Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    OMF skrev:
    Gjest skrev:
    OMF skrev:
    Det går an å si at vi må bedre veikvalitet og pasive sirkingstiltak - uten å nevne at fyllekjørere skal greie seg!
    Ikke glem at Fr.p var for fri fart i Norge i sin tid (og enda for alt jeg vet). Fin kombo det: fri fart og polstrede veier sikret mot at rusa folk kan skade seg. Så kan de kjøre i 180 km/timen og være rusa på øl og en rev. Hvis noe hender så er det erstatningssak mot staten. Fæle staten!

    Full frihet uten ansvar!
    Er for tiden på ferie i Danmark.....høyere fartsegrenser, bedre veier.....føler at trafikken er "tryggere" her.....

    Mvh
    OMF

    Jojo, men til hvilken pris. De har sikkert brukt hundrevis av millarder på å flate ut eller flytte fjellene nordover slik at vi blir sittende med problemet.
    Ta i litt da hvis du skal være morsom....tusenvis av millirader.....

    Det skulle ikke være så vanskelig å bygge skikkelig motorvei på strekningene:
    Oslo-tronheim
    Oslo-Bergen
    Oslo Stavnger
    Oslo-Stockholm (til grensen)
    Oslo-Gøteborg (til grensen)

    Men du synes vel det er bortkastede penger....bedre med 60 soner og masse trafikkdødsfall.....de har sikker gjort noe feil uansett og fortjener det...

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tubesnake skrev:
    OMF skrev:
    jeg synes det er bekymringsfullt at stadig større deler av arbeidsstyrken ikke har "fast arbeid"
    Hvorfor er du bekymret for det? Det er jo helt i tråd med FRPs ønske om utvidet adgang til bruk av midlertidige ansettelser.
    Det er stor forksjell i rettigheter du har hvis du er fast og hvis du er vikar...

    Mange havner i dag i vikar - fordi rettighetene som fast er for strenge....

    Synes ikke du dette er bekymringsfullt...?

    Hvis så...hva er din løsning på problemet.....? Å slenge med leppa er noe vi alle kan....

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    OMF skrev:
    Gjest skrev:
    Lønn som en avtale mellom ansatt og arbeidsgiver. Akkurat det AP/LO fikk bort - og som arbeidsfolk av den gamle generasjonen snakket om var en plage: "å stå med lua i handa" - å be om lønn.

    Fr.p - "partiet for mann i gata" vil altså ha dette tilbake. Det (også) vitner om fravær av historisk kunnskap.
    Jeg vet at det kompliserer bildet....men hva synes du feks om den stadig økende bruken av vikarer.....jeg synes det er bekymringsfullt at stadig større deler av arbeidsstyrken ikke har "fast arbeid" - jeg tror i stor grad det skyldes at rettighetene til fat ansatte er så store at arbeidgiverne kvier seg for å gi disse "rettighetene".....

    Mvh
    OMF
    Hvorfor gir de fast ansattes rettigheter en økende bruk av vikarer?

    Vi har null ledighet i praksis i Norge i dag, og bedriftene skriker etter arbeidskraft.
    Likefullt er mange ansatt i vikariater - spesiellt i kommunsektoren...hvorfor det Gjest...hvorfor gir ikke helten din sin ansatte fulle rettigheter...?

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    topline skrev:
    OMF skrev:
    topline skrev:
    OMF skrev:
    topline skrev:
    Det fører tankene inn på en annen sak, nemlig privatisering av naturressursene våre (som Frp vil ha).
    Hva er det som tilsier at private aktører bør sitte og forvalte olje, gass, vannkraft.......najonale ressurser som vi er livsavhengige av..... Bør private aktører (som har som formål og få størst mulig inntekt til eierne) forvalte denne nasjonal arven? Hvorfor?
    Personlig så synes jeg at streikeretten bør strammes inn….gode eksempel på dette er samfunnsgrupper som rammer en tredjepart svært hardt – eksempel på dette er jo Avinor og oljebransjen….det er vel ingen tilfeldighet at de også tjener langt, langt mer enn for eksempel ansatte i helsesektoren som ikke har en reell streikemulighet…

    Hvor mange av lavtlønnsyrkene er det som effektivt kan bruke streik?
    Hvor solidarisk synes du streik er som virkemiddel…?

    Mvh
    OMF
    Streik er solidarisk - det er det eneste virkemiddelet de ansatte har som kan balansere kapitaleiernes styringsrett.

    I offentlig sektor der det ikke skjer produksjon (som skolesektoren) er det riktignok noe annerledes. For der vil arbeidsgiver tjene på at de ansatte streiker (sparer lønnsutbetalinger) samtidig som man ikke mister inntekter.
    Sier seg selv at streik som pressmiddel da blir dårlig...

    Men i privat sektor har streik vist seg svært effektivt for lavtlønnsyrkene.
    Jobber selv innenfor Næring og nytelsesmiddelbransjen (NNN). Der har de lavest lønte blitt prioritert gjennom flere sentrale oppgjør siste årene. Ved at de som jobber i de dårligst betalte bedriftene har fått tillegg på 10-12 kr/t, mens vi andre har måtte nøye oss med 2-3 kr/t.

    Uten sentrale oppgjør ville det vært umulig for disse gruppene og fått hevet lønna si vesentlig. Noe å tenke på når vi snakker om Frp, som er motstander av sentrale lønnsoppgjør, men mener alt skal være en avtale mellom ansatt og arbeidsgiver innenfor bedriften.

    Frp politikk garanterer at lavtlønte forblir lavlønte......er det solidaritet?
    La meg bare si at jeg ikke deler ditt syn på streikemuligheter...og mulighetene det innbærer for lavtlønnsyrker....

    Mekanismene er noe mer komplisert enn du fremstiller de - og de som virkelig tjener lite er jo gjerne ikke fagorganisert - men det bekymrer vel ikke deg som er organisert....jeg regner med at argumentet er at hvis de ikke vil organisere seg så får de seile i sin egen sjø.....

    Mvh
    OMF
    De uorganiserte nyter godt av alle godene som fagforeningen har kjempet fram opp gjennom tiden. Når det gjelder arbeidstid, ferie, sykepenger osv..
    På bedrifter med tariffavtaler får de også samme lønn som organiserte. Forskjellen er at de ofrer ikke noe for å få godene, men er med som "gratispassasjerer". Så jeg syns ikke spesielt mye synd på dem egentlig...
    Neida - jeg kjenner den....de som ikker er organisert seiler i sin egen sjø.....

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    topline skrev:
    OMF skrev:
    topline skrev:
    OMF skrev:
    topline skrev:
    Det fører tankene inn på en annen sak, nemlig privatisering av naturressursene våre (som Frp vil ha).
    Hva er det som tilsier at private aktører bør sitte og forvalte olje, gass, vannkraft.......najonale ressurser som vi er livsavhengige av..... Bør private aktører (som har som formål og få størst mulig inntekt til eierne) forvalte denne nasjonal arven? Hvorfor?
    Tja..nå er det jo slik i dag….hvorfor skal vi forandre på det…?

    Definerer du StatoilHydro som et privateid selskap?
    Nå synes jeg din uttalelse var såpass unyansert - at mitt svar helt klart var i tråd med det. Ja jeg vet at StatoilHydro i stor grad er statseid - vet ikke eksakt nå 50%+ ønsker om å kjøpe seg opp til 2/3 - men de er i stor grad frisitilt til å handle etter bedriftsøkomomiske prinispper. Vi har også Esso, Shell, BP og Gas France for å nevne noen andre...så den sektoren som StatoilHydro representerer vil jeg hevde i hovedsak er privat....

    Mvh
    OMF
    Norske stat eier 62% av StatoilHydro gjennom Olje og energidepartementet.
    Det som er verdt å merke seg er at nest største aksjonær (Bank of New York ADR Dep) kun har 3,58% av aksjene...

    Og fleste statlige foretak må vel forholde seg til normale bedrifsøkonomiske betingelser nå om dagen. Så da er det plutselig ok med statlig eierskap da?

    Ikke helt i tråd med Frp ånden det her da.. ;)
    Skjønner ikke hvor du vil med eierandeler i Statoilhydro...et firma blir vel ikke mindre privat av at aksjene er godt fordelt...?

    Min kommentar var til din påstand om at FRP ønsket å privatisere oljesektoren. Hvis du ser på hvem som opererer i Nordsjøen (StatoilHydro, Shell, Esso, BP, GasFrance og mange andre små aktører) så synes jeg allerede sektoren er privat - mener du den er statlig...?

    Hvis du er interessert i FRP ånden - så vil du se at de ikke har noe i mot statlig eierskap men at det skal klarlegges om man ønsker å utøve annen innflytelse enn bedriftsøkonomisk...Hva synes du om at staten kjøper seg opp i Aker for 5 000 000 000,-? Hva synes du statens skal bruke sine stemmer i generalforsmalingen til......stemme i mot alt som omhandler nedleggeing eller flytting av virksomhet...? Stemmer for alt som innebærer flere ansatt...? Stemme i mot alt som innebærer sentralisering...?
    Er du enig i at staten som eier kan være vanskelig å forholde seg til....?

    Mvh
    OMF
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    OMF skrev:
    Ellers er vel de sentrale lønnsforhandlingene noe som sterkt for arbeidstakerne "i midten" - de virkelig lavtlønnende er ikke organisert, mens den andre halvdelen av de som ikke er organisert står så sterkt at de kommer godt (bedre) ut av det på egenhånd....
    Jo stemmer mye det, men da er det jo litt begredelig av frp å ønske at alle i denne middelklassen skal få det like ille som de lavtlønnede og uorgniserte. For denne grupper kommer til å øke ganske betydelig under frp. Men det er vel litt av frpånden, det gjør ingeting om du har det ræva.. bare ikke noen andre har det bedre enn deg.


    At man ikke ser noen negative sider ved meget sterke bindinger og organisering av arbeidlivet tyder ikke på at man haren nyansert debatt. Hvis dagens system ikke rammet noen-...så var det vel bare å vedta enda strengere regler da...hvorfor gjør vi ikke det....?
    Vi har alle en frihet til å organisere oss, selv om ikke frp liker det, det er grunnleggende i et demokratisk samfunn. Vi har akkurat den samme friheten til å ikke gjøre det, selv om de organiserte ikke liker det. De som blir rammet av strenge reguleringer er arbeidsgivere som er nødt til å tilby anstendig lønn og arbeidsvilkår til sine ansatte. Det er disse arbeidsgiverene som kan tjene noen penger på et frp styre, og som er dem som frp virkelig represengterer og slett ikke mannen i gata. Den typiske lønnsmottaker går en usikker fremtid i møte. Kanskje ikke med en gang, men ganske så snart når ikke aksjonærene får stort nok utbytte og det skal skjæres tilbake på lønnskostnader og sparke noen arbeidere her og der.



    Litt gøy at du nevner dette med lobbyister Deph...hvorfor vil ikke regjeringen at det skal offentliggjøres hvem som er lobbyister og hvem de jobber for....?
    Sorry, kan ikke huske å ha nevnt dem her. Skal ikke insistere på noe, men kan du friske opp min hukommelse er du snill, så får jeg litt gøy jeg også. Jeg kan forøvrig ikke se noen grunn til at ikke lobbyister skal måtte flagges. Ser heller ingen grunn til at partier skal få anledning til å hemmeligholde hvem som betaler penger til dem og hvor mye. Begge deler bør være helt åpent og gjennomsiktig.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    Litt gøy at du nevner dette med lobbyister Deph...hvorfor vil ikke regjeringen at det skal offentliggjøres hvem som er lobbyister og hvem de jobber for....?
    Sorry, kan ikke huske å ha nevnt dem her. Skal ikke insistere på noe, men kan du friske opp min hukommelse er du snill, så får jeg litt gøy jeg også. Jeg kan forøvrig ikke se noen grunn til at ikke lobbyister skal måtte flagges. Ser heller ingen grunn til at partier skal få anledning til å hemmeligholde hvem som betaler penger til dem og hvor mye. Begge deler bør være helt åpent og gjennomsiktig.
    Gjestemedlem skrev:
    alle de andre tingene som irriterer frps arbeidsgiverlobbyister
    Mvh
    OMF
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    OMF skrev:
    alle de andre tingene som irriterer frps arbeidsgiverlobbyister

    Takk. Hadde glemt denne formuleringen. Lobbyister var vel kanskje litt unøyaktig terminologi. Arbeidsgiverinteresser, partisponsorer .. noe slikt kanskje? Poenget var iallefall at frp ikke representerer den vanlige mann og kvinnes interesser, men kun stiller seg på lag med dem som ønsker å gi dem så dårlige vilkår som de kan slippe unna med på lovlig vis. Jeg noterer meg din bekymring for at for mange blir ansatt i korte enasjement og som vikarer i stdet for å bli ansatt i fast jobb.. og for hver slik sak blir jeg litt mer forbauset over hvorfor du samtidig insisterer på at frp er en god idé.

    Temaet ble jo forøvrig indirekte kommentert ved at jeg gav utrykk for at de som betaler penger til partiene bør offentliggjøres slik at folk kan få se hvem som virkelig står bak og finansierer dem. Alle donasjoner fra bedrifter eller private bør gjøres offentlig tilgjengelig. Det er et alvorlig demokratisk problem at noen partier ønsker å holde dette hemmelig.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har vel bare kommentert at resultatet av stadig strengere rettigheter for arbeidstakerne - er at arbeidsgiverne (i stor grad stat/kommune) unngår å gi disse rettighetene ved å bruke vikariater....men da er jo alt slik de rødgrønne vil ha det....de kan speile seg i glansen av gode hensikter, mens de i praksis kan skalte og valte med folk som de vil....meningsløs symbolpolitikk som vanlig...

    Hvorfor vil ikke regjeringen at lobbyister skal offentliggjøres...?

    Mvh
    OMF
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    34
    OMF skrev:
    Tubesnake skrev:
    OMF skrev:
    jeg synes det er bekymringsfullt at stadig større deler av arbeidsstyrken ikke har "fast arbeid"
    Hvorfor er du bekymret for det? Det er jo helt i tråd med FRPs ønske om utvidet adgang til bruk av midlertidige ansettelser.
    Det er stor forksjell i rettigheter du har hvis du er fast og hvis du er vikar...

    Mange havner i dag i vikar - fordi rettighetene som fast er for strenge....

    Synes ikke du dette er bekymringsfullt...?

    Hvis så...hva er din løsning på problemet.....? Å slenge med leppa er noe vi alle kan....

    Mvh
    OMF
    Hvilke rettigheter er det du mener er for strenge?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    OMF skrev:
    Hvorfor vil ikke regjeringen at lobbyister skal offentliggjøres...?
    Du får sende dem en email og spørre?

    Link til saken?

    Det er jo forresten ikke så veldig lenge siden det ble innført nye lover som innskrenket muligheten til bruk av midlertidige ansettelser, nettopp for at arbeidsgivere ikke skulle kunne bruke dette istedet for å ansette folk og gi dem ordnede arbeidsforhold. Hvis jeg ikke husker feil var vel dette noe frp stemte imot. Her møter du seg selv i døren hvis du fremdels vil identifisere deg med frp og samtidig fremstå som bekymret over midlertidige ansettelser og usikre arbeidsforhold.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tubesnake skrev:
    Hvilke rettigheter er det du mener er for strenge?
    Et interessant spørsmål til OMF.

    Kanskje det er oppsigelsesvernet som bekymrer? Eller at det er regler for minstelønn til folk?

    Hva er egentlig forskjellen på noen som er midlertidig ansatt og noen som arbeidsgiveren kan si opp når det måtte passe da?

    Det rimer jo absolutt med frplogikk hvis man vil fjerne oppsigelsesvernet til alle lønnsmottakere og i praksis da gjøre dem alle til midlertidig ansatte.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    768
    OMF:

    For ti år siden var det mye snakk om denne problemstillingen med vikariater. Ti år er lang tid, og jeg vil gjerne at du dokumenterer at dette er et problem i dag.

    Jeg har mine tvil...
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    OMF skrev:
    Gjest skrev:
    Hovedavtalen gir norske arbeidstakere rett til å streike KUN når det er uenighet i forhandlingene mellom arbeidsgiver og -takersiden.
    tja - kunne du nevne noen andre tider enn under uenighet det kunne være aktuellt å streike - mao hvilken streiker er det denne ovedavtalen forhindrer...?

    Mvh
    OMF
    Man kan se for seg at det kunne blitt streik ved enhver uenighet mellom ledelse og ansatt i private bedrifter. Det setter Hovedavtalen en stopper for. Den gir rettigheter - men også plikter.

    Og det er ikke streikerett ved lokale lønnsforhandlinger f.eks..
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    OMF skrev:
    topline skrev:
    OMF skrev:
    topline skrev:
    OMF skrev:
    topline skrev:
    Det fører tankene inn på en annen sak, nemlig privatisering av naturressursene våre (som Frp vil ha).
    Hva er det som tilsier at private aktører bør sitte og forvalte olje, gass, vannkraft.......najonale ressurser som vi er livsavhengige av..... Bør private aktører (som har som formål og få størst mulig inntekt til eierne) forvalte denne nasjonal arven? Hvorfor?
    Tja..nå er det jo slik i dag….hvorfor skal vi forandre på det…?

    Definerer du StatoilHydro som et privateid selskap?
    Nå synes jeg din uttalelse var såpass unyansert - at mitt svar helt klart var i tråd med det. Ja jeg vet at StatoilHydro i stor grad er statseid - vet ikke eksakt nå 50%+ ønsker om å kjøpe seg opp til 2/3 - men de er i stor grad frisitilt til å handle etter bedriftsøkomomiske prinispper. Vi har også Esso, Shell, BP og Gas France for å nevne noen andre...så den sektoren som StatoilHydro representerer vil jeg hevde i hovedsak er privat....

    Mvh
    OMF
    Norske stat eier 62% av StatoilHydro gjennom Olje og energidepartementet.
    Det som er verdt å merke seg er at nest største aksjonær (Bank of New York ADR Dep) kun har 3,58% av aksjene...

    Og fleste statlige foretak må vel forholde seg til normale bedrifsøkonomiske betingelser nå om dagen. Så da er det plutselig ok med statlig eierskap da?

    Ikke helt i tråd med Frp ånden det her da.. ;)
    Hvis du er interessert i FRP ånden - så vil du se at de ikke har noe i mot statlig eierskap men at det skal klarlegges om man ønsker å utøve annen innflytelse enn bedriftsøkonomisk...
    Frp har som målsetting å trappe ned statlig eierskap.

    De skriver blant annet i programmet sitt at de vil:

    "Gradvis redusere statens direkte eierinteresser i Statoil og andre oljeselskaper"

    Men de mener også: at "Uten nasjonalt eierskap av strategisk viktige bedrifter og kunnskapskilder vil Norge kunne miste kontrollen over sin økonomiske fremtid"

    Hva mener egentlig dette partiet?? ::)
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Det er utrolig at ingen stiller spørsmålstegn ved legitimiteten til statlig eierskap og de potensielle farene ved blanding av lovmakt og markedsmakt.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    768
    Slubbert skrev:
    Det er utrolig at ingen stiller spørsmålstegn ved legitimiteten til statlig eierskap og de potensielle farene ved blanding av lovmakt og markedsmakt.
    Eller legitimiteten til privat eierskap og farene ved markedsmakt.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    OMF skrev:
    topline skrev:
    OMF skrev:
    topline skrev:
    OMF skrev:
    topline skrev:
    Det fører tankene inn på en annen sak, nemlig privatisering av naturressursene våre (som Frp vil ha).
    Hva er det som tilsier at private aktører bør sitte og forvalte olje, gass, vannkraft.......najonale ressurser som vi er livsavhengige av..... Bør private aktører (som har som formål og få størst mulig inntekt til eierne) forvalte denne nasjonal arven? Hvorfor?
    Tja..nå er det jo slik i dag….hvorfor skal vi forandre på det…?

    Definerer du StatoilHydro som et privateid selskap?
    Nå synes jeg din uttalelse var såpass unyansert - at mitt svar helt klart var i tråd med det. Ja jeg vet at StatoilHydro i stor grad er statseid - vet ikke eksakt nå 50%+ ønsker om å kjøpe seg opp til 2/3 - men de er i stor grad frisitilt til å handle etter bedriftsøkomomiske prinispper. Vi har også Esso, Shell, BP og Gas France for å nevne noen andre...så den sektoren som StatoilHydro representerer vil jeg hevde i hovedsak er privat....

    Mvh
    OMF
    Norske stat eier 62% av StatoilHydro gjennom Olje og energidepartementet.
    Det som er verdt å merke seg er at nest største aksjonær (Bank of New York ADR Dep) kun har 3,58% av aksjene...

    Og fleste statlige foretak må vel forholde seg til normale bedrifsøkonomiske betingelser nå om dagen. Så da er det plutselig ok med statlig eierskap da?

    Ikke helt i tråd med Frp ånden det her da.. ;)
    Hva synes du statens skal bruke sine stemmer i generalforsmalingen til......stemme i mot alt som omhandler nedleggeing eller flytting av virksomhet...? Stemmer for alt som innebærer flere ansatt...? Stemme i mot alt som innebærer sentralisering...?
    Er du enig i at staten som eier kan være vanskelig å forholde seg til....?

    Mvh
    OMF
    Jeg syns vel at bedriftseiere generelt kan være vanskelige å forholde seg til.. ;)

    Men vi kan jo forholde oss til det regjeringen selv sier om staten sitt eierskap:

    Selskaper som skal være konkurransedyktige over tid må ivareta hensyn som går lenger enn kortsiktig profittmaksimering. Ikke minst må selskapene investere tilstrekkelig i så vel forskning og utvikling som i kompetanseutvikling av arbeidskraften. Det vil over tid være vanskelig for et selskap å gjennomføre omstillinger i nødvendig takt og omfang dersom selskapet ikke håndterer slike prosesser på en god måte. Bidrag for å avdempe konsekvensene for lokalsamfunnet er en del av dette. Likeledes må selskapet bringe fram et mangfold i ledelsen på alle nivåer, ellers vil evnen til å forstå omgivelsene rundt selskapet svekkes. Høye etiske standarder i alle forhold vil være nødvendig for å opprettholde selskapets verdier og legitimitet. Selskapets ledelse må ha kompensasjonsordninger som er konkurransedyktige og åpne for innsyn slik at de ikke svekker ledelsens alminnelige autoritet eller risikerer å forringe aksjonærenes verdier.

    En aktiv eierskapspolitikk innebærer at staten formulerer klare forventninger også på disse områdene, og at dette kommuniseres åpent til selskapene. Dette gir en vesentlig tilleggsdimensjon utover de alminnelige bedriftsøkonomiske krav til avkastning og utbytte, og det understøtter målet om en langsiktig verdiskaping og god industriell utvikling.


    Dette da i motsetning til enkelte private aktører som handler etter "tøm og røm" prinsippet, ved å kun tenke kortsiktig profitt.

    Statens eierskap gir forøvrig inntekter på over 34 mrd kroner (2007) fra utbytte...

    http://www.regjeringen.no/nb/dep/nh...erskapspolitikk.html?id=382882&epslanguage=NO
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Gjest skrev:
    Slubbert skrev:
    Det er utrolig at ingen stiller spørsmålstegn ved legitimiteten til statlig eierskap og de potensielle farene ved blanding av lovmakt og markedsmakt.
    Eller legitimiteten til privat eierskap og farene ved markedsmakt.
    At markedsmakten blir mindre om den blandes med lovmakten er en mildt sagt spesiell tese. Substituer eventuelt "spesiell" med "latterlig".

    Og forstår jeg riktig om du bestrider legitimiteten til privat eierskap? Det plasserer deg godt til venstre for RV. Hva er alternativet? Behovsprøving? Jeg eier ikke egen bolig, rydd plass i stua, jeg gjør krav på 50% av huset ditt...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Slubbert skrev:
    Og forstår jeg riktig om du bestrider legitimiteten til privat eierskap? Det plasserer deg godt til venstre for RV. Hva er alternativet? Behovsprøving? Jeg eier ikke egen bolig, rydd plass i stua, jeg gjør krav på 50% av huset ditt...
    Privat eierskap er jo ikke noe negativt i seg selv, men en selvfølgelighet i vårt samfunn. Det som er tvilsomt er hvis noen private får anledning til ta kontrollern over felles eiendom, som oljeressursene. Hvem som utvinner dem er noe annet. Russland fulgte jo denne modellen, og lot en håndfull styrtrike mennesker så skaffe seg full kontroll over oljeselskapene når det sosialistiske veldet ble avviklet.

    Kan ikke se at dette har tjent andre enn oligarkene selv, og deres politiske støttespillere som Putin. Som selv er en av verdens rikeste mennesker nå.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    768
    Slubbert skrev:
    At markedsmakten blir mindre om den blandes med lovmakten er en mildt sagt spesiell tese. Substituer eventuelt "spesiell" med "latterlig".

    Og forstår jeg riktig om du bestrider legitimiteten til privat eierskap? Det plasserer deg godt til venstre for RV. Hva er alternativet? Behovsprøving? Jeg eier ikke egen bolig, rydd plass i stua, jeg gjør krav på 50% av huset ditt...
    Som vanlig forstår du det jeg skriver i værste mening. Nå har jo Deph besvart dette greit. Det handler om makt over andre - og ikke om huset ditt eller mitt. Hvis du leser litt annet enn det du har lest hittil i ditt liv, så vil du finne at det problematiske ved privat eiendomrett gjelder makten over produksjonsmidlene. Jeg vil vise til Fr.p sin nedbygging av rettigheter for de ansatte (streikerett) vs eiere av produksjonsmidlene som er diskutert innen temaet om fagforeninger og streik tidligere i tråden.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Det marxistiske dogma om kontroll over produksjonsmidlene er for anakronisme å regne. For det første antok Marx en konstant overflod av tilgjengelig arbeidskraft som ga kapitalisten/arbeidsgiveren full kontroll over betingelsene på arbeidsmarkedet. Dette kan knapt vært fjernere fra dagens virkelighet da nesten alt arbeid nå på én eller annen måte er kompetansebasert eller spesialisert. Overfloden som Marx la til grunn kan ikke finnes med mindre kapitalistene kollektivt taper penger. For det andre antok Marx at arbeidstakeren var tvunget til å selge sin arbeidskraft til kapitalisten/arbeidsgiveren fordi han ikke hadde råd til å kjøpe produksjonsmidlene selv. Situasjonen i dag er at fagorganisasjonene har råd til å i betydelig grad kjøpe produksjonsmidlene hvis de vil "hive kapitalismen på dør", uten at de gjør det. Hvorfor gjør de det ikke? Fordi man untatt i retorikken for lengst har innsett at arbeiderkontroll over produksjonsmidlene er en latterlig idé.

    Latterlig hvorfor? For det første har investorer kunnskap til å gjøre fornuftige investeringer som et arbeiderkollektiv ikke vil kunne ha. For det andre tar investoren risikoen når fabrikken går i tap. Det er vanlig å få bonus når en bedrift går med overskudd; men hvor mange arbeidere er villige til å godta trekk i lønna når bedriften går dårlig? Eller minuslønn når bedriften går med tap? I et marxistisk system er det konsekvensen; istedet for at investoren taper penger når sjappa går dårlig vil samtlige arbeidere tape penger. Når bedrift A utkonkurrerer bedrift B vil alle som arbeider i bedrift B sendes ut i gjeldsslaveri og matkø. Investoren har råd til å ta tap, arbeideren har det som oftest ikke. Selv om kapitalisme innebærer at investoren tar en del av gevinsten i gode tider, beskytter det arbeideren fra risikoen og å måtte ta tapet i dårlige tider. Marx sin produksjonsmodell er en rovdyrmodell hvor arbeiderne i bedrift A bokstavelig talt kjemper om livet med arbeiderne i bedrift B. Fjern staten i tillegg og du har regelrett krig.

    Nå må jeg løpe, fortsettes på litt.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    768
    Alternativet til Fr.p er å gi eierene all makt over prod.midlene. Fr.p hater fagforeninger, bare les programmet. Det er virkelig en ankronisme, og vi kan godt kalle det revolusjonært. Folk vil ikke finnes seg i det i lengden. I virkeligheten er det snakk om delt makt, (noen ganger delt avmakt - men det er en annen skål).

    Marx er forøvrig anerkjent og brukes i politisk analyse fremdeles. Men all teori må brukes med måte.

    Fagforeningene er ikke revolusjonære i Norge. De har oftest ikke kunnskap til å drive bedriftene heller. Hvorfor skulle de kjøpe bedriftene?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Å kjøpe bedriftene ville vært en naturlig konsekvens hvis fagforeningene mente at arbeiderne (les: deres medlemmer) var bedre tjent med egen kontroll over produksjonsmidlene enn med kapitalistisk kontroll over produksjonsmidlene. Det gjør de åpenbart (og med rette) ikke.

    "Alternativet er å gi eierne all makt over produksjonsmidlene" er en setning som ikke har noe med statlig eierskap å gjøre. Staten er eier, staten er kapitalist og statlig eierskap i kontemporær forstand er det samme som statskapitalisme. Problemet med statskapitalisme er at når staten også bestemmer rammebetingelsene - som jeg anser som dens legitime rolle som lovgivende myndighet - så opptrer den i realiteten som bukken som passer havresekken.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    768
    Dette er en Fr.p-tråd. Fr.p er for privatisering av statlige bedrifter. Det er utgangspunktet her, og det er relevant for problemstillingen hva Fr.p vil.

    Store bedrifter har makt, om de er statlige eller private. Fordelen med de statlige er at de ikke jager profitt for enhver pris, men at de ofte er fundert på politiske målsettinger jfr vinmonopolet som har en sosialpolityisk målsetting. Glimrende.

    Jeg synes det du skriver er i overlag teoretisk nå, Slubbert.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Gjest skrev:
    Dette er en Fr.p-tråd. Fr.p er for privatisering av statlige bedrifter.
    Det er jeg også, langt mer enn FrP er det. Å påstå at det er et spørsmål om "kapitalisme" vs. "ikke-kapitalisme" er imidlertid en avsporing. Økonomien er kapitalistisk uavhengig av dette.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    768
    Jeg skjønner hva du mener, men jeg synes du må bruke begrepen slik de brukes i politikken ellers. Det blir bare uforståelig dette her. Politiks debatt foregår i et fellesskap av så mange slags folk, og ved å rendyrke og fagliggjøre det slik du vil så blir politikken for eksklusiv. Det fungerer ikke i demokrati.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Gjest skrev:
    Store bedrifter har makt, om de er statlige eller private. Fordelen med de statlige er at de ikke jager profitt for enhver pris, men at de ofte er fundert på politiske målsettinger jfr vinmonopolet som har en sosialpolityisk målsetting. Glimrende.
    Hvis du mener at det er statens rolle å bestemme hvordan folk lever livene sine så er det kanskje "glimrende". For meg som mener at statens rolle bør være avgrenset til å beskytte den enkeltes rett til å styre sitt eget liv er det ikke så. Jeg finner det også vanskelig å forene dette synspunktet med noe annet enn at folk eksisterer for å tjene staten istedet for omvendt. Uten å nødvendigvis "hitle" dette synspunktet vil jeg minne om hva Føreren sa i sin kongresstale i 1933:

    "It is thus necessary that the individual should come to realize that his own ego is of no importance in comparison with the existence of his nation; that the position of the individual ego is conditioned solely by the interests of the nation as a whole ... that above all the unity of a nation's spirit and will are worth far more than the freedom of the spirit and will of an individual. .... This state of mind, which subordinates the interests of the ego to the conservation of the community, is really the first premise for every truly human culture .... we understand only the individual's capacity to make sacrifices for the community, for his fellow man."
    Dette er for meg legemggjøringen av det gale i hans ideologi.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Gjest skrev:
    Jeg skjønner hva du mener, men jeg synes du må bruke begrepen slik de brukes i politikken ellers. Det blir bare uforståelig dette her. Politiks debatt foregår i et fellesskap av så mange slags folk, og ved å rendyrke og fagliggjøre det slik du vil så blir politikken for eksklusiv. Det fungerer ikke i demokrati.
    Du får fortsette med flåseriet da, i det som tross alt er forumets mest infantile tråd.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    768
    Slubbert skrev:
    Gjest skrev:
    Jeg skjønner hva du mener, men jeg synes du må bruke begrepen slik de brukes i politikken ellers. Det blir bare uforståelig dette her. Politiks debatt foregår i et fellesskap av så mange slags folk, og ved å rendyrke og fagliggjøre det slik du vil så blir politikken for eksklusiv. Det fungerer ikke i demokrati.
    Du får fortsette med flåseriet da, i det som tross alt er forumets mest infantile tråd.
    Oppå pidestallen nå?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.234
    Antall liker
    9.092
    Torget vurderinger
    1
    Ikke skli ut i usaklighter her nå.

    bjornh, moderator
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Slubbert skrev:
    Problemet med statskapitalisme er at når staten også bestemmer rammebetingelsene - som jeg anser som dens legitime rolle som lovgivende myndighet - så opptrer den i realiteten som bukken som passer havresekken.
    Det blir kun et problem hvis Stortinget vedtar rammebetingelser som kun favoriserer statseide bedrifter, noe som vel er ganske utenkelig. Eller finnes det eksempler på dette?

    Ellers vil rammebetingelsene som vedtas gjelde likt for både statlige og private foretak. Hva er da problemet?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Fusjon av statlig og korporativ makt var Mussolinis grunndefinisjon av fascisme. Problemet er at staten blir for stor og mektig.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    768
    Men hvis du fjerner staten blir det noen private som får for mye makt.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Reitan nasjonalt, Bill Gates intenasjonalt, f.eks :p
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Gjest skrev:
    Men hvis du fjerner staten blir det noen private som får for mye makt.
    Det er nok helt riktig, et lovverk og en stat som lovgivende myndighet er trolig nødvendig. I den sammenheng er Nozicks "Anarchy, State, and Utopia" en interessant lefse.

    Forøvrig er alle partier jeg vet om i Norge med unntak av DLF "stor-stat-partier". Det inkluderer i aller høyeste grad FrP.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.234
    Antall liker
    9.092
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    Gjest skrev:
    Dette er en Fr.p-tråd. Fr.p er for privatisering av statlige bedrifter.
    Det er jeg også, langt mer enn FrP er det. Å påstå at det er et spørsmål om "kapitalisme" vs. "ikke-kapitalisme" er imidlertid en avsporing. Økonomien er kapitalistisk uavhengig av dette.
    En hver moderne økonomi er kapitalistisk. Noen er privat-kapitalistiske, andre er stats-kapitalistiske, mens de fleste plasserer seg et eller annet sted i mellom. Slik som i USA, der føderal-staten må berge private banker gjennom å gi dem store statslån. Dette er ikke frie markedskrefter, men offentlig økonomisk intervensjon.

    Mvh. Bjørn
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Helt enig der Bjørn! Hva hadde skjedd om ikke føderal-staten hadde intervenert i bankkrisen "over there" ?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tubesnake skrev:
    OMF skrev:
    Tubesnake skrev:
    OMF skrev:
    jeg synes det er bekymringsfullt at stadig større deler av arbeidsstyrken ikke har "fast arbeid"
    Hvorfor er du bekymret for det? Det er jo helt i tråd med FRPs ønske om utvidet adgang til bruk av midlertidige ansettelser.
    Det er stor forksjell i rettigheter du har hvis du er fast og hvis du er vikar...

    Mange havner i dag i vikar - fordi rettighetene som fast er for strenge....

    Synes ikke du dette er bekymringsfullt...?

    Hvis så...hva er din løsning på problemet.....? Å slenge med leppa er noe vi alle kan....

    Mvh
    OMF
    Hvilke rettigheter er det du mener er for strenge?
    Skal gldelig innrømme at jeg ikke har satt meg veldig inn i problemstillingen, men har fått inntrykk av at det er oppsigelsesvernet som er for strengt!

    Mvh
    OMF
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn