Forsterkere Flere produsenter av forsterkere går over til klasse D. Hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    At teknologiutviklingen er mye, mye raskere og kvalitet pr. krone utvikler seg i en gunstigere retningen innen snurrerundtlyd og bilde er neppe særlig kontroversielt. De første flatskjermene kostet vel 150.000 kroner, var på 32 tommer eller så og ganske rævva sammenlignet med dagens modeller som er flere ganger større og koster 1/10. Recievere inneholder også relativt avanserte saker for lyd- og bildekonvertering, romkorrigering osv, men prisen til sluttbruker er ganske lav åkke som.

Denne tråden er jo et fint eksempel på hvorfor utviklingen innen HiFi er - skal vi si begrenset - til sammenligning. Noen mener kun rør duger, andre kan ikke fordra rør, noen mener bassrefleks er satans verk, andre mener kun horn duger og andre mener noe annet. Noen sverger til aktiv deling og DSP, andre vil ha mest mulig puristisk signalvei. Noen er opptatt av akustikk, andre vet knapt hva det er for noe. I tillegg kan det åpenbart også diskuters hva "dynamikk" er for noe - nok et eskempel på at ting som har en ganske grei defininsjon ellers kan bety så mange så fort det er snakk om HiFi. "Båndbredde" like så.

Når det knappest er enighet om hva som er viktig, hva som funker og hva som ikke gjør det og ikke finnes noenslags enhetlig oppfatning av hva som er "bra" så blir det vanskelig å oppnå de åpenbare stordriftsfordelene elektronikkbransjen generelt har.

At klasse D gjerne blir sett på som noe "nymots" er i så måte sympomatisk.
    En driver vel ikke med hobby for å få "stordriftsfordeler", men for å lære, utvikle, forstå? Hvis målet er å få pris som elkjøp, teknologi som enklere liv, eksklusivitet som Sanyo og anlegg som er likt alle andre, burde en finne seg et annet fora å komme med sine påstander på.

Ja til nysgjerrighet, entusiasme, unne og beundre. Nei takk til dommedagsprofetier over bransjen på tross av dens mangler, rare og sære produkter som måler helt bort i gampen men lyder godt. Men samtidig velkommen til topologi som driver det hele fremover og gir nye muligheter.

G

Gjestemedlem

Gjest
    I gjennom hele musikk/hifi-kjeden er det entusiaster med fargeskrin som vil påvirke og uttrykke seg, polsk riksdag.

Jo flere kokker jo mer søl.

Og har du 15 kokker med personlighet som alle vil sette sitt preg på sluttproduktet, så blir det gjerne dvaskt komitearbeid som blir resultatet.

Et slikt hakkebakkeskogenanlegg kan sikker låte greit nok, for dem som ikke vet bedre.

Men .. rendyrker man -- less is more .. så finner man kanskje et nytt vindu til musikken.

Total transparity, full dynamics, full range!

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Er bredde noe å hige etter, egentlig?
    Blir HiFi en smalere hobby så plager ikke dette meg, men stopper all rekruttering opp så er jo dette litt synd, da.
    Hvis alle skal synes at et lifestyle anlegg og receivere holder mål og alt annet er sært og utdøende, så er vel poenget med det vi holder på med borte. Det er også forskjell på musikkinteresse og hifi interesse, selv om kombinasjonen er uslålig.
    Jeg er veldig bevisst på å ikke hetse andres hobbyer (eksempelvis frimerkesamling til hundretusenvis), da dette sikkert bringer like mye lykke for ham som min hobby gjør for meg. Å riste på skuldrene å si 'sikkert flott det' til absolutt alt må være den tristeste form for liv jeg kan tenke meg.

6

65finger

Gjest
    veldig greit med små vellydende komponenter som er lette og kan stues bort i et skap fordi de ikke opptrer som panelovner. Ja takk!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.016
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En driver vel ikke med hobby for å få "stordriftsfordeler", men for å lære, utvikle, forstå? Hvis målet er å få pris som elkjøp, teknologi som enklere liv, eksklusivitet som Sanyo og anlegg som er likt alle andre, burde en finne seg et annet fora å komme med sine påstander på.
    Dette er ihvertfall viktig for meg. Nesten viktigere enn sluttresultatet, om jeg skal være ærlig.

Hvis vi skal fabulere litt over hvordan SOTA to-kanals audio burde se ut i 2016, er det egentlig bare høyttalerne som behøver å ta opp noe særlig med plass. De må forholde seg til fysiske lover som lengden av lydbølger i luft og må nødvendigvis ha en viss størrelse for å fungere optimalt. Alt annet kunne med fordel vært gjemt i høyttalersoklene. Signalet kan komme med WiFi fra datakilder hvor som helst på lokalnettet. Det behøver ikke være anlegget som henter musikken fra en server, men like gjerne en annen dings som kaster signalet til anlegget som en "audio rendering device".

Som de siste sidene av denne tråden viser er "riktig" forsterkerteknologi avhengig av hvilken utgangsimpedans høyttalerkonstruktøren forventet å se fra forsterkeriet. Derfor burde høyttaler og forsterkeri være konstruert og bygd som en enhet, slik at man slipper å kåle rundt med mer eller mindre tilfeldig "matching" på kryss og tvers av hva respektive konstruktør forutsatte om forsterkeri og høyttalerlast. Det er også opplagte fordeler med aktiv deling og separate forsterkere pr høyttalerelement for å redusere intermodulasjonsforvrengning og nødvendig effekt pr forsterkerkanal. Tre-fire klasse D forsterkerkanaler med switch mode strømforsyning og aktive delefiltre behøver ikke så veldig mye plass og ikke så veldig stor kjølekapasitet heller.

Det peker mot et par høyttalere i ensom majestet med bare en strømledning, en av/på-bryter og en wifi-antenne på baksiden. Kanskje også en XLR mikrofoninngang for kalibrering. Oppsett og kalibrering kunne man gjøre fra en app på en eller annen dings for å tilpasse lyden til rommet og justere ting etter smak og behag. Deretter kunne man velge høyttalerne som output for hvilken musikkspilledåse som helst, omtrent som med Chromecast. Men så var det dette med å spille vinyl, da. :)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Man skal også regne med at klasse D succes sandsynligvis også skyldes at endelig fandt man en forstærkerprincip som give indtryk af "præcis bas" fra det latterlige fejlkonestuerede princip basreflex som mange af en eller ukendt grund bruger, for det har jo ikke skid med rigtig bas at gøre, det er bare et dødssygt resonans system, som ligner det instrumenter benytter sig af , og hvordan skulle man kunne gengive instrumenters lyd nøjagtigt med sådan et system?? .

Det svarer lidt til at nogen synes at truthorn lyder skidegodt på hornhøjtaler, det er en fuldstændig forkert tilgang til hi-fi, efter min mening.
    HoHoHo er gløggen god

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.805
    Sted
    Østfold
    Og der kom "bassrefleks er no dritt"-kortet fra en viss danske igjen ja.

Må bare henvise til det mange nevner, og som Rognlien eksemplifiserer, det finnes en del eksempler på svært gode bassreflekskonstruksjoner.

Det som er verdt å merke seg er at selv om impedansen i ohm (minimum) ikke endrer seg ved bruk av bassrefleks vil allikevel lasten bli vanskeligere å drive, og det ikke bare litt. Men så var det spørsmål om mengde da. En kan lage bassrefleks i mange ulike graderinger, og man kan beregne Q på mange måter. Det er spesielt to måter å beregne Q på som er interessante, og som staker opp to vidt ulike retninger for hvordan man tuner bassrefleks.

1: Man kan beregne Q ut fra overgangsområdet fra rett over systemresonansen til rett under systemresonansen. Dette kommer i form av et slags kne, og jo mykere dette kneet er, jo bedre vil impulsresponsen være. Her oppfører bassrefleks seg praktisk talt likt som et lukket system dersom man tuner kneet mykt nok. Imidlertid gir det da heller ikke mer igjen enn et lukket system når kneet blir så mykt. Det finnes noen gode argumenter for å holde impulsresponsen i sjakk på denne måten. Hvor tung lasten blir avhenger av denne Q-faktoren. En myk kurve er en lett last, mens en hard kurve er en tung last.

2: Man kan også beregne Q ut fra nivået ved tuningfrekvensen sammenliknet med nivået der output fra driveren er tilnærmet flat, i utgangspunktet fra rundt 150-200Hz og oppover. Dersom output ved tuningfrekvensen er like høy som output ved 150Hz har man høy Q. Er det dempet har man lavere Q, og der spiller selvsagt også selve frekvensen inn. En kurve kan falle sånn smått fra 100Hz, og være omkring 3dB nede ved 50Hz, 6dB nede ved 35Hz og 9dB nede ved 20Hz. Enten selve tuningfrekvensen legges ved 50/-3dB, ved 35/-6dB eller 20/-9dB gir det i prinsipp samme kurve, men en tuning ved 50Hz har normalt langt større innvirkning på impulsresponsen enn en tuning ved 20Hz. Denne typen tuning er en typisk tung last. Man får et ganske tydelig kne ved Fb dersom man har et jevnt fall fra referansenivået ned til der man har lagt Fb.

Så blir det vurderingen for/mot da. Det kan se ut til at varianten der man lager et skarpt kne har langt dårligere impulsegenskaper enn varianten der man lager et mykt kne. Imidlertid er det minst to faktorer som endrer dette bildet radikalt.

For det første vil man i de tilfellene man ender med et mykt kne avhenge av at rommet spiller med på en viss måte der et tilskudd av resonanser har betydning for resultatet. Man kan også EQ-e dette, men igjen, en EQ er også en form for resonans. En Liknwitz-transform er en annen. Alle disse ender ut med omtrent samme type impulsrespons, så da kan man spørre seg om man har igjen noe av det man vant ved å velge løsningen med "bedre impulsrespons" til å begynne med.

For det andre vil man i de tilfellene man ender med et skarpt kne gjerne ha tunet systemet langt dypere. Dette gjør at impulsresponsen i det området varianten med mykt kne fungerer ikke er noe dårligere, kanskje tvert i mot. Tradeoffen i forhold til impulsrespons kommer i et område der alternative løsninger ikke egentlig gjengir noe som helst, eller i det minste har veldig dårlig kapasitet.

Og nettopp kapasitet er et annet viktig punkt her. Om man har et system med et par 10" basser med 10mm slaglengde har man så visst ikke ubegrenset kapasitet. Man skal ikke langt opp på dB skalaen før de kommer over i et ulineart arbeidsområde, og hva skjer da med impulsresponsen? Det er i hvertfall ikke pent å høre på.

Men kritikk mot bassrefleks har også sine riktige sider. For det første, som jeg var inne på mht konstruksjon av høyttalere og forsterkerens last på selve høyttaleren, en bassrefleks er et resonant system på lik linje med en lukket kasse. Den ligger i tillegg i en høyere orden, og er således en enda vanskeligere last å kontrollere. I det man endrer forsterkerens utgangsimpedans har det stor påvirkning på bassreflekssystemets egenskaper. Et "tungt tunet" system kan få nær sagt en hvilken som helst klasse AB i kne (for eksempel Kappa 9.2i i sin tid låt jo omtrent ikke sivilisert med mer enn en håndfull forsterkere). En "lett tunet" variant fungerer på sin side fint med SET, men tuner man det til SET høres det gjerne forferdelig magert ut på en kraftig transistor eller klasse D. Det er et stykke mellom variantene som fungerer med begge deler.

På den annen side er det gjort mye galt opp gjennom årene. En del forsøkte seg på bortimot flat tuning fra 100Hz og nedover. Dette fungerer helt utmerket... i ekkofrie rom. Med tiltagende romforsterkning nedover derimot låter det forferdelig sirompa.

Så hva da om man har en bortimot flat tuning, et ganske skarpt kne og parrer det hele med en klasse AB med halv-høy utgangsimpedans? Jo, da blir det forferdelig sirdumpa. En basstromme vil høres som et mildt klask, etterfulgt av noe av et slags bassbrøl litt ute av takt med musikken.

Men hva om man har tunet systemet slik at det fungerer som en invers av rommet, og parer det hele med en råsterk klasse D? Jo, da kan man få nivået på anslag og utklingning proporsjonalt, man får en så rask impulsrespons på selve impulsen som man rimeligvis kan oppnå, og det går dypt og har kapasitet. Anslaget kan da bli et hurtig rapp, og uttoningen lenger ned i bassen gir det størrelse og proporsjoner i tråd med hva man kan forvente.

Ingen del av et lydbilde er så preget av at det er frekvensresponsen som gir den sterkeste illusjonen av korrekt impulsrespons som bassområdet. Man skal ikke mikse og feile veldig mye med impedanser før dette går alvorlig galt, spesielt ikke om lasten er tung.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Når man brukt et helt liv på å skrive om hifi, og nesten egenhendig bygd opp to velfungerende forbrukermagasiner om temaet, og gjennom disse spredd så mye informasjon og glede rundt vår hobby, da forekommer det meg under beltestedet å avfeie alt fra magasinet grunnet enkelte feiltrinn. Jeg har selv et par slike dustefeil jeg kan fortelle om i lystig lag. Men det er et fritt land, så du får selvsagt mene alt du vil.

Og, dessuten, dersom du har hørt Response i lag med en forsterker med korrekt tilpasset utgangsimpedans(!), så tror jeg nok du ville spist i deg den beskrivelsen av disse høyttalerne. Ta deg en tur i Göteborgs operahus og hør på orkesteret der, så hører du nøyaktig hvor han har hentet klangen fra.

Mvh
    Håkon Rognlien
    Jeg hold Audio, helt fra starten som Audioscan-magasin, men dette falt også sammen med en lengre pause i interessen, og en lengre periode hvor det var mye av det som ble testa som jeg personlig fant lite interessant, så bladene ble liggende lenge før de ble lest. En av de beste anmeldelsene jeg fant i bladet, synes jeg forøvrig var den du hadde på Klipsch La Scala, så du trenger ikke føle deg så veldig truffet ;-)

Jeg omtaler Respons som en bøtte med våt sand fordi den trenger omtrent like mye effekt og strøm for å få lyd i. Som du sier - korrekt tilpasset ugangsimpedans. Jeg betviler ikke at høyttalerne er bra, men 200-250W og dugelig strømforsyning er rette medisinen til disse - ikke en moderat rørforsterker - derav relevansen til tråden...

Jeg har forøvrig litt følelsen av at når en kaster for mye følsomhet ut med badevannet, for å få jevn frekvensgang og dyp bass ut av små høyttalere som passer til interiørpolitiet, så mister man mye mikrodynamikk og nærvær som en har vansker med å få tilbake med å pøse på med bøtter og spann av forsterkereffekt...

Johan-Kr

Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.896
    Torget vurderinger
    2
    Jeg omtaler Respons som en bøtte med våt sand fordi den trenger omtrent like mye effekt og strøm for å få lyd i. Som du sier - korrekt tilpasset ugangsimpedans. Jeg betviler ikke at høyttalerne er bra, men 200-250W og dugelig strømforsyning er rette medisinen til disse - ikke en moderat rørforsterker - derav relevansen til tråden...

Jeg har forøvrig litt følelsen av at når en kaster for mye følsomhet ut med badevannet, for å få jevn frekvensgang og dyp bass ut av små høyttalere som passer til interiørpolitiet, så mister man mye mikrodynamikk og nærvær som en har vansker med å få tilbake med å pøse på med bøtter og spann av forsterkereffekt...

Johan-Kr
    Enig i det ovenstående.
    Men det finnes mange som kan grunngi at det ikke skaper en "god høyttaler". Dem om det. Jeg synes som kjent at livet er for kort for kjedelig hifi. :)

Mvh
    Håkon "Dynamikk" Rognlien (så lenge det varer)

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Hvis vi skal fabulere litt over hvordan SOTA to-kanals audio burde se ut i 2016, er det egentlig bare høyttalerne som behøver å ta opp noe særlig med plass. De må forholde seg til fysiske lover som lengden av lydbølger i luft og må nødvendigvis ha en viss størrelse for å fungere optimalt. Alt annet kunne med fordel vært gjemt i høyttalersoklene. Signalet kan komme med WiFi fra datakilder hvor som helst på lokalnettet. Det behøver ikke være anlegget som henter musikken fra en server, men like gjerne en annen dings som kaster signalet til anlegget som en "audio rendering device".
    Dette er vel omtrent definisjonen på en iPad dock.

M

MusicBear

Gjest
    Er veldig glad for at du deler i denne tråden Snickers.
    Husker jeg tenkte med meg selv i 2005 etter å ha testet Midgard ice klasse D for første gang og hørte potensialet : "når man bygger høyttalere tilpasset klasse D, blir dette skremmende bra for en veldig lav pris"

Det er vel fortsatt det som (heldigvis eller dessverre) er hverdagen for den komersielle Hi-fi hobbyen i dag. Når det ikke finnes en fast norm på hverken høyttaler eller forsterkersiden må forsterker og høyttaler må matches sammen. For de fleste av oss gjøres dette enklest med ørene. Jeg synes det hadde vært et gode at ampliwirekonseptet hadde tatt over det komersielle markedet, jeg opplever det er mange ufrivillige og frustrerte audiofile der ute som godt kunne fått hjelp av fastere rammer, men markedet har en lang vei hvis man i det hele tatt kommer dit. For andre er det motsatt og det er helt greit.

Den dagen flere produsenter gjør som Dynaudio med sine 400XD og 600XD høyttalere. Da slipper vi disse evige tilpasningsproblemene.

Jeg sa det til noen fra Dynaudio under Københavnmessen, at den dagen dere kommer enda et skritt videre med aktive høyttalere, så kan de fleste andre enkelt komponent leverandører pakke sammen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.016
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    :)

Den plugger du vel iDingsen inn i direkte. Jeg tenkte mer på noe i retning av en diger Genelec studiomonitor med en Chromecast gaffateipet på baksiden.

Utgangspunktet for filosoferingen er gjenbruk av Euforiaene mine. De flytter inn hos min datter i Oslo-leiligheten og blir drevet av et par Midgard Oberon 2.1 og en Apple Airport Express. Resten av "stereoanlegget" hennes blir filer og streaming via iPhone og MacBook. Det hadde ikke vært noe i veien for å gjemme alt sammen i høyttalerkabinettene. B&O gjør jo en del slikt allerede, men jeg tror det kunne vært mulig å dra det enda litt lengre.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det peker mot et par høyttalere i ensom majestet med bare en strømledning, en av/på-bryter og en wifi-antenne på baksiden. Kanskje også en XLR mikrofoninngang for kalibrering. Oppsett og kalibrering kunne man gjøre fra en app på en eller annen dings for å tilpasse lyden til rommet og justere ting etter smak og behag. Deretter kunne man velge høyttalerne som output for hvilken musikkspilledåse som helst, omtrent som med Chromecast. Men så var det dette med å spille vinyl, da. :)
    En kan komme veldig nære med aktive høyttalere med Hypex AS2.100/PSC2.400/700, og enten en Apple Airport Express, eller en Squeezebox Receiver bakom. Da ender man opp med at hver høyttaler har en strømkabel, og så går det en digitalkabel mellom høyttalerne, og så er da signalkilden koblet til den ene høyttaleren. En kan da ha fjernkontroll og svitsje inngang på Hypexen, slik ar en beholder en separat, analog pre for den "hersens" platespilleren...

Johan-Kr

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Problemet til klasse D/DSP/aktiv drift/akustikk filosofien er på sett og vis at den har en lav hobby-faktor men en desto høyere verktøy-faktor. Alt etter hvilket segment i markedet man henvender seg til vil dette være en enten hit eller miss strategi.

Jeg mener man ser akkurat dette fenomenet i strømming vs vinyl. Hvis man har hobby-innfallsvinkelen til Hifi vil strømming på tross av sin brukervennlighet føles feil fordi den tar bort hobby-faktoren fra interessen. Et platecover kommer nesten litt i samme kategori som fotballkort og frimerker. Noe man kan holde i hånden, studere og kjæle med. Å plassere nålen på tallerkenen, den fysiske kontakten med mediet. Eller som vår kjære hat/elsk figur Bono sier det: "There's something about the physical thing of the needle in the groove, it's like sex, and it's like contact sport." Vinyl er hobby, strømming er verktøy, og siden mange som driver med Hifi gjør det på grunn av førstnevnte må sistnevnte faktisk gi tapt i en del tilfeller på tross av sine fordeler.

Man ser dette også i forhold til aktive høyttalere. På tross av sine mange fordeler har konseptet liksom aldri slått helt gjennom. Og hvorfor det tro? En aktiv høyttaler er et flott verktøy i forhold til oppgaven å avspille musikk. En stativutgave av sorten kan monteres på vegg hvor den gjør lite ut av seg. Ingen store stygge forsterkerbokser som må plasseres et sted, den kan ha trådløs mottagning av musikk via wifi, og aktiv drift har en del klare fordeler over passiv. Men konseptet bommer i forhold til hobby aspektet som for mange kan sammenfattes i begrepet oppgradering. På samme måte som interessen for selve platecoveret, har en førstegangskjøpende Hifi aspirant en interesse for selve boksene han/hun kjøper seg. Den vordende Hifi aspirant sikler nok en del på store fete høyttalere/forsterkere der han går rundt i lokalet. Og tanken for mange er nok å starte med de litt mindre, billigere boksene. Men til neste år når kontoen har fylt seg opp litt mer, skal nok noen fetere bokser i hus. Det er det som er hobby aspektet, og hvor verktøy faktoren til en aktiv høyttaler taler mot den.

Skal man selge Hifi som verktøy til forbrukere må man henvende seg til den gruppen som betrakter midlene for musikkavspilling utelukkende som verktøy. Og dem finnes det tross alt mange av. En iPad dock er egentlig en aktiv høyttaler som sammen med Apple sitt system for trådløs overføring av musikk kan avspille rett fra en iPad. Disse selges det mange av. De som kjøper dem gjør det på grunn av funksjonalitet. De går ikke rundt i lokalet og drømmer om en enda fetere dock, de vil ha et best mulig verktøy. Og de fleste av dem har ingen aning om at de egentlig kjøper en aktiv høyttaler, eller at konseptet har noen betydning for dem.

Det er innenfor sistnevnte kundekategori jeg tror klasse D/DSP/aktiv drift har et potensiale. Det har et potensiale som et verktøy for de som ikke har et hobby forhold til musikkavspilling. Og det er antagelig derfor den møter motstand fra de tradisjonelle kundegrupper innen Hifi segmentet. Skremselet som lurer i underbevisstheten vår er; "Det er noen som vil ta ifra oss hobbyen vår, og vi er ikke sikker på om vi liker det."

KoperViking

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.

Ja, en glimrende løsning som har vært mulig lenge før 2016.
    Den skal jeg gå for +høyttalere i himlingen; hvis jeg blir lei hobbyen, tunghørt eller annen audiofil nedtur skulle inntreffe..;)
    Bilde, min demonstrasjon..hehe (Kjenner ikke til denne rørampen som poppet opp her. Men den er nå vel vakker?)
    Auris Audio Fortino 6550, v.Mala Audio.jpg

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    :)

Den plugger du vel iDingsen inn i direkte. Jeg tenkte mer på noe i retning av en diger Genelec studiomonitor med en Chromecast gaffateipet på baksiden.
    Nei, du kan også spille av trådløst til iPad dock'en fra en iPad via Apple sitt Airplay system. Som sagt gav jeg en slik til min far forrige jul og i mine ører spiller dette egentlig veldig bra.

Ok, jeg forstår at du kanskje tenker konseptet tatt litt lenger enn en iPad dock, men konseptet er der forsåvidt allerede. Det finnes vel kanskje allerede større aktive høyttalere med støtte for Airplay uten at jeg er helt oppdatert på feltet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.016
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Problemet til klasse D/DSP/aktiv drift/akustikk filosofien er på sett og vis at den har en lav hobby-faktor men en desto høyere verktøy-faktor. Alt etter hvilket segment i markedet man henvender seg til vil dette være en enten hit eller miss strategi.
    Veldig gode poenger, men hobby-faktoren kan nok være litt varierende.

Hvis hobbyen stort sett består i å kjøpe bokser og koble dem sammen med kjøpte ledninger, for så å oppgradere ved å kjøpe andre bokser og ledninger, er det selvsagt noe som går tapt hvis markedet går mot en-boks-løsninger med wifi + strømkabel. På den andre siden er det jo noen av oss som er gale nok til å bygge sånt selv også. Jeg har brukt fem år (!) på å bygge nye høyttalere hvor selve grunnidéen var at disse kom til å bli aktivt drevet med DSP og det derfor var helt andre ting enn klangbalanse og delefilterkomponenter som behøvde litt oppmerksomhet. Det er også enkelt å bygge klasse-D-forsterkere selv fra ferdige kretskort. Nesten som å bygge med Lego. Det irriterer meg litt at jeg ikke fant en god løsning på å bygge inn hele forsterkeriet i en skuff i høyttalersoklene, men jeg vurderte det slik at selv klasse D og SMPS ville utvikle såpass mye varme at det kunne bli tørkesprekker etc i treverket over tid.

Jeg spiller også fra vinyl når det passer seg slik, men jeg bryr meg egentlig fint lite om musikken ligger på en fysisk ting av vinyl eller polykarbonat som jeg kan holde i hånden og sette fingermerker på, eller om musikken er lagret i magnetiserte sektorer på en disk i naborommet hos meg eller et helt annet sted. Egentlig foretrekker jeg å ha den på en filserver med backup. Jeg har også brukt en del tid på å skrive scripts i Python for å gjøre forskjellige operasjoner på hele musikkbiblioteket, som f eks å lage AAC-kopier av rubbel og bit for å ha med meg alt sammen i bilen og på reise. Vanskelig å gjøre med vinyl. Hele Logitech Media Server er forøvrig skrevet i Python, så det er ikke så veldig langt steg å begynne å fikle litt under lokket på den også.

Jeg skjønner godt hva du mener, men for min del er nok hobbyfaktoren minst like høy med klasse D/DSP/aktiv drift/akustikk-tilnærminger. Kjøpe ferdige bokser og bytte dem ut med andre ferdigkjøpte bokser - hvor er hobbyfaktoren i det, da? ;)

Sist redigert:

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892

Hvis hobbyen stort sett består i å kjøpe bokser og koble dem sammen med kjøpte ledninger, for så å oppgradere ved å kjøpe andre bokser og ledninger, er det selvsagt noe som går tapt hvis markedet går mot en-boks-løsninger med wifi + strømkabel. På den andre siden er det jo noen av oss som er gale nok til å bygge sånt selv også. Jeg har brukt fem år (!) på å bygge nye høyttalere hvor selve grunnidéen var at disse kom til å bli aktivt drevet med DSP og det derfor var helt andre ting enn klangbalanse og delefilterkomponenter som behøvde litt oppmerksomhet. Det er også enkelt å bygge klasse-D-forsterkere selv fra ferdige kretskort. Nesten som å bygge med Lego. Det irriterer meg litt at jeg ikke fant en god løsning på å bygge inn hele forsterkeriet i en skuff i høyttalersoklene, men jeg vurderte det slik at selv klasse D og SMPS ville utvikle såpass mye varme at det kunne bli tørkesprekker etc i treverket over tid.

Jeg spiller også fra vinyl når det passer seg slik, men jeg bryr meg egentlig fint lite om musikken ligger på en fysisk ting av vinyl eller polykarbonat som jeg kan holde i hånden og sette fingermerker på, eller om musikken er lagret i magnetiserte sektorer på en disk i naborommet hos meg eller et helt annet sted. Egentlig foretrekker jeg å ha den på en filserver med backup. Jeg har også brukt en del tid på å skrive scripts i Python for å gjøre forskjellige operasjoner på hele musikkbiblioteket, som f eks å lage AAC-kopier av rubbel og bit for å ha med meg alt sammen i bilen og på reise. Vanskelig å gjøre med vinyl. Hele Logitech Media Server er forøvrig skrevet i Python, så det er ikke så veldig langt steg å begynne å fikle litt under lokket på den også.

Jeg skjønner godt hva du mener, men for min del er nok hobbyfaktoren minst like høy med klasse D/DSP/aktiv drift/akustikk-tilnærminger. Kjøpe ferdige bokser og bytte dem ut med andre ferdigkjøpte bokser - hvor er hobbyfaktoren i det, da? ;)
    Klasse D/DSP/aktiv drift tilnærmingen kan nok helt sikkert ha en hobbyfaktor i seg. Den appellerer i større grad til bygge eller Do It Yourself genet i oss. Dette i motsetning til å samle/eie genet som man kanskje kan kalle den tradisjonelle tilnærmingen til Hifi. Hobby aspektet ved DIY har også en høyere inngangsterskel, det krever en del kunnskap og her faller nok en god del av lasset.

Men det har ikke vært vanskelig å se at du og en del andre her inne har hatt nettopp hobbyaspektet som en viktig del av tilnærmingen til Hifi via klasse D/DSP/aktiv drift. På sett og vis er problemet at det er så få av dere. Hadde IQ snittet i befolkningen vært litt høyere hadde antagelig flere hatt denne tilnærmingen. ;D Personlig har jeg blitt inspirert til å vurdere å kjøpe inn nCore byggesett på grunn av deg og dere som sysler med Hifi via denne tilnærmingen. Så får vi se hva nye år og fremtiden bringer.

KoperViking

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.

Nå er tråden inn i en bølge der jeg har lett for å "like" for mye;)
    Vel, denne var lett å like Asbjørn. Det er dette som gjør hobbyen så variert og fargerik. Mange personligheter, innfallsvinkler og måter å praktisere hobbyen på.
    Har selv sittet mange kvelder og inn i nattetimer med beregninger av "idéelle" høyttalerkonstruksjoner. -Fra bunn av naturligvis, dager har blitt til uker..for så å forkaste. Nye idéer igjen..uendelige muligheter, mange hensyn -lidenskap det også! En natt sovnet jeg og deiste i gulvet..måtte le av meg selv. Så glad døtre ikke så faren's dårlige eksempel! Vel, lite er satt ut i live, så du har kommet lenger enn meg på 5 år:) (Må skjerpe meg..nyttårsforsett?)
    Kjøper heller ikke ferdige bokser uten videre..f.eks. i dag mottok jeg komponenter fra Tyskland og Taiwan for bruk til pre eksperiment.
    Ellers modifiseres mye. Mine kabler er stort sett metervare fra nevnte Erik Steen osv.
    Vel, da logger jeg fredelig av.. >Godt nytt år!<

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.432
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er mer skeptisk til kundene enn bransjen. Bransjen kan alltids tilpasse seg. Men middelaldrende menn med langt fremskreden vitenskapsforakt og klokkertro på egen og medsammensvornes eminente hørsel? Ikke en sjanse. Hifi-nuts er nok en utdøende rase. Etterkommerne bryr seg nok mer om musikk og mindre om utstyret det spilles av på.

Det er lett ironisk at en bransje full av bevisstløse kunder (TV og surround) få en teknologisk innovasjon og kvalitet pr krone som HiFi aldri vil komme i nærheten av siden der er såpass mange kjepphester som må ris samtidig og så mange meninger som skal forsvares.
    Det at våre etterkommere bryr seg mer om musikk og mindre om utstyret det spilles på er vel bare positivt...:)
    Måten de "bryr" seg om musikken på kan nok diskuteres. Som bakgrunnstøy via nettet avbrutt av kjappe hopp for å finne noe annet. Hver sin greie. Bransjen sin død tror jeg er høyst overdrevet. Og utsagn om dette kommer gjerne fra folk som besitter recivere eller life style hifi..
    Her generaliseres det over en lav sko. Man kan få fremragende musikkopplevelser med en receiver i racket. Man kan faktisk også få bedre lyd enn med en dyr og påkostet forforsterker/effektforsterker, spesielt hvis man benytter romkorrigeringen en receiver har innbygget. Jeg mener at det er viktigere å bruke tiden/pengene til å høre på musikk, enn å sitte med fem plater for å høre på anlegget. Hvis digitaliseringen av utstyret (for eks forsterkere, gjerne med DSP) fører til at flere hører mer på musikk, er jo det en positiv trend. Da er det bra at folk bryr seg mer om musikk enn om utstyret de har.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Klasse D er så 2015. 2016 byr på utfordringer som små SE forsterkere med høy utgangsimpedans som besserwissere over det ganska land dømmer nord og ned, men spiller guddommelig. Godt nyttår ignorante jævelunger ;)

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Da.vil jeg benytte anledningen til å ønske alle et godt nyttår både kortvarige dansker som hater bassrefleks og bransjeaktører som har klasse D fetisj. Våre eventuelle uoverensstemmelser er så små i denne store :)

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Da.vil jeg benytte anledningen til å ønske alle et godt nyttår både kortvarige dansker som hater bassrefleks og bransjeaktører som har klasse D fetisj. Våre eventuelle uoverensstemmelser er så små i denne store :)

I lige måde Ketil. Og godt nytår til alle her på Sentralen .
    Hader og hader er nok så meget sagt , det er nok mere tale om en undren over at man virkelig ikke kan hører der er noget galt, selv behøver jeg bare en tone (der er en sound som jeg ikke gider hører på) , og det gør ikke den store forskel om ,systemmet er DSP'et eller ej.

Det jeg formoder man hører stammer sikkert bl.a. fra den komplicerede impedanskurve,(lukket/akustik ventil kan gøres helt linear).

Derudover tror jeg man hører de tre helt forskelige belastninger af selve membranen, over resonans , ved resonans , og under resonans.
    Samtidig med at noget af outputtet kommer fra bagsiden af en membranen igennem en port, hvor porten er tunet til resonans skal man forestille sig at outputtet dannes af en luft-prop som varer frem og og tilbage i porten, i stedet for fra forsiden af en membran.
    Princippet kan give udvidet frekvensområde eller højre effektivitet, men intet er gratis i denne verden, (There is no such thing as a free lunch)

Dette giver bivirkningen , som kan mildnes men ikke fjernes fuldstændigt med DSP og forstærker med lav udgangsimpedans så som klasse D.

Det som høres bakkes op af målingen og teorien om reflex højtalerer, man har her det jeg kalde en stensikker sag hvor teori, målinger , og lytteindtryk fortæller den samme historie.
    Men tråden er ikke til at går dybere ind i dette , men det kan som sagt vises at det forholder sig sådan.
    Den bedre "kontrol" af reflex er sikkert også medvirkende til klasse D succes, derudover er klasse D er kold enegi og grøn energi(lavt strømforbrug) , og småt, helt i tidens ånd.

Sist redigert:

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Må jo si dette ser veldig enkelt og morsomt ut å bygge. Eneste er lodding som jeg ikke har prøvd meg på før, men det er vel ikke all verdens vanskelig. Ser ut som om det eneste som trenger lodding er koblingen til XLR terminalene.

Har noen her på forumet bygd seg monoblokker basert på Hypex nCore mono kits? Eventuelle erfaringer?

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner en engelsk kar, filosof av yrke, som bygde et slik kit. Han tilbakemeldte følgende; "It was a piece of cake. I was a bit surprised really since I'd expected some cabinets with electronic components to put in them".

Har ikke bygget Ncore kitet selv, men har god byggerfaring med en del annet fra Hypex. Egentlig så er det på grensen til å kunne kalles diy. Det er mer en enkel montasjejobb. I det Ncore kitet så følger jo alt med så du slipper å tenke på plugger, kabler, kabinett, boring av hull til plugger, etc. Noe særlig enklere enn det blir det ikke.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ulempen er at med et slikt kjipt kabinett og sånne kabler/kontakter så trekkes lydkvaliteten betydelige ned.

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Det eneste må være at det var sparsommelig tverrsnitt på høyttalerutgangen, men det går det jo an å oppgradere enkelt vel?

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Ulempen er at med et slikt kjipt kabinett og sånne kabler/kontakter så trekkes lydkvaliteten betydelige ned.
    Tenker du både på kabelen til XLR og høyttalerutgang og ditto for kontaktene? Har du erfaring med noen spesifikke kabler/kontakter som er vesentlig bedre enn de som leveres med som standard? Og har egentlig kabinettet noe vesentlig å si for lydkvaliteten?

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Kjenner en engelsk kar, filosof av yrke, som bygde et slik kit. Han tilbakemeldte følgende; "It was a piece of cake. I was a bit surprised really since I'd expected some cabinets with electronic components to put in them".

Har ikke bygget Ncore kitet selv, men har god byggerfaring med en del annet fra Hypex. Egentlig så er det på grensen til å kunne kalles diy. Det er mer en enkel montasjejobb. I det Ncore kitet så følger jo alt med så du slipper å tenke på plugger, kabler, kabinett, boring av hull til plugger, etc. Noe særlig enklere enn det blir det ikke.
    Ja, dette kan jo minne mer om lego analogien Asbjørn tok tidligere. Enkel og kanskje rimelig måte å få monoblokker av høy kvalitet.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Kabinettet bidrar til å trekke lydkvaliteten betydelig ned?

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.384
    Torget vurderinger
    2
    Klasse D er så 2015. 2016 byr på utfordringer som små SE forsterkere med høy utgangsimpedans som besserwissere over det ganska land dømmer nord og ned, men spiller guddommelig. Godt nyttår ignorante jævelunger ;)
    Og de andre kan bare sette en motstand på 1-2 ohm i serie med høyttaleren, så får de også en fiks ferdig "loudnessfunksjon" de også:rolleyes:..
    207cayin.1.jpg

Men det betyr kanskje mindre kombinert med en 50 000kroners høyttaler som er 5 ganger så variabel..???
    Capture.JPG

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Tenker du både på kabelen til XLR og høyttalerutgang og ditto for kontaktene? Har du erfaring med noen spesifikke kabler/kontakter som er vesentlig bedre enn de som leveres med som standard? Og har egentlig kabinettet noe vesentlig å si for lydkvaliteten?
    Jeg kan ikke se at ikke en helt vanlig balansert mikrofonkabel kan duge, og det virket på videoen som det var en helt standard sånn. Kan være noen mener man behøver noe mer eksotisk til kablingen. I så fall melder jeg meg ut av diskusjonen. :)

*edit* La til en smiley

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.609
    Ironi er vanskelig på nettforum.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Ironi er vanskelig på nettforum.
    Ikke nødvendigvis så veldig vanskelig. Det finnes alltids smileys for slikt. Denne gangen er jeg ikke sikker fordi innholdet sett i historisk perspektiv kan tyde på det, men formen tyder ikke på det. Æ gir nå faen

• Liker
    Reaksjoner: oct

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.805
    Sted
    Østfold
    Som en generell bemerkning ift dette med aktive høyttalere:

I mitt hode kommer aktive høyttalere i flere ulike kategorier. Jeg vil gjerne dele dem inn på følgende sett:
    1: Markedsområde. Her har vi for eksempel studio, live/touring, hjemmebruk (consumer), hjemmebruk (entusiast), hjemmebruk (high end).
    2: Trådløse funksjoner. Her har vi de uten trådløs tilkobling, og de med ulike grader av dette, alt fra bare BT eller bare airplay til de med mange ulike funksjoner.
    3: Systemavhengighet. Sonos er helt systemavhengig. Mange andre er laget for å fungere alene. Det er også varierende grad av mulighet for multiroom.
    4: Teknisk ambisjonsnivå. Tar vi for eksempel Devialet så er det tekniske ambisjonsnivået veldig høyt. Tar vi Dynaudio er det tilsvarende lavt, ikke fordi produktene er dårlige, men fordi de minner mer om tradisjonelle høyttalere med påmontert forsterker. De har i liten grad dratt nytte av de mulighetene integrering av forsterkere og DSP faktisk gir.

Jeg vil påstå at for å lykkes må man oppfylle følgende:
    1: Man må ha noe å tilby i både consumer og entusiastsegmentet.
    2: Man må ha fullt sett trådløse funksjoner.
    3: Man må være rimelig systemuavhengig (Sonos kan tillate seg å være systemavhengige).
    4: Man må ha høyt teknisk ambisjonsnivå.

Så hva står vi igjen med? Kanskje Devialet, men de er egentlig litt for dyre, og litt for snevre i sitt funksjonssett. Vi har en rekke produkter som mangler trådløse tilkoblinger. Vi har en rekke produkter som er rett ut sagt billigdritt, vi har Sonos, men der stopper det et godt stykke under entusiastnivået.

Så saken er IMO ikke at det ikke har livets rett, men at produktene ikke finnes. Jeg skylle gjerne fylt det hullet, men det koster mye å utvikle ferdig godkjente produkter med fullt trådløst funksjonssett, DSP + kontrollapp, godkjenning rundt i verden osv, og i tillegg tjener man ikke en krone før man får litt omsetningsvolum.

Trenden slik jeg ser den i markedet er at betalingsviljen er økende. Det kan bety at det kan komme slike produkter om noen år. I dag selges det mange lydplanker til 5-10k, mens for få år siden var slikt ikke salgbart. La oss bare håpe trenden fortsetter. Vi vet at de store produsentene med kjedelige produkter kan hvis de bare vil, eller snarere tør.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Jeg kan ikke se at ikke en helt vanlig balansert mikrofonkabel kan duge, og det virket på videoen som det var en helt standard sånn. Kan være noen mener man behøver noe mer eksotisk til kablingen. I så fall melder jeg meg ut av diskusjonen. :)
    Ja, slike selvbygg kunne nok også hatt en litt opplærende funksjon i forhold til Hifi for en god del av oss. F.eks hvorfor man benytter x antall tusenlapper på kabler til/fra forsterkeren, mens man nettopp brukte ca x antall øre på de siste cm internt i forsterkeren som slutt/begynnelse på eksakt samme signalvei. Litt mer fundering over hvordan ting fungerer rent teknisk og mindre "overtro".

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn