Finn M's Hifidagbok mk.II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    BTS skrev:
    Gratulerar, förstår att det låter bra, hmm, ser att du inte bor så långt undan... :)
    Takker! Det er jo bare å ta en tur det BTS.
    Du bor jo i Lom og i følge din tråd så er jo det på Vestlandet ser jeg. ;D Så da har du ikke så lang vei...
    For å være litt alvorlig: skulle du forville deg over Strynefjellet nå på vinterføre så er du selvsagt velkommen. :)
     
    B

    BTS

    Gjest
    Finn M skrev:
    BTS skrev:
    Gratulerar, förstår att det låter bra, hmm, ser att du inte bor så långt undan... :)
    Takker! Det er jo bare å ta en tur det BTS.
    Du bor jo i Lom og i følge din tråd så er jo det på Vestlandet ser jeg. ;D Så da har du ikke så lang vei...
    For å være litt alvorlig: skulle du forville deg over Strynefjellet nå på vinterføre så er du selvsagt velkommen. :)
    Kommer en tur till våren om det är ok, Strynefjellet på vintern är inte att leka med, lite spänd på att höra ditt anlegg... :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    BTS skrev:
    Finn M skrev:
    BTS skrev:
    Gratulerar, förstår att det låter bra, hmm, ser att du inte bor så långt undan... :)
    Takker! Det er jo bare å ta en tur det BTS.
    Du bor jo i Lom og i følge din tråd så er jo det på Vestlandet ser jeg. ;D Så da har du ikke så lang vei...
    For å være litt alvorlig: skulle du forville deg over Strynefjellet nå på vinterføre så er du selvsagt velkommen. :)
    Kommer en tur till våren om det är ok, Strynefjellet på vintern är inte att leka med, lite spänd på att höra ditt anlegg... :)
    Ok.
    Ser at du har noen dritlekre Stradivari høyttalere stående hjemme. Det må jo være drømmen! 8)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Fikk spørsmål på PM i kveld hvordan man kobler om MC275R til mono, her er fremgangsmåten:

    Bilde 1: Man kobler sammen (kortslutter) høyre og venstre kanal med en egnet kort stykke høyttalerkabel.

    Bilde 2: Man slår over bryteren fra stereo til mono.

    Enkelt og greit! :)

    Du spør også om kvaliteten på denne kabelen, om hvor stor betydning det har.... Noen andre som har prøvd ut og kan svare? Men selvsagt er det viktig at den er så kort som mulig...
     

    Vedlegg

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Takk for raskt tilbakemelding, med god forklaring og ikke minst bilder. Det hjelper veldig.
    Jeg bruker biwiring på høytalerne mine. Det byr ikke på noen problem eller?

    Igjen takk.

    Mvh. jonlam


    Finn M skrev:
    Fikk spørsmål på PM i kveld hvordan man kobler om MC275R til mono, her er fremgangsmåten:

    Bilde 1: Man kobler sammen (kortslutter) høyre og venstre kanal med en egnet kort stykke høyttalerkabel.

    Bilde 2: Man slår over bryteren fra stereo til mono.

    Enkelt og greit! :)

    Du spør også om kvaliteten på denne kabelen, om hvor stor betydning det har.... Noen andre som har prøvd ut og kan svare? Men selvsagt er det viktig at den er så kort som mulig...
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Meget flott anlegg.

    Jeg må si meg enig i dine betraktninger rundt MC 275. De er sjefsgode når de får rette betingelser.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Har vært lite aktiv på Hifi-fronten siden jul, har vært opptatt med andre ting og nøyd meg med å nyte musikk.
    Ser at alle bilda på tråden min har falt ut. Synd... som plaster på såret legger jeg inn et par bilder på nytt.

    Må ellers si at jeg for første gang siden jeg startet med "oppgradering" av anlegget for over 20 år siden nå endelig er fornøyd! Selv 4 måneder etter siste kjøp er stemningen i heimen like god. Det som er det spesielle er at jeg ikke bare får god lyd på gode innspillinger og ny musikk, men at selv gamle og dårlige innspillinger fra 70-tallet kan spilles og nytes i mye større grad enn noen gang. Anlegget setter musikken i sentrum, god lyd blir bare en bonus! Og det er jo slik ihvertfall jeg vil ha det! 8)
    Nøytral lyd... pøh! for noe sprøyt! Det er jo hvordan musikerne og produsenten vil at musikken deres skal oppleves som er viktig! Atmosfæren, selve sjelen, stemningen.
    Ok, nok om det, her er et par bilder:
     

    Vedlegg

    Convert

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.01.2008
    Innlegg
    64
    Antall liker
    4
    Fine greier!!

    Hva er det du har under cd-spilleren?
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Black Diamond Racing Pyramid Cones sitter orginalt på spilleren under. I tillegg har jeg kjøpt Black Diamond Racing The Pucks (tror det er mk.IV).
    I tillegg fikk jeg noen Holfi dempeføtter til overs som er plassert under disse. For å være på den sikre siden.... ;)

    Er forresten meget fornøyd med denne CD-spilleren. Hadde i desember en El.comp spiller til ca 35 tusen på utlån fra Soundgarden som desverre ble nedtur i forhold. El.comp var mørk og avslappet i lyden med flott bredde i lydbildet og skikkelig tyngde i bassen, men diskanten stakk seg ut. I tillegg til å få et diskantproblem manglet det flotte krydderet og musikaliteten som gjør lyden fra Capitole helt magisk i mitt oppsett.
    Synd, siden jeg egentlig har planer om å finne en god frontmatet spiller som erstatning for AA Capitole Classic slik at jeg får frigjort hylleplass til platespiller. For nå SKAL det bli vinyl fra sommeren av! :)
    Jeg får lete videre....

    Convert skrev:
    Fine greier!!

    Hva er det du har under cd-spilleren?
     

    Vedlegg

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.513
    Antall liker
    3.056
    Veldig lekkert oppsett.
    MC 275 er en klassisker som bare spiller veldig bra, ikke minst dynamisk og livaktig.
     

    ou812rh

    HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.848
    Antall liker
    18.309
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Tøft oppsett med fine komponenter. 2 stk MC 275 og Dali gir sikkert skikkelig rockefot :)

    OU812
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Hifi-interessen går i bølgedaler, ihvertfall for meg som har holdt på nå i over 20 år. For når jeg først interesserer meg for en ting så dykker jeg dypt og langt inn i det, er perfeksjonist av natur. Men når man engasjerer seg så kraftig så blir man nødt til å ta pauser, dyrke andre interesser, ellers går det rett og slett ikke!

    Siden siste innlegg i mars har jeg stort sett jobbet, 7 dager i uka - 10 timer pr dag, jeg har ikke engang fått tid til min andre hobby som er fotografering. Men nå er sommeren over, sommerlyset er forsvunnet bak fjellene, det er høst. Så nå er det tid for å dyrke mine hobbyer. Diverse nye hifi-dingser er bestilt.
    Og i den forbindelse, inspirert av 56fwb (eller skal jeg si Fredd) sine glimrende bilder så legger jeg ut et bilde tatt i går kveld fra båt i Geirangerfjorden. Silhuetten av Preikestolen til venstre og i bakgrunnen kan man skimte De Syv Søstre.
    Saken er klar: Sommeren er over, det er høst og tid for hifi!
     

    Vedlegg

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Har siden sist syslet med masse tanker og planer (masse tull og tøys vil vel noen si).... ::)
    Den Store Planen for denne høsten har vært kjøp av platespiller (endelig!). :)

    Men så var det dette med plass til spilleren: toppen av racket er jo allerede opptatt med to stk McIntosh monoblokker + Audio Aero toppmatet CD-spiller.
    Første plan var derfor å bytte CD-spiller til noe frontmatet noe. Cary 306 pro var vel øverst på ønskelista, men etter å ha prøvd en Electrocompaniet EMC-1 + hørt visse rykter ang Cary-spilleren ble byttet skrinlagt. Aero'en passer nemlig helt perfekt med hvordan jeg liker lyden, det eneste negative man kan si om den er at den er litt lett i bassen, men det blir fint oppveid av resten av oppsettet pluss rommet. Den har nemlig en utrolig medrivende analog og musikalsk lyd som jeg bare er helt avhengig av.

    Så slo det meg i sommer (til mitt forsvar må sies at jeg da ikke hadde hørt anlegget på tre måneder.... ::) ) at jeg kunne nedgradere ved å selge en av monoblokkene samtidig som jeg byttet ut ARC Ref.3 til fordel for en billigere ARC LS-26. Dette for å kunne finansiere platespilleren og samtidig få plass i rack'et.
    Dette holdt nesten på å gå i boks, hadde det ikke vært for at jeg tok en tur hjemom nå i midten av august og koblet opp anlegget og tok en lytt.

    Jeg gjorde da to store oppdagelser:
    Anlegget spilte minst like bra med en stk Mc. Nilyttet for å prøve å høre en eventuell mindre dynamisk bass eller andre feil i lydbildet. Uten resultat!
    Og når anlegget i tillegg spilte mye bedre enn jeg noengang kunne huske vart alle planer om "nedgradering" skrinlagt. Dama hev også bensin på bålet: Hvorfor skal du selge Ref.3? spurte hun. Da kommer du jo bare til å angre! Hørte dere den, gutter? Det er dama si det! :) 8)

    Og hva gjør man så? Jo, da oppgraderer man isteden! ;D
    Har derfor kjøpt meg et sett Transparent Reference MM XLR kabler til erstatning for Transparent Ultra mellom Cd-spiller og pre.

    Første lytteintrykk er disse: I forhold til Ultra trer flere detaljer frem, det som før hørtes ut som finkornet fnidder og støy i øvre mellomtone/diskant viser seg nå å være klanger og detaljer som er en del av musikken. Plater som jeg før trodde var dårlige innspillinger fordi de hadde små diskantproblem viser seg nå å være bedre enn jeg trodde! Og da må det sies at Ultra også er en meget musikalsk kabel som langt ifra fremhever støy og skitt slik som f.eks Valhalla kan gjøre.
    Bassen på Reference er også noe kraftigere og fastere, med Ultra er mellomtonen en anelse mer fremtredende. Det er akkurat som om effekttrinnet har fått mer krefter!
    Dette er altså en sammenligning av Reference MM i forhold til Ultra MM. Jeg har også en Ultra MM2 som er identisk med den som ble testet i Fidelity. Hvordan den er i forhold har jeg ikke gjort noen sammenligning av, men i følge Transparent selv så skal Reference MM og Ultra i siste MM2-versjon være nokså jevnbyrdige.

    Konklusjonen er derfor at å oppgradere signalkablene gjør mye større forskjell enn det å gå fra en stk McIntosh 275R til to kjørt som monoblokker. Tro det eller ei! :D

    Og hva er så planen videre? Jo, det er å sende Reference kablene inn for oppgradering til siste versjon, dvs fra MM til MM2. Dette gjøres gratis av fabrikken, kablene har faktisk livstidsgaranti! Og det fine med det hele er at MM2 versjonen av Transparent Reference finnes i tre versjoner der de blir impedansetilpasset det utstyret de blir koblet opp på. Som de sier på Skjærgårshjørnet (Øystein Backe & Rune Gokstad): Dette må vi testa ud.... :D
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.525
    Antall liker
    2.980
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Supert bilde fra en nydelig speilblank fjord.
    Ett av de fineste jeg har sett fra Geirangerfjorden noensinne.
    (fortjener at jeg limer det inn igjen)



    (jeg har bare litt problemer med skriften på disse naturbildene dere legger ut...ødelegger litt av den totale opplevelsen av bildet. Noe mer diskret kanskje...? ;))

    Ellers er det godt å se at du kom deg velberget gjennom nok en sesong og nå kan nyte mer av dine hobbyer.
    Er spent på hva du drar i hus av analog kilde. Kan du gi oss noen hint om kandidater?
    (mulig du har nevnt det, uten at jeg har fått det med meg)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.437
    Antall liker
    1.603
    Hei Finn
    Siden du er i oppgraderingsmodus har jeg en liten gåte:

    PIR/ref.MM2

    Skjønner din fasinasjon når det gjelder TP produkter ;)

    Mvh
    RBN
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.486
    Torget vurderinger
    13
    Finn M skrev:
    Hifi-interessen går i bølgedaler, ihvertfall for meg som har holdt på nå i over 20 år. For når jeg først interesserer meg for en ting så dykker jeg dypt og langt inn i det, er perfeksjonist av natur. Men når man engasjerer seg så kraftig så blir man nødt til å ta pauser, dyrke andre interesser, ellers går det rett og slett ikke!

    Saken er klar: Sommeren er over, det er høst og tid for hifi!

    Kjenner meg igjen her...

    Fotointerresen er raskt stigende hos meg så jeg driver med kursing på ettermiddagen kvelden av både Photoshop og hvordan komponere bilder satt ilag med blendertall/lukketid og dybdeskarphet, har lært mye men emnet er stort og ting tar mye tid ...men morro det er det.

    Fantastisk bilde dette her, -er det en HDR funksjon som er brukt..?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.248
    Antall liker
    15.420
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er herlig å koble opp sakene etter lang pause!
    Når kommer platespilleren, og har du bestemt deg for hva?

    Mvh
    Rolf
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    emotikon skrev:
    Ellers er det godt å se at du kom deg velberget gjennom nok en sesong og nå kan nyte mer av dine hobbyer.
    Er spent på hva du drar i hus av analog kilde. Kan du gi oss noen hint om kandidater?
    (mulig du har nevnt det, uten at jeg har fått det med meg)
    RoDa skrev:
    Det er herlig å koble opp sakene etter lang pause!
    Når kommer platespilleren, og har du bestemt deg for hva?

    Mvh
    Rolf
    Kandidater? Jo, det har vel kokt ned til to: VPI Classic og Avid Diva II.
    Classic'en stod vel øverst på ønskelista, men den blir jo også mye dyrere. Med et matchende RIIAA-trinn og en brukbar pickup så kommer en opp på minimum 40 tusen. Føler at det blir en litt stiv pris siden det ihvertfall foreløpig er mest CD'er jeg spiller. Har tross alt bare en 200-250 LP'er foreløpig.
    Og da er det vel mer i din ånd også RoDa å gå for det som forhåpentligvis blir beste kjøpet, dvs max musikkglede uten at det koster skjorta.... 8)

    Jeg kontaktet derfor Håvar Snapa og fikk en god pris på en komplett Diva-pakke:
    Avid Diva II platespiller med plattform og Rega RB 301 arm, Dynavector DV20XL pickup og Dynavector P75 II riiaa.

    Er svært spent på hvordan dette vil låte, får vel en sending i Posten om en 2 ukers tid.....
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    johnnygrandis skrev:
    Kjenner meg igjen her...

    Fotointerresen er raskt stigende hos meg så jeg driver med kursing på ettermiddagen kvelden av både Photoshop og hvordan komponere bilder satt ilag med blendertall/lukketid og dybdeskarphet, har lært mye men emnet er stort og ting tar mye tid ...men morro det er det.

    Fantastisk bilde dette her, -er det en HDR funksjon som er brukt..?
    Nei, ikke noe tøys. Har tatt bildet i RAW og bare et kamera med stort dynamikk-omfang. Ikke noe hokus-pokus, har bare klart å suge max ut av fila.... ;)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    645
    Antall liker
    832
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Hei,

    Syntes du har et flott anlegg og har laget en fin dagbok om det. Gode bilder også. Du skriver varmt om Transparent kabler og jeg har begynt å oppdage dem. Dog litt lenger ned på stigen men er påvei oppover. Var innom NAT før sommeren og de pratet varmt om Power Isolator Reference!

    Ser ikke ut som om det er mange som skriver om Transparent... 8) 8)



    -sandecker
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Takker!
    Transparent er vel ikke like mye i skuddet i Norge som de var den tiden AudioFreaks var importør. Dette har vel også litt med at Knut Vadseth har talt varmt om Valhalla en del år nå. NAT skulle vel ha tatt inn Transparent Reference i siste MM2-utgave og latt Vadseth'en fått teste ut, det er vel der feilen ligger.... ;)

    Men: Jeg har hatt inne både Valhalla og Transparent Ultra MM2 høyttalerkabler og XLR-kabler og fått sammenligne med Valhalla og er ikke i tvil. Og da er det fullstendig uinteressant hva som er "populært". Som Jens Bjørneboe uttalte det: Flertallet tar alltid feil! 8) Og han var en klok man, faktisk litt for klok skulle det vise seg... :-\

    Min erfaring med Transparent startet for en 13-14 år siden. Jeg var innom den glimrende sjappa AudioVideo-design (var det ikke det den het da?) i Oslo og fikk for første gang høre på rørforsterkere. Husker det stod en integrert Conrad Johnson CAV 50 til kr 35 tusen nede i kjelleren.... 8)

    Denne hadde jeg ikke råd til, men hørte i stedet på en Golden Tube Audio SI-50 til den nette pris av 15 tusen som låt aldeles glimrende på noen Totem Model 1 Signature høyttalere. Begge disse ble bestilt, men etter noen måneder i stua hjemme var jeg direkte misfornøyd og ingen av disse to produktene fikk et langt liv i stua mi. :p
    Men hvorfor låt det så bra hos AudioVideo Design? Jo, en viktig grunn var jo rommet, mitt var mye mer bassfattig den gangen. Men jeg burde den gangen i Oslo heller ha kikket litt mærmere på hvilken CD-spiller og kabler som ble brukt, nemlig: Audio Aero Prima CD-spiller og Transparent Ultra XL høyttaler- og signalkabler!
    Et år etter fadesen i Oslo var det disse to som hadde tatt over kommandoen i stua på sine respektive områder.

    Transparent Ultra XL var glimrende kabler, men litt mørkere i lyden og ikke så oppløste og gjennomsiktige (eller skal vi si Transparente?) som dagens Ultra MM2 kabler. Ultra MM2 har noe helt magisk med seg i øvre mellomtone/diskant som jeg ikke har hørt på andre kabler før og som er fullstendig avhengighetsskapende.
    Når det gjelder de billigere Transparent Plus så var det disse kablene jeg først fikk prøve fra Audiovideo Design. Disse vil jeg ikke si var noe spesielt, hverken dårligere eller bedre enn andre kabler i samme prisklasse. Men det var den gang. Etter det jeg både har lest og hørt så har det skjedd store forbedringer gjennom oppgradringen fra XL til MM generasjonen for 7 år siden og fra MM til MM2 nå for tre år siden. Det kan derfor godt hende at Transparent har helt rett i det de skriver at dagens Transparent Super MM2 nå er bedre enn den gamle Transparent Ultra XL. I tilfelle bør denne testes ut dersom du er ute etter kabler i den prisklassen.

    Når det gjelder Power Isolator Reference så får se... men først skal platespilleren i hus!
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.437
    Antall liker
    1.603
    Finn M skrev:
    RBN skrev:
    Hei Finn
    Siden du er i oppgraderingsmodus har jeg en liten gåte:

    PIR/ref.MM2

    Skjønner din fasinasjon når det gjelder TP produkter ;)

    Mvh
    RBN
    Den klarer jeg (tror jeg da...)!
    Transparent Power Isolator Reference :D
    http://www.transparentcable.com/products/show_product.php?recID=16&catID=6&modCAT=1

    Kunne vært morsomt å prøve.... (Hører du det, Morten?) ;)
    Noen som har erfaringer med denne? Må man ha jordet opplegg for at en slik skal fungere optimalt?
    Hei
    Nå nærmer høsten seg og det begynner å bli liv i de hyggelige trådene her inne, sånn som din. Kanskje på tide å engasjere seg litt igjen.

    Gåten var ikke spesiellt vanskelig og du klarte den med glans. Jeg begynner vel å få en viss erfaring med produktet også etter å ha hatt den i hus siden midten av juli og den kommer til å bli her leeeeeeenge :)
    Det er seneste utgave med Reference Powerlink MM2 kabel og det har visst blitt gjort en del endringer innvendig også. Eneste eksemplaret Morten har fått inn av denne, men tror det er flere på vei. Litt av problemet er at han ikke får tilbake de han låner ut. De som låner beholder dem og selger det gamle. Thor, Quantum, PPS bl.a. Ventet flere måneder før jeg fikk min, men mye må skylles på streik, islendinger med aske problemer og feilsending.
    I følge Morten fungerer den også like bra uten jord, men garantien fra Transparent gjelder ikke.

    Dette er ikke første filteret jeg tester, men PIR gjorde noe med musikkopplevelsen de andre filtrene som har vært innom her ikke var i nærheten av. Jeg skriver musikkopplevelsen siden jeg tror filteret gjør det et filter er tenkt å gjøre. Gi så ren og korrekt strøm som mulig. Fjerne støy og annet grums slik at utstyret får optimale betingelser. Jeg ønsker ikke å skrive mere om opplevelsen her, siden jeg vil skrive mere om dette i min egen tråd. Kan ev sende en pm. Jeg kan vel avsløre at anlegget her hjemme hoppet inn i en annen liga rent lydmessig. Får du muligheten, prøv den. Anbefales på det sterkeste men vær klar over at det kan bli en dyr test ;).

    Har også et par ht kabler her under testing nå som du kjenner godt. Ultra MM2. Dette spiller musikk med stor M og ikke helt ulikt mine Oblivion. Veldig naturlig og organisk. Kommer også tilbake til disse når evalueringen er ferdig.

    Mvh
    RBN
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    RBN skrev:
    Hei
    Nå nærmer høsten seg og det begynner å bli liv i de hyggelige trådene her inne, sånn som din. Kanskje på tide å engasjere seg litt igjen.

    Gåten var ikke spesiellt vanskelig og du klarte den med glans. Jeg begynner vel å få en viss erfaring med produktet også etter å ha hatt den i hus siden midten av juli og den kommer til å bli her leeeeeeenge :)
    Det er seneste utgave med Reference Powerlink MM2 kabel og det har visst blitt gjort en del endringer innvendig også. Eneste eksemplaret Morten har fått inn av denne, men tror det er flere på vei. Litt av problemet er at han ikke får tilbake de han låner ut. De som låner beholder dem og selger det gamle. Thor, Quantum, PPS bl.a. Ventet flere måneder før jeg fikk min, men mye må skylles på streik, islendinger med aske problemer og feilsending.
    I følge Morten fungerer den også like bra uten jord, men garantien fra Transparent gjelder ikke.

    Dette er ikke første filteret jeg tester, men PIR gjorde noe med musikkopplevelsen de andre filtrene som har vært innom her ikke var i nærheten av. Jeg skriver musikkopplevelsen siden jeg tror filteret gjør det et filter er tenkt å gjøre. Gi så ren og korrekt strøm som mulig. Fjerne støy og annet grums slik at utstyret får optimale betingelser. Jeg ønsker ikke å skrive mere om opplevelsen her, siden jeg vil skrive mere om dette i min egen tråd. Kan ev sende en pm. Jeg kan vel avsløre at anlegget her hjemme hoppet inn i en annen liga rent lydmessig. Får du muligheten, prøv den. Anbefales på det sterkeste men vær klar over at det kan bli en dyr test ;).

    Har også et par ht kabler her under testing nå som du kjenner godt. Ultra MM2. Dette spiller musikk med stor M og ikke helt ulikt mine Oblivion. Veldig naturlig og organisk. Kommer også tilbake til disse når evalueringen er ferdig.

    Mvh
    RBN
    Hmm.... skjønner at jeg må følge med når du har fått oppdatert tråden din, RBN! :)

    Nå det gjelder PIR så er det liksom en barriere som jeg må over først.... PIR koster gangske så mye penger. :)
    Og du trenger ikke gi meg råd ang det å prøve ut ting jeg ikke har råd til. Akkurat det gjorde jeg tilbake i 1999, tok imot et tilbud om å låne det som for meg dengang var en dyr CD-spiller selv om jeg innerst inne ikke trodde det var noe særlig forskjeller på CD-spillere.... ??? :p :eek: :eek: :eek:
    Forresten: Hvilke strømkabler bruker du sammen med PIR?
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.437
    Antall liker
    1.603
    Heisan
    Nei, jeg er vel ikke rett person til å gi råd om å teste dyrt utstyr. Går på samme blemma hver gang. Men det er jo ikke forskjell på kabler og ren strøm betyr vel heller ikke så mye i følge noen sterke krefter her inne. Da er det vel ingen fare å prøve. Eller? ;D

    Pir mk2 kommer med Reference Powerlink MM2 som standard. Ut fra Pir bruker jeg mine Oblivion Energetic

    Mvh
    RBN
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    RBN skrev:
    Heisan
    Nei, jeg er vel ikke rett person til å gi råd om å teste dyrt utstyr. Går på samme blemma hver gang. Men det er jo ikke forskjell på kabler og ren strøm betyr vel heller ikke så mye i følge noen sterke krefter her inne. Da er det vel ingen fare å prøve. Eller? ;D

    Pir mk2 kommer med Reference Powerlink MM2 som standard. Ut fra Pir bruker jeg mine Oblivion Energetic

    Mvh
    RBN
    Nei, jeg tror jeg må ta en tur til psykolog RBN. ::):-[ Slik at jeg kan få smekk på fingrene og skrive 100 ganger på tavla: Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren. Det er ikke forskjell på kabler og strømmen den er ren.

    OOps! Nå ble jeg avbrutt! Hei! Jeg fikk sms fra Musicman, han stikker innom på onsdag! :)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.439
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Musicman kom hentet og forsvant ;D ;D ;D

    Legger ut bilder etterhvert i min egen tråd; "musikkloftet mitt "" ;)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Gratulerer med fantastisk platespiller/Riaa/Pickupkombinasjon, Finn! En av mine definitive favoritter, som du vel vet. ;D Det blir spennende å høre hva du synes når den endelig er i hus!
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    musicman skrev:
    Musicman kom hentet og forsvant ;D ;D ;D

    Legger ut bilder etterhvert i min egen tråd; "musikkloftet mitt "" ;)
    :'( :'( :'( :'( :'( :'(
    Men jeg har jo en igjen og den lyt få stå.
    Ikke nok med det, her skal det forskes mer på rør, ikke sant Musicman?! 8)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    impulse skrev:
    Gratulerer med fantastisk platespiller/Riaa/Pickupkombinasjon, Finn! En av mine definitive favoritter, som du vel vet. ;D Det blir spennende å høre hva du synes når den endelig er i hus!
    Takker Impulse!
    Fra mandag av åpnes lyttesesongen for i år, klarer nesten ikke å vente! 8)
    Var likevel hjemom og fikk såvidt pakket ut og montert prakteksemplaret. Meget god bruksanvisning fulgte med, dette var ikke vanskelig selv for en som ikke hadde gjort annet enn å justere antiskating på gamlespilleren... ;D

    Må innrømme at det var en litt spesiell følelse, første gang å legge ei plate på tallerkenen siden jeg solgte min helautomatiske remdrevne JVC-spiller med Ortofon pickup i 1990. Kari Bremnes fikk æren av å være først ute. :)

    Men mitt store problem akkurat nå er å skaffe meg en passende signalkabel: Nå ble bare spilleren koblet opp på en RCA-kabel som fulgte med Sony tuneren jeg kjøpte på 80-tallet, bare for å teste at alt virket.
    Hvis noen har gode tips ang kabler så kan jeg ta det her eller på PM. Mine alternativ så langt er Heimdall (kr 4 tusen) eller Wireworld Gold Eclipse 5 (brukt kr 3800,-). Hadde jeg funnet en gammel Transparent Reference av XL-generasjonen så hadde det også vært et godt alternativ. Og var det ikke slik at noen anbefalte Silk til platespillere? Jeg har bare prøvd den på Cd-spilleren for en 6-7 år siden og da spilte den lyst og fint men med noe antydning til knust glass i øvre mellomtone. Og hva med Wireworld? Har ikke prøvd den i eget anlegg, men er redd for at den kan bli for mørk og litt for matt i diskanten... eller tar jeg feil? Heimdall syntest jeg virket meget bra på CD-spilleren da den ble prøvd for noen år siden, faktisk nesten i klasse med Valhalla, men kommer jeg til å savne den fantastiske diskantgjengivelsen som Transparent Ultra MM2 kan gjenskape....? Dette blir ikke lett... :p
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.439
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hei Finn og takk for sist :)

    Du har helt rett i det med følelsen av å ta i bruk vinylen etter mange år uten. For min egen del ble jeg stående og glane på pickupen der den grov seg ned i rillene når de deiligste toner trillet ut av høyttalerene. Veldig facinerende. Med rett innstillt vinylrigg har du mange hyggelige timer foran deg der nostalgien helt sikkert kommer til å trenge seg på. Når det er sagt så finnes det mye elendige innspillinger der ute, men vinyl har i mine ører en noe mere tilgivende karakter overfor disse.

    En liten historie til slutt; når jeg kom hjem etter 120 mil på veien for å hente spilleren min og satte meg ned for å høre Deep Purple sin "Stormbringer", ble jeg fullstendig lamslått. Det låt så elendig at jeg ble fysisk dårlig. Fan tenkte jeg, her har jeg bomma stygt var det første som slo meg. Hmmmm,,,gruble gruble,,, gikk bort til samlingen min og plukka frem Supertramp sin "Crime of the century".,,,,wow,,kjempelyd med dynamikk, oppløsning og ikke minst deilig analog karakter på sitt beste.

    Etter å ha levd med vinyl ett par år nå, så vet jeg at forskjeller på innspillingskvalitet er minst like avvikende på vinyl som cd.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Supertramp: Crime of the century.... ja det var en av de virkelig store klassikerne fra 70-tallet. Tror jeg slenger på LP'en og tar "School" på full guffe når jeg kommer hjem i kveld.. :)

    Siden vi snakker om musikk så kan jeg jo ta noen av mine favoritter av litt nyere dato:

    Lisa Ekdahl: gav ut to fantastisk plater på begynnelsen av 2000-tallet etter et stormfullt brudd med kjæresten. Dette høres i teksene. Produsent Lars Wännerbäck har lagt sin signatur på platene.


    Og så min store favoritt fremfor alle, nemlig Canadiske: Loreena McKennitt her med Irske "Ragland Road".
    En utrolig stemme! 8) Det er så vakkert at det er til å grine av.... :eek:


    Hun omgir seg med en mengde kremmusikere som hun har hanket sammen under sine mange musikalske oppdagelsesreiser i Europa. Hun blander Keltisk musikk med element fra Tyrkisk, Gresk, Marokkansk musikk ++
    Konsertopptakene er da naturlig nok på middelalderslottet Alhambra i Granada i Spania som ble bygd av Maurerne.
    Ps: Hun har sitt eget plateselskap og egen hjemmeside, platene bør kjøpes der: www.quinlandroad.com


    Så til Emmylou Harris som har gir ut en meget god plate sammen med kremprodusenten Daniel Lanois: Wrecking Ball. Jeg liker ikke country, så er det sagt med en gang, men dette er noe helt annet. Så kast alle fordommer på båten og hør denne drømmende, nesten psykedeliske låten. Daniel lanois er stor, for de som ikke vet så var han produsenten for U2 i mange år og har nok mye av æren for deres sound. Han har også produsert for Peter Gabriel og Bob Dylan og om noen dager kommer det ut en ny plate der han står bak spakene (og spiller nok en gitar eller to også) for Neil Young. Her er Goodbye. Skrevet og komponert av Daniel Lanois.


    Flere fra Canada? Cowboy Junkies: med Margo Timmins som vokalist fremfører her Bruce Springsteens Thunder Road. Dette er musikk for sene høstkvelder. Var på konsert med Junkies' i Oslo for noen år siden. margo kunne der avsløres at hun har vært stor fan og avstandsforelsket i Bruce og ble nok litt skuffet da Patti Scialfa gjorde sitt inntog på slutten av 80-tallet... Michael Timmins, låtskriver, hjerne og vokalist i gruppa satt på en stol/hang over sin bluesgitar hele konserten uten å se opp et sekund. Har alt av CD'er som gruppa har utgitt - en 13-14 stk i samlingen, det aller meste kjøpt fra deres hjemmeside i Canada.


    Må ta en til som de har mekka selv, nemlig: Misguided Angel.
    NB! Må spilles på et godt anlegg med alle lysene slukket!


    Og så til en som har en like stor kult status som Cowboy Junkies, nemlig Tom Waits. Har ikke kommet helt under huden på han ennå, men her er en utrolig vakker tolkning av Bruce Springsteens Jersey Girl:

     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Må bare ta med denne også. Noen som har hørt om Mojave 3? Det er nok ikke mange i Norge, nei. :)
    Bestilte plata Out of Tune fra USA for en 5-6 år siden, en plate som har grodd godt inn under huden. avslappende, drømmende...


    Anbefales på det sterkeste, her er to klipp:



    NB! Må spilles høyt på et ikke for analytisk anlegg. Hører du for mye støy, så selg hele skiten og kjøp deg et anlegg som spiller musikk! :p ::) 8)
     

    JanOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    128
    Antall liker
    62
    Torget vurderinger
    1
    Berre for ordens skuld: det er vel Tom Waits som har laga Jersey Girl

    Mvh
    Jan Ove
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    JanOve skrev:
    Berre for ordens skuld: det er vel Tom Waits som har laga Jersey Girl

    Mvh
    Jan Ove
    Du har rett, får skylde på at det var skrevet før frokost tidlig søndag morgen... ;)
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Hei Finn..
    Det sporet med Lisa Ekdahl er rett og slett nyyydelig og med en tekst som får en til å tenke.....
    Platene du anbefalte med bla Lisa Ekdahl er bestilte og kommer med posten i morgen.
    Gler meg verkeleg til å høre de.. :D
    Hun er en svært dyktig tekstforfatter og har en magisk stemme.... :)

    mvh
    Fredd :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    56fwb skrev:
    Hei Finn..
    Det sporet med Lisa Ekdahl er rett og slett nyyydelig og med en tekst som får en til å tenke.....
    Platenedu anbefalte med bla Lisa Ekdahl er bestilte og kommer med posten i morgen.
    Gler meg verkeleg til å høre de.. :D
    Lisa Ekdahl er en svært dyktig tekstforfatter og har en magisk stemme.... :)

    mvh
    Fredd :)
    Hei Fredd!
    Tenke seg til: for to år siden var jeg på intimkonsert i kulturhuset i Brattvåg(!) med Lisa Ekdahl: satt midt i sweetspot på tredje rad. :) Fantastisk flott! Og etterpå fikk jeg henne til å signere en plate.... ;)

    Okei! Det er vel tide på å gå over til tema platespiller, men først må jeg bare få med denne som jeg fant på Spotify i går: The Waterboys & Sharon Shannon med "Saints and angels". Ønsker tips om hvor denne kan skaffes på CD!

     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    cash 63 skrev:
    Er du så heldig og fått fatt på Wrecking Ball, på Vinyl Finn?
    Nei, har den nok kun på CD....

    Men nå er det vel på tide å legge ut noen bilder av siste nyanskaffelse?
    For endelig skulle det bli platespiller i heimen igjen! :)
    Først et bilde av Dynavector DV-20X pickup...
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.525
    Antall liker
    2.980
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer!

    Fin PU det der. Har selv erfaring med den i RB700 armen, som jo er i nær familie med din arm.
    Ser ut til at det ble spilleren du har ymtet om noen ganger ;)
    Ble det en II`er?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn