Finnes det maskuline menn blant hifiinteresserte?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    Det er ingen hemmelighet at den norske kulturen er meget feminin, se bare denne rangeringen av land, basert på maskulinitet i kulturen. Den er laget på bakgrunn av studiene til IBM.

    Norge kommer på nest siste plass plass (etter Sverige) i maskulinitet, mens Japan, Nederland og Australia troner toppen. Vi er med andre ord ansett som verdens mest feminiserte menn. Kanskje ikke et stempel man banker seg stolt på det barberte brystet med? Kan jo risikere å knekke et ribbein!

    Merker at hifiinteresserte er meget interessert i interiør og estetikk. Er ikke interiør noe vestkantfruer uten egen karriére som giftet seg til rikdom driver med? I tillegg ser vi stadig hvordan konene til aktørene på foraet har absolutt vetorett når det kommer til valg av komponenter. Får du legge ned vetorett når kona yter sin hobby f.eks. ved å kjøpe klær, gå til frisøren, få manikyr? Hvis du gjør det, så vil i tilfellet folk kalle deg en psykopatisk kontrollfreak.

    Hva skjer med dette? Har vi blitt en gjeng med hårløse tanter, hvis største utfordring er å avgjøre hvilken farge trekket på puta skal ha?

    Edit: Skriveleif, ha deg vekk!
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    857
    Antall liker
    655
    Sted
    Oslo
    tittentei1000 skrev:
    hvis største utfordring er å avgjøre hvilken farge trekket på puta skal ha?
    Trodde ikke vi fikk lov til det heller?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    slowmotion skrev:
    menn barberer brystet?
    Ja, se bare hva testokroppene på trim.no driver med. Dette er da menn som sverger til å holde et pent ytre. At slike diskuterer hvorvidt høvel eller voks er best sømmet for oppgaven, sier noe om mentaliteten blant norske herrer.

    Det er ganske utrolig hvor langt ting har gått i dette landet. Har man hår på skuldre og rygg, så blir man ledd av.

    Bambadoo: Takk for nyttig tips, gjengjelder dette ved å vise til Dick Masterson (forfatter bak Men are better than women), her figurerer han på Dr. Phil, hehe.


    Edit:
    gwh skrev:
    tittentei1000 skrev:
    hvis største utfordring er å avgjøre hvilken farge trekket på puta skal ha?
    Trodde ikke vi fikk lov til det heller?
    Haha, takk for at du påpeker dette, burde nok vært endret til: Hvis største utfordring er å få gjennomslag for hvilken farge trekket på puta skal ha. :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    "Nå må du manne deg opp!"
    Vi sier ikke "Nå må du kvinne deg opp!"
    Kvinner blir kvinner gjennom biologi; menn blir menn gjennom ritualer. En kvinne vet hun er kvinne.

    I Norge er menn blitt ganske godt kastrert av kvinner som har tatt makten ... Erna, Siv, Liv, Gerd, Grete, Gro. Og disse har rekruttert "menn" som er med på denne nivelleringen av samfunnsmakten og omdefineringen av kjønnsrollene.
    Det er godt mulig at det er helt i orden å ha det slik, kikk på statistikken og spør deg selv om du har lyst til å være i landene der det er mer åpen kamp mellom menn om status og makt.

    Vi er tross alt på verdenstopp når det gjelder bruk av tid og ressurser til innredning av hjem, og i stearinlysbruk til innekos. Blir rart å skulle forvente vi plasserer i topp på maskulinitet.

    Sier du "Vær en kvinne", vil en kvinne si "Det er jeg."
    Sier du "Vær en mann", så vil mannen skjønne at han kom til kort, på et område, og må ta seg sammen.

    Stor forskjell.

    I Norge er det kvinnene som styrer, forresten. Gutta har ikke tæl eller lyst til å ta igjen. Spør en mann som skiller seg om hva han syns om regelverkets slagside med tanke på fordeling av rettigheter ... ;D
     
    P

    Parelius

    Gjest
    En visste hvor det bar hen for mange år siden, da menn meldte seg inn i bokklubber fremfor å hive på seg støvfrakken og jakte ned bokstavkonstellasjoner på selvstendig vis.
     
    N

    nb

    Gjest
    Parelius skrev:
    En visste hvor det bar hen for mange år siden, da menn meldte seg inn i bokklubber fremfor å hive på seg støvfrakken og jakte ned bokstavkonstellasjoner på selvstendig vis.
    En kompis av meg studerte litteraturvitenskap ved universitetet i Bergen og ha sa at på hver jævla kollokviegruppe så var det ett eller annet kvinnemenneske midt i 40-årene og oppover som skulle finne seg selv og bare ville diskutere handlingen i pensumverkene.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.665
    Antall liker
    9.966
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Morsom og tankevekkende tråd. Det er mange måter å være maskulin på uten at det behøver å bety at man skal dominere over "det svake kjønn". Det krever tøffhet å tisse sittende. På den annen side er ligger det maskulin selvsikkerhet i at man ikke trenger å få sin maskulinitet bekreftet ved alle mulige anledninger.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er flere interessante opplysninger i trådstarters link. F.eks. Power Distance Index - altså i hvilken utstrekning "folk flest" har adgang til makt og privilegier. Der kan vi være stolte av at Norge plasserer langt nede på listen (best å være der). Og jeg får mine fordommer avprøvd når jeg til min overraskelse ser at Østerrike er best i så måte!

    Vi ser også at Norge plasserer langt bedre enn flere "maskuline" land når det gjelder individualisme.

    Maskulinitet er kamp. Antropologer mener at gjennom historisk tid har ca. 80% av kvinnene og rundt 30-40% av mennene forplantet seg. Og det forklarer hvorfor menn utviklet kamp innbyrdes om kvinnenes "gunst".
    Maskulinitet er også patriarkat - det er hevd av vunne privilegier, for å markere grenser. I Norge oppfører ikke menn seg som hannbikkjer som straks markerer mot en utfordrer ... det behøver vi ikke, når vi ser at respekt for individet (noe patriarken ikke har) og tilgang til makt og privilegier, står høyt hos oss.

    Så det er ikke sikkert at gorilladunket på en hårete brystkasse er det vi er best tjent med.

    Likevel hadde det vært å foretrekke at han her ikke knallet en tamrein da han dro på jakt for å gjøre noe med kallenavnet "veike-Jens".

     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.359
    Antall liker
    2.625
    Torget vurderinger
    1
    Hva er definisjonen på mannlighet da? det er jammen ikke lett å få øye på kriteriene når man ser på rangeringen.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    3.268
    erato skrev:
    Morsom og tankevekkende tråd. Det er mange måter å være maskulin på uten at det behøver å bety at man skal dominere over "det svake kjønn". Det krever tøffhet å tisse sittende. På den annen side er ligger det maskulin selvsikkerhet i at man ikke trenger å få sin maskulinitet bekreftet ved alle mulige anledninger.

    Lettere å tisse sittende om morran ......
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Roald skrev:
    Hva er definisjonen på mannlighet da? det er jammen ikke lett å få øye på kriteriene når man ser på rangeringen.
    Man kan ta grunnkurs i tradisjonell maskulinitet på landsbygda i Serbia. Kursvarighet er lik hvor lenge man overlever. Anses av antropologer som å være kanskje det vanskeligste miljøet i verden for en utenforstående mann å etablere seg i, om man ikke ankommer med egen armé.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er vel både hårete, litt opptatt av formgivning og planter, brautende, uten "hand" på hjemmebane*, egenrådig, osv. Om jeg er maskulin eller ei vet jeg ikke, men den dagen jeg blir sittende å føle på usikkerhet knyttet til egen kjønnslig identitet, da vet jeg.

    *ref. George Costanza
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.259
    Antall liker
    105.667
    Torget vurderinger
    23
    HORNALLIANSEN - det er navnet på den mannlige maskuline delen av hifi-miljøet her til lands. Er så mye testosteron der at vi av og til må selge unna... ;D ;D


    Edit; -og de eldste bukken har selvsagt de stiv... ehh.. FINESTE horna!!
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    Hjemme hos oss lager jeg aldri middag, bortsett fra å håndtere grillen sommerstid samt stå for vinflaskeåpningen. Jeg pynter aldri i hjemmet, men har likevel øye for detaljer og handler inn diverse praktiske ting både til kjøkken, bad og stue, og som stort sett faller i god smak hos madamen. Jeg vasker verken klær eller hus og stryker aldri mine egne skjorter(!), men både rydder og tørker støv i hjemmet. Jeg står ikke for beplantning i hagen, men luker flittig og er alene om plenklippingen. Liker faktisk også å være med på shopping med kona, også når hun handler klær (-noe hun setter veldig pris på!). Ellers er området bil mitt domene 100%.

    Er jeg maskulin da? Jeg vil påstå at det ovennevnte ikke har noe med å avgjøre det. Feil parametre rett og slett! Det handler ikke om hva jeg gjør eller ikke gjør, men i stedet mine holdninger og innstilling til det jeg gjør, og om jeg holder det jeg lover, ikke er ego osv. De menn som er minst maskuline i mine øyne er de som mangler ryggrad, aldri klarer å ta beslutninger, feiginger som ikke tør å si fra når det trengs og som viker unna alt og alle. Fysj!
     
    M

    musicus

    Gjest
    Cappuccino skrev:
    De menn som er minst maskuline i mine øyne er de som mangler ryggrad, aldri klarer å ta beslutninger, feiginger som ikke tør å si fra når det trengs og som viker unna alt og alle. Fysj!
    Enig! og til trådens tema, ja!
    mvh
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.424
    Antall liker
    9.846
    Dersom den japanske mann blir ansett for å være mest maskulin er jeg glad for å bli ansett som minst maskulin.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.359
    Antall liker
    2.625
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Roald skrev:
    Hva er definisjonen på mannlighet da? det er jammen ikke lett å få øye på kriteriene når man ser på rangeringen.
    Man kan ta grunnkurs i tradisjonell maskulinitet på landsbygda i Serbia. Kursvarighet er lik hvor lenge man overlever. Anses av antropologer som å være kanskje det vanskeligste miljøet i verden for en utenforstående mann å etablere seg i, om man ikke ankommer med egen armé.

    Hva antropologer anser er vel så som så relevant :-\ pent ikledd mine fordommer har vel disse fotformskomennene store problemer i ethvert maskulint miljø 8)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Cappuccino skrev:
    (...) ikke er ego osv.
    Akkkurat denne stusset jeg på. Ikke at jeg mener at egosentrisitet nødvendigvis må være noe å trakte etter, men at det er umaskulint?
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Maskulinitet har som oftest vært knyttet opp mot en eller annen form for krigerethos, om enn transformert en del opp gjennom årene. De største «kjærringene» finner en vel på Wall Street. ;)
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    totte skrev:
    Cappuccino skrev:
    (...) ikke er ego osv.
    Akkkurat denne stusset jeg på. Ikke at jeg mener at egosentrisitet nødvendigvis må være noe å trakte etter, men at det er umaskulint?
    Det jeg mente var at man ikke blir mer maskulin om man er ego. Noen macho-typer tror gjerne det, virker det som; Jo mer rå og hensynsløs man er, jo mer mann er man - tilsynelatende!
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Roald skrev:
    vredensgnag skrev:
    Roald skrev:
    Hva er definisjonen på mannlighet da? det er jammen ikke lett å få øye på kriteriene når man ser på rangeringen.
    Man kan ta grunnkurs i tradisjonell maskulinitet på landsbygda i Serbia. Kursvarighet er lik hvor lenge man overlever. Anses av antropologer som å være kanskje det vanskeligste miljøet i verden for en utenforstående mann å etablere seg i, om man ikke ankommer med egen armé.

    Hva antropologer anser er vel så som så relevant :-\ pent ikledd mine fordommer har vel disse fotformskomennene store problemer i ethvert maskulint miljø 8)
    +10 ;D
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.765
    Antall liker
    5.011
    Sted
    Nøtterøy
    Nei! Dette er nok en homsehobby på linje med hekling og strikking av kuler.

    Sweetspot!

     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.259
    Antall liker
    105.667
    Torget vurderinger
    23
    Er bildet utlånt fra OAS? ;D

    Edit; Jeg river like godt i stykker medlemsskassøknaden selv :'( :'(
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.259
    Antall liker
    105.667
    Torget vurderinger
    23
    OAS = Oslo Amatørstrikkeselskap
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    oddgeir skrev:
    Roald skrev:
    vredensgnag skrev:
    Roald skrev:
    Hva er definisjonen på mannlighet da? det er jammen ikke lett å få øye på kriteriene når man ser på rangeringen.
    Man kan ta grunnkurs i tradisjonell maskulinitet på landsbygda i Serbia. Kursvarighet er lik hvor lenge man overlever. Anses av antropologer som å være kanskje det vanskeligste miljøet i verden for en utenforstående mann å etablere seg i, om man ikke ankommer med egen armé.

    Hva antropologer anser er vel så som så relevant :-\ pent ikledd mine fordommer har vel disse fotformskomennene store problemer i ethvert maskulint miljø 8)
    +10 ;D
    Da vet du lite om hvordan antropologer gjør feltarbeid.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.359
    Antall liker
    2.625
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    Andy skrev:
    Nei! Dette er nok en homsehobby på linje med hekling og strikking av kuler.

    ;D


    pengesluk skrev:
    Er bildet utlånt fra OAS? ;D
    ;D ;D

    /jan
    Du er fanen ikke lite frekk, du ser vel at de sitter der med påklistrede forstørrelsesglass for å se etter de knøttsmå rørforsterkerne til horngutta :p


    Legg deg ikke ut med OAS der er mørke krefter i sving……
    Bilde fra SS.
     

    Vedlegg

    P

    Parelius

    Gjest
    oddgeir skrev:
    Roald skrev:
    vredensgnag skrev:
    Roald skrev:
    Hva er definisjonen på mannlighet da? det er jammen ikke lett å få øye på kriteriene når man ser på rangeringen.
    Man kan ta grunnkurs i tradisjonell maskulinitet på landsbygda i Serbia. Kursvarighet er lik hvor lenge man overlever. Anses av antropologer som å være kanskje det vanskeligste miljøet i verden for en utenforstående mann å etablere seg i, om man ikke ankommer med egen armé.

    Hva antropologer anser er vel så som så relevant :-\ pent ikledd mine fordommer har vel disse fotformskomennene store problemer i ethvert maskulint miljø 8)
    +10 ;D
    Gutter da. Fotformsantropologene går i åkre av kvinner og høster helårs. Nå må dere lære.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Strikking, ja. Det var noe som sjøfolka på skuter var ordentlige kløppere på, og de utviklet teknikker som kvinner senere brukte. Dengang det var syndig å ha uvirksomme hender, var strikking en måte å akte Gud på - man skapte noe, selv i ledige stunder.

    Sauegjetere gjorde det samme.
    Hendene strikket automatisk, mens man likevel kunne være vaktsom.
    Og de som drev karavanene mellom Asia og Europa strikket hele veien til Europa, og lagde produkter de kunne selge, av kamelull.

    Oslo-masken i ur-teknikken Nålebinding har lange, lange aner. På Færøyene, i Skottland, på Hebridene - der kan man komme over en mann på pub som tar frem strikketøyet. Det kan godt være den samme skotten etterpå går ut og lemper noen trestokker.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    oddgeir skrev:
    Roald skrev:
    vredensgnag skrev:
    Roald skrev:
    Hva er definisjonen på mannlighet da? det er jammen ikke lett å få øye på kriteriene når man ser på rangeringen.
    Man kan ta grunnkurs i tradisjonell maskulinitet på landsbygda i Serbia. Kursvarighet er lik hvor lenge man overlever. Anses av antropologer som å være kanskje det vanskeligste miljøet i verden for en utenforstående mann å etablere seg i, om man ikke ankommer med egen armé.

    Hva antropologer anser er vel så som så relevant :-\ pent ikledd mine fordommer har vel disse fotformskomennene store problemer i ethvert maskulint miljø 8)
    +10 ;D
    Da vet du lite om hvordan antropologer gjør feltarbeid.
    Du kan koste på deg et lite smil i dag; det er fredag. ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    oddgeir skrev:
    Roald skrev:
    vredensgnag skrev:
    Roald skrev:
    Hva er definisjonen på mannlighet da? det er jammen ikke lett å få øye på kriteriene når man ser på rangeringen.
    Man kan ta grunnkurs i tradisjonell maskulinitet på landsbygda i Serbia. Kursvarighet er lik hvor lenge man overlever. Anses av antropologer som å være kanskje det vanskeligste miljøet i verden for en utenforstående mann å etablere seg i, om man ikke ankommer med egen armé.

    Hva antropologer anser er vel så som så relevant :-\ pent ikledd mine fordommer har vel disse fotformskomennene store problemer i ethvert maskulint miljø 8)
    +10 ;D
    Da vet du lite om hvordan antropologer gjør feltarbeid.
    Du kan koste på deg et lite smil i dag; det er fredag. ;)
    Skoggerlatteren står ofte her, når man er så heldig å komme over dine innspill! ;D
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.359
    Antall liker
    2.625
    Torget vurderinger
    1
    Litt for seriøst………….selv jeg som er samboer med en antropolog tillater meg å holde gjennomsnittlig OT nivå på formuleringene ;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    for å svare på det opprinnelige spørsmålet:
    JA !
    men de er gjerne observert med HORN ;D

    mvh
    Leif
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    734
    LMC skrev:
    for å svare på det opprinnelige spørsmålet:
    JA !
    men de er gjerne observert med HORN ;D

    mvh
    Leif
    I panna?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.681
    Antall liker
    7.457
    vredensgnag skrev:
    Roald skrev:
    Hva er definisjonen på mannlighet da? det er jammen ikke lett å få øye på kriteriene når man ser på rangeringen.
    Man kan ta grunnkurs i tradisjonell maskulinitet på landsbygda i Serbia. Kursvarighet er lik hvor lenge man overlever. Anses av antropologer som å være kanskje det vanskeligste miljøet i verden for en utenforstående mann å etablere seg i, om man ikke ankommer med egen armé.
    Av ren nyskjerrighet, hvem er disse antropologene du viser til? Har tilbrakt en del tid på den serbiske landsbygden og kan ikke si jeg opplevde den serbiske landsbygden som spesielt vanskelig. Derimot kjenner jeg til noen dalfører nord for Tetovo og andre øst for Kukes hvor det nok skal litt mer til for å bli akseptert som ny mann i nabolaget enn å troppe opp med nybakte fastelavnsboller...
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.259
    Antall liker
    105.667
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    for å svare på det opprinnelige spørsmålet:
    JA !
    men de er gjerne observert med HORN ;D

    mvh
    Leif
    Så du ikke referansen til hornalliansen?? Sjekk #16 Interessene våre er tatt hånd om!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    joda! men enkelte trenger å få det inn med mocca-skje
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn