Honkey-Chateau skrev:
erato skrev:
Jeg forbeholder meg fortsatt retten til å mene at selv om det er frivillig å oppsøke denne såkalte underholdningen, så er den like uakseptabel. Det er det faktum at den tilbys som offentlig underholdning som gjør den uakseptabel, ikke hvorvidt noen velger å se den eller ikke.
PS Dette er et verdispørsmål som vi sikkert aldri blir enige om. Og den dagen tilhengerne av dette får flertall for en endring, kan jeg leve med det. It's not the end of the world. Det finnes viktigere ting.........
Uakseptabel for hvem? I det øyeblikket "uakseptabel" = "ulovlig", da er vi på full fart tilbake til middelalderen. Et håpløst grunnlag å bygge lovverket på.
Honkey
Tildels enig, også med tanke på en annen debatt som pågår. Men også de mest liberale har slike uakseptable ting de ønsker forbudt, så dette er åpenbart ikke forbeholdt enkeltgrupper. Men det til side, nå dreier det seg om boksing.
Jeg er selv en av de perverse som finner glede i å se boksing. Da jeg var ung student pleide vi å leie hotellrom på netter der det var store kamper. Dette var for over tyve år siden, og min glede over å se boksing har nok avtatt siden den gang. Jeg bruker i alle fall ikke penger på det lenger, men liker fortsatt å se det.
Tungvekt kan være kjedelig, men lettere klasser er mer tekniske og hurtigere. I media er det hovedsaklig de store profilene i tungvekt som omtales i Norge, og det blir litt ensidig. I andre land har andre klasser høyere interesse både hos publikum og i media, så ut fra Norge kan boksing virke som en kjedelig idrett. Det er det ikke imo.
Men selv om jeg ikke er for at forbudet opprettholdes så ser jeg at det er forskjeller mellom proff og amatørboksing som skaper argumenter. Det viktigste er nok beskyttelse. I proffboksing brukes ikke hjelm, noe som selvsagt fører til større fare for hode/hjerneskader. Den hjelmen er i og for seg et godt argument for hvorfor proffboksing er forbudt, mens amatørboksing er tillatt. Selv om jeg personlig synes det er noe tull.