Formel 1 er igang

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.747
    Antall liker
    14.361
    Hva er galt med Curling nå da? 😱
    De er utrolig flinke med steiner!
    Pål trulsen hadde i sin tid fritak fra lagets kondisjonstrening. Var ett eller annet med knærne eller noe slikt. Jeg liker for øvrig curling selv.

    Omtrent uansett hva man driver med profesjonelt innen sport så har man en treningsmengde som er noenlunde stabil på rundt 800 timer i året,altså ca halvparten av en vanlig jobb. Man må ikke pushe seg for hardt og nok hvile er en sentral del av treningsopplegget. Det kan se ut som sportsfolk driver mye dank men de må altså hvile mye.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.694
    Antall liker
    6.440
    Adrian Newey er for øvrig aerodynamiker. Og trolig én av om ikke den beste av sorten. Men han kan neppe så mye om å bygge turbomotorer, som var grunnen til at Mercedes kjørte ringer rundt Red Bull fra de ble reintrodusert i 2014 og frem til 2020. Og det aktive hjulopphenget i FW14B var heller ikke hans verk. F1 er en symbiose mellom fører, aerodynamikk, motor og teknologi, og der ligger nok mye av appellen for mange.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.747
    Antall liker
    14.361
    Adrian Newey er for øvrig aerodynamiker. Og trolig én av om ikke den beste av sorten. Men han kan neppe så mye om å bygge turbomotorer, som var grunnen til at Mercedes kjørte ringer rundt Red Bull fra de ble reintrodusert i 2014 og frem til 2020. Og det aktive hjulopphenget i FW14B var heller ikke hans verk. F1 er en symbiose mellom fører, aerodynamikk, motor og teknologi, og der ligger nok mye av appellen for mange.
    Jeg så F1 fast i Schumacher-eraen. Så har jeg sett serien på Netflix. Inspirert av serien har jeg sett et par løp men det har vært som å se maling tørke. Er imponert over hvordan Netflix klarer å lage drama av en sport omtrent blottet for spenning og der man kan ha engasjement for hvem dom blir nummer 13 i et løp og det er en blodig kamp om ikke å bli sist eller hvor «midfield» er et begrep.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.694
    Antall liker
    6.440
    Jeg har ikke sett så mye på Drive To Survive og siden jeg har kuttet ut Netflix blir det vel ikke mer med det første. De fleste syntes jo at Schumacherdominansen også var dørgende kjedelig den gang da, men det er noe med at vi kun husker de gode minnene. På den annen side brøt bilene mye oftere sammen før, så det ga nok mer uforutsigbarhet også objektivt sett. Selv om McLaren med Senna og Prost vant 15 av 16 løp i 1988.

    Tar meg selv fortsatt av og til i å tenke på hvordan F1-historien og statistikkene ville sett ut, om ikke Senna døde den skjebnesvangre dagen på Imola i 1994.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.468
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Trondheim
    Senna kjørte forøvrig en bil som var designet av Adrian Newey (siden hans navn ble nevnt tidligere).
    Boken til Newey er forøvrig vel verdt å lese.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.694
    Antall liker
    6.440
    Da han døde, ja. De tre løpene han startet i ‘94 tok han pole i alle, og kvalet om jeg husker rett i snitt 1,2 sekund raskere enn teamkamerat Hill i samme bil. Og Williams fikk skikk på vogna utover sesongen og Hill var vel ett eller to poeng fra å ta tittelen det året, og hadde vunnet den om ikke Schumacher kjørte ham av banen. Så ‘94-tittelen burde nok Senna tatt enkelt. I ‘95 var Bennetton bedre, men han kunne fort tatt den da også, for ikke å snakke om ‘96 og ‘97 da Williams igjen var overlegne. Så det kunne vært Senna som stod alene med sju titler før Hamilton, i stedet for Schumacher.

    Det fantes forresten et norsk Formel 1-forum i hine hårde dager (f1forum.no?). Der husker jeg at det var noen notoriske kranglefanter som gikk HFS en høy gang.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.694
    Antall liker
    6.440
    Brukte for øvrig nicket Sebulba på f1forum, etter podrace-føreren fra The Phantom Menace. Those were the days.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.747
    Antall liker
    14.361
    Jeg har ikke sett så mye på Drive To Survive og siden jeg har kuttet ut Netflix blir det vel ikke mer med det første. De fleste syntes jo at Schumacherdominansen også var dørgende kjedelig den gang da, men det er noe med at vi kun husker de gode minnene. På den annen side brøt bilene mye oftere sammen før, så det ga nok mer uforutsigbarhet også objektivt sett. Selv om McLaren med Senna og Prost vant 15 av 16 løp i 1988.
    Fritt etter hukommelsen så husker jeg det som svært lite rene forbikjøringer men mye taktikk rundt om man feks hadde ett, to eller tre pitstop, hvor mye bensin man fylte på (pitstoptiden var en direkte funksjon av hvor mye drivstoff som skulle inn).

    Men det begynner å bli lenge siden og jeg var ikke veldig ivrig utover at å se løpet var en vanlig greie på søndagene.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.468
    Antall liker
    3.472
    Det med manglende forbikjøringer var jo et stort problem for noen år siden. Jeg husker et intervju med en av F1 sjefene hvor han smilende og selvgod forklarte at forbikjøringer var da ikke nødvendig, og det var ikke bra hvis det var for lett å kjøre forbi.
    At det går an.

    Det har heldigvis blitt mye bedre nå. Og jeg synes det er fint og følge med på hvordan de forskjellige teamene kjemper om å forbedre bilene sine kontinuerlig, det er jo litt av greia med F1.
    På den måten synes jeg F1 ( og WEC ) er mye mer interessant enn f.eks indycar, hvor alle bilene er like, og det ikke skjer noen teknisk utvikling.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Synes det er et godt konsept at bilene er like. Indycar, Porsche super cup… blir mer interessant kjøring av det. Jeg liker også utviklingsdelen i F1, men det var helt klart artigere da det var et åpent spørsmål om halve gridden fullførte… 😂
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.414
    Antall liker
    21.057
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Vi har bl a F2 med like biler. Tenker at det er bra, og vi får rendyrket de beste sjåførene. Men i Formel 1 synes jeg litt av spenningen er utvikling av bilene. Jeg ser på treninger, og finner det interessant om det har vært en utvikling på bilene, som kan lage ny spenning i kvalifisering og løp.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.468
    Antall liker
    3.472
    Det er jo greit av vi er interessert i forskjellige ting.
    Jeg pleide å følge med på indycar for et par år siden, men gikk lei fordi det var samme greia år etter år, og ingen utvikling.
    Om den eller den føreren vant var ikke så veldig viktig for meg, viste det seg.
    Så jeg er nok mer interessert i å følge teamene i F1 enn førerne, for å være ærlig.
    Og jeg følger ikke noe særlig med på F2 heller.
     
    Sist redigert:

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    182
    Sted
    Haslum
    Jeg har siden jeg var liten fulgt med F1 med jevne mellomrom, men det var først i 2017-sesongen jeg begynte å følge med tett.
    Nå sitter jeg ikke med noe data eller husk fra min tidligere dager(som barn) da jeg fulgte F1; men var satsingen hardere da de ikke var noe budsjett-tak?

    Jeg synes spenningen har blitt mer laber, da de sluttet med å fylle drivstoff forøvrig, men det var jo mange hendelser som var farlige i forbindelse med det. Flere dekkprodusenter, ikke så driftsikre motorer etc.

    Det jeg prøver å komme frem til er at, med dagens budsjett-tak, hvor vi ser begrenset antall motorer, girkasser, hybridmoduler, færre dekk, mindre testing/trening, begrenset utvikling av biler, det har vist seg at i sprintløp f.eks, så har det blitt slik at førerne ikke gir alt i dette formatet lenger, pga. risikoen for å skade bilen, slite ut dekk som følge av budsjett-taket. Se f.eks Williams nå i helgen som ikke hadde ekstra chassis.

    Når hybrid-æraen kom, var det en fører(husker ikke hvem, men mulig Alonso) som uttalte seg om dette, at en racerfører må tenke på "sparing" når man kjører løp, når det i det hele handler om å kjøre så fort man vil.

    Ser man til F2/F3 så er bilene like, her er det opptil fører og team for hvordan justere og tilpasse bilen. Da er det mer lagt opptil førerens egenskaper som man ser i trening/løp/trening. Her er det også mye mer variasjoner for hvordan førerne ender ved målgang. Dekkslitasje er en del av sporten selvfølgelig, men når de får begrenset antall dekk i løpet av en helg, så blir det for mye fokus på hvordan man ikke sliter ut dekk for fort, kanskje mest i forhold til en trening/kvalifisering. I tillegg knapp med til til trening og kvalifisering, hvor det ofte skjer noe som spiser opp mye av verdifull tid for lag og fører.

    Og når det er blitt sånn, slik at de må holde på denne måten, da får vi som regel ikke se førernes sitt aller fulle potensial. Mer stram vaier, takk.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    8.114
    Antall liker
    9.625
    Sted
    Ute i skauen i Våler i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Kanskje en ide om at hvis en fører ikke kan kjøre mer enn 2 sesonger for samme team kunne skape litt mer spenning i formel 1....... eller at vært team må bytte ut minst en fører pr år/annen hvert år kanskje.

    Ellers synes jeg løpet i Autralia var det mest spennende på lenge, bare synd at Russel ødela for seg selv på slutten........ at McLaren er helt der oppe med begge bilene er jo spennende og foran Redbull, Aston og Mercedes synes jeg er veldig kult.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    182
    Sted
    Haslum
    Kanskje en ide om at hvis en fører ikke kan kjøre mer enn 2 sesonger for samme team kunne skape litt mer spenning i formel 1....... eller at vært team må bytte ut minst en fører pr år/annen hvert år kanskje.

    Ville latt det prøve seg. Evt. ett team hadde gitt en junior pr. bil i ett løp, nå som det er så mange løp? Bearman var kanskje ett uttak at han presterte godt i en god bil og meget tid til å forberede seg på, men det gir jo en bevisst pekepinn hvor kapabel en juniorfører kan være
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.992
    Antall liker
    18.669
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Pål trulsen hadde i sin tid fritak fra lagets kondisjonstrening. Var ett eller annet med knærne eller noe slikt.
    Husker Trulsen kommenterte da de skulle kvale til OL, så måtte de ha minimum x-antall timer trening.
    Han førte opp x-antall runder rundt juletreet, og bemerket OBS%! Ytre ring😎
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Helt enig. Nekter å engasjere meg for Red Bull. Samme hvem som vinner bare det er noen som faktisk produserer biler og ikke selger unødvendig dritt til unger.
    Er ikke Red Bull F1 ut i grøften syk?
    En kvinnelig ansatt sender klager på team principal, og får fyken for dette mens team principal fortsetter o_O
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.747
    Antall liker
    14.361
    Får man egentlig vite noe om hvilke justeringer de ulike lagene gjør på bilene underveis? De har jo vist noe i Drive to Survive, men den blir tross alt vist "after the fact" - jeg ville i utgnangspunktet anta at hva de gjør med bilene før og underveis er et sted rundt cosmic top secret selv om enhver rimelig nok kan sammenligne forskjeller i eksteriør og utforming.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    er du virkelig alvorlig?
    Ja siden du kommenter og tydeligvis anntar noe uten noe grunnlag , det man vet er att det har vært en intern gransking som frikjenner
    team leder fra kontrolerende oppførsel, jeg antar du viste att det var det det dreide seg om ?
    Så hvorfor slike kommentarer ?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Ja siden du kommenter og tydeligvis anntar noe uten noe grunnlag , det man vet er att det har vært en intern gransking som frikjenner
    team leder fra kontrolerende oppførsel, jeg antar du viste att det var det det dreide seg om ?
    Så hvorfor slike kommentarer ?
    Mine kommentarer er basert på kilder som virker troverdige
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Kan det rett og slett skyldes dikt og forbainna løgn fra kvinnens side?
    Det kan det ..... men når det vises til historier som setter hele ekteskapet i fare, og sms'er .....jeg aner ikke hva som er rett og galt her .... jeg stiller spørsmål ved dette, kan det være money rules og at Red Bull ikke har råd til å gi team principal fyken, for kostbart og det påvirker deres F1 satsning for mye?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Jos Verstappen
    Ja jøss! Det er en løs kanon ombord og kunne Max valgt, så skulle han ønsket ham stum. F1.com har hverken omtalt saken eller evt uttalelser i etterkant av "avsløringene" med bilder av kommunikasjon mellom Horner og denne kvinnen. Det tyder vel på at det er særdeles lite hold i teorien om at det har foregått "overgrep" fra Team principal.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Ja jøss! Det er en løs kanon ombord og kunne Max valgt, så skulle han ønsket ham stum. F1.com har hverken omtalt saken eller evt uttalelser i etterkant av "avsløringene" med bilder av kommunikasjon mellom Horner og denne kvinnen. Det tyder vel på at det er særdeles lite hold i teorien om at det har foregått "overgrep" fra Team principal.
    Du har ingen fakta som støtter dette overhode
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.452
    Antall liker
    2.434
    Sted
    Bergen
    Det er slik at ulike folk har ulik terskel for hva som oppfattes som overgrep. Kvinnen kan godt mene at hun er utsatt for et overgrep uten at det medfører noe strafferettslig konsekvens. Da blir det vanskelig å straffe den påståtte overgriperen.
    Tipper også at verdien på Horner >>>>>>kvinne påstått utsatt for overgrep = lett valg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Tipper også at verdien på Horner >>>>>>kvinne påstått utsatt for overgrep = lett valg
    Det har vært en uavhengig granskning av saken og resultatet av denne, har konkludert med ingen forføyning for Christian Horner. At man antar og tror eller innbiller seg ting, skaper bare rykter
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    7.460
    Antall liker
    21.364
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Tja. Høres rart ut, men var det bevist for å lage trøbbel for Russell er det vel helt riktig med straff. Dette er ikke rallycross.
    Damon Hill argues that penalizing drivers for doing "anything unexpected," as Fernando Alonso was penalized for in Australia, goes against the essence of racing.
    Alonso finished sixth at the Australian Grand Prix but received a 20-second penalty afterward for driving deemed "potentially dangerous." Hill's perspective suggests that such penalties detract from the unpredictability and excitement inherent in racing.
    “George got surprised, it looked to me that he was very surprised to find the closing speed to Fernando to be so great,”
    “Or he just got too close, he was pushing too hard and got understeer because he was under his rear gearbox.”
    “I do think this is where we get into the difficult area of what is racing and what is dastardly tricks.”
    “I think you have to assume that the FIA want to stop people doing things that are potentially dangerous, but then it is dangerous! Motor racing is dangerous.”
    “You have to be careful when you’re going for a move on someone, if you’re closing on them you’ve got to be prepared for them to do things that are gamesmanship.”
    “I just think this has to be part of the sport, being wary of an individual because they’ve got form or they’re clever or whatever.”
    “I just think the idea that you’ve got to stop people from doing anything unexpected, that’s not really racing.”
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.468
    Antall liker
    3.472
    Stort sett synes jeg det er alt for mange straffer for ingenting i F1.
    Og det med track limits er bare pinlig for F1.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.018
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøss som dere hisser dere opp. Skulle tro overbetalte folk i dyre og fullstendig irrelevante biler var viktig. Av og til morsomt å se på, men viktig?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn