Fordel PC Audio

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Det er ikke deg jeg ønsker å opplyse. Jeg skjønner at du er fornøyd med det du har, og i ditt oppsett er det sikkert bra. Men det finnes endel andre som ligger i startgropa og lurer på ting, og det er disse jeg prøver å gi råd til.
Det spørs om noen tar dine råd seriøst Madman, jeg gjør det absolutt ikke. Nå vil jeg vel heller ikke kalle det råd det du kommer med, men heller en bombastisk diktering. Det er flere veier til "digitalt nirvana", og din metode er ikke dermed sagt den eneste riktige. Jeg har prøvd den og mine ører er ikke enig med deg! Men for deg er den helt sikkert det, men det betyr ikke at den er den eneste riktige for resten av verdens hifi folk slik som du fremlegger det.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.806
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Det spørs om noen tar dine råd seriøst Madman, jeg gjør det absolutt ikke. Nå vil jeg vel heller ikke kalle det råd det du kommer med, men heller en bombastisk diktering. Det er flere veier til "digitalt nirvana", og din metode er ikke dermed sagt den eneste riktige. Jeg har prøvd den og mine ører er ikke enig med deg!  Men for deg er den helt sikkert det, men det betyr ikke at den er den eneste riktige for resten av verdens hifi folk slik som du fremlegger det.

hei har du prøvet pc,EAC/FOOBAR2000/USB dac? hvilken dac?
mvh
Leif "i startgropa"Christensen

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.527
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg har prøvd flere USB lydkortløsinger, også en DAC med USB. Ingen av dem klarer å sette opp samme lydbildet/dimensjonene som det interne kortet jeg nå bruker. Det viker om noe er ryddet av veien... Det hele er så klart og åpent! En får så lyst til å spille høyt!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.806
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
OK men jeg for min del vil ha NOS dac uten filtre.
Var det en NOS dac du prøvet?
Det er liksom litt av vitsen ihht det internasjonale oppstyret om godlyd via pc audio.

venter fortsatt på svar fra Janly.
Mvh
Leif

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
hei har du prøvet pc,EAC/FOOBAR2000/USB dac? hvilken dac
Ja, det har jeg. Og det låt meget bra, men mitt poeng er at det ikke nødvendigvis er det eneste riktige som Madman hevder. DAC'n jeg brukte var en lånt Zero DAC, den i seg selv virker veldig bra. Men Wavelength har vel andre USB-DAC'er som skal være betydelig bedre.

Grunnen til at jeg selv foreløpig ikke ønsker å kjøre med PC,EAC/FOOBAR2000/USB dac, er at jeg ikke vil ha PC-en i samme rom som anlegget. Synes det blir lite brukervennlig og litt støyende. Vil helst sitte med en fjernkontroll og styre musikken som ligger på harddisker i et annet rom. Skulle gjerne ha testet en McIntosh MS300 Music Server f.eks.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.806
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
du kan kjøre en touch screen med makroer til å styre en server og harddiskløsning i et annet rom.
ellers har vel ikke zero dac usb inngang?
den er vel heller ikke annet enn entry-level og kan neppe sammenliknes med de dyrere fra AN eller Wavelength eller Twindac?
IMO
Mvh
Leif

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Grunnen til at jeg selv foreløpig ikke ønsker å kjøre med PC,EAC/FOOBAR2000/USB dac, er at jeg ikke vil ha PC-en i samme rom som anlegget. Synes det blir lite brukervennlig og litt støyende. Vil helst sitte med en fjernkontroll og styre musikken som ligger på harddisker i et annet rom. Skulle gjerne ha testet en McIntosh MS300 Music Server f.eks.
Minner om støyfrie alternativer som er kommet frem i denne tråden:

PC-laptop (NB! Bare enkelte modeller )
Powerbook
Hush PC med Windows media Center
iMac G5 med Front Row

Ikke prioritert rekkefølge selvsagt ;)

Alle kan benytte USB. Noen kan benytte S/PDIF i en eller annen form.

Og så må jeg igjen minne om at det er DACen som teller selv om noen ønsker å gjøre denne tråden om til en tråd om digital voodoo.

PS! Det er kanskje utrolig kjedelig for noen at harddisker og data-cd-driver ikke koster flere titalls k.

Men slik er det bare... ;D

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
du kan kjøre en touch screen med makroer til å styre en server og harddiskløsning i et annet rom.
ellers har vel ikke zero dac usb inngang?
den er vel heller ikke annet enn entry-level og kan neppe sammenliknes med de dyrere fra AN eller Wavelength eller Twindac?
Det kan nok være en løsning med en touch screen ja, aller helst ville jeg hatt en løsning (tenker da på brukervennligheten) ala Sonos (http://www.sonos.com). Det er den beste løsningen jeg har testet så langt. Men lydmessig er den dårlig. Sonos skal imidlertid komme med både USB og digitale utganger etter hvert.

Når jeg nevnte Zero DAC kan det være mulig jeg ikke brukte riktig navn. Det er den sorte firkanta boksen, er det Brick USB den heter da? Men jeg er klar over at det er en rimelig Wavelength usb DAC (ca 10.000,-) og at det er mye og hente på en råere utgave.....

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.806
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
The Brick er nok noe annet ja.
Har selv en IBM t42 som er bortimot lydløs når den står på stuebordet 30cm foran meg.Tenkte å begynne med denne.Maxtor 300gB får jeg til jul,så da begynner jeg å rippe cd-samlingen litt gradvis over til harddisken.
Mvh
Leif

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
PC er veldig bra, men den har et godt stykke igjen til Burmester 001 cd-spilleren ;)
Kjørte også via Dac'en i Burmesteren, men det blir klart mye bedre med Burmester drivverket. Ja takk begge deler ;D

regina

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
0
'Ja takk begge deler ' , er det derfor du prøver å selge spilleren ..?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.527
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Det var en Perreaux USB DAC. L22 og DAC1 er vesentlig mer oppløst. PC'en min er en støysvak IBM. Legger stort sett ikk emerke til den. Bruker en 8" Lilliput berøringsskjerm. Bruker mus allikevel. Dette er en grei løsning Alt går inn i en hylle.
Ja, det har jeg. Og det låt meget bra, men mitt poeng er at det ikke nødvendigvis er det eneste riktige som Madman hevder. DAC'n jeg brukte var en lånt Zero DAC, den i seg selv virker veldig bra. Men Wavelength har vel andre USB-DAC'er som skal være betydelig bedre.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.806
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
ja,men det er alltid artig når folk selger det beste de har hørt, fordi de har funnet noe......dårligere?
IMO
Mvh
Leif

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
ja,men det er alltid artig når folk selger det beste de har hørt, fordi de har funnet noe......dårligere?
IMO
Mvh
Leif
Du burde vel ha såpass erfaring ;), at du forstår at det dreier seg om matching :p (Bytter ut alt inkl. cd-spiller)

1:0 til meg ;D

regina

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
0
Det betyr du skal kjøpe nye cd-spiller med rør ?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.527
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
De ærligste av oss går vel veien om rør mens hørselen og interessen er høyest.
Du burde vel ha såpass erfaring  ;), at du forstår at det dreier seg om matching  :p (Bytter ut alt inkl. cd-spiller)

1:0 til meg  ;D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.806
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Perreaux dac´n er ikke en NOS dac såvidt jeg vet?
Det er kombinasjonen NOS og USB som pirrer meg.
Mvh
Leif

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.527
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Skulle vært artig å tatt med pc/lydkort/dac1 og sammenlignet med USBløsingen din når den er klar.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Det betyr du skal kjøpe nye cd-spiller med rør ?
Eller DAC med rør og sep drivverk, tiden vil vise, spørs hvor mye cash som er igjen etter salg og nyinnkjøp.......

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.806
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Skulle vært artig å tatt med pc/lydkort/dac1 og sammenlignet med USBløsingen din når den er klar.
helt greit,bare kineser´n får ut finger´n så jeg kan komme igang. neppe i år ???
Mvh
Leif

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Grunnen til at jeg selv foreløpig ikke ønsker å kjøre med PC,EAC/FOOBAR2000/USB dac, er at jeg ikke vil ha PC-en i samme rom som anlegget. Synes det blir lite brukervennlig og litt støyende. Vil helst sitte med en fjernkontroll og styre musikken som ligger på harddisker i et annet rom.
PocketPC og NetRemote er jo et alternativ. PocketPCen vil med NetRemote fungere som en to-veis fjernkontroll som kommuniserer med datamaskinen via WiFi. Prisen burde vel bli omtrent det samme som det Sonos tar for sin fjernkontroll.

K

knutinh

Gjest
Har du sett innleggene her om lav-støy og støy-frie PC/MAC (politisk korrekt må man være) ? Har du fått med deg bølgen av fjernkontroller, LCD/VFD-skjermer, touch screen og tv-gui som er kommet til pc-er i det siste?

http://www.hushtechnologies.net/
http://www.silverstonetek.net/

knut

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.806
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Får du ikke fryktelig bratte analogfiltre da? Hva er den påståtte gevinsten?

-k
kjører ikke analogfiltre heller!
påstås at det som skjer ved skarp cutoff på22,5kHz gir "smearing in the time domain" som øret angivelig er veldig følsomt for.

står mere om dette på sakura-sidene,
http://www.sakurasystems.com/
og rapporten til en kjent japse :Kusunoki, var foranledningen til oppblomstringen av NOS dacér med Audio Note og 47Labs som de mest kjente.
Det er veien jeg velger å følge 8)

mvh
Leif

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Har du fått med deg bølgen av fjernkontroller, LCD/VFD-skjermer, touch screen og tv-gui som er kommet til pc-er i det siste?
Jada, men som sagt vil jeg helst ha PC-en og disker i et annet rom og da blir en del av løsningene litt knotete. Og vi snakker jo ikke om noe MS Media Center løsning ala Hush her. En håndholdt med trådløs rekkevidde på 50 meter i et hus kunne vært noe, mulig Bluetooth Klasse I kan funke, skal ha en rekkevidde på 100m.

K

knutinh

Gjest
Jada, men som sagt vil jeg helst ha PC-en og disker i et annet rom og da blir en del av løsningene litt knotete. Og vi snakker jo ikke om noe MS Media Center løsning ala Hush her. En håndholdt med trådløs rekkevidde på 50 meter i et hus kunne vært noe, mulig Bluetooth Klasse I kan funke, skal ha en rekkevidde på 100m.
Hush er vel ikke noe media center løsning. Det er vel bare en generell pc med minimal støy. Hva du velger å putte inn av funksjonalitet er helt fritt. F.eks windows xp med foobar og ingenting annet.

Knut

K

knutinh

Gjest
kjører ikke analogfiltre heller!
påstås at det som skjer ved skarp cutoff på22,5kHz gir "smearing in the time domain" som øret angivelig er veldig følsomt for.

står mere om dette på sakura-sidene,
http://www.sakurasystems.com/
og rapporten til en kjent japse :Kusunoki, var foranledningen til oppblomstringen av NOS dacér med Audio Note og 47Labs som de mest kjente.
Det er veien jeg velger å følge 8)

mvh
Leif
Hmm. Bratte filtre gir "fenomener" i tidsdomenet ja. En banal løsning på dette er jo å la filteret fungere fra 16-22.05kHz. Jeg vil tippe at dette er en "bedre" løsning enn å kutte ut analogfilteret. Hva med aliasing??

Knut

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.806
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
her slutter min kompetanse! ::)
om du vil lese deg opp på området; gå på nevnte sakura side samt pc audio delen under audioasylum-sidene.
Mvh
Leif

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
En håndholdt med trådløs rekkevidde på 50 meter i et hus kunne vært noe, mulig Bluetooth Klasse I kan funke, skal ha en rekkevidde på 100m.
Som tidligere nevnt så kan du bruke WiFi. Da burde du ha rekkevidde så det holder i et normalt hus i hvertfall.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Hush er vel ikke noe media center løsning.
Mulig jeg tar feil, men løsningene deres heter:

The HUSH™ E1 Media Center Edition
The HUSH™ E2 Media Center Edition
The HUSH™ E3 Media Center Edition

Og de kjøres med Microsoft XP Media Center Edition.....

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Jada, men som sagt vil jeg helst ha PC-en og disker i et annet rom og da blir en del av løsningene litt knotete.
Hver mann sine preferanser ;)

regina

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
0
Hush har mange andre PC'er uten Media Center. Se under Business.
Mangler da fjernkontroll som du kan ordne på andre måter.

K

knutinh

Gjest
Mulig jeg tar feil, men løsningene deres heter:

The HUSH™ E1 Media Center Edition
The HUSH™ E2 Media Center Edition
The HUSH™ E3 Media Center Edition

Og de kjøres med Microsoft XP Media Center Edition.....
Du har rett. Men de har også :
AVX music server (ukjent OS)
The HUSH™ M1
The HUSH™ M2
The HUSH™ M3
The HUSH™ M4
The HUSH™ B1 til B7

Dessuten er det vel ikke noe galt med å kjøre Media Center i en ren hifi-pc? Jeg kjører MediaPortal (open source) og det fungerer veldig bra til hifi med digital ut via m-audio audiophile, VFD-skjerm og fjernkontroll...

mvh
Knut

Topp Bunn