Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    OMF skrev:
    Eros...du hevder jeg er den mest kunnskapsløse her - da kunne du kanskje påpeke hvor jeg spesifikt tar veldig feil da...? Det skulle jo være lett....
    Du kan begynne med deg selv.

Du skriver f.eks dette etter at jeg har gitt en oversikt over Stortingets forhold til regjeringen:

"gjest - har du noe kunnskap om disse prosessene i det hele tatt...?"

Begrunn dette.
    Tja...jeg reagerer på din fremstilling av at FRP kan gjøre noe "ulovlig"/Skjult i Regjering - som ikke Stortinget godkjenner....
    Det parlamentariske systemet er jo nettopp bygd opp slik at det skal være litt handlingsrom for en Regjering....hvis det ikke var slik kunne jo Stortinget bestemt alt....da hadde vi ikke hatt behov for en Regjering...

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Tja...jeg reagerer på din fremstilling av at FRP kan gjøre noe "ulovlig"/Skjult i Regjering - som ikke Stortinget godkjenner....
    Det parlamentariske systemet er jo nettopp bygd opp slik at det skal være litt handlingsrom for en Regjering....hvis det ikke var slik kunne jo Stortinget bestemt alt....da hadde vi ikke hatt behov for en Regjering...
    Heldigvis kan Stortinget trekke tilbake sine fullmakter med øyeblikkelig virkning dersom vi skulle få en tittenteiregjering som misbruker systemet.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    Heldigvis kan Stortinget trekke tilbake sine fullmakter med øyeblikkelig virkning dersom vi skulle få en tittenteiregjering som misbruker systemet.
    Nettopp.....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    topline skrev:
    Frp vil kutte i alt som er, staten skal jo bare være ansvarlige for et absolutt minimum av aktiviteter i samfunnet.
    Dette er ikke riktig. FRP vil bruke mer på helse, omsorg, eldre og vei for å nevne noe….

Derimot er dette et viktig prinsippspørsmål. FRP mener at staten skal gripe minst mulig inn i livet til den enkelte. Altså – staten skal sikre alle like rettigheter til utdanning, helse, pleie, omsorg og en verdig alderdom.

På den annen side mener venstresiden at staten skal bedrive mer detaljstyring – den skal bestemme om du skal kjøre bil eller buss, om du skal drikke øl eller vin, om du skal røyke eller ikke, hvilken kunst du bør like og du skal jobbe mye overtid for å få råd til det du har lyst på eller ikke….den sittende regjeringen mener også at den skal drive med rein næringsdrift slik den gjorde med sin overføring av 5 MRD til AP-mannen Røkke….

topline skrev:
    Vil man ha kunst får man betale hva det koster. Skal man lage kunst får man gjøre det på fritiden, lønnet arbeid er det ikke.
    Tja….personlig er jeg kritisk til Kunstnerlønn og de svært høye subsidiene til opera, teater og en del andre sære kulturarrangementer. Vi hadde jo før en liste over ”konsert for 12 traktorer”, ”innsamling av lukter” og ”damebilde som skulle vises på sonar” for en tid tilbake. Dette var sikkert bare noen tabloide oppslag, som ikke kostet all verden. Selv reagerte jeg på Bentheim Baardsen norskspråkelige oppsetning av Peer Gynt ved giza pyramide – hvor han attpåtil hadde to ulike roller og tok fullt betalt for begge.

At kvalitetskontrollen over kultursubsidier er for dårlig er jeg sikker på. At FRP sin talsmann uttaler seg mildt sakt lite voksent er det heller ingen tvil om. Dette er helt klart et svakt punkt i FRP sitt program! Men det er et poeng – at velger man å bli maler, dikter eller noe slikt – så synes staten det er greit med kunstnerlønn….Er vel på ingen måte noen stor kjenner av norsk kunst og kultur så jeg spør rett ut: har folk som Kringlebotn, Tellefsen, Andsnes, Ullmann nytt godt av ordninger som kunstnerlønn….?

topline skrev:
    Skjønt i en og annen enkelsak er det lett å støtte Frp, de har noen fornuftige forslag innemellom. Trøbbelet er når man begynner å se helheten i politikken. Da syns jeg Frp står for en total mangel på kompetanse, og viser stor grad av uvitenhet på viktige områder av samfunnslivet.
    Tja…jeg synes helheten fremstår ganske greit jeg…selvsagt må vi tillatte litt mer ”slack” fra partier som aldri har vært i regjering….SV har vel ikke akkurat noen voldsom konsekvensanalyse i sitt program de heller….men siden de er et mer til alt parti så er det ingen som kritiserer de!

topline skrev:
    Siv som statsminister høres ut som mitt værste mareritt ganget opp med 100...
    Tja…jeg har ikke slike mareritt…og tror ingen av dagens reelle regjeringskonstellasjoner er i nærheten av et mareritt – men du har åpenbart bedre fantasi enn meg.

Derimot er jeg opptatt av at vi får snudd skuta snart…..vi må få flere i arbeid, vi må få bedre resultater i skolen, vi må gi bedre hjelp til de som trenger det, og vi må gi de eldre en verdig alderdom – det ser ikke ut til at dagens regjering greier dette!

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    - Hvis de tror at de på 100 dager klarer å sette parlamentarismen ut av spill, har de ikke fått med seg det grunnleggende. Fullmaktene som departementene forvalter, er gitt dem av Stortinget. Bare det å tro at de skal kunne omgå Stortinget, er en hjelpeløs tilnærming, sier Venstres leder.

Han legger til at han overhodet ikke blir stresset av at Frp «leker litt regjering» i sommervarmen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=193354

- Det å planlegge hvordan man kan gjøre mest mulig galskap på kort tid, er å spille hasard med demokratiet og ordninger som vi i Norge har bygd opp over mange år. Den useriøse delen av Frp er nå mer tydelig enn på lenge, sier hun til NRK. -Valgerd Svarstad Haugland

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Disse sommerutspillene til Fr.p har iallefall underholdningsverdi. Det er da noe!
    ;D

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Det later til at enkelte ikke har forstått at hvis det i Norge blir innsatt en ren FRP regjering - så er dette ganske enkelt fordi Stortingets flertall har denne regjeringen som førstevalg på det tidspunktet.

At FRP da før valget har fremsatt en handlingsplan for sine første 100 dager - og at denne listen faktisk blir fulgt opp (det er jo ikke alle som tar seg bryet med å følge opp sine valgløfter) kan jeg ikke skjønne at er bekymringsfullt.

Jeg skjønner heller ikke at det er spesiellt kritikkverdig at et parti undersøker hva det kan gjøre i regjering når det det etterhvert har kommet i en posisjon der dette kan være en mulighet! Partiet setter opp en handlingsplan - og hvis ting må vedtas i Stortinget - så kan det i utgangspunktet strykes fra listen over ting som skal gjøres de første 100 dagene - ikke fordi de skal "lure" Stortinget" som enkelte later til å tro, men fordi Stortingen rett og slett ikke rir den dagen de saler....

Mvh
    OMF

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.736
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er man bekymret for at FRP skal ta en NSDAP? Reality check, værsåsnill?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Valentino skrev:
    Er man bekymret for at FRP skal ta en NSDAP? Reality check, værsåsnill?
    Nei man skal ikke da dette våset alt for seriøst. De utgjør ingen større fare enn at de avslører sin egentlige agenda hvis de blir presset til å legge frem et statsbudgett.

De er en gjeng med klovner, men de skyter nå med løskrutt i det minste.

Spørsmålet er om man skal kaste bort tiden på klovnestreker når tiden heller kan brukes av seriøse aktører som ønsker å være et alternativ til de rødrøde.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.736
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi får stole på embedsverket. Javel, statsråd! ;D

Bare et lite innstikk: CIH er faktisk en av de skikkeligste parlamentarister vi har. Det betyr jo litt at 7.far i huset holder dem i ørene om det skulle gå oss så ille at folk flest får hva folk flest higer etter.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Per Sandbergs løsning på fyllakjøring og rusmisbruk på norske veier: :-\

"- Selv om man kjører av veien fordi man har snakket i mobilen eller er rusa, bør Norge ha så gode veier at man kan overleve, sa Sandberg til Dagsavisen."

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article359028.ece

..yiiiihaaaa..

Jaja, det er vel hyggelig det at fyllakjørerne har fått noen til å representere deres interesser også. De får jo ellers så mye urettferdig kritikk og dårlig presse. Nesten litt synd på dem.. :'(

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Da skal det altså bli bedre veier før det blir billigere bensin og sprit. ;D

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Sitter å ser på en dokumentar om Enron saken på tv nå. Det var vel kapitalisme på sitt verste, der man stengte kraftverk bare for å skru opp strømprisen.

Det fører tankene inn på en annen sak, nemlig privatisering av naturressursene våre (som Frp vil ha).
    Hva er det som tilsier at private aktører bør sitte og forvalte olje, gass, vannkraft.......najonale ressurser som vi er livsavhengige av..... Bør private aktører (som har som formål og få størst mulig inntekt til eierne) forvalte denne nasjonal arven? Hvorfor?

Det som man derimot ikke bør ha (i følge Frp) er streikerett for yrkesgrupper der en streik kan gi konsekvenser for "folk flest". Morsomt standpunkt egentlig, da de ikke kan ha fått med seg prinsippet med tvungen lønnsnemd. Streiker som går ut over liv og helse blir stoppet allerede i dag. Bare et lite appropo til den stutum politikken som Frp på mange måter står for.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    Per Sandbergs løsning på fyllakjøring og rusmisbruk på norske veier: :-\

"- Selv om man kjører av veien fordi man har snakket i mobilen eller er rusa, bør Norge ha så gode veier at man kan overleve, sa Sandberg til Dagsavisen."

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article359028.ece

..yiiiihaaaa..

Jaja, det er vel hyggelig det at fyllakjørerne har fått noen til å representere deres interesser også. De får jo ellers så mye urettferdig kritikk og dårlig presse. Nesten litt synd på dem.. :'(
    En litt uheldig vri på argumentet om passive sikringstiltak på vegene.....Det spiller vel egentlig liten rolle om det er er mobiltelefon, alkohold, søvn en manglende kjøreferdigheter som gjør at man havner utenfor veien...det er likefullt et viktig poeng at man øker veistandarden slik at skadene ved slike uhell blir minimert...

gjest har forøvrig linket til denne tidligere.....noe som virkelig er en kjempeskandale....nei, er man for passive sikringstiltak i trafikken så skal ihvertfall ikke jeg stemme på de....fagforeningen fagforeningen fagforeningen!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    topline skrev:
    Det fører tankene inn på en annen sak, nemlig privatisering av naturressursene våre (som Frp vil ha).
    Hva er det som tilsier at private aktører bør sitte og forvalte olje, gass, vannkraft.......najonale ressurser som vi er livsavhengige av..... Bør private aktører (som har som formål og få størst mulig inntekt til eierne) forvalte denne nasjonal arven? Hvorfor?
    Tja..nå er det jo slik i dag….hvorfor skal vi forandre på det…?

topline skrev:
    Det som man derimot ikke bør ha (i følge Frp) er streikerett for yrkesgrupper der en streik kan gi konsekvenser for "folk flest". Morsomt standpunkt egentlig, da de ikke kan ha fått med seg prinsippet med tvungen lønnsnemd. Streiker som går ut over liv og helse blir stoppet allerede i dag. Bare et lite appropo til den stutum politikken som Frp på mange måter står for.
    Nå skal det ganske mye til for tvungen lønnsnemd…..så skjønner ikke helt hvor du vil med stutumpolitikken din…en Avinor streik som i prinsippet stopper hele Norge fordi 80 flygeledere synes lønnen er for lav omfattes ikke av denne tvungne lønnsnemden….synes du det er greit at en av Norges best betalte yrkesgrupper kan streike når de føler for det – og stort sett få gjennomslag fordi konsekvensene er så store…?

Personlig så synes jeg at streikeretten bør strammes inn….gode eksempel på dette er samfunnsgrupper som rammer en tredjepart svært hardt – eksempel på dette er jo Avinor og oljebransjen….det er vel ingen tilfeldighet at de også tjener langt, langt mer enn for eksempel ansatte i helsesektoren som ikke har en reell streikemulighet…

Hvor mange av lavtlønnsyrkene er det som effektivt kan bruke streik?
    Hvor solidarisk synes du streik er som virkemiddel…?

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    Nei man skal ikke da dette våset alt for seriøst. De utgjør ingen større fare enn at de avslører sin egentlige agenda hvis de blir presset til å legge frem et statsbudgett.
    Da har du jo muligheten.....siden 2005 har FRP fremlagt alternativt starsbudsjett....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tubesnake skrev:
    Da skal det altså bli bedre veier før det blir billigere bensin og sprit. ;D
    Vittig....

Med ca 500 000 000 000,- i overskudd på årets budsjett skulle man ikke tro det var nødvendig å trille folk ut på TV rommet fordi de var i ferd med å dø.....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    OMF skrev:
    En litt uheldig vri på argumentet om passive sikringstiltak på vegene....
    Jojo, men akk så typisk for frp.

Noe uheldige utspill, noe uheldige vrier, noen uheldige formuleringer, , representanter, ledere, soloprosjekter, etc. etc. Det summerer vel opp essensen i dette noe uheldige partiet ganske greit vil jeg tro.

Vi får håpe at ikke uhellet smitter over alt for mye.
    Dette er jo i mine øyne det store problemet med FRP (jeg strøk et par av dine punkter...).

Synes selv FRP har fantastisk dårlige budbringere på mange saker!
    Det går an å si at vi må bedre veikvalitet og pasive sirkingstiltak - uten å nevne at fyllekjørere skal greie seg!
    Det går an å nevne at man er kritisk til dagens kulturstøtte - uten å nenve country og dansemusikk.
    Det går an å nevne at man ønsker skattelette - uten å nevne bensin, tobakk og alkohol
    osv osv.....

Men jeg mener at programmet som ligger i bunnen er godt selv om presentasjonen mildt sagt varierer.....

Mvh
    OMF

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    OMF skrev:
    topline skrev:
    Definerer du StatoilHydro som et privateid selskap?

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    OMF skrev:
    topline skrev:
    Personlig så synes jeg at streikeretten bør strammes inn….gode eksempel på dette er samfunnsgrupper som rammer en tredjepart svært hardt – eksempel på dette er jo Avinor og oljebransjen….det er vel ingen tilfeldighet at de også tjener langt, langt mer enn for eksempel ansatte i helsesektoren som ikke har en reell streikemulighet…

Mvh
    OMF
    Streik er solidarisk - det er det eneste virkemiddelet de ansatte har som kan balansere kapitaleiernes styringsrett.

I offentlig sektor der det ikke skjer produksjon (som skolesektoren) er det riktignok noe annerledes. For der vil arbeidsgiver tjene på at de ansatte streiker (sparer lønnsutbetalinger) samtidig som man ikke mister inntekter.
    Sier seg selv at streik som pressmiddel da blir dårlig...

Men i privat sektor har streik vist seg svært effektivt for lavtlønnsyrkene.
    Jobber selv innenfor Næring og nytelsesmiddelbransjen (NNN). Der har de lavest lønte blitt prioritert gjennom flere sentrale oppgjør siste årene. Ved at de som jobber i de dårligst betalte bedriftene har fått tillegg på 10-12 kr/t, mens vi andre har måtte nøye oss med 2-3 kr/t.

Uten sentrale oppgjør ville det vært umulig for disse gruppene og fått hevet lønna si vesentlig. Noe å tenke på når vi snakker om Frp, som er motstander av sentrale lønnsoppgjør, men mener alt skal være en avtale mellom ansatt og arbeidsgiver innenfor bedriften.

Frp politikk garanterer at lavtlønte forblir lavlønte......er det solidaritet?

G

Gjestemedlem

Gjest
    (For å vise aktsom tilbakeholdenhet og respekt for reglementet og politiske følelser har Gjestemedlem allerede forhåndssensurert dette innlegget. Men siden Gjestemedlems holdninger er kjent når det kommer til trådens tema, så overlates det til lesern å selv å fylle ut der det mangler noe tekst.)

.... ... ......... . ......... ... ...... ....... . ............ .. ....... .. .... ............. ............ ;) ... ........ ......... ....
    ...... .. ... . ........................ ...... :-\

.......... . . .................. 34" ............. :eek:

Vedlegg

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Lønn som en avtale mellom ansatt og arbeidsgiver. Akkurat det AP/LO fikk bort - og som arbeidsfolk av den gamle generasjonen snakket om var en plage: "å stå med lua i handa" - å be om lønn.

Fr.p - "partiet for mann i gata" vil altså ha dette tilbake. Det (også) vitner om fravær av historisk kunnskap.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    OMF skrev:
    Det går an å si at vi må bedre veikvalitet og pasive sirkingstiltak - uten å nevne at fyllekjørere skal greie seg!
    Ikke glem at Fr.p var for fri fart i Norge i sin tid (og enda for alt jeg vet). Fin kombo det: fri fart og polstrede veier sikret mot at rusa folk kan skade seg. Så kan de kjøre i 180 km/timen og være rusa på øl og en rev. Hvis noe hender så er det erstatningssak mot staten. Fæle staten!

Full frihet uten ansvar!

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    OMF skrev:
    topline skrev:
    Nå skal det ganske mye til for tvungen lønnsnemd…..så skjønner ikke helt hvor du vil med stutumpolitikken din…en Avinor streik som i prinsippet stopper hele Norge fordi 80 flygeledere synes lønnen er for lav omfattes ikke av denne tvungne lønnsnemden….synes du det er greit at en av Norges best betalte yrkesgrupper kan streike når de føler for det – og stort sett få gjennomslag fordi konsekvensene er så store…?
    Nå har jeg ingen formening om hva en flygeleder bør tjene.
    Men generelt er høy lønn noe man kan få ved unik kompetanse, mangel på arbeidskraft, ubekvem arbeidstid, store belastninger i jobb - (fysiske som psykiske), inntjening, stort ansvar......blant annet...

En del av disse grunnene er garantert med på kunne si at flyveledere bør tjene bra. Tror ikke flygelederne (for å bruke de som eksempel nå) streiker i tide og utide, men igjen - det er det virkemiddelet som er tilgjengelig som pressmiddel.

Er det å unngå streik et ansvar som bare de ansatte har?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Stort sett er det en ansvarlig og moderat bruk av streikevåpenet i Norge. Det er alltid litt irriterende når streik rammer utenforstående, men i de aller fleste tilfelle virker muligheten for streik i seg selv så avskrekkende at partene tilstreber å komme til enighet. Jeg er ingen tilhenger av utstrakt bruk av striking, det er og skal være en siste utvei og bør ikke misbrukes.

Alternativet, hvis man fjerner streikeretten og arbeidsmiljøloven og alle de andre tingene som irriterer frps arbeidsgiverlobbyister er at folk står tilbake på bar bakke uten mulighet til å organisere seg og forhandle om lønn og at det skal være helt opp til hver enkelt arbeidsgiver å bestemme lønn, arbeidsforhold, ansettelsenforhols etc. så hvis man som ansatt ikke er fornøyd.. får man sparken på dagen og man henter inn en eller annen ny person som holder kjeft og gjør som han får beskjed om i frykt for represalier.

Ikke ulikt 30-tallets samfunn i Norge.

.. med mindre man er svært ressusrsterk og har utdanning og praksis som er uunnværlig og attraktiv for en arbeidsgiver. Men for vanlige lønnsmottakere er dette begredelige utsikter... men men, de får ingen sympati fra meg hvis de først innsetter et slikt regime og senere står tilbake på gata den dagen arbeidsgiver finner det for godt.

Vedlegg

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Litt historie (for historieløse) igjen:

Norge har "Hovedavtalen". Denne avtalen regulerer streikerett, fagforeningsvirksomhet og det som hører med. Hovedavtalen gir norske arbeidstakere rett til å streike KUN når det er uenighet i forhandlingene mellom arbeidsgiver og -takersiden. Det er bare i periden som lønnsoppgjørene foregår. Et unntak finnes: politisk streik. I praksis brukes politisk streik lite, og representerer ingen trussel mot noen.

Norge er kjent for å ha et stabilt næringsliv med lite streiker, og det er takket være denne avtalen.

Denne avtalen vil Fr.p fjerne. Hva skal erstatte den?

Hva med franske tilstander der fiskerne reiser til Paris og fyller gatene med gammel fisk?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    topline skrev:
    OMF skrev:
    topline skrev:

Nå synes jeg din uttalelse var såpass unyansert - at mitt svar helt klart var i tråd med det. Ja jeg vet at StatoilHydro i stor grad er statseid - vet ikke eksakt nå 50%+ ønsker om å kjøpe seg opp til 2/3 - men de er i stor grad frisitilt til å handle etter bedriftsøkomomiske prinispper. Vi har også Esso, Shell, BP og Gas France for å nevne noen andre...så den sektoren som StatoilHydro representerer vil jeg hevde i hovedsak er privat....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    topline skrev:
    OMF skrev:
    topline skrev:

Mvh
    OMF
    Streik er solidarisk - det er det eneste virkemiddelet de ansatte har som kan balansere kapitaleiernes styringsrett.

I offentlig sektor der det ikke skjer produksjon (som skolesektoren) er det riktignok noe annerledes. For der vil arbeidsgiver tjene på at de ansatte streiker (sparer lønnsutbetalinger) samtidig som man ikke mister inntekter.

Jobber selv innenfor Næring og nytelsesmiddelbransjen (NNN). Der har de lavest lønte blitt prioritert gjennom flere sentrale oppgjør siste årene. Ved at de som jobber i de dårligst betalte bedriftene har fått tillegg på 10-12 kr/t, mens vi andre har måtte nøye oss med 2-3 kr/t.

Uten sentrale oppgjør ville det vært umulig for disse gruppene og fått hevet lønna si vesentlig. Noe å tenke på når vi snakker om Frp, som er motstander av sentrale lønnsoppgjør, men mener alt skal være en avtale mellom ansatt og arbeidsgiver innenfor bedriften.

La meg bare si at jeg ikke deler ditt syn på streikemuligheter...og mulighetene det innbærer for lavtlønnsyrker....

Mekanismene er noe mer komplisert enn du fremstiller de - og de som virkelig tjener lite er jo gjerne ikke fagorganisert - men det bekymrer vel ikke deg som er organisert....jeg regner med at argumentet er at hvis de ikke vil organisere seg så får de seile i sin egen sjø.....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Lønn som en avtale mellom ansatt og arbeidsgiver. Akkurat det AP/LO fikk bort - og som arbeidsfolk av den gamle generasjonen snakket om var en plage: "å stå med lua i handa" - å be om lønn.

Fr.p - "partiet for mann i gata" vil altså ha dette tilbake. Det (også) vitner om fravær av historisk kunnskap.
    Jeg vet at det kompliserer bildet....men hva synes du feks om den stadig økende bruken av vikarer.....jeg synes det er bekymringsfullt at stadig større deler av arbeidsstyrken ikke har "fast arbeid" - jeg tror i stor grad det skyldes at rettighetene til fat ansatte er så store at arbeidgiverne kvier seg for å gi disse "rettighetene".....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    OMF skrev:
    Ikke glem at Fr.p var for fri fart i Norge i sin tid (og enda for alt jeg vet). Fin kombo det: fri fart og polstrede veier sikret mot at rusa folk kan skade seg. Så kan de kjøre i 180 km/timen og være rusa på øl og en rev. Hvis noe hender så er det erstatningssak mot staten. Fæle staten!

Full frihet uten ansvar!
    Er for tiden på ferie i Danmark.....høyere fartsegrenser, bedre veier.....føler at trafikken er "tryggere" her.....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    topline skrev:
    OMF skrev:
    topline skrev:
    Nå har jeg ingen formening om hva en flygeleder bør tjene.
    Men generelt er høy lønn noe man kan få ved unik kompetanse, mangel på arbeidskraft, ubekvem arbeidstid, store belastninger i jobb - (fysiske som psykiske), inntjening, stort ansvar......blant annet...

En del av disse grunnene er garantert med på kunne si at flyveledere bør tjene bra. Tror ikke flygelederne (for å bruke de som eksempel nå) streiker i tide og utide, men igjen - det er det virkemiddelet som er tilgjengelig som pressmiddel.

Er det å unngå streik et ansvar som bare de ansatte har?
    Flygeledere tjener bedre enn de fleste.....det skyldes streikemulighetene.....

Sjekk hva de som sitter poå kontrollrommet til NSB tjener for å sammenligne....de har vel i stor grad samme oppgave....

Hvis de ansatte fremmer urimelige krav - kan ikke streik unngås! Hva var snittlønnen hos Avinor....?

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Jeg vet at det kompliserer bildet....men hva synes du feks om den stadig økende bruken av vikarer.....jeg synes det er bekymringsfullt at stadig større deler av arbeidsstyrken ikke har "fast arbeid" - jeg tror i stor grad det skyldes at rettighetene til fat ansatte er så store at arbeidgiverne kvier seg for å gi disse "rettighetene".....
    En av frps kongstanker er jo at det skal bli mye lettere for arbeidsgivere å slippe å ansette folk slik at de får en fast jobb, og istedet kun leie inn folk etter behov og kaste de på dør når man vil spare penger i stedet. Hente inn en og annen polakk eller vikar, og avgrensede kontrakter eller dagsarbeidere slik at man slipper å gi folk anstendige arbeidsvilkår og en forutsigbar inntekt som de kan forsørge seg og sin familie med, og i kun satse på at staten skal rydde opp etter dem og gi dem tryd når de har utspilt sin nyttighet for dem.

Arbeidstakeres forhold kommer til å blir alvorlig svekket med frp.

Dette er fremtiden for den vanlige lønnsmottaker under frp.

Men likevel flokker de til partiet som fluer på et overkjørt piggsvin.

Mennesker kan være underlig urasjonelle til tider.

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Gjest skrev:
    OMF skrev:

Full frihet uten ansvar!
    Er for tiden på ferie i Danmark.....høyere fartsegrenser, bedre veier.....føler at trafikken er "tryggere" her.....

Mvh
    OMF

Jojo, men til hvilken pris. De har sikkert brukt hundrevis av millarder på å flate ut eller flytte fjellene nordover slik at vi blir sittende med problemet.

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    OMF skrev:
    jeg synes det er bekymringsfullt at stadig større deler av arbeidsstyrken ikke har "fast arbeid"
    Hvorfor er du bekymret for det? Det er jo helt i tråd med FRPs ønske om utvidet adgang til bruk av midlertidige ansettelser.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    OMF skrev:
    Gjest skrev:

Mvh
    OMF
    Hvorfor gir de fast ansattes rettigheter en økende bruk av vikarer?

Vi har null ledighet i praksis i Norge i dag, og bedriftene skriker etter arbeidskraft.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    OMF skrev:
    topline skrev:
    OMF skrev:
    topline skrev:

Mvh
    OMF

La meg bare si at jeg ikke deler ditt syn på streikemuligheter...og mulighetene det innbærer for lavtlønnsyrker....

Mekanismene er noe mer komplisert enn du fremstiller de - og de som virkelig tjener lite er jo gjerne ikke fagorganisert - men det bekymrer vel ikke deg som er organisert....jeg regner med at argumentet er at hvis de ikke vil organisere seg så får de seile i sin egen sjø.....

Mvh
    OMF
    De uorganiserte nyter godt av alle godene som fagforeningen har kjempet fram opp gjennom tiden. Når det gjelder arbeidstid, ferie, sykepenger osv..
    På bedrifter med tariffavtaler får de også samme lønn som organiserte. Forskjellen er at de ofrer ikke noe for å få godene, men er med som "gratispassasjerer". Så jeg syns ikke spesielt mye synd på dem egentlig...

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    OMF skrev:
    topline skrev:
    OMF skrev:
    topline skrev:

Nå synes jeg din uttalelse var såpass unyansert - at mitt svar helt klart var i tråd med det. Ja jeg vet at StatoilHydro i stor grad er statseid - vet ikke eksakt nå 50%+ ønsker om å kjøpe seg opp til 2/3 - men de er i stor grad frisitilt til å handle etter bedriftsøkomomiske prinispper. Vi har også Esso, Shell, BP og Gas France for å nevne noen andre...så den sektoren som StatoilHydro representerer vil jeg hevde i hovedsak er privat....

Mvh
    OMF
    Norske stat eier 62% av StatoilHydro gjennom Olje og energidepartementet.
    Det som er verdt å merke seg er at nest største aksjonær (Bank of New York ADR Dep) kun har 3,58% av aksjene...

Og fleste statlige foretak må vel forholde seg til normale bedrifsøkonomiske betingelser nå om dagen. Så da er det plutselig ok med statlig eierskap da?

Ikke helt i tråd med Frp ånden det her da.. ;)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    Stort sett er det en ansvarlig og moderat bruk av streikevåpenet i Norge. Det er alltid litt irriterende når streik rammer utenforstående, men i de aller fleste tilfelle virker muligheten for streik i seg selv så avskrekkende at partene tilstreber å komme til enighet. Jeg er ingen tilhenger av utstrakt bruk av striking, det er og skal være en siste utvei og bør ikke misbrukes.

Alternativet, hvis man fjerner streikeretten og arbeidsmiljøloven og alle de andre tingene som irriterer frps arbeidsgiverlobbyister er at folk står tilbake på bar bakke uten mulighet til å organisere seg og forhandle om lønn og at det skal være helt opp til hver enkelt arbeidsgiver å bestemme lønn, arbeidsforhold, ansettelsenforhols etc. så hvis man som ansatt ikke er fornøyd.. får man sparken på dagen og man henter inn en eller annen ny person som holder kjeft og gjør som han får beskjed om i frykt for represalier.

Ikke ulikt 30-tallets samfunn i Norge.

.. med mindre man er svært ressusrsterk og har utdanning og praksis som er uunnværlig og attraktiv for en arbeidsgiver. Men for vanlige lønnsmottakere er dette begredelige utsikter... men men, de får ingen sympati fra meg hvis de først innsetter et slikt regime og senere står tilbake på gata den dagen arbeidsgiver finner det for godt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Hovedavtalen gir norske arbeidstakere rett til å streike KUN når det er uenighet i forhandlingene mellom arbeidsgiver og -takersiden.
    tja - kunne du nevne noen andre tider enn under uenighet det kunne være aktuellt å streike - mao hvilken streiker er det denne ovedavtalen forhindrer...?

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn