FORSLAG TIL NYE FORUMREGLER

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.214
Torget vurderinger
1
Hifisentralen var i utgangspunktet et lite forum for anorakkene. De første medlemmene ble rekruttert fra daværende forum til tidsskriftet Audio (nå Fidelity) for snart 10 år siden. Siden har HFS hatt en imponerende vekst og utvikling. Kudos til all medlemsaktiviteten og til Høvdingen som har klart å holde tritt mht funksjonalitet og kapasitet.

Med +16,000 medlemmer så sier det seg selv at man får en palett av holdninger, hvorav noen medlemmer ikke engang er spesielt opptatt av Hi-Fi. Kanskje bruker de tiden på Musikk eller på Off-Topic. Det er selvsagt bare hyggelig. (Off-Topic er nå det nest største underforumet på HFS, helt i ryggen på Hi-fi generelt).

Det som ikke er like hyggelig er når tråder sklir ut og ender i mishagsytringer og til dels sjikane/mobbing. Etter å ha fått Hifisentralen på litt avstand etter ett sabbatsår, så ser jeg en tydelig utvikling mot at ”frontene er skjerpet”. De såkalte objektivistene og subjektivistene krangler så fillene fyker, spesielt på kabelforumet. En lignende front står også mot dyrt utstyr.

Det er i tillegg blitt mer og mer vanlig å påstå at ”Det du hører er bare innbilning, fordi bla bla”. Samt denne varianten: ”Ha-ha det er bare tullinger som betaler 10.000 for en kabel”.
-Det er innlysende at dette er krenkende ovenfor de som er opptatt av kabelforskjeller og/eller har investert tungt i kabler. (Kabeltesting kan også utøves på lavt prisnivå, men det er en annen sak).

La oss bare stoppe opp litt her: Enhver må få lov til å kjøpe hva han vil av utstyr, og det kan ikke eksistere noen beløpsgrense som utsetter deg for mobbing og forfølgelse. Er det greit?
Videre, så kan ikke andre forummedlemmer som aldri har møtt deg eller hørt ditt system, avfeie dine lyttevurderinger som oppspinn eller innbilning (Placebo). Er det greit?

Sakens kjerne er ikke hva du mener men hvordan den fremføres. Jeg mener at alle kan få mene hva faen de vil, men måten og plassen det fremlegges på bør være regulert.
De som er opptatt av Placebo må gjerne opprette 100 tråder om dette, men da på underforumet Forskjeller og Testmetodikk.

-----------

Ovennevnte problemstilling, la oss kalle det ”holdningsforskjell”, er ikke unik for Hifisentralen. Det engelskspråklige Audioasylum.com har vært gjennom samme prosess. Der har de simpelthen innført en paragraf H som forbyr kabelskeptikerne å spille ut dette ABX/DBT kortet mot kabelentusiastene. Les også utdypningen nederst på siden.

Audioasylum.com
§H.  DBT-free zones: In the interest of harmony, certain areas (Cables) have been designated as DBT-free zones. Discussion of DBT and ABX, either for or against, is strictly prohibited in these areas. A DBT-free zone notice is posted at the top of these forums. 

KONKLUSJON:
Følgende prinsipper inntas i Forumreglene (ordlyden kan alltids smakes på):

1.
Respekter andres prioriteringer: Det er ikke lov å moralisere/eller kritisere andre medlemmers pengebruk på Hifi. Prinsippet er symmetrisk; Man ”disser” ikke de med små budsjetter. Problemstillinger må gjerne debatteres under Hi-Fi generelt, men ikke adresseres til navngitte forummedlemmer.

2.
Respekter andres sanseinntrykk. Det er ikke lov kategorisk å dessevaluere andre medlemmers private lytteinntrykk. (Men man må gjerne være uenig om en felles lytteopplevelse, for eksempel messelyd eller lyden av 300B. Man kan selvsagt også gi velmenende råd om andres lyd, men altså ikke denne repeterende/fordekte nedvurderingen av andres sanseinntrykk).

3.
Kabelforumet er ABX/DBT-fri sone.

4.
Kabelforumet er Placebo-fri sone. (Det følger egentlig som en konsekvens av pkt 2 og 3, men kan være greit med en presisering).

---------------

Med disse tydelige kjørereglene vil Kabelentusiastene få holde på med sitt på Kabelforumet, mens Kabelskeptikerne kan utfolde seg på Forskjeller og Testmetodikk. Altså ingen regulering om hva man synes, men hvor det kan fremføres.

Mange av motstanderne i kabeldebatten deler kanskje musikksmak eller sansen for matoppskrifter. Det er klart at kabelkranglingen skaper mye vondt blod, som forsurer øvrige tråder. Med redusert kabelkrangling og økt respekt, så vil tonen iblant oss bli bedre. Hvem vet, kanskje VredensGnag og Lars_Erik deler en øl på neste Horten-messe?  :eek:

Ikke glem at Hifisentralen først og fremst skal være et hyggelig sted å være. Det skal være lystbetont. Når jeg er i godt humør, så kan jeg kaste bort en hel kveld på å forfatte noe dilldall til glede for andre, men når jeg føler avsmak for hele Sentralen så gidder jeg ikke poste noe på et helt år.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.690
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Et meget godt innlegg,som ergo støttes!

A

atledreier

Gjest
Da var det visst på tide for meg å ta et sabattsår, gitt... Var forsåvidt hyggelig så lenge det varte.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.474
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
3. Like greit. Alle er jo enige om at forskjeller på kabler ikke kan detekteres med DBT eller ABX. ;)

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.891
Torget vurderinger
3
Veldig bra regler og veldig nødvendige for den generelle trivsel.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.622
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
ovennevnte PEDAL intro-innlegg tiltredes stort sett

det jeg synes mangler, er BIDRAG
det er for få tråder som leder til noe ala Fostex fulltoner, Heartbeat og LMCBP tråden
dessuten er det for mange som er passive og bare opptrer som parasitter som suger til seg info og kunnskap uten å bidra med noe konstruktivt selv
kritkk er det derimot rikelig av
vet at mange potensielle bidragsytere til en del av trådene ikke skriver i plenum men "kiler inn " kommentarer direkte via PM e.l
dette har ikke til noe nytte for felelsskapet imo
det er viktig at alle deler erfaringene
de ovennevnte trådene hadde vel ikke vært såå kule om all kommunikasjonen gikk via PM og mail ?
det var mitt hjertesukk
mvh
Leif

PS oppfordrer fortsatt til at alle opptrer åpent og at anonymitet ikke er en tillatt status
tror dette vil lede til en høyere terskel for PEDALs problemstillinger

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Veldig enig! At ingen har tenkt på dette før ::)

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
pedal skrev:
Med disse tydelige kjørereglene vil Kabelentusiastene få holde på med sitt på Kabelforumet, mens Kabelskeptikerne kan utfolde seg på Forskjeller og Testmetodikk. Altså ingen regulering om hva man synes, men hvor det kan fremføres.
Dette har vel vært intensjonen til forumet i lengre tid? Problemet har vært å få medlemmene til å respektere det. Vi kommer m.a.o. ikke utenom mer moderering.

Jeg tror uansett ingen virkelig ønsker et forum uten temperatur, der alle er enig og koser seg til kjedsomhet. ;)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det du foreslår ang inndeling kablehjørnet kontra forskjeller /testmetodikk virker meget klok. Og poenget vedr priser synes jeg meget om. Bra pedal :)

V

vredensgnag

Gjest
Det er da i tråd med hva som er foreslått før - vil dog også be om at tilsvarende respekt utøves i Forskjeller og Testmetodikk, der det er tanken at det skal være en saklig fundert meningsutveksling omkrimg seksjonens tema, relatert til hobbyen. Og da uten de innspill som er kommet om at seksjonen skal lukkes, og de mange irrelevante og innholdsløse forsøkene på å spamme diskusjoner i den seksjonen.

Som jeg har forsøkt å påpeke i mange sammenhenger er hvordan vi sanser meget sammensatt, og diskusjoner om dette hadde det vært fint å få lov til å føre her inne. Det var vel også derfor F&T i sin tid ble etablert.

P

Parelius

Gjest
LMC skrev:
det jeg synes mangler, er BIDRAG
det er for få tråder som leder til noe ala Fostex fulltoner, Heartbeat og LMCBP tråden
dessuten er det for mange som er passive og bare opptrer som parasitter som suger til seg info og kunnskap uten å bidra med noe konstruktivt selv
kritkk er det derimot rikelig av
vet at mange potensielle bidragsytere til en del av trådene ikke skriver i plenum men "kiler inn " kommentarer direkte via PM e.l
dette har ikke til noe nytte for felelsskapet imo
det er viktig at alle deler erfaringene
de ovennevnte trådene hadde vel ikke vært såå kule om all kommunikasjonen gikk via PM og mail ?
det var mitt hjertesukk
Litt enig her (selv om jeg sitter i glasshus). Jeg bare lurer på om ikke dette forsterkes gjennom mitt-anleggtrådene, dvs. at en del av det som kan ansees som slike bidrag har sitt liv der? Dermed forlates noe av den tematiske tilnærming og forsvinner ut av radaren for mange lesere. Nah, bare en tanke.

V

vredensgnag

Gjest
Karma skrev:
pedal skrev:
Dette har vel vært intensjonen til forumet i lengre tid? Problemet har vært å få medlemmene til å respektere det. Vi kommer m.a.o. ikke utenom mer moderering.

Jeg tror uansett ingen virkelig ønsker et forum uten temperatur, der alle er enig og koser seg til kjedsomhet. ;)
Ofrer gjerne temperatur for sak. Spesielt når meningsforskjeller oppfattes som direkte truende eller provoserende, av begge parter - da blir det nok mer givende med utseksjonering.

lofi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2008
Antall liker
1
Fint med klare regler men trådstartere bør også tenke seg om to ganger og være så klar som mulig på hva som ønskes diskutert, også i tittelen på tråden. De som er mer interessert i praksis enn "fornuft og teori" bør f eks kalle tråden sin "Hva er din ERFARING med (ditt og datt)" Mas om dokumentasjon, doble blindtester, whitepapers og lenker til spanske nettsteder blir dermed OT.

Hvis du er ekstra nazi, spesifiser også i innlegget hva slags tilbakemeldinger du ikke ønsker i tråden din, f eks "bruk av vin- eller bilmetaforer er strengt forbudt"

N

nb

Gjest
loFi skrev:
Hvis du er ekstra nazi, spesifiser også i innlegget hva slags tilbakemeldinger du ikke ønsker i tråden din, f eks "bruk av vin- eller bilmetaforer er strengt forbudt"
Dersom man ikke liker at folk er uenige eller man er er uinteressert i andre syn så skjønner jeg ikke helt hva man gjør på et diskusjonsforum. Oppretter man en tråd har man ikke redaktørrettigheter til den, utover "mitt anlegg" der man vel kan slette innlegg selv. Form og fremtreden kan vi sikkert alle jobbe med til tider, men derfra til at man skal drive forhåndssensur på hvem som kan poste hva i tråder synest jeg er litt drøyt.

Om man ikke takler divergerende syn på noe, kan man opprette sin egen blog, så får man se hvor morro man synest det er.

Ellers er intensjonene som "pedal" skisserer vanskelig å være uenig i, men det koker til slutt ned til hvordan et regelverk faktisk håndheves, ikke hvordan det ser ut...

Mitt inntrykk er ellers at de fleste tråder som ikke omhandler tema som er utdebattert 100 ganger allerede stort sett får leve i fred og fordragelighet. På kabelhjørnet, som vel er der fenomenet er mest fremtredende, er de fleste tråder korte, på saken og uten noe dilldall - alternativt at forumets medlemsmasse ikke finner de veldig givende. De trådene hvor det går som det går er det som regel lagt opp til det allerede fra børjan av at det vil gå som det kommer til å gå.

BTW: Velkommen tilbake, pedal!

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
vredensgnag skrev:
Karma skrev:
pedal skrev:

Ofrer gjerne temperatur for sak. Spesielt når meningsforskjeller oppfattes som direkte truende eller provoserende, av begge parter - da blir det nok mer givende med utseksjonering.
Skjønner hva du mener. Men du er vel enig i at å diskutere kun med de som er enig med deg, fort kan bli noe kjedelig? Problemet er ofte at man ikke klarer å uttrykke sin uenighet på en måte som gir mening og progresjon i debatten..

S

StigErikTangen

Gjest
Leif etterlyser BIDRAG. Det fordrer at fagfolk og/eller folk som har reell kompetanse gidder å delta. Med den profilen dette forumet har, så kan man neppe forvente det. Dette er og blir - sånn jeg ser det - et forum for sluttbrukere, altså de som kjøper og anvender hifi-utstyr.

For oss som bygger og koser oss med det finnes det andre steder å gå som har langt mer å tilby.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
LMC skrev:

mvh
Leif
Dette er vel å trekke det litt langt?

Du skal jammen se at det er noen som bare logger seg inn her, leser og lærer, for så bare å logge seg ut igjen. Alt het gratis!

Du mener ikke dette slik håper jeg.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.214
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Jeg bare lurer på om ikke dette forsterkes gjennom mitt-anleggtrådene, dvs. at en del av det som kan ansees som slike bidrag har sitt liv der? Dermed forlates noe av den tematiske tilnærming og forsvinner ut av radaren for mange lesere. Nah, bare en tanke.
Jeg ser du flere ganger har framført denne skepsisen mot mitt-anleggstrådene. Jeg tror årsaken til denne krype-inn-i-skallet tendensen nettopp er den dårlige stemningen som har utviklet seg på Sentralen siste par årene. Actio et Reactio (Et av mine favorittuttrykk. Jeg får briefe med den lille Latinen jeg kan).

-Mange av de som driver med DIY er også opptatt av kabler, umagnetiske kabinetter, boutique-komponenter fra AN, innbrenningstid på kondensatorer, tuberolling, osv, osv. Mange av de som nå er erfarne DIYere (LMC feks) har også en fortid som highend kunde. LMC har gått opp hele løypa med Van Den Hul, Transparent, Cardas osv. Han har hørt og erfart hva kabler betyr i anlegget. At han ikke har disse i dag skyldes at han i nyere tid har blitt istand til å mekke tilsvarende greier selv til en lavere pris og større eierglede. Han bruker også Bybee filtre i anlegget sitt, unisont kåret til "det beste anlegget vi har hørt" blant besøkende. Det hele fremdyrket og forfinet gjennom et langt liv UTEN hjelp av ABX/DBT...

Men hva tror du han tenker når han observerer "heksejakten" som foregår på Kabler/Forskjeller og Testmetodikk forumet? Har du tenkt på det?

Jeg skal svare på mitt eget spørsmål. Jeg vet hva han tenker, fordi han flere ganger sa til meg i 2009; "-At du gidder!" At jeg gadd å ta til motmæle ovenfor de som mente at alt låter likt med mindre det er dokumentert i ABX og DBT.

Er det noe jeg har lært meg etter 30 år som die-hard Hi-Fi entusiast, så er det ydmykhet. Dette med lyd kan være jævlig enkelt. Men også meget komplisert. 90% av musikken kan kommuniseres gjennom en reiseradio. Men vil du dra ut 99% så er det en helt annen kompleksitet og vanskelighetsgrad.

Beklager avsporingen. Vil du ha ekspertene med på fellesleken, så må det også være et klima som de liker seg.

(Min gode venn LMC får ha meg unskyldt at jeg bruker han som sannhetsvitne. Til gjengjeld kan han smykke seg med tittelen "ekspert", he-he).

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.622
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
StigErikTangen skrev:
Leif etterlyser BIDRAG. Det fordrer at fagfolk og/eller folk som har reell kompetanse gidder å delta. Med den profilen dette forumet har, så kan man neppe forvente det. Dette er og blir - sånn jeg ser det - et forum for sluttbrukere, altså de som kjøper og anvender hifi-utstyr.

For oss som bygger og koser oss med det finnes det andre steder å gå som har langt mer å tilby.
forsåvidt enig, men med hjelp fra bl.a. deg, meg og andre med lang fartstid, kan faktisk en slik bygge/ombygge tråd hjelpe folk over fra en status som sluttbruker til lidenskapelig DIY´er og dermed sikres rekrutteringen for fremtiden
slik som du tenker, vil du bare ende opp med å gå dit du selv får hjelp
jeg lever to diy tilværelser parallelt:
her som bidragsyter og med litt nyttig info tilbake iblandt
på diyaudio eller andre internasjonale fora, når jeg selv trenger support, jeg ikke får "hjemme"
skal dette området fortsette å eksistere, må de som kan, bidra og ikke unnskylde seg med at de får mere igjen i mere sexy fora utenlands
det blir jo en vond sirkel
mvh
Leif

P

Parelius

Gjest
pedal skrev:
Parelius skrev:
Jeg bare lurer på om ikke dette forsterkes gjennom mitt-anleggtrådene, dvs. at en del av det som kan ansees som slike bidrag har sitt liv der? Dermed forlates noe av den tematiske tilnærming og forsvinner ut av radaren for mange lesere. Nah, bare en tanke.
Jeg ser du flere ganger har framført denne skepsisen mot mitt-anleggstrådene. Jeg tror årsaken til denne krype-inn-i-skallet tendensen nettopp er den dårlige stemningen som har utviklet seg på Sentralen siste par årene. Actio et Reactio (Et av mine favorittuttrykk. Jeg får briefe med den lille Latinen jeg kan).
Neppe!

Og det kan være flere grunner til slik skepsis, men er irrelevant i denne sammenheng. Det jeg prøvde å få frem var fokusskiftet vekk fra tema. (Du trenger ikke lete dypere i innmaten på meg.)

[zippet Pedals forklaring på tilbaketrening]
Men hva tror du han tenker når han observerer "heksejakten" som foregår på Kabler/Forskjeller og Testmetodikk forumet? Har du tenkt på det?
Ja.

Men grunnen til at jeg ikke tror det er grunnen, er at i de aller fleste tråder hvor folk kommer med bidrag, så blir det slett ikke dårlig stemning. Og derfor ser jeg ingen grunn til at folk skal dra seg inn i noe skall.

Edit: Et par rettelser for å få det hele bedre frem.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg synes forslagene er for strenge. Kommer det nykommere inn som spør om kabler, så bør de være åpent for alle trosretninger og svare og si sin mening.
I tråder startet av "kabeltroende", så er jeg selvsagt enig at "objektivistene" bør holde avstand. Så det kommer rett og slett ann på hvilke tråder det er snakk om.

Som vredensgnag nevner, så må det vises gjensidig respekt for trådene som startes under "Forskjeller og Testmetodikk". Kanskje jeg er blind, men opplever at disse trådene oftere blir sabotert enn hva kabeltrådene om dyre kabler blir.

Ellers er jeg enig at det trengs nye forumregler. Det er altfor for mye personangrep og mobbing. Og uhyre lite av dette som slås ned på. Jeg mener slikt bør moderes kjapt, man bør får advarsler, derettet korte utestengelser ved fortsettelse og ennå mer utestengelse hvis man fortsetter i samme løype. Forumet har liten fremtid hvis dette får fortsette.

S

StigErikTangen

Gjest
Til Leif: Problemet rundt DIY er at svært mange som kunne bidra konstruktivt har bransetilknytning. Jeg har selv vært der og opplevd håndhevingen av reglementet. Det frister ikke å bidra med noe som helst under sånne forhold. Andre fora har ingen problemer med å la bransjeaktører ha fritt spillerom, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man skal kneble kunnskapen på dette forumet.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.723
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er ikke alltid enkelt å håndheve regelverket men det er litt friere under diy hjørnet.

13) Et begrenset unntak fra regel 9 og 10 gjelder i "DIY og Utvikling". Her er det tillatt for bransjeaktører å komme med innspill i diskusjoner, samt starte innlegg som omhandler utvikling av produkter. Det er ikke tillatt for bransjeaktører å starte innlegg eller reklamere for produkter som er tilgjengelig for salg.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.714
Sted
Østfold
Jeg synes alle de nevnte regelforslagene byr på visse problemer. Ikke det at det er noe galt med intensjonen, men så vidt jeg forstår er jo intensjonen å holde diskusjonen saklig.

1: Om noen mener at en gitt investering er vel anvendte penger så burde en oppfatning av det motsatte være av like stor verdi, synes du ikke? Jeg husker jo en debatt der et medlem hadde kjøpt en svært dyr komponent. Et annet medlem hadde testet den, men endte opp med en vesentlig rimeligere komponent fordi han syntes den låt bedre. Han ble beskyldt for ufin oppførsel basert på det konkrete tilfellet. Er det egentlig så ufint i seg selv?

2: Det er ikke noen automatikk i at bestemte lytteinntrykk medfører riktighet. Dette gjelder jo absolutt alle mennesker, så hvorfor skal dette holdes utenfor debatten? Igjen, det er en del medlemmer som kategorisk har litt livlig fantasi. Hvorfor er det mer berettiget enn å være tilsvarende skeptisk? Jeg mener skillet bør gå ved saklighetsgehaltet, men så var det hvem som skulle vurdere hva som er saklig og hva som ikke er det...

3: Kabelforumet burde være den delen av forumet der ABX er mest interessant. Å bruke "antakelig nullresultat" som argument for å idiotforklare alle er derimot ikke like positivt.

4: I likhet med nr 3 så er det jo viktig å finne metoder for å undertrykke placebo ved kabeltesting. Dersom man holder den faktoren utenfor vil man jo bidra til å redusere den faglige verdien av slike tester.

V

vredensgnag

Gjest
Trådene blir greie å komme gjennom.

"Jeg har hørt X da jeg brukte Y."

"Å så fint!"

"Gratulerer!"

"Herlig!"

Bruker man mange nok smileys så får innleggene et strøk av substans.

===

Det er selvsagt underlig at man på et diskusjonsforum ikke aksepterer at folk har ulike oppfatninger, men det begynner å bli ganske ørkesløst rundt omkring.
Innen hobbyen er det noen som ønsker å hegne om dogmer, og andre som ønsker å utfordre dem, og de trives tydeligvis dårlig i hverandres selskap.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Jeg synes alle de nevnte regelforslagene byr på visse problemer. Ikke det at det er noe galt med intensjonen, men så vidt jeg forstår er jo intensjonen å holde diskusjonen saklig.

1: Om noen mener at en gitt investering er vel anvendte penger så burde en oppfatning av det motsatte være av like stor verdi, synes du ikke? Jeg husker jo en debatt der et medlem hadde kjøpt en svært dyr komponent. Et annet medlem hadde testet den, men endte opp med en vesentlig rimeligere komponent fordi han syntes den låt bedre. Han ble beskyldt for ufin oppførsel basert på det konkrete tilfellet. Er det egentlig så ufint i seg selv?

2: Det er ikke noen automatikk i at bestemte lytteinntrykk medfører riktighet. Dette gjelder jo absolutt alle mennesker, så hvorfor skal dette holdes utenfor debatten? Igjen, det er en del medlemmer som kategorisk har litt livlig fantasi. Hvorfor er det mer berettiget enn å være tilsvarende skeptisk? Jeg mener skillet bør gå ved saklighetsgehaltet, men så var det hvem som skulle vurdere hva som er saklig og hva som ikke er det...

3: Kabelforumet burde være den delen av forumet der ABX er mest interessant. Å bruke "antakelig nullresultat" som argument for å idiotforklare alle er derimot ikke like positivt.

4: I likhet med nr 3 så er det jo viktig å finne metoder for å undertrykke placebo ved kabeltesting. Dersom man holder den faktoren utenfor vil man jo bidra til å redusere den faglige verdien av slike tester.
Dette innlegget har min fulle støtte.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Problemet med ditt forslag, er at det blir en særdeles krevende oppgave å være moderator på dette forum.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
109.591
Torget vurderinger
23
HFS er på vei utfor stupet uansett. Se på antall gode saklige tråder de siste tre år. Konstant på nedadgående. Alle klager, mange har allerede gitt opp. Synd.

Det er vel her som i mange andre sammenheng; de slemme guttene vinner hver gang.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
pengesluk skrev:
HFS er på vei utfor stupet uansett. Se på antall gode saklige tråder de siste tre år. Konstant på nedadgående. Alle klager, mange har allerede gitt opp. Synd.

Det er vel her som i mange andre sammenheng; de slemme guttene vinner hver gang.
Da er det jo bare å definere hvem "de slemme guttene" er, for så å utestenge dem? 8)

V

vredensgnag

Gjest
Det er mulig at internettet, som er åpent slik at enhver kan stikke innom ulike steder, er feil sted for sammenkomster av typen HiFi-Illuminati?
;D

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.214
Torget vurderinger
1
StigErikTangen skrev:
Til Leif: Problemet rundt DIY er at svært mange som kunne bidra konstruktivt har bransetilknytning. Jeg har selv vært der og opplevd håndhevingen av reglementet. Det frister ikke å bidra med noe som helst under sånne forhold. Andre fora har ingen problemer med å la bransjeaktører ha fritt spillerom, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man skal kneble kunnskapen på dette forumet.
Jeg har sett litt på forumreglementet og reguleringen av dette med Bransjeaktører. Ser at Høvdingen har lagt inn en del "restriksjoner", formodentlig for ikke å underminere den lille (og eneste!) inntektskilden som dette forumet har: Annonseinntekter. Og selv da måtte det en kollekt til for å samle inn penger til ny server. En innsamling som forøvrig undertegnede sparket i gang. *selvskryt* (Mitt hjerte banker for hifimiljøet i Norge).

Uansett: Kan ikke dette løses litt opp nå, Høvdingen? Er ikke skillet mellom Hi-Fi Generelt med/uten Bransjeaktører litt kunstig?

Er forresten snart ingen Bransjeaktører igjen i Norge. De som frekventerer Sentralen har heller (nesten) ingenting å selge (Tangen, Snickers-Is, Oblivion, Whistler, + noen få til).
De få aktørene som HAR noe å selge er vel ikke her uansett? (Oslo Hi-Fi Center, Aamodt, Klubben, Soundgarden, Neby, etc).
(Snart er det elkjøp og postordre alt sammen).

Mulig du ble litt fornærmet sist gang, sikkert med god grunn,men tiden leger alle sår og nå som du ikke er kommærsj lengre, så er det bare å kaste seg utpå, Stig-Erik!

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
"Vil du ha ekspertene med på fellesleken, så må det også være et klima som de liker seg."

Jeg klager ikke ;D

PetterH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2008
Antall liker
48
Sted
Høvik
Torget vurderinger
19
Hei!

All ære til Pedal som setter fokus på dette problemet.
Synes Hifisentralen har fått en klart kjipere tone, særlig det siste året.

Dette har i hovedsak vært begrenset til kabelhjørnet hvor det ikke lenger er mulig å
dele begeistrete kabel-erfaringer uten å bli sablet ned av enkelte teoretikere.
Merkelig egentlig, at de som sitter med "fasiten" ikke bare humrer og ler av oss
som er så dumme at vi tror det er hørbare forskjeller på en kabelstump...

Men neida, hver eneste gang må dette kommenteres og kritiseres!
Greit nok, jeg skifter ikke kabler i hytt og pine og kan glatt holde meg unna disse trådene..

Den siste tiden derimot synes denne mentaliteten å ha spredt seg til hele forumet.
(kanskje bortsett fra Mitt anlegg trådene hvor det som regel holdes en god tone)

Håper stemningen på forumet vil bedre seg og at det eventuelt kommer strengere
rettningslinjer hvis det er det som må til, selv om dette burde være unødvendig.

Takk for meg, nok eder og galle for en dag ;D

Vennlig hilsen
PetterH

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
PetterH skrev:
Synes Hifisentralen har fått en klart kjipere tone, særlig det siste året.

Dette har i hovedsak vært begrenset til kabelhjørnet hvor det ikke lenger er mulig å
En kabelerfaring som går ut på at "her hørte jeg ikke noen forskjell - ergo sparte jeg en haug med penger!/ergo har jeg kastet bort en haug med penger (stryk det som ikke passer)" - er ikke den like verdifull? Eller er det graden av begeistring som er avgjørende her? For en som ikke deltar veldig aktivt i slike diskusjoner, er det interessant, åkke som, å registrere at noen hører forskjell i et bestemt oppsett, mens andre ikke gjør det. Det ligger mye grunnlag for ettertanke i det også.

M.h.t. retningslinjer er jeg mer usikker. Kan hende er alt vi trenger en "folkeskikkretningslinje" - det er ikke hva som diskuteres som er problemet, men måten det diskuteres på.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
PetterH skrev:
kabelhjørnet hvor det ikke lenger er mulig å
Et noe ensidig syn, der. ;)

N

nb

Gjest
Steng forumet Fredag og Lørdag kveld/natt så er nok mye gjort;)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Jeg synes forslagene er for strenge. Kommer det nykommere inn som spør om kabler, så bør de være åpent for alle trosretninger og svare og si sin mening.
I tråder startet av "kabeltroende", så er jeg selvsagt enig at "objektivistene" bør holde avstand. Så det kommer rett og slett ann på hvilke tråder det er snakk om.

Som vredensgnag nevner, så må det vises gjensidig respekt for trådene som startes under "Forskjeller og Testmetodikk". Kanskje jeg er blind, men opplever at disse trådene oftere blir sabotert enn hva kabeltrådene om dyre kabler blir.

Ellers er jeg enig at det trengs nye forumregler. Det er altfor for mye personangrep og mobbing. Og uhyre lite av dette som slås ned på. Jeg mener slikt bør moderes kjapt, man bør får advarsler, derettet korte utestengelser ved fortsettelse og ennå mer utestengelse hvis man fortsetter i samme løype. Forumet har liten fremtid hvis dette får fortsette.
Jeg ligger nok på akkurat dette synet jeg også.
Kommer det en tilnærmet nybegynner inn og spør om råd (i kabelhjørnet) så bør det jo være mulig på et diskusjonsforum å komme med sine meninger fra alle leire.
Kommer det f.eks. en spørsmål om kabler (i kabelhjørnet) hvor innlegger ikke ønsker en debatt om hvorvidt det er forskjeller eller alternativt er så små (som en del innkludert meg hevder) så bør de som ikke hører store og tydelige forskjeller bare ekskludere seg sjøl.

Derfor synes jeg at det må være helt greit å skille Kabelhjørnet og Forskjeller/testmetodikk fra hverandre.
Dette var som en del hevder vel også intensjonen, jeg har så langt jeg vet/husker (det er jo ikke langt ;D ) i stor grad valgt å la være å blande meg inn i slikt senere tid.
Jeg synes det rett og slett er kjedelig og svært gjentagende, men leser det gjør jeg for en viss underholdning er det jo.

Noen ganger undrer jeg meg på om ikke dette kan være et behov for avreagering for enkelte og da har det jo sin misjon (avreagering er jo til en vis grad sunnt, men kan kanskje også ta av)

Da gjenstår jo dog problemet at enkelte ikke er der i samme ærend i utgangspunktet.

Noen starter jo tråder med et hint om hva de ikke ønsker skal være en del av debatten, f.eks. har Musicus startet en slik kabeltråd og så langt jeg har fått med meg har vel det blitt respektert av de som eventuelt måtte oppfattes som kabelskeptikere.

Jeg sjøl har jo i ny og ne blitt noe tent på enkelte som hevder (eller ihvertfall blir tolket som) at det ikke er noen forskjell på harde møkka, på akkurat samme måte som jeg i blant tent på de som hevder at forskjellen er sååå store som natt og dag.
Det er vel ytterkantene her som forårsaker de opphetede dabattene og kranglingen.

Kanskje medfører også forskjellen mellom de som hevder at forskjellene er små og de som mener at de er tydelig at en del tar et steg ekstra ut til siden.

Tilbake til betenkligheten til Orso som jeg deler.
Dersom en vi oppfatter som noe fersk stiller spørsmål om eller anbefaling av kabler, så vet jo ikke de forskjellige av oss nødvendigvis hvor fersk denne eventuelt er.
Er vedkommende ikke fersk og vet litt om denne diskusjonen, så kan han dersom han bare ønsker inntrykk av de som mener å sitte på sannheten i form av betydelige forskjeller, legge den i kabelhjørnet samt melde sin intensjon med tråden.
Er vedkommende interssert i alle syn så legger han den i Forskjeller og test.....

Derimot hva gjør vi dersom vedkommende er fersk og legger det ut i kabelhjørnet, som vel vil være helt naturlig for en som er ny og fersk.
Skal bare de som verste fall hevder dyrt er bedre ha rett til å komme med anbefalinger?

Ser en mulig løsning her, de som da i utgangspunktet vil si noe og hører til de såkalte kabelskeptikerne kan om de føler for det stille et spørsmål om hvorvidt vedkommende er åpen/interessert i svar som er mer nøkterne/skeptiske i tråden eller på PM om de nå føler for å hjelpe eller har behovet.

Eller at den forklaringen/løsningen jeg skisserer her på en eller annen måte blir gjort tilgjengelig/forstått av de eventuelle "ferske"

Fersk kan en vel være på to områder, på HFS eller generelt innen HiFI.

Stopper her før jeg blir blandet med "lagd for deg" ::)

Mvh.KW

Topp Bunn