Finn M's Hifidagbok mk.II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    emotikon skrev:
    Gratulerer!

Fin PU det der. Har selv erfaring med den i RB700 armen, som jo er i nær familie med din arm.
    Ser ut til at det ble spilleren du har ymtet om noen ganger ;)
    Ble det en II`er?
    Takker! Ja, det ble en Avid Diva II med Rega RB301 arm og Audiovector P75 RIIAA.
    Da jeg hørte ryktet om at Oslo Hifi Center skulle ta over agenturet på Avid, ringte jeg Håvar hos Planet Snapa. Har nemlig hatt et par ubehagelige opplevelser hos OHFC, har faktisk tre ganger vært innom for å kjøpe men alle tre gangene kommet tomhendt og hoderystende ut. ???
    Skjønte at hvis det skulle bli Diva på meg så måtte jeg være rask. Og heldigvis hadde Håvar en på lager. :)
    Her er noen nakenbilder:

Vedlegg

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Og så et bilde til slutt med strømforsyning og RIIAA.
    Kommer tilbake med lytteinntrykk når jeg har fått skaffet signalkabel. Å si noe om lyden med uinnspilt pickup og noen 33 år gamle signalkabler av den typen som JVC slengte med kassettspillerne sine i 1977.... :p Tror heller jeg venter litt ja.... ;) :-X

Ps: Legg merke den nyanskaffede softwaren under CD-spilleren: Tre stk nyanskaffede CD-bokser fra Genesis...! 8)

Pps: har før fått bemerkninger fordi jeg lar stakkars ARC Ref. 3 stå rett på gulvet. Vil bare si at Ref.3 er et meget robust arbeidsredskap som tåler det helt utmerket. Den skal heller ikke ha fine strømkabler, orginalkabelen fungerer etter min erfaring best. Og i motsetning til det noen tror så trenger den heller ikke oppvarming for å låte bra. Skru på bryteren så spiller den så det griner fra første åndedrag! :-* Dette bekreftes også av bruksanvisningen. Audio Aero Capitole CD er imidlertid en mer sart sjel som profiterer på gode strømkabler. Og er man så dum å skru av strømbryteren bak så krever den minst 24 timers oppvarming for å låte brukbart igjen...

Vedlegg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.713
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Herlig oppsett Finn M!
    Gratulerer med vinylspiller 8)

R

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    :)

Hvilken plate fikk æren av å spille først?
    (tar vel ikke mye feil om det var en Genesis-)

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.002
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med ny spiller. Digger den benken du har der. Absolutt noe av det råeste man kan kjøpe for penger :)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Ohh,,- den var lekker du ! Mye lekkert på en lekker stereobenk, det er lekkert det ;D

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    576
    Torget vurderinger
    46
    Gratulerer med utrolig flott platespiller :D Sitter forresten her og lytter på A trick of the tail som kom fra England i dag.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Takker alle sammen. :)

Emotikon: Hadde egentlig planlagt at det skulle være "Life on Mars" med David Bowie (på grunn av den engelske tv-serien med samme navn som gikk sist vinter, en utrolig bra serie forresten), men siden dama også var der så fikk Kari Bremnes: "Reise" æren av å være først ute. Så fulgte Pat Metheney: "Travels" som fikk snurre lenge og vel. :) Men så måtte jeg selvsagt avslutte med låta Ripples fra "A trick of the tail" med Genesis....;) Det er liksom den låten som jeg lettest "tar" lyden på. Skal som sagt ikke si noe om lyden foreløpig, men at jeg fikk en skikkelig stor dose med atmosfære fra "good old days" er sikkert. jeg har ikke hørt denne plata på denne måten siden sist jeg hadde platespiller. :) Men dette er ikke ment å være bare nostalgi så jeg er spent på hva som skjer når jeg får en skikkelig signalkabel. Målet er jo å få det beste fra to verdener. Om det er oppnåelig i denne prisklassen - det får vise seg....

Ps: Samleren tok som sagt overhånd og jeg kjøpte boksen Genesis: 1976-82 til tross for at jeg har kjøpt platene "Trick of the tail", "Wind and wuthering", "And then we were three" og "Duke" enkeltvis på SACD/CD fra før. Jeg har dermed dobbelt opp av disse. Om noen er interessert får de ta kontakt.... ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.713
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Finn M skrev:
    Men så måtte jeg selvsagt avslutte med låta Ripples fra "A trick of the tail" med Genesis....;)
    Fikk med meg denne plata fra vinylmessen i Halden i dag.
    Har aldri hørt den før, så dette blir spennende.

R

J T

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Antall liker
    10
    Da har du noe å glede deg til ;D

Ikke hørt den ??? Går det bare i Bonamasa om dagen eller.. ? (Som vi spilte på dine selvbygg-ht. i ditt gamle lytte/gutte-rom)

JT

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.713
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    J T skrev:
    Da har du noe å glede deg til ;D

Ikke hørt den ??? Går det bare i Bonamasa om dagen eller.. ? (Som vi spilte på dine selvbygg-ht. i ditt gamle lytte/gutte-rom)

JT
    Lover godt så langt 8)
    Hehe, ja det var en kongeopplevelse JT!

Sorry for OT Finn M

R

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Grattis med en flott platespiller, har hatt den sjæl

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    RoDa skrev:
    Finn M skrev:
    Men så måtte jeg selvsagt avslutte med låta Ripples fra "A trick of the tail" med Genesis....;)
    Fikk med meg denne plata fra vinylmessen i Halden i dag.
    Har aldri hørt den før, så dette blir spennende.

R
    Hvis du aldri har hørt noe med Genesis fra 70-tallet så må du beregne deg et aldri så lite kultursjokk! For dette er ikke noe lettvinte greier. :eek:
    Jeg vil anbefale deg følgende kur: Du må ha god tid, å sammenligne dette med annen musikk er som å sammenligne det å hive i seg pølse og brød i forbifarten med det å sette seg ned på en god restaurant og vente en 30 minutters tid på et gourmetmåltid.
    Du må også stille med åpne sanser, være åpen for noe helt nytt. Genesis på første halvdel av 70-tallet var full av kreativitet. På et av de siste Englefjes på P1 med Kari Slåttsveen flesket hun til med "Suppers Ready", et av mine favorittstykker: en 23 minutters lang komposisjon blottet den vanlige vers-refreng stilen man finner i vanlig musikk. Her er de klassiske symfoniene forbilde der temaene går over i hverandre og små vare melodier dukker opp i lydlandskapet, blir spilt en gang for aldri mer å komme tilbake.
    "Trick of the tail" er en enklere plate og fin som introduksjon til Genesis' verden. Du bør spille gjennom plata et par ganger først og så sette på "Ripples" (side 2). En meeeget vakker sak! 8)
    Lykke til! :)

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Oppdatering ang Avid Diva:
    Må innrømme at lyden ikke har vært den helt store foreløpig. Mens jeg har ventet på kablene jeg har bestilt, har jeg trøstet meg med at den RCA-kabelen jeg har må være årsaken til det. :-\
    Hvis jeg skal beskrive lyden så må det være at all bass er stort sett fraværende, bortsett fra øvre bass som til gjengjeld er alt for kraftig. Mellomtonen er stor, fargeløs og mangler krydder. Diskanten er tilbaketrukket og ruller tidlig av. Dynamikken er heller ikke noe å skryte av.
    På fredag ble jeg så rastløs at jeg skrudde opp riiaa-trinnet for å sjekke om dip-switchene var satt riktig. Kanskje Håvar hadde glemt å.... Nei, det hadde han ikke, alt stemte. Jeg følte at jeg likevel måtte ta en telefon til ham å spørre... men heldigvis ble jeg berget av postmannen som kom med en pakke! Dermed ble det tid for DUELL: MIT SHOTGUN S1 vs. skolisser fra 1978

Vedlegg

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er av interesse Finn, kan du også få låne mine Heimdall for sammenligning. ;)

mvh

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Takker for det Musicman! Det kunne jo være morsomt det! :)
    Siden lyden var så mørk og tilbaketrukket var jeg på nippet til å gå for nettopp et par Nordost Heimdall. Prøvde slike kabler på CD-spilleren for et par år siden med meget godt resultat. Likevel ble det etter aldri så lite påvirkning av Impulse ;) Mit Shotgun S1. Fant nemlig et par til gunstig pris på Bruktbørsen.
    Noe av usikkerheten ved valg av kabler forsvant allerede under oppakkingen, til min store overraskelse kunne man nemlig justere kablene impedansemessig i forhold til hvilket utstyr de ble tilkoblet (se bilde). Siden ARC Reference 3 har en ingangsimpedanse på 60 kohm ble switchene justert til medium. Dette er faktisk godt hørbart og dermed kan man tune lyden litt etter smak og behag også: Ved å sette bryterne til Low, ble diskanten mer lukket og tilbaketrukket. Valgte man High, ble lyden tilsvarende lysere. Men samtidig litt skitten? Jeg valgte altså Medium.

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.713
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Spennende Finn M!

Jeg syndet forresten og gikk rett på Ripples..... Men angret ikke på det ;)

R

B

BTS

Gjest
    Finn M skrev:
    Jeg vil anbefale deg følgende kur: Du må ha god tid, å sammenligne dette med annen musikk er som å sammenligne det å hive i seg pølse og brød i forbifarten med det å sette seg ned på en god restaurant og vente en 30 minutters tid på et gourmetmåltid.
    Du må også stille med åpne sanser, være åpen for noe helt nytt. Genesis på første halvdel av 70-tallet var full av kreativitet.
    Hehe, så är det. Minns mitt första möte med Genesis, Selling England by the Pound.Det tog sin tid, men efter att koden var knäckt var vägen utstakad. Genesis från sjuttiotalet är antagligen den musik som spelats mest i detta hus totalt sett. :)

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    BTS skrev:
    Finn M skrev:
    Du må også stille med åpne sanser, være åpen for noe helt nytt. Genesis på første halvdel av 70-tallet var full av kreativitet.
    Hehe, så är det. Minns mitt första möte med Genesis, Selling England by the Pound.Det tog sin tid, men efter att koden var knäckt var vägen utstakad. Genesis från sjuttiotalet är antagligen den musik som spelats mest i detta hus totalt sett. :)
    Hei BTS!
    Ja, dette er musikk som når den først har kommet innenfor huden, holder seg lenge.
    Vi kan ta en titt i CD-samlingen: Disse tre boksene dekker stort sett det som er viktig fra Genesis. Det som mangler er boksen som omhandler tiden etter 1982, men det er som musikken stort sett ellers på 80-tallet: nedtur.... :p Her ble Phil Collins, oppmuntret av sin suksess fra sin solo-karriere, sluppet løs med frie tøyler. Resultatet ble hit'er som Mama osv. Kortsiktig suksess var sikret, men gamlepublikum'et ble sviktet og nå angrer faktisk Phil seg en smule. Og resultatet ble en meget god live-plate fra 2007: Live over Europe. Den anbefales.
    Det som også anbefales i tillegg til disse tre boksene, er boksen: Genesis - Achives 1970-75. Fantastisk flotte live-opptak fra den tiden Peter Gabriel var vokalist. Endel av dette materialet er faktisk bedre enn orginalutgivelsene! Spesielt gjelder det et komplett konsert-opptak av The lamb lies down on Broadway og ikke minst Suppers Ready. sistnevnte ble faktisk spilt i sin helhet (21 minutter) i Englefjes for to uker siden. 8)

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Og platespilleren med ny kabel, Finn? Hvordan går det der? ;)

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Pratet meg litt bort Impulse.... ;D
    Okei, tilbake til duellen:

DUELL: MIT SHOTGUN S1 vs. skolisser fra 1978

Vedlegg

B

BTS

Gjest
    Finn M skrev:
    BTS skrev:
    Finn M skrev:
    Hei BTS!
    Ja, dette er musikk som når den først har kommet innenfor huden, holder seg lenge.
    Vi kan ta en titt i CD-samlingen: Disse tre boksene dekker stort sett det som er viktig fra Genesis. Det som mangler er boksen som omhandler tiden etter 1982, men det er som musikken stort sett ellers på 80-tallet: nedtur.... :p Her ble Phil Collins, oppmuntret av sin suksess fra sin solo-karriere, sluppet løs med frie tøyler. Resultatet ble hit'er som Mama osv. Kortsiktig suksess var sikret, men gamlepublikum'et ble sviktet og nå angrer faktisk Phil seg en smule. Og resultatet ble en meget god live-plate fra 2007: Live over Europe. Den anbefales.
    Det som også anbefales i tillegg til disse tre boksene, er boksen: Genesis - Achives 1970-75. Fantastisk flotte live-opptak fra den tiden Peter Gabriel var vokalist. Endel av dette materialet er faktisk bedre enn orginalutgivelsene! Spesielt gjelder det et komplett konsert-opptak av The lamb lies down on Broadway og ikke minst Suppers Ready. sistnevnte ble faktisk spilt i sin helhet (21 minutter) i Englefjes for to uker siden. 8)
    Är Seconds Out med i Live-boxen?

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    DUELL: MIT SHOTGUN S1 vs. skolisser fra 1978

Ja... egentlig er det ikke så mye å si om den duellen. Selv om enkelte på forumet ville ha krevd blindtesting så var det helt unødvendig: Det ble selvsagt utklassing.
    Men jeg hadde faktisk ikke innerst inne trodd at feilene i frekvenskurven skulle bli rettet helt ut, for med den gamle kabelstumpen var det betydelige feil: tidlig avrulling både i bass og diskant, svært fremhevet mellomtone og en svært fremhevet øvre bass. Skikkelig buldring var det på enkelte innspillinger. :p
    Alt dette ble altså borte, lydbildet ble naturlig og i tillegg blomstret det kraftig opp med detaljer, farger og dynamikk.
    De siste dagene har CD-spilleren stort sett fått hvile, det har vært så morsomt å kunne gjenoppdage gamle og kjære skatter i vinylsamlingen. Og Avid Diva er et flott redskap til nettopp det. :)
    Men på de fleste innspillinger kan ikke Diva matche Audio Aero Capitole 100%. Men så er da også sistnevnte over dobbelt så dyr og er nok tilkoblet med enda bedre (og dyrere) kabler. Capitole fremviser enda flere farger og enda litt bedre dynamikk, men dette legger man bare merke til i direkte sammenligning og er ikke noe man tenker på ved vanlig spilling. Diva spiller nemlig så naturlig og livaktig at den gjør jobben sin til fulle: den er et meget godt instrument til å gjenoppdage gamle og kjære favoritter. :)

mvh
    Finn M

Vedlegg

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    BTS skrev:
    Finn M skrev:
    BTS skrev:
    Finn M skrev:
    Hei BTS!
    Är Seconds Out med i Live-boxen?
    Ja, og den er etter sigende remastret, men har ikke hatt tid ennå til å sjekke dette ut.
    Klikk på bildet så vil du få se en større versjon der man kan lese platetitlene.
    Den eneste som ikke er med i boksen er "Live over Europe" fra 2007. Men det er laget plass i boksen for å sette denne inn, og jeg hadde kjøpt den fra før... ;)

B

BTS

Gjest
    Finn M skrev:
    Ja... egentlig er det ikke så mye å si om den duellen. Selv om enkelte på forumet ville ha krev blindtesting så var det helt unødvendig: Det ble selvsagt utklassing ;D
    mvh
    Finn M
    De av oss som kan bruka öronen trenger ingen blindtest... :) ;) 8)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    36.525
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    I nettopp denne duellen ang nevnte test, må jeg si meg enig med Finn M og BTS ;D
    Det kan da ikke være mulig å gå bort seg her ;)

gismo

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Godt å høre at ting funker, Finn! Du har nok også litt å gå på her, både riaa og pickup skal gå seg til, så ikke bli overrasket om forholdet Avid/Audio Aero endrer seg litt over tid.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    impulse skrev:
    Godt å høre at ting funker, Finn! Du har nok også litt å gå på her, både riaa og pickup skal gå seg til, så ikke bli overrasket om forholdet Avid/Audio Aero endrer seg litt over tid.
    Det er sant, har ikke spilt så mange timene ennå. Og jeg tror Håvar sa noe om at pickup'en trengte en 70 timer....

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det stemmer nok ganske bra. Selv om du finner mange her inne som påstår at innspilling av pickuper bare er sludder. Men så finnes det jo folk som ikke hører forskjell på lakris og kabler heller...... ;)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Finn M skrev:
    Jeg blir imponert over at du husker når du skaffet deg den lakrisen.

Ble sjalu på de Genesis boksene dine, god musikk det :)

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Anonym skrev:
    Finn M skrev:
    Jeg blir imponert over at du husker når du skaffet deg den lakrisen.

Ble sjalu på de Genesis boksene dine, god musikk det :)
    Ikke noe problem, det var mitt første anlegg, kjøpt da jeg som 16 åring flyttet på hybel og begynte på gymnaset! ;D
    Feite saker egentlig, bla en integrert JVC forsterker på 2x65 watt med SAE tonekontroller til kr 4000,-. Det var mye penger tilbake i 1978....

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Og så til årets store plateslipp for min del: 8)

THE ALBUM

In a stirring and inspirational return to her roots, Loreena McKennitt has created a new album of traditional Celtic songs, recorded this summer in the historic 1832 Sharon Temple north of Toronto, Ontario, Canada.

Plata blir lansert og kan bestilles fra Loreena McKennitts hjemmeside den 12. november. Kan da fåes både som CD, LP (yessss!) 8) og MP3.
    Klikk på linken så får man også tilgang til smakebiter fra plata.
    Link: http://quinlanroad.com/explorethemusic/thewindthatshakesthebarley.asp
    Støtt en stor artist og kunstner og bestill direkte fra hennes hjemmeside så går pengene i de rette hender.... ;)

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Tilbake til Hifi'en:
    Har vært på høstferie en uke men de siste dagene før og nå etter har det kommet snikende en grusom sannhet. Det tok sin tid å legge merke til det fordi jeg nok var så opptatt av at alt skulle fungere bra. Har også vært mer opptatt av å høre på ny musikk og ikke så mye av lyd, men:
    Sannheten er at 2 stk Mc275r spiller bedre enn en.... ::) La først merke til det under innkjøring av platespilleren. Øvre bass hadde blitt større og meget fremtredende. Tilbake på CD fungerte det bedre men likevel var det samme tendens der. Bassen gikk heller ikke så dypt lenger og manglet dynamikk. Og minst like ille: hele frekvensområdet er ikke lenger så skarpskåren og oppløst.Runder litt av i toppen også. :p :-\
    Dette krever kontant respons! Men... hva gør vi nu, lille du..? Et skritt tilbake til to stk MC275r? Eller nye jaktmarker? Hmmmm... grublegruble...

Eller... egentlig så har jeg sansynligvis løsningen.... ;) Og inntil det :-X

Vedlegg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    36.525
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Finn M skrev:
    Og så til årets store plateslipp for min del: 8)

THE ALBUM

In a stirring and inspirational return to her roots, Loreena McKennitt has created a new album of traditional Celtic songs, recorded this summer in the historic 1832 Sharon Temple north of Toronto, Ontario, Canada.

Plata blir lansert og kan bestilles fra Loreena McKennitts hjemmeside den 12. november. Kan da fåes både som CD, LP (yessss!) 8) og MP3.
    Klikk på linken så får man også tilgang til smakebiter fra plata.
    Link: http://quinlanroad.com/explorethemusic/thewindthatshakesthebarley.asp
    Støtt en stor artist og kunstner og bestill direkte fra hennes hjemmeside så går pengene i de rette hender.... ;)
    Denne er jo selvfølgelig bestilt Finn M ;)
    Som du sier, en av de bedre artister vi kan oppleve :)

gismo

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    gismo skrev:
    Denne er jo selvfølgelig bestilt Finn M ;)
    Som du sier, en av de bedre artister vi kan oppleve :)

gismo
    Har du klart å bestille den? :eek:
    På hennes hjemmeside får jeg bare opp følgende opplysning: "Pre-sale from mid-october"....?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn