Fjellsiden Lydlaug

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    kjoenik l da!ink=topic=29386.msg1135280#msg1135280 date=1306008044 skrev:
    Få se bilder av hele doningen
    Er det en sånn pensjonistmotorsykkel som ser ut som en stor moped??
    Din frekkas ;D

Holder meg til Italia selv om spranget fra ducatien føles stort. Kjempeartig sak. Skiltet er tilegnet Torfinn

mvh Elektron

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.840
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, men stilig var den helt klart!
    Ser at den er Italiensk ja. Er jo nesten like rusten som Helge sin Porsche-erstatning ;D

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    kjoenik skrev:
    Hehe, men stilig var den helt klart!
    Ser at den er Italiensk ja. Er jo nesten like rusten som Helge sin Porsche-erstatning ;D
    Det går nedover med gamle guder, men da jeg var på din alder... ;D

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.183
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg satt akkurat og tenkte:

"Dæven, for en smart transportløsning om sommeren for å komme hjem- arbeid- hjem. Sutalaus å parkere, kommer frem utenom køene, billig i drift!"

Lurte faktisk på å kjøpe en her ute i havgapet.

mvh

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Det kan absolutt anbefales som "bil nr 2" tkr. Lett å parkere og bussfeltet ligger åpent. Min datter på 12 har ide og regi her. Litt sånn far og datter greie dette. Koselig!

mvh Elektron

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    ottone skrev:
    Fine innslag med bilder fra Fjellsiden her, så jeg blir rent nostalgisk.

De ser litt få ut i Fjeldets Bataljon nå syns jeg, men godt at de ikke har bukket under for Skansen ennå.
    Artig å se at pensjonatet på Pitterhaugen drives fremdeles. Rett bak der kjøpte vi vårt første hus for en liten mannsalder siden, så lite at alt utenom hodetelefoner måtte selges da vi flyttet inn. :)

Ser fram til fortsettelsen på tråden, og beklager litt OT.
    :)

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hei folkens!

Det har vært litt pusling med hjemmeanlegget en stund. Alt er nå 100% og spiller bra. Jeg må innrømme at jeg gikk litt lei en stund, men nå er spillegleden tilbake.

Fint vær i vente så jeg tok med min gode venn gjennom 40 år på en guttetur til hytten. Da blir det mye kos, musikk og lite jobbing. Vi hadde imidlertid et lite prosjekt på gang. Marten høytalerne mine spiller som rakkeren, men når lyttebrusen siger inn går volumknappen opp og gulvet begynner å spille med. Bassporten er vendt ned mot gulvet så det er vel ikke så rart.

Min venn er like glad i biler som jeg er i stereodupeditter så det er en fin blanding. Vi startet med en stor skiferplate fra Nordhordaland.

mvh Elektron

Vedlegg

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Så var det frem med målebånd og ned i kjelleren etter riktig utstyr, og vips var platen delt i to.

Platene på plass og ikke lenger noe gulv som spiller med. Fin oppgradering til en billig penge.

mvh Elektron

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.183
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fine bilder og heftig "heavy duty equipment"!

Min kjeller er tydeligvis ikke velassortert nok. Steinsag mangler.
    mvh

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Det ble imidlertid litt mer oppgradering med det samme. CD spilleren er det svakeste leddet i landanlegget, og jeg har lenge tenkt å skifte den ut med litt bedre saker. Avgjørelsen ble tatt og jeg tok med meg spilleren fra hjemmeanlegget. Et litt dårlig bilde, men dere kjenner den fra før.

mvh Elektron

Vedlegg

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Jeg tok altså med spilleren fra hjemmeanlegget. Hva skal jeg spille med hjemme da? Hmm. Det fikk bli en tur på posten for å hente en nyankommet pappeske igjen. Egentlig veldig gøy med pakker, og det er en liten stund siden sist. Joda, småpakker kommer det jo stadig, men stor deilig pakke er det en stund siden jeg har hentet.

mvh Elektron

Vedlegg

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Denne har jeg ønsket meg lenge. Jeg like Cary og spilleren har fått gode kritikker særlig etter oppgraderingen til pro-versjonen. Jeg har bare fått testet den noen få timer, men det var et godt steg opp. Flott oppløsning, naturlig, frempå og veldig god definisjon i bassen. Jeg er veldig glad for valget og har en god følelse. Jeg har tenkt å invitere HSobstad opp på et glass vin om en liten stund så får vi teste ordentlig. (jeg vet ikke helt om jeg tør, han fikk svart belte i helgen)

Nå er det Cary fra topp til tå. Det tar seg ikke så værst ut heller om jeg skal si det selv.

mvh Elektron

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.840
    Torget vurderinger
    4
    Ja hvilke komponenter tar seg ikke bra ut i et brunt kjøleskapskjelett fra 70-tallet... ;D

Grattis Truls, heftig spiller!!

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer Truls. Dette ser flott ut :)

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    kjoenik skrev:
    Ja hvilke komponenter tar seg ikke bra ut i et brunt kjøleskapskjelett fra 70-tallet... ;D

Grattis Truls, heftig spiller!!
    Takk for det Nils. Du vet, produkter forgår, mens racket består. Nå må jeg kjøpe rack på landet. det var liksom ikke plass til EC i det gamle radioskapet fra 50 tallet. ;D

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    ivarlo skrev:
    Gratulerer Truls. Dette ser flott ut :)
    Takk for det Ivar. Jeg har jo vært veldig begeistret for EC spilleren og den ga et supert løft der den er kommet nå. Imidlertid er det ikke å legge skjul på at den nok er litt "farget" i lydbildet. Den nye spilleren er på den annen side brutalt ærlig.

mvh Elektron

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    tkr skrev:
    Elektron skrev:
    tkr skrev:
    GRATTIS! Ser nydelig ut.

mvh
    Tusen takk Tønnes. Jeg må komme meg en tur til havgapet snart.

mvh Elektron
    Det ville vært veldig hyggelig! Hadde også tenkt å be om en audiens chez Elektron snart.

mvh
    Du kan skjønne det Tønnes. Vi fikk litt dårlig tid sist du var her, så det ble ikke tid til lytting med senkede skuldre. Det tar vi igjen.

mvh Elektron

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Grattis med ny digitalkilde! Har lest mye bra om Cary spilleren.

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    gut_man skrev:
    Grattis med ny digitalkilde! Har lest mye bra om Cary spilleren.
    Mange takk gut_man. Jeg har spilt i hele kveld for å bli litt bedre kjent med spilleren. Den spiller detaljert og naturlig uten at det blir "laboratoriumsterilt"(min kones beskrivelse).

mvh Elektron

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Det har ikke skjedd så mye i eget anlegg i det siste, hverken her eller der. Imidlertid fikk jeg en telefon fra min gode venn K som inviterte meg ut på landstedet for å teste det nye landanlegget. Han hadde noen dager fri, og siden landstedet kun er tre kvarters kjøring fra byen var jeg ikke vanskelig å be.

Nå skal det legges til at verten satser mest på landanlegget, bare så det er sagt. Jeg ankom en deilig sensommerkveld.

Før vi startet spillingen, var det inspeksjon av hekkeklippen :)

mvh Elektron

Vedlegg

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Så til selve anlegget. Verten er glad i norske produkter og vi starter til venstre i benken.

AW 400. I midten finner vi EC 4.9 og en av de nyeste multispillerne fra EC EMP1, dekorert med utallige fingermerker. Sistnevnte er nok et resultat av at fjernkontrollen ikke virket som den skulle.

Til høyre nok en AW 400 i solnedgang

Så et oversiktsbilde av hele anlegget.

mvh Elektron

Vedlegg

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Høytalerne har han med seg fra tidligere, og er et par Dali Mentor 8.

Plasseringen er langt fra optimal, men litt lengre avstand fra bakvegg og noen ullsokker i bassportene bak gjorde "susen".

Vi koste oss med musikk noen timer og prøvde oss også på litt nymotens avspilling via Iphone. Vi gikk imidlertid meget raskt tilbake til cd.

Etter en liten økt med høyt volum, luftet vi ørene litt foran utepeisen før jeg vendte nesen hjem til Fjellsiden. En herlig musikkveld med et meget potent anlegg.

Takk for følget.

mvh Elektron

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.840
    Torget vurderinger
    4
    Snaisen hekk!
    Fikk et snev av dårlig samvittighet her nå. Få se om jeg kan finne frem hekksaksen i morgen. Har ikke så mye hekk men har forbasket mye annet som vokser og gror (i hagen).

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Heftig hytteanlegg !!!!! ;D ;D

Elektron skrev:
    Så til selve anlegget. Verten er glad i norske produkter og vi starter til venstre i benken.

AW 400. I midten finner vi EC 4.9 og en av de nyeste multispillerne fra EC EMP1, dekorert med utallige fingermerker. Sistnevnte er nok et resultat av at fjernkontrollen ikke virket som den skulle.

Til høyre nok en AW 400 i solnedgang

Så et oversiktsbilde av hele anlegget.

mvh Elektron

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.840
    Torget vurderinger
    4
    Og han er ikke den eneste... ;)

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Et mystisk himmelfenomen her i kveld. Det kalles solnedgang sier de som har greie på det.

mvh Elektron

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.840
    Torget vurderinger
    4
    Hm, det der ser ut som argusøyet :eek:

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    HSobstad skrev:
    Hmmmm...
    På tide med en ny inspeksjon!
    Lydtilsynet gikk denne gang til kjoenik, og det er faktisk tredje gang vi har tilsyn her (minst).

Tilsynet har bitt seg merke i at oppgraderingsiveren hos kjoenik har tiltatt sterkt de siste årene, og har sågar antatt progressive dimensjoner. I tillegg har ryktene om platespiller-delerium, med til dels innslag av akkustiske effekter av ulike treslag, montert på spillerens nav, vakt bekymring hos tilsynet. Frykten for en selvforsterkende og til slutt en selvutslettende effekt begrunner etter tilsynets syn hyppige inspeksjoner.

De fysiske funn fra inspeksjonen begrunner tilsynets tilsyn:
    Siden forrige tilsyn var forsterkeri, samt cd-spiller uendret. Resten var oppgradert. Det være seg alt fra rack, platespillere, dempere, høyttalere osv og til lydrom og lydrom-holder (også kalt hus/bolig). Graden av oppgradering må sies å være i området "vesentlig" (defcon 1). (normene er her: intet, uvesentlig, noe vesentlig og vesentlig).

Resultat av inspeksjon:
    Verten viste seg å være ved sine fulle 5 og var ikke innom emner som kunne minne om vinylvirussmitte, utenom i korte vendinger på spørsmål fra tilsynet. Videre foretok verten en gjennomgang av oppgraderingen og gav balanserte og gode begrunnelser for de ulike stegene. Tilsynet bifaller i hovedsak tiltakene.

Resultat av sammenhengstest:
    Det ble registrert noe støy fra forsterkere som muligens (ikke testet) ikke er satt opp for såvidt lettdrevne høyttalere som Mezzo. Støyen var imidlertig ikke til sjenanse for opplevelsen, men anbefales likevel å arbeide videre med ved tid og stunder. Plassering av ht tilsa for mindretallet av tilsynsinspektørene (målt etter masse/vekt) en noe stor vinkel, men tilsynet fant likevel enstemmig å kunne godkjenne oppsettet. Spesielt positivt var bredden og luften i rommet, samt komponentenes plassering i forhold til hverandre. Unntaket her var muligens mono-forsterkernes plassering ift ht.

Lydopplevelsen var veldig bra, la det være sagt med en gang. Lyden er klar, detaljert, holografisk/bassfyldig, fast, mot det varme og snill. For å kommentere det siste; denne er ikke en følelse av at lyden kaster seg over deg. Den er stor, men likevel temmet. Lettlyttet, man kan sitte i timesvis uten å bli sliten. Dette er nok også noe av signaturen til Mezzo også, at den heller mot det varme og musikalske. Man blir glad av å lytte til denne høyttaleren.

Spesielt bra var integrasjonen i bassen, noe som var en stor overraskelse for tilsynet. Her har kjoenik kommet langt. Bassen var holografisk, punchy og forbausende fri fra romplager. Det er som regel alltid en "caveat" (eller som "Jens" sier: To steg fram...og ett tilbake). I et par av av demoene fra et klassisk oppsett ble musikk-hallens "romling" framhevet noe mer enn det som er naturlig og var for mindretallet av tilsynsinspektørene (se def. lenger oppe) såvidt ubehagelig at gleden i musikken ble satt i bakgrunnen. Her var verten imidertid raskt frampå og poengerte at effekten kunne fjernes vha en knapp (fjerner de nederste 10 dB på bass). To steg fram og ett tilbake.

Mellomtonen bare fungerte og var sweet/warm. Tilsynet bet seg ikke spesielt merke i noe her.

Diskant var muligens noe tilbaketrukket eller dempet i forhold til forventingene fra mindretallet av tilsynsinspektørene (se definisjon lenger oppe). Dette kan imidlertid bero på forventinger og kan forklares i differansene mellom modellene Mezzo og Trio. Likevel er dette det området som - i en meget overbevisende sammenhengstest - kan henge som et forbedringsområde. Alt og alle kan bli bedre.

Ellers var det underholdende å oppleve verten justere lyden ved "live" å justere på tonearmens mange go viktige skruer således at bassen kom mer fram og diskant ble trukket noe bak. Sannelig må det være noe ved denne vinylen...

Rommet, atmosfæren og varmekablene i gulvet var meget behagelig. Det skadet heller ikke at flertallet av tilsynsinspektørene (se definisjon lenger oppe) fikk servert lyttebrus.

Konklusjon: Tilsynet er beroliget og er glad for å kunne gi karakteren: Tilfredsstillende. (Skala: nada, urk, hmmm, jo, ikke verst, tilfredsstillende)

Tilsynet takker :)

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    540
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når skal dere begynne med vinyl da??? Dere virker litt småinteresserte...... :)

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    olllie skrev:
    Når skal dere begynne med vinyl da??? Dere virker litt småinteresserte...... :)
    Vi er mest interessert i interessante og fargerike mennesker som er interessert i Vinyl. Kjoenik er et godt eksempel, Ivarlo et annet :)

Vi er også interessert i lyden fra vinyl.

Vi er mindre interessert i alt hazelet og mekkingen rundt det å få (etter vårt syn) akseptabel lyd fra vinyl. ;)

Vi er også overrasket over hvor mange som forventer eller ønsker at vi skal starte med vinyl ;D

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, er ikke akkurat plug and play med pc audio heller da hr. Sobstad.. Opplever selv at det er omtrent like utfordrende å rote med forskjellige drivere, optimalisere signal forbi degraderende ting i windows, velge rett format på musikkfilene, finne beste filter på dac. Og da har vi ikke begynt å snakke om upsamplingsjungelen med alle fellene som finnes der!

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    gut_man skrev:
    Hmm, er ikke akkurat plug and play med pc audio heller da hr. Sobstad.. Opplever selv at det er omtrent like utfordrende å rote med forskjellige drivere, optimalisere signal forbi degraderende ting i windows, velge rett format på musikkfilene, finne beste filter på dac. Og da har vi ikke begynt å snakke om upsamplingsjungelen med alle fellene som finnes der!
    Det som aldri slutter å overraske meg er mangelen på standardisering av kunnskap - læring - innenfor dette området. Vi finner liksom alle sammen opp hjulet på nytt.
    Jeg er ikke villig til å gå hele den veien, selv på digital. Er ikke typen til det. Dette betyr selvsagt at jeg aldri kan få god lyd, men jeg kan da være i nærheten ;D

Sitat fra Asterix i Britannia: "Om et par tusen år kan dette bli en fin plen" (eller noe sånt).

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Her forleden ble jeg invitert ut på landstedet til min venn K igjen for å høre på nyervervelsen i landanlegget.

mvh Elektron

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn