Politikk, religion og samfunn Forbudstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Konfekt til "Frustrerte fruer" og andre såpeserier bør forbys!

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    295
    Dette er en såpeserie som går for tiden, vil du forby den også? :eek:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    realist skrev:
    Dette er en såpeserie som går for tiden, vil du forby den også? :eek:

Ohh.. Sorry, dårlig formulering fra min side. :eek:

Såpeseriene må de så gjerne sende, jeg ser ikke på slikt likevel, det var fenomenet "å spise konfekt" mens man ser på såpeserier jeg ville forby !! ;D

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.864
    Torget vurderinger
    1
    realist skrev:
    Det er forbudt å ikke betale, selv om huset ditt brenner ned!

Det er helt umulig å lage rettferdige regler for alt som kanksje kan skje,
    men har det først skjedd må det da for svarte h....... væra mulig å bruke hodet!!

Her hamres det spiker så flisene fyker i NRK sin kiste!
    ...
    Av og til undrer jeg over om det eneste forbudet som «egentlig» eksistere i dette landet er «forbudet mot å bruke hodet» ...

Slike undringer varer heldigvis ikke veldig lenge.

mvh
    KJ

P

Parelius

Gjest
    De burde da snart også komme med forslag om å gjemme bort sjokolade og annet snadder, potetgull (men ikke popcorn), samt kanskje også brødvarene, når en nå begynner å se på folkehelsa og karbohelvete…

En skal ikke la folk impulskjøpe en loff!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.165
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    ^ Forbudsideologene er langt foran deg:

http://www.ostlendingen.no/nyheter/vil-ha-sukkerfrie-betalingssoner-1.4605219

Riktignok bare en "oppfordring" i første omgang, men vi vet alle hvor det bærer når politikerne betrakter seg selv som utvalgte som skal bestemme din og min vei til frelsen.
    Hva er galt med det da?

Kapitaleiere og kjøpmannsstand sitter med jævla sterke virkemidler for å dreie vårt forbruk i retninger som de (og ikke vi) er tjent med. Skjønner overhodet ikke problemet med at man da beskytter seg gjennom reguleringer. Eller tror du virkelig at butikkene er opptatt av vårt beste? Eller at vi forbukere er så velinformerte, bevisste og rasjonelle at vi suverent manøvrerer oss gjennom jungelen der ute og bare tar velinformerte valg som vi selv er tjent med?

S

Slubbert

Gjest
    erato skrev:
    Hva er galt med det da?
    Alt.

Kapitaleiere og kjøpmannsstand sitter med jævla sterke virkemidler for å dreie vårt forbruk i retninger som de (og ikke vi) er tjent med. Skjønner overhodet ikke problemet med at man da beskytter seg gjennom reguleringer. Eller tror du virkelig at butikkene er opptatt av vårt beste? Eller at vi forbukere er så velinformerte, bevisste og rasjonelle at vi suverent manøvrerer oss gjennom jungelen der ute og bare tar velinformerte valg som vi selv er tjent med?
    Har du lest Huxleys "Brand New World"? Hva som er "mitt beste" og hva jeg er "tjent med" er opp til meg selv å avgjøre; det er hverken opp til deg eller hjernedøde politikere. Helsemyndighetene vil at vi skal bli hundre år gamle så kaderne kan breie seg ovenfor sine kolleger med finere tall for forventet levealder. Jeg vil helst slippe å måtte kaste bort det ene livet jeg er tildelt på prektighetens alter, selv om jeg i bytte får noen ekstra år på dementavdelingen til gamlehjemmet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.165
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    erato skrev:
    Hva er galt med det da?
    Alt.

Har du lest Huxleys "Brand New World"? Hva som er "mitt beste" og hva jeg er "tjent med" er opp til meg selv å avgjøre; det er hverken opp til deg eller hjernedøde politikere. Helsemyndighetene vil at vi skal bli hundre år gamle så kaderne kan breie seg ovenfor sine kolleger med finere tall for forventet levealder. Jeg vil helst slippe å måtte kaste bort det ene livet jeg er tildelt på prektighetens alter, selv om jeg i bytte får noen ekstra år på dementavdelingen til gamlehjemmet.
    A ja da, trolig lenge før du ble født. Problemet (for å holde oss til dette caset) er at du ikke bestemmer selv, det gjør butikkeierne for deg. Ved posisjoneriong av varerm, bestemmer de hva du skal kjøpe. Det beste beviset på at det virker, er at de driver med det. Det er mulig du tror på den frie vilje, i mange sammenhenger har jeg liten tro på den. Så spørsmålet blir heller om folkevalgte poltikere skal påvirke dette for oss, eller om den profittkåte kjøpmannen på hjørnet skal bestemme.

Hvis spørsmålet er om det er du eller politikerne som skal bestemme, kan jeg langt på vei følge deg, det er bare det at det er ikke slik verden er. Og det er et langt styukke vei fra regulering av vareplassering (og tro meg - det er sterke krefter som styrer det uansett om politikerne holder fingrene fra fatet) til Huxleys mareritt.

S

Slubbert

Gjest
    ^ Butikkeierne besitter ikke tvangsmidler, det er den fundamentale forskjellen på dem og staten som voldsmonopolist. Hvis du ikke tror at mennesket er i stand til å bestemme over seg selv, er det merkelig at du samtidig tror at noen mennesker skal være så mye bedre skikket til å gjennom bruk av tvangsmidler bestemme over alle. Det blir jo på mange måter likt gudeparadokset, bare at sosialismens kadere har byttet ut gudene med personlighetskultusen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.165
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Politikerne er valgt (for å ivareta våre felles interesser), det er ikke kjøpmennene (i dette tilfellet). Og politikerne kan byttes ut.

Og jo -i den grad vi MÅ innom en butikk for å handle, og den samlede kjøpmannsstand har funnet ut at det er penger å tjene på å plassere sukker i øyehøyde ved kassen - uansett om det er i vår interesse eller ikke, så besitter de faktisk maktmidler. Og det er ingen ting vi kan gjøre med det, annet enn å benytte politisk (mot)makt.

S

Slubbert

Gjest
    Jeg har ikke noe særlig tro på "felles interesser" og jeg tror heller ikke du får konvertert meg til bli en forbudsideolog. Jeg gidder ikke å gjenta en diskusjon som har rullert her med jevne mellomrom et titalls ganger før, sikkert i denne tråden også. Vi har en fundamentalt forskjellig oppfatning av hva som er statens eksistensberettigelse, dens rettmessige rolle og når det er rettmessig å utøve tvang og vold (eller tvang under trussel om vold, som vi så fint kaller "reguleringer"). Og nei, butikken besitter ikke tvangsmidler, som er det jeg skrev. Vektere kan riktignok pågripe folk for å stjele, men ikke for å kjøpe feil varer.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.165
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    Vi har en fundamentalt forskjellig oppfatning av hva som er statens eksistensberettigelse, dens rettmessige rolle og når det er rettmessig å utøve tvang og vold (eller tvang under trussel om vold, som vi så fint kaller "reguleringer").
    Det stemmer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    erato skrev:
    Politikerne er valgt (for å ivareta våre felles interesser), det er ikke kjøpmennene (i dette tilfellet). Og politikerne kan byttes ut.
    Jeg undres litt på om det ikke vil være tilrådelig å dekke til stemmesedene til femitullingene og bedehusgjengen med sort plast. Så kan heller de som absolutt vil seg selv og andre så ondt aktivt lete dem frem selv.

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Har det virket etter hensikten å gjemme tobakk bak luker?
    Raffinert sukker og mange typer fett gjør også stor skade på mennesker.
    Er det på tiden å gjemme chips og snop også bak slike luker?
    Pizza, chips, ja halve butikken må skjules bak luker, blir rimelig stress å handle da tror jeg ;-)

P

Parelius

Gjest
    Artig tråd dette, egentlig.

Den får meg til å minnes det gode slagord fra tidligere tider (ikke de tidligste tider); alt er politikk!

Forunderlig å se hvordan den sosialdemokratiske (og alle partier er slik sett sosialdemokratiske) trygg-, sikker- og sunnhetsdevise etter hvert blir vanskelig å skille fra den gamle AKP-devisen («Alt er politikk»).

Det burde være i vår interesse å se forskjellen på at alt kan bli politisk og at alt er politisk. Den siste er totalitær, den første situasjonsbunden.

Ps. Jeg foretok i dag et impulskjøp av loff. Det lå innbydende og velluktende der. Jeg ber om at nye regler kommer på plass slik at jeg ikke skal ødelegge min lavkarbodiett grunnet min viljesvakhet.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    295
    Onde tunger vil ha det til at høyre ønsker
    alkoholsalg på valgdagen og andre
    "høytidlige" dager. Det høyre vel egentlig
    ønsker er at forbudet! mot salg oppheves.
    Man trenger jo ikke kjøpe noe selv om man har valget.
    Ap sine klakkører ser for seg en sunami av fyll
    på disse dagene. Så en av senterpartiets represen"tanter"
    forsvarte forbudet med de sedvanlige flosklene.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10099375

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.001
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Husker vi hadde de fryktelige "prøvelsene" på NTH (NTNU) på akkurat valgdagen. For i det hele å komme skikkelig gjennom var vi avhengige av alko. Men den gang ei :)

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    295
    Coca-Cola har visstnok brutt forbindelsen
    med Shaher Abdulhak. På tide å fylle
    kjøleskapet igjen da, og kanksje en bukett
    roser til Coca-Cola?

S

Slubbert

Gjest
    Annerledeslandet som sett utenfra:

Norge har fortfarande statskyrka och det är lag på att minst hälften av regeringsmedlemmarna måste vara medlemmar av statskyrkan. (demokrati?)

I 1998 fick den norska kyrkan lov att anmäla in alla folkbokförda i sitt medlemsregister, något som gör att många står som medlemmar i statskyrkan i Norge utan att veta om det.

Norge hade tidigare en ”formålsparagraf” i lagen som fastslog att alla barn i skolan skulle uppfostras efter kristna värden, fortfarande arrangerar de flesta skolor kollektiva skolgudstjänster vid jul som barnen måste söka skriftligt för att bli befriade från.

I Norge finns det två norska språk, bokmål och nynorska. Bokmål är det som ca 90 % av invånarna använder men alla barn måste också lära sig det andra språket.

I media är det lag på att nynorska skal användas till minst 25 %.

I Norge finns det bara 84 privatskolor på grundskolenivå och 154 på gymnasienivå och av dessa är 95 st kristna friskolor. I Sverige finns det 635 fristående grundskolor och 370 gymnasieskolor.

I Norge finns det inte skolmat till barnen. Barnen måste ta med sig mat hemifrån som äts i klassrummet.

I Norge kan barnen på en del skolor få mjölk, men föräldrarna måste betala för detta.

I Norge är det mycket ovanligt med varm lunch, många tar med sig smörgåsar och på många firmor serveras det bara bröd och pålägg till lunch.

I Norge måste man vara 16 år för att köra moped och det kostar ca 10000 sek att ta mopedkörkort.

Norge har också antagit det nya EU-direktivet om körkort men har ännu inte infört AM-körkortet för moped.

I Norge har man gjort många timmar i körskolan obligatoriska så att idag kostar det runt 50000 sek att ta körkort för bil, men trots den dyra utbildningen är norska ungdomar inblandade i 30% fler olyckor än svenska ungdomar.

Trafikskolorna har delat upp undervisningen i en massa märkliga ”moment”, ett av dessa är att läsa karta, då ska eleven läsa kartan och dirigera läraren som kör bilen, kostar 700 sek för 45 minuter!, ett annat ”moment” är ”forbikjöring”, alltså att träna omkörning, bara detta ”momentet” kostar idag ca 8200 sek, eleverna får inte här heller köra själva, ska bara vara med och se hur det går till!

I Norge kostar det minimum 1800 och upp till 40000 sek att omregistrera en bil varje gång den byter ägare, beroende på hur ny den är.

Nya bilar beläggs med dyra statliga avgifter så att en ny Volvo V70 kostar 500000 sek mot 250000 i Sverige.

I Norge var det fram till 1960 förbjudet för privatpersoner att köpa en bil.

Om du har bott i Norge mer än ett år så får du inte köra en svensk bil i Norge, blir du stoppad tar tullen och polisen bilen i beslag tills du har betalat alla norska bilavgifter på bilen plus straffavgift.

Fordon kan bara ställas av per halvår 1 jan och 1 juli, vill du ha ett sommarfordon måste man betala ”vägavgiften” för hela året.

Om baksätet tas bort och det monteras ett galler bakom framsätena så kan en vanlig personbil registreras som ”varebil” och de statliga bilavgifterna reduceras med flera hundratusen kr, bilen ska då ha gröna nummerskyltar .

I Norge betalas vägavgiften för fordon samtidigt för alla, det är norska tullverket som har hand om detta och varje år gör man aktioner där man fysiskt klipper loss reg-skyltarna på de bilar som inte betalat i tid.

I Norge kan man inte få personliga registreringsskyltar till fordon

I Norge tas bilskyltarna av och lämnas in när en bil står hos bihandlaren, köparen måste så beställa och hämta nya skyltar för att kunna köra.

I Norge har många bilverkstäder tillåtelse att besiktiga fordon, detta gör att många verkstäder hittar ”fel” för att få reparera så mycket som möjligt.

Bilar besiktigas varannat år.

Norge har den långsammaste biltrafiken mellan sina städer av alla länder i Europa.

Norge har bara ca 20 mil med motorväg, den högsta hastigheten är 90-100 km/t.

Norge har också den långsammaste tågtrafiken av alla länder i Europa.

Mellan städerna Bergen och Oslo tar det idag 20 minuter längre tid med tåg än för 40 år sedan.

I Norge betalar man vägavgifter på många vägsträckor, dessa är ofta automatiska, tar foto av nummerskylten och så kommer räkningen i posten efter några månader, gäller även utländska bilister.

I Norge är det förbjudet att sätta upp reklamskyltar och flaggor intill vägarna, då man anser att trafikanterna kan störas av detta.

Norge har de dyraste matvarorna i hela Europa, och samtidigt det smalaste sortimentet.

En liter mjölk kostar t.ex. 16 sek och bacon 280 kr/kg.

Norge har höga importavgifter för att skydda sitt jordbruk, upp mot 400 %, därför finns det nästan inte importerad mat.

Det är förbjudet att ta med potatis från Sverige till Norge.

Det finns norskproducerad falukorv i Norge, kostar ca 120 sek per kilo.

IKEAS ”svenska” köttbullar som säljs i Norge är också producerade i Norge pga höga importavgifter.

Norskarna gränshandlar i Sverige för över 12 miljarder varje år pga lägre priser, större sortiment och bättre kvalitet i Sverige än i Norge.

Till Norge får man bara ta med sig 1 liter sprit och max 2 liter öl per person när man kommer från utlandet.

I år har norska tullen tills nu beslagtagit över 130000 liter öl.

Norska tullen beslagtar ca 60 ton kött som försöks smugglas varje år.

På gränsen vid Svinesund har norska tullen monterat upp stora bommar med blinkande lampor som gör att all trafik måste lämna motorvägen för att köra igenom tullstationen.

I Norge måste man vara 16 år för att få vara sexuellt aktiv.

I Norge får man bara ta abort upp till 12:e veckan mot 18:e veckan här i Sverige.

I Norge får du inte lov att veta vilket kön det är på ett foster.

Norge har den minst effektiva sjukhusdriften i Norden och de längsta sjukvårdsköerna.

I Norge är det förbjudet att ha ormar och reptiler som husdjur.

I Norge är det förbjudet att sälja Strepsils halstabletter, det görs en egen svagare variant för Norge som heter ”Repsils”.

I Norge är det inte tillåtet att sälja bittermandel i affärerna.

Drycken ”Red Bull” var intill nyligen förbjuden att sälja i Norge.

I Norge är det förbjudet att ha affärer öppna på söndagar, enda undantaget är blomster/växt-butiker och små matvarubutiker på under 100 m2.

Man kan köpa mellanöl i vanliga affärer i Norge fram till kl 20:00, men då täcker man över ölet med presenningar.

I Norge kostar en burk öl i affären 25-30 sek.

I Norge kostar en pizza ca 200 sek.

I Norge är en ”Big Mac” dyrast i världen.

På MacDonalds i Norge kan man inte få mjölk eller lättöl som dryck i stället för läsk.

Man kan köpa alkohol upp till 22% på norska systembolaget (Vinmonopolet) från man är 18 år. Detta har medfört att man i Norge säljer ”svag-vodka” med 22% alkohol för att ungdomar ska kunna köpa den, kostar 150 kr för ½ liter.

Sprit och vin är generellt dubbelt så dyrt som i Sverige.

Snus och cigarretter är också dubbelt så dyrt som i Sverige, men ändå röker ca 26 % i Norge mot ca 13 % i Sverige.

I Norge får man i en bar inte köpa drinkar med mer än 4 cl sprit i.

I Norge får man inte heller lov att köpa mer än en drink åt gången.

I Norge får man inte köpa alkohol den dagen det är val.

I Norge har man inte ännu infört EU’s nationella ID-kort.

Norge är inte medlem av EU men av EEC (EFTA), och följer därmed alla direktiv från EU, men utan att kunna påverka beslutsprocessen.

I Norge måste man betala ”hästkraftavgift” på alla båtmotorer över 9 hk, avgiften är på ca 200 sek per hästkraft.

I Norge är det förbjudet att använda handhållen mobil i bilen.

I Norge är det förbjudet att använda vattenscooter och snöscooter (undantag snöscooter för yrkesbruk).

I Norge var skateboard förbjudet att inneha, importera och använda i 12 år, från 1978 till 1990.

I Norge blev filmen ”Life of Brian” förbjuden att visa pga blasfemi.

I Norge har man fortfarande censur av TV, film och tidningar.

I Norge måste man fortfarande betala förmögenhetsskatt, den kommunala förmögenhetsskatten börjar redan vid ca 300000 sek.

I Norge har man fortfarande arvsskatt och gåvoskatt.

I Norge ligger skattelistorna ute offentligt elektroniskt så att alla kan gå in och se vad andra tjänar, förmögenhet och betald skatt.

Turister som fiskar i Norge får inte lov att ta med mer än 10 kilo fisk ut av landet.

I Norge får en person som fått mycket fisk inte lov att ge bort fisken utom till sin egen familj.

I Norge måste man äta upp nötter på platsen om man plockar dem i naturen, förbjudet att ta med hem.

I Norge är det, som i Sverige, förbjudet att köpa sex, men för personer bosatta i Norge är det också förbjudet/straffbart att köpa sex utomlands, även i länder där detta är tillåtet.

I Norge är det förbjudet att driva kasino.

Norge har infört en lag som gör att norska bankkort inte kan användas på kasinon och andra platser ute i världen där det förekommer spel. Detta gäller också för mat och hotellkostnader vid spelanläggningar.

Norska turister kan därför inte handla med sina kreditkort i svenska butiker som också sysslar med Lotto och tips.

Om man har bott i Norge mer än 10 år och sedan flyttar, så måste man i alla fall betala skatt till Norge i 3 år, och man kan absolut inte ha kvar en privatbostad där.

I Norge kan man inte äga en bondgård om man inte bor där (kallas för ”boplikt”).

I Norge bestämmer staten priset på lantbruksfastigheter.

I Norge finns något som heter ”odelsrätt”, betyder att det äldsta barnet i en bondefamilj har första rätten till att ärva gården utan att behöva lösa ut de andra syskonen.

I Norge får man bara handla för max 200 kr från utlandet på internet, över det kommer tull och moms och tullbehandlingsavgifter på.

I Norge får man inte sälja fyrverkeriraketer med påmonterad träpinne.

I Norge är det förbjudet att ta med sig fyrverkeri in i landet.

I Norge är det förbjudet att sälja lakritspipor och annat som kan påminna om tobak.

I Norge är det strängt förbjudet med reklam för alkohol, ett norskt bryggeri fick inte lov att ha en bild av ett glas öl på sin egen hemsida.

I Norge blandar producenterna in 5% vatten i köttfärsen.

I Norge kan man bara köpa köttfärs i 400 g förpackningar.

I Norge äter man mest fryst pizza per invånare i hela världen.

I Norge dricker man mest läsk per invånare i hela världen.

I Norge är det förbjudet att övernatta i sin gäststuga (Friggebod)

I Norge finns inte 18 karat guldsmycken att köpa, bara 14 karat.

I Norge finns bokstäverna X och C med i alfabetet men de används inte, i stället för X skriver man ks och i stället för C använder man genomgående S, cykel skrivs sykkel.

I många ord som börjar på V skriver man ett H framför, vit blir då hvit.

I Norge måste ALLA som badar i kommunala simhallar använda badmössa.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.761
    Litt morsomt når ting settes opp på den måten, men listen er jo full av feil, f.eks. odelsloven. At svenskene på død og liv skal ha varm formiddagsmat får stå for deres regning.
    Har du ikke noe bedre å komme med, f.eks. Frk. Jensens raljering over det norske samfunnet, fra turnèen hun hadde i USA?

S

Slubbert

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Har du ikke noe bedre å komme med?
    Jo.

Om formyndermennesket

et essay av Jens Bjørneboe

Formyndermennesket er en menneskeart som – uten hensyn til variasjon i forhold til rase, farve, religion eller livsanskuelse – ser sin høyeste glede i å bestemme over andre menneskers tankeliv, lesning, ytringer og livsanskuelse. Som det fremgår av betegnelsen, ser formyndermennesket sin høyeste lykke, og dessuten sin aller største dyd, sin moralske overlegenhet i dette: å formynde andre. Formyndermennesket vet bedre enn vi selv, hva som er til vårt eget beste, derfor vil han bestemme over oss, – for å hjelpe oss. Formyndermennesket har selv den eneste rette, sanne tro og innsikt: de som mener noe annet er anarkister, nihilister, eller rett og slett uvitende, tåpelige og umoralske barn, – som formyndermennesket må formynde.

Formyndermennesket drives aldri av maktsyke eller andre slette motiver, når de vil ha makt over oss. Formyndermennesket har bare gode motiver. Det er vi som har slette motiver. Formyndermennesket vet det rette. Alt hva vi vet, er galt. Derfor er det en plikt for formyndermennesket å formynde oss, – ellers ville vi i vår formørkelse, umoral og uvitenhet daglig skade oss selv. Formyndermennesket frelser oss hver time på dagen. Og fordi formyndermennesket alltid har rett, alltid vet alle ting bedre enn oss som er små, tåpelige og umoralske, – er formyndermennesket forpliktet til å prøve å skaffe seg makten over oss.

Formyndermennesket er på alle områder, fra slemme bøker til alkoholrestriksjoner, fra korte skjørter og langt hår, til politiske og filosofiske idéer, – alltid en autoritet. Den verden som formyndermennesket elsker, er den autoritære verden.

Vi møter den autoritære holdning, lysten til å ha makt over andre, hos foreldre, lærere, prester, offiserer, politifolk og dommere: det er en selvfølge at autoritære mennsker søker seg inn i autoritære etater, autoritære yrker. Man finner dem derfor helt selvfølgelig i fengselsvesenet, rettsvesenet, militærvesenet. Deres høyeste ønske er å finne et sted hvor de kan ha makt over vergeløse mennesker, hvor deres ord er lov. Den aller viktigste forutsetning er at man aldri behøver å begrunne sine ord ved logikk eller erfaring, – men bare kan meddelse sine ordre, slik som en dommer kan hevde sin mening, uten å måtte imøtegå motargument, eller en lærer av en viss type aldri liker å få oppriktige spørsmål. (Det finnes lærere som kan si: “Det vet jeg ikke” eller “Det skjønner jeg meg ikke på”)

Best trives autoritære mennesker i miljøer hvor det innføres taleforbud og kontroll av lesning. Idealet er fengsler, konsentrasjonsleirer, skoler, militærbarakker, kirker og rettssaler.

Det autoritære menneske trives bare, det føler seg bare trygt og lykkelig, når det selv innordner seg i et system hvor det har folk over seg, og folk under seg,- når det blir sparket ovenfra, og selv kan sparke nedover.

Formyndermennesket er aldri et sterkt menneske, men alltid svakt og usikkert, full av angst og uten virkelig selvtillit. Et sterkt og åndelig uavhengig menneske vil se jevnbyrdige, frie venner omkring seg, – ikke devote slaver og servile underordnede. Den autoritære holdning skyldes alltid angsten for å miste makt over andre, – og makt over andre er noe man bare vil ha, når man ikke har makt over seg selv. Når man selv er ufri, feig og redd, – vil man se ufrie, feige og redde mennesker omkring seg. Alle som tenker selv, er fiender.

For autoritære mennesker er all selvstendig tenkning en forbrytelse: kritikk, som i seg selv ikke bare er en demokratisk rettighet, men en demokratisk borger-plikt, - blir av dem oppfattet som ondskap og uvilje. Alt som består er riktig, – å kritisere det er umoralsk.

Den autoritære åndstype – formyndermennesket – er uten sted og tid. Den finnes i alle politiske partier og avskygninger, men det kan tilføyes at typen trives best innen konservativ kommunisme eller innen de ytterligående, konservative grupper, så som oberstene i Hellas og – rent generelt – blant prester, lærere, fengselsfolk, militære og blant rettferdighetens tjenere, kort sagt: blant dem som vil beskytte bestående, varige verdier.

For dem er enhver ny tanke en vederstyggelighet.

Hvilke våpen har vi mot formyndermennesket?

Hva skal vi gjøre for å beskytte oss og vår tankefrihet mot formyndermenneskets angst for den selvstendige tanke?

Det første bud er: Tenk selv. Dvs.: Lat aldri som om du forstår noe du ikke forstår. Og lat aldri som du er enig i noe du ikke er enig i eller ikke skjønner. Du har i ett og alt ansvaret for hver eneste ting som foregår hvor du oppholder deg.

Det annet bud er: Tro aldri på noe som blir sagt deg av eldre mennesker, for de har alltid noe de vil skjule. Alle eldre mennesker har dårlig samvittighet, og de vil prøve å holde det hemmelig. De lyver – direkte og indirekte -, bevisst og uten å vite om løgnen selv. Heller ikke det du leser nu, skal du godta: hvis du mener at autoritet, lydighet, tvang og hykleri er bedre enn åpenhet og selvstendighet, da skal du mene det, men du skal gi det en ærlig begrunnelse.

Det tredje bud er: Vær ulydig! Du lærer ingenting av å være lydig.

Det fjerde bud er: Du skal spørre! Dvs.: du skal spørre alle autoritære mennesker, alle formyndermennesker, om alle ting. Du skal tvinge dem til å begrunne hvert ord de sier. Du skal spørre dem til de ikke lenger selv vet hva de heter. Du skal spørre nøyaktig, pedantisk og ubarmhjertig om punkt efter punkt. Hvert ord et formyndermenneske sier, skal du forlange en logisk redergjørelse for. Han skal ikke dø i synden!

Du kan ta oppgaven med ro: 90% av alle mennesker går omkring med fastlagte meninger de ikke kan gjøre rede for, men som bare er arvet eller overtatt fra vår tids aller største pest: pressen, radioen, filmen og TV.

Femte bud er: Du skal være mistenksom! Nesten alle foreldre, lærere, sersjanter etc., etc. vil prøve å narre deg. De vil se en “positiv” ungdom omkring seg, en “tillitsfull”, “sportslig”, “sunn”, “glad”, – men fremfor alt “positiv” ungdom. “Positiv” betyr en kritikkløs, autoritær, lydig ungdom.

Sannheten er at alle som i dag er over 35-40 år har spilt den største fallitt noen i verdenshistorien har gjort. De har ødelagt verden.

Alle fordeler som forskning, teknikk etc. har gitt oss, er av denne generasjonen som i dag begynner å eldes, blitt snudd til det motsatte: deres feighet, grådighet, dumhet og angst for ansvar og egen tenkning, har forandret en vidunderlig verden til et galehus, et krematorium, et fengsel og en kirkegård.

Bare en sløv, åndsfattig og forskremt ungdom kan feste tillit til den generasjon som i dag har makten.

Bare en bevisst, hensynsløs og modig omvendelse til fornuft og humanitet kan frelse det som ennu står tilbake.

Avsett formyndermenneskene!

De vil ikke det gode: de vil ha egne fordeler.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn