Fordommer, og respektløshet for andres preferanser

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Parelius skrev:
audionut skrev:
Og, nei, jeg bruker ikke gullkabler. (Hva legger du forresten i dette begrepet? At kablene skal koste over en viss sum? Eventuelt hvor mye?)
Kablene mine koster to-tre tusen kroner og er mer enn gode nok. Jeg synes de allerede er for dyre.
Sorry, det ble kanskje litt for internt. Du nevnte LMC (farlig dette, men jeg er ganske så lydhør for det han sier, men likevel, så ha meg unnskyldt), og det var da engang at gullkabler ble lansert som det NYE og store i materialvalg. Er det fremdeles like stort?

Jeg aner virkelig ikke hva LMC mener om gullkabler, jeg kjenner han ikke. Men jeg har sett i besøktråder og lest ting han har skrevet, og vet at han bruker flatsølv nå. Og at han mener å høre forskjell på kabler, uten at det betyr at han er på kabelvogna når det gjelder usaklig dyre kabler. (LMC må gjerne korrigere hvis jeg har oppfattet ting feil).
Selv kjøpte jeg noen brukte kabler av type JPS for mange år tilbake, gode kobberkabler, og har vært fornøyd med de siden.

P

Parelius

Gjest
audionut skrev:
Parelius skrev:
audionut skrev:
Og, nei, jeg bruker ikke gullkabler. (Hva legger du forresten i dette begrepet? At kablene skal koste over en viss sum? Eventuelt hvor mye?)
Kablene mine koster to-tre tusen kroner og er mer enn gode nok. Jeg synes de allerede er for dyre.
Sorry, det ble kanskje litt for internt. Du nevnte LMC (farlig dette, men jeg er ganske så lydhør for det han sier, men likevel, så ha meg unnskyldt), og det var da engang at gullkabler ble lansert som det NYE og store i materialvalg. Er det fremdeles like stort?

Jeg aner virkelig ikke hva LMC mener om gullkabler, jeg kjenner han ikke. Men jeg har sett i besøktråder og lest ting han har skrevet, og vet at han bruker flatsølv nå. Og at han mener å høre forskjell på kabler, uten at det betyr at han er på kabelvogna når det gjelder usaklig dyre kabler.
Selv kjøpte jeg noen brukte kabler av type JPS for mange år tilbake, gode kobberkabler, og har vært fornøyd med de siden.
Det var vel en gang at LMC lanserte gull som det nye gull. Det synes jeg forsåvidt er helt greit. Jeg har sikkert som banken selv kommet med vurderinger som i det minste jeg selv ikke er sikker på er like bra nå i ettertid. Det gjelder vel de fleste av oss såfremt vi knytter utsagn om hvordan virkeligheten er til personer. Det var liksom poenget mitt. Vi trenger ikke besitte kunnskap, men vi kan forholde oss til den. Og kunnskap er ikke det samme som personer, selv om det fins kunnskapsrike personer. Bare det, men likevel nok. Så derfor synes jeg at Larkus skal få si det han sa. Det gir mening. Eller som lyrikere sier; det er min mening og den må du bare være ydmyk i forhold til…

V

vredensgnag

Gjest
Tror ikke "likte" er rett ord. Jeg har stor respekt for det tankearbeidet Kant utførte. Det var uhyre krevende for meg å komme inn i Kant og Hegels arbeider, og det utløste ikke endorfiner eller dopamin, for å si det slik.

Jeg er nok mer både/og enn det enten/eller man ofte forfekter her. Enten hører du skrømt i kablene eller så der du døv; enten skjønner du at alle kabler er like, eller så er du lettlurt.
Det er ikke helt meg. Folk er altfor defensive, og burde være litt modigere. Hva så om man som Lavigne har blåst noen hundre tusen på kabler og ikke er i stand til å plukke dem ut i blindtest? Masser av vitenskapelige undersøkelser viser at visse stimulusresponser krever irrasjonelle assosiasjoner for å bli fullt utløst. Man får større lytteglede av at det står Red Rose ved Mark Levinson på en komponent enn at det står Dussun på den samme.
Nå som man kan scanne hjerner mens de opplever, ser man at folk lytter med flere sentra i hjernen aktive når de tror bestemte ting om det du lytter til, og med færre sentra aktive når de tror andre ting.

Vi trenger det konkrete, og så trenger vi en forestillingsverden av assosiasjoner rundt det, for at opplevelsen skal bli rikest mulig. Velkjent, etablert faktum.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Parelius skrev:
audionut skrev:
Parelius skrev:
audionut skrev:

Jeg aner virkelig ikke hva LMC mener om gullkabler, jeg kjenner han ikke. Men jeg har sett i besøktråder og lest ting han har skrevet, og vet at han bruker flatsølv nå. Og at han mener å høre forskjell på kabler, uten at det betyr at han er på kabelvogna når det gjelder usaklig dyre kabler.
Det var vel en gang at LMC lanserte gull som det nye gull. Det synes jeg forsåvidt er helt greit. Jeg har sikkert som banken selv kommet med vurderinger som i det minste jeg selv ikke er sikker på er like bra nå i ettertid. Det gjelder vel de fleste av oss såfremt vi knytter utsagn om hvordan virkeligheten er til personer. Det var liksom poenget mitt. Vi trenger ikke besitte kunnskap, men vi kan forholde oss til den. Og kunnskap er ikke det samme som personer, selv om det fins kunnskapsrike personer. Bare det, men likevel nok. Så derfor synes jeg at Larkus skal få si det han sa. Det gir mening. Eller som lyrikere sier; det er min mening og den må du bare være ydmyk i forhold til…

Jeg synes det er tøvete av Larkus å påstå at det kun er kunnskapsløse som hører forskjell på kabler. Det er en fordummende forenkling, som gjør lite annet nytte enn å høste applaus fra andre folk som deler hans mening. Og ekstra komisk blir det jo når hverken Larkus selv eller særlig mange av hans llikesinnede her på HFS har særlig peil på elektronikk og fysikk.

P

Parelius

Gjest
vredensgnag skrev:
Tror ikke "likte" er rett ord. Jeg har stor respekt for det tankearbeidet Kant utførte. Det var uhyre krevende for meg å komme inn i Kant og Hegels arbeider, og det utløste ikke endorfiner eller dopamin, for å si det slik.
Hæh. Dette kan du umulig mene, vreden. Kant og Hegel er bedre enn både musikk og sex (bare for å ta noe sammenliknbart).

På den annen side; siden originallitteraturen nok ikke er maltlesning, så vil jeg anbefale folk som har slike aparte interesser å se på bøkene til Pinkard og Pippin. God lese!

V

vredensgnag

Gjest
Parelius skrev:
vredensgnag skrev:
Hæh. Dette kan du umulig mene, vreden. Kant og Hegel er bedre enn både musikk og sex (bare for å ta noe sammenliknbart).

På den annen side; siden originallitteraturen som nok ikke er maltlesning, så vil jeg anbefale folk som har slike aparte interesser å se på bøkene til Pinkard og Pippin. God lese!
Jeg er nok for understated for deg. Jeg ble spurt om jeg "likte" Kants Kritik der reinen Vernunft. Den utløste ikke lystfølelser - men den ga meg innsikt, avklaring, vekket respekt, utfordret meg, fikk meg til å se verden enda mer opplyst, og så burtetter. Hegel fikk meg til å se samfunnet med nye øyne, og så burtetter. Men begge krevde mye.

Schopenhauer, derimot, var lystig lesning i sammenligning.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
marsboer skrev:
Det er ikke rart det krangles om kabler.
Det finnes 2 millioner veier til Rom når det gjelder kabler siden alle kablene egentlig låter likt i følge vitenskapen, men de ulike trossamfunnene mener det er forskjell.
Med andre ord har man en situasjon hvor alle egentlig hører den samme fantastiske lyden fra sine kabler, men de TROR akkurat hans/hennes kabler er unike lydmessige.
Da MÅ det bli krangling. Og det beste er at de alle faktisk har rett i at hans/hennes kabler er best. De låter nemlig likt! ;D
Det er derfor det blir krangling...
Null respekt for andres holdninger

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
vredensgnag skrev:

Jeg er nok mer både/og enn det enten/eller man ofte forfekter her. Enten hører du skrømt i kablene eller så der du døv; enten skjønner du at alle kabler er like, eller så er du lettlurt.
Det er ikke helt meg. Folk er altfor defensive, og burde være litt modigere. Hva så om man som Lavigne har blåst noen hundre tusen på kabler og ikke er i stand til å plukke dem ut i blindtest? Masser av vitenskapelige undersøkelser viser at visse stimulusresponser krever irrasjonelle assosiasjoner for å bli fullt utløst. Man får større lytteglede av at det står Red Rose ved Mark Levinson på en komponent enn at det står Dussun på den samme.
Nå som man kan scanne hjerner mens de opplever, ser man at folk lytter med flere sentra i hjernen aktive når de tror bestemte ting om det du lytter til, og med færre sentra aktive når de tror andre ting.

Vi trenger det konkrete, og så trenger vi en forestillingsverden av assosiasjoner rundt det, for at opplevelsen skal bli rikest mulig. Velkjent, etablert faktum.

Så det du mener, er at du godt kan akseptere at folk hører forskjell på kabler dersom de innrømmer at det er placebo? Da er du jo kliss lik de fleste kabelsketikerne her inne, så det er ingen vits i å late som at du er noe annet enn det du er. "Jeg er nok mer både/og enn det enten/eller man ofte forfekter her." Herregud for en floskel.
Hvorfor må du være så deffensiv? Kan du ikke være modigere, da, og erkjenne at det kan hende du er plaget av forutinntatthet og har bestemt deg for å ikke høre forskjell på kabler uansett samme faen?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.733
Torget vurderinger
1
Av og til undrer jeg på om jeg over hodet kan lese ... (mine uthevinger)

larkus skrev:
Hifisentralen preges av en god del kunnskapsforakt. Det viser de litt nedlatende og hånlige kommentarene til bl.a. vredensgnag og Asbjørn sine innlegg. Det er påfallende at evnen til å høre forskjell på ditt og datt av hifi-remedier, påståelighet og usaklighet i debattene er omvendt proporsjonal med kunnskapsnivået om elektronikk.
v.s.

audionut skrev:
...
Jeg synes det er tøvete av Larkus å påstå at det kun er kunnskapsløse som hører forskjell på kabler. Det er en fordummende forenkling, som gjør lite annet nytte enn å høste applaus fra andre folk som deler hans mening. Og ekstra komisk blir det jo når hverken Larkus selv eller særlig mange av hans llikesinnede her på HFS har særlig peil på elektronikk og fysikk.
Det er kanskje like mye den ekstrapolerte fortolkningen av det som skrives, som kommer ut på skråplanet?

mvh
KJ

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Parelius skrev:
vredensgnag skrev:

På den annen side; siden originallitteraturen nok ikke er maltlesning, så vil jeg anbefale folk som har slike aparte interesser å se på bøkene til Pinkard og Pippin. God lese!

Takk for tipps. Jeg har prøvd meg på originaltekstene til Kant uten noe særlig annet utbytte enn hodepine, så et blikk gjennom Pippins briller (brukte han briller, forresten?) kan være verdt et forsøk.

V

vredensgnag

Gjest
audionut skrev:
vredensgnag skrev:

Så det du mener, er at du godt kan akseptere at folk hører forskjell på kabler dersom de innrømmer at det er placebo? Da er du jo kliss lik de fleste kabelsketikerne her inne, så det er ingen vits i å late som at du er noe annet enn det du er. "Jeg er nok mer både/og enn det enten/eller man ofte forfekter her." Herregud for en floskel.
Hvorfor må du være så deffensiv? Kan du ikke være modigere, da, og erkjenne at det kan hende du er plaget av forutinntatthet og har bestemt deg for å ikke høre forskjell på kabler uansett samme faen?
Du kan jo prøve å lese hva jeg skriver, fremfor hva du ønsker å mene at jeg har skrevet. Mulig det gir utbytte.

Liker stilen din såpass dårlig, i alle sammenhenger der jeg leser deg, at jeg ikke gidder å diskutere med deg.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
KJ skrev:
Av og til undrer jeg på om jeg over hodet kan lese ... (mine uthevinger)

larkus skrev:
Hifisentralen preges av en god del kunnskapsforakt. Det viser de litt nedlatende og hånlige kommentarene til bl.a. vredensgnag og Asbjørn sine innlegg. Det er påfallende at evnen til å høre forskjell på ditt og datt av hifi-remedier, påståelighet og usaklighet i debattene er omvendt proporsjonal med kunnskapsnivået om elektronikk.
v.s.

audionut skrev:
...
Det er kanskje like mye den ekstrapolerte fortolkningen av det som skrives, som kommer ut på skråplanet?

mvh
KJ

Hva er det du ikkeforstår? Hvilken ekstrapolert fortolkning?

"Evnen til å høre forskjell på ditt og datt av hifi-remedier (........) er omvendt proporsjonal med kunnskapsnivået om elektronikk" er som å si at "det er folk med lav kunnskapsnivå om elektronikk som innbiller seg at de kan høre forskjell på ditt og datt av hi-fi remedier".
Og hvis du har lest litt av det dene Larkus har strødd om seg på HFS, så vet du at han inkluderer kabler i "ditt og datt av hi-fi-remedier".

P

Parelius

Gjest
audionut skrev:
Parelius skrev:
vredensgnag skrev:

Takk for tipps. Jeg har prøvd meg på originaltekstene til Kant uten noe særlig annet utbytte enn hodepine, så et blikk gjennom Pippins briller (brukte han briller, forresten?) kan være verdt et forsøk.
Kan garantere deg godt utbytte.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
vredensgnag skrev:
audionut skrev:
vredensgnag skrev:

Du kan jo prøve å lese hva jeg skriver, fremfor hva du ønsker å mene at jeg har skrevet. Mulig det gir utbytte.

Liker stilen din såpass dårlig, i alle sammenhenger der jeg leser deg, at jeg ikke gidder å diskutere med deg.

Du er mer hårsår enn jeg trodde.
Du skriver jo indirekte at kabelforskjeller kun finnes oppi hodet på folk, eller tar jeg feil?

V

vredensgnag

Gjest
Kanskje man burde ta en kikk på Belief Engine, fra Skeptical Inquirer?

Som de skriver består den av syv enheter.

The following units figure importantly:

The learning unit
The critical thinking unit
The yearning unit
The input unit
The emotional response unit
The memory unit
The environmental feedback unit.

Disse faktorene skaper den type splid som kabeldiskusjoner vekker - og får to parter til å holde ekstremt motsatte oppfatninger.

Our brains and nervous systems constitute a belief-generating machine, a system that evolved to assure not truth, logic, and reason, but survival. The belief engine has seven major components.

The following beliefs are strongly held by large numbers of people. Each of them has been hotly disputed by others:

Through hypnosis, one can access past lives.
Horoscopes provide useful information about the future.
Spiritual healing sometimes succeeds where conventional medicine fails.
A widespread, transgenerational Satanic conspiracy is afoot in society.
Certain gifted people have been able to use their psychic powers to help police solve crimes.
We can sometimes communicate with others via mental telepathy.
Some people have been abducted by UFOs and then returned to earth.
Elvis lives.
Vitamin C can ward off or cure the common cold.
Immigrants are stealing our jobs.
Certain racial groups are intellectually inferior.
Certain racial groups are athletically superior, at least in some specific sports.
Crime and violence are linked to the breakdown of the traditional family.
North Korea’s developing nuclear capability poses a threat to world peace.

http://www.csicop.org/si/show/belief_engine

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.733
Torget vurderinger
1
audionut skrev:
...
Så det du mener, er at du godt kan akseptere at folk hører forskjell på kabler dersom de innrømmer at det er placebo?
...
Hva f... er feil med placebo? Placebo virker!
(placebo ~ en behandling uten «virkestoff» som likevel oppnår ønsket resultat)

Hadde det ikke virket er det mer nærliggende å bruke det enda mer malplasserte «nocebo».
(nocebo ~ behandling uten «virkestoff» som gir negativt resultat)

(godt å få brukt disse malplasserte begrepet en gang i blant)

Hvorfor ikke omfavne kompleksiteten og forunderligheten ved egne hifi-opplevelser? Det er ikke alltid opplevelsene har enkle og tydelige årsakssammenhenger, selv når årsakssammenhengen tilsynelatende er nærliggende og tilforlatelig. Hvorfor ikke bare konkludere med det låter bedre fordi «jeg vil ha det slik» - «jeg slapper bedre av og nyter musikk som aldri før med den dinglebommelen» ... om det er fordi en kabelure faktisk gjør noe fra eller til, fordi god-følelsen bare tar overhånd, fordi min lokale guru som har «befalt», eller et rart innfall som fløy forbi, eller hva det skal være ... who cares?

mvh
KJ

V

vredensgnag

Gjest
Fra linken om "Belief Engine." Som KJ sier det, nyt at det er mørkt i nattklubben, og at du tror du er på et magisk sted. Det siste du vil er å se det i dagslys.

"... our brains and nervous systems constitute a belief-generating machine, an engine that produces beliefs without any particular respect for what is real or true and what is not. This belief engine selects information from the environment, shapes it, combines it with information from memory, and produces beliefs that are generally consistent with beliefs already held. This system is as capable of generating fallacious beliefs as it is of generating beliefs that are in line with truth. These beliefs guide future actions and, whether correct or erroneous, they may prove functional for the individual who holds them. Whether or not there is really a Heaven for worthy souls does nothing to detract from the usefulness of such a belief for people who are searching for meaning in life."

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Ja da skjønte jeg jo rett, da. At Vredensgnag, KJ og andre kabelskeptikere mener at kabelforskjeller kun er "hørbart" fordi folk innbiller seg ting.
Dermed ser en jo hvorfor disse krangletrådene aldri tar slutt, siden kabeltilhengerne mener at forskjellene er reelle og ikke bare noe som tar form oppi hodene deres.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.733
Torget vurderinger
1
audionut skrev:
...

"Evnen til å høre forskjell på ditt og datt av hifi-remedier (........) er omvendt proporsjonal med kunnskapsnivået om elektronikk" er som å si at "det er folk med lav kunnskapsnivå om elektronikk som innbiller seg at de kan høre forskjell på ditt og datt av hi-fi remedier".
...
Jeg ser ikke eksklusjonen som ligger i «kun» som i «det kun er kunnskapsløse som hører forskjell».

Kan det hende at terskelen for «kunnskapsløshet» ligger rett under nobelpris?

Kanskje er det en diger gråsone med halvstuderte røvere (meg selv inkludert) som hører både ditt og datt?
For egen del er «evnen» til å høre «forskjell» omvendt proporsjonal med «stramheten» i testmetoden/regimet - des «strammere» testopplegg des mindre «forskjell» - på den andre siden så øker min evne til å høre reelle forskjeller med innstramming av testregimet.

mvh
KJ

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Man kan snakke så mye om målinger ol...
Men når alt kommer til alt så er det ørene, og ikke minst magefølelsen som gjelder.
Om man vil bruke Biltema eller Nordost Valhalla får være opp til den enkelte.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
KJ skrev:
audionut skrev:
...

...
Jeg ser ikke eksklusjonen som ligger i «kun» som i «det kun er kunnskapsløse som hører forskjell».

mvh
KJ

Jeg innrømmer at mitt bruk av ordet "kun" ikke var riktig her.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
KJ skrev:
audionut skrev:
...
Så det du mener, er at du godt kan akseptere at folk hører forskjell på kabler dersom de innrømmer at det er placebo?
...
1) Hva f... er feil med placebo? Placebo virker! (placebo ~ en behandling uten «virkestoff» som likevel oppnår ønsket resultat)

Hadde det ikke virket er det mer nærliggende å bruke det enda mer malplasserte «nocebo».
(nocebo ~ behandling uten «virkestoff» som gir negativt resultat)

(godt å få brukt disse malplasserte begrepet en gang i blant)

Hvorfor ikke omfavne kompleksiteten og forunderligheten ved egne hifi-opplevelser? Det er ikke alltid opplevelsene har enkle og tydelige årsakssammenhenger, selv når årsakssammenhengen tilsynelatende er nærliggende og tilforlatelig. 2) Hvorfor ikke bare konkludere med det låter bedre fordi «jeg vil ha det slik» - «jeg slapper bedre av og nyter musikk som aldri før med den dinglebommelen» ... om det er fordi en kabelure faktisk gjør noe fra eller til, fordi god-følelsen bare tar overhånd, fordi min lokale guru som har «befalt», eller et rart innfall som fløy forbi, eller hva det skal være ... who cares?

mvh
KJ

1) Enig, placebo virker. Det er jo kabelskeptikerne gode eksempler på. ;D
De har "fått en behandling" (det vil si lest et eller annet sted at det ikke finnes reelle, hørbare kabelforskjeller), og nå innbiller de seg at det faktisk ikke er noe reelle, hørbare forskjeller.

2) Hvorfor ikke bare konkludere med det låter likt fordi «jeg vil ha det slik» - «jeg slapper bedre av og nyter musikk som aldri før uten å måtte bruke mye penger på kabler»

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
vredensgnag skrev:
Fra linken om "Belief Engine." Som KJ sier det, nyt at det er mørkt i nattklubben, og at du tror du er på et magisk sted. Det siste du vil er å se det i dagslys.

"... our brains and nervous systems constitute a belief-generating machine, an engine that produces beliefs without any particular respect for what is real or true and what is not. This belief engine selects information from the environment, shapes it, combines it with information from memory, and produces beliefs that are generally consistent with beliefs already held. This system is as capable of generating fallacious beliefs as it is of generating beliefs that are in line with truth. These beliefs guide future actions and, whether correct or erroneous, they may prove functional for the individual who holds them. Whether or not there is really a Heaven for worthy souls does nothing to detract from the usefulness of such a belief for people who are searching for meaning in life."
Jeg vet ikke hva du tror når du er på en nattklubb, men jeg tror jeg er i et lokale med dempet belysning, skjenkebevilgning, mye folk og musikk.
Tror du at du er på et magisk sted? ;D

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.733
Torget vurderinger
1
audionut skrev:
...
De har "fått en behandling" (det vil si lest et eller annet sted at det ikke finnes reelle, hørbare kabelforskjeller), og nå innbiller de seg at det faktisk ikke er noe reelle, hørbare forskjeller.

2) Hvorfor ikke bare konkludere med det låter likt fordi «jeg vil ha det slik» - «jeg slapper bedre av og nyter musikk som aldri før uten å måtte bruke mye penger på kabler»
Mye av det samme med omvendt fortegn - dvs at det evt. er et «virkestoff» i kabler, men som av ymse tillærte årsaker ikke virker. Det er forsåvidt enklere å «fake» et slikt resultat i adekvate testprosedyrer, enn utgangspunktet for placebo dvs en positiv test -> påvist forskjell, hvor der ingen forskjell er. Slike «falske» resultater er imidlertid ganske uinteressante og er i beste fall blindspor på veien.

mvh
KJ

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
KJ skrev:
audionut skrev:
...

Mye av det samme med omvendt fortegn - dvs at det evt. er et «virkestoff» i kabler, men som av ymse tillærte årsaker ikke virker. Det er forsåvidt enklere å «fake» et slikt resultat i adekvate testprosedyrer, enn utgangspunktet for placebo dvs en positiv test -> påvist forskjell, hvor der ingen forskjell er. Slike «falske» resultater er imidlertid ganske uinteressante og er i beste fall blindspor på veien.

mvh
KJ

Ja, det er lite vits i å kjøre en blindtest med folk som ikke hører forskjell på kabler, for å bevise at det IKKE finnes reelle hørbare forskjeller på kabler. ;D

Forøvrig mener jeg ikke det jeg skrev over her, det var bare for å snu ting på hodet slik at man kan se hvorfor disse kranglene aldri tar slutt. Placebo virker, ja, men hvem faen vil innrømme at nettopp han er tilbøyelig for placebo. Det er disputtmotstanderen som er placeboutsatt, selvsagt!

Og da er vi tilbake i utgangspunktet mitt: Man kan utbasunere sin mening noen ganger (særlig når det er relevant), og man kan tenke sitt. Men så må man bare børste støvet av skulderen og komme seg videre, leve og la leve, og bruke HFS til hyggeligere ting enn denne evindelige kranglingen, som likevel ikke fører noe sted.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.733
Torget vurderinger
1
audionut skrev:
...
Forøvrig mener jeg ikke det jeg skrev over her, det var bare for å snu ting på hodet slik at man kan se hvorfor disse kranglene aldri tar slutt. Placebo virker, ja, men hvem faen vil innrømme at nettopp han er tilbøyelig for placebo. Det er disputtmotstanderen som er placeboutsatt, selvsagt!
Jeg tok den.

Selv er jeg selvfølgelig ikke mottakelig for noen form for placebo, men vi vet at de aller fleste av oss (dvs alle de andre) er mottakelige og påvirkelige. Problemet er med andre ord at dette litt for ofte oppleves alt for personlig, selv om alle (dvs de andre) er mer eller mindre likestilt for de samme grunnleggende adferdsmekanismene som kan lede til forhastede konklusjoner om årsakssammenhenger som ikke er der. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor hifinerder ikke er mer opptatt av å utforske egen hørsels muligheter og begrensninger. På den andre siden er det kanskje en liten fallhøyde for selverklærte gullører, som plutselig risikerer å bli degradert til sølv! Dog gir er det muligheter for nye oppkomlinger som kan hoppe opp på rangstigen og demonstrere sin ungdommelige fortreffelighet og erobre heder, ære og edle ører før tiden ... men, nei vi er ikke opptatt av hva ørene og mellomrommet kan og ikke kan ... go figure.

mvh
KJ

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.690
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Jeg foreslår at den siden som mener at alle kabelforskjeller finnes i hodet, donerer nettopp hodene sine til vitenskapen, slik at vi får undersøkt hvorfor dette fenomenet ikke finnes i deres hoder.... 8)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Masser av vitenskapelige undersøkelser viser at visse stimulusresponser krever irrasjonelle assosiasjoner for å bli fullt utløst. Man får større lytteglede av at det står Red Rose ved Mark Levinson på en komponent enn at det står Dussun på den samme.

Godt innlegg! Nyttig informasjon til debatten.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
audionut skrev:
Ja da skjønte jeg jo rett, da. At Vredensgnag, KJ og andre kabelskeptikere mener at kabelforskjeller kun er "hørbart" fordi folk innbiller seg ting.
Dermed ser en jo hvorfor disse krangletrådene aldri tar slutt, siden kabeltilhengerne mener at forskjellene er reelle og ikke bare noe som tar form oppi hodene deres.
Han skrev vel at en større del hjernen brukes til "lytting" når man er forutinntatt enn når man ikke er det. Noe kabeltroende burde ta til seg som et argument for at kabler faktisk KAN få anlegget til å låte bedre uten at det kan oppdages i en blindtest (altså uten fordommer), men at hvis man ikke "vet" at kabelen er god, er ikke hjernen i stand til å høre det heller. Noe slikt burde jo være kabeltroendes beste respons til at alle blindtester gir nullresultat. I stedet skyter du deg selv i foten ved å hevde at det også er feil. (?)

V

vredensgnag

Gjest
Neuromarketing er det store innen merkevarer nå. Lindstrøm har beskrevet dette grundig i boken Buy-ology. Men resultatene fra forskning i det som kalles nevroestetikk gjelder på mange andre områder enn kjøp&salg, selvsagt.
Dansken Per Aage Brandt har forsket i hvordan vi reagerer på musikk, og det finnes bøker som Your Brain on Music, og andre. Men denslags er kanskje uinteressant her.

Noen husker muligens den svenske blindtesten som SVT utførte der meget musikkyndige hadde vansker med å skille en kinafele fra en Stradivarius. Dette forklarer nevroestetikken utfra en rekke grunnleggende faktorer i hvordan hjernen arbeider.
Uten å gå i detalj handler det om målsetting og belønning, og ulike modus rundt disse.
Når vi vet at vi skal lytte til en Stradivarius, i hendene på en dyktig fiolinist, i en anerkjent konsertsal, sammen med et lydhørt publikum - så bygger det seg opp et forventningssett, og hjernen kommer i et bestemt mottaksmodus som tillegger opplevelsen rikere dimensjoner.

Når vi ikke vet hvem som spiller, og hva vedkommende spiller på, kommer ikke hjernen i dette moduset, og vi får ikke en tilsvarende euforisk respons på stimulus. Vi blir uberørte.

Når han her spiller på rett sted betaler folk tusener for et godt sete i salen.

Lag deg en god kopp kaffe og nyt denne artikkelen som handler om videoen. Og - Kant nevnes flere ganger i artikkelen... Jeg har linket til dette her inne før, men det er så lenge siden at vi tåler en oppfrisking:
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/04/04/AR2007040401721.html

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
God morgen.

Såvidt jeg kan se er det flere som har brutt deler av pkt.1 og pkt 4 både i denne tråden, og i diverse andre tråder her inne. Kanskje det er en del medlemmer som bør pugge disse punktene helt til de faktisk FORSTÅR hva INNHOLDET i reglene BETYR.

De minner meg både om glupske ulver som kaster seg over enhver tråd som startes for å kverulere, og spre mest mulig dritt, og impotente mannfolk med verdens største ego som gjør det for å kompensere for manglende sexuell kapabilitet, dessverre. Jaja, en fin dag ønskes dere.

Mvh

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.635
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
Han skrev vel at en større del hjernen brukes til "lytting" når man er forutinntatt enn når man ikke er det. Noe kabeltroende burde ta til seg som et argument for at kabler faktisk KAN få anlegget til å låte bedre uten at det kan oppdages i en blindtest (altså uten fordommer), men at hvis man ikke "vet" at kabelen er god, er ikke hjernen i stand til å høre det heller. Noe slikt burde jo være kabeltroendes beste respons til at alle blindtester gir nullresultat. I stedet skyter du deg selv i foten ved å hevde at det også er feil. (?)
Veldig interessant, og ikke langt fra det jeg har hevdet i flere sammenhenger, nemlig at at forskjellene i hovedsak oppstår inne i hodene våre. Så kan man hevde (og det har jeg forståelse for) at en endring som oppstår inne i hodet vårt, er en reell endring.

Men de interessante spørsmålene som da oppstår er:

1. Betyr dette at rapportering av feks kabelinntrykk bare stort sett er formidling av feelgood opplevelser som i hovedsak skal bidra til å sette andre i samme positive modus? I så fall dreier formidling av kableforskjeller seg mer om formidling av hvordan vi lytter enn om formidling av kablene per se.....

2. Og det andre er: har egentlig denne type opplevelser (hvor vi lytter på en spesiell måte i en spesiell situasjon) spesiell relevans for den daglige lyttesituasjon (hvor vi som oftest lytter på en annen måte)? Når jeg lytter på musikk lytter i hvert fall jeg stort sett på en helt annen måte...

Jeg har egentlig for lengst - basert på at dette nettopp er den oppfatningen jeg har; konkludert med at :

1: Andres subjektive lytteinntrykk har svært liten relevans for meg (og derfor leser jeg lite utstyrsanmeldelser - kun i perioder der det er konkrete oppgraderingsbehov fordi eldre utstyr bør byttes)

2: At selv om jeg i "finlyttingssituasjoner" godt kan høre forskjell på ting, så har svært mange av disse forskjellene svært liten relevans i min daglige musikklytting; dvs ting jeg hører under "kritisk lytting" betyr svært lite i den daglige lyttesituasjon - og jeg finner det derfor lite relevant å holde på med den type tweaking.

Når det gjelder de store tingene, rom, høyttalere og de viktige aktive komponentene derimot er det forskjeller, men forskhjellen er i mange tilfeller langt mindre enn vi like å innbille oss når vi punger ut store beløp for utstyr. Jfr også diverse poster om høyoppløsningsformater, dyre digitale kilder osv. Om man velger å kalle dette placebo eller ikke er vel en smakssak; men erfaringen har vist meg at mange oppfatter dette ordet på ulike måter, og jeg velger derfor å ikke bruke det da jeg ikke tror det helt dekker det jeg prøver å beskrive over.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.635
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
DoMentor skrev:
og impotente mannflok med verdens største ego som gjør det for å kompensere for manglende sexuell kapabilitet, dessverre.
og dette var liksom ikke et brudd på regel 1? God bedring.

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
erato skrev:
DoMentor skrev:
og impotente mannfolk med verdens største ego som gjør det for å kompensere for manglende sexuell kapabilitet, dessverre.
og dette var liksom ikke et brudd på regel 1? God bedring.
Vel, det var ikke formulert som en absolutt påstand men som en undring, basert på mitt intrykk av mange av svarene i tråden og måten de er formulert på, thats the difference u see ;) Som forøvrig er ganske off topic, dessverre.

Mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Steng hele tråden... Denne tråden bare konkluderer med de forsksjellene som er her inne.... Og til syvende og sist er det blitt en kjedelig kabeldiskusjon... Dessverre..

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
HCS skrev:
Steng hele tråden... Denne tråden bare konkluderer med de forsksjellene som er her inne.... Og til syvende og sist er det blitt en kjedelig kabeldiskusjon... Dessverre..
Tja, hvis folk faktisk klarer å holde seg til topic, og IKKE mase om kabler og å oppføre seg så er det vel kanskje håp, men det er vel for mye forlangt av KRANGLE/KVERULERINGSMAFIAEN ? ? ? ;D

Mvh :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
HCS skrev:

Denne også.

V

vredensgnag

Gjest
HCS skrev:
En underlig respons, og i tillegg misvisende. Jeg diskuterer overhodet ikke kabler og oppfatter dette ikke som en kabeldiskusjon, men at du leser tråden som en kabeldiskusjon er tankevekkende.
I 2011+ diskuterer jeg ikke kabler, og folk som måtte lese hva jeg mener om slike i tidligere tråder ville sikkert blitt forbauset når de avprøvde sin fordom om hva jeg mener mot hva som faktisk står.

Men jeg registrerer at trådstarter har en underlig og uuttalt agenda, og melder pass av den grunn i denne stumpen av en tråd.

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
vredensgnag skrev:
HCS skrev:
En underlig respons, og i tillegg misvisende. Jeg diskuterer overhodet ikke kabler og oppfatter dette ikke som en kabeldiskusjon, men at du leser tråden som en kabeldiskusjon er tankevekkende.
I 2011+ diskuterer jeg ikke kabler, og folk som måtte lese hva jeg mener om slike i tidligere tråder ville sikkert blitt forbauset når de avprøvde sin fordom om hva jeg mener mot hva som faktisk står.

Men jeg registrerer at trådstarter har en underlig og uuttalt agenda, og melder pass av den grunn i denne stumpen av en tråd.
Agendaen min står i introduksjonen, mao den burde vel være krystallklar nok ? ? :)

Ha en super dag.

Mvh :)

V

vredensgnag

Gjest
Egentlig ikke, for å være ærlig. Åpningsinnlegget ble i tillegg endret.

Mine innspill her er faktisk forsøk på å vise et fellesgrunnlag, der begge standpunkt er omfattet, som et forsøk på å vise at det kanskje er rom for begge leirer i denne diskusjonen. Og at det som oppfattes som fordommer og respektløshet muligens skyldes at vi ikke tar inn over oss hvor sammensatt det å sanse er og derfor misforstår ulikes beskrivelser av det å lytte til et anlegg.

Men dermed basta herfra. Nyt musikken.

Topp Bunn