http://nannyknowsbest.blogspot.com/KJ skrev:Brittene har et utsøkt uttrykk for dette: «nanny state»KindOfBlue skrev:En utenlandsk bekjent kaller oss nordmenn verdens best dresserte folkeslag, der et lite fåtall moralryttere har opphøyd seg til forvaltere og satt hele befolkningen i barnehage.
Passer ganske godt.
Paven vil forby pedofile overgrep i kirkene.wilbur-x skrev:Leste i avisen:
"Kirken skal være overgrepsfri sone"
Javel ?........ Vameossutaforr ? Husteduer
Vedkommende er engelskmann.Slubbert skrev:http://nannyknowsbest.blogspot.com/KJ skrev:Brittene har et utsøkt uttrykk for dette: «nanny state»KindOfBlue skrev:En utenlandsk bekjent kaller oss nordmenn verdens best dresserte folkeslag, der et lite fåtall moralryttere har opphøyd seg til forvaltere og satt hele befolkningen i barnehage.
Passer ganske godt.
"I predict future happiness for our people if they can prevent the government from wasting their labors under the pretense of taking care of them." Thomas Jefferson
At det finnes andre mennesker enn deg her i landet - fastboende og som i dette tilfellet tilreisende - som en kanskje skal ta hensyn til også?Gjest skrev:Jeg greier å leve et godt liv med disse reglene jeg, og jeg synes vi lever i verdens beste land.
De slutter å selge øl kl 18.00 her, og det vet jeg godt. Vil jeg ha øl så kjøper jeg i salgstiden for øl. Å kjøpe øl døgnet rundt er ikke noe intressant for meg, jeg har annet å gjøre. Hva er egentlig problemet?
Gjest skrev:Jeg greier å leve et godt liv med disse reglene jeg, og jeg synes vi lever i verdens beste land.
De slutter å selge øl kl 18.00 her, og det vet jeg godt. Vil jeg ha øl så kjøper jeg i salgstiden for øl. Å kjøpe øl døgnet rundt er ikke noe intressant for meg, jeg har annet å gjøre. Hva er egentlig problemet?
Ja, og vi må ta mest hensyn til barna. Egoistiske ungkarer som blir sure når de har glemt å kjøpe øl til rett tid er en liten gruppe for seg. De greier seg faktisk best uten øllet, og ja, det vet jeg - jeg drakk endel øl selv i min tid...maestro skrev:At det finnes andre mennesker enn deg her i landet - fastboende og som i dette tilfellet tilreisende - som en kanskje skal ta hensyn til også?Gjest skrev:Jeg greier å leve et godt liv med disse reglene jeg, og jeg synes vi lever i verdens beste land.
Problemet oppstår ikke med ost og sjokolade, men med alkohol som er en rusgift som har noen stygge sider ved seg, det er derfor det er strengt regulert.pstraums skrev:Hvis du var veldig glad i ost og de faktisk skjønte at ost var fetende og ikke bra for deg, og forbød butikker å selge det etter kl. 4, og du kom hjem fra jobben din og fikk ikke lov å kjøpe OST, så hadde kanskje DU også skjønt det ! Spesielt etter du hadde vært i utlandet og lært at der selges det OST på bensinstasjonen kl. 04 om natta, og der hadde ikke folk det noe værre enn HER... ikke daua de mye før oss heller (og sansynligvis kosa de seg MYE mer mens de levde enn her i "verdens beste land") ...
Mange nyter forskjellige ting på en fornuftig måte, og har litt problemer med å skjønne at NOEN ting er forbudt å kjøpe etter kl. 18, mens MANGE spiser på seg hjerteinfarkt og kreft og masse andre rare ting ved å spise sjokolade, burger o.s.v hele DØGNET!! (nei DET er jo ikke farlig?)) eller kanskje det bare ikke er noen som har tenkt på å sjudoble avgiftene på DET ennå!
De som har et alkohol PROBLEM, det er *DE* som hamstrer og som ikke HAR noe problem med dette... vi som ikke altid tenker på alkohol og som ikke altid er hjemme før seks/åtte synes det er ganske ****TEIT!****
Gjest skrev:Jeg greier å leve et godt liv med disse reglene jeg, og jeg synes vi lever i verdens beste land.
Ja.Øivind skrev:Ah, det er så deilig når du dikterer hvem som er egoistiske og hvem som er i sin fulle rett.
Særlig etter utsagnet: "Ikke problem for meg = ikke problem".Gjest skrev:Ja.Øivind skrev:Ah, det er så deilig når du dikterer hvem som er egoistiske og hvem som er i sin fulle rett.
Ja, det er ikke alltid så lett å skjønne andre, spesielt ikke når det dreier seg om å dekke et behov for rus. Da kommer barnas behov først, og de har ikke så mange som snakker for seg.Øivind skrev:Særlig etter utsagnet: "Ikke problem for meg = ikke problem".Gjest skrev:Ja.Øivind skrev:Ah, det er så deilig når du dikterer hvem som er egoistiske og hvem som er i sin fulle rett.
Njo, det er jo sant... Dersom det er grunn til å tro på effekten av forbudet, noe jeg ikke har sjekket, så kan jeg i grunn være enig i logikken.Gjest skrev:Da kommer barnas behov først, og de har ikke så mange som snakker for seg.
En entusiasme omkring disse sakene som jeg selv husker å ha innehatt i min ungdom. Da fikk jeg tilsendt materiell fra Liberetas og snek meg rundt på undomsskolens område og hengte opp store klistremerker med "Nei ti Formynderstaten" og "Nei til Sosialisme" og slikt på vindusruter og dører.Komponenten skrev:Forstår at Slubbert må være på vei inn i en dyp depresjon etter å ha klart å grave frem så mye forbudte ting på en gang.
Jaja.
Ligger man litt lavt i terrenget og er noe pragmatisk kan man uten problemer omgå de fleste lover og regler som mer er til irritasjon enn ren nødvendighet. Da fungerer forbudene kun for å holde allmuen på plass, og når man ser hva de kan finne på til tider så er vel det en grei avveining.wilbur-x skrev:Forbud finnes kun for de som aksepterer det.
Har sett nokre kranglar om sånt.......når ting skjer seg skikkeleg, trengs det meir fantasi enn vanlege menneske har for å få til fornuftige ordningar.Gjest skrev:Ja, noen ganger går reguleringsiveren for langt. Barn trenger to foreldre, og om den ene flytter etter skilsmissen, så er det ikke så bra for ungen. Men dette problemet bør vel løses på andre måter enn ved lov.
Javel, fortell hvordan du skal få to som ikke vil/makter å høre på fornuft til å gjøre "det rette" uten at de tvinges av en lov! Når dette skjærer seg som Arve er inne på er ikke en "fornuftig" løsning det noen av partene ønsker, de ønsker den andre parten knust, og alt annet enn en "vilkårsløs kapitulason" ses på som et tap! At barna lider i samme slengen er bare det som på "nynorsk" kalles collateral damage!Gjest skrev:Ja, noen ganger går reguleringsiveren for langt. Barn trenger to foreldre, og om den ene flytter etter skilsmissen, så er det ikke så bra for ungen. Men dette problemet bør vel løses på andre måter enn ved lov.
1. Du anar ikkje kor lang reisetid ein kan få til, når ein går inn for det. Til dømes frå Gratangen til indre Setesdal.oddgeir skrev:1. Det er vel ikke mer en et par timer med fly mellom Kirkenes og Sola.
2. Å skulle nekte en forelder å bosette seg der en vil, virker som en urimelig inngripen ens råderett.
3. Det er mange som har behov for å skifte miljø etter en skilsmisse, man skal kanskje også skifte jobb, og at den annen part skal kunne hindre dette, er urimelig.
4. Skal barnet besøke den andre forelderen, er det bare å hive seg på nærmeste fly.
Nei, jeg lever vel i en tro på at folk kan ordne dette på en grei måte evt vha familierådgiver. Jeg vet lite om skilsmisser og hva som kan følge av det. Da lar jeg de som har andre erfaringer slippe til og skrive om dette.Spiralis skrev:Javel, fortell hvordan du skal få to som ikke vil/makter å høre på fornuft til å gjøre "det rette" uten at de tvinges av en lov! Når dette skjærer seg som Arve er inne på er ikke en "fornuftig" løsning det noen av partene ønsker, de ønsker den andre parten knust, og alt annet enn en "vilkårsløs kapitulason" ses på som et tap! At barna lider i samme slengen er bare det som på "nynorsk" kalles collateral damage!Gjest skrev:Ja, noen ganger går reguleringsiveren for langt. Barn trenger to foreldre, og om den ene flytter etter skilsmissen, så er det ikke så bra for ungen. Men dette problemet bør vel løses på andre måter enn ved lov.
Og ja, jeg vet at det faktisk finnes fornuftige foreldre som samarbeider så godt de kan til barnas beste! Men disse vil ikke bli rammet av en slik lov i og med at de allerede oppfyller lovens intensjon.
Ja, det forbudet er greit. Dyra trenger beskyttelse mot slike.maestro skrev:
Ikke nok med det, man får heller ikke lov å ha seg med dyr lenger! (Se tidligere innlegg).bambadoo skrev:
Åja, og så må det bli forbudt for nordmenn å drikke på flyplasser i utlandet.bambadoo skrev:
Gjestemedlem skrev:Var noe tyt i radioen i dag om et forbudsforslag mot at alenemødre ikke skulle kunne flytte fra bygda hvis hun hadde barn i tilfelle av samlivsbrudd hvis ikke mannen godtok dette. Da måte ville hun i så fall måtte få rettens kjennelse for å få lov til å flytte. Litt trist hvis hun vil bo en annen plass, studere, få ny jobb, gå inn i et nytt forhold etc.
maestro skrev: