Politikk, religion og samfunn Forbudstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Ja, hva kan dette komme av? Kan det komme av at et individuelt gode som å pilse i parken har en lei tendens til å gli ut og bli en belastning for de fleste hvis det blir lovlig?

Politiet har forøvrig både et lovverk og en praksis for slikt. Praksisen er lite streng i forhold til lovverket. Politiet jakter ikke på folk som tar en utepils, men må ha et klart forbud/en tydelig paragraf når de skal rydde opp i levenet som kan oppstå i parkene.

Det er ingen menneskerett å være til plage for andre.

S

Slubbert

Gjest
    Gjest skrev:
    Politiet har forøvrig både et lovverk og en praksis for slikt. Praksisen er lite streng i forhold til lovverket. Politiet jakter ikke på folk som tar en utepils, men må ha et klart forbud/en tydelig paragraf når de skal rydde opp i levenet som kan oppstå i parkene.
    Pft, det finnes annen lovhjemmel for å gripe inn mot de som oppfører seg aggressivt eller overstadig beruset til sjenanse for andre, det eneste denne paragrafen gjør er å definere deg som kriminell hvis du tar en utepils til grillmaten i parken. Selv de mest forbudskåte paragrafrytterne som får ereksjon av å forsure tilværelsen til andre mennesker, burde skjønne at slike lover som ikke blir etterfulgt bare underminerer den allmenne respekten for lovverket som sådan.

Merkelig argument, det er jo ingen som er mer til plage for andre enn dere forbudsentusiaster.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Nåja, -vi lever i et av verdens tryggeste samfunn, så respekten for lovverket er nok høy her til lands. Det er heller for liberalt når vi ser hvor mye stoff og tigging som får vise seg i Oslo. Mange som plages av dette, f.eks utenlandske turister.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.761
    Forbudet mot parkpils, eller båthvitvin, blir håndhevet sterkt i Kragerø. Likeledes forbudet mot urinering i smug og bak busker. Jeg tror ikke lokalbefolkningen har så mye imot det, det var ganske ville tilstander der tidligere.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Hender jeg tar en øl i Sofienbergparken, der har vi en "deal" med snuten om att det er greit så lenge vi ikke herjer for mye og rydder opp dritten etter oss.
    Fortsatt god parksommer!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjest skrev:
    Nåja, -vi lever i et av verdens tryggeste samfunn, så respekten for lovverket er nok høy her til lands. Det er heller for liberalt når vi ser hvor mye stoff og tigging som får vise seg i Oslo. Mange som plages av dette, f.eks utenlandske turister.
    Så var det dette med å barbere eller skjære hodet av seg, da. Jeg skal garantere deg at absolutt ingen turister reagerer negativt på en pils i parken, de blir vel heller sjokkert over at slikt kan bøtelegges. Ikke bland narkiser på plata og rumenske tiggere med min piknik i parken. ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjest skrev:
    Jo det er det faktisk. Du kan fritt insistere på være både kristenkonservativ og femisosialist, selv om det er aldri så mye til plage for frie sivile mennesker.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Gjest skrev:
    Jo det er det faktisk. Du kan fritt insistere på være både kristenkonservativ og femisosialist, selv om det er aldri så mye til plage for frie sivile mennesker.
    Det er til og med fritt fram for å bruke ordene kristenkonservativ og femisosialist på HFS daglig. :p

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Det er til og med fritt fram for å bruke ordene kristenkonservativ og femisosialist på HFS daglig. :p
    Brorparten av forbudsromantikerne sokner vel til en av disse leirene, i alle fall om man er noe romslig i tolkningen... :-\

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Er det mulig å være både "kristenkonservativ" og "femisosialist" på samme tid ??

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Er det mulig å være både "kristenkonservativ" og "femisosialist" på samme tid ??
    Det er jo elementer som skiller disse, men alt for mye som bringer dem sammen også i en uhellig allianse som går ut over frie mennesker ellers i landet.

Lager du en grumsete suppe av Juvente, Indremisjon, Ottar og Frp så er det ikke alltid så greit å skille de enkelte bestanddeler lenger.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    295
    Var en tur innom polet idag, pratet litt løst og fast med den hyggelige betjeningen, fikk i den forbindelse vite noe merkelig. Hvis du er under 18 år, og vil kjøpe et gavekort til dine foreldre, så kan du bare glemme det! Det er FORBUDT! for folk under 18 år å kjøpe gavekort!! Om det også gjelder 20årsgrense for gavekort for brennevin vet jeg ikke, ble litt for satt ut til å komme med tilleggsspørsmål.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    frans skrev:
    Vedtatt av 41 mot 40 stemmer i et svært slunkent allmøte i borettslaget. Prinsipper må holdes selv om det egentlig ikke plager noen, og selv om det knapt nok halvparten som mener dette. Noen liker enkelt og greit sure naboforhold. Det er energien de drives av.
    41 av 81 framøtte. Det er drøyt 900 medlemmer i borettslaget, dvs ca 5% ville ikke ha bildet så sterkt at de møtte opp, og 95 ville gjerne ha det eller gadd ikke bry seg om hun hadde det eller ikke. Det kan vel kalles mindretallsdemokrati? :p

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Slubbert skrev:
    Denne ER virkelig interessant! I slike tilfeller undrer det meg mer enn mye dersom selv commandoliberalister á lá Subbert ikke ser tankekorset, og møter seg selv i døra.
    Jeg er SELVSAGT i mot at styrende organer tar kontroll over enkeltmenneskers gjøren og laden i ens eget hjem, alt annet ville jo være galskap. På den annen side....: Jeg har selv unger som i perioder har kommet fra morens hjem så stinkende av røyk, at jeg har måttet vaske alle klærne deres + hive ungene i dusjen før middag. Hva faen er det for slags folk som forlanger rett til å forgifte sine egne unger etter eget forgodtbefinnende? Ja, det er en meget moderat forgiftning, men dog. For er det slik at man EIER sine unger, og får lov å gjøre hva man vil med dem? NEI! Du har ikke lov å slå ungene i ansiktet med flat hånd, selv om du slår med uskadelig styrke. Vi har klare grenser for hva vi kan gjøre mot våre barn også i eget hjem, ungene har til og med sin egen lov, for å sikre deres rettssikkerhet. Ser Slubbert problemet med at mors og fars rettssikkerhet står steilt mot barnas? Og hvordan kan standpunktet dermed falle så dundrende ned på retten til å forgifte, i strid med retten til et giftfritt hjem?
    Enda mer problematisk blir dette i det øyeblikk vi bringer matvanene i huset på banen... Det blir stadig flere unger som lider av helsesvikt grunnet feil- og overernæring, samt store mengder daglig inntak av sukker. Kan lovverket brukes mot dette også?
    Nei dette er ikke lett, og jeg klarer ikke for mitt bare liv å finne noe godt svar. Vil for ordens skyld bare poengtere at dette kommer IKKE fra den forhatte rødgrønne side; dette er en henstilling fra bl.a. WHO, så det er vel å anta at dette neppe er rettet kun mot Norges nasjonalforsamling; dette må vel være en generell henstilling til ALLE siviliserte nasjoner?

Honkey

S

Slubbert

Gjest
    ^ Tobakk er et lovlig produkt, vold er ikke en lovlig handling, de to er ikke sammenlignbare. Og det skal være sikkert og visst at tobakken har blitt en god unnskyldning for offentlig invasjon av og kontroll over den private sfære, man kan nesten lure på hvorfor den er lovlig... Løsningen på dilemmaet ditt er forøvrig enkel; ikke få unger. Men hvis røyking forbys i det private hjem, er noen virkelig naive nok til å tro at et forbud kun vil gjelde småbarnsforeldre?

S

Slubbert

Gjest
    Henstillingen fra helsenaziene i WHO er forøvrig rettet spesifikt mot Norge, som det står i artikkelen er det et bestillingsverk.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    ^ Tobakk er et lovlig produkt, vold er ikke en lovlig handling, de to er ikke sammenlignbare. Og det skal være sikkert og visst at tobakken har blitt en god unnskyldning for offentlig invasjon av og kontroll over den private sfære, man kan nesten lure på hvorfor den er lovlig... Løsningen på dilemmaet ditt er forøvrig enkel; ikke få unger. Men hvis røyking forbys i det private hjem, er noen virkelig naive nok til å tro at et forbud kun vil gjelde småbarnsforeldre?
    Stiller meg helt ved siden av Slubbert i dette spørsmålet. Og når det er sagt, så røyker jeg på altanen når jeg har guttungen i hus, og dagen før da jeg lufter ut. Men innimellom besøkene fyrer jeg opp min sigarett i huset, uten dårlig samvittighet. Det er klart at Honkey bør ta en liten samtale med sin ex om dette, for det skal ikke være slik at barna lukter røyk.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Honkey-Chateau skrev:
    Slubbert skrev:
    På den annen side....:
    Det er ikke noen annen side i denne saken. Jeg røyker ikke inne i det hele tatt, nettopp fordi andre kan finne det ubehagelig, men dette forslaget er så bort i natta at det er uforståelig at noen i det hele tatt kan se en annen side.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Jøss! Dette finner jeg overraskende! :eek:
    Jeg ser røykerne iler til for å fortelle om sin egen evne til å vise hensyn, og bra er det, hadde alle røykere forstått dette, hadde aldri spørsmålet vært reist.
    Men prinsippielt: Finner virkelig ingen av dere det en anelse problematisk at rettsikkerheten til passive, mindreårige røykere står opp mot rettssikkerheten til røykerne?? Hvis ikke, hvorfor ikke det?
    @ Slubbert: Det er allerede født opptil flere barn i røykende familier. Ditt argument om å kvitte seg med problemet v.hj.a. å ikke få barn, er så sanseløst dårlig at det ikke en gang passerer som humor. Ja, tobakk er lovlig vare, det er også lov å ha hender. Men har vi lov å tilføre uskyldige barn små mengder gift evt forsiktige slag av den grunn? Jeg antar du vil oppleve dette som en dum sammenligning, og det er ok, men jeg håper allikevel du ser poenget. Vi har akseptert som en naturlighet i 2010 at vi ikke har lov å slå ungene våre. Men du setter uten videre retten til å påføre barn varige skader (ja, passive røykere har beviselig blitt påført helserisiki) fremfor retten til et giftfritt liv for uskyldige mindreårige. Og jeg forstår ikke at du uten videre kan gjøre det.
    Men jeg gjentar at jeg ikke kan se noen rimelig måte å håndheve en slik bastard av en lov i menneskers hjem. OG dersom det stemmer at WHO stiler dette kun til Norge, stikker det noe under. Verden er av og til vanskelig å forstå.

Honkey

N

nb

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    @ Slubbert: Det er allerede født opptil flere barn i røykende familier. Ditt argument om å kvitte seg med problemet v.hj.a. å ikke få barn, er så sanseløst dårlig at det ikke en gang passerer som humor. Ja, tobakk er lovlig vare, det er også lov å ha hender. Men har vi lov å tilføre uskyldige barn små mengder gift evt forsiktige slag av den grunn? Jeg antar du vil oppleve dette som en dum sammenligning, og det er ok, men jeg håper allikevel du ser poenget. Vi har akseptert som en naturlighet i 2010 at vi ikke har lov å slå ungene våre. Men du setter uten videre retten til å påføre barn varige skader (ja, passive røykere har beviselig blitt påført helserisiki) fremfor retten til et giftfritt liv for uskyldige mindreårige. Og jeg forstår ikke at du uten videre kan gjøre det.
    Det er mange ting som er skadelig for barn pga udugelige foreldre i en eller annen form. Om man skal foby røyking av den grunn, skal man da også forby alt det andre med den samme begrunnelse? Greit nok at det er enkelt å ta tak i en ting som røyking, men det endrer ikke på det prinsipielle problemet. Det kreves ingen vandelsattest eller bekreftelse av omsorgsevner for å få barn her i landet, og jeg tipper at passiv røyking er et godt stykke nede på listen over ting som medfører problemer av ymse slag for barn i Norge. De aller fleste røykere tar sannsynligvis også hensyn til egne og andres barn ved ikke å røyke inne eller når de er sammen med barna.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    nb skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Det er mange ting som er skadelig for barn pga udugelige foreldre i en eller annen form. Om man skal foby røyking av den grunn, skal man da også forby alt det andre med den samme begrunnelse? Greit nok at det er enkelt å ta tak i en ting som røyking, men det endrer ikke på det prinsipielle problemet. Det kreves ingen vandelsattest eller bekreftelse av omsorgsevner for å få barn her i landet, og jeg tipper at passiv røyking er et godt stykke nede på listen over ting som medfører problemer av ymse slag for barn i Norge. De aller fleste røykere tar sannsynligvis også hensyn til egne og andres barn ved ikke å røyke inne eller når de er sammen med barna.
    I utgangspunktet helt enig, men et viktig poeng er at de fleste av de sakene du da sikter til er allerede forbudte. Jeg hadde håpet at noen kunne se de prinsippielle sidene ved dette; her står rettsikkerhet for barn mot rettsikkerhet for voksne, forhåpentligvis ansvarlige foreldre. Som du ser av mitt første innlegg i sakens anledning, ser jeg ikke at dette kan gjennomføres uten store konsekvenser, men jeg finner det allikevel svært viktig å få fram at det ikke kan være en selvfølge at folk skal få lov å røyke på ungene sine når og hvor som helst.

Honkey

N

nb

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    I utgangspunktet helt enig, men et viktig poeng er at de fleste av de sakene du da sikter til er allerede forbudte. Jeg hadde håpet at noen kunne se de prinsippielle sidene ved dette; her står rettsikkerhet for barn mot rettsikkerhet for voksne, forhåpentligvis ansvarlige foreldre. Som du ser av mitt første innlegg i sakens anledning, ser jeg ikke at dette kan gjennomføres uten store konsekvenser, men jeg finner det allikevel svært viktig å få fram at det ikke kan være en selvfølge at folk skal få lov å røyke på ungene sine når og hvor som helst.

Honkey
    Jeg ser det prinsipielle, og jeg tenkte ikke på ting som allerede er forbudte. Det er f.eks ikke forbudt å sørge for at ungene blir svært overvektige som følge av dårlig kosthold og minimalt med mosjon, drikke seg snydens mens barna ser på eller bare generelt gi litt for mye blanke i omsorgen for egne barn.

Så hvorfor stoppe ved røyking?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    nb skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Jeg ser det prinsipielle, og jeg tenkte ikke på ting som allerede er forbudte. Det er f.eks ikke forbudt å sørge for at ungene blir svært overvektige som følge av dårlig kosthold og minimalt med mosjon, drikke seg snydens mens barna ser på eller bare generelt gi litt for mye blanke i omsorgen for egne barn.

Så hvorfor stoppe ved røyking?
    Nettopp!! Som jeg altså tok opp i mitt innledende innlegg om dette tema, altså. Jeg synes det er forferdelig vanskelig å finne svar på sånt, for i sannhetens navn tangerer flere sider ved foreldres unnfallenhet noe som minner om barnemishandling. Men vi KAN IKKE under noen omstendighet ha et samfunn som intervenerer hjemmene der ute, for å se til at foreldre oppfører seg! Det blir en ren formynderrolle, og et fryktelig samfunn å leve i. Men følelsen man får når man opplever at foreldre ikke forstår, eller ikke bryr seg, om sine egne barns velferd er også fryktelig! Det er de uskyldige som må lide for at f.eks. stålliberalister som Slubbert skal få rett i sine ideer om det ukrenkelige individ. Det virker på meg som om individ = voksen for enkelte.

Honkey

S

Slubbert

Gjest
    ^ All den tid oppdragelse er foreldrenes ansvar, så vil det i stor grad avhenge av foreldrene og deres oppseding hvorvidt en person vokser opp til å bli direktør eller uteligger, idrettsmann eller narkoman. Konsekvensene av dette, både helsemessig og forøvrig, går laaaangt utenpå passiv røyking. Religiøs indoktrinering gir også varige skader, - realiteten er at et normalisert oppvekstmiljø kun vil kunne oppnås dersom staten overtar oppdragerrollen helt, som i Huxleys "Brave New World". Å slå er å utøve vold, det er fortsatt ikke sammenlignbart samme hvor mye du vil.

At staten overtar oppdragelsen og indoktrinerer barn i Den Rette Statsautoriserte Tro er forøvrig kanskje å foretrekke, fremfor grenseløs invadering av privatlivet til oss som faktisk er myndige. Jeg finner "1984" (enda) mer skremmende enn "Brave New World".

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Jeg synes vi skal forby transistorforsterkere. 8)

Fra spøk til alvor, hadde ikke gjort noe for meg om de forbød religion i det offentlige.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.010
    Torget vurderinger
    16
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn