Dyr, jakt, våpen og fiske For oss som liker å fiske

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Personlig liker jeg best å fiske med ultralett utstyr. Jeg har en bitteliten haspelsnelle fra Daiwa (eller Shimano - er ikke sikker) med 0.09mm sene på, og en Vangen-stang beregnet på slukvekt på 2-7 gram. Det bruker når jeg fisker i et liten elv ved hytta i Hallingdal, og til fiske etter fjellørret.
    Jeg fisker også litt med flue. Jeg er ikke noe flink, men jeg kaster bra nok til at jeg synes det er gøy. Klasse 5-6 og gjerne tørrflue.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.792
    Antall liker
    21.432
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    heller for lett utstyr enn for tungt utstyr.
    blir morsommere da, selv om det glipper en og annen fisk når man er uvøren i kjøringen.

    hvis noen vet om noe som er døllere enn å dra opp tangtorsk eller fjellørret med havstang, så må de gjerne advare meg.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    heller for lett utstyr enn for tungt utstyr.
    blir morsommere da, selv om det glipper en og annen fisk når man er uvøren i kjøringen.

    hvis noen vet om noe som er døllere enn å dra opp tangtorsk eller fjellørret med havstang, så må de gjerne advare meg.
    å denge fjellørrets med kraftig utstyr går fint. Det husker du, når far sto med to hånds havfiskestang og en 50grammer og dengte opp ørrets i fjellvannet
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    heller for lett utstyr enn for tungt utstyr.
    blir morsommere da, selv om det glipper en og annen fisk når man er uvøren i kjøringen.

    hvis noen vet om noe som er døllere enn å dra opp tangtorsk eller fjellørret med havstang, så må de gjerne advare meg.
    å denge fjellørrets med kraftig utstyr går fint. Det husker du, når far sto med to hånds havfiskestang og en 50grammer og dengte opp ørrets i fjellvannet
    Hehe. En av konas utallige fettere i Hallingdal sa noe sånt som at skal du få fisk "må du råka dei i huggu". Så kanskje en 50grammer har noe for seg.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.792
    Antall liker
    21.432
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    flaks at far aldri fikk napp... :rolleyes:

    eller var det sånn at far faktisk fikk napp, men merket ingenting?
     
    Sist redigert:

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Har ei 4-5 fluestang og synes den er grei til lett fiske.
    Har også ei 7-8 fluestang.

    Til ren matauk bruker jeg annet og mere effektivt utstyr.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.792
    Antall liker
    21.432
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    bodde i alta noen år, og et år var det en dame som tok den største laksen i elva.
    fikk hjelp av 3-4 mannfolk til å kjøre + kleppe, tok nesten to timer, og det viste seg at hun hadde kroket den i halen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Matauk gjør man med garn og oter.

    Fiske gjør jeg med veldig lett utstyr - og hvorfor ikke bruke tangen for å klemme ned mothaken når man fluefisker ...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.792
    Antall liker
    21.432
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    heller for lett utstyr enn for tungt utstyr.
    blir morsommere da, selv om det glipper en og annen fisk når man er uvøren i kjøringen.

    hvis noen vet om noe som er døllere enn å dra opp tangtorsk eller fjellørret med havstang, så må de gjerne advare meg.
    å denge fjellørrets med kraftig utstyr går fint. Det husker du, når far sto med to hånds havfiskestang og en 50grammer og dengte opp ørrets i fjellvannet
    Hehe. En av konas utallige fettere i Hallingdal sa noe sånt som at skal du få fisk "må du råka dei i huggu". Så kanskje en 50grammer har noe for seg.

    fint å råka dei i huggu, men du skulle sett finger oppi fjellheimen med 14fots havstang og en slukboks som ville skremt vettet av pigghå

    prøvde å forklare for ham at sluken ideelt sett bør være mindre enn de fiskene han prøver å fange, men han ville ikke høre på denslags
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    skremte det som var av fisk i nabovannet når jernklumpen rauset i vannet. var ikke til å bake inn i et brød at det var noe å gå på når det gjaldt kunnskap om fiske
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.792
    Antall liker
    21.432
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det at stingsild kanskje ikke var fjellørretens naturlige føde gadd jeg ikke å nevne en gang...
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    møkkafisken gadd ikke å bite på fersk akkar engang:mad:
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Stingsild fungerer også i fjellvann, i de litt dypere vann vel og merke:) Har selv fisket med stingsild i elv. Gausa som renner ut i Gudbrandsdalslågen.. En dyp kulp! Mistet en schvæaer ørret der for en del år siden på stingsilda.. Fordelene er at man kaster langt uansett vind og man kan få de til og lande nærmest lydløst. Tenker på 20g og nedover.

    Fisker med alt av utstyr selv om det ikke har blitt så mye de siste årene. Har faktisk mer fiskeutstyr en HIFI:) De siste årene har det blitt mest jerkbait etter stor gjedde! Ingen sykt store men flere over ti kg men ingen over 15kg.... ennå..

    Noen som fisker gjedde?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.792
    Antall liker
    21.432
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    joa, men når stingsilda er 50g og du kan se bunnen i vannet....
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Ørret og Ørretfiske tidlig 90-tallet









    Lakse og Ørretelv





    Sjøfiske Torsk



    Sildefiske høsten 2012

    5 - 6 bøtter Sild på sildegarn









    Makrell som var med ble brukt til agn eller gitt måkene, samme gjelder annet småfisk.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Er det noen som har erfaring med Tasmanian Devil etter ørret? Jeg tok en på 1,2 kg i elv med en slik etter at noen svensker som hadde fiska på strekket veldig lenge hadde tørna inn. Jeg har også prøvd den på fjellet med bra resultat.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    bodde i alta noen år, og et år var det en dame som tok den største laksen i elva.
    fikk hjelp av 3-4 mannfolk til å kjøre + kleppe, tok nesten to timer, og det viste seg at hun hadde kroket den i halen.
    For mange år siden fisket jeg laks i Vosso, like ved Bulken, med et par bekjente. En av disse hersens bekjente fikk en diger laks på kroken. Den ble senere veid til ca 16 kilo. Det var nesten bare å heise den inn; ingen motstand å snakke om, bortsett fra tyngden. Det viste seg at han hadde kroket den i halen. Redskapen som ble brukt var en relativt stor sluk og grov sene.

    Slubberten fortalte gjerne - mer enn gjerne - om den store fisken han hadde fått. Men han glemte gjerne - mer enn gjerne - å nevne at han hadde kroken den i halen.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Tasmanian devil er god i sjøen også etter SØ. En klassiker vil jeg nesten si. At den er grom og kaste også gjør den til en svært god sluk! Bør ligge i alles slukskrin som er ute etter ørret:)
     

    maskinisten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    277
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Tasmanian devil egner seg neppe i noe særlig grad til kveita, med sine 13,5 små gram og lengde omtrent som lillefingeren, dette er standardversjonen og jeg tror ikke den finnes i noen særlig større utgave.
    Tar kveita denne, så skal man være særdeles heldig om man berger både fisk og sluk, ja minst like heldig som jeg var da jeg fikk ei lita kveite på 7-8 kg med Apex under dorging etter sjøørret.
    Kroken satt da nærmest på utsiden av kveitekjeften i skinnet, hadde kveita fått den helt inn i kjeften hadde det vært takk og farvel momentant, jeg kunne nok like godt ha kastet apexen rett på havet.

    Et lite tips for de som vil prøve Tasmanian devil etter ørreten:
    Fjern den igjennomgående strengen og treblekroken, tre så snøret rett igjennom der strengen gikk, knyt fast en liten snuer som er små nok til at den uten problemer går igjennom hullet i kroppen på 'djevelen', så en splittring som stopper i mot hullet og i splittringen festes treblekroken, eller for eksempel en litt stor flue.
    På denne måten vil 'djevelen' gli forover på snøret og fisken får ikke brukt sluken som brekkpunkt når den spreller og prøver å riste seg løs.

    Anbefaler for øvrig jensen silda i rød/svart og gul/rød 18 og 25 gram til fjellfiske etter stor ørret der vannet er dypt nok, mange har oppdaget at disse slukene kan være meget gode og er en favoritt blant mange ivrige fjellfiskere.
     
    Sist redigert:

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    image.jpg image.jpg

    Jeg strever fortsatt etter mange år med å skjønne at dette er fantastisk god mat. Denne er styggstor, sannsynligvis et sted mellom 10 og 15 kg uten at jeg har veid den. Nå er den filletert, og da plutselig så det hele bedre ut. Den ble tatt på flyndregarn, et redskap som passer svært godt for amatørdrift. En får nesten ikke annet enn flyndre, kveite og breiflabb på disse garna, noe jeg synes er greit. Jeg har garn for torsk når det er det jeg vil ha. Til arbeidet med filleteringen har jeg spilt Vivaldis fire årstider. Når det gjelder fiske så har vi akkurat det her ute i havet, så det passer veldig godt :)
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    image.jpg

    Rusefangst. Den klart beste redskap å bruke om kvaliteten på fisken skal være tellende.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Ja, vi fisker...
    Her fra søndag, da det ble ny pers av gjedde på Jerkbait
    Screenshot_2014-03-26-20-17-07.jpg
    Screenshot_2014-03-26-20-16-33.jpg

    115cm og 12,15 kg. Ny pers med en kg, noe jeg selvfølgelig er meget fornøyd med.
    Det var også en stor glede å få sende henne videre i god form slik at hun få gyte om ikke så lenge og at hun kan få vokse seg enda større. :)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Åååh, heftig! Er ivrig gjeddefisker sjøl, så dette liker jeg å se. Grattis! :cool:
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Gjedde fy a meg ufisk bra dere tar livet av faenskapet , ryktes om feit ørret på Hvaler om dagen .

    Skitt fiske
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Gjedde fy a meg ufisk bra dere tar livet av faenskapet , ryktes om feit ørret på Hvaler om dagen .

    Skitt fiske
    Tydeligvis leste du ikke hva jeg skrev. Gjedda svømmer fortsatt i glomma der hun om en stund forhåpentligvis skal bli mor til 100 tusen smågjedder. ;)
    En Fantastisk flott fisk dette.

    Ørreten får være i skogvann og på fjellet. Det er plass til alle arter. :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.524
    Antall liker
    89.374
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Ja, vi fisker...
    Her fra søndag, da det ble ny pers av gjedde på Jerkbait
    Vis vedlegget 251338
    Vis vedlegget 251339

    115cm og 12,15 kg. Ny pers med en kg, noe jeg selvfølgelig er meget fornøyd med.
    Det var også en stor glede å få sende henne videre i god form slik at hun få gyte om ikke så lenge og at hun kan få vokse seg enda større. :)
    Grattis. Tatt den i Glomma?
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Jupp. Glomma leverte varene. :)
    Dette var da i Solør.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.524
    Antall liker
    89.374
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Jupp. Glomma leverte varene. :)
    Dette var da i Solør.
    Regnet med det ja. Vet at det går mye stor gjedde fra Norsfossen og oppover. Største jeg har hørt om er 20,5 kg, men da tatt med ruse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn