Fostex fulltone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K.V.S

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    10
    Er det noen som kan være behjelpelig med en fullstendig målsatt tegning for kabinettet til Nagaoka D-58es?

    En komplett kappliste hadde også vært konge, skal til å bestille plater til kabinettene. Får snart pris på russisk og finsk bjerk x-finer 18 og 21mm fra XL Roald, Vigra, Ålesund.


    Finner bare uklare, ukomplette tegninger på nettet... kanskje jeg leter på feil plass.....



    Mvh Kjell
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    Husk adressen på den XO-flaska nå da!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Sluket:
    den Nagaoka varianten din har en B&W DM-6 liknende bollemage;
    har det noen praktisk implikasjon, annet enn bedre å matche eieren? 8)
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    ;D
    Men Fe208Es-R har hvertfall ikke "tubatut".........hmmmff, har jeg lovt å slette det ordet fra harddisken tro??
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    Sluket:
    den Nagaoka varianten din har en B&W DM-6 liknende bollemage;
    har det noen praktisk implikasjon, annet enn bedre å matche eieren? 8)
    mvh
    Leif
    den er LMC-ready ;D ;D
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Burde ikke hjørnene inne ikanalene i Nagaoka kassene vær rundet av?

    McLaren
     

    K.V.S

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    10

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    Vanskelig å spå om de avstivningene der - burde ikke ha noen særlig negativ innvirkning, men de ser heller ikke veldig betydningsfulle ut, for å si det slik. Disse kabinettene er, når det brukes skikkelig kvalitet BB, usedvanlig stive allerede.

    Er du redd for manglende stivhet er det bedre å doble veggtykkelsen i yttervegger og baffel, enkelt å endre dette.
     

    K.V.S

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    10
    Har på tapetet å bestille 21mm russisk bjerk x-finer av beste kvalitet, men må få disse j.... skattepengene først.....
    Tenker å følge den byggesekvensen og der er det doble sidevegger og dobbel stive på bakvegg.
    Sideveggene er todelte, velger å la ytterste laget være hele mens det innerste laget være todelt for kanskje enklere/sikrere montering. Første diy-bygg, dette... Gleder meg :)


    Mvh Kjell
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    Bare å være nøyaktig så pleier det å gå bra. Hver time med planlegging/tenking i forkant betaler seg gjerne i mangfold...

    TIPS: Alle innvendige deler som skal ha samme breddemål bør skjæres med saga i samme stilling - et par-tre tiendeler forskjell der så har du et helvete etterpå. Bedre å ofre litt plåt enn å stille om saga for akkurat de bitene der. De MÅ være like for fullgod tetting og stabilt kabinett. Det blir litt trykk et par steder inne i gangene...
     

    K.V.S

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    10
    Eneste jeg bekymrer meg for er hvor nøyaktig kløyvsaga på trevaren er..... kappingen og monteringen står jeg for selv, så slipper jeg å kvele noen andre hvis noe er galt............ ;)

    Begynner ingenting før jeg har "sett for meg" prosessen.

    Ang. kabinettet, er dette bedre enn om jeg skulle gått for det anbefalte kabinettet på Madisound sine sider?
    Tror det selv, men bare tror........

    Mvh Kjell
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    pengesluk skrev:
    Bare å være nøyaktig så pleier det å gå bra. Hver time med planlegging/tenking i forkant betaler seg gjerne i mangfold...

    TIPS: Alle innvendige deler som skal ha samme breddemål bør skjæres med saga i samme - et par-tre tiendeler forskjell der så har du et helvete etterpå. Bedre å ofre litt plåt enn å stille om saga for akkurat de bitene der. De MÅ være like for fullgod tetting og stabilt kabinett. Det blir litt trykk et par steder inne i gangene...
    Lurt.

    Jeg har tenkt at hvis byggevaren kapper til en mengde lange lengder som har nøyaktig den innvendige bredden så kan jeg kappe biter av den på uttrekkbar kappsag hjemme.

    Når byggevaren kapper så bør man være med for å kvalitetssjekke hver eneste lengde
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    Nettopp. Om en endeavslutning etc på en av de interne veggene er ørlite ute av kurs så betyr ikke dette noe. En geri bordsag i heimen, justert riktig, er helt grei for å kappe alle nevnte biter på LENGDEN.

    På nesten alle BLH konstruksjoner betyr det gjerne at delene til hornekspansjonen, frontbaffel samt bakvegg kappes i samme bredde uten sagjustering. Er det en halv mm. utenfor mål så er i hvertfall alle bitene like. Forsåvidt topp/bunn også, men der kan man sjonglere med hvem som skal ligge utenpå hverandre osv. - og er det doble vegger så kan du alternere indre og ytre.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Fostex FE83eN, en bitteliten 3 tommer

    Et av fjortisanleggene vi jobber med for tiden 8)



    Uploaded with ImageShack.us
     

    K.V.S

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    10
    Tøffe fjortis ht, dette, hel!

    Litt OT: De er interessante de bassene, har du sammenlignet de med andre merker? Billige er de, samme som står i Klipsch Cornwall lll, tror jeg.
    Lurer på om Fostex sin 15" er verdt pristillegget... må bygge et par subber når høytalerne mine er ferdige....


    Mvh Kjell
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Kr 600 pr stk fra Evenstad musikk. Ikke mye som er billigere enn det! ;D
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Hvordan deler du disse? Hvordan blir mellomtonen her? Blir det litt tynn/spinkel? hvor langt ned går bassen? Det siste avhenger vel mest av rommet de står i.

    McLaren
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    McLaren skrev:
    Hvordan deler du disse? Hvordan blir mellomtonen her? Blir det litt tynn/spinkel? hvor langt ned går bassen? Det siste avhenger vel mest av rommet de står i.

    McLaren
    Bassen er knallbra, tørr, artikulert og med slam. Dem går ikke dypere enn 40 hz, men du verden for en kvalitet den leverer.

    Midbassen er helt rå. Nedre mellomtone kanskje ørlite tynnere enn normalt. Det låter tøft og gutta er fornøyde. Til mitt bruk blir det 8 tommers fulltone som mellomtone. Det kommer jo også litt an på hvilke krav man stiller. Vet at flere har laget akkurat denne OBn med Eminence A15A og med Fostex FE108eZ og da snakker vi mellomtone i referanseklassen. Ikke er det dyrt å bygge en slik heller.

    Delingen er inntil videre 160 / ca 400 med første ordens filter. Pga baffelens bidrag samt at Fostex elementet har stigende impedanse ved resonansfrekvensen som ligger ganske høyt så forsvarer det et slikt gap.

    Det har vært litt frem og tilbake med valg av fulltone og jeg havnet til slutt på denne 3 tommern. Heldigvis har M J King berenget et filter som passer akkurat denne kombinasjonen. Det er et 2 ordens filter på hhv 200hz og rundt 4-500hz. Da blir responsen rett og fin.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Kommer snart til meg også;-)

    McLaren
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Uten å måtte lses gjennom alle de sidene med tekst jeg nettopp fant, hva går dette ut på?

    McLaren, FE203ens eier.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    Ødelegger den. Stay clear.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    ok. Men jeg har ikke skjønt hva denne modifikasjonen går ut på og hvordan den utføres med hva?

    McLaren
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    McLaren skrev:
    ok. Men jeg har ikke skjønt hva denne modifikasjonen går ut på og hvordan den utføres med hva?

    McLaren
    Man tegner "dotter" med tusj i et gitt mønster som angivelig skal gi en roligere, bedre, åpnere osv klang

    Enige med Sluket. Det virker tullete.

    Vil man ha åpnere klang, kjøp en åpen driver. Vil man ha varmere kjøp en varm. Likedan slam eller dybde, rom og luft osv. Tror altfor mange driver med fiklerier fremfor å velge det de vil ha eller å gjøre skikkelige inngrep.

    Seas fulltonen jeg bygde MLTL til feks. Prøvde lyspære foran domen som faseplugg for å ta bort en litt skarp peak. Bare tull. Norcad hjalp meg med et lite sugefilter og vips, knall-resultat.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    Jula nærmer seg, skjønner jeg...
     

    flats5

    Fersking
    Ble medlem
    25.03.2010
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Er fersk som f..n i faget.. og lurer litt.. (understatement) om man kan BÅDE baklade OG frontlade et slikt element samtidig? Hvordan kan man evt. filtrere slikt? :-\
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.175
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det som skal filtreres ?
    -m
     

    flats5

    Fersking
    Ble medlem
    25.03.2010
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Vil fronthornet trenge kompensering ved nedre avrullingsfrekvens?
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.175
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Fulltoner monteres i bakladet horn for å øke nivået nedover. Hvis du i tillegg skal ha fronthorn øker du nivået oppover og er teoretisk like langt. Ingen god ide.
    Enten fulltone i bakladet eller fulltone i frontladet med extra bassystem.
    -m
     
    • Liker
    Reaksjoner: t.h

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Har funnet en fin tabell med T&S parametre på de fleste Fostex modeller:

    Param?tres de THIELE et SMALL des haut-parleurs

    Som nevnt i 203En-S trådene finnes det ikke T&S på dette elementet. Jeg mailet tom japanerne, men forgjeves.
    Denne tabellen gjør at man allikevel kan trekke ut fellesnevnere og gjøre noen antagelser. Sånn cirka hvertfall :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn