Politikk, religion og samfunn Forbudstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    295
    Slubbert skrev:
    Hvis det ikke var fare for ungen burde legen etterkommet kvinnens ønske, om hun vil risikere eget liv for overtroen sin så er det hennes risiko å ta.

Ellers kan eutanasi hjelpe de som ønsker det med å slippe å avslutte livet i et smertehelvete, selvfølgelig bør noens ønske om å avslutte livet kunne etterkommes.
    Hvilken rett har denne kvinnen til å bestemme
    (vi vet at det er seriøs religiøs indoktrinering (hjernevasking!)
    som ligger til grunn for dette) til først å befinne seg på et sykehus for å føde,
    for så å nekte barnet en normal oppvekst? Hun velger altså bort retten til barnet å ha en mor.

Er rimelig sikker på at i den aktuelle sekten er far OG mor et avgjørende bærende element.

Hennes egen "overbevisning" er ikke gjerne noe som kommer "rekende på en fjøl", så og si.
    Massiv påvirkning, gjerne over tid har her vist sin ødelegende virkning.

G

Gjestemedlem

Gjest
    dag1234 skrev:
    Hva er tungtveiende medisinske grunner: kreft m/ eller uten spreding, HIV, depresjon, psykose, eller hva?
    Det at pasienten har mindre enn ett år igjen å leve kan være en grei regel her. De meste av det du nevner over vil da ikke være tilstrekkelig grunn.

Ingen trenger å tvinges til å utholde en smertefull eksistens mot sin vilje - det finnes ganske mye smertelindrende å hjelpe seg med.
    Det er jo hovedregelen og det finnes god smertebehandling. Sunniva i Bergen er f.eks. veldig flinke på dette. Men det virker ikke på alle, og noen blir da liggende i en evig pinsel uten noen som helst mulighet for annen utgang enn døden. Intet liv, kun venting og smerter. Er det en mentalt oppegående person skal man kunne ha lov til å velge bort dette.

[/quote]

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    295
    "2. Det er dine ord, og ikke mine. Jeg er for smertelindring og palativ behandling ved livets slutt. Ingen trenger å tvinges til å utholde en smertefull eksistens mot sin vilje - det finnes ganske mye smertelindrende å hjelpe seg med."

Sorry, den nye Guden som heter legevitenskapen er slett ikke fullkommen, kan ikke hjelpe alle.

G

Gjestemedlem

Gjest
    realist skrev:
    Slubbert skrev:
    Hvis det ikke var fare for ungen burde legen etterkommet kvinnens ønske, om hun vil risikere eget liv for overtroen sin så er det hennes risiko å ta.

Ellers kan eutanasi hjelpe de som ønsker det med å slippe å avslutte livet i et smertehelvete, selvfølgelig bør noens ønske om å avslutte livet kunne etterkommes.
    Hvilken rett har denne kvinnen til å bestemme
    (vi vet at det er seriøs religiøs indoktrinering (hjernevasking!)
    som ligger til grunn for dette) til først å befinne seg på et sykehus for å føde,
    for så å nekte barnet en normal oppvekst? Hun velger altså bort retten til barnet å ha en mor.

Er rimelig sikker på at i den aktuelle sekten er far OG mor et avgjørende bærende element.

Hennes egen "overbevisning" er ikke gjerne noe som kommer "rekende på en fjøl", så og si.
    Massiv påvirkning, gjerne over tid har her vist sin ødelegende virkning.
    I det aktuelle tilfeller her var det like mye press fra ektemannen og medkultister som vær nær ved å ta liket av kvinnen.

"En lege ved Sørlandet sykehus får kraftig kritikk etter at han påtvang en kvinne blodoverføring til tross for at hun og mannen hadde levert skriftlig erklæring om at de ikke under noen omstendigheter ville akseptere dette."

Tragisk hva slike bibelsekter klarer å gjøre med hodene til mennesker. Stakkars barn som må vokse opp i med slike foreldre, med vel viten om at foreldrene uten å blunke heller ofrer livet til sine barn enn å bryte med en av kultens regler.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Gjestemedlem skrev:
    dag1234 skrev:
    Hva er tungtveiende medisinske grunner: kreft m/ eller uten spreding, HIV, depresjon, psykose, eller hva?
    Det at pasienten har mindre enn ett år igjen å leve kan være en grei regel her. De meste av det du nevner over vil da ikke være tilstrekkelig grunn.

Ingen trenger å tvinges til å utholde en smertefull eksistens mot sin vilje - det finnes ganske mye smertelindrende å hjelpe seg med.
    Det er jo hovedregelen og det finnes god smertebehandling. Sunniva i Bergen er f.eks. veldig flinke på dette. Men det virker ikke på alle, og noen blir da liggende i en evig pinsel uten noen som helst mulighet for annen utgang enn døden. Intet liv, kun venting og smerter. Er det en mentalt oppegående person skal man kunne ha lov til å velge bort dette.
    [/quote]

Jeg har en venn som døde på Sunniva for noen år siden, og konen har bare godt å si om det stedet. Vi har likende her i Stavanger og, Boganes lindrende enhet, og det får veldig skryt både blant fagfolk og brukere.

I Nederland ser vi jo at andre med ikke-terminalfasetilstander krever rett til å dø ved statens hjelp, så mange er ikke enig i at det kun er de aller mest alvorlige tilstanden som utløser dødshjelp.

Du løser ikke problemet med hva er 'tungtveiende medisinske grunner'. Det trengs å defineres hva som menes med det, for "ett år igjen å leve" - hvem kan si det sikkert. Så presis er tross alt ikke legevitenskapen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Joda, klart man trenger klare retningslinjer, regler og prosedyrer, også definisjoner på hva som legges i begrepene. Men så lenge det er prinsippene vi diskuterer blir jo slike detaljer mer en avsporing.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Gjestemedlem skrev:
    Joda, klart man trenger klare retningslinjer, regler og prosedyrer, også definisjoner på hva som legges i begrepene. Men så lenge det er prinsippene vi diskuterer blir jo slike detaljer mer en avsporing.
    Ok, da diskuterer vi forbi hverandre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    dag1234 skrev:
    I Nederland ser vi jo at andre med ikke-terminalfasetilstander krever rett til å dø ved statens hjelp, så mange er ikke enig i at det kun er de aller mest alvorlige tilstanden som utløser dødshjelp.
    Det er jo også en vei man kan gå, men det behøver slett ikke være slik, dg det behøver forøvrig ikke være statlige klinikker som tilbyr tjenestene heller.

Men det viktigste må jo være å kunne gi et tilbud til døende og sterkt lidende mennesker uten håp, og ikke skremme med at det da er fritt frem for hvem som helst å melde seg på hvis de lider av en lett depresjon eller virusinfeksjon. Det blir litt uredelig.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dokumentaren "Choosing to die" av Terry Pratchett anbefales hvis en vil sette seg inn i problemstillingen.

Det advares mot (meget) sterke scener...
    [video]slZnfC-V1SY[/video]

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Gjestemedlem skrev:
    dag1234 skrev:
    Det er jo også en vei man kan gå, men det behøver slett ikke være slik, dg det behøver forøvrig ikke være statlige klinikker som tilbyr tjenestene heller.

Men det viktigste må jo være å kunne gi et tilbud til døende og sterkt lidende mennesker uten håp, og ikke skremme med at det da er fritt frem for hvem som helst å melde seg på hvis de lider av en lett depresjon eller virusinfeksjon. Det blir litt uredelig.
    Det er ikke mine ord.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    realist skrev:
    Glad denne idioten ikke bor i mitt nabolag!

Bare måtte bare ha med det her sitatet:

“Religion is an insult to human dignity. With or without it,
    you'd have good people doing good things and evil people
    doing bad things, but for good people to do bad things,
    it takes religion.”

~Steven Weinberg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10074613

Noe for norske psykiatere?

Nå Realist,
    [Ironi=Spiralis]Hva har du imot denne gladkristne kjernesunne gutten med gode moralske standpunkter tuftet på Troens sanne grunn?? Bare synd at vi ikke har muligheten til å velge ham som president for nasjonen slik USA kan velge trosfellen Santorum. Veldig trist egentlig :'( [/Ironi]

Det er beklagelig at man etter HVPU reformen ikke har en egnet institusjon for oppbevaring av dette prakteksemplaret av en SS verveplakat! Det er selvsagt en grov fornærmelse mot "de med mindre håndbagsje" å trekke inn slike institusjoner for oppbevarig av denne fyren, men av illustrasjonsbehov gjør jeg det likevel! Unskyld! :-[

Forøvrig tror jeg at en "gjennomsnittlig oppegående" HVPU klient, - de kommer i mange avskygninger, faktisk ville hatt et mye mer menneskelig syn på en sak som dette. De som får mest juling av samfunnet er ofte folk som viser seg å ha et stort hjerte og en utrolig evne til å se sine medmenneskers virkelige behov.

For øvrig er min oppriktige mening at unge Emil André Erstad er i sterkt behov av en diagnose som kan sikre samfunnet at han får trygg oppbevaring slik at vi ikke våkner opp en dag og ser at "korsfareren" tar saken i egne hender!! Jeg får frysninger av å se denne typen med 22.07 i bakhodet, seriøst! Må bare si meg enig med Deph i at religiøs fanatisme er et utrolig vemmelig syn! Ser man denne fyren på gata, så løp derfra så fort du kan!!!!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    For øvrig er min oppriktige mening at unge Emil André Erstad er i sterkt behov av en diagnose som kan sikre samfunnet at han får trygg oppbevaring slik at vi ikke våkner opp en dag og ser at "korsfareren" tar saken i egne hender!! Jeg får frysninger av å se denne typen med 22.07 i bakhodet, seriøst! Må bare si meg enig med Deph i at religiøs fanatisme er et utrolig vemmelig syn! Ser man denne fyren på gata, så løp derfra så fort du kan!!!!
    Den unge krf-eren får full støtte fra en av nestorene i det kristenkonservative miljøet. De er langt i fra alene heller. Når menneskefiendtlig galskap bare blir institusjonalisert og kategorisert som religion er det fritt frem, for man "plikter" jo respektere deres feberfantasier og fornedrende menneskesyn når det kalles religion.

http://www.ba.no/nyheter/article5871844.ece

Denne unge mannen er villig til å begå et nytt og sannsynligvis enda grovere overgrep mot kvinnene enn de opprinnelige voldtektsmennene. Emil André Erstad fortjener å bli møtt med den samme respekt man vanligvis reserverer for hepatittsmittede overfallsvoldtektsmenn.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Gjestemedlem skrev:
    Spiralis skrev:
    Den unge krf-eren får full støtte fra en av nestorene i det kristenkonservative miljøet. De er langt i fra alene heller. Når menneskefiendtlig galskap bare blir institusjonalisert og kategorisert som religion er det fritt frem, for man "plikter" jo respektere deres feberfantasier og fornedrende menneskesyn når det kalles religion.

http://www.ba.no/nyheter/article5871844.ece

Denne unge mannen er villig til å begå et nytt og sannsynligvis enda grovere overgrep mot kvinnene enn de opprinnelige voldtektsmennene. Emil André Erstad fortjener å bli møtt med den samme respekt man vanligvis reserverer for hepatittsmittede overfallsvoldtektsmenn.
    Flott med slike som tør stå opp for de barn som blir massakrert i mors mage.Utøya-massakren blir liten i forhold.
    Over 15.000 offisielle "lovlige" brutale drap bare i 2010,og ikke mye nasjonal landesorg eller minnesmarkeringer for de totalt hjelpesløse barna........

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er yhyre liten forskjell på dette forskalget og den praksisk mange religiøse land har der kvinner som blir overfallt ov voldtatt som straff tvingens tik p gifte seg meg gjerningsmannen. På den måte vil fremtidige voltekter skje på i akseptable rammer innen for ekteskapets murer. Familieverdier kalles dette på politiskersprøk.

Folk som vil påtvinge kvinner å bære frem barn eller gifte seg med deres voldtektsmenn er noen mytbydelige krek som fortjener samme status som voldtektsmennene.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Det hele koker egentlig ned til et definisjonsspørsmål: Når starter livet? Dette kan selvsagt vurderes totalt uavhengig av religion.

Ville vi godtatt drap av en nyfødt baby, fordi den var unnfanget under incest og voldtekt?
    Alle disse evinnelige diskusjoner rundt abort, bunner jo egentlig i ulik oppfatning av når livet starter. Uansett hvor mye vi prøver å koble inn religion.
    Personlig har jeg en oppfatning av at individet har startet sin utvikling som følge av en befruktning. Andre definisjoner som konkluderer med et senere tiddspunkt, mistenker jeg egentlig er definert ut fra mer komfortable hensyn.

Det er selvsagt på sin plass å fokusere på en stakkars misbrukt og ofte ødelagt jente. Men da bør vi også tenke over om vi ville godta at jordmoren ga en dødssprøyte til barnet rett etter fødselen. Personlig vet jeg ikke helt hva jeg skal mene rent prinsippielt. Men tenk over problematikken, før du slår noen i hodet med lettvint religiøs avmakt..

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Abort og når livet tar til er viktige, vanskelige og interessante diskusjoner. Av alle dårlige løsinger er selvbestemt abort den minst dårlige, etter mitt syn. Men at abort er et drap, og at 12 uker er tilfeldig valgt ut fra bekvemlighetshensyn er jeg ikke i tvil om. Grensen kunne prinsippielt gått ved uke 40, sånn sett.

Abort etter voldtekt og incest skal ikke bare dreie seg om et press til å kvitte seg med barnet, men at de kvinnene som ønsker å bære barnet frem også må få forholdene lagt til rette for det. I dag er det nærmest en utenkelighet, ja reint ut forkastelig for mange, å ville bære frem et barn som er unnfanget på denne måte. Det blir ogå feil i mine øyne.

G

Gjestemedlem

Gjest
    dag1234 skrev:
    Av alle dårlige løsinger er selvbestemt abort den minst dårlige, etter mitt syn.
    Selvbestemt liv er vel det konseptet de kristne finner aller mest uakseptabelt og umulig. De er jo per definisjon et av et superspøkelse i himmelen som kan skalte og valte med dem som det finner passende. Denne holdningen er enda mer tydelig når det kommer til andre mennesker, for de eier heller ikke seg selv, sin kropp og sitt liv, men er også eiendommen til superspøkelset. Og siden dette kun kommuniserer heller vagt med å tenne fyr på busker, inspirere til massemord eller gi folk en vag følelse av velbehag når de ser noe pent i naturer.. ja så må jo undersåttene, presteskapet og de andre kultistene ta på seg ansvaret som forvaltere av disse menneskenes liv.

At disse forskrudde personens religiøse dogmer er med på å ødelegge og terrorisere livene til uskyldige mennesker er en liten pris i deres øyne når de kjemper for "den hellige sak".

Hvis Breivik kjennes syk og utilregnelig på bakgrunn av sine meninger, verdensbilde og menneskesyn så må det utvilsomt medføre at ca anslagsvis 15-20% av de kristenkonservative får samme diagnose og blir tilbudt akuttbehandling på en psykiatrisk avdeling, med påfølgende rekonvalesens blant ikke religiøse.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Gjestemedlem skrev:
    dag1234 skrev:
    Av alle dårlige løsinger er selvbestemt abort den minst dårlige, etter mitt syn.
    Selvbestemt liv er vel det konseptet de kristne finner aller mest uakseptabelt og umulig. De er jo per definisjon et av et superspøkelse i himmelen som kan skalte og valte med dem som det finner passende. Denne holdningen er enda mer tydelig når det kommer til andre mennesker, for de eier heller ikke seg selv, sin kropp og sitt liv, men er også eiendommen til superspøkelset. Og siden dette kun kommuniserer heller vagt med å tenne fyr på busker, inspirere til massemord eller gi folk en vag følelse av velbehag når de ser noe pent i naturer.. ja så må jo undersåttene, presteskapet og de andre kultistene ta på seg ansvaret som forvaltere av disse menneskenes liv.

At disse forskrudde personens religiøse dogmer er med på å ødelegge og terrorisere livene til uskyldige mennesker er en liten pris i deres øyne når de kjemper for "den hellige sak".

Hvis Breivik kjennes syk og utilregnelig på bakgrunn av sine meninger, verdensbilde og menneskesyn så må det utvilsomt medføre at ca anslagsvis 15-20% av de kristenkonservative får samme diagnose og blir tilbudt akuttbehandling på en psykiatrisk avdeling, med påfølgende rekonvalesens blant ikke religiøse.
    Men det har jo ingenting med det sitatet å gjøre.

N

Nifelheim

Gjest
    Skjønner ikke hvordan folk kommer til at abort er drap når svært mye skal klaffe for at moren skal komme seg gjennom svangerskap med et velskapt barn. Det er minst 20 % sjans for at kroppen aborterer naturlig etter uke 4. Før uke 4 er det visst svært vanlig med abort. 90% ifølge linken.

http://www.ammetaka.no/svangerskap/ufrivilligabort.php

G

Gjestemedlem

Gjest
    dag1234 skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    dag1234 skrev:

Nei, det har vel ikke det. Se på det som en digresjon. Selvbestemmelsesrett er alltid en god ting.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Gjestemedlem skrev:
    Selvbestemmelsesrett er alltid en god ting.
    Det interessante i sammenhengen er vel når selvbestemmelse går over fra å bestemme over sitt eget liv til å bestemme over en annens liv?

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Gjestemedlem skrev:
    dag1234 skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    dag1234 skrev:

Nei, det har vel ikke det. Se på det som en digresjon. Selvbestemmelsesrett er alltid en god ting.
    Ja, å bestemme mest mulig over eget liv, så lenge det går - er et gode, både politisk og helsemessig. Og det er ikke umistelig. Det kan ingen oppegående være uenig i, det er hvor grensene for selvbestemmelsen går som er vanskelig.

I tilfelle abort: Hvis kvinnen skal bestemme selv om hun vil ta abort, så er spørsmålet mitt hvorfor bare til 12. svangerskapsuke? Hvorfor ikke til 40. uke? Og når får barnet egentlig rettsvern, akkurat kl 00.01 midt mellom 11. og 12. uke? Det virker ulogisk at det skjer en endring fysilogisk eller psykologisk med barnet akkurat da. Tidspunktet virker valgt fordi abortinngrep gir mer skadepotensiale for mor etter 12.uke.

Da kunne en være konsekvent og si at mor bestemmer over barnet helt til det er ute av fødselskanalen, navlestrengen kuttet og ikke lengre en del av hennes kropp. Da går hensynet til mor foran hensynet til barnet.

Men det vil veldig mange reagere mot et slikt syn, for på et eller annet tidspunkt i svangerskapet endres vår oppfatning av barnet, og derved det rettsverntet barnet får.

Det finens også andre unntak. Lov om sosiale tjenester gir Barnevernet rett til å tvangsinnlegge en gravid rusmisbruker i løpet av hele svangerskapet - ikke av hensyn til mor, men av hensyn til eventuell skade på barnet. Så i følge denne tenkingen har barnet full rettsbeskyttelse fra den dag graviditeten oppdages. Det er en annen måte å tenke prinsippielt om dette på, der hensynet til barnet går foran hensynet til mor - helt fra unnfangelsen. Det er et annet prinsipp.

Abortloven vi har er en hybrid mellom disse hensynene, der et friskt barn av en rusfri mor gis en viss rettsbeskyttelse fra uke 12 og at denne er økende frem til nedkomst, det siste trimester er rettsbeskyttelsen for barnet sterkest.

Jeg synes dette er vanskelig, men har ikke noen enkel løsning på problemet. Og å presse eller klandre mødre som velger abort, eller som velger å bære frem barnet er uansett uhørt og skal ikke skje, men hender nok i begge leire.

Jeg har hatt mødre i oppfølging som har valgt å bære frem barn unnfanget i voldtekt, og det har gått riktig bra det. Uten at det gir noe gyldighet for andre, for jeg har endelig hatt kvinner som har valgt å fjerne barnet, med de konsekvenser det fører med seg.

Det er ingen enkle svar på dette - og det er hovedbegrunnelsen til at jeg synes at kvinnene selv må få det avgjørende ordet angående abort eller ikke. Samtidig synes jeg det gjøres for lite for å legge til rette for å bære frem ønskede barn, slik at valget som kvinnene skal ta ikke er mellom to reelt sett likeverdige alternativer.

Ideelt sett burde alle barn kunne bli født og få vokse opp, være ønsket og få nok av det de trenger slik at de blir sunne og sterke og kan klare seg godt her i livet - men vi lever dessverre ikke i en ideell verden. Det må vi forholde oss til, både overfor de kvinnene som ikke ser seg i stand til å bære frem et barn, og vi må også forholde oss til at vi lever i et samfunn som ikke ønsker sterkt nok at så mange som mulig skal få leve.

Kvinnene trenger vår støtte, mens samfunnet har også en del holdinger det trenger å jobbe med. Der spiller også menns holdinger til prevensjon og ansvarlighet for ikke å gjøre kvinnen uønsket gravid inn, selv om det kun er en del av årsaken til det høye antall uønskede graviditeter i Norge, og neppe den viktigste.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Et godt innlegg.

Vi lever for øvrig i et land som har sterke prinsipper rundt det å ta andres liv. Vi ser det både i forhold til diskusjoner om dødsstraff, aktiv dødshjelp og prevansjon abort. Hvor objektiv er egentlig vår prinsippfasthet?
    Et snodig eksempel i denne debatten, er å finne hos de konservative i USA. De ivrigste tilhengere av dødsstraff er samtidig de største motstandere av abort. Abortmotstanden tuftes på at livet er hellig..

S

Slubbert

Gjest
    Karma skrev:
    Slubbert skrev:
    Cogito ergo sum.
    Hva da med en som er født hjerneskadet, eller blitt det etter en ulykke?
    Hjerneskadde folk tenker da. Mener du hjernedød?

http://no.wikipedia.org/wiki/Hjernedød

Hjernedød innebærer opphør av individet som enhet, og er derfor i etisk og juridisk forstand ensbetydende med ordet død.

Individet som enhet oppstår definitivt ikke under unnfangelsen, hjernen blir ikke funksjonell før et godt stykke ut i svangerskapet.

S

Slubbert

Gjest
    dag1234 skrev:
    I tilfelle abort: Hvis kvinnen skal bestemme selv om hun vil ta abort, så er spørsmålet mitt hvorfor bare til 12. svangerskapsuke? Hvorfor ikke til 40. uke? Og når får barnet egentlig rettsvern, akkurat kl 00.01 midt mellom 11. og 12. uke? Det virker ulogisk at det skjer en endring fysilogisk eller psykologisk med barnet akkurat da.
    Fordi man må sette en grense (for når individet oppstår i juridisk forstand) og denne er satt så man vet at fosteret ikke har utviklet kognisjon før. 12 uker er konservativt.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Slubbert skrev:
    dag1234 skrev:
    I tilfelle abort: Hvis kvinnen skal bestemme selv om hun vil ta abort, så er spørsmålet mitt hvorfor bare til 12. svangerskapsuke? Hvorfor ikke til 40. uke? Og når får barnet egentlig rettsvern, akkurat kl 00.01 midt mellom 11. og 12. uke? Det virker ulogisk at det skjer en endring fysilogisk eller psykologisk med barnet akkurat da.
    Fordi man må sette en grense (for når individet oppstår i juridisk forstand) og denne er satt så man vet at fosteret ikke har utviklet kognisjon før. 12 uker er konservativt.
    Hvor har de klart å teste fosterets kognisjon? Hehe, den var jammen god. Den testen skulle jeg like å se. Hehehe.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Før vi snakker om levedyktige organismer er det kun snakk om bioorganisk masse som potensielt kan utvikle seg til å bli noe menneskelig gitt tilstrekkelig tid og heldige omgivelser. PÅ slutten av et svangerskap man man sikkert begynne med kvasifilosofiske beretninger om når koginitet inntreffer. Men er man helt på den sikre siden og setter en grense mellom 10-20 uker en gang, men mindre vi snakker om misfoster, så er man helt på sikker på at problemstillingen blir hypotetisk og kun egnet for slabberas i religiøse kretser.

At det finnes noen religiøse raringer med dogmatiske forstillinger om at mennesker plutselig blir tid under unnfangelsen er ikke noe vi behøver å ta hensyn til. Disse menneskene er ikke helt tilregnelige uansett.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Kode:
    Slubbert skrev:
    Vitenskapen vet faktisk ganske mye om hvordan hjernen fungerer og når dens funksjoner blir utviklet. Du kan jo begynne med e-boken Handbook of brain and behaviour in human development samt referanser, men merk at den er over 1000 sider.
    Luring, er du. Hvor er testen?

Det er du som sier at barnet har kognisjon fra 12 uke, så må du vise hvor i denne boken det står. Alle kan google, det er jo ikke jeg som skal finne dekning for dine påstander.

Og dessuten ... nei, det poenget må jeg vente med til neste posten din ;)

S

Slubbert

Gjest
    Test og hehehe? Har du drukket eller vil du bare virke dum? Les boken, den henviser til masse forskining, jeg er ingen neurolog. Ignoranse er som oftest grunnlaget for alle religiøse standpunkter, men hvis du tror kognisjon oppstår før hjernen utvikles tar det nok kaka.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Slubbert skrev:
    Test og hehehe? Har du drukket eller vil du bare virke dum? Les boken, den henviser til masse forskining, jeg er ingen neurolog. Ignoranse er som oftest grunnlaget for alle religiøse standpunkter, men hvis du tror kognisjon oppstår før hjernen utvikles tar det nok kaka.
    Hihi. Ja, jeg er dum som et brød.

Men det var du som kom med påstanden og det er du som får vise hvor du har den fra.

Kognisjon er ikke et enhetlig begrep som sikter til én ferdighet, men betegnelsen på en rekke høyere metale ferdigheter. I dagliglivet kaller vi kognisjon ofte for 'tenking', men begrepet sikter til mye mer, og den kan måles på tester, så kalte IQ-tester.

Tenking skjer i cortex, nærmere bestemt neo-cortex, på norsk hjernebarken, det tynne, grå laget som ligger oppå selve hjernen og som er skrukkete å se til. Det er den for å få mest mulig overlate, da tenker vi så mye mer. Om ikke alltid så mye bedre. Tenking er kun en liten del av det som hjernen styrer med. Siden kognisjon ikke bare er tenking, så er også andre deler av hjernen involvert og ikke minst interaksjoen (samspillet) mellom de ulike delene i hjernen spiller en avgjørende rolle.

Jeg tror faktisk jeg vet mer om hjernen og hjernes utvikling, fungering og dens sykdommer enn de fleste her på Asylet. Jeg er faktisk utdannet innen dette. Men ingen blir ferdig utlært, så den testen vil jeg gjerne ha fatt i du.

Så hvor har du testen din? Det hadde vært nyttig å lære meg den. Bare få en side så jeg slipper å lese alle 1000 for å finne den.

Og du, det heter nevrolog på norsk.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    Skjønner ikke hvordan folk kommer til at abort er drap når svært mye skal klaffe for at moren skal komme seg gjennom svangerskap med et velskapt barn. Det er minst 20 % sjans for at kroppen aborterer naturlig etter uke 4. Før uke 4 er det visst svært vanlig med abort. 90% ifølge linken.

http://www.ammetaka.no/svangerskap/ufrivilligabort.php
    En kan jo bare spekulere i hvor mange som ville blitt 90. Ikke mange prosent på verdensbasis. Kverk gjerne en 20-åring, utsiktene til 90 er jo uansett små.

S

Slubbert

Gjest
    dag1234 skrev:
    Jeg tror faktisk jeg vet mer om hjernen og hjernes utvikling, fungering og dens sykdommer enn de fleste her på Asylet. Jeg er faktisk utdannet innen dette. Men ingen blir ferdig utlært, så den testen vil jeg gjerne ha fatt i du.

Så hvor har du testen din? Det hadde vært nyttig å lære meg den. Bare få en side så jeg slipper å lese alle 1000 for å finne den.

Som sagt er jeg ingen nev/urolog. Cogito ergo sum er utgangspunktet for den juridiske definisjonen av et individ. Jeg har kun legmannskunnskap om utviklingen av hjernen under svangerskapet, men vet at hjernen er ikke er utviklet i embryostadiet. At grensen for selvbestemt abort er satt vilkårlig finner jeg lite trolig, og vet du mye om hjernen som du påstår bør det også for deg være helt utenkelig at kognisjon oppstår umiddelbart ved unnfangelse. En pragmatisk/vitenskapelig diskusjon om tidsgrensen for selvbestemt abort har jeg ikke noe problem med, men at individet oppstår ved unnfangelse er bare et ignorant religiøst dogme.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Slubbert skrev:
    dag1234 skrev:

Som sagt er jeg ingen nev/urolog. Cogito ergo sum er utgangspunktet for den juridiske definisjonen av et individ. Jeg har kun legmannskunnskap om utviklingen av hjernen under svangerskapet, men vet at hjernen er ikke er utviklet i embryostadiet. At grensen for selvbestemt abort er satt vilkårlig finner jeg lite trolig, og vet du mye om hjernen som du påstår bør det også for deg være helt utenkelig at kognisjon oppstår umiddelbart ved unnfangelse. En pragmatisk/vitenskapelig diskusjon om tidsgrensen for selvbestemt abort har jeg ikke noe problem med, men at individet oppstår ved unnfangelse er bare et ignorant religiøst dogme.
    Særlig mye ignorant religiøs dogme i den posten min. Mmm. Særlig.

Det er vist, blant annet i longitudinelle studier i Norge av alle plasser (!), av den flotte psykologen Sol Seim, som har fulgt mange mennesker gjennom deres livsløp, at hjernen utvikler seg hele livet, og at det er galt å tenke at den er ferdig utviklet i en viss alder, og at den deretter forfaller. På noen områder gjør den det selv sagt, men på andre er vi bedre som 70-åringer enn som 20-åringer, og det handler my om hvodan vi holder hjerne i form - naturligvis. Cogito er så visst ikke en og samme for alle.

Mitt poeng, som du gjør til et religøst krigsanliggende i kjent stil - noe jeg ikke gjør, er at det ikke lar seg fastslå når barnet i magen til mor blir et barn. Naturligvis siden det er et levende individ i utvikling. Det finnes ingen sikker definisjon eller test som du hevder, som det er almenn enighet om og som viser når barnet blir et barn, og slik får selvstendige rettigheter. I Norge opererer med en flytende og inkonsekvent definisjon av når dette skjer.

Da er det like logisk å si at selvbestemt abort skal gjelde frem til uke 40, som frem til uke 12. Det er ikke en organisk endring ved overgangen til uke 12 som gjør at barnet har rettsbeskyttelse. Det er ikke da barnet plutselig blir et barn, det er en gradvis utvikling under hele svangerskapet.

Men du leste gjerne ikke innlegget mitt. For du svarer helt på siden, og har ikke fått tak i poenget mitt. Kanskje det er du som har fått i deg litt mye? ;-)

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Viser empiriske studier når et «jeg» etableres? Cogito forutsetter selvbevissthet, og en trekker gjerne inn oppfattelsen av seg selv som identisk i tiden. Jeg har hørt at slikt først inntreffer ved 2-3 års alderen. Når det gjelder bevissthet så har jo slakteoksen det også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn