blomstrer gode innspillinger ekstra opp. Eksempel på det er Cowboy Junkies: "Trinity Session" fra 1989. Denne plata viser en fantastisk romfølelse med enorm dybde og med et solid fundament aller nederst. Trodde faktisk ikke at jeg skulle få til slik dybde i mitt rom med sine begrensninger...

Tror at Mc275r har omtrent samme lydfilosofi som Rogue 180: det er musikken som står i sentrum, god lyd er en bonus. Men Rogue tar det opp til et nytt nivå med bedre bass som går lenger ned, samtidig som diskanten går helt opp. 1 stk Mc275r virker å ha litt mer fokus på mellomtonen og øvre bass i forhold. I tillegg er den gnistende dynamikken, alle detaljene, de flotte fargene, live-følelsen og romgjengivelsen mye, mye bedre.
    2 stk. Mc275r kjørt som monoblokker er som før sagt mye bedre enn 1 stk, men jeg tror likevel jeg må si at lyden har aldri vært bedre enn nå med Rogue 180 i oppsettet. Uten tvil. Kanskje ARC Ref.3 er en ekstra god match? Ikke vet jeg. Uansett er Mc275r monoblokkene henvist til en meget hederlig 2.plass. Vel å merke med mine ører i mi stue.

Må til slutt nevne Loreena Mckennitts (foreløpig) siste plate fra 2009: "From Istanbul to Athens" fordi denne blomstret opp noe så usannsynlig! Tror det må være kanskje den beste innspillingen jeg har i hus: myriader av detaljer, dynamikk, følelser, fantastiske musikerprestasjoner. Det er så vakkert at det er til å grine av.... :'( ;D

Finn M

Vedlegg

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Virker lovende dette Finn. :)

Ser at du rangerer Rogue over Mc 275, og det er greit. Men husk at Golden Dragon " Thrustworthy", som står i mine 2 gir en lyd mere i den retning du beskriver Rogue. Dynamikk, detaljer, enda bedre mellomtone, ja kort sagt alt forbedres med disse røra. Blir spennende å se om Rogue spiller mye bedre etterhvert

mvh

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    musicman skrev:

Ser at du rangerer Rogue over Mc 275, og det er greit. Men husk at Golden Dragon " Thrustworthy", som står i mine 2 gir en lyd mere i den retning du beskriver Rogue. Dynamikk, detaljer, enda bedre mellomtone, ja kort sagt alt forbedres med disse røra. Blir spennende å se om Rogue spiller mye bedre etterhvert

mvh
    Jo, Trustworthy skal sjekkes opp etterhvert, det er sikkert. :)

Ja, det glemte jeg jo å si. Har jo bare spilt litt over 20 timer og det er ikke mye.
    Den erfaringen jeg har fra Mc275 (med omtrent samme driverrør) så forandret lyden seg en del etterhvert som rørene ble innspilt. F.eks med samme jeg satte inn standard Golden Dragon så ble lyden en del lysere. Det var faktisk først helt på slutten Mc'ene sto i stua så ble lyden en del mørkere igjen. Og da hadde dei gått ca 200 timer vil jeg tro. Så her kan det fortsatt skje mye.

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Finn M skrev:
    56fwb skrev:
    Okei, nye bilder, og da først litt reklame: ;D Bildet er tatt nå på lørdag, som man ser så er det fortsatt litt høstfarger igjen men sola begynner å komme lovlig lavt på himmelen.... (Ps: klikk på bildet for å få en mindre uskarp versjon....)
    Har glemt å si det Finn: Bildet er nydeleg, også teknisk.. Hvor lenge ventet du på at sola skulle treffe vedk på "kanten"..?

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    56fwb skrev:
    Finn M skrev:
    56fwb skrev:
    Har glemt å si det Finn: Bildet er nydeleg også teknisk.. Hvor lenge ventet du på at sola skulle treffe vedk på "kanten"..?
    Takker, Fredd! Siden jeg er å regne som innfødt.. kremt: Sia e må regne me som ækte Jårongar så venta e ikkjæ lenge, ca 5-10 minutt.
    Æhhh.... litt heldig skal en nå også vere av og til: sola kom mens han stod der på kanten. Ba han derfor vente litt... ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer Finn :)

Rogue kjenner jeg litt til etter tester i eget (tidligere) oppsett. Ej lika.
    Passe på å ikke brenne opp stereobenken din nå da.....

Ellers så viser bildet ditt at den vakre bygda er minst like vakker på denne årstiden.

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Finn M skrev:
    56fwb skrev:
    Finn M skrev:
    56fwb skrev:
    Har glemt å si det Finn: Bildet er nydeleg også teknisk.. Hvor lenge ventet du på at sola skulle treffe vedk på "kanten"..?
    Takker, Fredd! Siden jeg er å regne som innfødt.. kremt: Sia e må regne me som ækte Jårongar så venta e ikkjæ lenge, ca 5-10 minutt.
    Æhhh.... litt heldig skal en nå også vere av og til: sola kom mens han stod der på kanten. Ba han derfor vente litt... ;)
    Ikkje undervurder egne ferdigheter Finn; alt (dvs det meste) handler om kunnskap og evnen til å sjå...
    Dessuten var det godt å sjå dette motivet i haustlys og haustskrud - Flott Finn!! :)

PS: Har sendt deg en PM.... :)

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    56fwb skrev:
    Finn M skrev:
    56fwb skrev:
    Finn M skrev:
    56fwb skrev:
    Ikkje undervurder egne ferdigheter Finn; alt (dvs det meste) handler om kunnskap og evnen til å sjå...
    Dessuten var det godt å sjå dette motivet i haustlys og haustskrud - Flott Finn!! :)

Et skikkelig hifi/foto-treff i Volda? Jo, det blir e med på! Får jo da også sjansen til å høre DP for første gang! :)

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    emotikon skrev:
    Gratulerer Finn :)

Rogue kjenner jeg litt til etter tester i eget (tidligere) oppsett. Ej lika.
    Passe på å ikke brenne opp stereobenken din nå da.....

Ellers så viser bildet ditt at den vakre bygda er minst like vakker på denne årstiden.
    Takker!
    Det med å brenne opp benken skal du ikke tenke på. Var litt spent på forhånd, hadde nemlig de store ARC monoblokkene plassert på akkurat samme måte og det var vel på kanten til å bli for varmt. Greit nok at det er et stort rom under der med god lufting både bak og fremover men bare 10 cm klaring over var litt for lite.
    Men Rogue derimot er det annerledes, av to grunner: varmeutviklingen kommer stort sett fra rørene og de er plassert bakerst. Monoblokkene står så langt bak at rørene delvis stikker litt ut på baksiden i friluft. I tillegg er varmeutviklingen mindre, vil anslå den til ca halvparten av ARC. I går sto anlegget på hele dagen og når jeg stakk hånden inn under plata på oversiden av rørene så var temperaturen under 40 grader. Så da tror jeg det går bra. :) Men i bruksanvisningen står det at det skal minimum være 15 cm klaring over og jeg har bare 10cm, men tror altså at det skal gå bra.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Et par ting jeg glemte å si i går:

For det første så glemte jeg å nevne at man både kan kjøre i triodedrift og i ultralineær drift. I følge bruksanvisningen skal triode være det beste valget til de aller fleste høyttalere. Til vanskelige laster er likevel ultralineær best grunnet mere krefter.
    Dei tre første dagene kjørte jeg i triode og det er det lytteinntrykkene over er basert på. Svitsjet i dag over i ultralineær. Hørte ikke de store forskjellene, kanskje litt strammere bass, men skal se hva jeg foretrekker etterhvert.

For det andre: i går skrev jeg at Rogue var litt lys i lyden dei første minuttene etter å ha blitt påslått, at den trengte en 30 minutter for å yte sitt beste. Dette stemmer ikke med det jeg opplevde når jeg slo den på i dag tidlig. Ikke tendenser til å virke lys i det hele tatt. Kanskje den rett og slett er litt bedre innspilt i dag?

Må også si at rapporten min fra i går om de første lytteinntrykken kan virke veldig kanskje over kanten positiv med masse ovasjoner og entusiasme. Jeg risikerer kanskje å bli stemplet som lite kritisk og litt useriøs blant enkelte, men den er faktisk helt ærlig om hvordan jeg nå etter tre dager oppfatter lyden. Hadde jeg kommet med en ny rapport etter f.eks et halvt år så hadde vel den blitt mer dempet og objektiv. Men jeg ble presset ;) til å skrive om mine første lytteinntrykk og det har jeg nå gjort. Og ærlig talt så kan jeg ikke se annet enn at dette må bli meget bra! 8)

Leste Stereophile's test av Rogue M180 på senga i går. Der ble det sagt at forsterkeren åpnet seg enda mer opp etter ca 100 timer. Vi får se hva det betyr etterhvert!

Ellers synes jeg Rogue passer bra sammen med ARC også designmessig....:

Vedlegg

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Finn M skrev:
    56fwb skrev:
    Finn M skrev:
    56fwb skrev:
    Finn M skrev:
    56fwb skrev:
    Okei, nye bilder, og da først litt reklame:  ;D Bildet er tatt nå på lørdag, som man ser så er det fortsatt litt høstfarger igjen men sola begynner å komme lovlig lavt på himmelen.... (Ps: klikk på bildet for å få en mindre uskarp versjon....)
    Har glemt å si det Finn: Bildet er nydeleg også teknisk..  Hvor lenge ventet du på at sola skulle treffe vedk på "kanten"..?
    Æhhh.... litt heldig skal en nå også vere av og til: sola kom mens han stod der på kanten. Ba han derfor vente litt...  ;)

Et skikkelig hifi/foto-treff i Volda? Jo, det blir e med på! Får jo da også sjansen til å høre DP for første gang!  :)
    Då e du "bokka" til laugsmøtet Finn.  Steikje kor kjekt det skal bli å sjå deg att etter mange år... ;D  Men det må nok bli mest fokus på musikk denne kvelden Finn.
    Ha ein fortreffeleg dag og la det vere igjen "litt av ørene" til du kjem.  Ikkje gi allt til Rogue.. ;D 8)

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    musicman skrev:

mvh
    Tommy, dette med matching er som du vet meget viktig.
    En av grunnene til at jeg foretrekker Rogue fremfor 2stk Mc275r har nok med at Rogue går bedre sammen med ARC Ref.3 nivåmessig. Med McIntosh måtte jeg skru volumkontrollen ganske så høyt opp ved normale lyttevolum. Dette ble jeg spesielt klar over etter å ha fått platespilleren i hus, den hadde nemlig et lavt utsignal fra riiaa-trinnet, da måtte jeg nemlig skru enda mer opp, opp til godt over kl 2 (om man tenker på en gammeldags volumkontroll). Med Rogue M180 som har følsomhet på 1 Volt kan jeg redusere styrken til det nivå som tilsvarer et med ideelt nivå for Ref.3.
    Derfor: Mc275R har en følsomhet på 2,5 Volt balansert, noe som er ideelt for direktedrift. Hadde jeg hatt min gamle Audio Aero med innebygd pre og kjørt direkte i monoblokkene, hadde kanskje vekta bikket andre veien. Audio Aeros volumkontroll yter nemlig best nærmere max nivå ut.

Grunn nr 2 til at jeg nå ender på Rogue er av mer praktisk art: den har på/av-bryteren på fronten. Etter å ha fått platespiller må jeg nå plassere monoblokkene under benken. Det blir da veldig upraktisk med en vippebryter på siden som til og med ligger inne blant høyttalerterminalene. Kan du se meg ligge på huk fingrende inn blant kablene hver gang jeg skal skru på eller av anlegget...? Mørkt er det også under der og langsynt har jeg blitt i det siste også... ::)

Brian7500

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    4
    Finn M skrev:
    Det eneste skulle være at få skiftet frontpladerne på din forforstærker og dine monoblokke til sorte så det matcher din Capitole også ;)

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Brian7500 skrev:
    Finn M skrev:
    Det eneste skulle være at få skiftet frontpladerne på din forforstærker og dine monoblokke til sorte så det matcher din Capitole også ;)
    Sort!? Nei, fytterakkern! :eek: :p ;D

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Finn M skrev:
    Brian7500 skrev:
    Finn M skrev:
    Sort!? Nei, fytterakkern! :eek: :p ;D
    Enig med U Finn...!!! ;)

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Har vi hatt en nedpakkingstråd på Sentralen før!?
    Her kommer ihvertfall en! ;D

Vedlegg

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Rørene plukkes ut og legges i den spesiallagde emballasjen som passer akkurat i gitter-kassen.
    Så settes gitteret på plass!

Vedlegg

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Posen på!
    Og så kommer det vanskeligste, nemlig å få den ned i de doble kassene....

Greit nok at dette er en bildetråd men kanskje vi skal stoppe der....? ::)
    Glemte bare å ta bilde fra Postkontoret da kassa veide inn på 34.9 kg (maxgrensen i Posten er 35 kg...). ;D

Vedlegg

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Og så sitter jeg der. Alene. Uten en eneste Mc å se... :'(
    Får la minnene leve...

Bjørn.H