Forsterkere Flere produsenter av forsterkere går over til klasse D. Hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Tror også at det er en del af en trend, det er blevet moderne at samle det hele i en højtaler , DSP, forstærkere DAC osv. og benytte trådløs overføring fra en streamer eller PC.
    Og klasse D moduler, eller Moduler generelt bliver en stor del af løsningen.
    Løsningen er overordnet en fordel ingen tvivl om det, men det låser også forbrugeren til en færdig løsning.
    Det at købe hi-fi bliver som at købe en bil eller et fjernsyn, en færdig løsning. Som det ikke er muligt at lave om på, det som har været en stor del af vores hobby vil muligvis stille og roligt forsvinde ser det ud til.

Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    For de fleste er det vel slik verden er. Og flertallet - det er dem produsentene tjener penger på.

stigfjel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Det er nå lite sånne integrerte duppedingser kan gjøre som ikke anlegget mitt med multimedia-PC klarer, som kjører Linux (Debian). Anlegget er selvfølgelig fritt for digitale fancy-greier. Fikk akkurat til Airplay på multimedia-PCen, så nå kan jeg også spille musikk som ligger på mobilen, på anlegget. Sonos og annet tull skal ikke inn i dette hus.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det er nå lite sånne integrerte duppedingser kan gjøre som ikke anlegget mitt med multimedia-PC klarer, som kjører Linux (Debian). Anlegget er selvfølgelig fritt for digitale fancy-greier. Fikk akkurat til Airplay på multimedia-PCen, så nå kan jeg også spille musikk som ligger på mobilen, på anlegget. Sonos og annet tull skal ikke inn i dette hus.
    Sonos er tull, men å streame innhold fra en mobiltelefon med airplay er seriøse greier?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser at flere og flere produsenter går overtid klasse D. Bl.a flere japanske. Utvikler de egne løsninger på dette og i så fall, hvor bra er disse i forhold til Hypex ?

stigfjel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Sonos er tull, men å streame innhold fra en mobiltelefon med airplay er seriøse greier?
    Bare et eksempel på at et klassisk fullverdig stereoanlegg funksjonsmessig ikke står tilbake for nymotens integrerte duppeditter. Det blir hva man gjør det til.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Bare et eksempel på at et klassisk fullverdig stereoanlegg funksjonsmessig ikke står tilbake for nymotens integrerte duppeditter. Det blir hva man gjør det til.
    Da tenker du på type Play1/3 og 5 så er jeg enig, men ikke hvis man bruker Sonos sin streamer. Den fremstår for meg som et bedre alternativ enn å streame fra en mobiltelefon.

stigfjel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Da tenker du på type Play1/3 og 5 så er jeg enig, men ikke hvis man bruker Sonos sin streamer. Den fremstår for meg som et bedre alternativ enn å streame fra en mobiltelefon.
    Det er ikke det jeg primært gjør heller. Spiller foretrekksvis FLAC, MP3 med høy bitrate, av og til CD, kanskje film, ellers bruker jeg ørene for å finne ut hva som fungerer. Men muligheten er i hvert fall der. Nå er fintuningen ferdig, har installert på riktig måte, Airplay overlever nå en reboot og er plug-and-play. Og det på Linux. Fornøyd.

C

cruiser

Gjest
    Det er ikke det jeg primært gjør heller. Spiller foretrekksvis FLAC, MP3 med høy bitrate, av og til CD, kanskje film, ellers bruker jeg ørene for å finne ut hva som fungerer. Men muligheten er i hvert fall der. Nå er fintuningen ferdig, har installert på riktig måte, Airplay overlever nå en reboot og er plug-and-play. Og det på Linux. Fornøyd.
    Hva er forskjellen med å gjøre det med en linuxburk enn en sonos? og hva er mer "analogt" og "gammeldags" med en linuxburk kontra en "nymotens" sonos?

stigfjel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Hva er forskjellen med å gjøre det med en linuxburk enn en sonos? og hva er mer "analogt" og "gammeldags" med en linuxburk kontra en "nymotens" sonos?
    En linux-burk gjør det jeg vil den skal gjøre. Med Sonos må man ta til takke med det boksen har. En Linux-burk kan oppdateres, oppgraderes, og man legger til eller trekker fra den funksjonaliteten man selv vil ha, uten begrensninger. Man kan også koble Linux-burken til hva som helst, i mitt tilfelle en DAC, som igjen er koblet til anlegget. Og man er ikke begrenset lydmessig til bare sonos-burker.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Rent generelt så mener jeg at denne reklamen kan sidestilles med digital-fobi: http://youtu.be/Og60qY-6JSg
    Det er sikrest og menneskelig å gå i skyttergraven å skylde på alt annet enn sin egen mangelfulle kompetanse på fremstormende teknologier (les: digitalteknologi).
    For ordens skyld så eier jeg ingen digitalforsterkere/klasse D, men har drevet med kompromissløs strømming en del år nå.
    Resten av mine kompiser med millionanlegg er på vei - veeeeeldig sakte, men sikkert ;)

stigfjel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Problemet med digitalteknologi er at utviklingen går så fort frem at det ikke går veldig lang tid før det man har kjøpt er avleggs. Derfor foretrekker jeg å ha separate komponenter, skille ut det digitale på relativt billige, rekonfigurerbare enheter slik at jeg hele tiden kan henge med, uten å måtte skifte ut alt. Anlegget, som er ganske kostbart og låter veldig bra kan forbli det samme. Det vil jeg ikke bytte ut.

S

Syncrolux

Gjest
    Bortsett fra innen filmlyd så har det da ikke skjedd SÅ mye innen digitale audio-formater i seg selv de siste 20 åra. Der det skjer litt er programvare og protokoller for streaming.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.062
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Problemet med digitalteknologi er at utviklingen går så fort frem at det ikke går veldig lang tid før det man har kjøpt er avleggs. Derfor foretrekker jeg å ha separate komponenter, skille ut det digitale på relativt billige, rekonfigurerbare enheter slik at jeg hele tiden kan henge med, uten å måtte skifte ut alt. Anlegget, som er ganske kostbart og låter veldig bra kan forbli det samme. Det vil jeg ikke bytte ut.
    Ser den, men spørsmålet er hvor "anlegget" starter og dingsene slutter. Jeg tenker nok på høyttalere, effektforsterkere og DSP (DEQX) som "anlegget" som skal være tilpasset rommet, og så kan jeg mate signal til det fra digital streamer, analog platespiller eller hodetelefonutgangen på en iPhone for den del. Grensesnittene er da digital PCM og/eller analogt linjesignal.

Jeg kjøpte forresten en Naim Uniti til juniors konfirmasjon for ca seks år siden, og den integrerte saken fungerer fortsatt helt utmerket sammen med DIY-høyttalerne jeg bygde til ham. Det har ikke skjedd noen grunnleggende endringer i Upnp-protokollene som plutselig skulle få den til å slutte å virke. Min Logitech Transporter fungerer også fortsatt glimrende. Ingen grunn til å bytte den ut før den til slutt dauer av seg selv, og selv da vil en "ny" Transporter fra EBay være mest aktuell som erstatter. Det er ikke nødvendig å bytte ut digitaldingsene hvert år, selv om noen påstår å ha kommet med noe nytt og totalt revolusjonerende. Det har de stort sett ikke.

Sist redigert:

stigfjel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Bortsett fra innen filmlyd så har det da ikke skjedd SÅ mye innen digitale audio-formater i seg selv de siste 20 åra. Der det skjer litt er programvare og protokoller for streaming.
    Ja, der skjer det ting. Og da er ikke jeg veldig interessert i måtte kjøpe en ny dings for hver nye funksjon jeg kunne tenke meg. Har i mange år brukt en PC som multimediesenter, og der kan jeg sette opp det jeg ønsker av funksjonalitet. I lang tid har jeg brukt et musikkavspillingsprogram med klient-server arkitektur (MPD). Nå funker også Airplay på samme maskin, uten å måtte kjøpe en ny boks eller gjøre noen endringer på maskinvaren. Anlegget er kanskje gammeldags i seg selv, men lydmessig banker det alt av sonos o.l. ned i støvlene. Samtidig har jeg stort sett samme funksjonalitet som på nye fancy dingser.

munin

Medlem
    Ble medlem
    02.04.2015
    Antall liker
    8
    Det viktigste jeg har fått ut av denne tråden er at Spec RSAM3EX er et av tre alternativer for oppgradering på forsterkersiden. Den eller ren klasse A, eller hybrid rør.
    Det er vel ikke helt off topic.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke heller kjøpe en transparent klasse D forsterker, bruke EQ og/eller en plug-in til å fargelegge lyden med framfor å legge store summer i en forsterker med fastlåst forvrengning/EQ?

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Finnes det noe som er helt transparent? Eller en hel signalkjede inkludert høyttalere og rom som spiller AKKURAT slik som opptaket er gjort?
    Hvorfor ikke heller kjøpe en transparent klasse D forsterker, bruke EQ og/eller en plug-in til å fargelegge lyden med framfor å legge store summer i en forsterker med fastlåst forvrengning/EQ?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.062
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke en hel kjede. Platespillerpickuper, høyttalere og rom farger alltid resultatet i større eller mindre grad, heldigvis på nokså forutsigbare måter. Min preferanse er å kontrollere/motvirke det på ett sted i kjeden, eksakt som Orso sier, og så unngå å innføre ny farging der det kan unngås. Effektforsterkere behøver ikke farge lyden. Ikke DAC'er heller, eller annen småsignalelektronikk, eller kabler.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.062
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Be my guest.

Jeg sier ikke noe sånt som at "alle klasse-D-forsterkere er transparente". Det er de åpenbart ikke. Det er hørbar forskjell på mine UcD400 og UcD700. Da er minst en av dem ikke transparent, og jeg foretrekker lyden av UcD400, transparent eller ikke. Men state-of-the-art-forsterkere er nok blitt såpass bra at de ikke lenger farger lyden i hørbar grad på realistiske høyttalerlaster, uansett forsterkerklasse. Eksempler er Hypex nCore i klasse D og Neurochrome Modulus-86 i klasse AB. Det ville overraske meg om det er mulig å høre forskjell på de to i en blindtest.

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg refererte til forsterkere. Man kan alltids diskutere om det er bittelitt mer å gå på, men det som er sikkert er at de beste målemessige forsterkerne er så transparente at folk ikke klarer å høre at de trekker fra eller tilfører noe i LTS sine tester.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning

Poenget mitt er at det virker noe gammeldags, fastlåst og unødvendig fordyrende å bruke store summer på en forsterker som tilfører en bestemt forvrengning "for å finne den optimale matchen" når man kan bestemme den forvrengningen/egenlyden selv kombinert med nøytral låtende forsterker. Og man kan da også justere og endre det på en enkel måte uten å skifte ut en dyr komponent.

Finnes det noe som er helt transparent? Eller en hel signalkjede inkludert høyttalere og rom som spiller AKKURAT slik som opptaket er gjort?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.819
    Sted
    Østfold
    Opptaket er ikke det samme som det som ligger på platen. Mellom opptaksprosessen og ferdig master er det gjort en hel del for å tilpasse den opprinnelige innspillingen til en rekke ganske gjennomsnittlige stereooppsett. I denne prosessen tilfører man både forvrengning og EQ. Innspillingen fintrimmes for å passe til oppsett som dessverre er ganske så som så. Jeg vet for eksempel om en produsent som har hatt med seg flere mastringer til Stereofil og lyttet på diverse utstyr de måtte ha satt opp for øyeblikket. Det er gjerne ikke dårlig utstyr over hodet, men vi er vel skjønt enige om at butikkdemoer generelt har sine svakheter.

Jakter man på utstyr som er identisk med det mastringene er blitt testet på vil man komme nær det produsenten tenkte. Jakter man på utstyr som er helt linjært (20-20kHz +/- 0dB direktelyd og 0% THD vil det gjerne låte ganske bra, men ikke slik intensjonen var.

Man er nødt til å bruke ørene i prosessen, men det er lurt å gå for den maksimale evnen til å kontrollere høyttalerne, og forøvrig holde støy og forvrengning lavest mulig. All nødvendig farging for å få rom, oppsett og snittet av innspillinger til å fungere sammen bør gjøres uten å innføre andre former for forvrengning.

M

MusicBear

Gjest
    Opptaket er ikke det samme som det som ligger på platen. Mellom opptaksprosessen og ferdig master er det gjort en hel del for å tilpasse den opprinnelige innspillingen til en rekke ganske gjennomsnittlige stereooppsett. I denne prosessen tilfører man både forvrengning og EQ. Innspillingen fintrimmes for å passe til oppsett som dessverre er ganske så som så. Jeg vet for eksempel om en produsent som har hatt med seg flere mastringer til Stereofil og lyttet på diverse utstyr de måtte ha satt opp for øyeblikket. Det er gjerne ikke dårlig utstyr over hodet, men vi er vel skjønt enige om at butikkdemoer generelt har sine svakheter.

Jakter man på utstyr som er identisk med det mastringene er blitt testet på vil man komme nær det produsenten tenkte. Jakter man på utstyr som er helt linjært (20-20kHz +/- 0dB direktelyd og 0% THD vil det gjerne låte ganske bra, men ikke slik intensjonen var.

Man er nødt til å bruke ørene i prosessen, men det er lurt å gå for den maksimale evnen til å kontrollere høyttalerne, og forøvrig holde støy og forvrengning lavest mulig. All nødvendig farging for å få rom, oppsett og snittet av innspillinger til å fungere sammen bør gjøres uten å innføre andre former for forvrengning.

Du er litt av en fyr Snickers-is, og ta det som et svært så velment og enda større kompliment til din kunnskap, iver og vilje til å bidra positivt når du ser du kan nettopp det å bidra positivt :)

Skulle jeg en dag ta den store onsdags-Lottoen, kommer jeg til å ansette deg! Og "til hva?" klarer du sikkert å finne ut av selv! Vel, jeg legger til et par stikkord; stor membramflate & klasse A drift :) Lønna di? Hadde vi da funnet ut av...!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.062
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Det er hva Floyd Toole kaller "the circle of confusion". Det gjør at vi bare svaier frem og tilbake i motebølger heller enn å bevege oss mot reelle forbedringer.
    Audio Musings by Sean Olive: Audio's Circle of Confusion
    REFLEKSJON: Hva er galt med audiobransjen? - Tek.no

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.819
    Sted
    Østfold

Du er litt av en fyr Snickers-is, og ta det som et svært så velment og enda større kompliment til din kunnskap, iver og vilje til å bidra positivt når du ser du kan nettopp det å bidra positivt :)

Skulle jeg en dag ta den store onsdags-Lottoen, kommer jeg til å ansette deg! Og "til hva?" klarer du sikkert å finne ut av selv! Vel, jeg legger til et par stikkord; stor membramflate & klasse A drift :) Lønna di? Hadde vi da funnet ut av...!
    Hehe, du vet å sette farge på tilværelsen ;)

Takk for hyggelige ord!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.062
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har denne artikkelen vært drøftet her? (Har fulgt relativt godt med i tråden, men nå begynner den å bli lang)

http://bryston.com/PDF/newsletters/Bryston_Newsletter_V7_4.pdf
    Ja, delvis. Som de fleste som leser tråden vet, er Bruno Putzeys nå R&D-sjef hos Hypex. Han ga vekk store deler av forretningsplanen i den siterte teksten:
    In the very high-end segment the three are bound to
    coexist for a very long time. In mainstream gear, class
    D is certain to take over the scene completely, although
    one serious problem remains: building a good
    class D amp is an order of magnitude tougher than a
    linear amp, and the knowledge required is much more
    diverse. It may take long before each large company
    has at least one knowledgeable designer. It won't stop
    them from putting class D based products on the market,
    but until then and unless they buy completed amplifier
    modules from specialist vendors
    (which eastern
    companies rarely do, they‟d rather commit harakiri
    than having to swallow their pride), they will be putting
    out seriously substandard products for years to come.
    Ref den vellydende NAD 3020D som diskuteres i en annen tråd og Hypex UcD32OEM-modulene i den.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Det kan virke som de som sverger til klasse D kjører på med sub'er, stort membranareal og equalising. Er dette fordi klasse D låter tynn suppe uten?

KoperViking

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Det kan virke som de som sverger til klasse D kjører på med sub'er, stort membranareal og equalising. Er dette fordi klasse D låter tynn suppe uten?
    Ja, det er nok det..spinkelt, sterilt og for dem helt korrekt;)

(Generellt så kan ikke ei "hysterisk pumpe" erstatte stort membran.)

Sist redigert:

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Hahahaha der ser man

KoperViking

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Hvis det låter varmt og fyldig er det visstnok farget. Merkelige greier.
    Ketil; Merk deg at INGEN av D-klasse fansen har skrevet om musikkopplevelse, innlevelse, nytelse o.l. i heimen:)
    Håkon Rognlien beskriver opplevelsen utmerket..synes jeg.

Sist redigert:

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Ketil; Merk deg at INGEN av D-klasse fansen har skrevet om musikkopplevelse, innlevelse, nytelse o.l. i heimen;)
    HoHoHo

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Ketil; Merk deg at INGEN av D-klasse fansen har skrevet om musikkopplevelse, innlevelse, nytelse o.l. i heimen;)
    Det er vel en grunn til at rørfolket sitter oppe midt på natten og lytter til musikk, mens klasse D gjengen sover sin søte søvn. ;D

KoperViking

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Det er vel en grunn til at rørfolket sitter oppe midt på natten og lytter til musikk, mens klasse D gjengen sover sin søte søvn. ;D
    Ja, lyttetretthet vettu..;)

Nå blir det nedtur her..trist; avslutte musikkopplevelsen..skal på jobb om 4 1/2 t.:)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Der kom det.

Alle som foretrekker noe annet enn en selv gjør, gjør det naturligvis fordi de ikke liker musikk.

Fantastisk!

Fjortiser over det ganske land må være sprekkeferdige av stolthet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn