Har siden sist syslet med masse tanker og planer (masse tull og tøys vil vel noen si).... :
Den Store Planen for denne høsten har vært kjøp av platespiller (endelig!).
Men så var det dette med plass til spilleren: toppen av racket er jo allerede opptatt med to stk McIntosh monoblokker + Audio Aero toppmatet CD-spiller.
Første plan var derfor å bytte CD-spiller til noe frontmatet noe. Cary 306 pro var vel øverst på ønskelista, men etter å ha prøvd en Electrocompaniet EMC-1 + hørt visse rykter ang Cary-spilleren ble byttet skrinlagt. Aero'en passer nemlig helt perfekt med hvordan jeg liker lyden, det eneste negative man kan si om den er at den er litt lett i bassen, men det blir fint oppveid av resten av oppsettet pluss rommet. Den har nemlig en utrolig medrivende analog og musikalsk lyd som jeg bare er helt avhengig av.
Så slo det meg i sommer (til mitt forsvar må sies at jeg da ikke hadde hørt anlegget på tre måneder.... :
) at jeg kunne nedgradere ved å selge en av monoblokkene samtidig som jeg byttet ut ARC Ref.3 til fordel for en billigere ARC LS-26. Dette for å kunne finansiere platespilleren og samtidig få plass i rack'et.
Dette holdt nesten på å gå i boks, hadde det ikke vært for at jeg tok en tur hjemom nå i midten av august og koblet opp anlegget og tok en lytt.
Jeg gjorde da to store oppdagelser:
Anlegget spilte minst like bra med en stk Mc. Nilyttet for å prøve å høre en eventuell mindre dynamisk bass eller andre feil i lydbildet. Uten resultat!
Og når anlegget i tillegg spilte mye bedre enn jeg noengang kunne huske vart alle planer om "nedgradering" skrinlagt. Dama hev også bensin på bålet: Hvorfor skal du selge Ref.3? spurte hun. Da kommer du jo bare til å angre! Hørte dere den, gutter? Det er dama si det!
8)
Og hva gjør man så? Jo, da oppgraderer man isteden! ;D
Har derfor kjøpt meg et sett Transparent Reference MM XLR kabler til erstatning for Transparent Ultra mellom Cd-spiller og pre.
Første lytteintrykk er disse: I forhold til Ultra trer flere detaljer frem, det som før hørtes ut som finkornet fnidder og støy i øvre mellomtone/diskant viser seg nå å være klanger og detaljer som er en del av musikken. Plater som jeg før trodde var dårlige innspillinger fordi de hadde små diskantproblem viser seg nå å være bedre enn jeg trodde! Og da må det sies at Ultra også er en meget musikalsk kabel som langt ifra fremhever støy og skitt slik som f.eks Valhalla kan gjøre.
Bassen på Reference er også noe kraftigere og fastere, med Ultra er mellomtonen en anelse mer fremtredende. Det er akkurat som om effekttrinnet har fått mer krefter!
Dette er altså en sammenligning av Reference MM i forhold til Ultra MM. Jeg har også en Ultra MM2 som er identisk med den som ble testet i Fidelity. Hvordan den er i forhold har jeg ikke gjort noen sammenligning av, men i følge Transparent selv så skal Reference MM og Ultra i siste MM2-versjon være nokså jevnbyrdige.
Konklusjonen er derfor at å oppgradere signalkablene gjør mye større forskjell enn det å gå fra en stk McIntosh 275R til to kjørt som monoblokker. Tro det eller ei!
Og hva er så planen videre? Jo, det er å sende Reference kablene inn for oppgradering til siste versjon, dvs fra MM til MM2. Dette gjøres gratis av fabrikken, kablene har faktisk livstidsgaranti! Og det fine med det hele er at MM2 versjonen av Transparent Reference finnes i tre versjoner der de blir impedansetilpasset det utstyret de blir koblet opp på. Som de sier på Skjærgårshjørnet (Øystein Backe & Rune Gokstad): Dette må vi testa ud....